Skocz do zawartości

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

m@riusz

[Tutorial] Zerowanie dysku - krok po kroku przy użyciu MHDD

Rekomendowane odpowiedzi

Widząc, jak wiele osób ma problemy ze swoimi dyskami, i widząc jak wiele z nich potrzebuje zerowania oraz w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę postanowiłem napisać mały tutorial opisując "zerowanie dysku" krok po kroku.

Postaram się to opisać w taki sposób, aby każdy z użytkowników miał pojęcie na czym to polega i co najważniejsze jak to wykonać.

Nie będę opisywał co to jest zerowanie dysku i czemu służy, przejdę od razu do konkretów. Zerowanie dysku można przeprowadzić przy użyciu kilku programów. Ja opiszę ten proces na podstawie programu MHDD. Sądzę, że to dobry wybór dla przeciętnego użytkownika. Program jest darmowy. a każdy może go pobrać ze strony producenta.

Należy przypomnieć tu iż ostatnia poprawnie działająca wersja tego programu to 4.6. Poprzednie wersje posiadały błedy, które usunięto w wersji 4.6.

Program można pobrać jako obraz ISO CD. lub zwyczajny plik *.exe mieszczący sie na dyskietce. Ja osobiście polecam obraz ISO, który po pobraniu należy nagrać na płytę (najlepiej CD-RW).

Radziłbym aby nie ściągać MHDD z innych stron, pewne źródło znajduje sie na stronie producenta. Pisząc o MHDD warto zapoznać się z dokumetacją Niestety jest ona w języku angielskim. Mimo wszystko proszę wszystkich o dokładne jej przeczytanie.

Producent MHDD zaopatrzył użytkownika w dział FAQ, w którym możemy znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania.

Oczywiście MHDD służy nie tylko do zerowania, to bardzo przydatny program testujący nasz dysk. Program jest dobry między innymi dlatego iż skutecznie omija środowisko Windows przy diagnozowaniu stanu dysku.

Szczegółowy opis MHDD znajdziecie tutaj.

Przystępując do zerowania dysku należy pamiętać:

1. Zerowanie dysku spowoduje bezpowrotną utratę danych

2. Należy je wykonać na stabilnym (czytaj - dobrze trzymającym napięcia) zasilaczu. To bardzo ważna uwaga, ponieważ w przeciwnym wypadku zerowanie będzie miało skutek odwrotny od zamierzonego.

3. Zerowanie nie usuwa fizycznych bad sektorów, jest to proces który może usunąć tylko logiczne bad sektory.

4. Im większa pojemność dysku, tym dłuższy proces zerowania. To chyba logiczne. Zerowanie dysku o pojemności 160 GB trwa ok. 7 ~ 8 godzin.

5. Przeprowadzając zerowanie miejmy podpięty jako master tylko dysk, który będzie zerowany. Nie jest to wymogiem, ale warto wcześniej o tym pomyśleć w razie pomyłki i bezpowrotnej utraty danych.

6. Upewnij się, że w czasie w którym zamierzasz zerować dysk nie nastąpi przerwa w dopływie prądu.

 

To chyba tyle ogólnych informacji na temat zerowania, mając wszystko już przygotowane możemy przystąpić do pracy. Ja opiszę ten proces w etapach z zamieszczonymi screenami.

 

1. Restartujemy komputer i uruchamiamy MHDD z CD (bootable CD). Pojawia się nam takie okno:

ef3aef36bc1fcf66m.png

Wybieramy nasz dysk (ten który będziemy zerować) i przechodzimy do kolejnego etapu.

 

2. Po wybraniu dysku wciskamy klawisz [F4] lub wpisujemy w linii poleceń [sCAN]

65c5777be6f75eb7m.png

Pojawi się nam okno dialogowe z kilkoma opcjami do wyboru:

- REMAP [przydatna dla dysków wymagających remapowania]

- LOOP TEST/Repair [przetestuje nasz dysk w poszukiwaniu błędów i ewentualnie je naprawi]

- Erase Delays <Destructive> [wykonuje zerowanie, niszczy dane w każdym sektorze dysku w sektorach oznaczonych jako BAD (błędy logiczne) i wypełnia go zerem

Poruszając sie strzałkami góra/dół wybieramy Erase Delays i klikamy zatwierdzenie polecenia [F4] (lub [Enter])

 

Polecenie Erase Delays nie wykonuje pełnego zerowania. W celu przeprowadzenia zerowania należy użyć z linii poleceń komendę erase. Potem dwa razy enter.

Po zakończonym zerowaniu warto wykonać remap: F4 strzałkami na opcję remap, którą zmieniamy na ON, zatwierdzamy enterem.

 

3. W tym momencie rozpocznie się mozolny proces zerowania, który zostanie zakończony sygnałem z głośnika systemowego oraz wyświetleniem raportu. Po takim zabiegu wpisujemy ponownie komendę [sCAN] i wybieramy opcję [REMAP]. Czekamy na zakończenie skanowania.

85fa80a548727ef0m.png

Po prawej stronie monitora zostanie wyświetlony log z przebiegu zerowania/remapowania.

Odpowiednimi kolorami są oznaczone sektory, odpowiednio dla:

 

<3ms - bloki z prędkością odczytu poniżej 3ms (szare - dobre)
<10ms - bloki z prędkością odczytu poniżej 10ms (szare - dobre)
<50ms - bloki z prędkością odczytu poniżej 50ms (szare - dobre)
<150ms - bloki z prędkością odczytu poniżej 150ms (zielone - nie świadczy to dobrze, ale to jeszcze nie błąd)
<500ms - bloki z prędkością odczytu poniżej 500ms (czerwone - niestabilny odczyt, opóźnienie - są problemy)
>500ms - bloki z prędkością odczytu powyżej 500ms (brązowe - niestabilny odczyt, mogą zmienić się w "bad sectors")

 

Im mniej bloków z prędkością odczytu <150ms tym lepiej dla nas. Dobrze by było, aby ich wogóle nie było.

 

4. Po zakończonym etapie zerowania warto wcisnąć [F8] co spowoduje wyświetlenie raportu S.M.A.R.T naszego dysku. Będzie można go porównać z raportem przed awarią.

f605b6a32ca786dfm.png

Jeżeli nie wszystkie logiczne bad bloki zostały usunięte trzeba będzie przeprowadzić Scan powierzchni z uwzględnieniem opcji [REMAP].

 

5. Jeżeli posiadamy stację dyskietek możemy skopiować na dyskietkę log z programu i zamieścić na forum. Ułatwi to na pewno ekspertom ocenę stanu dysku po zerowaniu.

Przydatna będzie tu znajomość poleceń DOS'a. Aby poprawnie skopiować log na dyskietkę należy w linii poleceń w pisać taką oto komendę:

cd log

Włóż czystą i sprawną dyskietkę do stacji i napisz:

copy *.* a:

Powinien się pojawić komunikat, że 3 pliki zostały skopiowane.

 

6. Wychodzimy z MHDD kombinacją klawisz [ALT]+[X]

 

Teraz na dysku możemy założyć nowe partycje i przystąpić do instalacji systemu.

 

 

Tutorial: m@riusz

 

Kopiowanie tylko za zgodą autora. :atomic:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A co się stanie, jeśli w czasie zerowania dysku braknie prądu?? zerowanie od nowa, czy dysk do wyrzucenia? :hmm:

 

MODzie: podklej temat ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra robota! Mam dwa uszkodzone dyski w domu, po zerowaniu dysku juz chodzą lepiej ! Przydałoby umiescic artykul na stronie pclaba. :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nastąpi przerwa w dopływie prądu nowsze modele przeżyją, ale starsze mogą miec kłopoty. Teoretycznie nie powinno sie nic dziać, ale to tylko teoria. W serwisie zawsze stosuje sie UPS'a przy zerowaniu. Lepiej zeby nie było przerw w dopływie pradu w czasie zerowania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Widząc, jak wiele osób ma problemy ze swoimi dyskami, i widząc jak wiele z nich potrzebuje zerowania oraz w oparciu o własne doświadczenia i wiedzę postanowiłem ....................

 

dobra robota :exclam::exclam::thumbup:

sam mam dysk jeden 20gb w szafie ... jutro sie pobawię xD :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mnie sie zdarzylo przy zerowaniu WDclearem przerwac te operacje :E Nic sie dyskom nie stało ;)

 

temat bardzo ciekawy i przydatny, moze by go przykleic, albo zrobic cos w rodzaju FAQ, i dokladac ew. kolejne ciekawe opisy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetna sprawa moim 2 starym dyskom przydało by się zerowanie :thumbup:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mnie sie zdarzylo przy zerowaniu WDclearem przerwac te operacje :E Nic sie dyskom nie stało ;)

 

temat bardzo ciekawy i przydatny, moze by go przykleic, albo zrobic cos w rodzaju FAQ, i dokladac ew. kolejne ciekawe opisy?

 

Jestem jak najbardziej "za". ale moderatorzy spią. Przydało by sie zeby ktoś utworzył dział FAQ i przeniósł tego tutoriala.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam takie pytanie odnośnie zerowania dysku - czy zerowanie usuwa wszystko z dysku, razem z podziałem na partycje ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a ja się jeszcze zapytam czym się różni formatowanie od zerowania ???

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Format usuwa Ci tylko wpisy w tablicy partycji (wiec te dane sa na de facto na dysku i latwo mozna je odzyskac), a zerowanie fizycznie caly dysk (no prawie caly) nadpisuje Ci zerami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Im mniej bloków z prędkością odczytu

Na pewno tak to miało być, czy odwrotnie?

 

 

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Na pewno tak to miało być, czy odwrotnie?

Pozdrawiam.

 

Własnie tak miało byc im mniej bloków 150 ms tym lepjej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

m@riusz - poza tym tematem jest jeszcze http://forum.pclab.pl/t258047.html. Jeśli masz jeszcze jakieś, sklej je wszystkie w jeden topic, to go przykleimy. Bardzo dobre opisy :thumb:

 

 

Pozdrawiam.

 

Własnie tak miało byc im mniej bloków 150 ms tym lepjej

Ale tam jest napisane nie 150ms a

Chyba raczej im mniej bloków >150ms (większe od 150ms).

 

 

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj postanowiłem naprawić 80GB dysk znajomego Seagate 7200.7 (2MB) miał z nim problemy - cały czas się sypał Windows, uruchamiały się ScanDiski i często się restartował, po czym dziurawił aplikacje, tracił dane etc.

Zrobiłem wszystko jak w Tutorialu, wyzerowałem i zremapowałem, po czym okazało się że dysk nie zawierał błędów sprawdzony odrazu po tym w HDTune.

Raport z MHDD też nie był niepokojący była dość spora przewaga sektorów <10ms i ~100 <50ms.

Po ponownej póbie instalacji windy tym razem posypał się w instalatorze wyskoczył na 10 min przed zakończeniem ekran śmierci ale ponownie udało mi się go uruhomić i zainstalować, po pewnym czasie (czyt. zainstalowaniu paru niezbednym programów) znowu zaczeły się restarty i tracenie danych.

 

Czy to oznacza że dysk jest do wyrzucenia czy moze kontroler na mobo wariuje?

Zasilacz pomimo że to Tracer 4Life 400W jest "pewny" (jak to ironicznie brzmi :E) ale pracował jednak ze znacznie bardziej prądożernym compem, niż Celina 2.2Ghz, 512DDR, GF4 MMX440, 2x CDR i ten właśnie dysk.

Był jednak wymieniony zamiast jakiegoś NoName 300W, na którym były podobne problemy z sypaniem się dysku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

Chce wyzerować dysk w opisany sposób, chodzi mi o podzielenie dysku na partycje od nowa w rozsądny sposób, a nie to co teraz 50GB na dysku lokalnym C.

Jak myślicie ile wystarczy na partycję systemową? :hmm: , tylko tak żeby mi nie zabrakło później :E

POzdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam

Jak myślicie ile wystarczy na partycję systemową? :hmm: , tylko tak żeby mi nie zabrakło później :E

POzdro

Mi do xp wystarcza 15 gb partycja w tym 6 gb jest wolne a wszystkie niezbędne programy są poinstalowane, ale niestety mam duży syf na partycji systemowej :P

 

 

 

Metoda zerowania bardzo ciekawa, może uda mi się załatwić jakiś niesprawny dysk to się to wyprubuje :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze mam zapytanie do tematu :

 

Wystarczy całość nadpisać zerami jeden raz?

 

Kiedyś robiłem zerowanie 30GB-wego Seagate'a, trwało to jakieś 16h :D, ale dysk nadpisało zerami 35 razy.

 

To jak to w końcu jest? Jeden, 2, 3,..., 35 razy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję, że nie zostanę o oskarżony o popełnienie przestępstwa nazywanego archeologią ile czasu zajmie zerowanie 250 GB dysku oczywiście nie z dokładnością, ale chciałbym znać przybliżoną wartość. Czy program zeruje dysk fizyczny czy logiczny ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ochh got :P przeczytaj 1 post a bedziesz wiedział

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

po prawdzie to nie jest tak... najpierw jest zapisywane 0, potem 1, potem znów 0 i tak dalej, wg jakiejs komisji bezpieczenstwa wystarcza 17cykli zapisu 0/1 na to zeby dane były fizycznie nie do odczytania...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ochh got :P przeczytaj 1 post a bedziesz wiedział

 

Widzę, że jak wrócę jutro ze szkoły to wszystko będzie wyzerowane :E

Eeeh ocipieje zaraz próbowałem odpalić MHDD z Floopa zero reakcji niby dyskietka jest ale niby nie chce jej wczytać.

Do tego teraz gdy podłączyłem ponownie OS-a na innym HDD nie widzi mi DVD gdy mam HDD podłączone razem z DVD. Prędzej wszystko działało i zastępczy HDD i DVD są połączone 1 taśma HDD Master DVD Slave ... naprawdę idzie ocipieć

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Witam

Chce wyzerować dysk w opisany sposób, chodzi mi o podzielenie dysku na partycje od nowa w rozsądny sposób, a nie to co teraz 50GB na dysku lokalnym C.

Jak myślicie ile wystarczy na partycję systemową? :hmm: , tylko tak żeby mi nie zabrakło później :E

POzdro

To jak wiele miejsca będziesz potrzebował na dysku zależy od Twoich indywidualnych potrzeb. Nikt nie jest w stanie Ci odpowiedzieć konkretnie "ile". Jednym wystarczy 2 GB innym nie wystarczy 467 GB. To naprawdę ciężkie pytanie...... ja mam 10 GB ale planuję na nowym dysku zrobić 50.

 

po prawdzie to nie jest tak... najpierw jest zapisywane 0, potem 1, potem znów 0 i tak dalej, wg jakiejs komisji bezpieczenstwa wystarcza 17cykli zapisu 0/1 na to zeby dane były fizycznie nie do odczytania...

 

Racja. Dane na dysku zapisują się warstwami. To tak jak spody od pizzy. Zrobisz pizzę, przyprawisz ją i kładziesz następne ciasto. Ciasto na wierzchu jest, ale te na dole także. Aby dane były nie do odczytania trzeba je zepchnąć jak najgłębiej dysku. Dane się nie kasują. Dane się nakładają. I gdy położysz tak 17 razy jedną pizzę na drugą ta co byla pierwsza będzie nie do poznania bo ją tak zgniecie. To taki łopatologiczny przykład ') W rzeczywistości dyski są znacznie bardziej pojemne niż ich nominalna deklarowana przez producentów wielkość (nawet kilkanaście razy) . Problem stanowi poprawne odczytywanie danych zapisywanych corazto głębiej na talezu, więc pojemność pierwszej warstwy tależa zależy od jego pojemności.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jestem po zerowaniu i po remapowaniu przystępuję do instalacji windowsa, ale zapomniałem zmienić bootowanie i co ? Nie uwierzyłem w to co zobaczyłem wyskoczyło mi okno, że system nie został poprawnie uruchomiony i oczywiście mogę wybrać tryb nieuruchomiana po czym zaczął ładować się system .... przeprowadziłem zerowanie jeszcze raz i trwało to około godziny !( robiłem wszystko zgodnie z instrukcją )

 

Co to do cholery jest? Czemu nie mogę wyzerować dysku ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra robota m@riusz !

 

Nigdy nie zerowałem dysku nie było takiej potrzeby. Teraz jednak będę już wiedział co i jak gdybym potrzebował to uczynić. :respect:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Tematy

  • Odpowiedzi

    • Postaram się podrzucić następnym razem, jak będę na miejscu. Jak byłem ostatnio, to tyle pamiętam, że łapało LTE2100 z przekaźnika na odległości niecałych 4 km, a moc sięgała niżej niż -90dBm. Ogólnie tragedia z wczytaniem najprostszej strony internetowej, u 3 operatorów podobnie.   Powiem tak - została ta antena wybrana i zamontowana przez "fachowca" na zlecenie innych domowników. Ja się na tym tak nie znam, ale zanim się dowiedziałem jeszcze co tam w ogóle zostało zamontowane, to czułem już, że to będzie bubel, bo co innego może taki "fachowiec" zamontować. No i widzę, że moje przypuszczenia się potwierdzają. Żadnej poprawy to nie da? Bo trochę teraz ciężko będzie to zdjąć i rozmontować, nie wspominając już o poniesionych kosztach i ewentualnych następnych kosztach zakupu nowej anteny. Czy jesteś w stanie odpowiedzieć na resztę pytań dotyczących routera? Na przykład takie złącza to pewnie i tak zawsze będą te same, więc niezależnie od anteny router chyba można wybrać już teraz (mogę się mylić!). Chciałbym szczerze mieć coś ogarnięte przez majówką, o ile jest to osiągalne.
    • Witam po rocznej przerwie ; -). Odnawiam temat. Jak można łatwo odgadnąć, w poprzednim roku nic nie wyszło z kupna PC. Nic jednak straconego, gdyż jestem aktualnie gotowy do kupna gotowego zestawu lub zbudowania własnego PC. Budżet za samą jednostkę z softwarem (OS + Office) +/- 10000zł. Mogę dołożyć, o ile będzie miało to sens. Na początek, znalazłem taką oto promo w X-KOM: https://www.x-kom.pl/p/1220819-desktop-g4m3r-hero-i7-14700f-32gb-1tb-rtx4070s-w11x.html?sm=lowcygier Czy to dobra oferta? Czy też lepiej zbudować własną maszynę od zera?    
    • Świetne rady, autor tematu gra w 3440x1440, więc jakim cudem warto zmieniać 4070Ti na 4070Ti Super, skoro premiera RTX 5000 jest tak nieodległa ? Zanim braknie mu 12GB VRAM w tej rozdzielczości to będzie premiera RTX 6000. Więc @andriejek69 jak masz zmieniać teraz kartę to albo coś dużo mocniejszego, albo czekaj na nowe RTXy. Chyba, że faktycznie chcesz pograć w Cyberpanka z Path Tracingiem, ale tam nawet 4070Ti Super z 16GB to będzie za mało. Zrobisz ja uważasz, ale osobiście uważam taką zmanię za kompletnie bezsensowną, bo obecna kara Ci wystarczy do tej rozdzielczości, a jak zmieniać to na 4090, żeby faktycznie poczuć różnicę, teraz dostaniesz 10% to wydajności. Jedyna opcja to sprzedaż obecnej karty za dobrą cenę i niewielka dopłata.
    • Trudne się wylosowało... Monitorów z tunerem jest jak na lekartwo a szybszych niz 60hz tym bardziej. Nie ma mowy też o oledzie ani miniledzie z tunerem chyba że chodzi o telewizor to już prędzej coś znajdziesz.  Nie podałeś specyfikacji swojego komputera to też niezbyt można powiedzieć czy poradzi sobie z monitorem 4k np. (Samsung monitor m7 i m8) mają smart tv ale tunera już nie mają... Dodatkowo są na matrycy VA co nie każdemu może przypaść do gustu. Najlepszym rozwiązaniem będzie kupno możliwie najlepszego monitora na miniledzie/oled (jeżeli nadal mówimy o budżecie 4000zł) i jakiegoś smartboxa (googletv) z tunerem i podłączenie go do monitora poprzez HDMI.
    • Witam Proszę o ocenę zestawu do grania w 1440p i ewentualne propozycje zmian, chciałabym żeby wszystko zamknęło się w 7tys. Preferuję połączenie Intel/Nvidia, najlepiej jak najmniej RGB, dyski już posiadam (2 SSD Sata). Procesor i5 14600KF Karta Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Windforce OC 12GB Płyta główna MSI B760 Gaming Plus WIFI lub MSI MAG B760 Tomahawk WIFI (wcześniej rozważałam również Gigabyte B760 Gaming X AX) Zasilacz Seasonic Focus GX - 750W Lexar Ares RGB 32GB 6400MHz CL32 Obudowa Genesis Irid 505F Z chłodzeniem mam problem, ponieważ chciałam zakupić Deepcool'a AK620, jednak nie jest dostępny w sklepie komputronika (sklep wybrałam ze względu możliwości odbioru komputera w moim mieście). Niestety ten ma dość ograniczony wybór chłodzeń. Tak samo jak widać mocno zastanawiam się nad płytą główną, jestem otwarta na propozycje.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...