Skocz do zawartości

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

Gangel

Demontaż IHS'a z 4790K

Rekomendowane odpowiedzi

cześć,

 

szybkie pytanko

 

mam problem z Devil's Oven'em :) Planuję zrobić coś z tym IHS'e. Zastanawiam się, czy demontując go, mogę pozostawić procesor bez niego, montując nań bezpośrednio pastę oraz Cooler (planuję zastosować Fortisa 3 oraz pastę Celid Extreme). Będę wdzięczny za rady :)

 

 

 

EDIT: Operacja zakończona

 

Zacznę od jednego zdania. Skalpujcie procki, które mają problem z oddawaniem ciepła. Efekt przechodzi wszelkie oczekiwania.

 

Ale krok po kroku. Co do tego kupiłem ?

 

Jak poniżej, najpierw wizyta w rossmanie: lakier bezbarwny, żyletyki, oraz jakiś zmywacz do paznokci - nie chciało mi się latać za innymi rozpuszczalnikami, więc wziałęm od razu to:

 

(tu mała anegdota, podchodzę do ładnej pani w rossmanie, pytam gdzie mogę znaleźć lakiery bezbarwne - on do mnie "no ale jaki by potrzebował? taki matowy, błyszczący, dla dziewczyny.. bla bla bla bla, mam jeden zwój więcej od konia by nie pić wody z wiadra, bla bla bla" - ja na to: yyy, taki żeby nie przewodził prądu :E )

 

DSC00059.JPG

 

krok drugi - pasta oczywiście. Muszę zwrócić honor kolegom piszącym poniżej, że ponad wszelką miarę warto by było to Coolaboratory Liquid Pro (ewentualnie ultra). Aplikacja jej na sam DIE procka jest bardzo prosta, substancja wręcz przylega do rdzenia (znacznie gorzej reaguje z górną cześcią IHS (dlatego tam poleciał już Gelid).

 

Skalpowałem żyletką - powoli, powoli zaczynając od rogów, trochę cierpliwości, wyczucia i pójdzie naprawdę łatwo - serio, spodziewałem się, że będzie znacznie gorzej.

Poniżej parę fotografii obciętego już procka (trzeba przyznać, że to co widzimy pod IHSem to istna tragedia - jak ten proc w ogóle potrafi się schłodzić?):

 

DSC00063.JPG

DSC00064.JPG

DSC00065.JPG

DSC00067.JPG

 

 

Wyczyściłem, nie bawiłem się w polerki żadne, jedynie zmywaczem do paznokci odtłuściłem wszystkie powierzchnie, nałożyłem CLP (wacikiem do uszu), jak już pisałem wyżej - na samym rdzenie środek rozchodzi się cudownie.

Założyłem IHS, zgodnie ze sztuką - nieco wyżej by zrekompensować, fakt, iż przesunie się on w doł podczas dociskania go tym metalowym czymś :P (nie wiem jak to się nazywa).

 

 

Poniżej zdjęcia nakładania CLP na IHS i efekt (ktoś może mi powiedzieć, czy to normalne? Co robiłem źle , że pasta w ogóle nie chciała się rozprowadzić ?

 

DSC00071.JPG

DSC00073.JPG

 

 

Oczywiście kondensatory na PCB procka zabezpieczyłem lakierem, potrójna, albo nawet poczwórna warstwa, tak że, można spać spokojnie ;)

 

A teraz przejdźmy do temperatur.

Pomiędzy DIEem a IHS jest położony CLP, pomiędzy IHSem a Coolerem jest Gelid Extreme. Mam ten komputer już od dwóch lat ponad - i pierwszy raz poczułem, że cooler procka się zagrzał - co jest tylko potwierdzeniem tego, że procek dopieor teraz potrafi wydajnie oddać ciepło.

Do tego stopnia, że taki diabeł jak i7 4790K może być chłodzony.... pasywnie :)

 

Co prawda zostawiłem otwartą obudowę ale proszę bardzo, poniżej:

 

DSC00079.JPG

DSC00080.JPG

 

 

Dwa poniższe screeny to temparatura w Idle'u oraz temparatura CPU po OCCT - obecnie mam wyłączone wentylatory na obudowie (w sumie zawsze miałem) a wentylator z chłodzienia SPC Fortis 3 umieściłem na tylnej części obudowy by tylko wyciągał ciepło z coolera zamiast je wypychać - daj to radę lepiej niż oryginalne rozwiązanie :thumbup:

 

34234.jpg

434234.jpg

IMG_20160306_200321.jpg

 

 

Słowem podsumowania - skalpowanie samego IHS'a nie jest aż takie trudne. Trzeba jednak podejść do tego z cierpliwością, objerzeć pare filmów pokazujących jak ludzie to robią - i przede wszystkim: wiedzieć gdzie sa kondensatory, by przypadkiem jakiegoś nie uciąć, oarz pilnować by żyletka nie szła nam w dół, wżerając się w PCB!!

 

Kultura pracy procka zyskała na tym niesamowicie. Mój wentylator, jak i cały komputer - jest praktycznie niesłyszalny, PWM rozkręca mi obroty na 80% max.

 

Polecam i pozdrawiam. Dzięki za rady w tym wątku udzielone przez Was.

 

OCCT (co prawda bez AVX) zagrzał procek do 80 stopnia, jak widać na zdjęciu, test trwał ponad 7 minut. Drugie zdjęcie to środek obudowy, sam cooler Fortis 3, wszystkie wentylatory wyłączone, pełen pasyw. DO wielu zastosowań nie saturujących CPU w 100% można by zrezygnować z wentylatora na samym coolerze, z zostawić dwa na obudowie (jak w wypadku mojej obudowy - SPC Gladius M40) włączone na Low - i prawdodpobnie dałoby radę, ale jednak lepiej zostawić coś na coolerze ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie Celid tylko Gelid :P.

 

Co do montażu coolera bezpośrednio na rdzeń, to jest to już dosyć ekstremalne rozwiązanie wiążące się między innymi z demontażem klatki trzymającej procesor. Oczywiście skalpując procesor tracisz gwarancje. Dodatkowo standardowy zestaw montażowy Fortisa uniemożliwi Ci zamontowanie na goły rdzeń - chłodzenie nie będzie dotykać rdzenia po usunięciu IHSa, ponieważ będzie za wysoko. Musiałbyś przerobić zestaw montażowy. Inna sprawa, że Fortis ma dwupunktowy system montażu samego coolera (w dwóch punktach przykręcasz go do wcześniej zmontowanej "klatki"), więc występują dosyć spore naprężenia. Lepiej gdyby montaż był czteropunktowy - naprężenia się rozkładają dużo lepiej. Przy coolerze powietrznym różnica pomiędzy montażem przez IHS, a bezpośrednio na rdzeń to raptem kilka stopni. Na Twoim miejscu zgilotynowałbym procesor, wymienił pastę pomiędzy prockiem, a IHSem na CLU (Coollaboratory Liquid Ultra - ciekły metal) i dał tez CLU między IHS, a podstawę chłodzenia. Samego IHSa oczywiście nie kleiłbym z powrotem do PCB. Przy okazji możesz wykonać lapping IHSa w celu jego wyrównania. Jest to dużo bezpieczniejsze rozwiązanie. Montaż na goły rdzeń to procesor latający w sockecie i w żaden sposób nie przykręcony - łatwo można uszkodzić piny, przy demontażu procesor może się przykleić do chłodzenia i odpaść w najmniej oczekiwanym momencie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem to są specialne nakładki na procesor bo jest ryzyko ukruszenia rdzenia jak bezpośrednio nałożysz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Msi dawało do jednej z płyt to, lub der8auer haswell oc frame, ale druga opcja chyba dopiero preorder i dosyć drogo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiesz ile bierze?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi chłopaki.

Doczytałem właśnie chwilę temu z czym to się wiąże dokładnie. Co do propozycji zastosowania pastu CLU - już zamówiłem Gelida, mam jeszcze trochę Arctiv Silvera 5. Czy któreś z nich nadaloby się do położenia pomiędzy sam rdzeń a IHS?

Drugie pytanie - przyklejanie IHSA z pozwrotem. Zawisz napisał że nie ma takiej potrzeby - czy IHS sam utrzyma się wystarczająco stabilnie w koszyku bez klejenia?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem to nie musisz kleić Wyobraź sobie że później bedziesz chciał pastę wymienic

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

By the way, to jest mój proc.

Ktoś może orientuje się, bo ponoć były dwie wersje, z lutem i glutem. Która to będzie ?

post-109479-145520904646_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Pioy - napisz do niego, ale zakładam, że nie więcej jak z 15 zł - tyle brał za maszynkę do gilotynowania CPU, która jest znacznie większa :).

 

@Gangel - klejenie IHS nie ma sensu głównie z jednej przyczyny - sama pasta pod IHsem wcale nie jest złej jakości (prezentuje wydajność Arctic MX-4, więc jest ok) problemem jest odległość pomiędzy rdzeniem, a IHSem, którą determinuje właśnie sylikon użyty do klejenia IHSu. Usuwając go podczas skalpowania zmniejszasz odległość pomiędzy IHSem, a rdzeniem polepszając tym samym transfer ciepła. Klejąc z powrotem IHS zyskasz niewiele - tyle co da lepsza pasta. Spokojnie da się zamontować procka z nieklejonym IHSem, docisk będzie odpowiedni. IHS przy montażu przesunie się trochę w stronę w która zamykasz klatkę i trzeba wziąć na to poprawkę - na necie masz masę filmów jak montować taki skalpowany procek -

- montaż procka w 18min, ale najlepiej zobacz sobie całe.

 

BTW; Jak już skalpujesz procek to weź CLU, bo różnica wydajności względem GC-Extreme jest dosyć duża - w moim przypadku było to 6 stopni przy montażu bez IHSa, bezpośrednio na rdzeń. Przy użyciu CLU musisz oczywiście zabezpieczyć kondensatory obok rdzenia, bo inaczej może dojść do zwarcia i procek leci na śmietnik :P.

 

Edit: i7 4790k nigdy nie był lutowany, od czasu IB wszystkie procki na rynek konsumencki mają gluta - poza platformą HEDT, czyli obecnie X99.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

BTW; Jak już skalpujesz procek to weź CLU, bo różnica wydajności względem GC-Extreme jest dosyć duża - w moim przypadku było to 6 stopni przy montażu bez IHSa, bezpośrednio na rdzeń. Przy użyciu CLU musisz oczywiście zabezpieczyć kondensatory obok rdzenia, bo inaczej może dojść do zwarcia i procek leci na śmietnik :P.

 

Edit: i7 4790k nigdy nie był lutowany, od czasu IB wszystkie procki na rynek konsumencki mają gluta - poza platformą HEDT, czyli obecnie X99.

Eh,

 

czyli kolejne 30 zł trzeba by dołożyć :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@zawisza, znaczy mnie interesuje jak już właśnie coś do bezpiecznego skalpowania. Potem to złożył bym i tak z czapką, IMO nie ma sensu bez (czytałem po necie, temp. z czapką po oskalpowaniu i założeniu CLP/CLU są naprawdę fajne).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no trzeba dołożyć, jak chcesz najlepsze efekty, układy na procku możesz zabezpieczyć zwykłym lakierem bezbarwnym do paznokci za 3zł z drogerii,jwarto też zaopatrzyć się w aceton i jakiś papier drobnoziarnisty 1500-2000 aby troszkę przeszlifować ihs od strony rdzenia, polecam metodę na imadło bez walenia młotkiem, czapka schodzi bezproblemowo i chyba w sumie najbezpieczniejsza

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bezpieczniejsza jest taka maszynka do skalpowania ;). Jej użycie wymaga posiadania imadła.

 

TN0liG3.jpg

 

10 min zabawy z izopropanolem i karta kredytową i masz to

 

xYFq2EG.jpg

 

Maszynkę kupisz u tanczacego za 15 zł + 5 zł przesyłka.

 

Lakier do izolowania jest ok - tylko jak potem przemyjesz go izopropanolem przy czyszczeniu rdzenia to zacznie się łuszczyć. Ewentualnie możesz zaizolować kondy używając pasty nieprzewodzącej prądu - GC Extreme się nada :E.

 

Metal Pad wypada trochę gorzej niż takie CLU - moim zdaniem nie ma co się bawić w półśrodki, nakładanie CLU jest szybkie i łatwe jeśli tylko przestrzegasz podstawowych zasad wypisanych na ulotce.

 

Montaż bez czapki nie ma większego sensu chyba, że liczy się dla Ciebie każdy stopień lub gdy zakładasz sobie, że nie idziesz na żadne kompromisy - z tego ostatniego powodu ja montowałem na goły rdzeń (+ dla funu :P).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po filmie widzę, że nie ma dramatycznej różnicy pomiędzy położeniem an rdzeń Gelida a CLU.

Załączam screen z tego co aktualnie dostaje z OCCt (włączone AVX) :E

 

 

13_sasa.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesteś pewien, że chłodzenie jest dobrze zamontowane? Pasta dobrze nałożona? Zdjęta folia ochronna z podstawy? Zakładam, że to temperatury na Fortisie 3 - ten procek nie powinien mieć takich temperatur bez OC przy tym chłodzeniu. Poczytaj sobie jeszcze ten wątek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Nie działa z Ivy Bridge"... taa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesteś pewien, że chłodzenie jest dobrze zamontowane? Pasta dobrze nałożona? Zdjęta folia ochronna z podstawy? Zakładam, że to temperatury na Fortisie 3 - ten procek nie powinien mieć takich temperatur bez OC przy tym chłodzeniu. Poczytaj sobie jeszcze ten wątek.

 

 

Aktualnie mam SPC Spartana )tego za ok. 60 zł).

Powiem Ci, że przekładałem to w zeszłym tygodniu, dopuszczam opcję, że coś sknociłem. Założyłem tam AS 5 - mam tę tubkę już z rok, ale zawsze była szczelnie zamykana. Pamiętam, że robiłem OCCT nawet rok temu, i nigdy proc nie wytrzymał dłużej niż kilkanaście sekund. Gdy włączę coś, cos nie saturuje tak procka - np winrarowy benchmark, czy choćby granie w jakieś gry to tragedii nie ma, aczkolwiek do 80 stopni skoczy. Ale na OCCT zawsze tak wymiękał.. W czasie puszczeni OCCT macałem też podstawę samego chłodzenia - nie była gorąca - ciepła zaledwie. To każe mi myślec, że odprowadzanie ciepła z rdzenia do IHSa jest całkowicie do d*py.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety - IB ma inny kształt IHSa i ta maszynka nie będzie pasować :(.

 

Ewentualnie do bani może być przekazywanie ciepła z IHS na podstawę procka. Tego spartana masz z backplate czy wersja z push pinami? Jeśli ta druga, to jesteś pewien, ze docisk jest prawidłowy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety - IB ma inny kształt IHSa i ta maszynka nie będzie pasować :(.

 

Ewentualnie do bani może być przekazywanie ciepła z IHS na podstawę procka. Tego spartana masz z backplate czy wersja z push pinami? Jeśli ta druga, to jesteś pewien, ze docisk jest prawidłowy?

 

Pushpiny. Nic się nie rusza, wszystko jest dociśniete fajnie - nie robiłem tego po raz pierwszy, ale fakt, mogłem coś sknocić, bardziej bym obstawił, że pasta coś nie teges.

Tak czy owak, jutro ma byc Fortis 3 i Gelid, będę się bawić i zdam relacje :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gangel daj znać jak się Fortis 3 sprawuje,moja Fera2 "idzie" do znajomego "służyć" i chłodzić q6600.

Też jestem po "skalpie" tyle że i5 3570k i nawet efekty w miarę,pewnie było by lepiej jak bym zastosował Liquid,a dałem GC Extreme.

 

ps.ktoś gdzieś pisał o tym Fortisie 3,tyle że "Fortis 3 custom malik" który jest droższy i nie wiem czy to ze względu tylko na wygląd,czy też inna różnica względem tańszego "brata"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 błąd,podwójny post,coś mi myszka świruje,raz kliknę zachowuje się jak bym kilka razy klikał.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Różnica jest tylko wizualna - całe chłodzenie jest niklowane na czarno, heatpipy mają zatyczki, ostatnie finy są kolorowe - do wyboru :). Jeśli ktoś chce spersonalizować chłodzenie to jest to fajny wybór, dla osób bardziej ekonomicznych rozwiązanie nieopłacalne, bo wydajności nie dodaje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Tematy

  • Odpowiedzi

    • Nie ma czegoś takiego... ta zgoda podobno istniała już kilka razy w ciągu kilku miesięcy, a jednak... Obecnie Partia Republikańska w większości to opłacane przez Putina pionki, mniejszość to ta, która chce pomóc Ukrainie. Do tego masz karierowiczów, którzy zrobią wszystko(Johnson, który bez przyzwolenia Trumpa nie kiwnie palcem). Trump jest najważniejszym politykiem po prawej stronie w USA i to on decyduje o kształcie i kierunkach polityki Partii Republikańskiej. Właśnie z tego powodu rozdzielili te pakiety pomocowe, bo okazało się, że część demokratów nie chciała poprzeć pomocy dla Izraela(morderstwa osób cywilnych w Gazie), a tym samym dla Ukrainy i zrobił się kłopot. Teraz pomoc dla Izraela przejdzie, a pomoc dla Ukrainy zostanie uwalona, jeśli w ogóle zostanie poddana pod głosowanie. Reagan przewraca się w grobie, bo jest totalnie niezrozumiałe czym stała się prawica w USA i czyich interesów broni.
    • To już druga osoba bodajże w tym temacie z tym samym modelem i po własnej aplikacji pasty taka duża różnica, gwarancji nie trzeba żegnać jak przyrosty są tak fajne to warto to zrobić, jak jest plomba na którejś śrubie to można zamówić i nakleić jeżeli np suszarka + żyletka nie dały rady lub w ogóle ktoś robi dziurę w plombie od razu  Chwile temu zamawiałem z alledrogo do xfx https://allegro.pl/oferta/5x-naklejki-gwarancyjne-asus-msi-palit-xfx-evga-gigabyte-zotac-15362612792
    • Dane CFM z opakowań producentów nie można porównywać między nimi, a najlepiej kompletnie na te dane nie patrzeć. Nie dość, że nie ma żadnego ogólne standardu względem którego dokonywane są te pomiary, więc każdy producent mierzy jak uważa, to dodatkowo zarówno te dotyczące przepływu jak i ciśnienia są dokonywane przy skrajnych i nierealnych sytuacjach. Na przykład w przypadku ilości przepchniętego powietrza mogą być stosowane kilkudziesięciocentymetrowe tunele z "prostownikami przepływu" na końcu którego znajduje sie wentylator i po przeciwnej stronie przyrząd do pomiaru, czyli coś czego nikt w domowym komputerze nie zastosuje przez co taki wynik jest niestosowalny w praktyce dla wentylatora zamontowanego bezpośrednio na radiatorze (czy to od wieży chłodzenia czy układu cieczą) lub kratce obudowy. Zostają tylko praktyczne testy jak np. TechPowerUP czy HWCooling.net lub takie przy stałej metodologii dla wszystkich śmigieł jak np. Cybenetics. W takim przypadku będziesz miał miarodajne wyniki. Nie potrzebujesz takiej przejściówki dopóki gniazdo do którego wpinasz 4 pinową wtyczkę nie jest blokowane plastikiem z boku w którym wtyczka by wystawała (a jeżeli blokuje to możesz próbować tę blokadę usunąć). Rozstaw pinów w wentylatorze 2, 3 i 4 pinowym jest teoretycznie identyczny, bo dwa pierwsze piny to kolejno uziemienie i napięcie, kolejny to pomiar obrotów i ostatni czwarty to pin do sterowania PWM. Wentylator 2 i 3 pin można sterować tylko poprzez zmianę napięcia pracy, a dla wentylatora PWM nie ma teoretycznie znaczenia czy steruje się go sygnałem czy napięciem, tak długo jak jego sama konstrukcja nie przeszkadza w sterowaniu jego obrotami poprzez zmianę napięcia zamiast sygnałem modulacyjnym (jak np. nie powinno się robić w przypadku łożysk magnetycznych jak w wentylatorach Phanteks T30 lub Corsair ML120 czy konstrukcjach Sunona MagLev).
    • Świetny ruch, ale mimo wszystko wk*****m się niemiłosiernie, że występują takie egzemplarze. Sam polecam/poleciłem ten model nie jednemu znajomemu i wszystko jest ok. Super, że pomogło, przykro, że Asus wypuszcza takie buble w postaci Asus Dual, które człowiek musi sobie poprawiać sam. Wiadomo, że mógłbyś to próbować zrobić w inny sposób i szkoda, że tak fajny model jakim jest Asus Dual, potrafi wypuścić takie gówno.
    • Jak laptop działa stabilnie po mimo whea w dzienniku zdarzeń to możesz olać (myślałem że miałeś co innego na myśli pisząc "sypie błędami") albo spróbuj zrobić te rzeczy o których piszą w tym temacie z reddita no może oprócz wymiany dysku na gen 3   
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...