Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Mam wentylator USB, którego chciałbym wyciszyć troszkę. Kabelki w nim to czarny i biały. W jaki sposób wyciszyć go? Czy wlutowanie w czerwony kabel rezystora LM317 załatwi sprawę czy może są jakieś gotowe przejściówki tego typu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No tak, zapomniałem. A jak zmniejszyć obroty takiego wentylatora w takim razie? Bo w zasadzie to nie dostałem konkretnej odpowiedzi jak to wykonać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A może powiesz nam najpierw jaki to wentylator i do czego dokładnie służy. Typowe wentylatory nie są na USB.

Edytowane przez kola01

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A może powiesz nam najpierw jaki to wentylator i do czego dokładnie służy. Typowe wentylatory nie są na USB.

 

W zasadzie to są dwa wentylatorki połączone razem w jedno USB, chińczyki o średnicy 8cm kręcące się z prędkością 2500RPM, które świszczą przy tej prędkości. Zamontowane są na routerze ASUS RT-AC68U gdyż ten się przegrzewał, a dzięki nim zbiłem temperaturę CPU routera o około 30C (85C > 50-55C) oraz temperaturę anten 2.4/5GHz o około 10C (50C > 40C).

 

Nie wiem jakie to miało znaczenie ale proszę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wyobrażałem sobie, że masz kompa (tam najczęściej stosuje się wentylatory) a podpinanie wentyli w kompie pod USB byłoby co najmniej dziwne. Ale OK.

Ja spowalniam wentylatory przez wstawienie zwykłej diody prostowniczej w kabel zasilający. Dioda daje Ci spadek napięcia o 0,7V. Możesz też łączyć diody szeregowo w celu zwiększenia spadku napięcia. Taką diodę możesz na końcu zaizolować rurką termokurczliwą.

Zamiast diod możesz tez zastosować rezystor ale będziesz miał trochę zabawy z dopasowaniem czy wyliczeniem właściwej rezystancji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że spowalniasz je ale chodzi o wentylatory 12V podpinane pod płytę główną. Czy z USB będzie dokładnie tak samo to wyglądało? Moje wentylatory nie mają sygnałowego kabla. Czerwony i czarny kabel z każdego wentylatora wychodzi, w połowie się łączą i idą dwa do USB.

Edytowane przez bl00keRs

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że spowalniasz je ale chodzi o wentylatory 12V podpinane pod płytę główną. Czy z USB będzie dokładnie tak samo to wyglądało? Moje wentylatory nie mają sygnałowego kabla. Czerwony i czarny kabel z każdego wentylatora wychodzi, w połowie się łączą i idą dwa do USB.

Nie wiem gdzie widzisz problem i po co wspominasz o kablu sygnałowym. Nie ma też znaczenia gdzie podpinasz wentylator - zasada działania jest taka sama. Przy niższym napięciu wentylator ma mniejsze obroty. Żeby to napięcie zmniejszyć wstawiasz diodę prostowniczą w kabel zasilający (nie sygnałowy). Przetnij czerwony kabel, wlutuj diodę w odpowiedniej polaryzacji (jak wlutujesz odwrotnie wentylator nie będzie się kręcił) i sprawdź o ile spadły Ci obroty. Jak trzeba będzie to wstaw kolejną albo baw się rezystorami zamiast diod. Stawiam, że będzie to zakres 10-100 Ohm. Efekt końcowy będzie ten sam. Tylko nie przesadź bo przy zbyt niskim napięciu wentylatory nie będą miały "siły" żeby wystartować po wyłączeniu.

Edytowane przez kola01

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za pomoc. Spróbuję z diodą prostowniczą. Coś więcej o niej? Bo szukając na allegro zwyczajnie "dioda prostownicza" dostaję masę rezultatów diod o różnych natężeniach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość AdmK

Napięcie do wentylatorów doprowadzone jest równolegle ? Można wentylatory podłączyć w szereg. ( o ile ruszą )

Edytowane przez AdmK

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No przecież sam napisałeś, cyt:

 

Czerwony i czarny kabel z każdego wentylatora wychodzi, w połowie się łączą i idą dwa do USB.

 

O ile dobrze zrozumiałem Twój opis, to obecnie wentylatory masz podłączone właśnie równolegle. Przy połączeniu szeregowym, każdy z wentylatorów dostanie po 2,5V i podejrzewam, że będzie to dla nich dużo za niskie napięcie. Oczywiście możesz po prostu sam sprawdzić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim zgromadzonym, w szczególności @kola01 . Niestety ale pomyliłem się. Oba wentylatory łączą się w USB. Tak to wygląda: https://www.aliexpress.com/item/Cooling-Fan-Heat-Radiator-USB-Power-Ultra-Silent-Dissipate-Temperature-Control-For-RT-AC68U-EX6200-AC15/32772741169.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.454c4c4dwXtESS

Edytowane przez bl00keRs

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co prawda nie widać jak są kable połączone we wtyczce USB ale na etykiecie wentylatora widać, że pracują na napięciu 5V a więc muszą być połączone równolegle.

Kup sobie 2 lub 4 diody prostownicze i rurkę termokurczliwą o średnicy minimalnie większej do średnicy diody (najmniejszy rozmiar w który da się jeszcze wsunąć diodę).

Przetnij czerwony przewód wentylatora, obetnij kawałek rurki i wsuń ją na jeden z przewodów, przylutuj diodę (zachowując odpowiednią polaryzację czyli jej kierunek) łącząc nią oba odcinki uciętego przewodu, sprawdź o ile spadły obroty wentylatora i jak będzie trzeba to dolutuj kolejną diodę.

Jeśli się pomylisz z polaryzacją diody, to wentylator nie będzie się w ogóle kręcił. Wtedy diodę wylutuj i wlutuj odwrotnie.

Jak już będzie OK, to nasuń rurkę tak, by zakryła diodę/diody i nachodziła jeszcze trochę na kable i podgrzej ją np opalarką, suszarką, czy nawet zapalniczką by się skurczyła.

To samo zrób z drugim wentylatorem.

Edytowane przez kola01

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość malepytanko

Jeśli chcesz stałe 3V (ok 60proc prędkości) to daj lm7803, ale może dobrze by było mieć możliwość płynnej regulacji - wtedy lm317 z potencjometrem.

Pewniejsze rozwiązanie niż lutowanie x diod.

Edytowane przez malepytanko

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiadomo czy to ruszy na 3V w ogóle. Myślę zmniejszyć max do 5V a najlepiej coś pomiędzy 7-9V. Jak będzie więcej trzeba coś wlutować to się wylutuje i zlutuje nowe bo nie mogę ich używać. Słyszę świst i wk moje ucho. Nie kupujcie tego syfu. Skusiłem się i jeszcze jakieś diody lutować muszę, żal. Chińczyk się nie postarał chociaż mylne opinie komentatorów z gumowym uchem zmyliła a cena aż tak mała nie jest i myślałem, że za nią już coś ok mogę dostać a tu zonk. Dzięki za pomoc. Tak szybko jak dostanę konkretne diody to biorę się za lutowanie.

Edytowane przez bl00keRs

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość malepytanko

Ale te wentylatory teraz chodza na 5VDC.

Predkosc znamionowa to 2100rpm, a tobie sie obraca na 2500rpm, wiec możliwe że jednak router daje troszkę wiecej niż 5VDC (specyfikacja USB dopuszcza z tego co pamiętam do 5,25VDC), albo po prostu taka tolerancja predkosci.

Edytowane przez malepytanko

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra to spoko wlutuje to co pisałeś w takim razie :) Nie pomyślałem do końca :D Ah ten poniedziałek :D

 

A ta regulacja napięcia z tą drugą diodą to jak się odbywa?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz stałe 3V (ok 60proc prędkości) to daj lm7803, ale może dobrze by było mieć możliwość płynnej regulacji - wtedy lm317 z potencjometrem.

Pewniejsze rozwiązanie niż lutowanie x diod.

lm7803 daje 3,3V a nie 3V co nie zmienia faktu, że faktycznie można zastosować takie rozwiązanie choć jest ono już nieco bardziej skomplikowane w wykonaniu dla amatora zwłaszcza, że wentylatory są dwa i kable rozchodzą się do każdego z osobna. Dużo łatwiejsze w wykonaniu i ukryciu elektroniki jest wstawienie diody lub rezystora w kabel. Po użyciu rurki termokurczliwej praktycznie nic nie widać.

Edytowane przez kola01

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość malepytanko

Do LM317 będziesz potrzebował jeszcze rezystory Ro, np. 240 Om oraz potencjometry Rp, jeśli Ro=240 Om, to ok. 1 kOm będzie ok. Napięcie na wyjsciu będzie równe (oczywiscie nie przekroczy napięcia zasilania):

1.24*(Rp/Ro+1) [V]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Dlatego pisałem, że jest z tym za dużo roboty. Żeby to miało jeszcze sens, to warto to wszystko polutować na płytce. Schować się tego oczywiście już nigdzie nie da. Zamiast stabilizatora, wystarczyło kupić małą diodę (na 1 wentylator), niewiele grubszą od samego kabla ewentualnie rezystor o podobnej wielkości zamiast diody..

Edytowane przez kola01

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Okej to kupię te diody, termokurczkę i zrobię wtedy :) A diody muszą jakie mieć oznaczenie?

Edytowane przez bl00keRs

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Okej to kupię te diody, termokurczkę i zrobię wtedy :) A diody muszą jakie mieć oznaczenie?

Dostałeś już namiar na przykładową aukcję wyżej. Zwykłe prostownicze, 1A wystarczy. Rurka pod średnicę diody i kolor kabla.

Edytowane przez kola01

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...