Skocz do zawartości

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

IceQ

Matryce monitorów LCD - omówienie

Rekomendowane odpowiedzi

Wiele osób tutaj nie ma pojęcia jakie są różnice pomiędzy matrycami w monitorach lcd , a mimo to wygłasza sądy. Dlatego piszę ten temat bo już nie mogę wytrzymać !!! Większośc info zerżnałem z CHIP-a. :cool: Przeczytajcie też post Grzegorza pod tym postem

 

TN (TN+Film)

 

Najpopularniejsza i najtańsza matryca. Jej największymi zaletami jest brak smużenia (a właściwie najmniejże smużenie ze wszystkich matryc) i krótki czas reakcji (ważne w grach). Wady to wąskie kąty widzenia oraz to , że spora grupa TN-ek nie jest w stanie wyświetlić pełnej 24-bitowej palety kolorów.

Brakujące barwy, są wówczas uzyskiwane przy pomocy układu FRC oraz metodą ditheringu. Z tego powodu matryce TN nie nadają się do obróbki grafiki.

 

IPS

 

Panel opracowany w 1996 przez Hitachi. Miał w założeniu wyeliminować wady matryc TN. Niestety odbyło się to kosztem zwiększenia czasu reakcji pikseli co przekłada się na widoczne smużenie obrazu. Plusami IPS są szerokie kąty widzenia oraz doskonała reprodukcja barw. W 1998 r. wyprodukowano S-IPS , który częściowo poprawił czas reakcji pikseli. Pózniej pojawiły się kolejne odmiany takie jak (AS-IPS, H-IPS) Matryce te miały w przeszłości gorszy konrast od matryc *VA, teraz jest lepiej.

 

MVA

 

Panel stworzony przez Fujitsu w 1998 r. Miał być kompromisem między TN a IPS. Cechą charakterystyczną ekranów MVA są szerokie kąty widzenia oraz wysoki współczynnik kontrastu. Obras wyświetlany w pierwszych egzemplarzach obarczony był bardzo wyraźnym smużeniem , które udało się już znacznie wyeliminować. W dalszym ciągu jednak podczas dynamicznej zmiany zawartości ekranu może wystąpować smużenie.

 

PVA

 

Konkurencyjna matryca dla MVA , opracowana przez Samsunga. Poźniejsza jej odmiana to S-PVA. Największą zaletą ekranów nalezących do tej grupy jest bardzo wysoki kontrast (czerń uzystkiwana na PVA najbardziej przypomina tę z telewizorów CRT). Podobnie jak w przypadku MVA także tutaj pierwsze wersje cechowały się niestety dużym smużeniem. Obecnie udało się je zredukować do takiego poziomu, że najszybsze matryce PVA z powodzeniem sprawdzą się w zastosowaniach multimedialnych.

 

Tak więc jak widzicie nie ma czegoś takiego jak matryca idealna do wszystkiego. Jeśli dużo grasz i nie jesteś nadwrażliwy na kolorki to wystarczyć powinna zwykła TN-ka moim zdaniem. Jeśli oczekujesz czegoś wiecej to zastanów się nad matrycami np. S-PVA, MVA które są najbardziej uniwersalne , nadają się zarówno dla grafików, do filmów jak i dla graczy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu (po angielsku)

 

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1039222

 

LCD Panel Technology Type and Characteristics

 

TN film (Twisted Nematic)

- low manufacturing/retail costs

- restrictive viewing angles

- fast pixel response times

- dead pixels display white. Stuck pixels display RGB colors

- lower contrast levels means blacks are not as dark as VA based panels

- lower color reproduction

 

IPS (In Plane Switching)

- improved viewing angles over TN

- very good color reproduction

- slower pixel response times than TN

- dead pixels display black

- lower contrast levels means blacks are not as dark as VA based panels

 

Super-IPS (S-IPS)

- same as IPS except ...

- likely best color reproduction of all TFT

- less expensive to produce than IPS

- improved pixel response

 

VA (Vertical Alignment) Technologies

 

MVA (Multidomain Vertical Alignment)

- compromise between TN and IPS technologies

- superior color reproduction over TN but not as good as IPS

- very good viewing angles but less than IPS

- higher contrast than TN or S-IPS means very good blacks

- dead pixels are black

- slower pixel response than TN or IPS

- details can be lost when directly viewing dark areas

 

Premium-MVA (P-MVA)

- same as MVA except ...

- "overdrive" technology increases pixel response but still slower than TN

- may have slightly degraded color reproduction due to "overdrive" process

 

PVA (Patterned VA)

- same as MVA except ...

- larger viewing angles

- higher contrast levels means darkest blacks

 

Super-PVA (S-PVA)

- same as PVA except ...

- “Magic Speed” (the Samsung equivalent to Overdrive) improves pixel response

- slightly improved color reproduction

- slightly improved viewing angles

 

 

Purchasing Considerations

 

TN Gamers

Considered a "gamers" panel due to it's fast pixel response times which reduces trailing images know as "ghosting". However, this advantage has been reduced by new technologies to accelerate pixel response times in other panel types. Colors and contrast tend to be weak and blacks are not truly dark. Viewing angles are significantly limited. However, monitors based on this technology tend to be inexpensive.

 

IPS / S-IPS Graphics Work or Web Browsing

Considered to have the best color reproduction of all panel types, these panels are well suited for graphics work or web browsing. Pixel response time is also good but slower than the TN "gamers" panel. Contast and blacks are also less dark than VA panels but viewing angles are excellent.

 

MVA / P-MVA / PVA / S-PVA Compromise for All-Around Use

These panels are a compromise between the fast pixel response times of the TN panel and the excellent color reproduction of the IPS panels. Contrast and blacks are best of all the panel types. Viewing angles are similar but slightly inferior to IPS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra robota Grzegorz :thumbup: Czyli wychodzi na to że matryce *VA są jednak najbardziej uniwersalne...bo IPS nie nadaje się do gier a TN do grafiki :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dobra robota Grzegorz :thumbup: Czyli wychodzi na to że matryce *VA są jednak najbardziej uniwersalne...bo IPS nie nadaje się do gier a TN do grafiki :)

 

Obecnie nie ma już IPSów są tylko SIPSy (i pochodne) - nadają się bardzo dobrze do gier, podobnie PVA które zostaje zastąpione SPVA

 

Kolejne zmiany to MVA -> PMVA-> AMVA:

te ostatnie: znaczne lepsze kąty, zmniejszony efekt świecenia czerni pod kątem, bardzo dobry stosunek cena/jakość

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Obecnie nie ma już IPSów są tylko SIPSy (i pochodne) - nadają się bardzo dobrze do gier, podobnie PVA które zostaje zastąpione SPVA

 

Kolejne zmiany to MVA -> PMVA-> AMVA:

te ostatnie: znaczne lepsze kąty, zmniejszony efekt świecenia czerni pod kątem, bardzo dobry stosunek cena/jakość

 

Wiem, że S-IPS no i co z tego jak i tak ma dłuższy czas reakcji od TN. Z tego co wkleiłeś pisze tam, tak jakby S-IPS nadawał się tylko do grafiki, więc jak możesz mówić ze się bardzo dobrze nadaje do gier?

 

Patrzyłem na test monitorów 24 cali w CHIP-ie i tam najlepsze Eizo (S-PVA) miały czas reakcji 16 ms a jedyna TN-ka w tym teście (zresztą chyba najlepsza z TN-ek) Iiyama miała tylko 2ms.

 

Ma to jakoś duże znaczenie w grach? Bo pamiętam czasy, kiedy to było jedno z głównych kryteriów przy wyborze monitora...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ma to jakoś duże znaczenie w grach? Bo pamiętam czasy, kiedy to było jedno z głównych kryteriów przy wyborze monitora...

Zależy czego oczekujesz od monitora i w jakie gry grasz oraz ile temu poświęcasz czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Zależy czego oczekujesz od monitora i w jakie gry grasz oraz ile temu poświęcasz czasu.

 

To ma być odpowiedź? Daruj sobie takie posty jak nie masz nic mądrego do napisania...

 

Ps: Twój avatar jest żenujący.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
To ma być odpowiedź? Daruj sobie takie posty jak nie masz nic mądrego do napisania...

 

Ps: Twój avatar jest żenujący.

Jeszcze Ci nie przeszło? Ok już się nie odzywam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W opisie matrycy IPS powinno być "Niestety odbyło się to kosztem zwiększenia (wydłużenia) czasu reakcji pikseli co przekłada się na widoczne smużenie obrazu."

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W opisie matrycy IPS powinno być "Niestety odbyło się to kosztem zwiększenia (wydłużenia) czasu reakcji pikseli co przekłada się na widoczne smużenie obrazu."

 

Dzięki.

 

Grzegorz a może powiedz jak się u Ciebie sprawia Gateway na PVA? Chodzi mi w grach, bo w kolorach to wiadomo ze lepiej niż na TN.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmm... fajny temat, prosty jęzor. Jeżeli będzie aktualizowany to przykleić ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzięki.

Grzegorz a może powiedz jak się u Ciebie sprawia Gateway na PVA? Chodzi mi w grach, bo w kolorach to wiadomo ze lepiej niż na TN.

 

z gatewaya jestem tak zadowolony ze z wielką obawą przychodzi mi zmiana a chce kupić coś większego, do gier używam bez problemów - z wyjątkiem UT gdzie mam CRT DELLA trinitron 19" 100Hz:)

 

Wiem, że S-IPS no i co z tego jak i tak ma dłuższy czas reakcji od TN. Z tego co wkleiłeś pisze tam, tak jakby S-IPS nadawał się tylko do grafiki, więc jak możesz mówić ze się bardzo dobrze nadaje do gier?

 

Patrzyłem na test monitorów 24 cali w CHIP-ie i tam najlepsze Eizo (S-PVA) miały czas reakcji 16 ms a jedyna TN-ka w tym teście (zresztą chyba najlepsza z TN-ek) Iiyama miała tylko 2ms.

 

Ma to jakoś duże znaczenie w grach? Bo pamiętam czasy, kiedy to było jedno z głównych kryteriów przy wyborze monitora...

 

 

SIPS 6-8ms to najszybsze po TN monitory, nie mają Inputlag jak xPVA, nie smużą w ciemnych barwach a realny czas reakcji w wszystkich przejściach jest poniżej 10ms http://www.xbitlabs.com/articles/other/dis...0inch-4_11.html

 

z monitorów moim marzeniem jest 24" SIPS :)...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Odpowiedzi

    • To akurat wiemy. Liniowy wzrost stężenia gazów cieplarnianych powoduje wykładniczy wzrost przeciętnych temperatur a także wariancji temperatur. Termodynamika i nic poza tym. A jak rośnie wariancja temperatur to i rośnie szybkość wiatrów itd.
    • To zobacz która karta jest najchętniej kupowana i nie patrz na forum gdzie masz jednak miłośników sprzętu z zasobnym portfelem  
    • nieprawda - także, i w późniejszym okresie nawet głównie, żeby mieć rynki zbytu - np GB w 19 wieku produkowała już tyle tkanin, głównie bawełnianych, że rynek europejski i amerykański był dla nich zbyt ciasny, i głównym rynkiem zbytu stały się Indie - i w zasadzie zniszczyły głównie chałupniczy przemysł tekstylny w Indiach, za pomocą ceł, ale i samych cen, bo ręczni tkacze w Indiach nie byli w stanie konkurować z  fabrycznym przemysłem w GB - jest o tym mnóstwo materiałów, a niejaki Marks napisał np że równiny Bengalu pokryły się kośćmi zmarłych z głodu tkaczy indyjskich (o ile pamiętam w artykule z 1857) - raczej przesada, ale w zasadzie zgodne z rozwojem historycznym; dodam, że bawełna na tkaniny z GB pochodziła z USA, choć Indie same były wielkim producentem bawełny, i że Indie już wtedy liczyły ponad  200 mln ludności, gdy np USA ok 50 - więc nie rabowanie z bogactw, których Indie zresztą dużo nie miały (głównym importem z Indii do GB była herbata), było decydującym bodźcem rozwoju krajów przemysłowych, tylko pozyskiwanie dużych rynków zbytu i wykorzystywanie przewagi produkcji maszynowej nad ręczną; czyli potęgi gospodarcze dorobiły się na postępie technicznym, tzn produkcji maszynowej, nie ręcznej, a rabowanie tzw bogactw, które wtedy z reguły były produktami rolniczymi, odgrywało drugorzędną rolę; jeśli już rabowanie, to przede wszystkim niewolników z Afryki do produkcji bawełny w USA i cukru w Brazylii i na Karaibach, bo oba te produkty stały się podstawą masowej konsumpcji w Europie, która napędzała wzrost i umaszynowienie produkcji, itd
    • Właśnie jestem w tym kotle Skończę go i zapoluję na alfę. Dz.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...