Skocz do zawartości
CiZ

Ilosc FPS a Hz monitora?

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. Ostatnio meczy mnie taki problem. Dotyczy on plynnosci rozgrywki w grach komputerowych.

Otoz, standardowy monitor w obecnych czasach wyswietla obraz w 60Hz. Co to oznacza? Oznacza to, ze wyswietla jedynie 60 klatek na sekunde?

Czy wiecej niz 60fps w grze jest wtedy zbedne? Przeciez monitor i tak ich nie wyswietli. Jak to dokladnie jest? Moze ktos wyjasnic?:)

 

Przypuscmy mam w grze stale 120klatek, a monitor jedynie 60Hz. Czyli polowa klatek nie jest w ogole wyswietlana?

Dlaczego jest taki hype na jak najwiecej klatek? Po co wiecej niz 60? Z tego co czytalem to ludzkie oko ogarnia do 50 klatek na sekunde. :)

 

To jak to wlasciwie jest?:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

60 FPS = 1/60 sec = ~16,7ms

120 FPS = 1/120 sec = ~8,3ms

Jeżeli jesteś wstanie odczuć/zauważyć różnicę między takimi opóźnieniami, 120 FPS jest dla Ciebie.

 

W monitorze nie chodzi o ilość klatek czy Hz, a o opóźnienie między poruszeniem myszki, a zobaczeniem ruchu na ekranie ("Lag").

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem, ja to rozumiem. Tylko chodzi mi o to czy na monitorach 60Hz warto miec wiecej niz 60fps? :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie im więcej FPSów tym lepiej, @agent już wyjaśnił to z grubsza.

 

Co do tego ile człowiek widzi "FPSów" to każdy ma tą "wartość" inną.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem, ja to rozumiem. Tylko chodzi mi o to czy na monitorach 60Hz warto miec wiecej niz 60fps? :D

W skrócie : Tak.

Karta graficzna i CPU reagują tak szybko, jak ogarniają obraz.

Monitor pokazuje tylko tą część jaką jest wstanie ogarnąć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pomijając to co agent napisał to dzięki 120fps na 60Hz monitorze mniej widać tearing ale to już troche tez od konkretnej gry zależy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zależy też od gry.

 

Jeśli ktoś nie odczuwa różnicy w rozgrywce w takim BF3 / BF4 / CS między 60 a 150 fps to powinien się przerzucić na simsy ... :lol2:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zależy też od gry.

 

Jeśli ktoś nie odczuwa różnicy w rozgrywce w takim BF3 / BF4 / CS między 60 a 150 fps to powinien się przerzucić na simsy ... :lol2:

 

 

W CS to już naprawdę trzeba nie mieć oczu aby nie poczuć różnicy :E

Zwłaszcza że silnik Source za szybko renderuje klatki, jak dla mnie tam 120 fps jest dopiero płynne jak 70-80 w innych grach.

 

------------

@Temat

 

Ogólnie bardzo warto mieć odblokowany licznik fps w dynamicznych sieciówkach bo im większa liczba klatek tym niższy imputlag, przykłady można sobie przejrzeć w testach szybkich monitorów na PCL.

Edytowane przez DisconnecT

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Różnica jest potężnie fetyszyzowana i rzucać się na nią będą głównie osoby z gejmingową myszką, gejmingową podkładką, gejmingowym kubkiem na kakao i siedzące w gejmongowych kapciach.

 

Tym niemniej, ta różnica występuje i polega właśnie na mniejszym "imput lag", czyli na szybszym przełożeniu twoich działań na efekt w grze. Jak widzisz powyżej, realna różnica przy założeniu 60->120 fps to 8 milisekund. Realne opóźnienie twojego działania to dla młodej, zdrowej osoby, która nie pierwszy raz w życiu trzyma myszkę, jakieś 30-40 milisekund, co uwzględnia reakcję na bodziec i wykonanie działania. Do tego dochodzi jeszcze lag sieciowy. Kiedy to wszystko razem poskładasz, masz z grubsza efekt placebo. Realnym problemem w takich grach są mikroprzycięcia, które powodują, że jednak klatka jest rysowana nie przez te ~10ms, a przez ~90ms czy więcej. Mój stary Radeon mi takie rzeczy robił i niby było grubo powyżej 60fps, a non stop były przycięcia i to właśnie bolało.

 

Mówiąc krótko, w szybkich grach sieciowych na pewno nie zaszkodzi, ale jakbyś miał mieć 100fps w takim Wiedźminie na 60Hz monitorze, znacznie lepiej będzie poprawić jakość grafiki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zależy też od gry.

 

Jeśli ktoś nie odczuwa różnicy w rozgrywce w takim BF3 / BF4 / CS między 60 a 150 fps to powinien się przerzucić na simsy ... :lol2:

 

A to niby dlaczego? Co to ma za znaczenie? Jesli gra na przyzwoitym poziomie, jakos nie widze zwiazku? Oczywiscie, zaraz zacznie sie wypowiadac cale towarzystwo znawco od silnikow i wykazywac jak to 50000 fpsow poprawia cos tam o 0.5%, a cos innego az o 0.55%!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A to niby dlaczego? Co to ma za znaczenie? Jesli gra na przyzwoitym poziomie, jakos nie widze zwiazku? Oczywiscie, zaraz zacznie sie wypowiadac cale towarzystwo znawco od silnikow i wykazywac jak to 50000 fpsow poprawia cos tam o 0.5%, a cos innego az o 0.55%!

 

Niedzielny gracz czy leming a może jedno i drugie ?

 

http://pclab.pl/art62858-3.html

 

Po sprzęcie widać, że pierwsze i po prostu nie miałeś porównania więc nie wiesz co mówisz ...

Edytowane przez JaN008

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Osobiście siedząc u siebie na monitorze z IPS 60hz a u kumpla z monitorem 144hz nie widzę żadnej różnicy w takim CS GO (supreme here) nie wiem jak w innych grach.

Kiedyś nawet po formacie miał ustawione 60hz zamiast 144hz i zorientował się przez przypadek dopiero po kilku dniach :D

 

<czeka na zwyzywanie od lemingów>

Edytowane przez Alexoo244

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Osobiście siedząc u siebie na monitorze z IPS 60hz a u kumpla z monitorem 144hz nie widzę żadnej różnicy w takim CS GO (supreme here) nie wiem jak w innych grach.

Kiedyś nawet po formacie miał ustawione 60hz zamiast 144hz i zorientował się przez przypadek dopiero po kilku dniach :D

 

<czeka na zwyzywanie od lemingów>

 

No właśnie uczucie płynności jest raczej wyczuwalne ale ciekawe jak to się przekłada na gre online z TR64 i pingiem 50ms :E Sławny przytaczany test PClaba polegał na strzelaniu do kropek offline co automatycznie eliminuje problemy z silnikiem sieciowym i jego lagiem :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Coś na pewno daje. Przy okazji testu oc mojej 280x odpaliłem Bioshocka Infinite na ultra. Generuje do 150 klatek. Obraz jest nieporównywalnie płynniejszy niż w Falloucie4, gdzie mam zaledwie 50 klatek. A najlepsze jest to, że gram na tv 50Hz. Sam do nie rozumiem, dlaczego obraz w B:I jest płynniejszy. oO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Coś na pewno daje. Przy okazji testu oc mojej 280x odpaliłem Bioshocka Infinite na ultra. Generuje do 150 klatek. Obraz jest nieporównywalnie płynniejszy niż w Falloucie4, gdzie mam zaledwie 50 klatek. A najlepsze jest to, że gram na tv 50Hz. Sam do nie rozumiem, dlaczego obraz w B:I jest płynniejszy. oO

 

Input lag moim zdaniem. Większa responsywność po prostu ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@CiZ nie słuchaj ich oni NIE WIEDZĄ wszyscy O CZYM w OGÓLE MÓWIĄ. Dobrze to rozumiesz, jak masz monitor z odświeżaniem 60 hz to ci nie wyświetli ani jednej, ani pół klatki więcej niż 60 klatek na sekundę bo to właśnie znaczy 60 hz że monitor jest w stanie wyświetlić tylko 60 FPS na sekundę i ani jednego FPS'a więcej, ani pół. To że wam wyskakuje na 60 hz monitorach 100 FPS to jest tylko taka informacja nic więcej... że tyle klatek może być wyświetlonych, na tyle pozwala karta i procesor i to tak pisze tylko INFORMACYJNO-ORIENTACYJNIE. Normalnie przy monitorze 60 hz widzicie tylko 60 klatek i ani jednej klatki więcej. Czy wy tego nie rozumiecie? Przecież to jest takie oczywiste, praw fizyki nie przeskoczymy. Dzieci co znaczy odświeżanie 60 hz? - że obraz jest odświeżany 60 razy na sekundę. Brawo dzieci. To teraz dzieci mi powiedzcie jak wasz monitor może wyświetlić wam 100 FPS, czyli inaczej klatek na sekundę, jeśli jak ustaliliśmy wasz monitor może odświeżać obraz tylko 60 razy na sekundą (60 hz) wytłumaczcie mi jak? Może wam i 150 klatek pokazywać na 60 hz monitorze a i tak znaczy to tylko tyle że tyle może wyświetlić karta z procesorem a nie ze tyle rzeczywiście klatek jest wyświetlanych ponieważ bottleneck'iem tutaj jest monitor 60 hz. Drogie dzieci powtarzamy, 60 hz znaczy że co? -Że monitor odświeża obraz 60 razy na sekundę. Więc co to oznacza? -Więc niemożliwe jest "realnie" więcej klatek na sekundę niż 60. Tak jest brawo. Przestańcie się wypowiadać kurde, bo mnie krew zalewa, na tematy o których nie macie pojęcia. 3 raz to powiem dla jasności, to że wam pokazuje 100-140 FPS'ów na 60 hz monitorze nie znaczy że realnie, rzeczywiście macie wyświetlanych 100-140 klatek bo to jest fizycznie nie możliwe na 60 hz monitorze, czyli o odświeżaniu tylko 60 razy (60 FPSów) na sekundę i tyle rzeczywiście klatek macie wyświetlanych, 60, i ani pół klatki więcej. Zrozumieliście to w końcu czy nie? Kolego @Dyskutant jest tak jak myślisz, realnie masz tylko 60 klatek a to że ci pisze 100 czy 140 to tylko informuje ile byś miał wyświetlanych jak byś miał taki monitor np 144 hz a nie że realnie masz co sekundę 100-140 klatek bo to jest FIZYCZNIE NIE MOŻLIWE przy odświeżaniu 60 hz. Ludzie ludzie hahaha no nie mogę, ludzie myślcie albo nie piszcie, jak 60 hz monitor może wyświetlać w ciągu sekundy 100-140 klatek jak może odświeżyć obraz w tym czasie tylko 60 razy? No czekam aż mi to ktoś wytłumaczy? Tacy byliście mądrzy, czekam na wytłumaczenie mi tego fenomenu? To są podstawy fizyki. Więc kończąc, jeśli dalej myślicie że wasz 60 hz monitor może wyświetlić rzeczywiście, realnie 100-140 klatek to tak jakby wierzyć w krasnoludki, powodzenia życzę. Tak na serio to kupcie sobie monitor 120, 144 czy 240 hz i wtedy jak karta i procesor dadzą radę to wam pokaże 100-140 i więcej klatek, do tego musicie jeszcze kupić dobry kabel HDMI lub DisplayPort, czyli taki który będzie rzeczywiście miał taką przepustowość, a uwierzcie mi że taki kabel kosztuje trochę więcej niż 10-30 zł. Pozdrawiam.

Edytowane przez eliot84

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Różnica jest potężnie fetyszyzowana i rzucać się na nią będą głównie osoby z gejmingową myszką, gejmingową podkładką, gejmingowym kubkiem na kakao i siedzące w gejmongowych kapciach.

 

Tym niemniej, ta różnica występuje i polega właśnie na mniejszym "imput lag", czyli na szybszym przełożeniu twoich działań na efekt w grze. Jak widzisz powyżej, realna różnica przy założeniu 60->120 fps to 8 milisekund. Realne opóźnienie twojego działania to dla młodej, zdrowej osoby, która nie pierwszy raz w życiu trzyma myszkę, jakieś 30-40 milisekund, co uwzględnia reakcję na bodziec i wykonanie działania. Do tego dochodzi jeszcze lag sieciowy. Kiedy to wszystko razem poskładasz, masz z grubsza efekt placebo. Realnym problemem w takich grach są mikroprzycięcia, które powodują, że jednak klatka jest rysowana nie przez te ~10ms, a przez ~90ms czy więcej. Mój stary Radeon mi takie rzeczy robił i niby było grubo powyżej 60fps, a non stop były przycięcia i to właśnie bolało.

 

Mówiąc krótko, w szybkich grach sieciowych na pewno nie zaszkodzi, ale jakbyś miał mieć 100fps w takim Wiedźminie na 60Hz monitorze, znacznie lepiej będzie poprawić jakość grafiki.

30-40ms? Chyba z implantami sztucznej inteligencji chłopie... Nie ma na świecie żadnego człowieka, który byłby w stanie zareagować na bodziec i wykonać jakikolwiek ruch w tak krótkim czasie. Średnia wartość to około 200ms, a "pro gracze" mają ponad 100. Oko-mózg-decyzja-ręka.

Każdy gracz będzie w stanie zauważyć znaczącą różnicę między 60hz a 120hz przy zachowaniu takiej ilości FPS.

Lag sieciowy został przemyślany i nie wpływa w ogóle na twoją reakcję ze względu na wbudowaną funkcję lag compensation gdzie obie instancje ty-server-przeciwnik są sztucznie zsynchronizowane. Widać to przede wszystkim podczas gry, gdzie jedna z instancji ma akurat wysoki ping. Na przykład zostajesz trafiony będąc już za ścianą, ale że twój przeciwnik ma akurat laga i widzi cię normalnie przed ścianą.

 

 

Co do autora... Czasem jest tak, że sypiąc 120fps na monitorze 60hz może być widoczne, ale monitor wtedy wcale nie będzie wyświetlał większej ilości klatek niż 60.

 

 

@Dyskutant nie słuchaj ich oni NIE WIEDZĄ wszyscy O CZYM w OGÓLE MÓWIĄ.

Ty naprawdę wygrzebałeś temat sprzed TRZECH LAT? Boże... ja jeszcze śpie.

Edytowane przez Belfor

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Belfor ale jakie 120 fps realnie na 60hz? Nie ma w ogóle o czym mówić. Mówię ci że to tylko tak pokazuje że mogłoby być wyświetlanych tyle klatek, ale nie jest, nie na 60 hz monitorze. Widzę ze wy tego dalej nie możecie zrozumieć a to jest takie proste. Nie zobaczysz realnie ani jednej więcej klatki niż 60 na sekundę na monitorze z 60 hz odświeżaniem bo jak, no jak? Wytłumacz mi jak do jasnej cholery? Jak to może być możliwe? Nie może i nie jest to możliwe. Niech to do ciebie dotrze. To że ci pisze 100 czy 130 fps to tylko tak pisze a nie wyświetla, pisze ze mogłoby wyświetlić a nie że wyświetla realnie bo to jest niemożliwe fizycznie, widzę że nie możecie z tego wyjść i zrozumieć ze to ze pisze 100 fps na 60 hz nic nie znaczy. Powiedz mi jak ci może monitor wyświetlić 100 klatek na sekundę, na cholerna sekundę jak on odświeża, co znaczy to samo co wyświetla w ciągu sekundy, tylko 60 klatek.Ty myślisz ze w ciągu tej sekundy obraz zostaje wyświetlony 100 razy co by odpowiadało 100 klatkom ale tak nie jest. Widzę że nie wyjdziecie z tego myślenia nie potraficie się pogodzić ze nie macie nic więcej poza 60 klatek. To jest ułuda mit ściema wielka, legenda, okłamali was gdzieś kiedyś i teraz nie możecie z tego wyjść. Nie ma cholernych fizycznych możliwości żeby 60 hz monitor wyświetlił 100 klatek w ciągu sekundy no bo jak? Powiedz mi kolego jak ty to widzisz, jak rozumiesz no powiedz mi? To jest granica fizyczna monitora rozumiesz to, 60 klatek na 60 hz monitorze i STOP, ani klatki więcej choćby ci i 1000 pisało a nie tylko 100 czy 120 fps. No powiedz mi jak możesz wierzyć że masz 100 klatek na 60hz bo tak ci gra pokazuje? To jest śmieszne dla kogoś kto wie jak jest naprawdę. Choćby skały srały nie zobaczysz w ciągu cholernej sekundy ani jednej klatki więcej niż 60 jak masz monitor 60 hz.

Edytowane przez eliot84

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bez v-sync to monitor 50hz wyświetli i 500 klatek ale co z tego jak będą się nakładały na siebie i bedzie screen tearing,

na karcie nvidii włacza się fast sync i problem rozwiazany ale i tak robi troche laga.

 

Niech sobie kazdy gra jak mu pasuje amen.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale żeś eliot odkop zrobił, 3 lata, chyba rekord tego roku :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ale żeś eliot odkop zrobił, 3 lata, chyba rekord tego roku :E

 

Spokojnie, dopiero Luty :E

 

A co do Hz i generowanych klatek - im jest ich wiecej powyzej czestotliwosci monitora - tym tearing jest mniej odczuwalny

W przyadku 50Hz i 500fps (teoretycznie) - bylby problem z dostrzezeniem tearingu gdyby sie go na sile szukalo a co dopiero odczuwalnosc w trakcie normalnej gry

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Eliot 120FPS na 60Hz monitorze.... no i da się i się nie da... bez V sync bedziesz mieć pół klatki jednej pół drugiej w jednym cyklu odświerzania monitora. Odczucie płynności bedzie lepsze chociaż przy szybkich zmianach w obrazie łatwo zauważyć gdzie jedna klatka się kończy a gdzie zaczyna kolejna.

Jeśli jakaś gra nie jest płynna (efekt masła) przy 60FPSach to generalnie jest na jakimś ZEPSUTYM silniku graficznym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rowniez dodam, ze majac polaczenie z monitorem za pomoca DVI-D, HDMI czy DP i majac 60Hz - mozna pokusic sie o "podkrecenie" za pomoca CRU

Czesto monitory maja stosowane matryce 70-75Hz (od "drozszych" modeli) a jedynie zablokowane wyzsze rozdzielczosci. Czesto wyciagaja 70Hz a nierzadko i rowniez 75

W przypadku DVI-D - na Singlu przy fullHD wyciagnie sie max 70Hz a wyzej - potrzebny Dual

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moja wiekowa Iiyama wyciąga stabilne 78Hz przy rozdzielczości FullHD.

Różnica między 60 a 78 FPS jest moim zdaniem bardzo duża (zwłaszcza w Black Ops 4 i innych online shooterach) - w końcu to 30% więcej klatek na każdą sekundę.

Aby nie katować GPU mam kaganiec na FPSy ustawiony na poziomie 90.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Telewizorki też można podkręcić? Czy lepiej nie próbować, można coś zepsuć ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...