Skocz do zawartości
Gość Push-up3k

OFF naukowy, technologiczny, techniczny

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 22.02.2021 o 14:14, Áltair napisał:

Raczej nie mamy szans, dodatkowe punkty dla kobiet i niepełnosprawnych jak w każdym korpo

Cytat

W tym roku Europejska Agencja Kosmiczna zaprosiła do współpracy Międzynarodowy Komitet Paraolimpijski. Nie wyklucza, że do załogi dołączy ktoś niepełnosprawny fizycznie. – Żeby poszerzyć inkluzywność rekrutacji, żeby na przykład wysłać pierwszego paraastronautę w kosmos. ESA zachęca też kobiety do zgłaszania się, bo teraz w zespole jest tylko jedna astronautka – wyjaśnia Gordon Wasilewski.

https://tvn24.pl/swiat/europejska-agencja-kosmiczna-szuka-astronautow-zacheca-kobiety-i-niepelnosprawnych-5022099

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Starship SN10 wylądował - tym razem im się udało :)
Nie jest idealnie, bo stoi w lekkim przechyle, zrobił się mały pożar ale stoi.

Manewr nie był tak imponujący jak SN8 ale dużo ognia, kurzu i nagle stoi. Super!


.....

Jak to pisałem, właśnie eksplodował :(
Buuum, podniosło go nieźle w górę i tradycyjnie wylądował na boku.
Teraz wygląda jak rozjechany walcem :(

Komentatorzy na kanale NASASpaceflight śmieszkują, że wylądował dwukrotnie ;)

Edytowane przez Bono[UG]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

SN10 miał jako pierwszy produkcyjną wersję silników i akurat dały radę. Trochę trzeba dopracować lądowanie bo za szybko siadał ale po to właśnie robią takie testy żeby zebrać dane.

Do tego problem z nóżkami nie pomaga:

 

Edytowane przez Wu70

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dadzą radę, są coraz bliżej, ale widać że te nóżki to nie wypał, trzeba wymyślić coś nowego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nóżki nóżkami, wyglądało, że mimo krzywego wylądowania, stał stabilnie.
Pytanie dlaczego podczas lądowania się zapalił. Widać płomienie jeszcze przed przyziemieniem. Wyciek paliwa? Przypalenie osłony silnikami?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Płomienie to tam często są w różnych momentach. Mocno uderzył i do tego w nieplanowane miejsca (przez niektóre niedziałające nóżki), pewnie jakiś wyciek.

W czasie wznoszenia zaciekawiło mnie też że dwa silniki "paliły" w różnych barwach :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przemysł stoczniowy był, pytanie czy sprawny technologicznie i ekonomicznie, czy głównie na pokaz, bo jak to tak mieć morze, a nie mieć stoczni.
No i nie można zapomnieć, że nasz bratni naród miał pieczę, żebyśmy za bardzo z techniką do przodu nie lecieli.

Owszem, smutny obraz, zwłaszcza w kontekście marynarki. Cywilne radzą sobie lepiej, choć nie są to duże molochy pokroju Gdańskiej, Gdyńskiej, czy Szczecińskiej stoczni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, krzyyss napisał:

https://tech.wp.pl/rozpoczela-sie-dezaktywacja-kobbenow-polsce-pozostanie-jeden-okret-podwodny-6614477671004800a

historia jak najbardziej, trochę nauki też, więc chyba wątek dobry. Taki trochę smutny obraz naszego potencjału w tej dziedzinie. I to chyba na przekroju całego przemysłu stoczniowego, który o ile pamiętam, to za (złego) PRL mieliśmy.

Podejrzewam, że sytuacja była podobna do innych gałęzi przemysłu: fatalne zarządzenie i kultura pracy, przestarzałe technologie i uzależnienie od części zamiennych zza żelaznej kurtyny. Wiele rzeczy niby mieliśmy, ale były sztucznie podtrzymywane przez centralne planowanie i brak dostępu do produktów spoza demoludów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Ja mam pełną świadomość tego, że stoczniowy, podobnie jak każdy inny, był i zależny od ZSRR, i na tle zachodu był zacofany. Tylko w bardzo wielu gałęziach prawie nic później nie stworzyliśmy, nie zastąpiliśmy niczym. Choć też sam nie wiem, czy stocznie, lub takiego Cegielskiego, tzreba było trzymać i walczyć o to? Czy ciąć, im szybciej, tym lepiej. Czy zakłady takie jak Cegielski (mocno związany ze stoczniowym i an swój sposób unikatowy), to pewien etap historii, którą trzeba zamykać, czy coś, na czym ciągle powinno sie zarabiać. Nie potrafię ocenić zmian, trochę tylko smutno mi patrzeć wszędzie tam, gdzie "przemysł stalowy" siada.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, krzyyss napisał:

Ja mam pełną świadomość tego, że stoczniowy, podobnie jak każdy inny, był i zależny od ZSRR, i na tle zachodu był zacofany. Tylko w bardzo wielu gałęziach prawie nic później nie stworzyliśmy, nie zastąpiliśmy niczym. Choć też sam nie wiem, czy stocznie, lub takiego Cegielskiego, tzreba było trzymać i walczyć o to? Czy ciąć, im szybciej, tym lepiej. Czy zakłady takie jak Cegielski (mocno związany ze stoczniowym i an swój sposób unikatowy), to pewien etap historii, którą trzeba zamykać, czy coś, na czym ciągle powinno sie zarabiać. Nie potrafię ocenić zmian, trochę tylko smutno mi patrzeć wszędzie tam, gdzie "przemysł stalowy" siada.

Za młody jestem, żeby z własnego doświadczenia oceniać transformację gospodarczą. Mogę jedynie stwierdzić, że tam, gdzie była wola dostosowania się do nowych realiów, tam różne przedsiębiorstwa przetrwały a tam, gdzie wszyscy kombinowali tylko, żeby cały czas było tak jak do tej pory, to albo wszystko poupadało (patrz np. wielkie stocznie), albo tkwi na stałej kroplówce od państwa - choćby wiele kopalni, które nawet jeśli mogłyby stać się rentowne, to są ciągnięte w dół przez związki i zarządy z politycznego nadania, które doją z państwowego ile wlezie.

Dobrym przykładem były PGRy. Jak ludzie byli obrotni, to przejmowali majątek państwowy i budowali prężne gospodarstwa a tam, gdzie ludzie nie potrafili 

Na pewno nie dało się otworzyć na gospodarkę rynkową bezstratnie, ale ani przedtem nie było tak idealnie, ani potem to nie była kompletna ruina, bo bardzo wiele zwykli ludzie oddolnie zbudowali przez te ostatnie 30 lat. W przemyśle stoczniowym też nie jest tak tragicznie - zamiast wielkich molochów działają mniejsze zakłady i ogólnie sobie radzą (choć nie bez istotnych potknięć). Teraz można sobie gdybać, czy dało się to zrobić lepiej, ale na pewno przejście do gospodarki wolnorynkowej było właściwym kierunkiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te okręty podwodna mają po 50 lat, są bardzo stare w stosunku do takiego USS Vermont SSN-792 który wszedł do służby US Navy w kwietniu 2020 jest to okręt który ma reaktor atomowy oraz pędnik strumieniowy zamiast śrub, najnowocześniejszy na razie okręt podwodny w US Navy. :E 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, Stjepan666 napisał:

Te okręty podwodna mają po 50 lat, są bardzo stare w stosunku do takiego USS Vermont SSN-792 który wszedł do służby US Navy w kwietniu 2020 jest to okręt który ma reaktor atomowy oraz pędnik strumieniowy zamiast śrub, najnowocześniejszy na razie okręt podwodny w US Navy. :E 

Jaka to nowa technologia, jak to już ruskie mieli w latach 80-tych:szczerbaty:

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
49 minut temu, Radar28 napisał:

Jaka to nowa technologia, jak to już ruskie mieli w latach 80-tych:szczerbaty:

Ale jak sam widzisz, w tym dokumencie który linkujesz, technologia zwiała do USA i po 30 latach Jankesi to skopiowali, więc dla USA nowe  ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, krzyyss napisał:

Ale jak sam widzisz, w tym dokumencie który linkujesz, technologia zwiała do USA i po 30 latach Jankesi to skopiowali, więc dla USA nowe  ;)

Można się śmiać, ale w sumie wiele istotnych wynalazków nauka i gospodarka USA zawdzięcza imigrantom: weźmy choćby Teslę i von Brauna a zdolnych naukowców i inżynierów wyjechało tam znacznie więcej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, Radar28 napisał:

Dobrym przykładem były PGRy. Jak ludzie byli obrotni, to przejmowali majątek państwowy i budowali prężne gospodarstwa a tam, gdzie ludzie nie potrafili 

Są też dobrym przykładem jakie błędy podczas transformacji zostały zrobione. Ostra likwidacja PGRów zamiast przekształcenia w jakieś spółdzielnie lub spółki nie była dobrym krokiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
5 godzin temu, Bono[UG] napisał:

Są też dobrym przykładem jakie błędy podczas transformacji zostały zrobione. Ostra likwidacja PGRów zamiast przekształcenia w jakieś spółdzielnie lub spółki nie była dobrym krokiem.

Nie chciałem się do tego odnosić, by nie robić przesadnej polityki tutaj, ale podzielam Twoje zdanie, a kwestionowałbym pogląd Radar28. Ja widzę jak to Czesi i Słowacy zrobili. My to spartoliliśmy, zaoraliśmy, na bazie prawie darmowych gruntów coś tam powstało, ale często w patologiczny sposób. Czesi i Słowacy potworzyli spółdzielnie na bazie PGR-ów. Tylko tu była też potzrebna pomoc państwa, sensowne prawo spółdzielcze i sensowna polityka kredytowa wobec tych spółdzielni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że to można już rozważać w kwestiach historycznych. 30 lat temu to nie jest mało.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Już się nie mogę doczekać melodysheep to klasa sama w sobie. ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Od wczoraj wszędzie o tym piszą.
Ciekawe ile czasu potrwa rozładowanie korka jak już udrożnią.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
23 godziny temu, Bono[UG] napisał:

Od wczoraj wszędzie o tym piszą.
Ciekawe ile czasu potrwa rozładowanie korka jak już udrożnią.

https://www.portalmorski.pl/zegluga/47887-specjalisci-ratownictwa-technicznego-majacy-uwolnic-ever-given-to-potrwa-od-kilku-dni-do-nawet-kilku-tygodni

Chyba najgorszy scenariusz to konieczność częściowego przeładowania kontenerów, wtedy faktycznie można mówić o kilku tygodniach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...