Skocz do zawartości
Gość Push-up3k

Topic historyczno popularno naukowy

Rekomendowane odpowiedzi

Przemysł stoczniowy był, pytanie czy sprawny technologicznie i ekonomicznie, czy głównie na pokaz, bo jak to tak mieć morze, a nie mieć stoczni.
No i nie można zapomnieć, że nasz bratni naród miał pieczę, żebyśmy za bardzo z techniką do przodu nie lecieli.

Owszem, smutny obraz, zwłaszcza w kontekście marynarki. Cywilne radzą sobie lepiej, choć nie są to duże molochy pokroju Gdańskiej, Gdyńskiej, czy Szczecińskiej stoczni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, krzyyss napisał:

https://tech.wp.pl/rozpoczela-sie-dezaktywacja-kobbenow-polsce-pozostanie-jeden-okret-podwodny-6614477671004800a

historia jak najbardziej, trochę nauki też, więc chyba wątek dobry. Taki trochę smutny obraz naszego potencjału w tej dziedzinie. I to chyba na przekroju całego przemysłu stoczniowego, który o ile pamiętam, to za (złego) PRL mieliśmy.

Podejrzewam, że sytuacja była podobna do innych gałęzi przemysłu: fatalne zarządzenie i kultura pracy, przestarzałe technologie i uzależnienie od części zamiennych zza żelaznej kurtyny. Wiele rzeczy niby mieliśmy, ale były sztucznie podtrzymywane przez centralne planowanie i brak dostępu do produktów spoza demoludów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Ja mam pełną świadomość tego, że stoczniowy, podobnie jak każdy inny, był i zależny od ZSRR, i na tle zachodu był zacofany. Tylko w bardzo wielu gałęziach prawie nic później nie stworzyliśmy, nie zastąpiliśmy niczym. Choć też sam nie wiem, czy stocznie, lub takiego Cegielskiego, tzreba było trzymać i walczyć o to? Czy ciąć, im szybciej, tym lepiej. Czy zakłady takie jak Cegielski (mocno związany ze stoczniowym i an swój sposób unikatowy), to pewien etap historii, którą trzeba zamykać, czy coś, na czym ciągle powinno sie zarabiać. Nie potrafię ocenić zmian, trochę tylko smutno mi patrzeć wszędzie tam, gdzie "przemysł stalowy" siada.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, krzyyss napisał:

Ja mam pełną świadomość tego, że stoczniowy, podobnie jak każdy inny, był i zależny od ZSRR, i na tle zachodu był zacofany. Tylko w bardzo wielu gałęziach prawie nic później nie stworzyliśmy, nie zastąpiliśmy niczym. Choć też sam nie wiem, czy stocznie, lub takiego Cegielskiego, tzreba było trzymać i walczyć o to? Czy ciąć, im szybciej, tym lepiej. Czy zakłady takie jak Cegielski (mocno związany ze stoczniowym i an swój sposób unikatowy), to pewien etap historii, którą trzeba zamykać, czy coś, na czym ciągle powinno sie zarabiać. Nie potrafię ocenić zmian, trochę tylko smutno mi patrzeć wszędzie tam, gdzie "przemysł stalowy" siada.

Za młody jestem, żeby z własnego doświadczenia oceniać transformację gospodarczą. Mogę jedynie stwierdzić, że tam, gdzie była wola dostosowania się do nowych realiów, tam różne przedsiębiorstwa przetrwały a tam, gdzie wszyscy kombinowali tylko, żeby cały czas było tak jak do tej pory, to albo wszystko poupadało (patrz np. wielkie stocznie), albo tkwi na stałej kroplówce od państwa - choćby wiele kopalni, które nawet jeśli mogłyby stać się rentowne, to są ciągnięte w dół przez związki i zarządy z politycznego nadania, które doją z państwowego ile wlezie.

Dobrym przykładem były PGRy. Jak ludzie byli obrotni, to przejmowali majątek państwowy i budowali prężne gospodarstwa a tam, gdzie ludzie nie potrafili 

Na pewno nie dało się otworzyć na gospodarkę rynkową bezstratnie, ale ani przedtem nie było tak idealnie, ani potem to nie była kompletna ruina, bo bardzo wiele zwykli ludzie oddolnie zbudowali przez te ostatnie 30 lat. W przemyśle stoczniowym też nie jest tak tragicznie - zamiast wielkich molochów działają mniejsze zakłady i ogólnie sobie radzą (choć nie bez istotnych potknięć). Teraz można sobie gdybać, czy dało się to zrobić lepiej, ale na pewno przejście do gospodarki wolnorynkowej było właściwym kierunkiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Te okręty podwodna mają po 50 lat, są bardzo stare w stosunku do takiego USS Vermont SSN-792 który wszedł do służby US Navy w kwietniu 2020 jest to okręt który ma reaktor atomowy oraz pędnik strumieniowy zamiast śrub, najnowocześniejszy na razie okręt podwodny w US Navy. :E 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 minut temu, Stjepan666 napisał:

Te okręty podwodna mają po 50 lat, są bardzo stare w stosunku do takiego USS Vermont SSN-792 który wszedł do służby US Navy w kwietniu 2020 jest to okręt który ma reaktor atomowy oraz pędnik strumieniowy zamiast śrub, najnowocześniejszy na razie okręt podwodny w US Navy. :E 

Jaka to nowa technologia, jak to już ruskie mieli w latach 80-tych:szczerbaty:

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
49 minut temu, Radar28 napisał:

Jaka to nowa technologia, jak to już ruskie mieli w latach 80-tych:szczerbaty:

Ale jak sam widzisz, w tym dokumencie który linkujesz, technologia zwiała do USA i po 30 latach Jankesi to skopiowali, więc dla USA nowe  ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, krzyyss napisał:

Ale jak sam widzisz, w tym dokumencie który linkujesz, technologia zwiała do USA i po 30 latach Jankesi to skopiowali, więc dla USA nowe  ;)

Można się śmiać, ale w sumie wiele istotnych wynalazków nauka i gospodarka USA zawdzięcza imigrantom: weźmy choćby Teslę i von Brauna a zdolnych naukowców i inżynierów wyjechało tam znacznie więcej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, Radar28 napisał:

Dobrym przykładem były PGRy. Jak ludzie byli obrotni, to przejmowali majątek państwowy i budowali prężne gospodarstwa a tam, gdzie ludzie nie potrafili 

Są też dobrym przykładem jakie błędy podczas transformacji zostały zrobione. Ostra likwidacja PGRów zamiast przekształcenia w jakieś spółdzielnie lub spółki nie była dobrym krokiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
5 godzin temu, Bono[UG] napisał:

Są też dobrym przykładem jakie błędy podczas transformacji zostały zrobione. Ostra likwidacja PGRów zamiast przekształcenia w jakieś spółdzielnie lub spółki nie była dobrym krokiem.

Nie chciałem się do tego odnosić, by nie robić przesadnej polityki tutaj, ale podzielam Twoje zdanie, a kwestionowałbym pogląd Radar28. Ja widzę jak to Czesi i Słowacy zrobili. My to spartoliliśmy, zaoraliśmy, na bazie prawie darmowych gruntów coś tam powstało, ale często w patologiczny sposób. Czesi i Słowacy potworzyli spółdzielnie na bazie PGR-ów. Tylko tu była też potzrebna pomoc państwa, sensowne prawo spółdzielcze i sensowna polityka kredytowa wobec tych spółdzielni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że to można już rozważać w kwestiach historycznych. 30 lat temu to nie jest mało.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Już się nie mogę doczekać melodysheep to klasa sama w sobie. 😎

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Od wczoraj wszędzie o tym piszą.
Ciekawe ile czasu potrwa rozładowanie korka jak już udrożnią.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wpuscili by polskich zlomiarzy z diaxem i w mig problem by znikl.

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
23 godziny temu, Bono[UG] napisał:

Od wczoraj wszędzie o tym piszą.
Ciekawe ile czasu potrwa rozładowanie korka jak już udrożnią.

https://www.portalmorski.pl/zegluga/47887-specjalisci-ratownictwa-technicznego-majacy-uwolnic-ever-given-to-potrwa-od-kilku-dni-do-nawet-kilku-tygodni

Chyba najgorszy scenariusz to konieczność częściowego przeładowania kontenerów, wtedy faktycznie można mówić o kilku tygodniach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 25.03.2021 o 13:24, Trepcia napisał:

Wpuscili by polskich zlomiarzy z diaxem i w mig problem by znikl.

Niestety Marek nie żyje, a Siwy Edek nie ma nogi, szkoda, a tak pruszkowski król złomu miał by branie. :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
21 godzin temu, Myst napisał:

Chyba najgorszy scenariusz to konieczność częściowego przeładowania kontenerów, wtedy faktycznie można mówić o kilku tygodniach.

Najgorszy, to jak przy próbach ruszenia uszkodzi się kadłub i nie będą w stanie go odholować.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odetkali kanał, na razie ruch jeszcze mały i chyba skupiają się na wypuszczaniu z Wielkiego Jeziora Gorzkiego.

Tymczasem kolejne udane lądowanie Starshipa:

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No wybuchł, wiadomo, ale już następny będzie miał nową awionikę, system sterowania, elektronikę i systemy mowa o SN15.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak nie zabraknie im funduszy, to w końcu dojdą do działającego rozwiązania i będą regularnie poprawnie lądować. Wydaje się, że idą trochę drogą Edisona, 100 prób nieudanych ale z zebranym doświadczeniem, 101 i kolejne udane.
Tutaj po prostu zrobiło na mnie wrażenie bliskie ujęcie jak zaczynają spadać rozerwane elementy rakiety.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, Bono[UG] napisał:

Jak nie zabraknie im funduszy, to w końcu dojdą do działającego rozwiązania i będą regularnie poprawnie lądować. Wydaje się, że idą trochę drogą Edisona, 100 prób nieudanych ale z zebranym doświadczeniem, 101 i kolejne udane.
Tutaj po prostu zrobiło na mnie wrażenie bliskie ujęcie jak zaczynają spadać rozerwane elementy rakiety.

Funduszy to im nie braknie, spokojnie, Elon komuś obiecał lot wokół Księżyca w 2023 roku więc do tego czasu musi wszystko działać. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, mulciak napisał:

 

Krzyss?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Trepcia napisał:

Krzyss?

Tak, tak gadał na Gordona że pisze z "lewych" kont a teraz robi to samo. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...