Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, sideband napisał:

Pomimo, że tam pracują inni ludzie od softu :szczerbaty:

Widać szkolili ich poprzedni ludzie od softu.  :P 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, GregM00 napisał:

U mnie na 21.9.2 nadal 2 monitory trzymają wysokie taktowanie VRAM

A moze tak ma być ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, jurekk napisał:

A moze tak ma być ?

No cóż, jest taka możliwość, że w 21.9.1 zaszły jakieś grube zmiany odnośnie taktowania VRAM, które spowodowały problem w wersji 2 monitory. Ale logika nie znajduje jakoś na to uzasadnienia, bo wydaje się, że wystarczy jeśli oba monitory będą ze sobą zsynchronizowane, żeby VBLANKi w obu zaczęły się pokrywać (np. przy takich samych ustawieniach na obu). Bo jakoś nie widzę korzyści z braku takiej synchronizacji. A jeśli korzyści nie ma, a działało wcześniej, no to wygląda na niedopatrzenie czyli normalny babol :)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tym ramem to jest od kiedy pamietam ale to moze tak chca zeby było w radeonach a ze nie nie potrafią

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, GregM00 napisał:

U mnie na 21.9.2 nadal 2 monitory trzymają wysokie taktowanie VRAM, nawet jak na obu ustawię bazowe 60Hz i dodatkowo testowo 2-krotnie wydłużę VBLANK. Coś tam grubo zmienili, wracam do 21.8.2.

Z ciekawości. Czy wysokie taktowanie VRAMu masz również w momencie gdy masz drugi monitor wyłączony?

U mnie w RX5500XT przy 3 monitorach 60hz niestety VRAM również bije wysoko i to w sytuacji gdy używam tylko środkowego. Jedynie odpięcie wtyczek z GPU od tych nieużywanych powoduje zmniejszenie taktowania VRAM.
Używam tej karty prawie rok i nie przypominam sobie aby jakakolwiek wcześniejsza wersja sterowników eliminowała ten problem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Heh, RT w mesie nie działa dobrze nawet na RDNA2 (wiem co piszę, próbowałem), to nie wiem czego się spodziewać po starszych kartach. Jeśli ktoś chce pograć z RT na linuksie to tylko z amdgpu-pro.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, pablonas napisał:

Z ciekawości. Czy wysokie taktowanie VRAMu masz również w momencie gdy masz drugi monitor wyłączony?

Na 21.9.1/2 nie sprawdzałem, wcześniej przy pojedynczym monitorze na domyślnych parametrach monitora taktowanie spadało.

 

16 godzin temu, pablonas napisał:

U mnie w RX5500XT przy 3 monitorach 60hz niestety VRAM również bije wysoko i to w sytuacji gdy używam tylko środkowego. Jedynie odpięcie wtyczek z GPU od tych nieużywanych powoduje zmniejszenie taktowania VRAM.

Używam tej karty prawie rok i nie przypominam sobie aby jakakolwiek wcześniejsza wersja sterowników eliminowała ten problem.

Co do wcześniejszych niż 21.9.1 sterowników, to możesz sprawdzić w CRU, czy na pewno 60Hz na każdym (bo rozumiem, że to nie są takie same monitory?) ma te same parametry.
Chodzi nie tyle o 60Hz, ale o to, żeby przerwy VBLANK w każdym z monitorów się pokrywały i wynosiły minimum niewiele poniżej 500us. Wtedy sterownik przełączy taktowanie. Najlepiej po prostu, jeśli wszystkie parametry są identyczne (ja tak robiłem z powodzeniem przy 2 monitorach).obraz.png.2cae7dac01103149cd6d959dbe99d465.png

Ale też zauważyłem, że zrzucanie taktów działa także wtedy, kiedy VBLANKi zgrywają się co ileś ramek, przykładowo na poprzednich sterownikach 60Hz + 75Hz też zrzuca takty, pomimo, że zgodność VBLANKów jest odpowiednio co 5 i 4 ramki ekranowe. Tylko nie wiem zupełnie jak sterownik synchronizuje ze sobą więcej niż 1 monitor, czy wszystkie ramki zaczynają się jednoczasowo, czy występuje jakieś opóźnienie. Biorąc pod uwagę że przy 2 monitorach kilka linii VBLANK musiałem dołożyć, to jakieś opóźnienie jest, ale czy to jest stała w sterowniku, czy coś wynikającego z podłączonego monitora - nie mam pojęcia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja się zastanawiam jak skomplikowanym tworem musi być steorwnik AMD, że nie mogą się uporać z tym problemem od tak długiego czasu. nie potrafię sobie tego wyobrazić, bo z mojej perspektywy to wygląda tak jakby oni nawet nie wiedzieli jak się do tego zabrać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, Putout napisał:

ja się zastanawiam jak skomplikowanym tworem musi być steorwnik AMD, że nie mogą się uporać z tym problemem od tak długiego czasu. nie potrafię sobie tego wyobrazić, bo z mojej perspektywy to wygląda tak jakby oni nawet nie wiedzieli jak się do tego zabrać.

A Ty myślisz, że to problem sterownika? Maksymalny czas VBLANK aby przełączanie pstates dla MCLK działało jest dobrany "na styk", jeśli byłby niższy to obraz mrugałby przy każdej zmianie MCLK. Przerabiałem już to kilka razy pod linuksem - wyłączyłem blokady AMD w sterowniku (w źródłąch, bo pod linuksem sterownik jest open source), żeby zrzucał taktowanie MCLK zawsze. No i dostałem za swoje - obraz znikał na chwilę, raz częściej, raz rzadzej, ale normalnie nie da się tak pracować. Ergo - problem jest sprzętowy, Rxy są tak zbudowane, że czas przełączania stanów MCLK jest długi. Z tego co czytałem na reddicie to jest na tyle krótki, że monitory spełniające normy VESA nie sprawiają problemu (mają wystarczająco długą przerwę VBLANK). Rzeczywistość jednak jest taka, że te z wysoką częstotliwością odświeżania mają tak wyśrubowane parametry, że aby Pixel Clock nie wyjechał poza skalę trzeba było skrócić czas przerwy VBlank. Można winę zrzucić na producentów monitorów, ale wszyscy wiedzieli, że tak jest, a NVidia poradziła sobie z problemem lepiej (zdarza się, że MCLK "wisi pod sufitem", ale to są jakieś skrajne przypadki).

  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 2.09.2021 o 00:36, GregM00 napisał:

Wystarczy zwykle redukcja o kilka Hz, zgodnie z tym co opisałem wyżej.

Przykład ode mnie, dwa monitory: 144Hz i 75Hz. Każdy z nich oddzielnie zrzucał takty jak trzeba (to akurat nie ma znaczenia, ale podaję to info dla porządku). Podłączone razem - nie (co było do przewidzenia, bo czasy odświeżania są różne).
W pierwszym kroku (przy pomocy CRU) dodałem do pierwszego monitora tryb 75Hz kopiując wszystkie parametry 1:1 z drugiego. Taktowanie pamięci nadal się nie zmieniało i było wysokie.
W kroku kolejnym zacząłem zwiększać VBLANK linia po linii kosztem odświeżania. Aż do uzyskania efektu zrzucania taktów.
Efekt końcowy:
bazowe odświeżanie: 74.985 Hz przy 39 liniach VBLANK
odświeżanie przy którym następuje zrzucanie taktów pamięci: 74.585 Hz przy 45 liniach VBLANK
"strata" na odświeżaniu to niecałe 0.5 Hz (a nie zmiana typu 144Hz -> 120Hz)
Rzecz jasna wszystko zależy od bazowych parametrów monitora, im bardziej są wyżyłowane kosztem liczby VBLANK, tym większa będzie strata na max odświeżaniu.

Całości u mnie dopełnia mały programik, który szybkim kliknięciem pozwala mi przełączać podstawowy monitor między 144Hz a te nowe 74.5Hz. Drugi monitor trzyma cały czas te 74.5Hz. Kwestia kliknięcia przed odpaleniem gry i kolejnego po zakończeniu zabawy.

Dzisiaj zrobiłem tą metodą - vram zbija przy 138,483hz (podłączony tylko jeden monitor 144hz ). Jakbyś mógł jeszcze podać nazwę tego programiku, bo chciałbym przed wejściem do gry przełączyć bez konieczności ponownej edycji w CRU :) 

Btw sztywny vram dużo daje w niektórych grach (od dużo większej liczby fps, po nawet normalne działanie gier tj. ładowanie map w csgo, gdzie w sytuacji gdzie vram spada, to drugie i każde kolejne ładowanie mapy trwa 1-2 minuty zamiast kilku sekund - nie wiem czy tak wszyscy mają na rx6xxx, ale na necie niektórzy też na ten problem narzekają i wtedy jedynie pomaga specjalna komenda i obniżenie na maksa jednego parametru graficznego, ale odbija się to mocnym obniżeniem jakości grafiki w grze ) :D 

Edytowane przez aka_rock

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, aka_rock napisał:

Jakbyś mógł jeszcze podać nazwę tego programiku

Tutaj https://tools.taubenkorb.at/change-screen-resolution/

proste narzędzie, można zrobić batch'a, wywołanie to nr monitora i częstotliwość z tych dostępnych. Windows zaokrągla do najbliższej, czyli u ciebie 138,483 to będzie 138Hz

Zresztą programikiem można też wylistować dostępne częstotliwości i te aktualnie używane.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Putout napisał:

skomplikowanym tworem musi być steorwnik AMD

To nie sterownik, ale fizyka. Podstawowe rzeczy, dla przypomnienia:
1. aby monitor wyświetlał musi dostawać sygnał. Jak nie dostanie sygnału to zgaśnie na chwilę
2. żeby wysyłać sygnał do monitora, GPU potrzebuje czytać dane z VRAM
3. jak z VRAM są odczytywane dane, to nie może zostać zmienione jego taktowanie. Aby zmienić taktowanie, trzeba na czas zmiany przestać czytać (na jak długo - zależy od rozwiązania sprzętowego zastosowanego przez AMD)
4. po wyświetleniu ostatniej dolnej linii monitor przez chwilę nic nie wyświetla (i to ile trwa dokładnie ta chwila zależy od producenta monitora), po czym monitor zaczyna wyświetlać kolejną klatkę począwszy od górnej linii

Z powyższego wynika tylko jedna rzecz, momentem na przełączenie taktowania pamięci jest chwila, kiedy monitor nic nie wyświetla, bo wtedy VRAM nie jest odczytywany.
Płynący z powyższego warunek: przerwa z pkt 4 musi trwać dłużej niż przerwa z pkt 3.

Jeśli tak nie jest, a nie możemy skrócić wartości z pkt 3 (bo wynika z przyjętego rozwiązania konstrukcyjnego), to jedyne co zostaje to wydłużyć czas z pkt 4 (bo przyjęte tutaj wartości są programowe).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 godzin temu, Jenot napisał:

A Ty myślisz, że to problem sterownika?

nie znam się. skoro dawniej działało a po aktualizacji nagle przestało, to jedna rzecz przychodzi do głowy.

 

4 godziny temu, Phoenixsuple napisał:

https://videocardz.com/newz/techpowerup-gpu-z-will-now-report-if-geforce-rtx-30-card-is-a-lite-hash-rate-model

Added support for resizable BAR detection on Radeon RX 5000 Series.

Nadal pokazuje Disabled :szczerbaty:

 

U mnie yes na wszystkich polach. Na obu komputerach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 24.09.2021 o 11:48, Phoenixsuple napisał:

https://videocardz.com/newz/techpowerup-gpu-z-will-now-report-if-geforce-rtx-30-card-is-a-lite-hash-rate-model

Added support for resizable BAR detection on Radeon RX 5000 Series.

Nadal pokazuje Disabled :szczerbaty:

MSI co za przypadek :D

Na moim X470 GPC musiałem przestawić dwie opcje na disabled [SAM i Above4G], a później włączyć samo SAM, które aktywuje automatycznie opcje Above4G.

Jak włączysz osobno Above4G, a później SAM, to nie działa XD

Edytowane przez Ohoho:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, Ohoho:) napisał:

MSI co za przypadek :D

Na moim X470 GPC musiałem przestawić dwie opcje na disabled [SAM i Above4G], a później włączyć samo SAM, które aktywuje automatycznie opcje Above4G.

Jak włączysz osobno Above4G, a później SAM, to nie działa XD

U mnie jedno wlacza drugie ;)  A co do dzialania to dziala wysmienicie tam gdzie mozna uzyskac wiecej fps.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprzedać rtx 3080 non LHR i kupić rx 6900xt?Warto zmienić?bedzie na plus wydajność i wataż?

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, jurekk napisał:

Sprzedać rtx 3080 non LHR i kupić rx 6900xt?Warto zmienić?bedzie na plus wydajność i wataż?

 

Ja tak zrobiłem, tyle że nie LHR, jeśli Ci nie zależy na super, hiper RT to jak najbardziej te dwa ostanie słowa na plus

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No patrzałem 300 vs 370wat ,to jest różnica jeśli jest to samo chłodzenie

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Referencyjna 3080 ma 320 W a nie 370 W ;) Wg testów TPU w 4K w stosunku do referenta 3080 +4%. Jeżeli rzeczywiście nie potrzebujesz RT/DLSS, to na minus nie będziesz na tej zmianie.

Edytowane przez tomcug

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jak tam ta technologia w amd ala dlss .Widać ja w grach?Robi ta sama robote ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, jurekk napisał:

A jak tam ta technologia w amd ala dlss .Widać ja w grach?Robi ta sama robote ?

To zależy. Daje FPSy, działa lepiej niż to stare FidelityFX, jak grasz, a nie wpatrujesz się w detale to prawdopodobnie wielkiej różnicy nie zauważysz. Na mój starczy wzrok jest OK. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...