Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

No i dodajmy, że to "zatkanie" wcale nie musi dotyczyć pierwszego wątka, jak sobie ekipa od różnych dziwnych teorii ubzdurała po slajdach od AMD. Ostatnio widziałem sytuację, gdzie "zatykał" się ostatni wątek i co? Widocznie menedżer zadań się pomylił i przerotował wszystkie procesory logiczne o jedną pozycję :) Zresztą, windowsowy scheduler sam w sobie potrafi przeróżne cuda robić.

Od którejś ,niedawnej aktualizacji windowana w ogóle scheduler działa inaczej. O ile wcześniej mój cpu bostował do 4200Mhz na jednym rdzeniu jeśli tylko był jeden wykorzystywany to od jakiegoś czasu nigdy, max 4100. Windows tak zarządza zadaniami że nigdy nie jest wykorzystywany tylko jeden rdzeń. Przynajmniej tak zauważyłem u siebie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wychodzi moja niewiedza, ale wasze zafiksowanie na jakiejś specyficznej teorii nie do potwierdzenia, która się nijak ma do oficjalnych informacji jak rzeczy powinny działać.

 

@DjXbit, użyłem sformułowania "w głównej mierze", a Ty to chyba przeczytałeś jako "wyłącznie" i się odniosłeś do swojej interpretacji :)

 

@sideband, nie wiemy jak wygląda narzut, właściwie nic nie wiemy, widzimy tylko efekt a z ogólnych opisów działania środowiska można tylko spekulować, co może odpowiadać za dany efekt.

 

@tomcug, dlatego zazwyczaj używa się sformułowania "główny wątek" (aczkolwiek jeśli nawet ktoś napisze "pierwszy", to wiadomo o co chodzi, bo programując na wątkach, główny jest zawsze pierwszym).

 

OK, moja wersja z czym jest problem, która uwzględnia to, co stoi w dokumentach opisujących sposób działania środowiska D3D 11.

Zacznę od tego, jak powinno działać, to co przytaczałem wcześniej, czyli sposób robienia MT w DX11 wg Microsoftu (oparty na Deferred Context i Command List):

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3d11/overviews-direct3d-11-render-multi-thread-render

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3d11/overviews-direct3d-11-render-multi-thread-command-list

 

Na głównym wątku w ramach Immediate Context lecą zlecenia bezpośrednie do GPU. Na innym wątku (wątkach) roboczych, mogą być uruchomione DC, w ramach których następuje przetwarzanie draw'ów, gromadzenie efektu w command listach, do późniejszego wykonania przez GPU.

Jeśli sterownik nie wspiera któregoś elementu - emulację załatwia środowisko D3D 11.

Tyle teoria.

Teraz kluczowa rzecz, żeby ogarnąć co się dzieje. NV zaimplementowała to powyższe w sterowniku, ale dodała coś jeszcze, co wychodzi poza specyfikację D3D 11. Mianowicie sterownik NV może przerzucać to przetwarzanie draw'ów z DC na inne wątki, a na końcu kolejkować z powrotem na odpowiednie Command Lists. W efekcie nawet silnik rozpisany zgodnie ze specyfikacją na 2 wątki (główny z IC, drugi z DC) będzie używał wszystkich dostępnych na danym CPU wątków (wg specyfikacji powinni to robić devsi w ramach silnika świadomie decydując które wątki robocze będą pracować z DC).

 

Problem polega na tym, że takiego mechanizmu nie ma w specyfikacji D3D 11, to jest coś extra dodane przez NV. Teoretycznie na plus (bo to w sumie świetna rzecz), ale efekt uboczny jest taki, że devsi od silnika przy D3D 11, którzy uwzględniają tylko NV, nie zauważą problemu z nierównomiernym rozłożeniem obciążenia, bo sterownik NV im to zakryje.

Patrząc na to od strony zgodności ze specyfikacją D3D 11 - problem leży po stronie silnika gry, który bez extra wspomagania ze strony sterownika NV gdzieś się zatyka. Dokładnie to widać przy AC:O (nieobciążone wątki, nieobciążone GPU) i nie potrzeba kombinować z jakimś zatykaniem cache'ów, pamięci i innymi podobnymi rzeczami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo wszystko narzut sterownika nic innego nie może zredukować draw calls.

 

I nie tylko z DX11 ma problem AMD, ale i też z OpenGL i to od lat może sobie poczytać o tym nawet na forum khronos-a wink.gif Tylko żebyś nie zemdlał jaka jest różnica na korzyść sterów NV w GL-u szczerbaty.gif

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli to już koniec kart z 4gb vramem?

W takim razie po co producenci sprzedają w 2020 roku karty graficzne z 2,3,4gb pamięci?

Ciekawe, przez jaki okres czasu 4gb będzie wystarczające do ustawień np. średnich, lub średnio wysokich?

Przeglądając promocje z peppera, to mam takie wrażenie, że w przeciągu ostatniego roku dużo kart z 4gb pamięcią się sprzedało np. w nowych gtxach 1650 lub rxach 570 oraz 580.

40216_2.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, z dnia na dzień gry przestały działać na 4GB, bo amd tak ogłosiło.

 

I bardzo dobrze, postep zaorał 4c4t, tera czas na 4GB bufory. Zreszta od dawna mówiono, że to GPU bez przyszłości. Tak samo jak cały line up Navi - gpu bez żadnych "technologii przyszłości".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Czyli to już koniec kart z 4gb vramem?

W takim razie po co producenci sprzedają w 2020 roku karty graficzne z 2,3,4gb pamięci?

 

Przecież w zlinkowanym artykule jest info, że to co podało AMD to są ich wnioski z różnic dla modelu RX5500 4GB i 8GB.

AMD nie ma żadnego wpływu na "koniec kart" o jakiejś ilości VRAMu, za to faktyczne wykorzystanie tej pamięci w grach - ma spore.

 

To jest szczyt lenistwa, żeby komentować coś przed przeczytaniem, bazując tylko na tytule :)

 

Po co producenci sprzedają aktualnie karty z mniejszą ilością pamięci? A jest wymóg grania wyłącznie na max jakości tekstur? Albo grania w nowe gry?

Edytowane przez GregM00

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Tak samo jak cały line up Navi - gpu bez żadnych "technologii przyszłości".

 

Przecież RT nie stanie się nagle czymś co jest koniecznym to odpalenia gry,

Navi będzie się jeszcze dobrze trzymać.

DO 1080p 60 fps jeszcze pewnie pare lat.

Edytowane przez jg77xfx

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

RT to najmniejszy problem. VRS, dx12 ultimate, dlss, żadnego "AI". Nic te gpu nie mają. Surowa wydajność.

 

edit. Bombastyczny driver mamy przynajmniej.

Edytowane przez smilehunter

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wyraźnie cierpisz, zmień kartę na NV :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wleci byc moze 4200GE. Chetnie pozbede sie dGPU.

Zmienić? W mojej półce cenowej i tak są tylko ogołocone turingi z linii gtx. Z taka sama przyszloscia, co navi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przyszłość to raczej idzie w kierunku zwiększania immersji w grach. Popatrz na Sony: VR, Dual Sense - to są technologie przyszłości.

Ja jestem najbardziej ciekawy jak RDNA2 w PS5 przełoży się na VR. Bo jak na razie moje wrażenia z Farpoint'a z Aim'mem w łapie skutecznie spowodowały, że przestałem grać w jakiekolwiek shootery na PC: klawiatura/mysz i monitor to po prostu bieda straszna i tu nawet RT nic nie zmieni :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

EZ-e5-BJWk-AAWsd1.jpg

 

 

 

Co nie pykło na tym zrzucie? wink.gif

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przełożone IPC z proca na GPU? :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Co nie pykło na tym zrzucie? wink.gif

 

Wiadomo, sterownik od 11-tek :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przełożone IPC z proca na GPU? :E

Nie ma w tym nic nieprawidłowego.

 

Możliwość wyższego taktowania GPU nie ma wpływu na wydajność na wat tylko na wydajność.

 

 

Wiadomo, sterownik od 11-tek :D

I kto tu jest fanbojem szczerbaty.gif

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie ma w tym nic nieprawidłowego.

Zależy jak rozumieć problem przykładowo:

https://forums.anandtech.com/threads/two-misconceptions-about-ipc-and-gpus.2476552

Definiowanie IPC jest dzisiaj okrutnie rozmyte :P

 

Możliwość wyższego taktowania GPU nie ma wpływu na wydajność na wat tylko na wydajność.

Zakładając ceteris paribus. Natomiast jeżeli poprawili "logikę układu" (czy jak to tłumaczyć poprawnie na polska język), że są w stanie w tym samym budżecie pociągnąć układ wyżej, też automatycznie przełoży się na perf/W.

 

I mean. Slajdy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Wyższa wydajność przy tym samym taktowaniu = wyższe IPC.

 

Nie ma nad czym deliberować.

 

Co do wydajności na wat to wzrost taktowań nie ma wpływu na poprawę wydajności na wat. Możesz wycisnąć więcej wydajności z tej samej powierzchni chipu to wzrośnie wydajność na powierzchnie chipu i można przykładowo zmniejszyć koszty produkcji.

 

Efektem innej zmiany może być możliwość wyższego taktowania GPU, a więc da się wycisnąć więcej wydajności. Tylko to nijak ma się to do wydajności na wat.

 

Vega też ma zmiany by móc wyżej taktować GPU, a czy zmieniło to wydajność na wat? Nie wink.gif

Edytowane przez sideband

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Zakładając ceteris paribus. Natomiast jeżeli poprawili "logikę układu" (czy jak to tłumaczyć poprawnie na polska język), że są w stanie w tym samym budżecie pociągnąć układ wyżej, też automatycznie przełoży się na perf/W.

 

Uprościli logikę układu (zredukowali złożoność -> zredukowali pobór energii), a to może oznaczać, że przy zachowaniu tego samego taktowania potrzeba więcej prostszych operacji do uzyskania tego samego efektu (ten sam efekt przy użyciu większej liczby instrukcji = wzrost IPC :) ). A które w efekcie uproszczenia będzie można wykonywać szybciej (wyższe taktowanie). Podobny ruch był już przy przejściu Vega -> Navi (uproszczenie złożoności i podniesienie taktowania z jednoczesnym spadkiem poboru energii).

Edytowane przez GregM00

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Uprościli logikę układu (zredukowali złożoność -> zredukowali pobór energii), a to może oznaczać, że przy zachowaniu tego samego taktowania potrzeba więcej prostszych operacji do uzyskania tego samego efektu (ten sam efekt przy użyciu większej liczby instrukcji = wzrost IPC :) ). A które w efekcie uproszczenia będzie można wykonywać szybciej (wyższe taktowanie). Podobny ruch był już przy przejściu Vega -> Navi (uproszczenie złożoności i podniesienie taktowania z jednoczesnym spadkiem poboru energii).

Nope. Ma faktycznie rację. Wzrost wydajności na Mhz + zmiany w achi + zmiany w samym układzie owocują zwiększeniem perf/W. W tym samym budżecie co wcześniej w konsekwencji możesz upchać większe taktowanie, ale sam wzrost taktowania nie ma na to wpływu.

 

Co nie zmienia faktu, że IPC i jego liczenie ssie xD

Edytowane przez Adolph

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dual-Pipe GCP? Wielodostęp do hardware'u przy kolejkowaniu zleceń?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Czyli to już koniec kart z 4gb vramem?

W takim razie po co producenci sprzedają w 2020 roku karty graficzne z 2,3,4gb pamięci?

Ciekawe, przez jaki okres czasu 4gb będzie wystarczające do ustawień np. średnich, lub średnio wysokich?

Przeglądając promocje z peppera, to mam takie wrażenie, że w przeciągu ostatniego roku dużo kart z 4gb pamięcią się sprzedało np. w nowych gtxach 1650 lub rxach 570 oraz 580.

[im g]https://twojepc.pl/graph0/news20/40216_2.jpg[/img]

Zauważyłem że w CoD WarZone gdy ustawię rozdzielczość tekstur na z "normal" na "wysoka" , zajętość Vramu mam w okolicach 7.9GB, FPS 1%Low spada o około 20FPS i średni oczywiście też ale około 10FPS. Pewnie na ustawianiu "wysoka" brakuje już też vramu przy karcie z 8GB

Edytowane przez RyszardGTS

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Siadłem w wolnej chwili do tego samego narzędzia, które używał Intel, i obadałem AC Origins.

Gra jest toporna, stały micro-shtuttering zniknął dopiero po ustawieniu klatek w grze na 60 (przy ustawieniu na 90 nadal był, podobnie jak przy próbach limitowania ustawieniami poza grą). Co ciekawe, ostatecznie musiałem też ustawić w parametrach gry odświeżanie na 120, bo przy domyślnych 144 też coś się potrafiło dziać z szarpaniem elementów na ekranie.

 

Teraz co widać od środka:

- kolejkowanie zleceń renderowania do karty bez żadnych opóźnień, karta ma zapas

https://i.imgur.com/39j8uib.jpg

pionowe niebieskie kreski to linie vsync'a - odzielają poszczególne klatki

zielona dolna część to kontekst gry ze zleceniami renderingu, w piramidkach najbardziej na dole te aktualnie wykonywane, a te wyżej czekające w kolejce

 

- obciążenie fizycznych wątków CPU, a dokładnie czas wolny, kiedy nic nie robią (na moim Haswellu i7):

https://i.imgur.com/3UlMmYF.jpg

kolorowe klocki to momenty, kiedy wątek nic nie robi, dodatkowo po prawej nad wątkiem jest informacja o % idle

 

- wątki gry:

https://i.imgur.com/oufYI4m.jpg

tutaj na odwrót, klocki pokazują aktywność w wątkach, zauważalne jest, że gra się nie zatyka i ma luzy nawet na moim CPU, do tego gra generuje draw'y na wszystkich wątkach CPU (kolory klocków)

 

- wątki sterownika:

https://i.imgur.com/ZKLf5tY.jpg

i tu ciekawa rzecz - jest tu jedyny wątek, który cały czas pracuje (utylizacja 98%) i do tego kolory klocków pokazują, że przerzuca się pomiędzy fizycznymi wątkami CPU (czyli procesuje draw'y w deferred contexts generowane na poszczególnych wątkach)

 

warto to odnieść do wcześniejszego zrzutu pokazującego obciążenie fizycznych wątków

 

Widzę w tym powyższym potencjalne wąskie gardło, ze względu na to, że sterownik działa na wszystkich fizycznych wątkach (tak jak wątki gry, a zabiera sporo "czasu procesora"), jednocześnie nie potrafi przesunąć przetwarzania na mniej obciążone w danym momencie wątki (to co opisywałem wcześniej, co robi sterownik NV).

Edytowane przez GregM00

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Popularne aktualnie

  • Tematy

  • Odpowiedzi

    • Wieczorem sprawdzę rybkę 😀 Jak u was z BLB ?
    • Ja jak wymusiłem to już po samym benchmarku widać dużą wizualną różnicę, bez Anizo wygląda wszystko rozciapane: mury , chodniki, budowle, jakby się tekstury nie doładowały, a po wymuszeniu nagle cyk wszystko takie jak należy.
    • A z drugiej strony jako drugi dysk do kompa trafił ADATA SU800 - i w sumie też działa
    • Cześć Zacząłem rozglądać się za pracą (przedstawiciel handlowy i podobne) praktycznie w każdej rozmowie kwalifikacyjnej żądają "scenki" na temat tego jak potrafię badać potrzeby klienta, czy potrafię używać języka korzyści, zamykać sprzedaż itd.. Mam doświadczenie w handlu, uważam że potrafię wyżej wymienione rzeczy wykorzystywać, jednakże przez telefon czy rozmowie online jest to strasznie niezręczne i mało wiarygodne, nie wspominając że te rozmowy odbywają się na temat działu/rzeczy z którą miałem małą styczność.  Jakby rozumiem całe założenie, jednakże jak sobie radzić z "scenką" kiedy osoba rekrutująca żąda od Ciebie wiedzy na temat rzeczy, o której wiesz tyle co mogłeś mieć styczność/przeczytałeś - bez szkoleń? Mam wrażenie, że osoby rekrutujące działają według nałożonych odgórnie schematów i jak próbujesz przedstawić wiedzę/tezę według swoich wyuczonych (i praktycznych) działań to od razu jest źle, się gubią w swoich wypowiedziach i opinii na mój temat oraz nie chcą puścić na kolejny etap...  
    • Witam. Czy ktoś może doradzić jak zainstalować mod do gta V z Epic Games?  Rozwinę temat. Otóż. mam zakupione GTA V w Epic Games i chciałbym zainstalować mod  GTA V NaturalVision Remastered. Tylko że po przez  OpenIV nie mogę znaleźć lokalizacji zainstalowanej gry. Ktoś zna rozwiązanie? Ty za to widzę do tych wielu osób jeszcze nie należysz skoro masz czelność komentować i sobie połechtać po własnym "ego".
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...