Skocz do zawartości
azgan

BIG FORMAT GAMING DISPLAYS - dyskusja o dużych ekranach w roli monitora

Rekomendowane odpowiedzi

A oni nie robią tego dlatego ze to tak cool wygląda jak w matrixie ? :E

A tak poważnie to w symulatorach raczej chodzi o to ze można wyświetlić przyrządy na jednym, mapę na drugim i sam obraz symulatora na trzecim ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Co do samochodówek: grałem w F1 i przy widoku z oczu kierowcy potrzeba kosmos rozdzielczości, by było widać sensownie tor. Także "UltraWide" tak, ale nie 3440x1600, tylko prędzej 5120x2160.

@kadajo zależy od gry - w niektórych samochodówkach faktycznie proporcje "bardzo szerokie" są wskazane. Natomiast w innych grach ... strategie, to już nie koniecznie - tutaj lepiej czasem proporcje 1:1 ( :E ) i turbo wysoka rozdzielczość i powierzchnia ekranu.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Kyle_PL napisał:

Kolejna sprawa, tyle się niektórzy podniecają ile to nie widać więcej po bokach, ale zapominają też, że wszystko jest mniejsze - także pamiętajcie: kij ma dwa końce, a nie jeden. ":E"

Oczywiście masz 100% rację. UW potrzebuję dużej powierzchni. Ja grając okazjonalnie w UW 3840x1600 po prostu przysuwam się ~20cm bliżej ekranu na 42" :E

W takim D4 w 16:9 masz totalną przesadę wszystko jest na wyrost wielkie, a pole widzenia mizerne, UW pomaga nie dość, że więcej mapy/przeciwników widzieć na szerokości to jeszcze nie wali po gałach wielkimi postaciami co dla mnie jest plusem, bo w tej grze przesadzili z ustawieniem fov dla 16:9 i ratuje człowieka tylko UW.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, lukadd napisał:

W takim D4 w 16:9 masz totalną przesadę wszystko jest na wyrost wielkie, a pole widzenia mizerne,

No to dali w tyłek ... ale, że nie ma regulacji/zoom ?!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Kyle_PL napisał:

Także "UltraWide" tak, ale nie 3440x1600, tylko prędzej 5120x2160.

Większa powierzchnia lepiej oczywiście. Ale w przypadku oledów nie robimy 3440x1600 tylko 3840x1600. Przy 42" dostosowując odległość ujdzie, osiągasz przekątną wtedy ~39 cali na nastawach 3840x1600 UW.

A  jak gram na 55" robiąc 3840x1600 to już spoko fajna powierzchnia wyświetlania się robi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem znacznie naturalniejszy efekt uzyskamy siadając przed wielkim ekranem 16:9 i dostosowując na nim pod siebie FOV niż na UW.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Kyle_PL napisał:

No to dali w tyłek ... ale, że nie ma regulacji/zoom ?!

Zoom jest, ale co z tego jak max oddalenie nic nie zmienia i dalej masz skrawek ekranu widoczny z mega wielkimi postaciami :E w 16:9

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@lukadd No i tak jak pisałem 4k 16:9 max fov jest już zbliżony do 3840x1600 UW def fov. A to tylko Forza z jej ograniczeniami, w Asetto mogę sobie ustawić nawet 120 stopni, co jest za dużo nawet na jamnika.

lXjUfgg.jpeg

Triple w simracingu to jeszcze inny temat, bo tam nie dość że widzisz więcej na boki, to masz 3 osobne kamery i unikasz dystorsji jak na fotce powyżej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No takie granie to rozumiem a nie z tym zniekształconym FOV, wygląda dla mnie jak kupa... :(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czym więcej chcemy widzieć na boki tym natwynie szersza powierzchnia panelu i wincyj pixeli musi być w poziomie w stosunku do proporcji bo kwiatki związane z fov :E

Jakby było inaczej to zamiast 3 x ekrany ustawione pod kątem w format UW braliby 100" 16:9 czy projektor i sobie regulowali fov, no, ale to tak nie działa :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko że wtedy za mało widzimy w pionie. Idealnie jest właśnie wypełnić całe pole widzenia lub w odpowiednich proporcjach. Monitory UW mają te proporcje zachwiane bo nienaturalnie widzimy więcej na boki niż góra dół.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przecież to monitory UW mają bardziej naturalne proporcje. Chyba że ktoś ma tylko jedno oko to może wtedy 16:9 jest naturalniejsze ;)

Teraz mam znowu 16:9 ale 21:9 (i to tylko 3440x1440) doskonale wspominam, w samochodówkach czy symulatorach nie ma w ogóle porównania ale nawet takie RDR2 fajniej to wygląda.

Kolejny poziom wyżej w symulatorach to VR, niesamowite jak te kokpity wyglądają realistycznie 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, kadajo napisał:

Tylko że wtedy za mało widzimy w pionie. Idealnie jest właśnie wypełnić całe pole widzenia lub w odpowiednich proporcjach. Monitory UW mają te proporcje zachwiane bo nienaturalnie widzimy więcej na boki niż góra dół.

Ani jedno ani drugie nie jest idealne. Tutaj są raczej kwestie preferencji i zastosowania jeśli chodzi o proporcje wyświetlanego obrazu.

 

48 minut temu, Wu70 napisał:

Kolejny poziom wyżej w symulatorach to VR, niesamowite jak te kokpity wyglądają realistycznie 

Tylko, że tutaj to już całkiem inna bajka jak to wpływa na imersje i jak jest robiony fov przez soczewki i jak to odbierasz z każdym ruchem głowy. Realnie w takim Q3 masz na każde oko wyświetlacz 2064 x 2208 czyli razem 4120 x 2208 wychodziw okolicy typowego 16:9 monitora np. 3840x2160, ale imersja, perspektywa i odbiór całkiem inna na VR, zgadza się.

Oczywiście pomijając kwestie jakości wyświetlania obrazu i detali przez te gówno wyświetlacze w VR. Tam trzeba jeszcze znacznie większej rozdzielczości i pracy na soczewkami, aby to wyglądało ostro w całych zakresach.

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 10.05.2024 o 15:38, lukadd napisał:

Przecież każdy wie jaki jest i może być sens UW 16:9 :E Po prostu widzisz więcej w poziomie. Może się przydać do samochodówek.

Nie ma takiego czegoś jak UW 16:9, albo masz UW 21:9 i szerzej albo nie.

Może się przydać do samochodówek? Może się przydać do 95% gier, jak gram na ekranie 16:9 95% czasu w 21:9, gram w 16:9 tylko gry w których nie ma takiej opcji lub nie ma to sensu albo nie jest niezbędne i mi nie przeszkadza.

Diablo to słaby przykład, bo to wynika ze zastosowanego widoku, nie będę teraz sprawdzał czy to jest gra izometryczna czy top down, ale w takich grach zamiast fov używa się zoom, a przynajmniej powinien być, a jak nie ma to znaczy, że twórcy nie chcieli dać z jakiegoś powodu i tyle.

 

W dniu 10.05.2024 o 16:01, someI napisał:

Akurat w samochodówkach i symulatorach trik "więcej widzisz na UW" nie ma zastosowania, bo w większości tych gier można płynnie ustawiać dowolny FOV w zakresie większym nawet niż da się praktycznie używać

Co ty za głupoty kompletne wypisujesz, dawno nie słyszałem większych bzdur, każda jedna dobrze zrobiona samochodówka ma 21:9 i domyślnie bez nawet tykania FOV w 21:9 widać więcej po bokach, bo taki jest cały sens tego formatu, jak nie widać to znaczy, że gra jest skopana.

A regulacja FOV to w ogóle nie jest to samo co mieć fizycznie szerszy format 21:9, bo suwaczek fov wprowadza sztuczny efekt i zniekształca, im więcej się ustawi tym gorzej, a większa szerokość na 21:9 jest bez żadnych przekłamań.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Przecież to literówka była. Kontekst wypowiedzi odnosi się do 21:9.
Zresztą wszystko już było napisane, nie ma co się powtarzać, o D4 też, również screeny wrzuciłem. Albo grasz w 21:9 i masz większe pole widzenia, albo grasz w 16:9 i masz mniejsze z niepotrzebnie wielkim postaciami. Bo oddalanie działa na takie bida odległości w tej grze :E

Edytowane przez lukadd

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 10.05.2024 o 17:36, kadajo napisał:

Tylko że wtedy za mało widzimy w pionie. Idealnie jest właśnie wypełnić całe pole widzenia lub w odpowiednich proporcjach. Monitory UW mają te proporcje zachwiane bo nienaturalnie widzimy więcej na boki niż góra dół.

Przecież to jest cały sens tych ekranów, i to nie jest zachwiane tylko jeszcze lepsze niż 16:9, gdyby tak nie było to nikt by tego nawet nie wymyślił, to jest cały sens by widzieć na boki jeszcze więcej, bo jest lepszy odbiór i po to ludzie to mają, bo widać różnicę od razu.

A najlepsze proporcje to ma VR, bo ludzkie pole widzenia jest dużo bardziej zbliżone do kwadratu niż to się wydaje, to czemu nie robi się takich ekranów, pewno jest kilka powodów, ale wydaje mi się, że na płaskim ekranie to nie robi tak efektu jak ekran panoramiczny czy ultra panoramiczny, co innego w VR czy IMAX gdzie ekran zajmuje całą wizję. Po za tym przy płaskim ekranie, który nie może być za duży mimo wszystko nikt takiego czegoś nie zrobi, bo to by działało tylko z bardzo bliska.

Z mojego doświadczenia dużo milej mi się gra w 21:9 niż 16:9, po prostu od razu czuć różnicę formatu, to się bardziej wpisuje w to jak widzimy.

21 minut temu, lukadd napisał:

Bo oddalanie działa na takie bida odległości w tej grze

No, ale to nie ma nic wspólnego z 16:9 czy 21:9 tylko z tym,. że twórcy mają wywalone, jakby była odpowiednia obsługa to i na 16:9 większy zoom wyglądałby elegancko, nawet lepiej niż na 21:9, bo akurat ta gra i większość w tym widoku nadaje się bardziej pod 16:9, a najlepiej kwadrat z taką kamerą.

Gra online więc nawet moda nie można zaaplikować, ale coś czytałem, że niedługo wprowadzają większy zoom.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No, ale nie ma. Jakby był to grałbym D4 w 16:9 tak jak w D2:R. A, że nie ma to przydaję się format UW.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, szefons napisał:

A regulacja FOV to w ogóle nie jest to samo co mieć fizycznie szerszy format 21:9, bo suwaczek fov wprowadza sztuczny efekt i zniekształca, im więcej się ustawi tym gorzej, a większa szerokość na 21:9 jest bez żadnych przekłamań.

Tobie się wydaje, że gra przestawia się w jakiś specjalny tryb usuwający zniekształcenia obrazu gdy ustawisz rozdzielczość UW? 😄 Jedyne co się zmienia to właśnie FOV kamery, ot i cała magia ultrawide.

Asetto Corsa w ultrawide wygląda na domyślnym ustawieniu FOV tak:

kqNcJYI.jpeg

Asetto Corsa w 16:9 po ręcznym zwiększeniu FOV suwakiem wygląda tak:

p6ewjPE.jpeg

I tak masz w każdym szanującym się symulatorze. Wystarczy zwiększyć FOV i na 16:9 widzisz tyle samo co na UW, a dodatkowo więcej w pionie. Chyba, że wcześniej zakres suwaka się skończy :D

 

54 minuty temu, szefons napisał:

nie będę teraz sprawdzał czy to jest gra izometryczna czy top down, ale w takich grach zamiast fov używa się zoom

Zoom kamery kontroluje FOV, to dwie nazwy tej samej operacji. Myślisz pewnie o sterowaniu wysokością kamery (odległością od obiektu). 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Parę stron temu, pisałem, że wyrwałem w fajnej cenie LG Flex na stronie lg.com/pl, niestety anulowali mi to zamówienie, pod pretekstem użycia dwóch podobnych kuponów (7% kupon z credit agricole i santander), kurier już do mnie z paczką jechał i prawie przed samym doręczeniem anulowali zlecenie -_-.

Stwierdziłem że dam sobie ostatni raz szansę z C3 42 i za 5 razem mogę powiedzieć, że egzemplarz jest naprawdę spoko!  Po jednym czyszczeniu ręcznym, praktycznie po 1h pracy zero brandingu i jedynie delikatne przyciemnienia przy testach na 5% planszy, które praktycznie jest widoczne tylko na zdjęciach. Dużo lepiej to nawet wygląda niż na C1, którego miałem a w porównaniu do poprzednich C3 to przepaść.  Naprawdę, szkoda, że tak trzeba się nażąglować, żeby mieć spoko panel :/.

Edytowane przez RENMEi

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, szefons napisał:

Przecież to jest cały sens tych ekranów, i to nie jest zachwiane tylko jeszcze lepsze niż 16:9, gdyby tak nie było to nikt by tego nawet nie wymyślił, to jest cały sens by widzieć na boki jeszcze więcej, bo jest lepszy odbiór i po to ludzie to mają, bo widać różnicę od razu.

A najlepsze proporcje to ma VR, bo ludzkie pole widzenia jest dużo bardziej zbliżone do kwadratu niż to się wydaje, to czemu nie robi się takich ekranów, pewno jest kilka powodów, ale wydaje mi się, że na płaskim ekranie to nie robi tak efektu jak ekran panoramiczny czy ultra panoramiczny, co innego w VR czy IMAX gdzie ekran zajmuje całą wizję. Po za tym przy płaskim ekranie, który nie może być za duży mimo wszystko nikt takiego czegoś nie zrobi, bo to by działało tylko z bardzo bliska.

Z mojego doświadczenia dużo milej mi się gra w 21:9 niż 16:9, po prostu od razu czuć różnicę formatu, to się bardziej wpisuje w to jak widzimy.

No, ale to nie ma nic wspólnego z 16:9 czy 21:9 tylko z tym,. że twórcy mają wywalone, jakby była odpowiednia obsługa to i na 16:9 większy zoom wyglądałby elegancko, nawet lepiej niż na 21:9, bo akurat ta gra i większość w tym widoku nadaje się bardziej pod 16:9, a najlepiej kwadrat z taką kamerą.

Gra online więc nawet moda nie można zaaplikować, ale coś czytałem, że niedługo wprowadzają większy zoom.

@someI bardzo dobrze to wyjaśnił. gra to nie film i możesz zmieniać FOV, a formaty ekranu szersze niż 16:9 są nieproporcjonalne do pionu i to, że się komuś to podoba niczego nie zmienia. Dokładnie ten sam efekt tylko z większym obrazem w pionie możesz uzyskać kupując po prostu większy ekran 16:9 dostosowując FOV odpowiednio, to jest nawet lepsze rozwiązanie, bo otrzymujesz ogólnie znacznie większy ekran, który bardziej pasuje do pola widzenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
2 godziny temu, szefons napisał:

Przecież to jest cały sens tych ekranów, i to nie jest zachwiane tylko jeszcze lepsze niż 16:9, gdyby tak nie było to nikt by tego nawet nie wymyślił, to jest cały sens by widzieć na boki jeszcze więcej, bo jest lepszy odbiór i po to ludzie to mają, bo widać różnicę od razu..

Są parowy o jeszcze większej szerokości niż, jakby lepiej było mieć jeszcze szerzej to też by to wymyślili? Więc wymyślili. W końcu na tym polega sens, żeby dać jeszcze szerzej ekrany niż jest się w stanie zobaczyć. A na wysokość dalej jak w zwykłym 27". Żeby widzieć coś więcej po bokach na przykładowym 34" ekranie i jeszcze żeby zrobić sobie sensowne miejsce przed nosem, to zaczynamy widzieć jak przez jakiś lufcik w ruskim czołgu. 

A czemu 34 w parowce są lepsze niż w kwadracie? Bo można sprzedać mniej za więcej. I ludzie myślą, że kupują serio duży ekran. 

50 minut temu, kadajo napisał:

@someI . Dokładnie ten sam efekt tylko z większym obrazem w pionie możesz uzyskać kupując po prostu większy ekran 16:9 dostosowując FOV odpowiednio, to jest nawet lepsze rozwiązanie, bo otrzymujesz ogólnie znacznie większy ekran, który bardziej pasuje do pola widzenia.

Na szerokość z 34" zrównały się 36" ekran. Różnica w pionie jest ogromna wówczas, bo to jak 27" vs 36"

Godzinę temu, RENMEi napisał:

Parę stron temu, pisałem, że wyrwałem w fajnej cenie LG Flex na stronie lg.com/pl, niestety anulowali mi to zamówienie, pod pretekstem użycia dwóch podobnych kuponów (7% kupon z credit agricole i santander), kurier już do mnie z paczką jechał i prawie przed samym doręczeniem anulowali zlecenie -_-.

Cebula przegrała, a z tego co pisałeś to nawet bez kodów warto było brać. Przekombinowane. 

Edytowane przez Minciu
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 10.05.2024 o 18:00, Wu70 napisał:

Przecież to monitory UW mają bardziej naturalne proporcje. Chyba że ktoś ma tylko jedno oko to może wtedy 16:9 jest naturalniejsze ;)

Teraz mam znowu 16:9 ale 21:9 (i to tylko 3440x1440) doskonale wspominam, w samochodówkach czy symulatorach nie ma w ogóle porównania ale nawet takie RDR2 fajniej to wygląda.

Kolejny poziom wyżej w symulatorach to VR, niesamowite jak te kokpity wyglądają realistycznie 

Właśnie powróciłem na UW tj. G9 49 OLED z LG C2 42 po 2 latach.

W symulatorach na G9 jest przepaść, FOV, immersja, wszystko bije na głowę format 16:9. Choć brakuje troszkę wysokości.

Mam również META QUEST 3 - immersja na kolejnym poziomie, niestety oprawa graficzna kłuje w oczy i poczekamy jeszcze dobre kilka lat zanim bedzie to naprawdę dopracowane, gdzie obraz monitora  = VR.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
55 minut temu, zozolek napisał:

Właśnie powróciłem na UW tj. G9 49 OLED z LG C2 42 po 2 latach.

W symulatorach na G9 jest przepaść, FOV, immersja, wszystko bije na głowę format 16:9. Choć brakuje troszkę wysokości.

Przekonujące jak mango zakupy.  Te troszkę braku na wysokość to z dobre pół metra przy tej szerokości parowy 49" najbardziej zrytego formatu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
38 minut temu, Minciu napisał:

Przekonujące jak mango zakupy.  Te troszkę braku na wysokość to z dobre pół metra przy tej szerokości parowy 49" najbardziej zrytego formatu.

Zalęzy do czego potrzebny sprzęt. Używam do simracingu, więc dla mnie super. A na triple nie mam mijesca.

Kązdy ma inne preferencję, choć LG C2 42 jest lepszy do codziennego użyktu, oglądania filmów. 

 

Edytowane przez zozolek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Do simracingu super ultrawide nadaje się całkiem dobrze, bo tam i tak świat oglądasz przez wąską szybę, sufit w samochodzie nie jest specjalnie interesujący :)

Do samolotów odwrotnie, lepiej mieć więcej w pionie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...