Skocz do zawartości
Frythyr

NAS ze starego komputera + tanie HDD z allegro do RAID na archiwum zdjęć?

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Myślę, że warto zacząć od poinformowania Was, iż nie mam doświadczenia w materii macierzy RAID oraz serwerów NAS i nigdy nie miałem z tym styczności.

 

Otóż chcę zbudować serwer NAS małym kosztem. Do tego celu mam zamiar wykorzystać:

-stary komputer (APU AMD A6-3620, MS-7748, 4GB RAM, PSU 350W),

-3x Dysk HDD 3,5" o pojemności 500GB + 1xHDD 3,5" o pojemności 1TB.

 

Plan jest taki, aby te dwa dyski 500GB działały pod kontrolą macierzy RAID1. W tej macierzy miałyby znajdować się ważne dla mnie dane - rodzinne zdjęcia, filmy. Miałoby to być ich główne miejsce, najbezpieczniejsze.

Trzeci dysk 500GB byłby taką luźną kopią tych zdjęć, znajdującą się poza serwerem. Gdybym wrzucał nowe zdjęcia na serwer, robiłbym także kopię na ten dysk. Byłby po prostu dyskiem zewnętrznym.

W takiej postaci uzyskałbym miejsce na ważne zdjęcia, które z racji przebywania na dwóch dyskach w RAID'zie + jednym poza serwerem, powinny być bezpieczne.

 

Dodatkowo w serwerze miałby znajdować się jeszcze jeden dysk o pojemności 1TB, już bez kopii, na mało ważne rzeczy typu filmy - ogólnie dysk multimedialny. Miałby on pracować niezależnie od tych dwóch dysków w RAID'zie, z tego co czytałem, jest to możliwe.

 

Zarówno do dysków w macierzy jak i tego 1TB na mało ważne dane chciałbym mieć dostęp w obrębie sieci LAN, co chyba nie dziwi skoro mowa o serwerze.

Tu już nie wiem jak to wygląda z perspektywy darmowego oprogramowania. Czy dałoby się założyć konta, które miałyby dostęp do jakichś określonych folderów i wymagały logowania bądź też nie. Ale chcę po prostu mieć możliwość zarządzania tym serwerem, wrzucania / usuwania plików z poziomu PC, tak aby nie było konieczności latania do serwera i dało się kontrolować to zdalnie.

 

I teraz, co o tym myślicie?:

 

1. Czy ma to sens i nie jest przekombinowane?

2. Czy zadziała to w ten sposób jak myślę?