Skocz do zawartości
Ciachus4040

VR - temat główny

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, DominixTV@TTV napisał:

Ja śmigam na G2 i jest spoko ale grafa niedomaga xd więc czekam na 4080 albo coś od AMD 7xxx tyle że ja tylko do jazdy używam, F1, acc, dirt itp.

Czy aby na pewno? Próbowałeś ustawień z for/discordów o G2? Może wyższa rozdzielczość/MSAA/supersampling kosztem jakości cieni na przykład by dały lepszy efekt?
No ale fakt, nie do każdej gry na G2 2080ti wystarczy.
Tylko ja tam widzę w stopce 5900 od AMD. To jest na pewno większa kula u nogi niż karta. Weź no odpal jakąś śmieszną rozdziałkę tam gdzie Ci brakuje mocy, np. 480p i zobacz. Jak nadal będzie brakowało FPS to masz problem z CPU.  Intele a nawet 5800X3D są od tego proca nawet do 20-50% szybsze w VR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W 2016 RX 480 4GB kosztował 999 zł. Dzisiaj RX 6600 XT kosztuje 1999 zł. Zero postępu wydajność/cena i RAM/cena.

W 2016 był i5-6600K za 1059 zł. Dzisiaj jest i5-12600KF za 1410 zł. Tutaj lepiej.

6 lat temu RAMy były 2666 MHz, dzisiaj są 5200 MHz w podobnej cenie. Jest szybciej.

W 2016 był HTC Vive za $599, dzisiaj jest Pimax 8K za $1049. Jest wyższa rozdziałka i szersze FoV.

Jakiś postęp jest ... ale niewielki jak na 6 lat i generalnie, to trzeba zapłacić więcej, a pamiętam jak dziennikarze, futuryści i nawet niektórzy Youtuberzy w 2016 pisali i mówili, jak to w najbliższych latach wszystko będzie dynamicznie tanieć, a VR bardzo się rozwijać. Zamiast tego, dolar dochodzi do 5 zł, a ceny w dolarach też wzrosły. Facebook nie potrafi nawet po 2 latach wypuścić następcy Questa 2. Lovelace wszyscy wiemy, a Raptor Lake podobno też ma być droższy od Alder Lake. Tak więc nie prezentuje się to korzystnie. Długo poczekamy na w miarę dobry i przystępny cenowo VR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Kynareth napisał:

a pamiętam jak dziennikarze, futuryści i nawet niektórzy Youtuberzy w 2016 pisali i mówili, jak to w najbliższych latach wszystko będzie dynamicznie tanieć, a VR bardzo się rozwijać. Zamiast tego, dolar dochodzi do 5 zł, a ceny w dolarach też wzrosły. Facebook nie potrafi nawet po 2 latach wypuścić następcy Questa 2. Lovelace wszyscy wiemy, a Raptor Lake podobno też ma być droższy od Alder Lake. Tak więc nie prezentuje się to korzystnie. Długo poczekamy na w miarę dobry i przystępny cenowo VR.

No niestety. Nikt nie sądził, że krótkowzroczność i głupota krawaciarzy zabije TAKI temat, jakim jest VR. W czasach Forda to z tym podejściem byśmy po pierwszym samochodzie czekali sto lat zanim liczba aut osiągnęłaby ten wynik co w 1930r. 

Na forum Oculusa już w 2015 czy 16 pisałem, że to koniec PC VR od FB, że jasno widać, gdzie skręcają. I mnie wyśmiewali, że jak wyjdzie Rift 2 to będą mi te posty przypominać, i że jestem haterem.
Potem połowa tego forum opętanego przez wiadomo jakie poglądy polityczno-kulturowe, pisała, że nigdy więcej Oculusa bo Palmer miał inne polityczne preferencje i wydał jakieś marne grosze na dotację dla ludzi, co robili memy anty-Hiliarowe. Masa mniejszych devów wśród nich. Jakby im co najmniej matkę Palmer zabił.
Potem był wyciek szczerej wypowiedzi współzałożyciela Oculusa, że odszedł bo miał dosyć oglądania tej żałosnej żenady, gdzie zamiast iść w PCVR i rozwój to szli w dół w imię niskich kosztów wywalając kompletnie pomysł prac nad rozwojem VRu.

Dalej mieliśmy zero sensownego podejścia. Wide FOV nie zrobił nikt poza szemraną chińską firemką kasującą za swoje badziewia jak Apple.
Nie było nikogo kto by poszedł w pancake lenses. A to by pomogło z wideFOV i to mocno.
Valve nie obniżało ceny Indexa, a do tego zrobiło go na poziomie chińszczyzny wszędzie tam, gdzie tylko nie rzucało się to w oczy na pierwszy rzut oka. Lighthousy siadają, gałki w kontrolerach padają, Valve nawet nie pozwala zakupić części po wygaśnięciu rocznej gwarancji, więc kupujesz za 1000€ sprzęt na rok. No brawo. A wszystko i tak wywalło Valve do kibla widząc co się dzieje z cenami wydajnych komputerów i zmieniając kurs na Deck + moooże jak się standalone przyjmie to zrobią "następcę" Indexa. Biorę w cudzysłów, bo to będzie pod standalone, będzie nakierowane na Steam Decka (zapomnij więc o killer app'ach jak HL:Alyx, robionych pod np. 12600+3080ti i lepsze). Do tego porzucą system lighthouse i tracking się pogorszy zamiast zanotować postęp. Choć jak mieliby robić tak dalej jak teraz, awaryjnie i superdrogo to może to i lepiej. W każdym razie jak to Valve - nigdy nie idzie w sprzęt na poważnie. Jak się sprzeda to git, jak sprzedaż zdechnie to do kibla z tym i do następnego. Steam Decka nie porzucają tak od razu, bo się póki co podoba. Ale jak tylko to się zmieni to nie wątpię, że rozważą zakończenie zabawy.
Także w 2015r. yutuberom się wydawało, że mamy dwie duże firmy w grze. Facebook i Valve.
Nie mieliśmy żadnej. 
W międzyczasie, czego się nikt nie spodziewał, Microsoft wyrzucił przez okno swoje plany odnośnie VR.
A potem Sony opóźniło premierę PSVR o 2 lata.

Na to Quest i standalone ogólnie odessały masę developerów i potencjalnych użytkowników z PC VR.
No w takich warunkach to nic dziwnego, że się przewidywania nie spełniły. Ja w 2014r. byłem pewien, że po 5 latach to będzie już na świecie wielki boom PC VR i że zacznie to napędzać rynek wydajnych PC. 

Teraz to optymistyczny scenariusz jest taki, że ktos chociaż podpompuje standalone do wersji enthusiast - ja bym to widział jako plecaczek z kablem do headsetu. Na plecach nosiłbyś takiego Steam Decka 2 puszczonego na 40Watt bez ekranu i wtedy może już więcej gier by zaczęło mieć sens. Bo na Queście to żadna gra typu Oblivion czy Skyrim lub Wiedźmin nie może zaistnieć. Jedynie takie stylizowane na Minecrafta i retro gry sprzed 30lat - takie gry nawet są i ponoć nawet niezłe. Ale no ja w to grać nie zamierzam.
Jakby tam ktokolwiek zamówił u AMD dedykowane APU pod VR to mooże.
Szanse określam na bliskie zeru.

Te VR które można było spopularyzować w 2020r. startując w 2015 ze zdecydowanymi i mądrymi krokami, dostaniemy w 2030 jak dobrze pójdzie, a może w 2040, dopiero po tym jak AR i social VR napędzi postęp i obniży ceny, aż technologie staną się tanie, np. elastyczne ekrany, bo jak widać po wideFOV, wszyscy producenci VR poza małymi firemkami, zakładają, że duży kask = ludzie odrzucą, bo Julka w tym źle wygląda.

Ja mam nadzieje, że PSVR2 pokaże kilku decyzyjnym krawaciarzom to, czego te tępe pały nie potraiły zrozumieć w 2016r. Jak może wyglądać duża gra AAA pod VR.
Niestety poczekamy na to długo. Horizon niestety nie będzie tą grą, a Sony kilka dni temu ogłosiło, że skupiają się głównie na mniejszych tytułach i portach z PSVR1. 
eh..
no ale i tak, przynajmniej kilka multiplatform zostanie zaprojektowana pod 200W i potem na PC, a nie pod 5W i potem na PC (standalone dominuje wśród devów obecnie)

Liczyłem też, że Pimax będzie lepiej zarządzany. 
Teraz mogliby zrobić Pimaxa 5K 2.0 na innym wyświetlaczu i lepszej optyce, za niską cenę. Ceny 8KX obniżyć o 50% i skupić się na wide FOV z 12K, oferując też następcę 8KW.
Zamiast tego walą ceny z kosmosu (Crystal i 12K = applowskie ceny niemal) i skupiają się na standalone VR + Crystal ma mały FOV. No kretynizm, bo ich headsetami interesują się TYLKO entuzjaści PC VR, którzy chcą szerokiego FOV. Jak będą mieli wybierać między 5 podobnymi produktami to nie kupią przecież od chińskiej firemki niesławnej z obsługi gwarancyjnej (tragedia)

Czasami jak patrzę na rozwój VR to wygląda to jakby jakiś Marsjanin z technologią kontroli umysłów, trolował ludzkość aby krawaciarze w rynku VR specjalnie strzelali sobie w stopę. 
Debilizm czasem jest taki, że się zastanawiam czy ja czytam newsa czy jakieś oniony czy inne ASZdzienniki.

Pandemia i katastrofa cenowa wywołana przez kopaczy i Nvidię tez swoje zrobiła, oczywiście. 

Edytowane przez Ronson
  • Sad 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Wu70

@Dresiq


Spróbuję coś napisać odnośnie obecnego VR na PC. 

Miało być kompleksowo, po kolei każdy, ale widzę, że to się nie uda, to nawalę chaotycznie ile dam radę póki co. Sorry :P
 

Od czasów pierwszego Rifta i Vive owszem, są lepsze średniaki, ale wszystko zależy od tego, czego się oczekuje. 

- jest wyższa rozdzielczość. Nawet Quest wypada lepiej niż Rift  czy Vive. Zauważalnie lepiej

- jest mimo wszystko więcej contentu. Masa gier ma patche do VR, nawet nieoficjalnie. Są apki typu wirtualny monitor, znacznie więcej gier jest przystosowana do kontrolerów typowo VRowych, a nie jak kiedyś, gry były pod pada, a jak nie pod pada, to pod badziewne PSVR1, gdzie autorzy musieli tak kroić gameplay, żeby kontrolery z PS3 nie robiły problemu. 
- ceny spadły. Teraz masz G2 od HP, Pimaxa 5K, Questa 2, Pico 3 link, Pico 4, jak ktoś chce to Vive PRO i 2 Pro, jak wyrwiesz w niskiej cenie, choć ogólnie to nie polecam, bo musiałbyś jeszcze LH2.0 i Knuckes dokupować, a najlepiej to 4xLH i 3xkontroler, bo 3 latarnie + 1 na zapas bo na pewno w końcu padnie, a potem Valve nie będzie już produkował, i to samo z kontrolerem. Drogo. Daleko już wtedy od cen "średniaka".

Jak nie masz problemu z angielskim to polecam takie kanały jak:
- Sweviver (fajnei porównywał różne rzeczy zanim przestał robić filmiki na YT, do starszych sprzętów się jednak nada
- MRTV - tylko brać poprawkę, że gość zawsze udaje większy entuzjazm niż powinien, bo mu zależy na relacjach z producentami. Zachwyca się praktycznie wszystkim. Zawsze "amazing" choćby tyczyło jednego aspektu. Musi być amazing i the best, taka tradycja. Gość w ogóle jest strasznie irytujący, ale dajesz 1.5x tempo odtwarzania na YT i można wyłowić sporo ciekawych spostrzeżeń i porównań. Gość ma absolutnie każdy headset u siebie, więc sporo wie na temat tego który jest lepszy i w  czym. Ma też kanał niemieckojęzyczny, bo to Niemiec. 

No to lecimy.
O Queście 2 już napisałem wcześniej w poście wyżej.
Świetna rzecz na początek, ale niestety FOV jest casualowy.

 

To nie jest prawdziwe VR. To trochę jak kupowanie 75" telewizora zamiast projektora. Owszem, nadal to jest ogromna poprawa względem oglądania na monitorze (gdzie  w tym przykładzie monitor = granie nie w VR) ale jednak zostaje jeszcze sporo "magii", której nie doświadczysz. Są gry, gdzie większego FOV nie potrzeba. Są takie, gdzie dałby trochę. Ale są takie, gdzie po prostu wielki FOV to zupełnie inna kategoria VR.
Nie mam czasu teraz szukać, ale do porównania pamiętaj, aby opierać się o porównania realne - jak nie masz okularów, to się przysuniesz do ekranów. Także bliżej niż to producent headsetu przewidział. Tutaj HP G2 potrafi sporo zyskać, a "wielki" FOV Indexa nie jest wcale większy od prototypu Rift DK2, o ile w obu przypadkach masz soczewki na rzęsach ;)
W Queście 2 jest zdecydowanie więcej widać niż na wielkim ekranie projektora. Żeby nie było, że to jakieś pseudo-VR. 
 

Poza rozdzielczością, są takie kwestia jak optyka i jej wady. 
Np. god rays i glare w Indexie to masakra. w Queście 2 też to widać, ale nie ma tragedii. I tak z kolei w Queście ten aspekt przykrywa inny problem:

- tzw. sweet spot, czyli ile widać w pełnej ostrości. W Queście 2 jest wyraźnie gorzej niż w prototypie Rift DK2. Bo DK2 miał soczewki "czyste". Szklane. Fresnele dają rozmycie subpixeli, co mocno pomaga z problemem efektu siatki (screen-door effect), ale ma też swoje wady. 

Właśnie. prototyp. Wspomniany DK1 to była masakra. Gorzej chyba pod każdym względem, poza FOV, który z kolei został trochę zmniejszony. 
- 720p LCD a w DK2 1080p OLED

- brak trybu low persistence (absolutna dyskwalifikacja, bez tego nie kupiłbym HMD 8K za 50zł nawet - to daje czysty obraz w ruchu a w VR ruch może być nawet tam gdzie go nie ma - czyli kręcisz głową patrząc na statyczny obiekt. Dla Ciebie nic się nie rusza. Dla ekranu jednak sporo. 
- screendoor effect też był na DK1 masakryczny. Nie potrafię sobie tego nawet wyobrazić, bo mi trudno. GORZEJ od DK2? To tak w ogóle się da? ;) Na DK2 widziałeś każdy piksel osobno. Masakra. Co ciekawe, przy dopowiedniej imersji wcale to nie dyskwalifikowało headsetu i nadal dawało radę się porządnie wkręcić i mieć efekt "wow". Dlatego fakt, że średniaki nie rozprawiają się z tym problemem w 100% tak jak to robią headsety Varjo czy Pimax 8KX lub XTAL 8K, to ja bym ten aspekt zignorował. Od prototypów do teraz to jest jak z PS1 do PS4 w grafie 3D jeśli chodzi o rozmiar postępu. 

 

Dobra, to może na szybko o kandydatach na średniaka godnego zakupu do PC VR:

- Valve Index.
Bardzo fajny headset, ale niestety awaryjność, niepewność co do dostępu części zamiennych (trackery Lighthouse 2.0 i kontrolery Knuckles) oraz okropna optyka pod kątem god rays/glare, sprawiają, że moim zdaniem absolutnie nie wart swojej ceny. To już jest staroć, który nadal jest superdrogi, a używanego to bym się bał. Jest to jednak sprzęt, który ma kilka aspektów po prostu deklasujących konkurencję, jak system audio w postaci głośniczków wiszących obok ucha. Komfortowo i dźwięk z fajnym basem. Rewelacja, więc inni już albo kopiują pomysł, albo licencjonują bezpośrednio od Valve te rozwiązanie jak np. HP Reverb G2. Możesz  w grze używać kontrolerów przy jednoczesnym śledzeniu palców, co sprawia ponoć, że łapanie rzeczy i rzucanie jest znacznie bardziej przyjemne. No nie wiem. Mi wystarcza to co jest w Queście z opaską, żeby można było kontroler puścić. No ale skoro ludzie mówią, że uważają, że to wypada znacznie lepiej od Questa 2 to znaczy, że niektórym to robi jednak różnicę.
FOV jest wyraźnie większy, a soczewki można podsunąć blisko rzęs. 
Soft jest dobrze opracowany i w przeciwieństwie do Reverba G2 nie tracisz wydajności, choć to się ponoć poprawia gdy przechodzimy w standard OpenXR. No i tracking. Drogi i awaryjny, ale zdecydowanie lepszy od całej konkurencji .Ostatnia zaleta, to fakt, że możesz użyć trackerów i kontrolerów z Pimaxami lub G2, albo od razu, albo po zakupie nakładki. Jeśli zaczynasz od Pimaxa 5K, to może polowanie na jakieś okazje na ebayu czy allegro to dobry pomysł. Nie wiem ile to teraz kosztuje. Valve niedługo się przesiądzie na system trackingu ala Quest, czyli kamerki na headsecie i być może (oby!) na kontrolerach, więc dostępność LH2.0  będie pewnie za 2 lata tragiczna. Jak wybierzesz Indexa czy G2 lub PImaxa z trackingiem od Valve, to jeszcze raz polecę - kup na zapas, żeby nie zostać z ręką w nocniku potem.


- HP Reverb G2. Świetny obraz. W połowie pomiędzy rozdziałką najlepszych superdrogich headsetów a starą generacją Vive/Rift. Ekran LCD, optyka mniej zła niż w Indexie, nie ma takiego problemu z god rays/glare. 
Ogólnie bardzo fajny headset, ale ma system Windows Mixed Reality. Ten soft jest do dupy i marnuje moc, przez co rosną wymagania sprzętowe. Rozdzielczość jest też wyższa niż w Indexie i to się nakłada. Tutaj zdecydowanie nie ma co kupować G2 poniżej 3070 czy 2080ti, a najlepiej to 3090. FOV jest wyraźnie mniejszy ale można modyfikować tą gąbkę i jest wtedy bliżej Indexa (choć Index nadal zostanie z drobną przewagą). Audio od Indexa (licencjonują sobie z od Valve, to nie żadna podróba) więc tutaj jest super. Nowe gry potrafią dostawać patche do OpenXR i wtedy przyspieszają. w MS FS2020 widziałem jak komuś skoczyło z 48fps na 65fps. No to już ładna różnica, coś ala 3dfx VooDoo Glide vs. DirectX kiedyś :D
Niestety tracking jest gorszy niż w Queście. Nie jest nieużywalny, ale nie dość, że oparty na tylko 4 kamerkach, to jeszcze oprogramowanie odstaje od tego q Quest 2, bo Fejsik miał nieograniczoną kasę i lata czasu na dopracowanie algorytmów, a HP no cóż. Nie. 
Jest problem z zasięgiem. Quest 2 sobie radzi przewidując. A w HP algorytmy nie są tak dobre, więc zasięg widzenia kontrolerów jest efektycznie gorszy. No i precyzja też daleka od tego co oferuje system Lighthouse 2.0 od Indexa. Nie znam obecnych realiów cenowych. Jak kogoś stać, to G2 + tracking i kontrolery od Indexa to świetna opcja. Jak chcesz najlepszy możliwy tracking i nie przeszkadza ci wiercenie dziur i montowanie latarni w pokoju, to bierz. Lepszego trackingu może długo nie być. Aha, do pełni szczęścia potrzebujesz 3 latarnie, a jak chcesz się bawić w full body tracking to oczywiście potrzebujesz jeszcze więcej sprzętu. W każdym razie jeśli zamierzasz latać i się ścigać na joysticku/kierownicy to wada słabego trackingu G2 nie będzie przeszkadzać. Możesz sobie kupić G2 teraz, szczególnie jak bywa na promocjach za np. 500€, a tracking potem.  Z zestawem G2 dostajesz w pakiecie ten od HP, dwa kontrolery. Do prostych gierek starczy. Jakość obrazu  jest sporo wyższa od Pimaxów, ale Pimaxy oczywiście oferują ogromną przewagę w temacie FOV.


- PImaxy. Model 5K OLED odradzam, bo pixeloza. Chyba, że świadomie wybierzesz ten model dla zaled OLEDa. Polecam filmiki Swevivera i MRTV, gdzie szczegółowo omawiają zalety i wady (tak, są i wady OLEDa poza pikselozą!). Zostaje model 5K. Tutaj można się bawić, jak jest megapromo jak ostatnio za chyba 400$ na stronie pimaxa. Jak masz gwarancję pewną i cena jest niska to można brać. Niestety tutaj w ogóle nie masz kontrolerów, a te ich Pimax Swordy to można o kand D rozbić. Zostaje dokupinie trackerów i kontrolera od Indexa, albo zabawa ścigałkami na kierze lub lotnictwo. Są jeszcze trackery LH 1.0 i kontrolery od Vive'a, ale to jest muzeum już i zdecydowanie szkoda ograniczać sobie wrażenia. Szczególnie te pałki od Viva to dziś jest jakieś nieporozumienie. Mocno odradzam, no chyba, że za grosze gdzieś znajdziesz a nie stać cię na razie na 2.0 + Knuckles.
Jest jeszcze Artisan, ale już go wycofali. To był ciekawy konkurent Indexa, ale miał skasowaną główną zaletę - szeroki FOV. I tak jednak był ten FOV większy od Indexa i wyraźnie większy od Questa 2 czy Riftów.
Ostatnie dwa modele to 8K (uwaga, były różne modele 8K i do tego różne rewizje ostatnio nawet tego nowszego modelu! - zalecam konkretne rozeznanie po decyzji, że idziesz w Pimaxa!). 8K Plus jest sporo tańszy, dostajesz ten sam ekran 2x 4K, ale.. nigdy nie zobacysz na nim rozdzielczości natywnej. Do tego chyba jeszcze było ograniczenie do 75Hz, ale nie wiem czy tego update firmware'u nie zmieniał. Najnowszy 8KX to już sprzęt bardzo drogi. Szczególnie, że obowiązkowo musisz mieć nakładkę comfort kit i dodatkowe audio, bo te domyślne to najgorszej klasy tanizna, której nie będziesz chciał używać po pierwszej minucie z headsetem na głowie. 8KX oferuje świetny FOV i dobrą rozdzielczość (jest niby w PImaxach zawsze dobra, ale weź pod uwagę, że to wszystko się rozdziąga na o 50% większy FOV, a do tego optyka sporo z tego "marnuje", bo trzeba cudować.  Niestety jest też problem z przekłamaniami, tzw. "distortion". Na nowych 8KX i z nowym softem nie jest już tak źle, ale ogólnie największy FOV 180 nie jest pozbawiony wad i znajdziesz sporo osób, które uważają, że tylko 150 jest używalny. No ja bym się nie zgodził, dla mnie zawsze więcej = lepiej. ;) no ale cóż, trzeba przyjąć do wiadomości, że sprzęt ma wady. No i właśnie apropo wad. Niestety. PC VR nie spopularyzowało się, że więc wiele, bardzo wiele gier po prostu nie działa z szerokim FOV. Masz wtedy po prostu brak renderowanych obiektów. Wyobraź sobie, że ci znika dom z prawej strony i widzisz tylko beton pod nim. No, to coś w ten deseń. Nawet HL:Alyx nie wspiera wide-FOV. Możesz conajwyżej rozciągnąć obraz aby pokrył cały wyświetlacz, ale to tyle. Tam gdzie 180° działa, to efekt jest jednak super.
No chyba, że jesteś uczulony na badziewne, tanie ekrany LCD. Niestety. Pimax to nie jest ta klasa co G2 czy Index. Tutaj niestety nie mogę się wypowiedzieć, i nie wiem czy problem słabych kolorów i kontrastu to krytyka od wielbicieli realizmu, czy można po prostu kosztem przepalenia 2% obrazu, po prostu podbić kolory tak jak to robię na monitorach od 20 lat, z dobrym efektem. Po podbiciu, ekrany najnowszej rewizji 8KX są już spoko i obraz jest żywy. Natomiast czy i jak mocno wtedy odstaje od G2 i Indexa to już musiałbym zobaczyć, a nie miałem niestety okazji (bardzo bym chciał) i do tego jest to sprawa mocno indywidualna.

Na koniec - komfort. Pimaxy są duuużo wygodniejsze niż na to wyglądają. Wyglądają na wielki i ciężki sprzęt, który będzie niewygodny po minucie. Jest znacznie lepiej. No ale jednak w porównaniu do najlepszych to się wagi nie przeskoczy. W porównaniu do Pico 4 to w ogóle inna liga na niekorzyść Pimaxa. Do gier gdzie nonstop się rozglądasz szybko ruszając, no to wielki PImax się nie sprawdzi aż tak dobrze. Tylko jeśli gra wykorzysta wide FOV to NIE MUSISZ się wcale tak mocno rozglądać.
Dla mnie sprawa prosta - jak masz na oku granie w kokpitówki i koniecznie chcesz wide-FOV, oraz cię stać - to bierz 8KX. Albo poczekać 2-6 miesięcy, bo pewnie spadnie z ceny po premierze nowych modeli.

Nowe modele to Crystal - superdrogi jak na możliwości headset. Zamienili wide FOV na badziewny, typowy dla mainstreamowego VR, pewnie nie większy niż w Indexie, ale dodali elektronikę do standalone. I świetną optykę. I być może świetny wyświetlacz, który może jednak okazać się tragiczny a nie świetny, bo póki co jeszcze nie istnieje wyświetlacz LCD podświetlany punktowo, który radzi sobie z szybkich ruchem. Dla VR, małe ekraniki dopiero się pojawią w HMD więc zostają nadzieje, ale i obawy. Cena to 1900$+VAT+wysyłka+pewnie cła. 
Następny model to 12K, to może być headset marzeń (znowu: ten wyświetlacz! oby nie okazało się, że dla jakości obrazu statycznego wywalili przez okno jakość obrazu ruchomego), ale będzie superdrogi. 2500-3000$+VAT+cło+koszt kontrolerów i dodatków pewnie. Premiera w grudniu, więc realnie pewniei czerwiec dla preorderów i jesień 2023 normalnie. Ten sprzęt może namieszać. FOV podbija z 180 na 200, w tym też zyskuje ten pionowy, którego trochę brakuje nawet w 8KX. Do tego prawdopodobnie rewelacyjna optyka.
Żeby było jednak jasne. Pimax mimo cen typu 4000€ ze zestaw 12K, to nadal jest tylko i wyłącznie mała, szemrana, chińska firemka, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Support potrafi olać i denerwować, a sterowniki jak w Pico, pewnie są pełne softu szpiegującego dla rządu Chin.
Aha. Szeroki FOV = wymagania co do CPU. Nie ważne czy zagrasz w 400x150. I tak potrzebujesz absolutnie najszybszego proca i najszybszej pamięci. 12700K+dobry i drogi ram MOCNO wskazane! Kupowanie Pimaxa pod AMD 3800X czy 5800X to jest po prostu głupota. Minimum 5800X3D z AMD, ewentualnie coś z serii 7xxx, ale seria 7xxx w jednowątkowej i tak zostaje 15-20% za intelami, a tych 10% może boleśnie w VR zabraknąć.

- Pico - czytaj ostatnią linijkę wyżej - i przechodzimy do omawiania sprzętu. Pico 3 to klon Questa 2, ale z portem Displayport. Do PC w tej cenie jest to headset, który bym brał gdybym nie był zainteresowany trybem standalone. Myślałem, że nie będę, ale muszę przyznać, że zmieniłem zdanie po zabawie Questem 2. Na Q2 jest po prostu więcej gier więc w sumie to na dziś nie wiem co bym wybrał jakbym miał brać Questa 2 lub Pico. Niby bez portu video to bez sensu, ale bez tej wielkiej biblioteki gier standalone na Q2, trybu 60Hz i algorytmów fejsa do trackingu.. no szkoda. Najlepiej to kupić oba, ale to jest rozwiązanie dla biednych, a za dwa to można już celować w G2 lub Pimaxa. 



Do rozeznania się jak się widziało tylko Rifta DK1 w 2014r.:

Quest 2 używany za 1500zł. 

Pico 3 Link - 460€. Widziałem na olx za 1700, ale mało osób to ma więc ciężko trafić w dobrej cenie. 
Pico 4 wychodzi za kilka dni. Jedyne 430€, no ale ta kompresja. Tylko tryb wifi, nawet nie obsługuje po kablu. Dla mnie porażka. Ale są osoby, którym kompresja nie przeszkadza. Wtedy cena+komfort+optyka+niezły tracking+jakiśtam tryb standalone (z 1/3 gier co na Queście, ale jest kilka perełek też) to jest naprawdę świetna opcja. 

Dla bogaczy jest Varjo po 2500-5000€. Ale te sprzęty też, jak wszystko, mają swoje wady i jak ktoś czekał, aż w VR będzie miał ostrość jak na monitorze w realu, to po czekaniu od 2014 do 2022, moim zdaniem niech przeczeka jeszcze rok czy dwa. Microdisplays na OLEDach nadchodzą. W kategorii "mały FOV" pewnie sprzęt za 700€ niedługo pozamiata te Varjaty za 3000€.

Uff. chaotycznie i zapomniałem o wielu rzeczach. Dopiszę w edytach jak mi się będzie przypominać. 

A. XTALe są jeszcze i StarVR. Kupować można tylko na firmę i przygotujcie gruby portfel. To już jest cena z półki "for enterprise" ;)

  • Thanks 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Quest 2 kupisz nawet za 1100. Bardziej mi chodzi o to czy on ma konkurencję do cen bliżej 1000 niż 1500zł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Dresiq napisał:

Quest 2 kupisz nawet za 1100. Bardziej mi chodzi o to czy on ma konkurencję do cen bliżej 1000 niż 1500zł.

Zwiesiło mi przeglądarkę i poszło w cholerę wszystko co napiałem. :/
To na szybko.
Za 1100 to kupisz starocia, ryzyko styranej baterii. Medal of Honor to 40GB, a model 64GB nie pomieści nic poza tą jedną grą. 
Modele 128 to 1400-1700.  No chyba, że trafisz megaokazję. 


Na allegro widzę PImax Artisana za 3000zł. W sumie można rozważyć, ale trzebaby się dowiedzieć coś więcej. Ja widziałem tylko jedną recenzję i nie śledziłem tematu, bo Pimaxa kupowałbym tylko dla FOV, a ten Pimax ma pewnie tyle co Index lub odrobinę tylko więcej. Nie oferują już tego modelu. Był i szybko znikł. Nie wiem czemu. 

Jeszcze apropo Questa 2, to tryb 60Hz bardzo fajnie współgra z tym:
https://store.steampowered.com/app/1127310/HelixVision/
Póki co tylko dla kart starszych od RTX 30xx. 
Ale coś spoleczność dłubie więc może kiedyś połączą to z tym:
https://helixmod.blogspot.com/2022/06/announcing-new-geo-11-3d-driver.html

Cały ekran o tym, dlaczego 3D jest super już sobie podaruję. Nie chce mi się pisać drugi raz. W skrócie: warto i jak ktoś widział tylko 3D w kinie czy na TV to nie widział 3D. Połowa zalet VR to właśnie obraz 3D moim zdaniem. W VR jest 3D idealne, bo są osobne ekrany. 

 

 


Za 1100zł to nie ma żadnego wyboru. Są zabytki typu Rift i Rift S, może Vive. Niska rozdzielczość, brak trybu standalone jak w Queście, ale za to port video, więc obraz bez kompresji.  Tracking ciut lepszy ale porównywalny do Questa 2. Kamerki potrafią przysparzać problemów. Ogólnie to bym w to nie szedł.

Pico Neo 3 link jest świetnym konkurentem Questa 2, ale tylko jak  do Questa doliczysz porządne mocowanie na łeb (100-250zł), poduszkę (100zł), kabel (100zł) i tak dalej, bo Pico 3 link ma port video, do tego akcesoria które Fejs opycha osobno, tutaj dają od razu. Ale niestety żeby ceny używek były niskie, to trzeba konkurencji u sprzedających, a w Polsce mało kto to kupił. Z tej małej grupki jeszcze mniej chce się pozbyć. Nówka - 450€ (z VATem już) chyba PLUS wysyłka, ale nie wiem. 
Najlepiej to by było w cenie do ok 2000zł wziąć Q2 i Pico 3 link, pograć na obu z miesiąc i wybrać co komu bardziej pasuje. Wielka biblioteka gier standalone czy mniejsza, ale za to port video do PC.

Tylko pamiętajcie jak kupujecie Questa 2- przy kablu domyślnie leci w 100 czy 150MB/s. Ręcznie się przestawia na 250 aby kompresja mniej psuła obraz. Podobnie z odświeżaniem. Tryb developerski i tutaj są ustawienia na 120Hz. 

Podsumowując:
Do 1500 = Quest 2
Do 2000 = Quest 2 dla tych co skorzystają ze standalone i Pico 3 link dla tych, co chcą tylko do PC. O! A to niespodzianka. Reverb G2 na allegro po 2000zł? Ciekawe czy nie mina, w którą nie warto wdepnąć, ale jeśli ze sprzętem jest wszystko OK (podobnie z dziwnie tanimi PImaxami 5Kplus - radzę się upewnić, że kupujecie coś co ma choć kilka miesięcy pewnej gwarancji), to taki używany headset byłby lepszym wyborem niż Pico 3, choć trzeba zauważyć, że tracking wygląda tak, od najlepszego: Lighthouse 2 od Indexa > Rift S Touch > Quest 2 > Pico 3 Link > Reverb G2 z trackingiem Windows Mixed Reality 2.0 -> cała reszta badziewia z mixed reality 1.0 i Sony PSVR (konsola, nie PC), także jak ktoś kupi G2 to niech się nie zdziwi, że kontrolery nie są tak dobre jak w Queście, a od Indexowych to już w ogóle jest przepaść. 

Do 3000 - Pico 3 Link, Pico 4 jak ktoś priorytetyzuje komfort, Reverb G2, używany Index dla hazardzistów i lubiących ryzyko, lub kogoś kto wejdzie w układ z ubezpieczycielem ;) , Artisan, 5K Plus, 

Nowy headset od Facebooka będzie raczej drogi i raczej nie będzie miał portu video dla PC
Nowy headset od Valve wyjdzie pomiędzy wiosną 2023 a wiosną 2024, a jeśli nie, to już moim zdaniem wcale. z Valve nigdy nie wiadomo.
Nowe Pimaxy na wiosnę.
XTAL 3 lata temu przebąkiwał o medelu konsumenckim, ale ucichło. StarVR w ogóle chyba splajtował w mięczyczasie i został sprzedany. 
Microsoft prędzej wyda coś do AR niż VR.
PSVR 2 na 99,999% będzie niekompatybilne z PC
HTC - nie sądzę, aby wydali cokolwiek sensownego w 2023.

W 2024 będzie pewnie Quest 3. Możliwe, że Pico 4 jest klonem Q3, choć Meta startuje z wersją Pro, wcześniej znaną jako Cambria.

Za rok zaczną się popularyzować lekkie headsety z microdisplays opartymi o OLED, LCD i MicroLED. To niestety będzie miało mały FOV, ale może namieszać.

No. To chyba kończy szkicowanie sytuacji. Teraz tylko podejmijcie decyzcję. :)  Have fun !

Edytowane przez Ronson

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

miałem questa 2 grałem w HL Alyx, najlepsza zabawa jaką miałem od 30 lat grając na PC i konsolach. JEDNAK. Ilość pier0#enia z tym questem żeby zagrać jest zniechęcająca. Jak grasz raz na jakiś czas, to za każdym razem jakieś randomowe "glicze" w sofcie i komunikacji gogle-PC.

DLATEGO.

Nie kupię już Questa 3. Nie mam na to czasu. Czekam na gogle od Sony do PS5.

edit.

gry na questa zmilczę bo oprócz saber blade i parę gier dla dzieci - BIEDA.

Jednak mnie interesują tylko gry z wypasioną grafiką. Musi być na bogato, musi jaja urywać, dlatego wolę zainwestować w sprzęt SONY który będzie działał w tandemie z konsolą i zaoferuje to czego quest nigdy nie zdoła....

Edytowane przez Legoman

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I to jest słuszne podejście. Wiesz czego chcesz i wybierasz co najbardziej pasuje. Chcesz wygody to konsola.

Jednak muszę się wtrącić w dwie sprawy, które poruszyłeś.

Glitche na Queście - to zazwyczaj problem zbyt badziewnego kabla lub cudowania z wifi. Kupiłbyś minimum kabel od Kiwi (taka marka) i byłoby lepiej. 
Niestety  bezproblemowość to teraz tylko w muzeum. Na konsolach dziś jest tyle pie...nia się co kiedyś na PC, a PC x500 względem tego co było kiedyś. Na Pimaxie to możesz na dzień dobry utknąć na ugrade firmware, zanim w ogóle uruchomisz sprzęt :D

 

Co do Questa i gier dla dzieci. Ja na razie przejrzałem z 50 gier na YT z długich list polecanych gier i wybrałem 15, które mnie interesują. Stylistyka i poziom często oznaczają dokładnie to o czym piszesz, ale na szczęście nie jest tak źle. Symulator lotu z 1WŚ, przede wszystkim Walkabout Minigolf (mega giera! dla mnie system seller, coś jak Gran Turismo 3 na PS2, Turok dla 3dfx VooDoo czy Mario na NES/Pegasusa), dalej Red Matter 2, jak lubisz to jest też pełno horrorków, wychodzi za dwa dni Bone Labs, sequel świetnego Bone Works. Gram też w Pistol Whip, Beat Saber, czeka I Expect you to Die 2, Moss 2 (może i dziecinna, ale platformówki dobrej klasy zawsze mile widziane), no i relaksatory, gdzie sobie możesz pochodzić trochę po rajskiej plaży, dżungli, pomoście nad jeziorem itp. Bardzo przydatna sprawa na stres. :) Dalej z kontrargumentów to podpięcie questa 2 do PC, do tego podpięcie kierownicy, skonfigurowanie wszystkiego, zrobienie klona partycji z systemem i grą i odłączenie kabla od netu. I voila - masz bez problemu, że zawsze będzie działało. 
Tylko że do PC to jednak lepiej G2, Neo 3 lub Pimaxa 5K. 

Jak jednak szlag Cię trafia po 5 minutach problemów, których miało nie być (spoko, rozumiem, sam mam ponad 40tkę, z wiekiem cierpliwości ubywa) to faktycznie - tylko PSVR2.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ktoś grał w half life 2 VR ? Bo to chyba wyszło tydzien temu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja nie, ale przypadkiem widziałem jak MRTV na YT się zachwycał, więc raczej spoko.

Tylko pytanie czy jesteś z tym kompatybilny. Ja sobie kiedyś w VR moda do HL2 pograłem i było super aż było miejsce, gdzie zeskakujesz z drabinki wiszącej 1.5m nad ziemią. 
Natychmiast miałem dosyć i więcej już nie uruchamiałem tej gry :D
Zależy jak mocny masz żołądek. Ta wersja teraz wypuszczona to zupełnie inna gra już. Może dodali jakieś modyfikacje, które pomagają unikać takich problemów. Dodano obsługę kontrolerów VR, i ogólnie jak lubisz nadal tą grę* to pozycja obowiązkowa.

*ja bardzo lubiłem, ale jej czas minął i więcej w to samo już nie dam rady grać. Nawet w MDK, moją najlepszą grę ever, nie mogę już grać po 7 przejściach. VR na pewno doda wiele, ale jak już się grało w 3D Vision... i to dwa razy... :P
W każdym razie Tobie życzę dużo radości. Mod jest za darmo, gra na Steamie kosztuje grosze. Nic tylko sprawdzić czy Ci podejdzie taki staroć.

Edytowane przez Ronson

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

W skrócie:
2023, Quest 3:

- brak eyetrackingu (na szczęście) :)  
- niestety brak portu video znowu, zgodnie z przewidywaniami :(

- FOV może być mniejszy niż  w Pico 4. 

- nacisk kładą na AR, na więcej RAMu i na Cloud. :(
- brak baterii na tyle głowy :(

Z plusów to może fakt, że to będzie istnieć, i może będzie obsługiwało lepszej klasy tracking i kontrolery. 


edit: Jakimś cudem przegapiłem filmik na MRTV informujący o tym (Opensource'owy HMD VR zapowiedziany rok temu, który ma być "modularny")
https://vr-compare.com/headset/somniumspacevrone


hmm.. ciekawe. Szkoda, że tylko 120°FOV, ale dobre i to. Z tego co rozumiem jest USB ale chyba kompatybilne  z trybem natywnego video jak DisplayPort. 

 

@HDR'o

 https://halflife2vr.com/

https://store.steampowered.com/app/658920/HalfLife_2_VR_Mod/

 

Edytowane przez Ronson

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękować. Odnośnie FoV to chyba jakiś żart. Ten z Q2 to największy minus samego Q2. Jeśli Pico 4 ma FoV 105 stopni (co jest tragedią), a ten z Q3 ma być mniejszy, to ja podziękuję. Tak na prawdę to jedyna większa wada Q2. Zaciekawiłeś mnie za to tym headsetem poniżej. Jeśli jakimś cudem dałoby rady podłączać do PC bezprzewodowo jak Q2, to byłoby coś. 120 stopni to nie 100 jak w Q2. Odnośnie baterii to dla mnie żaden minus, bo i tak używam powerbanka w Q2 jako przeciwwagę. 

 

Edit - a jednak będzie bezprzewodowy streaming peceta. Jeśli zadziała na tym Virtual Desktop, albo będzie działał jakikolwiek tryb kinowy, bym mógł grać w zwykłe gry 2D lub oglądać filmy z PC, biorę bez wahania :D Przy 120 stopniach efekt tunelu powinien być niemal niewidoczny :D

Edytowane przez HDR'o

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mod jest na steam. Więc pewnie HL2 też trzeba mieć na steam. Pewnie gdzieś w necie latają klucze za kilkanaście złotych. To na pewno ogram.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja widywałem HL@ na steamie jakoś 5x na rok za poniżej 20zł. Kilka lat temu. Nie patrzę bo kupiłem dawno temu, może już nie robią promocji, ale pewnie nadal tak jest. Jak komuś szkoda, to niedługo ruszają promocje. W październiku już za kilka dni chyb i potem Świąteczna, duża. 

@HDR'o
O widzisz, jak fajnie wychodzi różne podejście. Dla wielu brak połączenia kablem to dyskwalifikacja. Ja też przyznam zaliczam się do tych osób. Wifi to kompresja i dodatkowy lag. Pierwszego nie chcę, a o dodawaniu choćby 3ms drugiemu nie chcę nawet słyszeć :D
Może z Wifi7. Ale i tak będzie to kilkadziesiąt razy mniej danych. To nie lepiej już sobie podwiesić na suficie system trzymający kabel, żeby się nie plątał?

Co do FOV 120 to poczekaj, bo porównywać to można tylko sprzęty tego samego producenta. Każdy sobie to mierzy inaczej, więc różnica 105 vs. 120 może się zmienić w np. 100 vs 106.

Zamontowałem wkładkę VR cover do Questa 2. FOV natychmiast poleciał na pysk. A to tylko gąbeczka. Jak jeszcze dodałbym do tego okulary to miałbym obraz widziany przez rolki od s..taśmy.

Użyłem tej cieńszej. 

Także tak, racja. Ale z drugiej strony bez gąbki, wkładki pod okulary i bez okularów, FOV Q2 wystarcza do cieszenia się fajnym VRem w wielu grach, np. Minigolf,  a tryb standalone to naprawdę bajka, szczególnie, że ja nie mam dostępu do żadnego pokoju który nie jest mikroskopijny. Także co kto lubi.
Szkoda, że nikt nie robi headsetu z 150°FOV i kablem w przystępnej cenie i jakości/bezproblemowości (5K ma muzealną już jakość obrazu i do tego jest kiepskiej jakości i wymaga sporej ilości zabawy, a z powodu oszczędności na optyce, obraz ma i wady i jeszcze marnuje moc, co oznacza horrendaly wymagania sprzętowe.
Od 2014r. czekam.
I się chyba nie doczekam.

No to się pobawię Questem 2 w międzyczasie, bo jak tak dalej pójdzie to prędzej umrę niż ktoś wyda HMD, które spełni moje wymagania, i na które mnie będzie stać bez sprzedawania swoich narządów.


Pimax 12K, a jeszcze nie wiadomo nawet czy ekran go nie zdyskwalifikuje (muszę mieć czysty obraz w szybkim ruchu a tu się pojawiają obawy)

25000zł za headset i tracking
proc 3000

płyta 2000

RAM 2000

karta 11000

chłodzenie 2000

buda 1000

zasilacz 1500

 

 

taa. Zostałbym jako mózg w słoiku jak w Futuramie, jakbym musiał tyle kasy skołować ;)

 

Edytowane przez Ronson

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To nawet nie o to chodzi. Ja nawet w zwykłe gry gram poprzez VD w sali kinowej Dark Cinema, a to dlatego, że lubię sobie grać w sypialni (kiedy moja zaśnie). Komp jest w innym pokoju. Dlatego zastanawiam się, jak to obejść w PSVR2. Konsoli nie dam do sypialni. WIęc zostaje mi tylko PCVR (a headset, który wymieniłeś brzmi konkretnie), chyba, że będzie to działać tak jak Q2 na co mocno liczę. A haki mam od dawna, ale to nie tu tkwi u mnie problem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Ronson ten Pico 4 jest taki dobry czy ten gość przesadza bo ma reflinki? :D

PCVR przez wifi może działać tak dobrze jak opisuje? No prawie mnie przekonał, czuję że potrzebuję czegoś na kablu pod pcvr ale ten pico wygląda tak dobrze i mam tu na myśli po prostu wygląd :D pancake jednak wymiatają

 

Edytowane przez Wu70

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zależy od contentu. Jedna scena wypadnie spoko z kompresją, druga już będzie zła.
Poza tym ludzie są różni. Niektórzy szybko zapominają jak wygląda to coś, co było lepsze. Jak ktoś nie gra natywnie to po prostu potem nie wie co traci. Dlatego miałeś tyle opinii w reckach Pico 3, że "wow, myślałem, że skompresowany obraz w Quest 2 wygląda dobrze, ale dopiero jak zagrałem na Pico przez DisplayPort to zrozumiałem różnicę. Jest ogromna"

Co do Pico 4 to nie wypowiem się, bo nie miałem okazji zobaczyć na żywo. Nawet jakbym się mógł wypowiedzieć, to moja opinia mogłaby się rozjechać z Twoją. 

Myślę, że w tej cenie, o ile nie przeszkadza Ci fakt, że zakładasz na łeb coś, co jest dotowane, aby Chiński rząd miał więcej informacji o ludziach, to po prostu kup. Jak nie podpasi to sprzedasz bez dużej straty, bo w tej cenie niczego na pancake jeszcze długo nie będzie. Fejsik podbił cenę Quest 2, moim zdaniem aby przygotować grunt pod wyższe ceny Questa 3, a ten i tak nie pojawi się w najbliższym czasie. Może dopiero wiosną. W tym miesiącu dawny "Oculus Connect" to się dowiemy niebawem. Na razie będzie debiutować droga Cambria, a Quest 3 będzie jej wersją okrojoną z kamer do eye trackingu itp. 

 

PS. Do osób narzekających na FOV w Q2. Ludzie, to ile zmienia zwykła zmiana wkładki to jest szok! Zmieniłem to badziewie jakie dają z Questem na VR cover, włożyłem najmniejszą gąbkę, a i tak mnie strata FOV irytuje jak cholera. Do tego sweet spot się pogorszył i już bez okularów to w ogóle ciężko cokolwiek dostrzec.
Także tym bardziej podkreślam, żeby cudować z tym aby mieć oczy jak najbliżej i brać to pod uwagę czytając specyfikację, bo potem ludzie się przekonują, że zmienili headset na inny bo miał być większy FOV, a mają taki sam jak mieli, bo w starym zmodyfikowali sobie sami tak, aby mieć oczy bliżej niż producent headsetu zakładał, a w nowym producent już sam dał taką możliwość (Index)

absolutnie sobie nie wyobrażam okularnika z okularami lub soczewkami korekcyjnymi wkładanymi do headsetu, przy użyciu Q2 z VR cover (o ile w ogóle się da, bo mogą być niekompatybilne) z grubszą gąbką. Przecież FOV zostanie w takiej sytuacji kompletnie zaorany.
Już bez okularów nawet w graniu w minigolfa mnie denerwuje, że za mało. 

Straszna szkoda, że pancake nie są wykorzystywane do 150° tylko do zmniejszenia wagi. Z tym nie mam problemu. Stary jestem. Wczoraj pograłem w Red Matter 2 całą baterię Questa, i z poprawionym headstrapem (chiński Elite Strap) i VR coverem, szybciej mnie nogi rozbolały od stania prawie dwie godziny niż zaczął przeszkadzać dyskomfort, który dopiero powoli zaczął się pojawiać. To te zachwyty nad lekkością Pico 4 i zapewne też Questa 3 sobie odpowiednio odfiltruję.
PS. Tak sobie myślę, że jakby ktoś zrobił w moim mieście wypożyczalnię Pimaxa 12K i sprzętu na 13900K+4090, to bym pewnie poszedł z torbami nawet jakby cena za dobę była śmiesznie niska ;)
O ile nie schrzanią wyświetlacza, to ten headset może być tym "ultimate VR" na jakie czekam od 1993r. gdy czytałem pierwsze zapowiedzi przystawki VR do Jaguara. Jeszcze do tego może jakis system do biegania w miejscu i można mnie zamurować w domu na stałe ;)

Może jakaś forumowa zrzutka, co? We dwudziestu może nas będzie stać :szczerbaty:

Edytowane przez Ronson

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach



Weźcie pod uwagę, że ten koleś jest biznesmenem i to cwanym. Zawsze zachwala wszystko co może w  każdym headsecie. Zawsze "wow, it is amazing" ;)
Do tego jak mówi o większym FOV, to bierzcie pod uwagę, że chodzi o oczy bliżej ekranu. W Queście 2 byle głupia gąbeczka VR cover (no, jeszcze platikowa wkładka) i już zabrało OGROMNĄ ilość FOV, którego każdy ° jest na wagę złota, bo i tak jest go tu mało.

Dalej - streaming po wifi - jest super (jak na steraming) ale w 72Hz. 
Tryb 90Hz czy tam "smooth" już nie wygląda tak super.

Poza tym, i tak ciekawie to wygląda.

edit: Aha, jeszcze to jak ktoś przewija na szybko:
8ec6ecacd0149a1d6ee28aecf5cb9682.png

Ekran ma 2160x2160 na oko. On chyba mówi o downsamplingu, rozdziałce w ustawieniach na PC.
Preorder 2150zł w Niemieckim sklepiku, plus koszty wysyłki. 
Kurde. Postestowałbym... :D

Edytowane przez Ronson

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja od dawna mówię, że HTC już nic ciekawego nie pokaże no i dziś mamy to:

https://www.roadtovr.com/htc-vr-headset-small-compact/

jedyne co powiedzieli, to to, że będzie to małe.
Czyli standardzik 
- wygląd na łbie najważniejszy!!!!!1111oneoneone
- pewnie soczewki Pancake
- możliwe że standalone

czyli badziewny FOV i zero postępu w tej kwestii od 2015r. lub nawet mniej.Ziew. No ale wrzucam, może ktoś ma inne priorytety albo lubi być hurraoptymistą,  i ma nadzieje, że to będzie fajny headset do grania na PC ;)

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

A tutaj kolejny badziew, tym razem od Fejsika i pokaz na co się nakierowują. Jak jecie to nie radzę, bo ja się mało nie pohaftowałem, jak pokazali w akcji to, na czym im najbardziej zależy, czyli social VR

https://www.roadtovr.com/leaked-quest-pro-video-immersed-vr-ar-xr/
;)

Edytowane przez Ronson

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie siedzę w temacie headsetów VR tak bardzo jak co niektórzy, więc do nich kieruję swoje pytanie. Mianowicie - kiedy (orientacyjnie) może pojawić się Quest 3? Można się spodziewać czegoś konkretnego na Meta Connect?

Edytowane przez Kszyrztow

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Kszyrztow napisał:

Nie siedzę w temacie headsetów VR tak bardzo jak co niektórzy, więc do nich kieruję swoje pytanie. Mianowicie - kiedy (orientacyjnie) może pojawić się Quest 3? Można się spodziewać czegoś konkretnego na Meta Connect?

Tak, ale wersji nakierowanej głównie na social VR i dojenie danych, czyli ładnie opakowany w napis "it's good for you!" system szpiegowania, który da Fejsowi info na co się patrzysz, a to już POTĘŻNA rzeka informacji o ludziach. 

Najpierw to dadzą w drogiej wersji zwanej póki co Cambria albo Quest 3 PRO.
Plotki mówią o 900$, ale myślę, że to przegięcie. Pewnie ze 700. 

Są też plotki o Queście 3, który będzie miał kilka funkcji wycięte, czyli pewnie właśnie eye tracking. Nie będzie miał też w podstawowej wersji nowych kontrolerów, króre faktycznie mogą dużo dać.

W skrócie: 
- Q3 będzie dostępny pomiędzy lutym a majem najprawdopodobniej. Mniejsze szanse że na jesień  2023, a mikroskopijne, że dopiero w 2024 (ale jest też i taka możliwość, bo opieramy się tylko o plotki
- będzie miał super komfort. Soczewki Pancake oznaczają lekki mały headset o kształcie gogli narciarskich a nie dotychczasowych HDM VR. 
- poza wagą, Pancake ma spore przewagi nad Fresnelami, obraz będzie sumarycznie LEPSZY niż na Fresnelach
- pewnie trochę wyższa rozdzielczość. Możliwe, że jak w Pico 4.
- nadal brak portu Video :/
- nastawienie na AR, więc większość R&D i kosztu zakupu idzie w kamerki do AR. 
- FOV zostanie tak dupny jak do tej pory, albo marginalnie lepszy. Plotki mówią, że soczewki w Pico 4 są większe niż w Quest 3
- Fejs podniósł cenę Q2 w sierpniu. Pewnie to grunt pod wyższą cenę Q3. Na 300€ bym nie liczył. Pewnie 450-640€ u nas
- pewnie będzie można używać go z kontrolerami od Cambrii
- bebechy zosaną ten samej generacji, więc tryb standalone nie przyspieszy jakoś mocno. To nadal ten sam chip, tylko może lekko podkręcony
- dostaniesz awatary do sociali! wooow! aaaaah! oooohh! ;)

Tak. Na meta connect się dowiesz wszystkiego

Edytowane przez Ronson

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pico 3 było niemal kalką Questa 2.
Jeśli podobnie jest z następcą, to obejrz ten filmik aby zgadywać co będzie w Q3

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli SoC ma być ten sam, to jak oni chcą rozwijać VR? Przecież to nie ma sensu. W 2016 Zuckerberg mówił o miliardzie aktywnych użytkowników VR w 2025, potem przełożył na 2030 ale to nadal bardzo optymistyczne. Z tym, że od premiery pierwszego iPhone'a, ilość użytkowników smartfonów wzrastała szybko i prędko osiągnęła miliard i pewnie tym się inspirują. Widziałem jak wyglądają gry na Quest 2 i wyglądają okropnie, nie mógłbym tego używać. Pole widzenia bardzo wąskie, ekran niewyraźny, a grafika często gorsza niż w grach PS2. Na prawdę na chwilę obecną lepiej sobie kupić porządny monitor do peceta, tak robią szanujący się ludzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...