Skocz do zawartości
Dravic

Gdzie i jaki kupić kontroler/Hub Wentylatorów PWM

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Witam!

 

Potrzebuję podłączyć kilka wentylatorów, rozważam nawet zakup Noctua NF-A14 industrialPPC-3000.

Oczywiście na co dzień pracowałby według fan-curve na niższych obrotach ale zapas mocy przemyślany na jakiś gorący letni dzień gdybym bardzo potrzebował rozbujać pełną moc komputera a temp. powietrza byłaby bardzo wysoka. Zaktualizowałem świeżo sygnaturkę, nie muszę tłumaczyć dlaczego chłodzenie ekstremalne będzie mi potrzebne. Głośność to sprawa trzeciorzędna bo nie tylko gram ale też pracuję.

 

I tutaj pojawia się problem: na mojej płycie głównej AB350 Gaming 3 założę się, że te wentylatory nigdy nie osiągnęłyby nawet 70% mocy bo płyta prędzej się pewnie usmaży niż da tyle prądu ze swoich 4-pinowych złącz do wentylatorów.

Ale przeczytałem parę komentarzy i opinii że rozwiązaniem jest hub wentylatorów sterowany za pomocą złącza PWM podłączonego do płyty głównej (zwykły sys_fan), ale zasilany bezpośrednio za pomocą PSU i rozdzielający tę moc według zastosowanego fan-curve do wszystkich wentylatorów. To byłoby idealne.

Nie mogę jednak znaleźć żadnego takiego produktu w Polsce, co jest do jasnej ciasnej... wszystkie z amazonów itd. jakie znalazłem są zagranicznymi produktami i nie ma nic porównywalnego ani w xkom ani morele...

 

Pomocy :D

 

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi!

 

PS tutaj przykładowy produkt-widmo:

https://www.x-kom.pl/p/484102-kontroler-deepcool-fh-10.html#Opinie

 

A tutaj produkt z USA który jest stricte polecony przez kogoś kto posiadał 3x Noctua 3000RPM podłączone do niego i działające na pełnej mocy, zatem sprawdzony. NIE MA W POLSCE!

https://www.amazon.com/dp/B07N3HP8S5/ref=cm_sw_r_other_apa_i_bi3WEbRFWN791

 

Jak się zdenerwuję to zamówię chyba tego SilverStone'a zza granicy i będzie szedł przez miesiąc.

Edytowane przez Dravic

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Jak chcesz na PCB to np. taki (zasilanie leci z MOLEXa, sygnał PWM z mobo) ewentualnie po prostu taki na kablu.

 

Ten rozgałęziacz na kabelku nie będzie stwarzał zagrożenia dyndając sobie? Bo nie zużyję pewnie wszystkich czterech slotów na nim, przynajmniej nie w tej chwili, i pewnie jeden lub dwa złącza z rozgałęzienia będą wisiały luzem.

 

Mam też pytanie czy znaczenie ma rodzaj wentylatorów podłączonych do takich rozgałęziaczy, np. jeśli zmieszam 2x ekstremalne 3000RPM Noctua 140mm oraz jakiś jeden cichy 1200RPM wentylator 120mm, to czy załóżmy 50% mocy będzie dawało 1500RPM dla Noctua i 600RPM dla wentylatora? Po prostu czy ta moc będzie stosownie regulowana do możliwości każdego z wentylatorów?

Edytowane przez Dravic

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Zagrożenie będzie takie sam jak wolne złącza wentylatorowe na płcie, czy niepodłączone przewody z zasilacza upchnięte gdzieś w rogu obudowy :P.

 

Rozdzielacz, jak sama nazwa wskazuje tylko rozdziela sygnał. Wszystkie wentylatory podłączone pod niego są regulowane jednocześnie. Jeśli płyta podaje sygnał PWM o sile 50% to każdy wentylator tyle dostaje. Wentylatory z wyższym RPM maksymalnym będą się więc kręcić szybciej niż te z niższym RPM. Wiele jednak zależy od konkretnego modelu wentylatora, ponieważ wzrost sygnału PWM nie przekłada się liniowo na wzrost obrotów (nie zawsze jest tak, że jeśli wentylator ma 3000 RPM, to przy 50% sygnału ma 1500 RPM, a przy 60% 1500+300=1800 RPM). Generalnie najlepiej jest podłączać pod rozdzielacz takie same modele wentylatorów, żeby wszystko równo chodziło. Odczyt obrotów jest zawsze tylko z jednego wentylatora podłączonego pod rozdzielacz.

 

Wentylatory zazwyczaj biorą 1-2W i nie ma problemu podłączyć 3-4 takie wentylatory pod jedno złącze na płycie, ponieważ zazwyczaj mają one 1A czyli przy 12V daje to 12W. Czasami są mocniejsze złącza dedykowane pod podłączenie pompek z chłodzeń AiO czy pomp pod custom LC. Te Noctua industrialPPC są wyjątkiem, bo potrafią łykną nawet 6W i przy 3000 RPM brzmią jak suszarka. Nie wiem po co Ci takie obroty, przy czymś takim nie da się wysiedzieć :P. Podstawą dobrego chłodzenia powinna być przewiewna obudowa, która nie wymaga odpalania wentylatorów na 2000-3000 RPM, żeby zapewnić odpowiednie chłodzenie.

Edytowane przez zawisztheblack

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Dzięki za odpowiedź, uspokoiłeś mnie. Jeśli chodzi o mieszanie wentylatorów to tylko pytam na zasadzie 'czy nic się nie spali i będzie działać'. Jeśli problem z "50% pwm = nieco mniej RPM niż połowa 1200RPM" czy coś to mi to nie przeszkadza, po prostu pytam czy zadziała z mieszanymi wentylatorami nawet jeśli nie do końca optymalnie ^^

 

Te Noctua industrialPPC są wyjątkiem, bo potrafią łykną nawet 6W i przy 3000 RPM brzmią jak suszarka. Nie wiem po co Ci takie obroty, przy czymś takim nie da się wysiedzieć :P. Podstawą dobrego chłodzenia powinna być przewiewna obudowa, która nie wymaga odpalania wentylatorów na 2000-3000 RPM, żeby zapewnić odpowiednie chłodzenie.

 

To świetne pytanie. Otóż moja obudowa jest spoko ale już kombinacja obudowy, chłodzenia, kontrolera pamięci w Ryzenach, chipsetu płyty głównej, karty graficznej i to wszystko razem sprawia że mój RAM się przegrzewa. To można naprawić jednym dobrze wycelowanym wentylatorem i nie potrzebne mi żadne ekstra Noctua 3000RPM.

 

Ale... mam wiosnę i GPU potrafi dotrzeć do granicznego 84-85*C nawet dzisiaj, bo jak już mówiłem nie ma idealnego chłodzenia tylko zwykły Windforce Gigabyte.

 

I o ile na co dzień zamierzam te parę Noctua 3000RPM ustawić na fan-curve który będzie je trzymał poniżej 1500RPM, o tyle w lato przy temperaturze 30*C i wyżej nie chciałbym mieć GPU throttlującego się do 1800MHz kiedy na ciszy mi nie zależy.

Edytowane przez Dravic

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Będzie działać, nic się nie spali. Po prostu wentylatory będą miały różne obroty.

 

Masz dosyć starą obudowę, jeśli to ten Regnum z sygnaturki. Jak dobrze pamiętam były tam filtry gąbkowe, które są strasznie gęste i ubijają air flow. Zrób sobie test ze zdjętym panelem przednim i będziesz wiedział o ile obudowa ubija Ci temperatury. Możesz też potestować z otwartym bokiem.

 

Masz podzespoły, które spokojnie mogą pracować w przewiewnej obudowie przy znacznie niższych temperaturach i niższych obrotach. Jeśli trzeba odpalać wentylatory na +1500 RPM, to coś jest nie tak.

Edytowane przez zawisztheblack

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Będzie działać, nic się nie spali. Po prostu wentylatory będą miały różne obroty.

 

Masz dosyć starą obudowę, jeśli to ten Regnum z sygnaturki. Jak dobrze pamiętam były tam filtry gąbkowe, które są strasznie gęste i ubijają air flow. Zrób sobie test ze zdjętym panelem przednim i będziesz wiedział o ile obudowa ubija Ci temperatury. Możesz też potestować z otwartym bokiem.

 

Masz podzespoły, które spokojnie mogą pracować w przewiewnej obudowie przy znacznie niższych temperaturach i niższych obrotach. Jeśli trzeba odpalać wentylatory na +1500 RPM, to coś jest nie tak.

 

Raczej górny filtr spróbuję, bo to mój RAM zdaje się przegrzewać, z tym mam największy problem bo się dusi ewidentnie (w tej chwili nic na niego nie wieje).

Crash co jakiś czas w gierkach/przy pracy gdzie CPU się rozpędza, im niższe taktowanie RAMu tym rzadszy crash, RAM gorący przy dotknięciu aż lekko parzy palce.

Edytowane przez Dravic

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Otwórz front, bo jeśli on dławi przepływ powietrza, to jego otwarcie pozwoli pchać do środka więcej świeżego powietrza, więc temperatury wszystkiego spadną.

 

Jak Ci komp crashuje to coś wyraźnie jest nie tak. Strasznie biedną masz tą płytę względem procesora, który na niej siedzi. Nie zdziwiłbym się, gdyby to ona powodowała wiele problemów, bo sekcja zasilania wygląda tam licho. Z tego co widzę to max z 75-80A da przy jakimś nawiewie, a ten 3950X nawet na stocku potrafi więcej dać. Sprawdź temperatury sekcji zasilania pod obciążeniem.

Edytowane przez zawisztheblack

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Otwórz front, bo jeśli on dławi przepływ powietrza, to jego otwarcie pozwoli pchać do środka więcej świeżego powietrza, więc temperatury wszystkiego spadną.

 

Jak Ci komp crashuje to coś wyraźnie jest nie tak. Strasznie biedną masz tą płytę względem procesora, który na niej siedzi. Nie zdziwiłbym się, gdyby to ona powodowała wiele problemów, bo sekcja zasilania wygląda tam licho. Z tego co widzę to max z 75-80A da przy jakimś nawiewie, a ten 3950X nawet na stocku potrafi więcej dać. Sprawdź temperatury sekcji zasilania pod obciążeniem.

 

To 3900X jak coś, 12c a nie 16c 3950x :D

Ale wiem co masz na myśli. Oczywiście testowałem już różne scenariusze i wszystko się sprowadza do ustawień RAMu, ale nawet XMP da radę odpalić (1.35v wtedy ciśnie RAM) i pograć w coś chwilę nim trafi BSOD. Błędy rzuca różne, ale związane z pamięcią ulotną według Google Search.

Memtest przechodzi w 100% zawsze git (bo Memtest pewnie nie obciąża CPU tak bardzo co nie generuje temperatur na radiatorze CPU, a to z kolei ułatwia chłodzenie RAMu i nie ma błędów, tak zgaduję).

 

Waliłem już nawet OCCT na 100% zużycia CPU bez problemu pół godziny sobie chodził o ile ustawiam RAM na standardowym 2133MHz JEDEC.

Edytowane przez Dravic

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Jeśli jesteś zainteresowany to posiadam taki rozdzielacz na sprzedaż.

 

Używałem go łącznie z 8 wentylatorami be quiet pure wings 2 pwm i działał bez problemu. Będę się go pozbywał bo kupuję płytkę do sterowania całym LC i ma też wejścia na wentylatory, więc ten będzie mi zbędny. Posiadam 2 sztuki :)

Zasilanie z MOLEX, sygnał sterowania PWM i RPM idzie do -płyty, zerowe obciążenie gniazda na płycie, wszystko idzie bezpośrednio z zasilacza.

 

 

A6V8_132126467179489552hGBAV4BqMg.jpg

 

 

A co do samego chłodzenie i tak mocnych wentylatorów na 3000rpm to zobacz moją sygnaturkę. Mam razem 11 wentylatorów które kręcą się na 450-600 rpm i maksymalna temp grafiki jaką zanotowałem to 62C w upalne dni. Nie potrzebujesz super mocarnego wentylatora, przy 2000rpm już jest cięzko usiedzieć na 1 wentylatorze a jak chcesz wrzucić kilka na 3000 rpm to jedynie suszarka i odkurzacz będą z nimi konkurować. To jest nie do wytrzymania na dłuższą mete. Lepiej popracować nad wyważonym przepływem powietrza w obudowie, a nie będą Ci potrzebne tak wysokie obroty.

 

 

Swoją drogą patrzę na sekcję zasilania i chłodzenie na Twojej płcie i jestem pełen podziwu że nie bałeś się tam wrzucać 3900x :E malutki radaitorek na jednej części, druga w ogóle goła bez chłodzenia, do tego prądożerny 12 rdzeniowiec, to się musi gotować :o

Edytowane przez ThePunisher

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Tematy

  • Odpowiedzi

    • To chyba musiałeś coś źle zrozumieć MSI AF nie musi działać w tle by trzymało ustawienia taktów i napięcia. Co innego ustawienia nowej krzywej dla wentylatora, ale jest też nowy tryb na którym też nie musi działać w tle tylko to nie działa na każdej karcie. 
    • Jeśli nie zależy ci na odpaleniu od strzała tylko chcesz kręcić to wybierz moduły 6400CL32, niezależnie od producenta najczęściej siedzą tam Hynixy A-die.
    • Dziś pierwszy raz zająłem się UV karty. Zawsze czytałem, że MSI Afterburner musi działać w tle, aby ustawienia się trzymały, musi startować razem z systemem itp.   Nie wiem czy akurat miałem pecha i tylko na takie posty trafiałem, nie wiem czy może to się pojawiło niedawno, ale jak sobie właczycie ten program to w prawym górnym rogu obok ikonki minimalizuj / zamknij jest ikonka windowsa która włącza funckję, że program nie musi działać w tle, a zmiany które w nim dokonaliście obowiązują i karta działa według tego co naklikaliście w programie.   Może to jakiś drobny moduł programu tylko działa bo w menedzerze nie widzę MSI aktywnego, może wstrzykuje ustawienia i się wyłączą, nie wiem, ale fakt jest taki, że po OC / UV karty, dzięki tej funkcji program nie musi być non stop włączony, a karta operuje na custom ustawieniach.      Piszę to bo do mnie wcześniej taka inforacja nie dotarła i nie wiem do kogo jeszcze i może się męczycie ze zbędnym programikiem w tle, który zabiera te 0,1% mocy procka i garstkę RAMu  
    • Walka z Bestią bardzo satysfakcjonująca. Fabuła w dalszym ciągu mnie zadziwia.
    • @kapi11223 Jak coś, to zostawię Ci jeszcze namiary na najnowszą wersję programu Thaiphoon Burner, którym da się to najlepiej sprawdzić. Zostawiam linka, bo oficjalna stronka programu siadła jakiś czas temu: Możesz to również sprawdzić zerkając na naklejkę na modułach. Końcowe oznaczenia 820M/821M to kostki M-die, a 820A/821A to kostki A-die. Tutaj masz przykładowe moje moduły na Hynix'ach M-die i ich oznaczenia. Zobaczysz jak to wygląda i o czym mówię:
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...