Skocz do zawartości
travisto

Częstotliwość 50Hz vs 60Hz

Rekomendowane odpowiedzi

Kupiłem kamerę sportową i jedyna rozdzielczość jakiej używam to 1080p@60fps. W opcjach nagrywania mam jeszcze do wyboru "Częstotliwość: AUTO, 50Hz, 60Hz".

 

Jeśli wybiorę AUTO lub 50Hz płynność nagrań jest zauważalnie mniejsza (obraz nieco bardziej szarpie szczególnie przy ruchach poziomych). Wygląda to dokładnie tak samo jak mniejsza ilość fps w grach komputerowych.

 

Jesli wybiorę 60Hz to nagrania są płynne nawet przy gwałtownych ruchach poziomych.

 

Na wielu forach piszą, że "w POLSCE powinno się wybierać tylko 50Hz". Pytanie dlaczego akurat tak, skoro nagrania są wtedy mniej płynne?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Słyszałeś o efekcie "lightningu" ?

Działa to tak że światło które nagrywasz, a dokładniej jego źródło i powierzchnie odbicia stają się nienaturalnie jasne. Widać to szczególnie na YT, gdzie po użyciu kodeka H264 tak jakby, scretchuje ekran. Powoduje to częstotliwość prądu w PL (50Hz)

Teraz nie znajdę tego nagrania porównania, ale wygląda to tragicznie, możesz sam przetestować.

EDIT: Tutaj:

jak widzisz światło pulsuje i staje się raz ciemniejsze i jaśniejsze

EDIT2: Tutaj kolejne:

Edytowane przez Namae Wa Yuri

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli co z tego wynika? Nagrania oglądam tylko na laptopie, który ma ekran 60Hz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wynika to z tego że musisz nagrywać w 50 Hz bo matryca nie ma z tym nic wspólnego, a migawka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak kamera sportowa to pewnie ujęcia na zewnątrz więc spokojnie nagrywaj w 60Hz.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak kamera sportowa to pewnie ujęcia na zewnątrz więc spokojnie nagrywaj w 60Hz.

To prawda, ale jeśli będzie przy oświetleniu to będzie efekt "lightning"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zarówno na ustawieniu 50Hz jak i 60Hz nie mam efektu migotania przy świetle z lampy i żarówkowym. Nagrywając telewizor też nie zauważyłem tego efektu. Może ma to związek z tym że te kamery sportowe mają jakieś inne obiektywy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To prawda, ale jeśli będzie przy oświetleniu to będzie efekt "lightning"

To już musi sam wiedzieć co nagrywa. Co do twoich wcześniejszych linków z YT to tylko drugi pokazuje co się dzieje przy "złym" czasie migawki do częstotliwości sieci. Ten pierwszy to inna bajka bo prócz krótszego czasu dochodzi jeszcze większą ilość FPS/s

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To już musi sam wiedzieć co nagrywa. Co do twoich wcześniejszych linków z YT to tylko drugi pokazuje co się dzieje przy "złym" czasie migawki do częstotliwości sieci. Ten pierwszy to inna bajka bo prócz krótszego czasu dochodzi jeszcze większą ilość FPS/s

Tak, ale chodzi o większą częstotliwość :)

 

Zarówno na ustawieniu 50Hz jak i 60Hz nie mam efektu migotania przy świetle z lampy i żarówkowym. Nagrywając telewizor też nie zauważyłem tego efektu. Może ma to związek z tym że te kamery sportowe mają jakieś inne obiektywy?

A możesz wysłać model tej kamery, oraz nagrania?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tak, ale chodzi o większą częstotliwość :)

Tylko jaką częstotliwość ? Częstotliwość rejestrowania klatek na sekundę czy częstotliwość migawki ? Lepiej do tego tak nie podchodzić. Częstotliwość w video to czas otwarcia migawki a FPS to ilość "zdjęć" zrobionych w ciągu sekundy. Swoją drogą ten pierwszy film pokazał pewną słabość kamer sportowych, które nagrywają z większym klatkażem niż 25/30 k/s przy założeniu, że częstotliwość jest 1/50 lub 1/60 s. Przy 120 FPS i 60 Hz (1/60 s) rozmycie w ruchu mamy identyczne jak byśmy nagrywali w 30 FPS. Przy 120 FPS częstotliwość/czas migawki powinien wynosić 240 Hz czyli czas 1/240 tak by zmniejszyć rozmycie ruchu. A tak przy 120 FPS i 60 Hz mamy większą płynność ruchu jednak jego "rozmycie" jest na poziomie 30 FPS. No ale mnie to nie dziwi bo przy tak małych matrycach wraz z skróceniem czasu trzeba by było podbić czułość aż o 2 EV przy 120 FPS. Dodając do tego teraz słabe warunki oświetleniowe mamy dramat w zarejestrowanym obrazie. Jeden wielki szum.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To wynika z tętnienia światła, sinusoida napięcia przechodzi przez zero i jeżeli czas migawki pokryje się z częstotliwością sieci, to zawsze będziemy obserwować ten sam punkt przebiegu napięcia (przynajmniej w teorii, bo musielibyśmy mieć idealne 50 Hz w sieci i aparacie), a zatem i natężenia światła. Światło żarowe jest na to częściowo odporne, bo mamy dużą bezwładność żarnika, wyładowcze czyli świetlówki, jarzeniówki, sodówki (uliczne) będą dawać efekt jak na filmikach powyżej, za to w przypadku LED będzie różnie, bo to zależy od ich wysterowania, może nie być tętnienia, a może być bardzo silne, przy czym częstotliwość też nie musi odpowiadać sieciowej (weźmy chociaż ekrany laptopów na PWM, gdzie po ściemnieniu ekranu do niskiego poziomu migotanie potrafi być widoczne gołym okiem). 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Tematy

  • Odpowiedzi

    • Witam   Od pewnego czasu mam taki problem, że przy uruchamianiu gier komputer restartuje się i wpada w taka pętlę rozruchową, tzn próbuje się uruchomić, ale za chwilę znowu się restartuje. Pomaga wyłączenie wyłącznikiem na zasilaczu i odczekanie chwilę, po czym komputer uruchamia ie normalnie. Próbowałem obciążania OCCT i dla samego procka nic ie nie dzieje, tak samo jak i dla samego GPU, ale jak załączyłem test power dla napięć to wyłączył się po 15 sekundach. Tak samo dzieje się właśnie przy grach. Czasem włączę jakąś gierkę i pogram chwilę i nic sie nie dzieje a czasem tylko próbuje odpalić i już restart. Wydaje mi się, że dzieje się tak przy obciążeniu kompa. Teraz pisze ten post właśnie z uruchomionego kompa i działa tak już od 2 godzin.   Stawiam raczej na zasilacz, gubi chyba napięcia na linii 12 V. Mój konfig  SPC Armis AR7 TG RGB Aorus  Z390 PRO rev 1.0 i5 9600K niepodkręcony Noctua ND15S 2x8GB g.skill 3200Mhz XMP RTX 2080 MSI X TRIO  niepodkręcona   1xSSD + 1x HDD Zasilacz Corsair CS 750 M https://www.x-kom.pl/p/163096-zasilacz-do-komputera-corsair-cs750m-750w-gold-box.html#Opinie - zasilacz ma ponad 6 lat i tu wydaje mi się, że chyba on jest przyczyną takich restartów.   Teraz mam dylemat co ewentualnie kupić. Stawiam raczej na Seasonic 750w lub ewentualnie Corsaira 750W. Może polecicie mi co kupić do takiego konfigu. Cena myślę, że pomiędzy 600-700zl powinna wystarczyć do zasilenia takiego kompa.
    • Prawilny Sebix sprzedaje, ja bym brał. 
    • Teraz przeważnie w odyssey'e, shadow of the tomb rider albo horizon
    • Ja wczoraj zagrałem 5 minut w Heat. Forza przy tym, to symulator  kompletnie nie grywalne. Rzekłbym, że sterowanie rodem ze smartfona. Trzymaj ciągle gaz, tipnij podwójnie to będzie drift Hamulce są w zasadzie niepotrzebne
    • Dzięki za propozycje.  Sęk w tym, że chciałbym zamówić w xkom (Ich punkt mam pod blokiem). Czy zamawianie stamtąd jest błędem i powinienem brać jednak z proline? Chciałbym brać z usługą montażu i instalacji systemu, no i jaki to za kod na złożenia za 1zł?  
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...