Skocz do zawartości
mutissj

Jakie kable RJ45 do ścian

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

 

Jakiej marki polecacie pewne kable Ethernet do zabudowania w ścianach?

 

myślę kłaść FTP kat.6, na krótkich odcinkach 10-20m,

 

i nie chciałbym trafić ponownie na "gunwo" chińskie tzw. miedź z mieszanką CCA.

 

 

Zapraszam do odpowiedzi, linki mile widziane

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na pewno czysta miedź. W ścianach lepiej kłaść typu "drut" (są skrętki typu linka i typu drut - linka jest między ścianą a PC, a w ścianach typ drut). Co do kategorii - nie wiem jak tam z cenami, ale lepiej minimum 6A (jak nie przekręciłem literki - nieco lepsze parametry od zwykłej szóstki).

 

No i ze wzgl. na trwałosć izolacji, nie kupowałbym szrotu (w tandecie po np. 10 latach zaczyna pękać izolacja między wewn. żyłami i odsłaniać żyły - taki kabel szybko staje się bezużyteczny jak takie zjawisko sie zacznie)

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na pewno czysta miedź. W ścianach lepiej kłaść typu "drut" (są skrętki typu linka i typu drut - linka jest między ścianą a PC, a w ścianach typ drut).

o tego nie wiedziałem, dzięki za info

 

 

 

 

Co do kategorii - nie wiem jak tam z cenami, ale lepiej minimum 6A (jak nie przekręciłem literki - nieco lepsze parametry od zwykłej szóstki).

też tak myślałem że może lepiej wybrać kat.6A,

tylko problem taki że nie znalazłem gniazd kat.6A podwójnych w jakiejś normalnie cenie,

 

a potrzeba jest na 2,5Gbit/s do backupa i jedno do routera AP z zasilaniem POE. (więc wydaję mi się że kat.6 bez dopisku wystarczy)

 

 

 

No i ze wzgl. na trwałosć izolacji, nie kupowałbym szrotu (w tandecie po np. 10 latach zaczyna pękać izolacja między wewn. żyłami i odsłaniać żyły - taki kabel szybko staje się bezużyteczny jak takie zjawisko sie zacznie)

właśnie w tym meritum tematu od kogo kupić i jakiej marki żeby po latach nie było szrotu,

ostatnio sprzedawca też mi pisał że to miedź a przyszło z domieszką CCA...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie kładłem Telegartnera cat 7 SFTP, akurat była promocja i cena właściwie taka sama jak CAT6.

Pamiętaj tylko, że kable CAT6 i CAT7 zakańczasz raczej gniazdem, bo zarobienie na tym wtyczki to droga przez mękę.

 

Ogólnie często różnice w cenie nie są duże. Brałem S-FTP dla odporności, bo kabel jest dość pancerny.

Chyba nawet taki:

https://allegro.pl/oferta/telegartner-kabel-skretka-drut-s-ftp-kat-7-lsoh-8990970247

Tylko kosztował wtedy złotówkę za metr mniej :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie kładłem Telegartnera cat 7 SFTP, akurat była promocja i cena właściwie taka sama jak CAT6.

Ogólnie często różnice w cenie nie są duże. Brałem S-FTP dla odporności, bo kabel jest dość pancerny.

Chyba nawet taki:

https://allegro.pl/oferta/telegartner-kabel-skretka-drut-s-ftp-kat-7-lsoh-8990970247

Tylko kosztował wtedy złotówkę za metr mniej :)

S/FTP to już gruby pancerz tzw. podwójne ekranowanie, 3 zł za metr raczej nie planuje tyle wydawać xD, ale dzięki za link

 

póki co myślę nad tą ofertą:

https://neku.pl/pl/p/Kabel-kat.6-FUTP-drut-4x2x0%2C54-350MHz-NEKU-100m/572

 

 

 

Pamiętaj tylko, że kable CAT6 i CAT7 zakańczasz raczej gniazdem, bo zarobienie na tym wtyczki to droga przez mękę.

no oczywiście że gniazdka będą, chociaż przy jednym kabelku się pomęczę żeby zasilił router z POE

Edytowane przez mutissj

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 25.06.2020 o 15:56, mutissj napisał:

myślę kłaść FTP kat.6, na krótkich odcinkach 10-20m,

Mam nadzieję, że wiesz, że przewód ekranowany ( a FTP jest ekranowane) powinien być z obu stron uziemiony (mam na myśli uziemienie ekranu)?
 

Bo jeśli tego nie wiesz (lub wiesz, ale nie zamierzasz tego zrobić), to kup sobie przewód nieekranowany, żebyś sobie krzywdy tym nie poczynił.

A właściwie to bez względu na to, czy to wiesz, czy nie, kup nieekranowany - szkoda Twoich pieniędzy, bo w domu i tak nie ma warunków, w których ekran byłby potrzebny (np. przewody wysokoprądowe), a przy przewodach ekranowanych należy troszkę się namęczyć, żeby podłączyć wszystko prawidłowo (bo jeśli ekranu odpowiednio nie podłączysz, to nie dość, że nie spełni swojej funkcji, to jeszcze będzie powodował zakłócenia). 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, fac napisał:

Mam nadzieję, że wiesz, że przewód ekranowany ( a FTP jest ekranowane) powinien być z obu stron uziemiony (mam na myśli uziemienie ekranu)?

właśnie jak to zrobić, masz jakiś filmik na YT jak to się uziemia?

 

btw. FTP ma chronić przed polami elektromagnetycznymi, a nie przed jebnięciem pioruna, że już uziemiać trzeba, dziwne... To nie jest czasem tak ze gniazdko FTP podłączone do switcha/routera ma uziemienie z tego urządzenia?

 

A cena tym bardziej mnie zadziwia m.in gniazda FTP kat.6 są tańsze od tych bez FTP,  gdzie tu logika

 

a gdyby kupił kabel UTP i podłączył do gniazd FTP to będzie jakiś problem?

 

 

Edytowane przez mutissj

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 10.07.2020 o 15:24, mutissj napisał:

właśnie jak to zrobić, masz jakiś filmik na YT jak to się uziemia?

btw. FTP ma chronić przed polami elektromagnetycznymi, a nie przed jebnięciem pioruna, że już uziemiać trzeba, dziwne... To nie jest czasem tak ze gniazdko FTP podłączone do switcha/routera ma uziemienie z tego urządzenia?

A cena tym bardziej mnie zadziwia m.in gniazda FTP kat.6 są tańsze od tych bez FTP,  gdzie tu logika

a gdyby kupił kabel UTP i podłączył do gniazd FTP to będzie jakiś problem?

Tutaj masz film, na którym autor terminuje kabel FTP:


Gniazd jako takich raczej się nie uziemia (bo koszty). Specyfikacja zakłada, że dwustronnie uziemione jest całe połączenie, a nie każdy odcinek kabla (choć oczywiście im więcej punktów uziemienia, tym bezpieczniej).
Klasyczny układ jest taki: [1] Switch <-> [2] Patch Panel <-> [3] Gniazdo <-> [4] Urządzenie końcowe.
1. Switche niezabawkowe mają w sobie gniazda FTP (Rozpoznasz je po metalowej obudowie gniazd i zazwyczaj samego swictha). Takie switche zazwyczaj mają wbudowane zasilacze i podłączane są do zasilania przewodem IEC (takim samym, jak komputery stacjonarne), przez co już w przewodzie zasilającym mają podłączenie ochronne (przez przewód PE do szyny wyrównawczej, a przez nią do uziemiającej). Dodatkowo switche z metalową obudową mają w obudowie złącze uziemiające, które powinno być podłączone do szyny wyrównawczej w szafie, a poprzez nią do głównej szyny wyrównawczej (GSW) w budynku.
Mniejsze switche, zasilane zewnętrznym zasilaczem, w plastikowych obudowach ale posiadające gniazda RJ45 FTP (np. Mikrotik RB941) nie mają własnego uziemienia, więc siłą rzeczy potencjał pojawiający się na ekranie musi zostać odprowadzony w innym miejscu.

2. Patch Panel - tutaj nie ma innej opcji. Jeśli mamy choć jeden kabel FTP, patch panel musi być ekranowany i podłączony do szyny wyrównawczej w szafie, a przez nią do GSW. Patch Panel jest zazwyczaj najłatwiejszym miejscem do uziemienia.

3. Gniazdo - Jeśli stosujesz przewody FTP (czy jakiekolwiek inne posiadające ekran), wszystkie elementy powinny być ekranowane i na każdym połączeniu ekrany powinny być połączone, zatem gniazda również powinny być ekranowane i odpowiednio zaterminowane. W takim przypadku gniazdo jest jedynie łącznikiem dwóch przewodów i powinno łączyć ekrany tych przewodów.

4. W urządzeniach końcowych zazwyczaj nie masz większego wpływu na ekranowanie. Komputery stacjonarne od dawien dawna mają ekranowane gniazda sieciowe, a ich ekran połączony jest z przewodem PE w zasilaniu. W laptopach czasami można się spotkać z gniazdami ekranowanymi, ale... jeśli nie masz ekranu w urządzeniu, nie ma sensu podłączać do niego patchcorda FTP, bo i tak nigdzie jego ekran nie prowadzi.

Nie wiem, gdzie ty znalazłeś te gniazda FTP tańsze od UTP, ale jeśli zamontujesz gniazdo FTP i nie podłączysz do niego żadnego ekranu, to samo gniazdo będzie się zachowywało jak UTP i nic złego nie powinno się stać. Pytanie tylko, czy to gniazdo samo w sobie (zaciski) jest dobrej jakości, skoro jest takie tanie.

Na koniec to, co dla Ciebie najważniejsze:
Ekran w przewodzie FTP ma chronić przed polem elektromagnetycznym, a właściwie przed zakłóceniami sygnału spowodowanymi tym polem. Jego działanie sprowadza się do tego, że to na nim (a nie na żyłach sygnałowych) indukuje się potencjał. Jeśli jednak ekran nie zostanie uziemiony, elektrony, które na nim "osiądą" będą sobie po nim wędrować zakłócając sygnał biegnący żyłami wewnątrz ekranu.
W przypadku przewodu nieekranowanego, tylko część potencjału zindukuje się na przewodach sygnałowych, ale natychmiast zostanie odprowadzone do urządzenia końcowego i zakłócenie będzie krótkotrwałe.

Warto odpowiedzieć sobie przy tym na pytanie, sąd te zakłócenia - głównie z płynącego gdzieś blisko prądu. Zagrożeniem są wszelkiego rodzaju silniki i przewodu elektryczne, jednak nie przejmowałbym się tu jakimś kabelkiem do 3x2,5 idącym do gniazdka, gdzie w porywach płynie prąd 20A, a najczęściej nie więcej, niż 10A. Z takimi właśnie warunkami mamy do czynienia w domach i tu trzymanie się specyfikacji, (czyli układanie przewodów UTP conajmniej 30cm od przewodów zasilających, krzyżowanie przewodów telekomunikacyjnych z przewodami zasilającymi pod kątem prostym) zdecydowanie wystarczy i tak ułożona instalacja nie będzie generowała ŻADNYCH problemów.


Generalnie jest zasada - jak robisz FTP, to rób to bardzo dobrze (samo dobrze może nie wystarczyć). Jeśli zrobisz to źle, będzie działało gorzej od UTP. A w domu w ogóle nie rób FTP, bo nie jest Ci do niczego potrzebne (chyba, że do nauki robienia sieci FTP - korzyści innych nie ma).

  • Like 1
  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@fac Dzięki za konkretną odpowiedź wiele się dowiedziałem!

trochę dużo będę miał urządzeń i też nie wiem jak blisko są kable elektryczne w ścianach, dlatego wolałbym ekran i też przy okazji się nauczę FTP zarabiać (pierwszy raz to będę robił, łącznie z kuciem bruzdy :P, będzie wyzwanie)

A z laptopami to trochę lipa skoro często bez ekranów są, bo może być ich trochę dużo po kablu, i tak pewnie po kablu będzie lepiej jak po Wi-Fi, tym bardziej że każdy będzie miał VPN ...

tutaj sprzęt który mam zamiar kupić:

A tutaj projekt sieci:

O0AYBvH.png

 

Edytowane przez mutissj

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, mutissj napisał:

@fac Dzięki za konkretną odpowiedź wiele się dowiedziałem!

trochę dużo będę miał urządzeń i też nie wiem jak blisko są kable elektryczne w ścianach, dlatego wolałbym ekran i też przy okazji się nauczę FTP zarabiać (pierwszy raz to będę robił, łącznie z kuciem bruzdy :P, będzie wyzwanie)

A z laptopami to trochę lipa skoro często bez ekranów są, bo może być ich trochę dużo po kablu, i tak pewnie po kablu będzie lepiej jak po Wi-Fi, tym bardziej że każdy będzie miał VPN ...

tutaj sprzęt który mam zamiar kupić:

A tutaj projekt sieci:

O0AYBvH.png

 

Kupujesz 60 metrów kabla i zamierzasz tym obskoczyć tyle odcinków? To jakiej długości będą te odcinki? 10? 20 metrów? Przy takich dystansach nawet nieekranowany kabel możesz kłaść razem z elektrycznym. Uwierz mi, wydasz kasę na kabel, narobisz się i tylko problemy z tego będziesz miał. Tym bardziej, że nie widzę w tym twoim schemacie żadnego patchpanela, a że nie napisałeś, jakim switchem dysponujesz, śmiem wątpić, że kupujesz do swoich celów jakieś switche przemysłowe (chyba jeszcze nie widziałem switcha 8p z uziemieniem).


A bez względu na ekran, daruj sobie te gniazdka, zarypiesz się przy ich terminowaniu - pamiętaj, że kabel kat 6 nie jest na tyle giętki, by go zrolować w puszce montażowej - musisz go zaterminować "na sztywno", a bez keystonów będzie Ci bardzo trudno dwa kable zarobić w jednym takim gnieździe. Chyba, że najpierw zaterminujesz gniazdo, a później nadmiar przewodu ułożysz w bruździe.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK, przekonałeś mnie, zmienię na KAT. 6 UTP. Już się uparłem na te gniazdka podtynkowe bo i tak kabel światłowodowy i telefoniczny będę do ściany wrzucał, to przy okazji sieciowe, najwyżej tak jak piszesz nadmiar przewodu w bruzdę się wrzuci i po sprawie, a na końcu malarze wjeżdżają bo nie umiem malować :P

Tak to będą krótkie po 10-15 metrów, ofc bez patchpanela, łącznie 4-odcinki do: 

  • PIERWSZY 1,0Gbit/s z pasywnym POE do routera Wi-Fi (5,0GHz | 867 mbit/s)
  • DRUGI 100mbit/s TV pod Netflixa 4K
  • TRZECI 1,0Gbit/s pod laptopy
  • CZWARTY 1,0Gbit/s pod laptopy lub w razie co 2,5gbit/s, gdybym chciał tam kompa wpiąć.

myślę teraz który kabel wybrać, jak rozumiem 100% miedź, tylko pytanie czy dany producent nie kłamie z tym "CU", kojarzysz coś z tych marek?:

 

Edytowane przez mutissj

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, mutissj napisał:

OK, przekonałeś mnie, zmienię na KAT. 6 UTP. Już się uparłem na te gniazdka podtynkowe bo i tak kabel światłowodowy i telefoniczny będę do ściany wrzucał, to przy okazji sieciowe, najwyżej tak jak piszesz nadmiar przewodu w bruzdę się wrzuci i po sprawie, a na końcu malarze wjeżdżają bo nie umiem malować :P

Istnieją gniazda podtynkowe z modułami keystone. Ja dziś nie wyobrażam sobie inaczej gniazd terminować.
Pierwsze z brzegu:
https://www.ceneo.pl/30491044

Kabelki? Polecam Bitner, Madex - w mojej hurtowni elektrycznej kupuję te kable taniej, niż w necie, więc może warto zapytać w okolicy...

Te przepustowości, które chcesz osiągnąć, to nie jest nic nadzwyczajnego, nawet na kablach kat 5e. Na kat.6 wyciągniesz 10Gb, o ile oczywiście kupisz takie urządzenia. 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, fac napisał:

a że nie napisałeś, jakim switchem dysponujesz, śmiem wątpić, że kupujesz do swoich celów jakieś switche przemysłowe

no, też tak myślę, te Switche do 200 zł wyglądają na podejrzane m.in niby metalowe, ale mają zwykłe zasilacze bez otworu na środkowego bolca co wchodzi do gniazdka elektrycznego...

 

 

Godzinę temu, fac napisał:

Istnieją gniazda podtynkowe z modułami keystone. Ja dziś nie wyobrażam sobie inaczej gniazd terminować.
Pierwsze z brzegu:

https://www.ceneo.pl/30491044

tak pewnie będzie łatwiej na keystonie, ale cena zabójcza, w tej cenie to ja 3x gniazdka kupie, to już wolę się pomęczyć :D

 

 

Godzinę temu, fac napisał:

Kabelki? Polecam Bitner, Madex - w mojej hurtowni elektrycznej kupuję te kable taniej, niż w necie, więc może warto zapytać w okolicy...

czyli akurat ten Bitner jest w sklepie po 1,69 zł za metr, no i przy okazji polski producent

 

 

Godzinę temu, fac napisał:

Te przepustowości, które chcesz osiągnąć, to nie jest nic nadzwyczajnego, nawet na kablach kat 5e. Na kat.6 wyciągniesz 10Gb, o ile oczywiście kupisz takie urządzenia. 

widzę że są różne zdania, z tego co czytałem to:

  •  kat.6 wyciąga do 10gbit/s gdzieś do około 50 metrów,
  • dopiero kat.6a robi 10gbit/s do 100 metrów

czyli na oko na kat.5e, puści te 10gbit/s ale na jakimś krótkim odcinku 5-10m? xd, a tym bardziej 2,5gbit/s na trochę dłuższym?

 

ja generalnie zamówiłem karty sieciowe 2,5gbit/s, bo tyle akurat dysk WD RED PRO mi wyrobi zapisu z ~200mb/s,  wiem że przy aktulalnej sieci 1gbit/s backup moich dysków trwa jakieś 30 godzin, to myślę że przy 2,5gbit/s ten czas powinien się skrócić

 

 


 Mam jeszcze jedno pytanie z innej beczki, wiesz naoglądałem się youtuberów od budownictwa...Orientujesz się może czy taki zestaw starczy do kucia bruzdy? na jakieś 50 metrów?:

 

  • GIPSOWANIE:

1x gips 15KG https://www.castorama.pl/gips-budowlany-dolina-nidy-15-kg-id-49680.html

1x przecinak https://www.castorama.pl/przecinak-plaski-z-oslona-300-mm-id-29509.html

1x młotek ślusarki https://www.castorama.pl/mlotek-slusarski-magnusson-500-g-id-1085609.html

1x szpachelka do Gipsu https://www.castorama.pl/szpachelka-nierdzewna-comensal-z-drewnianym-uchwytem-60-mm-id-1011078.html

2x wiadro do gipsu 15L https://www.castorama.pl/wiadro-casto-naturalne-15-l-id-29543.html

 

 

  • GŁADZIOWANIE:

1x gładź 3KG https://www.castorama.pl/gladz-gotowa-knauf-goldband-3-kg-id-1017154.html

1x paca do nakładania gładzi https://www.castorama.pl/paca-comensal-profi-13-x-27-cm-zab-8-x-8-mm-id-29438.html

1x paca do szlifowania gładzi siatką https://www.castorama.pl/paca-do-papieru-sciernego-comensal-80-x-230-mm-id-68211.html

2x siatka 60 https://www.castorama.pl/siatka-scierna-macallister-105-x-280-mm-p60-szara-id-91317.html

1x siatka 80 https://www.castorama.pl/siatka-scierna-macallister-105-x-280-mm-p80-szara-id-91972.html

1x siatka 100 https://www.castorama.pl/siatka-scierna-macallister-105-x-280-mm-p100-szara-id-91994.html

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, mutissj napisał:

 Mam jeszcze jedno pytanie z innej beczki, wiesz naoglądałem się youtuberów od budownictwa...Orientujesz się może czy taki zestaw starczy do kucia bruzdy? na jakieś 50 metrów?:

Do kucia to lepszy będzie raczej taki młotek: https://www.castorama.pl/mlotek-kamieniarski-magnusson-1-5-kg-2-id-1099671.html

Przynajmniej dla mnie taki jest wygodniejszy.

 

Chcesz ręcznie kuć odcinek 50m? W tynku czy w cegle? Na jakie przewody? Jak w cegle na zasilanie, światłowód, skrętkę i telefoniczny to trochę się natyrasz. Tu by się przydała wiertarka z udarem + dłuto.

Gips Dolina Nidy dość szybko wiąże, nie da się zrobić wiaderka i zużyć bo stwardnieje w wiadrze, chyba że dodasz trochę gładzi, wtedy reakcja wiązania się spowolni. Wiem bo używałem w tamtym roku i się trochę nalatałem z tym mieszaniem co chwilę.

A co chcesz gładzić i na jakiej powierzchni? Jak nie masz wprawy w gładzeniu ścian, a widzę że kupujesz 3KG, to może zostaw to do zrobienia malarzom.

11 godzin temu, mutissj napisał:
  • kat.6 wyciąga do 10gbit/s gdzieś do około 50 metrów,
  • dopiero kat.6a robi 10gbit/s do 100 metrów

To się zgadza.

11 godzin temu, mutissj napisał:

czyli na oko na kat.5e, puści te 10gbit/s ale na jakimś krótkim odcinku 5-10m?

Poniżej 10m może się udać osiągnąć 10Gb/s na dobrym przewodzie.

 

Edytowane przez Frythyr
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, Frythyr napisał:

Do kucia to lepszy będzie raczej taki młotek: https://www.castorama.pl/mlotek-kamieniarski-magnusson-1-5-kg-2-id-1099671.html

Przynajmniej dla mnie taki jest wygodniejszy.

dobry pomysł, kamieniarski jest z większą powierzchnią i masą, powinien zadawać lepsze uderzenia

 

 

7 godzin temu, Frythyr napisał:

Chcesz ręcznie kuć odcinek 50m? W tynku czy w cegle? Na jakie przewody? Jak w cegle na zasilanie, światłowód, skrętkę i telefoniczny to trochę się natyrasz. Tu by się przydała wiertarka z udarem + dłuto.

chyba to tynk, chodź jak pukam ręką to nie które podłoża wydają inny dźwięk, będzie mniej więcej:

  • 11m na światłowód
  • 7m na telefoniczny
  • ~40m na kable sieciowe z 4x gniazdkami

 

i dodam też że dużo czasu szukałem informacji o instalacji gniazd światłowodowych z tego co się dowiedziałem, lepiej je robić nad-tynkiem niż pod-tynkiem, ponieważ musi być zapas przewodu w razie problemów 

i taką puchę kupie https://allegro.pl/oferta/neku-gniazdo-nt-swiatlowodowe-2x-sc-ftth-adapter-7092529455, z technikiem od światłowodów się umówiłem że jak już będzie gotowe to mam zadzwonić, przyjdzie i mi pospawa te gniazdo.

 

 

7 godzin temu, Frythyr napisał:

Gips Dolina Nidy dość szybko wiąże, nie da się zrobić wiaderka i zużyć bo stwardnieje w wiadrze, chyba że dodasz trochę gładzi, wtedy reakcja wiązania się spowolni. Wiem bo używałem w tamtym roku i się trochę nalatałem z tym mieszaniem co chwilę.

nigdy gipsu nie robiłem, kiedyś musi być ten pierwszy raz, zastanawiam się jak ludzie to robią skoro tak szybko się to wiąże, myślałem w małych ilościach robić i przyklejać po kawałku żeby wiadro nie zastygło..

gładź do gipsu pierwsze słyszę :O

 

 

7 godzin temu, Frythyr napisał:

A co chcesz gładzić i na jakiej powierzchni? Jak nie masz wprawy w gładzeniu ścian, a widzę że kupujesz 3KG, to może zostaw to do zrobienia malarzom.

wole lepiej sam to zrobić, jak ich elektryk chciał 100 zł za jedno gniazdko

to się już domyślam ile sobie policzą za nakładanie gładzi...

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, mutissj napisał:

dobry pomysł, kamieniarski jest z większą powierzchnią i masą, powinien zadawać lepsze uderzenia

Tylko nie kupuj młotka o takiej wadze jak Ci podałem, bo nie zwróciłem uwagi na to, że to jest 1,5KG. Potem Ci powiem ile ma ten mój.

13 godzin temu, mutissj napisał:

chyba to tynk, chodź jak pukam ręką to nie które podłoża wydają inny dźwięk, będzie mniej więcej:

  • 11m na światłowód
  • 7m na telefoniczny
  • ~40m na kable sieciowe z 4x gniazdkami

W starym tynku kuje się łatwo, ale w świeżym, takim dziesięcioletnim, będzie ciężko jeśli ktoś nie żałował cementu. Wszystko też zależy od grubości warstwy tynku, ale na te twoje przewody powinno tej "grubości" wystarczyć przy prowadzeniu równoległym.

13 godzin temu, mutissj napisał:

i dodam też że dużo czasu szukałem informacji o instalacji gniazd światłowodowych z tego co się dowiedziałem, lepiej je robić nad-tynkiem niż pod-tynkiem, ponieważ musi być zapas przewodu w razie problemów

Tu nie wiem jak się to w praktyce robi ze światłowodami, ale w puszce spokojnie da się zostawić zapas kabla, ale to musiałby się ktoś od światłowodów wypowiedzieć.

13 godzin temu, mutissj napisał:

nigdy gipsu nie robiłem, kiedyś musi być ten pierwszy raz, zastanawiam się jak ludzie to robią skoro tak szybko się to wiąże, myślałem w małych ilościach robić i przyklejać po kawałku żeby wiadro nie zastygło..

Ja mówiłem konkretnie o tej Dolinie Nidy, inne pewnie wiążą wolniej, warto poczytać opinie.

13 godzin temu, mutissj napisał:

gładź do gipsu pierwsze słyszę :O

Trzeba sobie jakoś radzić :D

13 godzin temu, mutissj napisał:

wole lepiej sam to zrobić, jak ich elektryk chciał 100 zł za jedno gniazdko

to się już domyślam ile sobie policzą za nakładanie gładzi...

Ale będziesz gładził tylko w miejscach gdzie były bruzdy?

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, Frythyr napisał:

Tylko nie kupuj młotka o takiej wadze jak Ci podałem, bo nie zwróciłem uwagi na to, że to jest 1,5KG. Potem Ci powiem ile ma ten mój.

Czyli co za ciężki jest ten kamieniarski? to mam wrócić do ślusarskiego?

 

 

13 minut temu, Frythyr napisał:

Ale będziesz gładził tylko w miejscach gdzie były bruzdy?

taki mam zamiar

 

 

13 minut temu, Frythyr napisał:

W starym tynku kuje się łatwo, ale w świeżym, takim dziesięcioletnim, będzie ciężko jeśli ktoś nie żałował cementu. Wszystko też zależy od grubości warstwy tynku, ale na te twoje przewody powinno tej "grubości" wystarczyć przy prowadzeniu równoległym.

no tutaj będą stare po-wojskowe bloki, remontowane w 2001 roku, zostały przerobione na mieszkalne

 

 

Edytowane przez mutissj

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

powiem z swojego doswiadczenia bo u mnie kable pradowe leca w jednej linii z eth 5e, wszystko dziala na 1Gbit bez problemu, 5e nie jest ekranowany, zwykla skretka

czy dzisiaj tez bym polozyl 5e? jesli cena miedzy 5e a 6 bylaby duza to nadal 5e, tym bardziej ze pareset metrow tego trzeba polozyc, u mnie internet LTE i pare urzadzen wpietych do kablowej sieci, reszta po wifi do AP ubiquiti ktore sa po poe zasilane, oczywiscie kabel miedziany

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
53 minuty temu, mutissj napisał:

Czyli co za ciężki jest ten kamieniarski? to mam wrócić do ślusarskiego?

Nie, weź lżejszy kamieniarski. Sprawdziłem, ten mój ma 1kg, więc weź taki i powinno być ok.

Edytowane przez Frythyr
  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, xede napisał:

powiem z swojego doswiadczenia bo u mnie kable pradowe leca w jednej linii z eth 5e,

czy dzisiaj tez bym polozyl 5e? jesli cena miedzy 5e a 6 bylaby duza to nadal 5e

na dzień dzisiejszy różnica nie-wielka między kat.5e a kat.6, jakieś 30-40 groszy za metr oczywiście miedziaki 100% bez ekranu,

dopiero od kat.6a już się zaczynają ceny x2+ w porównaniu do kat.5e, (gniazdka też)

już nie wspominając o cenach za kat.7, która podobno jeszcze nie jest do końca ustandaryzowana :P

 

 

1 godzinę temu, xede napisał:

wszystko dziala na 1Gbit bez problemu, 5e nie jest ekranowany, zwykla skretka

technologia idzie szybko do przodu, dzisiaj 1Gbit/s starcza, a za 10 lat może być inaczej,

pewnie kładłeś 5e parę lat temu gdy 6 kategoria była sporo droższa to się nie-dziwie że wybrałeś te tańsze 5e.

 

w moim przypadku zamówiłem karty sieciowe 2,5gbit/s, więc wole mieć pewność że tyle kable pociągną.

 

 

Godzinę temu, Frythyr napisał:

Nie, weź lżejszy kamieniarski. Sprawdziłem, ten mój ma 1kg, więc weź taki i powinno być ok.

ok dzięki za info,

już znalazłem na stronie sklepu ten młot kamieniarski w wersji jedno-kilowej

https://www.castorama.pl/mlotek-kamieniarski-magnusson-1-kg-2-id-1099669.html

 

 

1 godzinę temu, xede napisał:

u mnie internet LTE i pare urzadzen wpietych do kablowej sieci, reszta po wifi do AP ubiquiti ktore sa po poe zasilane, oczywiscie kabel miedziany

coś drogie te AP ubiquiti po 400 zł za router...

ja na taki AP od TP-linka za 200 zł poluje też z POE https://www.ceneo.pl/92593828

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kable kaldzione ze 3 lata temu, wiedzialem ze nie bede mial wiekszych wymagan co do sieci, sam AP moze i drogi ale latwy w konfiguracji, centralne zarzadzanie i ladnie wyglada na suficie :E

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie gipsu budowlanego - on twardnieje w moment - dosłownie kilka - kilkanaście minut. 

Ja nim tylko mocowałem kable w bruździe, a na koniec szła już zwykła zaprawa tynkowa/gipsowa (nawet nie pamiętam jaka bo do kilku rzeczy używałem kilku) 

Gips jest bardzo spoko do takich zadań - malutkie wiaderko - wkładasz kabel , pac/ pac i masz umocowany. A potem już byle jaką zaprawą sobie wypełniasz (bo jeśli byś chciał gipsem budowlanym to musisz go małymi porcjami rozrabiać co chwila. 

  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

chcesz ręcznie młotkiem wykuwać bruzdy w ścniae? serio... (buhahaha)
Powodzenia

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, zyb3usz napisał:

chcesz ręcznie młotkiem wykuwać bruzdy w ścniae? serio... (buhahaha)
Powodzenia

nooo niestety, nie mam od kogo pożyczyć sprzętu dedykowanego do tego,  a kupić na jedną bruzdę się nie opłaca, więc wolę się pomęczyć...

 

z castoramy już produkty odebrałem:

oAEMryb.jpg

 pozostaję czekać na kable i gniazdka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem gdzie mieszkasz, ale w wielu miejscach możesz wypożyczyć bruzdownicę.  Zapłacisz stówę, ale wtedy to idzie szybko (Polecam jeśli nie masz to od razu z odkurzaczem przemysłowym). Alternatywą jest szlifierka kątowa i dobra tarcza tylko oczywiście wtedy się syfi dookoła strasznie. 

Przy ręcznym kuciu bruzd i tak pojedziesz wypożyczyć/kupić po dwóch godzinach :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Tematy

  • Odpowiedzi

    • Cały czas na tym samym kablu jedziesz? A np. wyciągnięcie i ponowne włożenie kabla nie likwiduje problemu?
    • Jak oni te pasty nakładają? Ręcznie czy maszynowo? Bo jak miałem 970 strixa, to po chyba 4-5 latach od kupna uznałem że wymienię pastę, bardziej z ciekawości jak to się robi, niż ze wzrostu temperatur, jak ściągnąłem chłodzenie, to sobie myślę WTF? Pasta tak walnięta jakby ktoś to po kilku głębszych robił, nie wiem ale połówka rdzenia była bez pasty  może to tak miało być, bo wsumie jeden jedyny raz wymieniałem pastę na gpu.
    • Nie ma czegoś takiego... ta zgoda podobno istniała już kilka razy w ciągu kilku miesięcy, a jednak... Obecnie Partia Republikańska w większości to opłacane przez Putina pionki, mniejszość to ta, która chce pomóc Ukrainie. Do tego masz karierowiczów, którzy zrobią wszystko(Johnson, który bez przyzwolenia Trumpa nie kiwnie palcem). Trump jest najważniejszym politykiem po prawej stronie w USA i to on decyduje o kształcie i kierunkach polityki Partii Republikańskiej. Właśnie z tego powodu rozdzielili te pakiety pomocowe, bo okazało się, że część demokratów nie chciała poprzeć pomocy dla Izraela(morderstwa osób cywilnych w Gazie), a tym samym dla Ukrainy i zrobił się kłopot. Teraz pomoc dla Izraela przejdzie, a pomoc dla Ukrainy zostanie uwalona, jeśli w ogóle zostanie poddana pod głosowanie. Reagan przewraca się w grobie, bo jest totalnie niezrozumiałe czym stała się prawica w USA i czyich interesów broni.    Kiedy Russia Today wchodzi za mocno... "Ukraińscy naziści, którzy powinni oddać Rosji część swojego terytorium". Tak wygląda dzisiaj przeciętny Republikanin, który przedstawia narrację i propagandę rosyjską. Przerażające do czego mogą doprowadzić pieniądze i głosowanie na populistów. To pokazuje jak mocne wpływy ma Rosja w USA(ale to już wiadomo oficjalnie po raporcie dotyczącym wyborów i wygranej Trumpa).
    • To już druga osoba bodajże w tym temacie z tym samym modelem i po własnej aplikacji pasty taka duża różnica, gwarancji nie trzeba żegnać jak przyrosty są tak fajne to warto to zrobić, jak jest plomba na którejś śrubie to można zamówić i nakleić jeżeli np suszarka + żyletka nie dały rady lub w ogóle ktoś robi dziurę w plombie od razu  Chwile temu zamawiałem z alledrogo do xfx https://allegro.pl/oferta/5x-naklejki-gwarancyjne-asus-msi-palit-xfx-evga-gigabyte-zotac-15362612792
    • Dane CFM z opakowań producentów nie można porównywać między nimi, a najlepiej kompletnie na te dane nie patrzeć. Nie dość, że nie ma żadnego ogólne standardu względem którego dokonywane są te pomiary, więc każdy producent mierzy jak uważa, to dodatkowo zarówno te dotyczące przepływu jak i ciśnienia są dokonywane przy skrajnych i nierealnych sytuacjach. Na przykład w przypadku ilości przepchniętego powietrza mogą być stosowane kilkudziesięciocentymetrowe tunele z "prostownikami przepływu" na końcu którego znajduje sie wentylator i po przeciwnej stronie przyrząd do pomiaru, czyli coś czego nikt w domowym komputerze nie zastosuje przez co taki wynik jest niestosowalny w praktyce dla wentylatora zamontowanego bezpośrednio na radiatorze (czy to od wieży chłodzenia czy układu cieczą) lub kratce obudowy. Zostają tylko praktyczne testy jak np. TechPowerUP czy HWCooling.net lub takie przy stałej metodologii dla wszystkich śmigieł jak np. Cybenetics. W takim przypadku będziesz miał miarodajne wyniki. Nie potrzebujesz takiej przejściówki dopóki gniazdo do którego wpinasz 4 pinową wtyczkę nie jest blokowane plastikiem z boku w którym wtyczka by wystawała (a jeżeli blokuje to możesz próbować tę blokadę usunąć). Rozstaw pinów w wentylatorze 2, 3 i 4 pinowym jest teoretycznie identyczny, bo dwa pierwsze piny to kolejno uziemienie i napięcie, kolejny to pomiar obrotów i ostatni czwarty to pin do sterowania PWM. Wentylator 2 i 3 pin można sterować tylko poprzez zmianę napięcia pracy, a dla wentylatora PWM nie ma teoretycznie znaczenia czy steruje się go sygnałem czy napięciem, tak długo jak jego sama konstrukcja nie przeszkadza w sterowaniu jego obrotami poprzez zmianę napięcia zamiast sygnałem modulacyjnym (jak np. nie powinno się robić w przypadku łożysk magnetycznych jak w wentylatorach Phanteks T30 lub Corsair ML120 czy konstrukcjach Sunona MagLev).
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...