Skocz do zawartości
lukaszgos

Do 9600K (cisza, ale wydajność, może być droższy)

Rekomendowane odpowiedzi

Co byście wybrali z tej listy do 9600KF OC + cisza?

Jeśli ktoś nie ma czasu/ochoty czytać, to po prostu max cisza, nawet jeśli to ma kosztować kilka stów, a w drugiej kolejności maksujemy temperatury, ale bez popuszczania ciszy. Niesłyszalność w niskich i średnich obciążeniach ważniejsza niż max osiągi i głośność pod max loadem, acz miło byłoby móc z gówniarza wycisnąć 5,2 GHz dla sportu.

Żadnego z popularnych coolerów nie miałem w ręku, nie wiem, ile się da osiągnąć przez np. samą zmianę krzywej, nie chcę bez sensu skreślać super zimnego coolera za głośnawą konfigurację domyślną, jeśli po korekcie priorytety mu się odwrócą.

Nówki*:

* każda cena z dostawą

(Preferuję nówki, żeby nie trafić na zajechany wentyl ani coś innego, o czym sprzedający zapomniał wspomnieć).

  • Fuma 2 — 256 zł
  • Ninja 5 — 253 zł (największy radiator, chyba najcichsze obroty maksymalne, pewna obawa jednak o zachowane @ 5 Ghz pod dużym obciążeniem i o obroty minimalne)
  • Mugen 5 — 225 zł
  • D15 — 395 zł (bezpośrednio od Noctuy idzie za tyle przez niemiecki Amazon; moją uwagę zwraca możliwość opornika na wiatrakach kosztem temperatur)
  • D15s — 351 zł (jak wyżej, ale raczej kupiłbym non-s, dopłacając 40 zł za wiatrak Noctuy na obudowę)
  • Dark Rock Pro 4 — 324 zł (okazja z niemieckiego Amazona, czasem wychodzi ciszej od D15)
  • Dark Rock 4 — 285 zł (na Morelach za tyle; bywa cichszy od Pro, jeśli obciążenie jest dla niego do ogarnięcia na tym jednym wiatraku)
  • True Spirit Power 140 — 265 zł (mega TDP, brak konfliktu z RAM-em, cisza póki wyrabia, ale z wydajnością różnie — 5 GHz uciągnie, tylko kosztem jakich obrotów wentyla, chyba żeby drugi dokupić)
  • Le Grand Macho RT — 341 zł (zdarza mu się bić D15 ciszą przy równej/lepszej wydajności, ale nie zawsze)
  • Alpenfohn Olymp — 293 zł

AIO*:

* pompka :(… ale może grafikę odciąży? (albo umożliwi wsadzenie czegoś ciekawego na backplate…)

  • Arctic Liquid Freezer II 280 — 420 zł
  • Arctic Liquid Freezer II 360 — 499 zł
  • Eisbaer 360 — 605 zł (cena boli, ale w teście wypada o 9 stopni i jednocześnie 6 decybeli mniej niż Dark Rock Pro 4)

Recykling:

  • Dwa Arctic P12 PWM PST — 54 zł na Gelid Phantoma (niby TDP 200 W, ale przy i3-8350K @ 4,6 GHz w Wieśku 3 było całe cholerne Okęcie) albo
  • Dwa Arctic P12 PWM PST — 54 zł do Thermalright Ultra 120 (przy i3-8350K @ 4,6 GHz w Wieśku 3 był zakup nowego coolera :P, ale wtedy leciał na jednym cichym 12)
  • Jakieś inne wentyle na te coolery, ale powyżej 200 zł większy sens ma chyba cały cooler, chyba żeby z Gelida miało to zrobić D15 przez 2xA15/inny oversized

Używki:

(Głównie po to, żeby nie przegapić okazji typu minimalne gorsza starsza wersja za pół ceny)

  • Macho Rev. B (bywa wydajniejszy od LGMRT) —100 zł używany plus 80 zł za 2xP14 PWM PST
  • Macho X2 — 200 zł (z 2 wiatrakami oryg., choć pewnie sporo przebiegły)
  • Mugen 2 — 99 zł (1 wentyl)
  • Mugen 3 — 110
  • Mugen 4 — 150
  • Ninja 3 — 110
  • Ninja 4 — 120
  • Shadowrock 2 — 120
  • Ereboss — 120
  • Megahalems — 125 + 2 wentyle
  • NH-U14 — 140 (wentyl po naprawie)
  • Tisis — 150
  • Macho Rev B — 150
  • Dark Rock Pro 3 — 170
  • Genesis — 200 + cena za wentyle
  • U14S — 260
  • D15 — 290

 

EDIT: Reszta bebechów:

Obudowa: Phanteks Enthoo Pro

Mobo: Strix-H Z370 / Aorus Pro Z390

GPU: 1070ti (3x92mm, 290mm, 2x8pin)

2xM.2

Edytowane przez lukaszgos

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 Wszystko zależy od potrzeb. Do tego procka tak naprawdę nie potrzeba nie nie wiadomo jak mocnego chłodzenia.  Z nowych to bym polecił Fumę 2 -  z testów jakie oglądałem to ma najkorzystniejszy stosunek wydajności / głośności do ceny. Ale jak chcesz zaoszczędzić stówkę to można brać jakąś używkę + dokupić arctica p12/p14 pwm - też wystarczy.

Kręcenie powyżej 4,8 ghz jak dla mnie jest bezsensowne, bo przyrost wydajności znikomy, a przyrost napięcia, ciepła dość znaczny. Ja na ten przykład mam na I5 8600k ustawione 4,7 Ghz (-2avx) na 1,22v i w takim Metrze Exodus Fuma2 chodzi na 47% (ok 700 obr) przy temperaturze 50 st.

 

I jeszcze jedno - dobrze sobie samemu poustawiać krzywe wentylatorów chłodzenia - polecam programik Argus. Można tam np. ustawić niezależnie każdy wentylator podpięty pod mobo w zależności od 2 różnych krzywych np. średniej temp CPU z ost 10 sek oraz temp GPU ( w zależności co pierwsze wystąpi) + histerieza do utrzymywania prękości pomimo spadku temperatury - full wypas i niedrogo.

Edytowane przez Gromitek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Te ustawienia sporo by mi ułatwiły. A jak się przedstawia słyszalność Fumy przy tych obrotach? I czy potrafią Ci się niespodziewanie włączyć słyszalnie wentyle tylko z powodu jakiegoś antywira, aktualizacji windowsa, kopiowania plików itp.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej, zerknij na darmową alternatywę Argus Monitor.  Używam do ustawiania krzywej wentylatorów obudowy od temperatury gpu. Działa bez żadnych problemów.

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Mam fume 2. Na ryzen 2600 ustawiony na 1.1125v na max obciążeniu przy 800rpm mam około 60c. Chłodzenie jest ciche.

Co do wentylatorów to mam 2x arctic p14 pwm pst, p12 pwm pst  i działają świetnie. Są bardzo wydajne i ciche.

Edytowane przez Kowal91

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, lukaszgos napisał:
  • D15 — 395 zł (bezpośrednio od Noctuy idzie za tyle przez niemiecki Amazon; moją uwagę zwraca możliwość opornika na wiatrakach kosztem temperatur)
  • D15s — 351 zł (jak wyżej, ale raczej kupiłbym non-s, dopłacając 40 zł za wiatrak Noctuy na obudowę)

A to zależy jaką masz płytę główną. Musisz sprawdzić jaki slot masz pierwszy: na kartę graficzną czy pcie x1. Jeśli grafika jest pierwsza to D15 nie wchodzi.

Ja mam D15s z dwoma czarnymi wentylatorami nf-a15 oraz 9600K i jest cisza. Wentylatory chodzą na 330rpm przez 80% czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, lukaszgos napisał:

Dzięki. Te ustawienia sporo by mi ułatwiły. A jak się przedstawia słyszalność Fumy przy tych obrotach? I czy potrafią Ci się niespodziewanie włączyć słyszalnie wentyle tylko z powodu jakiegoś antywira, aktualizacji windowsa, kopiowania plików itp.

Nie ma szans, żeby CPU spowodował słyszalne załączenie wentylatorów w codziennym użytkowaniu lub grach. Ogólnie częstotliwość procesora potrafi sobie skakać w zależności od obciążenia, tak samo temperatura. Jak się popatrzy na jej wykres to jest poszarpany. Ja zrobiłem to tak, że krzywą załączania wentylatorów obudowy uzależniłem od średniej temp.CPU z 10 sek, tak więc chwilowe skoki nie powodują  rozkręcania wentyli. Jedynie słyszalne mam wentylatory GPU podczas gry (no ale jest to cichy szum- ustawiłem je dość łagodnie tak aby temperatura docelowa wynosiła ok 70-73 st). Do tego  wszystkie wentylatory obudowy są wyłączone podczas małych temperatur - załączają się dopiero gdy wystąpi jedno ze zdarzeń: średnia temperatura GPU z ost 3 sek przekroczy 65 st lub średnia temperatura CPU z ost. 10 sek przekroczy 55 st. W praktyce wentylatory obudowy włączają się tylko w grach lub przy mocnym i długotrwałym obciążeniu np. w testach typu prime, occt, furmark. Wentylatory CPU i GPU działają stale na b. niskich obrotach (600 rpm), które zaczynają b.łagodnie  rosnąć wraz z przekroczeniem temperatury powyżej 40 st (śr. 10 sek) na cpu i 50 st (śr. 3 sek)na gpu. Pisząc tego posta Fuma chodzi na 40 % (600 obr, temp. śr.cpu z ost 10 sek = 34 st (otoczenie 26 st), a wentylatorki Gigabyty chodzą na 30 % (też ok 600 obr, temp. śr. z ost 3 sek = 39 st). Komp. niesłyszalny.

Edytowane przez Gromitek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak do OC z tych wyżej wymienionych to tylko i wyłącznie liquid freezer II obojętnie czy 280 czy 360 (280 jest grubsza ale krótsza, na jedno wychodzi jeśli chodzi o temperatury). Jedno z najlepszych chłodzeń na rynku + przy okazji będzie ci dmuchać na vrm

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja w wodne chłodzenie bym się nie pchał (trzeba np. płyn uzupełniać, zauważ że Arctic na Liquid Freezera II dają krótką gwarancję, do tego chłodnica jest aluminiowa, a blok miedziany co nie jest ponoć dobre - wyczytałem, że w chłodzeniu wodnym nie powinno się używać różnych metali w układzie bo zachodzą procesy chemiczne i się szybciej zanieczyszcza).  . Ale z drugiej strony 4 - 5 stówek to nie duży pieniądz a wydajność 1 klasa. Jednakże Fuma 2 starcza nawet do i7 9900 są nawet jej testy z OC I7 9900.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Gromitek napisał:

Ja w wodne chłodzenie bym się nie pchał (trzeba np. płyn uzupełniać, zauważ że Arctic na Liquid Freezera II dają krótką gwarancję, do tego chłodnica jest aluminiowa, a blok miedziany co nie jest ponoć dobre - wyczytałem, że w chłodzeniu wodnym nie powinno się używać różnych metali w układzie bo zachodzą procesy chemiczne i się szybciej zanieczyszcza).  . Ale z drugiej strony 4 - 5 stówek to nie duży pieniądz a wydajność 1 klasa. Jednakże Fuma 2 starcza nawet do i7 9900 są nawet jej testy z OC I7 9900.

Chłodnica jest miedziana, co najwyżej jej obudowa (to w co wkręcasz wentylatory) jest z aluminium. Więc płyn spotyka się tylko z jednym rodzajem metalu. Co do uzupełniania płynu, w większości AIO nie da się tego zrobić, ale wątpię czy w ciągu chociażby 5 lat była taka potrzeba. Są to układy szczelnie zamknięte, jak coś odparowuje to naprawdę znikome ilości płynu jeśli jakiekolwiek. Co do krótkiej gwarancji no to szkoda, szczególnie zważywszy na inne ich produkty. Poza tym autor pytał się o coś wydajnego i cichego, aktualnie liquid freezer 280/360 to top topów.

Edytowane przez KotekzPiekła

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, KotekzPiekła napisał:

Chłodnica jest miedziana, co najwyżej jej obudowa (to w co wkręcasz wentylatory) jest z aluminium. Więc płyn spotyka się tylko z jednym rodzajem metalu. Co do uzupełniania płynu, w większości AIO nie da się tego zrobić, ale wątpię czy w ciągu chociażby 5 lat była taka potrzeba. Są to układy szczelnie zamknięte, jak coś odparowuje to naprawdę znikome ilości płynu jeśli jakiekolwiek. Co do krótkiej gwarancji no to szkoda, szczególnie zważywszy na inne ich produkty. Poza tym autor pytał się o coś wydajnego i cichego, aktualnie liquid freezer 280/360 to top topów.

Liquid Freezer II ma chłodnicę z aluminiowym rdzeniem, ale to standard w AiO. Mieszanie metali może prowadzić do korozji galwanicznej, ale producenci używają płynów z inhibitorami korozji, które zatrzymują ten proces.

Co do całego tematu ,to podstawowe pytanie do autora w jakiej obudowie to siedzi, z jakim zasilaczem i przede wszystkim jaką karta graficzną, bo kultura pracy zestawu nie będzie zależeć tylko od coolera CPU, ale również pozostałych wymienionych elementów, z zwłaszcza GPU i obudowy, w której to będzie siedzieć.

 

  • Sad 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj grzebałem przy kompie i muszę Wam powiedzieć, że po obwiązaniu wokół niego sznurkiem silikonowym do pieczenia schabu w charakterze trytytki dwóch BeQuietów 140 mm Ultra wyglądał pięknie. Aż poczułem wzruszenie, normalnie łzy do oczu napłynęły. ;) A przy okazji przymierzyłem na tym Gelidzie i dotarło do mnie, że on wcale nie jest taki mały — fabrycznie te wieżyczki są pod 120 mm, ale 140 mm pasuje idealnie. D15 to to nie jest, ale zwątpiłem w sens kupowania używanego radiatora.

Za to miałem ostre przejścia przy montażu, przy okazji chyba zepsułem ponownie Aorusa Pro (na pewno wygiąłem pin na sockecie CPU, bo odruchowo próbowałem coś tam wytrzeć, a potem wyciągałem paprochy i niestety… tak się kończy robienie po nocy. Druga płyta działa (Strix-H z370), choć były problemy z odpaleniem. Stwierdziłem, że delikatne te sockety teraz, a może ja już sprawność tracę, może jedno i drugie, pasta też tania nie jest, pies to ganiał, żeby to ściągać przy każdej potrzebie sięgnięcia pod radiator. Socketom nie ufam, klockom nie ufam, sobie nie ufam, po co ryzykować. Kupię chyba AIO, żeby klocek wisiał pod sufitem, a nie giął płytę, i żeby nie trzeba było ściągać. Szkoda tylko Cooler Mastera 230 mm, bo miodzio wiatraczek będzie musiał być z dachu zdjęty.

Dobrze główkuję, że AIO nie ma sensu używany, a tylko nowy, czy też lepszych modeli (Eisbaer itp.) to nie dotyczy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Klocek nic nie ginie jeśli nie masz płyty biostara z 3 warstw. 

AiO używany to takie ryzyko jak kupowanie używanych HDD.

Arctic Freezer 2, cena/wydajność nie do pobicia. Do tego masz już jedne z najlepszych dostępnych wentylatorów w zestawie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie, posiedziałem trochę w necie, przemieliłem w głowie masę różnych testów — różne warunki, różne zestawy testowe, różne metody itd. — i mój wybór AIO/ACLF2 uległ pewnemu zachwianiu. Już mówię dlaczego.

Otóż w wielu testach oprócz typowego rezultatu w postaci przewagi wody nad powietrzem w sytuacjach typu 9900K @ 5.0 GHz @ 100% load, gdzie rzeczywiście woda jest cichsza i jednocześnie temperatury mniejsze, jest też niestety problem pewnego poziomu decybeli, poniżej którego AIO nie zejdzie.

Zauważyłem, że w pewnych nawet pod obciążeniem i z OC coolery powietrzne puszczone na PWM potrafiły przy prockach z góry średniej półki (najniższy i7, najwyższy i5 itd.) mieć hałas poniżej tego, co sprzęt pomiarowy był w stanie wychwycić. Ambient w pokoju 23–25 dba, cooler przy tym w granicach 30. Tak było z D15, różnymi Dark Rockami, czasem którymś macho, czasem dużym Phanteksem, czasem czymś większym od Alpenfohna.

Również Scythe zbierał dobre noty, ale nie kojarzę Fumy, Ninjy ani Mugena z żadnego testu z wynikiem w stylu „sprzęt mi go w ogóle nie odróżnia od ambientu”. Niemniej widziałem testy, w których cała trójka — w granicach 1 decybela jedno od drugiego — odnosiła dużą przewagę nad większością konkurencyjnych pozycji.

Jeśli chodzi o te „w granicach 30”, to zauważyłem w innych testach, że o ile cooler w ogóle radzi sobie z danym obciążeniem (a nie desperacko próbuje zachować minimum kontroli), to Dark Rocki „non-Pro” (1 wentyl, 1 wieża, czyli z grubsza jak Macho) są cichsze od Pro (2 wieże, 2 wentyle różnej wielkości), w sposób bardziej stały i wyraźny niż np. porównania D15 z D15S (czy odejmowanie/dodawanie wentyli na tych dwóch coolerach Noctuy). Nieco podobnie jest z Shadow Rockiem, choć zakładam, że Dark Rock non-Pro bije Shadow Rocka, a jedynie Shadow Rock czasami jest cichszy od Dark Rocka Pro z racji na 1 wentyl vs 2.

No i tak się zastanawiam, czy nie kupić DRP non-PRO, choć przy ostrym podkręceniu albo dłuższym obciążeniu (typu noc ostrego grania po dniu ciężkiej pracy) pewnie mógłby już być problem na tle TDP. Albo kupić PRO i wtedy np. zdjąć/wyłączyć jeden wentyl lub pokombinować przy krzywej. Ewentualnie kupić D15 i kombinować z dołączonym opornikiem na obniżenie hałasu.

Ewentualnie mógłbym mimo wszystko spróbować z Liquid Freezerem 360, ale obawiam się, że jeśli w niektórych testach on generuje dźwięk rejestrowany jako 37 decybeli, poniżej którego on nie zejdzie, to ja to raczej będę słyszał. Nie tyle ze względu na dobry słuch, co nadwrażliwość na dźwięk i często duże poziomy koncentracji.

Wiadomo, w grze 37 przeszkadzać nie będzie przy muzyce z głośników, ale obawiam się o (1) obciążenia typu praca biurowa + 30 zakładek przeglądarki + antywirus + updejty Windowsa + updejty Steama + włącza się kopiowanie plików/temperatura skacze przy scrollowaniu Fejsa, gdzie są w dużej ilości miniatury klipów wideo itd., (2) pracę w nocy przy niższym ambiencie i większym moim skupieniu. Zasadniczo kiedy o 3–4 rano dalej ciągnę robotę z poprzedniego dnia, wolałbym, żeby złom był cichy jak martwy.

No i teraz mam pytanie: czy przy AIO daje radę taką ciszę osiągnąć? Jeśli ktoś mieszka na wsi, na cichym osiedlu, używa kompa w nocy bez głośników i nic nie słyszy spod biurka (a tym bardziej na biurku, jeśli na biurku komp stoi), no to dla mnie pożyteczna informacja.

No więc to jest raz — ten dolny próg AIO.

Dwa — gdzie postawić granicę przy TDP itd. w kontekście tego, że jednowieżowce z jednym wiatrakiem i niektóre inne coolery „wagi lżejszej” potrafią w wielu sytuacjach być cichsze na mniej wymagającym procesorze, niż byłby taki wielki cooler przeznaczony głównie do 9900K itp. Tu nie chodziłoby o oszczędność finansową, tylko jedynym powodem wyboru skromniejszego coolera byłaby ta większa zdolność do zachowania ciszy przy moich zastosowaniach i potrzebach.

Trzy — od takiego coolera D15 z założonymi low-noise adapterami może być lepszy, tylko testów w tej opcji praktycznie nie ma.

Może ktoś na przykład ma D15 z założonymi adapterami i twierdzi, że w ogóle tego coolera nie jest w stanie usłyszeć na max obrotach?

Jak ktoś ma 9600K, 9600KF, to chętnie usłyszę, czym chłodzicie i jakie macie efekty. (Również jeśli np. 8600K lub 8700K bez delidu, 9700K, no to wiadomo, że 9600KF głośniejszy nie będzie, chyba że zła sztuka). Ostatecznie nie chciałbym bez sensu minimalizować hałasu poniżej progu, którego „nawet ja” nie usłyszę.

***

Kombinuję jeszcze taką opcję, żeby nie mnożyć bez sensu klocków w domu, a trzymać się Gelid Phantoma albo Thermalright Ultra 120 z dwoma wentylami 14, jeśli sam radiatore na tych schładzaczach uznać za wystarczające i skupić się na wymianie wiatraków. Tylko po prostu w tej sytuacji nie kupowałbym np. 2xNF-A15 za 300 zł, jeśli za tyle samo można kupić używany D15, na którym te wiatraki raczej nie będą jeszcze zjechane w stopniu wpływającym na kulturę pracy. Przy P14 to już jednak może się opłacać opcja z samymi wiatrakami (ewentualnie P12 na Gelida, bo są zapinki, co może mniej wibrować niż 14-tki na trytytkach).

Tylko ciężko mi oszacować, na ile wydajny i cichy miałby szansę być Gelid z założonymi P12/P14 od Arctica, F12/F14 od Noctuy czy innym Thermalrightami (np. takimi z Macho, ale to już 70 zł sztuka na Morelach, gdzie razem z Macho używka potrafi chodzić po 90 zł na Allegro).

Tak więc przyjmijmy, że na oszczędności nie patrzymy. Jeśli uda się urwać choćby jeden decybel kosztem choćby 200 zł, to i tak super, w mojej sytuacji się opłaca i nie jest to „przepłacenie”.

Jeśli ktoś ma pomysł np. na moda typu oporniki na wentylach od konkretnego coolera, to też chętnie posłucham.

Za jakiś czas to samo będę robił na grafice — 1070ti, dojdzie Morfeusz/Accelero, ewentualnie wymiana wentyli na fabrycznym radiatorze, który tu akurat jest duży i solidny, więc może wystarczy wymiana samych wentyli. Też będę dążył do maksymalnego zbliżenia do maksymalnej ciszy, tylko tu oczywiście o tyle łatwiej, że ma półpasywa, więc przy pracy biurowej zasadniczo nie startuje, dopiero w grach.

Wentyle na obudowie, jeśli któryś będzie się za bardzo przebijał, będę wymieniał albo zakładał opornik. Do rozważenia oczywiście zmiana obudowy, ale nie chcę nadmiernie rozszerzać wątku. Na razie tylko CPU.

 

 

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

D15 Chromax Black na full rpm jest słyszalny w nocy (buda IN WIN 925 postawiona metr ode mnie z boku biurka) wentylatory seryjne...

moje CPU (dane w sigu) żre do 300W mocy po OC przy full load 4.8GHz w 4K renderach Blender

więc musiałem zejść z all 12-core 4.8GHz na 4.6GHz inaczej torba,Noctua nie wyrabiała tego schłodzić mimo full rpm fans.

 

AIO to proteza,ciszy nigdy nie masz przy AIO i mocarnym CPU bo to nie ta liga co autorskie LC,ani te żałosne pompy w AIO nie są bezgłośne ani wydajności to nie ma na tych piździkach chłodnicach bez przywalenia chorych rpm,

więc założenie w rodzaju bardzo mocne OC 9900K & cisza w full load z D15 czy tam jakimś AIO to mrzonka.

Pomijam tych co pracują w słuchawkach z Foobar non stop kolor i mają wywalone że suszarka obok monitora stoi.

Utrzymanie w ryzach 12-core z max OC skończyło się u mnie chłodzeniem samego CPU dwoma chłodnicami SR-2 480mm plus 8xEloop PWM ustawione na 750rpm.

Nie jest to przy renderowaniu w Blender bezgłośne ale jest ciche i bardzo wydajne ... OFC kosztowny kaprys na finał wyszedł,jak każde supersize LC o ponad przeciętnej wydajności i kulturze pracy.

No są jeszcze kolejne dwie chłodnice SR2 480mm dla GPU i spoko.

 

Mainstream i9 gdzie 5GHz leczy przy full load większość userów walczących o ciszę ze złudzeń że to AC/AIO ogarnie i ciszę i chłodek dostaną.

Przy słabszych prockach nie skoksowanych na 5GHz owszem (planowany 9600K bez kotłowania ponad 5GHz plus obowiązkowo delid),D15 czy AIO  Fractal Kelvin lub AIO Arctic wyrabia przy ostrym katowaniu

ale walka o ciszę przy profi użytkowaniu/renderach itp zawsze kończy się przegraną bez wywalenia walizki kasy w autorskie LC supersize.

Nie musisz wierzyć.

Możesz przewalić torbę kasy na wymiany coolerów AC w Twoim konfigu czy eksperymenty z AIO nie patrząc na opinie w necie

lub do Dyndasa maniaka ciszy w kompie pisać to dopiero włos się na głowie podniesie po Odysei w jego wykonaniu

pod tytułem wydajnie/chłodno/cicho i inne marzenia senne o AC i OC CPU=stado coolerów stado wentylatorów i siedem GPU wymienione pod rząd (bo cewki słychać w sekcji zasilania GPU i to nie akceptowalne).

 

Edytowane przez ELDER

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Docelowo nie wiem po prostu, nie myślę o tym. Póki będzie ten i5-9600KF starczać, a ja nie zacznę np. więcej zarabiać, to się do niego ograniczę. Jeśli mi przestanie starczać lub finanse bardzo się poprawią, to pewnie będę szedł w jakieś i7 z wyższej generacji (+ wymiana płyty, bo szczęśliwie Windowsa mam boksowego), bez bawienia się w i9.

Z innej beczki:

https://www.youtube.com/watch?v=7VzXHUTqE7E — 17:53 — widać, że U14S na podkręconym 3800X z obciążeniem 200W na 100% rpm daje jedynie niecałe 2 stopnie cieplej przy aż 5 decybelach mniej. Oczywiście na podkręconym 9600K(F) niekoniecznie wyglądałoby to tak samo, ale chyba byłaby podobna zależność? W imię 5 decybeli z dużą radością bym odpuścił te 2 stopnie czy np. 200 MHz mniej przy tej samej temperaturze, czy co tam jeszcze. Tak jak napisałem, najważniejsza jest cisza, a dopiero w drugiej kolejności temperatury, które z kolei są ważniejsze niż cena/opłacalność (jednak max budżet ok. 600 zł).

Jeśli komuś gdzieś mignął test z 9600K/9700K (ew. 8…) pod realnymi obciążeniami (gry, symulacja solidnie obciążonego Windowsa z Officem itd.), to chętnie bym spojrzał.

@Ronin69 A nawet właśnie miałem uwzględnić, bo w testach radził sobie całkiem nieźle i też był wymieniany w grupie <= 30 dba na PWM pod solidnym obciążeniem. Tylko ceny silentium ostatnio poszły w górę, używanego Grandisa 3 nie kupisz dużo taniej niż nowego, a w cenie nowego już są używane Dark Rocki Pro, U14S itp., Macho z kolei są tańsze. I trochę się zastanawiam, czy mój Gelid Phantom na wiatrakach od Arctica nie wyciągnie podobnych rezultatów jak Grandis na Sigmach, bo design radiatora bardzo podobny.

 

Edit: Ktoś wie, jak się mają Ninja 4 do Ninjy 5 i Fuma 1 do Fumy 2? Czy to są takie różnice jak przy kolejnych Dark Rockach, czy jednak większe? Oczywiście pytam dlatego, że poprzednie wersje potrafią być dwukrotnie tańsze bez sprawiania wrażenia większych różnic, a w takim przypadku oszczędność już miałaby sens. (Zasadniczo jednak patrzę przede wszystkim na nówki).

Edytowane przez lukaszgos

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Noctua NH‑U12A (2x NF‑A12x25)

 

Chłodzenie procesora Noctua NH-U12A (2x NF-A12x25) - 7929843140 ...

 

Pomijając wygląd/kolor wentylatorów to jest absolutne mistrzostwo w relacji wydajność/cisza jaką te wentylatory zapewniają...jak już tak bardzo na ciszy Tobie zależy

Miałem okazję z mainstream konfigiem Dyndasa to obadać...wentylatory w D15 Chromax Black nie umywają się do NF‑A12x25,nie ta liga.

NF to bardzo drogie wentylatory.

Czy użyjesz ich z NH‑U12A bo cudem uda się używkę cooler kupić czy innym coolerem Twój wybór...

znawców co Arctic P12 PWM po taniości polecają to pytaj dlaczego przy 1000rpm silnik tak w nich wyje że zęby bolą i spłyną od razu.

Edytowane przez ELDER

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam dobre doświadczenia z arcticami, a miałem wszystkie te wentylatory, eloopy jak i te A12 od noctuy. Cena/jakość są bardzo dobre.

Ta noctua U12A jest bardzo nieopłacalna cenowo, głównym jej atutem bym powiedział jest stosunek wielkości do wydajności. D15 mimo że ma gorsze wentylatory, to jest znacznie lepszy (większy) radiator i wygrywa na tym polu, na niższych rpm, więc to trochę nierówna walka.

Do cpu z tematu, to naprawdę warto na to chłodno spojrzeć. Wentylatory za prawie 150/szt to już ostre przegięcie :)

Poczekaj na jakąś okazję, czy to większej noctuy, jakieś D15S za 200zł czasem chodzą, U14 taniej, Tr Grand Macho, bardzo dobre choć duże chłodzenie. Wybór jest, akurat w tym momencie jakichś wielkich okazji na alledrogo nie ma, musisz czekać.

Z coolerów jakie miałem najbardziej byłem zadowolony chyba z grand macho, ale są dość rzadko dostępne. Dałem za niego coś 140 za używkę z tego co pamiętam. Bardzo cichy jeden wentylator, radiator dobry pod niskie rpm, w testach znormalizowanych pod głośność wygrywał z D15 minimalnie.

 

Jeszcze co do arctica, tutaj małe porównanie do noctuy i gentle typhoona (czyli wentylatora na którym noctua się wzorowała, dawniej uznawanego za najlepsze wentylatory na chłodnice). Gościu z tego kanału raczej gustuje w drogich sprzętach, i jego rekomendacja dla arctica coś znaczy, jakby były do dupy to by ich nie polecał.

 

Edytowane przez aerial
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@ELDER Mistrzostwo w relacji wydajność-cisza, nawet kosztem przepłacenia ceny, to jest właśnie to, o co mi chodzi, dzięki.

Bardziej szczegółowo chodzi o to, żeby:

  • mielenie plików przez system (antywirus + aktualizacje Windowsa + Steam + ja ściągam jakiś plik + Office + 30 zakładek przeglądarki + coś tam) system ogarniał niesłyszalnie, nie potrzebował wzbudzać do tego wiatraków, ja żebym nie potrzebował myśleć pół dnia nad ogarnięciem krzywej i histerezy do tego
  • pod obciążeniem typu 10 godzin grania na pełnych obrotach była duża kultura pracy (natężenie/jakość dźwięku) albo do tych pełnych obrotów nie dochodziło
  • brak: pisków, terkotania, „piaskowania”, szurania, wibracji itd. (oczywiście wiem, że to będzie drogie łożysko)

A poza tym to po prostu równowaga ze wskazaniem na prymat ciszy nad wydajnością.

Jeśli można prognozować, że na danym coolerze puści się 9600KF na 4.6, 4.8, 5, a po wsadzeniu do budy pod biurkiem tego coolera i tak się już nie usłyszy nawet na 100% rpm, no to właśnie o taki cooler mi chodzi, może kosztować te 400, 500 czy 600 zł i koniec rozważań wtedy.

 

 

Edytowane przez lukaszgos

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Masz możliwość zwrócić nowy towar do sklepu internetowego jak nie spełnia Twoich oczekiwań,więc jak kto nie toleruje używanych podzespołów i gwarancję 24 miesiące chce mieć to proszę.

Kupujesz,testujesz i zostawiasz...albo zwracasz.

Metka cebulactwa tu nie pasuje bo przy zakupie internetowym takie jest prawo w całej Unii,masa ludzi z tego korzysta i firmy się dostosowały do tych realiów

a te które nie chciały się dostosować już nie istnieją.

Kupisz używany cooler bez gwary i nie będzie Tobie pasował to z nim zostajesz i bujasz się z odsprzedażą,zacznie szurać zużyty wentylator=torba,firma nie wymieni.

Zmienisz platformę z Intela na AMD=no problemo,Noctua dośle set do mocowania coolera na nowej platformie,wystarczy okazać dowód zakupu coolera i załatwione.

Wybieraj.

Edytowane przez ELDER

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@aerial No właśnie widzę, że D15 poniżej 300 dopiero schodzi długo używany i bez kompletu wentyli, to wtedy nie ma sensu, skoro za 400 zł da się kupić przez niemieckiego Amazona prosto od producenta.

Dark Rocki są w fajnych cenach za używki, ale jeśli nowy non-Pro 4 kosztuje 285 zeta z dostawą i na pełnej gwarancji, to nie ma sensu bawienie się w używki w okolicach 200 zł, wolę nowe wentyle.

Nowy True Spirit Power za ~250, nowa Ninja 5, nowa Fuma 2, nowy Mugen 5 wszystko zasadniczo w okolicach 250 też postrzegam jako fajne opcje, tylko nie umiałbym z nich wybrać najlepszego (cena w grupie 215–260 zł nie grałaby roli, a takie są między nimi różince). Le Grand Macho RT za ~340 zł to już sam nie wiem — w porównaniu z D15 za 399.

Przy okazji Ninjy chodzi mi po głowie ten ogromny radiator i możliwość wsadzenia lepszych wentyli.

No i sporo ludzi mówi, że pompki z Liquid Freezera 280/360 nie słyszy, tylko właśnie mnie te 37 decybeli z niektórych testów (chyba ze 12–14 ponad ambient) jakoś tak martwi (w tych samych testach, gdzie D15, Dark Rock, Macho itd. trzymają się poniżej 30).

Co byś z tego wziął pod ciszę, przy założeniu, że w przypadku coolerów powietrznych do 500 zł cena nie gra roli i jestem gotów wyłożyć te 500, żeby oszczędzić sobie kompromisów i zastanawiania się, który wybrać?

Czy może jednak wziąć radiator z Gelid Phantoma albo z ultry za bazę i dać mu dwa lepsze wentyle?

W tej chwili eksperymentuję z Silent Wings 14 hi-speed na Ultrze (następny będzie Phantom), ale jeszcze nie skręciłem kompa i nie wiem, na ile będzie głośno. Niestety hi-speedy nie są ciche na niskich obrotach, są tylko ciche na 1200–1600 jak na 1200–1600. Natomiast na CPU myślę, że będę je słyszał słabiej niż na froncie obudowy, a ich moc tam się bardziej przyda.

Na Phantomie każda wieżyczka jest z lekkiego aluminium (jak na Accelero), ma 11.5x12.5x3.2 cm, około 40 finów i falistą strukturę, całość ma 7 heatpipe'ów (z czego 3 grube) i miedzianą stopę. Nie wiem, czy jego słaby stosunek ciszy do wydajności wynika tylko z fabrycznych wentyli, czy też z jakiś wad konstrukcji radiatora mimo jego obiecującego wyglądu. No bo wygląda to dobrze, tylko wyniki dziwią na niekorzyść, a hałas spory.

Ultra jest jakby mniej „aluminiowa”, ma tylko jedną wieżę — solidniejszą, 11x13x6.2 cm, nieco ponad 50 finów, 4 rurki (średniej grubości), podstawa niklowana.

Za jakiś czas będę miał porównanie, bo głupio byłoby nie przetestować obu radiatorów w tym samym kompie z tymi samymi wentylami.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@ELDER No masz rację, jakakolwiek niekompatybilność używki i po zabawie. Natomiast niestety nie mam zwrotu 14-dniowego, bo mam działalność. :( Formalnie nie jestem konsumentem, gdy kupuję coś do korzystania w pracy (a gdybym był pracownikiem serwisu i kupował kompa tylko do grania, to bym był, ech). Oczywiście można się nie przyznawać, ale głupio by mi było. Reagują różnie, ale z reguły tak czy owak dają ten zwrot, a zawsze można na osłodę kupić u nich coś, co i tak trzeba byłoby kupić gdziekolwiek. Z używek to tylko tyle, że czasem jeśli za pół ceny jest coś mało zjechanego, no to jasne. Ale z uwagi na ciszę obawiam się tak czy owak zużycia wentyli, więc ostatecznie wolę nówki, chyba że idzie o sam radiator. No ale masz rację, że z kompatybilnością RAM-u można źle trafić. Moje są niestety dość wysokie. W tej chwili jest na styk, a z wiatrakiem 14 cm nad nimi obudowa ledwo się domknie i góra radiatora będzie naciskać matę dźwiękoszczelną (o ile pamiętam 18,5 cm bez maty).

A co do U12A, to jeszcze mógłbym wsadzić po prostu dwa NF-A12x25 na któryś z moich radiatorów. Połowa ceny by wtedy była i nie wyrzucałbym radiatora, a chyba głównie chodzi o te wiatraki, nie?

Swoją drogą gdzieś czytałem, że Noctua już pracuje nad 14-centymetrowymi wersjami A12x25 i U12A.

Edytowane przez lukaszgos

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie patrz na decybele, bo to zależy od wielu czynników, odległości w jakiej dokonano pomiaru, poziomu głośności otoczenia, samego sprzętu użytego. Tych danych używa się do porównywania innych modeli chłodzenia w ramach tego samego testu, gdzie wszystko było mierzone tą samą metodologią. Patrz raczej na RPM wentylatorów na jakich było mierzone, to daje lepszy obraz. Dobre wentylatory poniżej 1000 rpm, np. na 700, już mogą być niesłyszalne, w bardzo cichym pomieszczeniu.

Co bym brał: zależy jaki masz układ, tzn jak wentylowana obudowa i gdzie będzie stała.

Jak to jest mocno zamknięte, gdzieś wkleszczone pod biruko, to w środku niezależnie jaki wielki tower będzie, wyniki mogą być średnie. W takich warunkach AIO ustawione jako intake, będzie dużo wydajniejsze, bo bierze powietrze z zewnątrz, prawie jakbyś używał benchtable.

Jak AIO to bym szedł w arctica, nawet jeżeli cena nie gra roli, są teraz najlepsze. Jeżeli już naprawdę cena nie gra roli to oczywiście custom loop będzie jeszcze lepszy, ale to spory koszt, jeżeli chcesz na nowych częściach. Także czysto teoretyczna propozycja, raczej odradzam.

Gdybym miał brać powietrze, ja bym celował tak po środku: wydajność/wielkość/cena. Nie kupuj chłodzenia wartego połowę cpu.. no i też dla 2 stopni różnicy nie ma sensu ładować do obudowy gigantycznego kloca który wszystko ci zasłoni, nie da się potem do niczego dojść bez odkręcania coolera, ściągania tych klipsów od wentylatorów itd. kiedyś zapomnisz o całej zabawie w chłodzenie, otworzysz pc, i będziesz klął po co kupiłeś jaki gigantyczny cooler :) Tutaj jedne z twoich pierwszych typów były bardzo trafione, fuma 2 np. mugen 5. Bardzo wydajne, dobre wentylatory i sensowne rozmiary. Używka U14S też by była w czołówce moich wyborów.

 

Co do tych dyskutowanych tutaj wentylatorów noctua, są mega nieopłacalne. Jest to produkt premium oczywiście, jakość wykonania, sama jakość tego plastiku, grubość, waga, jak mocne jest to łożysko, jak trzymasz ten wentylator, to czuć że to nie budżetówka. Ale jak zamontujesz do obudowy, i na chłodno zrobisz testy/porównanie, to płacić za 1 wentylator, więcej niż 5ciopak arcticów, to naprawdę jest wywalenie kasy w błoto - moim zdaniem, a miałem zarówno te wentylatory jak i sam cooler U12A (prawie nówka po testach za 250zł pamiętam).

 

edit: jeszcze mała uwaga odnoście "przeinwestowania" w pc. Jak puścisz wodzę fantazji to można utopić sporo kasy, a potem jak na spokojnie to policzysz, te same pieniądze np. można było włożyć w zmianę platformy, kupno nawet selekta cpu, który będzie robił lepsze wyniki, będzie łatwy do schłodzenia na undervolcie. Średnio fajne uczucie jak człowiek do tego dojdzie, siedząc na chłodzeniu wartym połowę komputera które chłodzi :) a łatwo o to jak zaczniesz wymieniać wentylatory na high-end, wcale nie trzeba custom loopa żeby zrobiła się kuriozalna cena.

Edytowane przez aerial

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powiem tak,Noctua D15 Chromax Black to jest tylko kaprys u mnie i "zapas" na okoliczność majstrowania przy full custom buildach i serwisu LC.

Od 10 lat korzystam z autorskich układów LC na platformach HEDT i obecnie 12/18 czy 36-core procki HEDT po OC kotłują tyle ciepła w full load że każde chłodzenie AC tu nie wyrabia i koniec pieśni.

 

Owszem wentylatory zarówno te długo dostępne na rynku jak i nowe konstrukcje bardzo mnie interesują

bo do pracy z chłodnicami ich właściwy wybór ma konkretny wpływ na efekty pracy chłodzenia wodnego,ciszę/wydajność systemu LC.

Głównie korzystam z Eloop PWM series 120/140mm i to długo,kilka lat ale jak Noctua czarną wersję NF‑A12x25 wreszcie wprowadzi do sprzedaży to widzę ją u siebie w projektach...brązowa mnie odrzuca,nie pasuje mi kolor i koniec.

 

Tak jak Aerial pisał,podchodząc od strony kasa/wydajność/cisza to Arctic P12/P14 PWM jest na teraz nie do pobicia,nareszcie tani wentylator z porządnym łożyskiem,cichym silnikiem i bdb ciśnieniem statycznym.

Materiały i design są do bani,tani plastik od chinoli więc połamanie łopat zaliczysz jak z ręki na biurko to wypadnie (o czym mało kto wspomina)

ale bez tego nie ma opcji zejścia nisko z ceną,nie dostaniesz Makrolonu i wyjmowanego do czyszczenia wirnika jak w Eloop w takiej cenie,cudów nie ma.

To co Aerial proponuje to rozsądek,chłodne podejście do tematu bez topienia kasy w premium produktach,robisz kompa do pracy nie na event gdzie na koszty się nie patrzy i wszystko jest z górnej półki.

 

Chcesz użyć dwa NF-A12x25 na któryś z Twoich radiatorów...proszę bardzo,kolor wentylatora dla Ciebie nie ma znaczenia...proszę bardzo.

Czy będzie znacząca różnica wydajności/kultury pracy wzgl Arctic P12 120mm PWM...nie na tyle aby wytłumaczyć zaporową cenę NF‑A12x25.

Jeszcze jedno,nie wiem jak airflow w budzie u Ciebie wygląda czy buda nie popsuje efektywności pracy coolera/wentylatorów

bo co z najlepszego coolera na CPU jak ciepło w budzie kumuluje się i kocioł tam jest.

 

Długi czas używałem benchtable z D15,różne mobo różne CPU od 12 do 18-core ... Noctua radziła sobie bdb...

 

20191219_224207awj98.jpg

 

Potem mnie podkusiło do 925 ten set wpakować i zaczęły się problemy,bez dodania 9 sztuk Eloop 120mm PWM (3x front +3x top +3x tył budy) kocioł w budzie przy renderingu gotowy,

sprzęt się przy long term pracy gotował bo render wali nie 50*C na rdzeniach jak Metro Exodus a pod 80*C na podkręconym CPU więc to co ten cooler potrafi to buda popsuje mniej lub więcej na finał.

 

20200814_1302220tkvf.jpg

 

No i może się skończyć tak że inwestycja w bdb chłodzenie CPU to będzie początek wydatków...na kolejne wentylatory wymagane do budy czy wymianę budki na coś z bdb airflow...co Ty na to?

Czy to co pisze Aerial o pakiecie wentylatorów Arctic nie wydaje się oczywistym rozwiązaniem które jednocześnie ogarnia cooler CPU i airflow budy i nie wyrywa dziury w portfelu?

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Buda u mnie Enthoo Pro.

obraz.png.a16ad392ab41073a31b687635f1ba8ea.png

 

Lokalizacja peceta w tej chwili słabo — dosłownie w rogu pokoju, pod biurkiem. Od góry do blatu jest niecałych 20 cm, od tyłu do ściany jeszcze mniej. Bez puszczania kabli przez cały pokój / wiercenia dziur w szafach / wieszania półki nad monitorem nie miałbym tego gdzie postawić. (Na serio rozważam desktopa / cube'a do położenia na szafie, a mniej serio jakiś custom do szafy czy coś). Czy to znaczy, że AIO na front intake byłoby lepiej? Niestety do tej obudowy na froncie powyżej 240 ze specyfikacji wynika problem, choć jeżeli przyjmuje wentyle 2x140 na froncie, to nie bardzo rozumiem, dlaczego radiator 280 miałby nie wejść (po wyjęciu racka na dyski, a mam wyjęty, i racka na optyczne też mogę wyjąć). Na stronie 2 manuala jest exploded view, a na 27 jest o miejscach na chłodnice.

Co do U12A, to znalazłem taki test w dyskusji na tym forum: https://nl.hardware.info/artikel/9225/5/noctua-nh-u12a-review-14-cm-prestaties-in-12-cm-formaat-testresultaten-socket-115x

Ciekawostką jest to, że tego mojego Gelid Phantoma to uwzględnia. Przy 95W w normalizacji do 30 decybeli wyszło im tyle samo na tym Gelidzie, co na U14S. Dark Rock 4 (non-Pro), Macho Direct i Fuma wypadły gorzej od Phantoma. DRP4 i D15 — o dwa stopnie lepiej. U12A — o jeden stopień lepiej. W normalizacji do 40 były 3 stopnie straty do DRP3 i 2.5 do D15. Do U12A (którego radiator wygląda jak Phantom przerobiony na single tower) niecałe 2 stopnie straty. (Do Fumy 0.6). Jak na to patrzę, to myślę sobie, że może jest jakaś nadzieja dla tego Gelida z moimi Silent Wingsami 3 hi-speed, ewentualnie z Arcticami P14, a zaczynam wątpić w sens kupna nowego coolera, chyba że po prostu na zasadzie haraczu za „nie chrzanić się”.

Może rzeczywiście kupię pięciopak P14. Widziałem trochę testów i ciężko jest go pobić. Na radiator będzie super, a na przód do obudowy przez filtr i mesh ciśnieniowy wentyl też się nada. Tylny wylot jest do wymiany.

Edit: buda z lepszym AF chętnie — Meshify C? Carbide 540? P500A? Ewentualnie jakiś desktop/niższy cube mógłbym położyć na szafie przy biurku (rękę podnieść do włącznika raz na tydzień to żaden problem), to i pod nogami byłoby więcej miejsca. Ze zmianą obudowy wstrzymałbym się jednak do zmiany platformy, wtedy pomyślałbym o mniejszym formacie mobo.

 

 

 

 

Edytowane przez lukaszgos

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...