Skocz do zawartości
Camis

UOKiK: niewykorzystane pieniądze z konta pre-paid do zwrotu

Rekomendowane odpowiedzi

Cytat

 

UOKiK: niewykorzystane pieniądze z konta pre-paid do zwrotu

Polkomtel dostał za to 20 mln zł kary. T-Mobile woli oddać pieniądze użytkownikom pre-paid, którzy mieli środki na koncie, gdy ważność konta wygasła. To może być nowa praktyka rynkowa.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zajmował się tą sprawą od dłuższego czasu. Chodzi o doładowania telefonii na kartę (pre-paid). Wprawdzie użytkownicy często gromadzą pieniądze na koncie telefonu na kartę i ich nie wykorzystują,  a mimo tego mogą je stracić, jeśli nie dopełnią dodatkowych warunków i w efekcie ważność konta wygasa. Aby nie wygasło trzeba zwykle doładować konto. W sumie – uważa UOKIK – taka konstrukcja utrudnia decyzję o zmianie operatora i jest sprzeczna z unijnymi przepisami.

Dziś urząd poinformował, że prezes Tomasz Chróstny zobowiązał T-Mobile Polska do zwrotu pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid, a operator to zobowiązanie przyjął. Zmieni również regulamin, w którym stoi, że „W przypadku utraty Ważności Konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostają anulowane po upływie 14 dni"

UOKiK nie podał, ile w sumie przekazać ma T-Mobile użytkownikom. Będzie to zależało od ich aktywności. Trzeba bowiem wystąpić do operatora z wnioskiem.

Zwrot ma nastąpić w ciągu 2 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji. Do tego czasu telekom musi poinformować wszystkich klientów usług przedpłaconych o wprowadzeniu procedury zwrotu niewykorzystanych środków, przy czym osoby po 65 roku życia dowiedzą się o swoich nowych uprawnieniach z wiadomości sms lub telefonicznie.

 

https://www.parkiet.com/Technologie/307089906-UOKiK-niewykorzystane-pieniadze-z-konta-pre-paid-do-zwrotu.html

 

 

Cytat

 

Środki na karcie nie będą już przepadać w razie wygaśnięcia konta. UOKiK nakazał T-Mobile zmianę regulaminu

 

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał T-Mobile zwrócić swoim klientom niewydane pieniądze, które pozostały po wygaśnięciu ich konta prepaid. Podobnych decyzji można spodziewać się również w stosunku do innych operatorów: Orange Polska i P4. 

 

T-Mobile podzieliło los Polkomtelu, w stosunku do którego decyzja o ukaraniu zapadła jakiś czas temu. UOKiK stanął na stanowisku, że niewykorzystane środki na koncie operator powinien zwracać klientom.

Dotychczas T-Mobile zgodnie z zapisami wewnętrznego regulaminu, w przypadku utraty ważności konta niewykorzystaną kwotę lub jednostkę rozliczeniową anulowało po upływie 14 dni. Oznaczało to, mówiąc najprościej, że zgromadzone na koncie pieniądze przepadały. Jedynym sposobem na ich zachowanie było kolejne doładowanie konta, które przedłużało jego ważność. Jeżeli więc klient chciał zmienić operatora lub po prostu zapomniał o doładowaniu, tracił zgromadzone środki. Nie miał również żadnej możliwości, żeby odzyskać je wcześniej.

Ten sposób postępowania operatora wskazywał po części, że T-Mobile oszukuje swoich klientów i zmusza ich do doładowań wbrew ich woli, a nawet zniechęca do zmiany operatora. Prawo Telekomunikacyjne zabrania tego typu praktyk, w szczególności, jeśli wiążą się one z utrudnieniami w swobodzie wyboru dostawcy usługi.

 

https://bezprawnik.pl/zwrot-srodkow-z-karty-prepaid/

 

Cytat

 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. Decyzjami wydanymi w roku bieżącym Prezes Urzędu zobowiązał T-Mobile Polska S.A. do zwrotu klientom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid oraz zobowiązał Polkomtel Sp. z o.o. do zaniechania stosowania praktyki polegającej na przepadku takich środków.

     Zgodnie ze stanowiskiem Prezesa UOKiK konsumenci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. Konsumenci są w ten sposób zmuszeni do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez prawo telekomunikacyjne. Także Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej nakazuje dostawcom usług pre-paid uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie operatora i zwracać na wniosek konsumenta pozostałe na jego koncie środki. Operatorzy mogą od tej operacji pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. W niektórych europejskich krajach takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków od dawna jest już regułą.
     Najnowsza decyzja Prezesa UOKiK w tego typu sprawie – z 1 lipca 2020 r. (treść decyzji tutaj), dotyczy spółki T-Mobile Polska S.A., która zobowiązała się do zmiany regulaminu i wprowadzenia procedury zwrotu konsumentom pozostałych na kontach pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu 2 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji. Spółka musi też poinformować wszystkich klientów usług przedpłaconych o wprowadzeniu procedury zwrotu niewykorzystanych środków.

 

http://jedrzejow.pl/telefony-na-karte-decyzje-uokik/

 

https://www.money.pl/gospodarka/zwrot-pieniedzy-z-kart-prepaid-projekt-ustawy-to-umozliwia-6504029384521345a.html

 

Brawo EU, i UOKiK, bardzo dobre rozwiązanie :). 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Camis napisał:

Brawo EU, i UOKiK, bardzo dobre rozwiązanie :). 

Brawo? Dwadzieścia lat im to zajęło.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Cytat

 

Po decyzji UOKiK-u Play będzie zwracał klientom ofert prepaidowych niewykorzystane środki Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał operatorowi sieci Play zwrot klientom ofert prepaidowych niewykorzystanych środków na ich kontach. Telekom nie będzie odwoływał się od tej decyzji, wnioskowanie o zwrot niezużytych środków umożliwi klientom pod koniec listopada

 

Regulator powołuje się na obowiązujący od grudnia 2018 roku Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej zawierający przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług prepaidowych muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Mogą przy tym pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie.

 

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/play-na-karte-zwrot-pieniedzy-niewykorzystanych-srodkow-na-koncie-jak-uzyskac-jest-decyzja-uokik#.X3Gh_e74YZs.wykop?utm_source=wykop.pl&utm_medium=link-5717035&utm_campaign=wykop-poleca

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ooo panie szkoda że dopiero teraz, gdzieś w 2017 przez Play straciłem tak jak można tak powiedzieć ze 150zł, a pomyśleć że w UK i DE oraz NO to już od dawna działa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...