Skocz do zawartości
dulu10

Proste Custom Alu w stylu TJ07/Sma-8 w formacie M-ATX

Rekomendowane odpowiedzi

Stan na chwilę obecną:

ttn5mrti.jpg

 

 

dsc06425qgevh.jpg

Podziękowania dla użytkowników Halku i ThePunisher - dzięki nim zdałem sobie sprawę że istnieje coś takiego jak kostka do skręcania profili. Chyba przez nie złapałem zajawkę żeby spróbować zrobić własną obudowę. ? Cały projekt raczej szybko nie ujrzy światła dziennego, dopiero kiedy będę pewny że to co robię ma jakikolwiek sens zacznę się zastanawiać o umieszczeniu sprzętu. Więc wstępnie jest to worklog o samej obudowie, prostej, robionej chałupniczymi metodami i bez przytupu. Próbowałem nawet coś rysować z giętą blachą ale szczerze - nie chciałem się porywać z motyką na słońce. Pewne jest tylko to, że w razie czego, znajdą się tam miękkie rurki i maximus 8 gene.

Założenia:
- format micro-atx
- ułożenie elementów w stylu TJ07/SMA-8
- blacha aluminiowa 2mm

- łączenie profili za pomocą kostek 10x10mm z gwintem m3
- możliwość złożenia obudowy zarówno w stylu klasycznym jak i "inverted-atx" - pomysł porzucony przez konieczność zaoblenia krawędzi frontu ; front nie jest symetryczny
- wlot powietrza przez front, wylot tyłem, brak otworów na "dachu" obudowy"
- wydajność całego układu (opory przepływu powietrza) nie jest priorytetem
- między komorą główną a piwnicą cztery przepusty umożliwiające wkręcenie złączek po obu stronach
- maksymalne cięcie kosztów - co mogę zrobić sam to próbuję robić sam, elementy perforowane chcę zamówić na laserze

 

Coś tam zacząłem smarować w 2d w autocadzie jak by to mogło wyglądać. Kiedy doszedłem do momentu w którym musiałem zaprojektować przestrzeń między tacką na mobo a bocznym panelem, nie byłem już w stanie wyobrażać sobie tego w głowie, musiałem przejść na 3d. Z tego trybu nie pamiętałem praktycznie nic, natomiast wyuczenie się podstaw zajęło dosłownie kilka godzin.

budaostateczna1-temp6vkh5.jpeg

Obudowa jest imo ściśnięta do granic możliwości. Zasilacz sfx w piwnicy ma po 2mm luzu, nie wszystkie chłodnice dostępne na rynku się tam zmieszczą. Wysokość komory głównej jest uzależniona nie od wymiarów płyty głównej a od wysokości chłodnicy 240. Jak wcześniej, nie wszystkie chłodnice da się tam wcisnąć. Co do szerokości, na początku zakładałem przestrzeń między mobotray a panelem 15mm oraz możliwość montażu chłodnicy pod wentylator 92mm w tylnej części obudowy, później okazało się że nawet sam wentylator nie bardzo się tam zmieści. Wynika to z tego że blaszkę pod karty rozszerzeń wziąłem ze złomowiska, z obudowy którą każdy prawdziwy polak pamięta.

6013_big.jpg

Jako że ma być tanio, no to spróbowałem zrobić kilka paneli boshem, pilnikiem i starą wiertarką stołową. Poszukałem formatek przycinanych gilotyną na wymiar, znalazłem gościa który był nieco droższy niż reszta, ale miał dwie opinie że blaszki przycina idealnie. No i faktycznie przyciął. Inni podawali tolerancję cięcia 2mm więc u nich wolałem nie próbować.

20210407_133545dzkpo.jpg

Przepusty na przewody miały być robione tak, że wiercę dwa otwory otwornicą, a później między nimi robię cięcie boshem. Żeby mieć prostą linię to przykręcałem zaciskami kawałek sklejki. Niestety gdzieś mi się zapodziało zdjęcie z bliska z pierwszego cięcia dziury na backplate chłodzenia. Wyszła taka katastrofa że nie wierzyłem że to wyprowadzę. Nie dość że bosh mi zjeżdżał, robił ślady po bokach, to jeszcze głowica wiertarki stołowej ma taką oscylację że wiertło 3mm robiło mi otwory 3,5mm ? Ostateczny patent wyglądał tak, że granice cięcia rysowałem z pomocą ekierki stolarskiej i noża, boshem ciąłem kilka milimetrów od narysowanej linii, a na koniec wyrównywałem pilnikiem. Sposób okazał się bardzo dobry, alu jest miękkie i dokładne dopiłowanie takiej 10cm linii trwało może ze 2 minuty. No i zajęcia praktyczne - na przykład lekcja "nie dociskaj wiertła przy niskich obrotach bo je złamiesz". Te otwory musiałem robić ręczną bo ramie stołowej nie sięgało w to miejsce.

20210409_20223574jof.jpg

20210411_190800a2jhj.jpg

 

No ale w końcu było trochę czasu i dosłownie jeden dzień pięknej pogody, no to można było robić w dobrym świetle. Tylko piwka brakowało. No ale jak linie miały być proste to wiadomo, lepiej odpuścić ? W tle "zmasakrowany" backplate przed poprawianiem.

20210410_163557h6k0b.jpg

Ostatecznie wyszło to na prawdę spoko, byłem mega zadowolony z efektu. Oczywiście te bardziej "kanciaste" przepusty miały być obłe, tylko otwory nie wyszły mi w równej linii i musiałem to prostować. I tak wyszło to na dobre, bo bardziej mi się podobają. Gorzej że nie wiem czy wcisnę na nie uszczelkę krawędziową.

20210414_000343ifjcl.jpg

Potem została jeszcze kwestia dopasowania tej kratki na karty rozszerzeń. "Na oko" jak wsadzałem kartę to otwór na śrubę był przesunięty o dobre 5mm, ale na szczęście po prostu źle to wszystko trzymałem. Kiedy postawiłem całość w pionie na płaskiej powierzchni, to wyszło że wszystko się ładnie schodzi i trzyma kąt.

20210418_025109xljk8.jpg

 

20210418_025114kmkiv.jpg

 

Najbardziej schrzaniłem górną i dolną część obudowy - tam otwory pozjeżdżały mi po milimetrze. Powiększyć je to nie problem, problemem natomiast będzie późniejsze fazowanie tych otworów aby śruba ładnie się chowała. O tyle dobrze że te elementy robione pilnikiem mi równo wyszły, z drugiej strony są one mniej widoczne niż panele zewnętrzne.

Problem polegał na tym że nie chciało mi się punktakiem zaznaczać takiej ilości otworów bo by to trwało wieki. Pomyślałem że do stołu wiertarki przykręcę ekierkę zaciskami - tak żebym mógł kolejne rogi arkuszy do niej przykładać i wiercić. I na przykład kiedy środek otworu miał znajdować się w odległości 5mm od obu krawędzi, to zakładałem wiertło 10mm, przysuwałem ekierkę do wiertła, zakręciłem trochę i mocowałem ekierkę zaciskami. W teorii to powinno działać, w praktyce ta wiertarka to rzepa i taki sposób dawał na kawałku metalu odległość 5mm i 6mm. Analogicznie, kiedy wyrównywałem ekierkę wiertłem 12mm, to odległości wynosiły 6 i 7mm.

Co do kostek, myślałem że szukałem już na aliexpress na wszystkie możliwe sposoby. Dosłownie wszystkie możliwe frazy. Miałem już 20 sztuk w koszyku i miałem płacić, po czym zobaczyłem niżej coś ala "przedmioty które mogą ci się spodobać". No i okazało się że da się taniej. I żeby nie było że przesadzam - już miałem płacić 120zł za te 20 kostek, a zapłaciłem 50. Także..?

20210419_1815273fk0t.jpg

Dzisiaj przyszły to zrobiłem lekkie przymiarki. Coraz bardziej jestem przekonany że to ma prawo się udać, to machnę małego workloga ?. No i odpowiedź na pytanie, czy opłaca się niektóre elementy robić ręcznie - absolutnie nie. To mniej więcej różnica 15-20% w całkowitym koszcie wykonania. Do tego trzeba mieć czas. Bynajmniej nie żałuje - jeżeli się wszystko uda to fajnie będzie mieć świadomość że trochę się porobiło samemu, a nie tylko "narysować panele i zlecić wykonanie" ?
 

Edytowane przez dulu10
  • Like 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale czad. Mi tydzień zajęło 5% tego co ty zrobiłeś jak widać ekspresowo. Podziwiam, że przepusty atakowałeś boschem - ja miziam dremelem z tarczą 0,75mm i wychodzą dziadowsko.
W sumie może to wina że poskąpiłem na alu i rzeźbię w zdobycznej stali :E. Przybliżyłem sobie nawet zdjęcia i naprawdę jak na ręczną robotę super Ci idzie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś nawet wspomniałeś że jeździłeś po tarcze do dremela, miałem ci odpisać. Ja też objeździłem całą wiochę ale nigdzie nie było. Miałem dwie, to dwie złamałem przy wyciąganiu :). A że czas gonił, bo teraz już nie mam dostępu do warsztatu to bosh poszedł w ruch. Chociaż dremelem to by pewnie trwało wieki ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zapowiada się bardzo ciekawie, na pewno będzie obserwował ?. W piwnicy planujesz wrzucić chłodnicę 360mm czy 240mm? Pompa schowana w piwnicy? Alu zostawiasz gołe, czy chcesz malować?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W piwnicy 360, na froncie 240. 360 już mam.

 

20210406_1227523bjuy.jpg

 

Pompa schowana, rezerwuaru nie przewiduję, ale jeżeli się pojawi to jakiś niski i też w piwnicy. Lakier ma pójść wtedy kiedy nie będę już chciał nanosić żadnych poprawek, fazowań, otworów itp. Mam nadzieje że przykryje rysy?

budaostateczna1-tempdoks7.jpeg

Taką ramkę jak dla chłodnicy 360 chcę zastosować również dla 240, pierwotnie chciałem rad z wentylatorami przykręcać bezpośrednio do frontu. A z ramką mógłbym kombinować jakiś wysuwany filtr, do tego (nie wiem czy to nie twoje słowa) podobno jak śmigła mają bezpośrednio przed sobą jakąś przeszkodę to wydzielają dodatkowy hałas.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Uuu, ta 360mm wygląda jakby ktoś przez środek śrubokrętem przejechał. Na szczęście przy pomocy kombinerek, małego śrubokręta i mazaka permanentnego da się to szybko poprawić :P.

Rez koniecznie sobie zamontuj, nawet jakiś mały, byle był. Bez niego zalanie i odpowietrzenie pętli będzie problematyczne. Do tego ciecz cały czas paruje z układu, nawet jak jest szczelny - im wyższe temperatury cieczy tym paruje szybciej, więc jakiś rez musisz mieć.

Co do wentylatorów, to zależy od modelu - eLoopy piszczą gdy bezpośrednio przed nimi jest przeszkoda, ale wystarczy kilka mm miejsca i już są cicho. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzę szybkie postępy.
Kluczowa kwestia jak wizualnie wyjdą zewnętrzne blachy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, zawisztheblack napisał:

Uuu, ta 360mm wygląda jakby ktoś przez środek śrubokrętem przejechał.

Dlatego była tania ? poza tym prawdopodobnie nigdy nie widziała płynu, druga strona wygląda jak nowa. No i szczelna. A z prostowaniem finów to gorzej, bo są poodrywane niektóre lekko.

3 godziny temu, Tomcat napisał:

Kluczowa kwestia jak wizualnie wyjdą zewnętrzne blachy.

No jak będę miał w ręku ten panel frontowy z lasera to będę wiedział. Myślałem czy by nie zlecić komuś frontu na CNC ale to by było chyba 2/3 ceny całej obudowy, także na razie porzuciłem ten pomysł. A że troszkę tam pustawo, to się pocieszam że SMA-8 też nie ma na froncie niewiadomo jakich cudów a wygląda spoko, tak surowo. Myślę że w rogu nakleję wlepkę i7, asus i jakąś od karty graficznej ?

3 godziny temu, zawisztheblack napisał:

Rez koniecznie sobie zamontuj, nawet jakiś mały, byle był. Bez niego zalanie i odpowietrzenie pętli będzie problematyczne. Do tego ciecz cały czas paruje z układu, nawet jak jest szczelny - im wyższe temperatury cieczy tym paruje szybciej, więc jakiś rez musisz mieć.

Wiesz co, pomijając tę perełkę Ivanova, że z układu paruje 60ml na rok. Ile tej cieczy tak na prawdę paruje? Bo składałem już w życiu 2 układy (oba bez rezów) i jakoś nie zauważyłem żeby mi chociaż kropli ubyło ?

Edytowane przez dulu10

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
25 minut temu, dulu10 napisał:

Wiesz co, pomijając tę perełkę Ivanova, że z układu paruje 60ml na rok. Ile tej cieczy tak na prawdę paruje? Bo składałem już w życiu 2 układy (oba bez rezów) i jakoś nie zauważyłem żeby mi chociaż kropli ubyło ?

U mnie na rok schodziło około 0,5-1cm cieczy z reza. Jak chcesz się bawić bez reza i robiłeś tak już wcześniej, to czemu nie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że jeżeli nie ma rezerwuaru to istotne są dwie rzeczy:

- trójnik musi być przed wlotem pompy - jeżeli będzie za wlotem, to to jest rozwiązanie tylko dla baaaaaaardzo wytrwałych ?

- jeżeli w układzie są dwie chłodnice "w pionie", to obie powinny być umieszczone gwintami w tę samą stronę. Czyli albo obie gwintami w górę, albo obie gwintami w dół.

Tutaj na przykład nie miałem wyjścia i musiałem zastosować "przeciwstawny" układ chłodnic, na zdjęciu tego nie widać ale na froncie jest rad 240 z gwintami "do góry". Trzeba z tą obudową robić dokładne ruchy żeby wyprowadzić powietrze z tego miejsca zaznaczonego na czerwono, jednocześnie trzeba sobie cały czas "wyobrażać" gdzie aktualnie znajduje się bombel. A i tak nigdy nie udało mi się tego odpowietrzyć w 100%.?

img_0020tkkfj.jpg

 

 

  • Like 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może ktoś miałby pomysł?

Między mobotrayem a kostkami założyłem że będą jakieś tulejki dystansowe o długości 5mm. Najlepiej żeby wewnętrzny otwór miał 3mm - to nie będzie latać na boki, oraz żeby średnica zewnętrzna była coś około 10mm, ale nie więcej. Wiadomo, żeby tacka miała większą powierzchnię na której siedzi. Próbuje coś takiego znaleźć od kilku dni i coś nie mogę trafić. Czego mógłbym użyć? A jakbym mógł to kupić w miejscu gdzie są jeszcze śrubki to już w ogóle super. Mniej więcej tak to ma wyglądać, teraz dałem jakieś gumki - jedyne co znalazłem w szpargałach.

 

20210422_153034ixjuj.jpg

 

Druga kwestia to to, że potrzebuję krótkich śrubek, które będą "ładnie" zakończone z obu stron. Po to żeby przykręcić tę blaszkę na karty rozszerzeń. W tym przypadku też nie bardzo wiem jakie frazy wpisywać żeby znaleźć coś takiego ?

 

Patrząc na opinię, to na elementy z lasera jeszcze sobie dłuuuuuugo poczekam ? Porobiłbym jeszcze coś w międzyczasie z klamotami, ale już nie bardzo jest co..

Przymiarki z nudów

 

20210422_152210cekwd.jpg

20210422_152419p7k1h.jpg

20210422_152439lrk8s.jpg

20210422_154034bhk3h.jpg

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, dulu10 napisał:

Może ktoś miałby pomysł?

druk 3d możee

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
40 minut temu, dulu10 napisał:

niby można, ale myślałem o czymś metalowym

pl.aliexpress.com/item/4000313338516.html?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Ocho napisał:

pl.aliexpress.com/item/4000313338516.html?

Zamówione, dzięki za link ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o śrubki z jednej strony imbusowa z łbem kulistym i nakrętka kołpak. Wygoogluj może Ci będzie wizualnie pasować. Są na allegro bit-techu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 22.04.2021 o 23:32, Akei napisał:

Jeśli chodzi o śrubki z jednej strony imbusowa z łbem kulistym i nakrętka kołpak. Wygoogluj może Ci będzie wizualnie pasować. Są na allegro bit-techu.

Te nakrętki odpadają, bo będą kolidować ze śrubami trzymającymi karty rozszerzeń. Z drugiej strony, również na bittechu, są niskie nakrętki m3, gdyby wszystko było czarne to pewnie by "zniknęły". Z trzeciej strony, to w sumie mam dostęp do nitownicy. Bracket może być przymocowany na stałe i nie zepsuje to konceptu "inverted-atx", Z tym na razie się wstrzymam, temat do przemyślenia ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak jesteś szalony możesz to nagwintować i wkręcić małe śrubki od środka albo fazować od zewnątrz (tyłu) i użyć imbusów z łbem stożkowym :E Mi gwint w stali 1.4mm utrzymuje zasilacz bez problemu.
Walczyłem dzisiaj trochę ze swoimi blachami i coraz bardziej przekonuję się do nitowania, tylko przy rozwiercaniu robi się bałagan.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obserwuje i życzę powodzenia, bo mega przypomina jedną z moich wizji na mój projekt, ale w mniejszej skali :szczerbaty:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe czasy że Chiny przychodzą szybciej niż Polska, do tego później zamówione ?

20210506_130639uekqt.jpg

 

20210506_131010dyjo9.jpg

 

20210506_140111k4kcd.jpg

  • Like 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Uznałem, że kupienie uszkodzonego maximusa będzie świetnym pomysłem. ? Nie naprawie to odsprzedam za tyle samo, naprawie - spoko. Mam przycisk do papieru który służy mi za makietę, do tego będę się mógł w końcu dowiedzieć czy bloki na VRM od dużych maximusów będą pasować. Z góry sorki za słabe foty ale mam strasznie niekorzystne oświetlenie w pokoju. Anyway.

20210512_092620w1kho.jpg

20210512_092634p8jec.jpg

 

Mam wrażenie że wykonawca przeczytał nazwę pliku dxf "front", i jakoś bardziej się postarał. Zero nadpaleń, czyściutka blacha. Reszta ma trochę nadpaleń i wymaga przemycia (celowo nie zaznaczałem opcji dodatkowego gratowania). Ogólnie to jedynym mankamentem jest czas oczekiwania. Poza tym - ekstra! Na zdjęciu pozostałe elementy mogą wyglądać źle, ale to głównie brud po folii i resztki nadtopionego metalu który można zdrapać palcem. Jest git!

 

Żadnych niemiłych zaskoczeń. Jak pisałem wcześniej, otwory w górnym panelu obudowy wymagają powiększenia, a w dolnym - znacznego powiększenia. W dolnej części to pewnie i tak nie będę fazował tych otworów bo w sumie po co. Póki co brakuje mi śrubek o odpowiedniej długości więc skręcałem czym miałem. Z dziwniejszych rzeszy, to mobotray wystaje nieco poza bryłę i trochę odgina górną część obudowy. Będzie piłowanie ?

Mało brakowało, żeby otwór na backplate pod chłodzenie procesora był.. bezużyteczny. (widać na zdjęciu o co chodzi)

Najmilszym zaskoczeniem jest sztywność całości. O ile w pojedynkę perforowane elementy można wyginać jak gumę, to po skręceniu szkieletu nic się przegina nawet o milimetr. Jedyne co bym poprawił pod tym względem to dodanie kostki która złączyłaby mobotray z frontem mniej więcej w połowie wysokości. Kiedy ciągnę za pendrive żeby go wyciągnąć z portu, to front się w tym miejscu leciutko odgina. Do tego dodałbym otwór który łączyłby śrubą blaszkę pod karty rozszerzeń z mobotrayem, bo obecnie otwory są tylko z jednej strony. No ale to będę kombinował dopiero jak znowu będę miał dostęp do "warsztatu".

Dystanse między mobotray a kostki jeszcze nie dotarły.

Nie przyznałem się do tego wcześniej, ale nie wyszło mi gwintowanie dwóch otworów pod kołki montażowe. W te miejsca wkręciłem kombinerkami kołki z gwintem unc 6-32 (chyba). Weszły "równiej" niż te pod które otwory robiłem gwintownikiem...?

Rozkminy na obecną chwilę:

Skąd wziąć takie uszczelki krawędziowe, żeby nie miały centymetra na szerokości, tylko coś koło 4-5mm? Najwęższe jakie znalazłem to 9mm.

Jak estetycznie zasłonić luty na włączniku? Próbowałem dużą termokurczką ale nie chciała się aż tak mocno zacisnąć na przewodzie. Taśma izolacyjna też mi spadała.

Czym sfrezować krawędzie na obło? (!!)

Dobra starczy - FOTY

20210512_160754sgkqv.jpg

20210512_1608191mj2f.jpg

20210512_160837x7kuz.jpg

20210512_160844fijlw.jpg

20210512_1609110xjl6.jpg

20210512_160944cvkf7.jpg

20210512_161001f0jji.jpg

20210512_161017ufjsm.jpg

20210512_161031yujkh.jpg

20210512_1611196sk3r.jpg

20210512_161205r1j3v.jpg

 

 

 

  • Like 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze na szybko sprawdzenie czy ten cały inverted działa tylko w mojej głowie czy na serio. Z grubsza to jedyną wadą jest to że wtedy nie będę mógł użyć śrub stożkowych na froncie. Ale myślę że i tak tego nie wykorzystam, nie mój typ.

20210514_1722251fjl8.jpg

20210514_172233q6kga.jpg

20210514_172313ltks7.jpg

  • Like 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo przyjemnie to wszystko wygląda, zdecydowałeś się już na kolor?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Ocho napisał:

Bardzo przyjemnie to wszystko wygląda, zdecydowałeś się już na kolor?

Czarny to na pewno, chociaż nie chciałbym tak jak u Eldera i Punishera kompletnego matu tylko coś między matem a połyskiem (satynowy to się nazywa?). Gdyby ktoś znał przykłady projektów z takim lakierem - byłbym wdzięczy za linki, bo nie widziałem jeszcze nigdzie "tego czegoś" co bym chciał.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to nie do mnie niestety, takowej wiedzy nie posiadam. Z ciekawości co z tym maximusem jest nie tak?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...