Skocz do zawartości
Zamknięcie Forum PC LAB

Szanowny Użytkowniku,

Informujemy, że za 30 dni tj. 30 listopada 2024 r. serwis internetowy Forum PC LAB zostanie zamknięty.

Administrator Serwisu Forum PC LAB - Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie: wypowiada całość usług Serwisu Forum PC LAB z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia.

Administrator Serwisu Forum PC LAB informuje, że:

  1. Z dniem 29 listopada 2024 r. zakończy się świadczenie wszystkich usług Serwisu Forum PC LAB. Ważną przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie jest zamknięcie Serwisu Forum PC LAB
  2. Dotychczas zamowione przez Użytkownika usługi Serwisu Forum PC LAB będą świadczone w okresie wypowiedzenia tj. do dnia 29 listopada 2024 r.
  3. Po ogłoszeniu zamknięcia Serwisu Forum od dnia 30 października 2024 r. zakładanie nowych kont w serwisie Forum PC LAB nie będzie możliwe
  4. Wraz z zamknięciem Serwisu Forum PC LAB, tj. dnia 29 listopada 2024 r. nie będzie już dostępny katalog treści Forum PC LAB. Do tego czasu Użytkownicy Forum PC LAB mają dostęp do swoich treści w zakładce "Profil", gdzie mają możliwość ich skopiowania lub archiwizowania w formie screenshotów.
  5. Administrator danych osobowych Użytkowników - Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zapewnia realizację praw podmiotów danych osobowych przez cały okres świadczenia usług Serwisu Forum PC LAB. Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności

Administrator informuje, iż wraz z zamknięciem Serwisu Forum PC LAB, dane osobowe Użytkowników Serwisu Forum PC LAB zostaną trwale usunięte ze względu na brak podstawy ich dalszego przetwarzania. Proces trwałego usuwania danych z kopii zapasowych może przekroczyć termin zamknięcia Forum PC LAB o kilka miesięcy. Wyjątek może stanowić przetwarzanie danych użytkownika do czasu zakończenia toczących się postepowań.

Spl97

Socket AM5/Zen 4 - wątek zbiorczy

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

U chińczyka nawet za 550 zł wyjdzie więc 8400f to nie jest opcja dla ludzi którzy umieją korzystać z aliexpress. 

 

7800X3D za 1646 zł outlet xkom

Edytowane przez Pentium D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nowe płyty powoli się pojawiają.

 

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niedługo za płyty będzie się płacić więcej jak za procek :)

  • Haha 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niedługo? Przecież już tak jest jak bierzesz coś lepszego niż podstawa :p

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pytanko odnośnie altualizejci biosu na Asusie, jak zapisze/wyeksportuje sobie ustawienia to po aktualizacji mogę je przywrócić czy muszę wszystko na nowo i tak ustawić? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Możesz przywrócić w teorii. W praktyce na forum Asus piszą, że lepiej wklepać od nowa. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Godlike_(UT) napisał:

Pytanko odnośnie altualizejci biosu na Asusie, jak zapisze/wyeksportuje sobie ustawienia to po aktualizacji mogę je przywrócić czy muszę wszystko na nowo i tak ustawić? 

Na forum asusa devi zalecaja clear cmos i dodatkowo recznie ustawianie od nowa wszystkiego 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Generalnie wrobienie tego samego BIOS można było zawsze przywrócić ustawienia ale jak BIOS już był inny to nigdy mi nie wczytywało. Generalnie lepiej wbić od nowa ;) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, PiPoLiNiO napisał:

Możesz przywrócić w teorii. W praktyce na forum Asus piszą, że lepiej wklepać od nowa. 

Od roku wczytuję ten sam profil i wszystko śmiga :D

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Tez tak robilem, ale devsi asusa twierdza ze nie powinno sie tego odtwarzac z zapisanych ustawien/plikow

Wiec niewiele sie spierajac po kazdym update biosu robie cCMOS i ustawiam grzecznie z palca

Spowodowalo to tyle,ze rzadziej updateuje bios :)

Edytowane przez zachy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wie ktoś czemu są takie różnice w AIDA MEMORY read na prockach 1 ccd vs 2 ccd:

aida64_memread_7700x.png&f=1&nofb=1&ipt=

Wiem ze to ma małe znaczenie w grach programach itp, tylko czy macie jakeiś info skad to sie bierze , czy po prostu AIDA tak ma.

Wiem że na Ryzen 3000/5000 zapis był 2 razy wolniejszy 1ccd vs 2xccd bo tak zaprojektowane były.

Ale tu jest odczyt wolniejszy co dziwne bo to jest szybsza operacja w teorii od zapisu:)

 

memory-aida-bandwidth.png&f=1&nofb=1&ipt

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie między 7950x3d, a 14900ks przy 6000 jest około 10k różnicy na korzyść Intel. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

IF zapewne ogranicza przepustowość, to dokładnie taka sama zależność jak 1 vs 2 chiplety dla zapisu. W erze DDR4 zegar pamięci i IF był synchroniczny (standardowo), a teraz już tak nie jest.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@zachywszystkie timingi pamięci mam z palca ustawione i nie chce mi się tego wklepywać co update biosu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Mam pytanie.Chodzi o procka 7900x3d.Na 6 rdzeni podczas rozgrywki jest 3d v-cache.A następne 6 rdzeni co śpi jest nieaktywne? Jeśli gra potrzebuje np 8 rdzeni tak teoretycznie to chyba te pozostałe bez 3d -cache też się uruchamiają? Taki procesor z połową rdzeni 3d kasze to będzie się jeszcze nadawał do grania na premiere gta 6 ? Jak wyłączyć parkowanie rdzeni? Wytłumaczy ktoś z kolegów ?

Edytowane przez special5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 28.09.2024 o 01:23, special5 napisał:

eśli gra potrzebuje np 8 rdzeni tak teoretycznie to chyba te pozostałe bez 3d -cache też się uruchamiają

Gra nie operuje na rdzeniach. Moze sobie watki stworzyc, ktore i tak dla procesu gry rozloza sie po 6 rdzeniach - na tym polega parkowanie - gra widzi tylko 6 rdzeni. Ilosc gier, ktore umieja cos sensownego zrobic z 6 rdzeniami jest rowna zeru - bo nikt nie ma czasu tak tego optymalizowac. Glowny bottleneck w grach to istnienie jakiegos watku ktory robi znaczaco wiecej pracy od innych. Niestety silniki gier sa na tyle skomplikowane ze ciezko odkrecic dekady architektur opartych o jeden rdzen.

W dniu 28.09.2024 o 01:23, special5 napisał:

Taki procesor z połową rdzeni 3d kasze to będzie się jeszcze nadawał do grania na premiere gta 6 ?

Przeciez GTA to bedzie glownie wisiec na GPU. Obcizenie CPU bedzie maksymalnie na tym co konsole obecnej generacji sa w stanie pociagnac. Twoj procek ma duzy zapas mocy.

 

W dniu 28.09.2024 o 01:23, special5 napisał:

Jak wyłączyć parkowanie rdzeni? Wytłumaczy ktoś z kolegów ?

Szukaj CCD control w biosie i filmow na YT

W dniu 23.09.2024 o 22:11, wrobel_krk napisał:

Wie ktoś czemu są takie różnice w AIDA MEMORY read na prockach 1 ccd vs 2 ccd:

Dwa kontolery pamieci w przy dwoch chipletach, wiec odczyty x2, ale dla pojedynczego rdzenia to polowa tej predkosci.

  • Like 1
  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, sultan_kosmitow napisał:

na tym polega parkowanie - gra widzi tylko 6 rdzeni

A to nie działa tak, że gra widzi wszystkie rdzenie, tylko Windows rozmieszcza wątki tylko na rdzenie niezaparkowane?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
9 minut temu, tomcug napisał:

A to nie działa tak, że gra widzi wszystkie rdzenie, tylko Windows rozmieszcza wątki tylko na rdzenie niezaparkowane?

Tak widzi, ale dobrze napisana gra jest swiadoma ze na tym typie procesora masz w uzyciu maks polowe bo inaczej tracisz. Oczywiscie jesli kod jest z czapy i stworzy 30 watkow zajmujacych 50% CPU kazdy to scheduler w systemie rodzieli je na wszytskie rdzenie. Ogolnie scheduler windows (a wlasciwie sterownik od AMD) wie, ze dany proces to gra i wszystkie watki stara sie wrzucic na CCD z cache. Jesli tam braknie mocy to pojdzie na drugie CCD - ale to chyba rzadkosc. Gry nadal sa pisane tak, ze tylko 2-3 watki cos robia sensowengo, a reszta wisi na IO

Edytowane przez sultan_kosmitow

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

edit: nevermind - źle przeczytałem o co chodzi

Edytowane przez michaelius33

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, sultan_kosmitow napisał:

Gry nadal sa pisane tak, ze tylko 2-3 watki cos robia sensowengo, a reszta wisi na IO

To jest nieprawda. Uruchom sobie jakąś nową gierkę przy włączonych 3 rdzeniach bez HT to zobaczysz, jaką będziesz miał wydajność. Np. w Cyberpunk 2077 przy 4 rdzeniach FPS spada o 50%.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, sultan_kosmitow napisał:

Tak widzi, ale dobrze napisana gra jest swiadoma ze na tym typie procesora masz w uzyciu maks polowe bo inaczej tracisz.]

Optymista :E Przykład z nie X3D, tylko 9900X, gdzie AMD domyślnie włącza parkowanie rdzeni, w Starfield:

  • parkowanie: 96,6 FPS
  • brak parkowania (AGESA 1.2.0.0ab): 103,2 FPS
  • brak parkowania (AGESA 1.2.0.2 + gorsza sztuka CPU ~100 MHz niższy boost): 107,3 FPS

Starfield na tym procku obciąża go do ~40%, czyli jest ~10 wątków aktywnie coś robiących i takie wyniki mają sens, bo po przerzuceniu 4 z nich na drugi chiplet mają do dyspozycji nie "rdzenie logiczne" tylko wydajniejsze fizycznie i wydajność leci do góry. Ale dla porównania na 24-wątkowym Intelu obciążenie CPU jest ~60% i tutaj pytanie czy na pewno AMD jest dobrze wykorzystywane w tej grze? Może ma to jakieś uzasadnienie i skorzystanie z SMT na tej architekturze dałoby jakieś efekty uboczne, tego nie wiem, ale dziwnie to wygląda.

Inny przykład "dobrze napisanej gry" Glitchpunk 2077, który przez kilka lat nie wiedział, że na AMD z 8 rdzeniami warto wykorzystywać SMT, bo daje przynajmniej 10% do przodu. A dopiero niedawno geniusze z CDPR się o tym dowiedzieli i to zaimplementowali.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, sultan_kosmitow napisał:

Gra nie operuje na rdzeniach. Moze sobie watki stworzyc, ktore i tak dla procesu gry rozloza sie po 6 rdzeniach - na tym polega parkowanie - gra widzi tylko 6 rdzeni. Ilosc gier, ktore umieja cos sensownego zrobic z 6 rdzeniami jest rowna zeru - bo nikt nie ma czasu tak tego optymalizowac. Glowny bottleneck w grach to istnienie jakiegos watku ktory robi znaczaco wiecej pracy od innych. Niestety silniki gier sa na tyle skomplikowane ze ciezko odkrecic dekady architektur opartych o jeden rdzen.

Przeciez GTA to bedzie glownie wisiec na GPU. Obcizenie CPU bedzie maksymalnie na tym co konsole obecnej generacji sa w stanie pociagnac. Twoj procek ma duzy zapas mocy.

 

Szukaj CCD control w biosie i filmow na YT

Dwa kontolery pamieci w przy dwoch chipletach, wiec odczyty x2, ale dla pojedynczego rdzenia to polowa tej predkosci.

 

Pokaż mi gdzie tu są 2 kontrolery pamięci :]

 

zen4guide_slide_4-jpg.356205

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...