Skocz do zawartości
azgan

Techniki rekonstrukcji obrazu w grach - NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS, Checkerboard Rendering oraz inne

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Jak już debatujecie o porażkach konsol to może warto by sobie przypomnieć że kiedyś (1994r.) istniało coś takiego jak Atari Jaguar - konsola piątej generacji, pierwszy 64 bitowy sprzęt na rynku z najmocniejszą konfiguracją jaką można było sobie wtedy wyobrazić. Niestety masa błędów marketingowych a także czysto technicznych (konstrukcja padów, ograniczenia kartridżu, zbyt późne i zbyt drogie wprowadzenie napędu CD) spowodowała że deweloperzy którzy planowali bajeczną wręcz ilość dedykowanych tytułów wycofali się z tego jeden po drugim a w efekcie sam sprzęt sprzedał się w ilości... 250 tysięcy sztuk. Próby ratowania sytuacji spaliły na panewce bo w kilka miesięcy później swoje premiery miały Sony Playstation i Sega Saturn. Konsola która miała być przyszłością gamingu stała się gwoździem do trumny Atari... 

DSCF0257.png

Edytowane przez Element Wojny

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To smutne, że ludzie oceniają jakość na podstawie ilości.

Van Gogh za życia sprzedał tylko kilka obrazów. Street Fighter III (wybitna, ładna bijatyka 2D) gdy było świeże sprzedało się w zaledwie 80 000 egzemplarzy. Sega Dreamcast rozszedł się w 9,3 miliona sztuk. I co? To znaczy, że wszystko to było porażką?

Najpopularniejsze gry to Tangle Master 3D, Tower Run i Hide 'N Seek!. Czy są najlepsze? Podejrzewam, że nie.

4 minuty temu, Element Wojny napisał:

Jak już debatujecie o porażkach konsol to może warto by sobie przypomnieć że kiedyś (1994r.) istniało coś takiego jak Atari Jaguar - konsola piątej generacji, pierwszy 64 bitowy sprzęt na rynku z najmocniejszą konfiguracją jaką można było sobie wtedy wyobrazić. Niestety masa błędów marketingowych a także czysto technicznych (konstrukcja padów, ograniczenia kartridżu, zbyt późne i zbyt drogie wprowadzenie napędu CD) spowodowała że deweloperzy którzy planowali bajeczną wręcz ilość dedykowanych tytułów wycofali się z tego jeden po drugim a w efekcie sam sprzęt sprzedał się w ilości... 250 tysięcy sztuk. Próby ratowania sytuacji spaliły na panewce bo w kilka miesięcy później swoje premiery miały Sony PlayStation i Sega Saturn. Konsola która miała być przyszłością gamingu stała się gwoździem do trumny Atari... 

Zgadzam się, że decyzje Atari nie były najtrafniejsze. Powinni zainwestować w inne pady, napęd płytowy i lepsze objaśnienia dla deweloperów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, Kynareth napisał:

To smutne, że ludzie oceniają jakość na podstawie ilości.

Nie ludzie, a korporacje. A korporacje są bardzo nieludzkie. :E

Dla firmy to że jakaś konsola się kiepsko sprzedała jest jak najbardziej porażką. Mało kogo interesuje że jakiś tam % graczy docenił daną konsolę, jeśli jej sprzedaż była mała. Dziś prawie wszystko sprowadza się do najniższego wspólnego mianownika i tworzy pod masy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jestem zaskoczony, że FSR działa na tak starych GPU jak HD 7770 i 260X. Nvidia nigdy nie odblokowała by czegoś dla takich kart.

Wciąż uważam jednak, że takie techniki nie były by nam potrzebne, gdyby nie stagnacja wydajnościowa.

  • Confused 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
Godzinę temu, Kynareth napisał:

 Nvidia nigdy nie odblokowała by czegoś dla takich kart.

 

A jak ma odlokowac cos czego nie oferuje?? Moze ma odblokowac DLSS, ktory sprzetowo wymaga Tensorow? :rotfl:

Skad Ty bierzesz ta fantastyke  :E

Edytowane przez Phoenixsuple
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Kynareth napisał:

Wciąż uważam jednak, że takie techniki nie były by nam potrzebne, gdyby nie stagnacja wydajnościowa.

A gdzie ty masz tą stagnację w przypadku GPU? Między wydajnością GPU z PS4 a PS5 jest ogromna przepaść. Kierunek wyznaczyło już PS4 Pro kilka lat temu.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
4 godziny temu, Kynareth napisał:

Jestem zaskoczony, że FSR działa na tak starych GPU jak HD 7770 i 260X. Nvidia nigdy nie odblokowała by czegoś dla takich kart.

Wciąż uważam jednak, że takie techniki nie były by nam potrzebne, gdyby nie stagnacja wydajnościowa.

DLSS jest rozwiązaniem hardware'owym i wymaga tych całych Tensor cores a jak wiadomo do tego potrzebne są karty RTX. FSR to z kolei rozwiązanie software'owe dlatego można je zastosować praktycznie z każdą kartą, nawet sprzed 6-7 lat. W 99% przypadków hardware zawsze bije software, ale dla posiadaczy starszych kart FSR to zawsze jakiś ratunek.

Co ciekawe pod tematami związanymi z FSR przeważająca ilość tych pozytywnych opinii pochodzi od posiadaczy kart zielonych serii 10XX, 9XX i wcześniejszych. Oni chyba czują się nieco "porzuceni" przez Nvidię która nic im nie zaproponowała i zdziwieni że pomocna dłoń wyszła od konkurencji ;) 

Edytowane przez Element Wojny

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
53 minuty temu, Element Wojny napisał:

 Oni chyba czują się nieco "porzuceni" przez Nvidię która nic im nie zaproponowała i zdziwieni że pomocna dłoń wyszła od konkurencji ;) 

Jak Ty sobie wszystko potrafisz tlumaczyc :E

rOe2yi0.png

 

Edytowane przez Phoenixsuple
  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Niektórzy to się zachowują jakby AMD dopiero co odkryło metodę skalowania obrazu z niższych rozdzielczości w grach :E

Gdzie te metody mamy przecież już stosowane od lat na PC i to w setkach gier :E Oprócz różnic w jakości poszczególnych metod skalowania. To główna różnica jest taka, że AMD dało do wyboru presety Ultra Quality, Quality, Balanced etc. Zamiast tego co mamy standardowo czyli suwaka skalowania rozdzielczości 100-90-80% etc. :E

Czy dodatkowo np. UBI w Assassinach stosuje jeszcze metodę skalowania rozdzielczości zintegrowaną z poszczególnymi trybami AA low-med. Dopiero High to natywna rozdzielczość. Większość ludzi nawet nie wie, że dając AA na low lub med w tych grach nie gra w natywnej rozdzielczości i cieszy się z przyrostu fps :E

"Ultimately, I feel that FSR is most useful at 4K in its ultra quality mode, but its utility drops off fast at resolutions and quality modes lower than that. Conceptually, I also think FSR has a less competitive position in the market of image enhancement technology. If a game only offers basic upscaling, FSR will do a better job, but why would a game only have basic upscaling? Every major engine on the market - whether it's from Ubisoft, Epic, Capcom or Square-Enix - has some form of TAA upscaling already. And because they're accumulating and reconstructing from more available data, they deliver improved results up against a single-frame spatial scaler. AMD has said that the technology may evolve, so we may well see new and improved techniques - but the bottom line is this: right now, there is absolutely no doubt that FSR can deliver stratospheric performance wins, but the higher the gain, the higher the pain in terms of image quality compromises."

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2021-amd-fidelity-fx-super-resolution-fsr-performance-wins-but-what-about-image-quality

 

Edytowane przez lukadd

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A niektórzy to nie widzą różnicy miedzy skalowaniem a zmiana rozdzielczości a dynamicznym skalowaniem rozdzielczości ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ja np. grając w FS 2020 czasami sobie ustawiam skalowanie  90 lub 80% gdy chce mieć więcej fps. Przy wyświetlaczu 4k są to jeszcze bardzo akceptowalne wartości i przy tej metodzie skalowania co jest w tej grze grając na 55" z odległości ~1.4m bardzo ciężko dostrzec różnice w jakości obrazu, a fps rośnie.

A dynamiczna rozdzielczość ogólnie w połączeniu z skalowaniem to dla większości osób poszukujących większej wydajności kosztem jakości obrazu, ogólnie będzie jeszcze lepsza niż sztywne skalowanie z niższej rozdzielczości. Ustawiasz sobie lock na 60, 75 czy 120fps włączasz skalowanie i gra sama dobiera rozdzielczość, aby trzymać określony pułap fps. I tak w mniej wymagającym miejscu będzie lepsza jakość obrazu, a w jakiejś zadymie gdzie GPU się poci gorsza, ale znowu w zadymie bardziej będziemy skoncentrowani na akcji niż na podziwianiu widoczków.

Dla tego właśnie na konsolach tak często i chętnie stosowana jest dynamiczna rozdzielczość połączona z skalowaniem. Zresztą w grach PC też taka opcja się nie raz pojawia.

Edytowane przez lukadd
  • Upvote 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Dynamiczna rozdzielczość to najlepszy F ze wszystkich. Niestety rzadko się pojawia w grach.

Edytowane przez kadajo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to NVIDIA ładnie odjechała z DLSS - brawo :respect:

DOOM Eternal z nawet 50% lepszą wydajnością dzięki DLSS. Battlefield 2042 otrzyma wsparcie DLSS i Reflex

W dniu 23.06.2021 o 21:57, kadajo napisał:

Ja widzę w tej technice cos więcej niż tylko jak to opisujecie "mydło", jej plusy i minusy, możliwości i ograniczenia. 

Wygląda na to że FSR też będzie dalej się rozwijać 

NVIDIA DLSS doczeka się trybu Ultra Quality, podobnie jak AMD FidelityFX Super Resolution. Otrzymamy lepszą jakość obrazu https://www.purepc.pl/nvidia-dlss-doczeka-sie-trybu-ultra-quality-podobnie-jak-amd-fidelityfx-super-resolution-otrzymamy-lepsza-jakosc-obrazu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Za chwile nvidia pozamiata do konca jak wprowadzi ten preset Ultra Quality :rotfl:

  • Like 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
24 minuty temu, Phoenixsuple napisał:

Za chwile nvidia pozamiata do konca jak wprowadzi ten preset Ultra Quality :rotfl:

w porównaniu z FSR to nawet zwykły preset DLSS wygląda jak super hiper turbo ultra quality

  • Like 2
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Bardzo jestem ciekaw tego presetu w szczegolnosci w 1080p, w ktorej to rozdzielczosci obraz najbardziej odstawal.

Edytowane przez Phoenixsuple

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie oba rozwiązania są dobre bo w przyszłości może wyjść coś dobrego. Kiedyś AMD kombinowało coś z Mantle ale to rozwiązanie im nie pykło. Tylko trzeba pamiętać, że dzięki temu mamy teraz dwa rozwiązania Vulkan i DX12. Być może za jakiś czas doczekamy się czegoś podobnego i wszyscy będą szczęśliwi. Tego sobie i wam życzę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, Azakiel napisał:

w porównaniu z FSR to nawet zwykły preset DLSS wygląda jak super hiper turbo ultra quality

Szczać na chamską Nvidię i ich chamskie podejście. AMD chociaż stara się wypuścić coś co będzie ogólnie dostępne, nie robi z tego pseudo exclusive'a dla jaśnie panów z RTX, co jest dla mnie komiczne samo w sobie. Oby FSR wrzucali do każdej gry jaka będzie miała premierę - zyskają na tym wszyscy, a nie tylko i wyłącznie pseudo burżuazja z RTX.

  • Haha 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, jak mają wprowadzić DLSS na kartach bez Tensorów :boink:

  • Upvote 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 26.06.2021 o 10:02, Kynareth napisał:

To smutne, że ludzie oceniają jakość na podstawie ilości.

Van Gogh za życia sprzedał tylko kilka obrazów. Street Fighter III (wybitna, ładna bijatyka 2D) gdy było świeże sprzedało się w zaledwie 80 000 egzemplarzy. Sega Dreamcast rozszedł się w 9,3 miliona sztuk. I co? To znaczy, że wszystko to było porażką?

Najpopularniejsze gry to Tangle Master 3D, Tower Run i Hide 'N Seek!. Czy są najlepsze? Podejrzewam, że nie.

Generalnie masz racje, ale tu raczej była mowa o sukcesie komercyjnym, a nie jakości. Saturn to była fajna, choć przekombinowana konsola. Potężny sprzęt do 2D, na który wyszło dużo fajnych tytułów z automatów. Ale z powodu błędów marketingowych i błędów w założeniach nie sprzedał się. Dreamcast to w ogóle był techniczny majstersztyk, podobnie GameCube. Ale największy sukces komercyjny z tej generacji odniosło PS2 - najsłabsze technicznie, trudne w programowaniu. Zdecydował marketing, zaufanie graczy do marki, relacje z deweloperami etc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
33 minuty temu, caleb59 napisał:

Szczać na chamską Nvidię i ich chamskie podejście. Oby FSR wrzucali do każdej gry jaka będzie miała premierę - zyskają na tym wszyscy, a nie tylko i wyłącznie pseudo burżuazja z RTX.

Pamietaj, ze ta burzuazja bedzie miala DLSS oraz FSR jednoczenie :cool3:

 

23 minuty temu, tomcug napisał:

Ciekawe, jak mają wprowadzić DLSS na kartach bez Tensorów :boink:

Ja to sie dziwie, ze wgl cos takiego moze wywolywac u kogos takie skrajne emocje, chamska nvidia, burzuazja i chamskie podjescie do klienta, ze dostaje sie nowinki technologiczne i fakt ,ze nvidia jest krok na przod od amd :banan:

 

Edytowane przez Phoenixsuple

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
34 minuty temu, caleb59 napisał:

Szczać na chamską Nvidię i ich chamskie podejście. AMD chociaż stara się wypuścić coś co będzie ogólnie dostępne, nie robi z tego pseudo exclusive'a dla jaśnie panów z RTX, co jest dla mnie komiczne samo w sobie. Oby FSR wrzucali do każdej gry jaka będzie miała premierę - zyskają na tym wszyscy, a nie tylko i wyłącznie pseudo burżuazja z RTX.

Wystarczy że wprowadzą DLSS i FSR do każdej większej (i bardziej wymagającej) gry, a wszyscy powinni być zadowoleni bo każdy będzie miał wybór. 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...