Skocz do zawartości
azgan

Techniki rekonstrukcji obrazu w grach - NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS, Checkerboard Rendering oraz inne

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Moim zdaniem AMD od samego początku nie celowało w lepsza jakość tylko większą wydajność. W paru recenzjach to podkreślają ze to nie miało być lepsze od DLSS tylko dać możliwość szybkiej implementacji i dla graczy ze słabszymi GPU dać możliwość pogrania z lepszym FR. Moim zdaniem osiągnęli to i to z nawiązką. A będzie teraz tylko lepiej bo będą nad tym dalej pracować. Dodatkowo FSR działa praktycznie na wszystkim. Rewelacja.

I powiem szczerze obejrzałem sobie większość recenzji na swoim 65" calowym oledzie i w 4k nie widziałem zbytnio różnic jak nie było powiększenia 200% czy 400%. Tak obraz jest bardziej miękki i ma mniej detali ale cos za cos, przy 4k wsio rybka i tak a FSR już teraz ma pod tym względem przewagę nad DLSS. Tak jak pisałem gdzieś tam wcześniej, nawet jak DLSS będzie lepszy (i jest) to i tak FSR będzie łatwiej zaimplementować i skorzystają z tego przede wszystkim gracze ze słabszym sprzętem. Niech się jeszcze okaże ze ktoś rozkmini jak z tego zrobić plugin ala reshade i będzie bajka.

Edytowane przez kadajo
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To, że to będzie lepsze od dlss czy chociaż porównywalne to raczej nikt nie liczył. 

Gorsze jest to, że często ta metoda działa gorzej od innych metod skalowania które już są dostępne na rynku od dość dawna. Na pc to nie problem bo sam używasz to co ci pasuje. Na konsolach tam gdzie AMD będzie w ramach współpracy z twórcami gier forsowac swoja technikę stracą tylko gracze, bo tam nie ma wyboru i możliwości zmiany skalowania. Jesteś zdany na to co twórcy wrzucą do gry. 

No, ale większość twórców gier jednak ma swoje lepsze metody skalowania więc nie powinno to za często występować. 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dlatego jestem ciekawy jak się to dalej będzie rozwijać. Warto zauważyć ze są różne techniki ale nie w każdej grze jednak dostępne. No i zawsze lepiej mieć większy wybór. Ja AMD kibicuje i już mi się podobają efekty ich pracy.

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
3 godziny temu, Radziuwilk napisał:

Oni i tak zjezdzaja do srednich detali i mecza sie na powiedzmy na 30-40fps. Wiec raczej roznicy by nie dostrzegli.

Ale po co im w takim razie 4k na średnich? Albo inaczej - po co zjeżdżają na średnie i jeszcze obniżają rozdziałkę ZNACZNIE poniżej natywnej? Na monitorze 1440p wyświetlanie FHD nawet bez wyostrzania ze sterowników da tak naprawdę efekt podobny do FSR, a jak dodać delikatne wyostrzanie, wyjdzie na jedno. Jeśli natomiast ci gracze kupili wspomniany monitor 4k do 1660S... :E

Ale dobra, pal licho graczy i ich konfiguracje karta-monitor/telewizor 4K OLED do 1660S :P

To jest cyrk jakich mało tak ogólnie.
Jeszcze dwie generacje temu... a w sumie także w obecnej generacji :E było spuszczanie się, że dzięki 2x większemu VRAM, przepustowości itp. Radki dają czadu w 4k, jak wszedłeś na dział monitorów, to wszystkie asy z sokolim wzrokiem pisały, że im już FHD na 24" wzrok wypala, ze do 27" to minimum 1440p, a 32" to już minimum 4k.  Konsolki - pomijając oczywiście szachownice i inne tricki - marketingowo reklamowało się/reklamuje jako sprzęty do 4k i... konsolowcy kpią z graczy PC, że u nich do 4k to karta pod hipotekę, a PCMR kpi, że kosolowe 4k to pic.

nVidia wpuszcza pierwszą kiepską wersję DLSS no i oczywiście zostaje zjechana, że mydło, że upscaling, że fake 4k itp.

NO ALE nVidia swój upscaling poprawia i jest to upscaling finezyjny - algorytmy uczone maszynowo plus wykorzystanie wektorów ruchu - screeny pokazują, że to naprawdę zadziwiająco dobrze wygląda.

A I TAK MA TYLKO JEDNO ZASTOSOWANIE - GRY Z RT. Tam brakuje mocy i zejście do 900p w takim Control daje karcie niezłego kopa.

Tymczasem AMD wprowadza zwykły ordynarny upscaling z nieco bardziej finezyjnym filtrem wyostrzającym - ot, wyciągnęli go nie z Paint NET, tylko z Affinity/Photoshopa i już u niektórych euforia, AMD odkryło Amerykę...

Swoją drogą ciekawe, czy tego samego nie da się ogarnąć Reshade JUŻ TERAZ :E

A o tym, co pisaliby ludzie na forach, jakbym im kilka lat temu napisał, że na 24" 16:10 gram zamiast w FHD w 1050p, nawet nie wspomnę - zjedli by mnie. :E A tu panie, 900p/1440p, nowy mesjasz gamingu na Radkach z 16 GB VRAM :E

29 minut temu, kadajo napisał:

i w 4k nie widziałem zbytnio różnic jak nie było powiększenia 200% czy 400%

QED - nagle wyświetlacze 4k jakoś tak straciły moc, nagle nie widać różnicy z czterech metrów pomiędzy 4k a upscalowanym 1440p z maską wyostrzającą z photoshopa :D No jakbym nie był w pracy, to bym się tarzał po podłodze ze śmiechu :D LOL, tyle lat przechwałek sokolich oczu na forach, tyle lat wciskania 4k, pisania o pikselozie na 55" z odległości 3m, a tu nagle stał się cud, nie ma różnicy, nic nie widać, gracze odkryli filtry wyostrzające :E

Edytowane przez Zas
  • Upvote 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

@Zas nie idź za ciemna masa tylko miej własne zdanie ;)

Przecież ta sytuacja pokazuje czarno na białym jak się sytuacja zmienia w miarę miejsca w którym siedzisz :)

Edytowane przez kadajo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, lukadd napisał:

To, że to będzie lepsze od dlss czy chociaż porównywalne to raczej nikt nie liczył. 

Gorsze jest to, że często ta metoda działa gorzej od innych metod skalowania które już są dostępne na rynku od dość dawna. Na pc to nie problem bo sam używasz to co ci pasuje. Na konsolach tam gdzie AMD będzie w ramach współpracy z twórcami gier forsowac swoja technikę stracą tylko gracze, bo tam nie ma wyboru i możliwości zmiany skalowania. Jesteś zdany na to co twórcy wrzucą do gry. 

No, ale większość twórców gier jednak ma swoje lepsze metody skalowania więc nie powinno to za często występować. 

Na konsolach to od dawna stosują własne rozwiązania rekonstrukcji obrazu które były tam szybciej wykorzystywane niż trafiło to na PC. W większości przypadków checkerboard rendering jest bardzo wydajny i potrafi wyglądać prawie tak samo dobrze jak natywne 4K o czym mówi samo Digital Foundry np. w materiale z ostatniego Resident Evil Village. O EX'ach to nawet nie ma co się rozwodzić bo wygląda to kapitalnie np. taki God of War gdzie jest jedna z lepszych implementacji szachownicy 

FSR od AMD na konsoli zacznie być przydatny wtedy kiedy ulegnie jego poprawa w jakości i zacznie to wyglądać lepiej od innych metod stosowanych obecnie na tych platformach. Jakiś czas temu można było przeczytać że SONY ma własny patent na odpowiednik DLSS

Nowy patent Sony sugeruje specjalne DLSS 2.0 stworzone na potrzeby PS5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

No pokazuje :E
Pal licho jeszcze 65" TV, tam tak czy inaczej 4k to mus, bo siatka pikseli byłaby ogromna.

Ale wszyscy gracze PC co to widzą piksele na 27" 1440p z odległości 80 cm nagle nie widzą zjazdu ilości detali na upscalowanym obrazie z wyostrzaniem :E No cyrk, LOL i ROTFL.

Ja mógłbym nawet cicho siedzieć, bo z moją wadą wzroku to mi rozdziałki NIECO niższe niz natywna nigdy nie wadziły, nawet mi żadne magiczne wyostrzanie niepotrzebne! - może poza RT, bo jednak pomiędzy 900p z DLSS i bez DLSS na 32" jest pewna różnica :E... Ale cała reszta? Nagle asy liczące piksele z odległości metra DO GIER BEZ RT będą sobie pchać upscaling z rozdziałki o dwa stopnie niższej :D 

Nie no, dobra, wiem, ze nie wszyscy, ale już samo to, że przyjęcie nowinki od AMD jest mieszane, podczas gdy DLSS 1.0 raczej zgodnie zaorano... No tak, faktycznie, kryzys na rynku GPU wiele zmienił :E

I żeby nie było - ja uważam, że 1440p na 32" jest wystarczające - dlatego do tej pory na każdym forum sprzętowym byłby uznany za ślepego :P

Pytanie jak teraz uzasadnić te gry po 150 GB z teksturami 4k/8k.

W sumie jakby dzięki wyostrzaniu z powrotem zaczęto stosować tekstury FHD czy tylko nieco lepsze i gry zmalałyby o połowę, to byłby plus! :E SSD ciągle drogie, no chyba, że na SATA.

Edytowane przez Zas
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Zas nieźle to wszystko podsumowałeś, zgadzam się z tobą w 100%.

@azgan a skąd wiesz, że jakość FSR w ogóle ulegnie poprawie? Przy korzystaniu tylko z aktualnej klatki nie ma na to szans. Nie ma też żadnych informacji, żeby AMD planowało zmienić sposób działania FSR.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, SebastianFM napisał:

@Zas nieźle to wszystko podsumowałeś, zgadzam się z tobą w 100%.

@azgan a skąd wiesz, że jakość FSR w ogóle ulegnie poprawie? Przy korzystaniu tylko z aktualnej klatki nie ma na to szans. Nie ma też żadnych informacji, żeby AMD planowało zmienić sposób działania FSR.

Nie wiem czy ulegnie poprawie ale w kolejnych wersjach AMD powinno nad tym popracować jeśli FSR ma się dalej rozwijać. NVIDIA przed wersją DLSS 2.0 też poprawiała swoją rekonstrukcję obrazu z różnymi efektami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Bo większość nie kuma wogle zasady ostrości obrazu, myślą ze ostrość to ma być żyleta na 100% najlepiej jeszcze podbita jakimiś boosterami. Nie, nie o to w tym chodzi. A co do dev gier to uwierzcie ze oni doskonale wiedza jak to wszystko działa  i wiedza jak zaimplementować takie rozwiązanie i nadal z korzyścią tekstur 4k 8k a potem 16k itd.

Myślę ze każdy kto się interesuje obrazem i jego jakością z czasem dochodzi do pewnych wniosków i jedne z pierwszych rzeczy jakie zmniejsza to właśnie ostrość obrazu jeśli nie jest już na "0" :) 

Ja np. u siebie na archaicznym już FHD używam FXAA bo dla mnie w grach niweluje wiele problemów z jakością obrazu. I jakoś nie widzę w pewnym temacie na tym forum płaczu ze moje SS są kiepskie, wręcz przeciwnie ;)

Edytowane przez kadajo
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

 

8 minut temu, azgan napisał:

Nie wiem czy ulegnie poprawie ale w kolejnych wersjach AMD powinno nad tym popracować jeśli FSR ma się dalej rozwijać. NVIDIA przed wersją DLSS 2.0 też poprawiała swoją rekonstrukcję obrazu z różnymi efektami.

Właśnie. NVIDIA doszła do wniosku, że trzeba wykorzystywać informacje z wielu klatek, aby uzyskać zadowalający efekt. A według mnie AMD popełniło wielki błąd, nie stosując takiego rozwiązania w FSR. Chyba, że to celowe działanie i już mają w planach FSR 2.0.

Edytowane przez SebastianFM
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nvidia i DLSS jest bardzo ciekawym przykładem jak gracze wpływają na jakość technologii a sama Nv tych graczy czasem potrafi wysłuchać.
Był DLSS 1.0 i był płacz ze za miękki, wychodzi DLSS 2.0, Nv dorzuca wyostrzenie sztuczne obrazu i nagle gracze zachwyceni i nawet piszą ze to wygląda lepiej niż natywne... to jest dopiero kabaret ;)

  • Confused 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
44 minuty temu, Zas napisał:

Tymczasem AMD wprowadza zwykły ordynarny upscaling z nieco bardziej finezyjnym filtrem wyostrzającym - ot, wyciągnęli go nie z Paint NET, tylko z Affinity/Photoshopa i już u niektórych euforia, AMD odkryło Amerykę...

Swoją drogą ciekawe, czy tego samego nie da się ogarnąć Reshade JUŻ TERAZ :E

Clarity jest w Reshade, bo używałem go w FFXIV. ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
14 minut temu, kadajo napisał:

Nvidia i DLSS jest bardzo ciekawym przykładem jak gracze wpływają na jakość technologii a sama Nv tych graczy czasem potrafi wysłuchać.
Był DLSS 1.0 i był płacz ze za miękki, wychodzi DLSS 2.0, Nv dorzuca wyostrzenie sztuczne obrazu i nagle gracze zachwyceni i nawet piszą ze to wygląda lepiej niż natywne... to jest dopiero kabaret ;)

Jesteś strasznym ignorantem albo nie masz pojęcia o czym piszesz, skoro dla ciebie różnica między DLSS 1.0 a 2.0 polega na dodanym wyostrzaniu. Jakie wyostrzanie? Przecież działanie DLSS 2.x nie opiera się na tym tylko na akumulowaniu informacji z wielu klatek. To, że ma parametr określający ostrość wyjściowego obrazu i w jednej grze z tym przegięli o niczym nie świadczy.

Edytowane przez SebastianFM
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nv używa wyostrzenia obrazu, czyli zrobiła najprostszy trick jaki można i to zadziałało, jak tego nie rozumiesz to co ja poradzę ;) 

  • Haha 3
  • Confused 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu nie ma nic do rozumienia ponieważ piszesz głupoty.

  • Haha 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, SebastianFM napisał:

Tu nie ma nic do rozumienia ponieważ piszesz głupoty.

Tak tak bo DLSS 2.0 odkrył magiczne pokłady nieznanej przy 1.0 technologii której nieświadoma była nawet Nv 🤣

  • Confused 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tłumacz to sobie jak chcesz, nawet magią. Ja mam to gdzieś.

  • Like 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, kadajo napisał:

Dlatego jestem ciekawy jak się to dalej będzie rozwijać. Warto zauważyć ze są różne techniki ale nie w każdej grze jednak dostępne. No i zawsze lepiej mieć większy wybór. Ja AMD kibicuje i już mi się podobają efekty ich pracy.

Mi też. Fajna sprawa z tym FSR a przecież to dopiero początek. 

Interesujące jest też że na zachodnich forach odbiór jest naprawdę pozytywny, u nas z kolei jedno wielkie psioczenie 🤣

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

A czego się spodziewałeś na forum PcLaba :E

Tam chociaż potrafią szerzej spojrzeć na temat, a tu zobaczyli miękki obraz przy zbliżeniu 200% - 400% i płacz i lament 😂

Edytowane przez kadajo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podobne dyskusje toczą się na kilku polskich serwisach jak PurePC czy PPE - szkoda tylko że nazbyt często zamiast normalnej gadki ludzie po prostu zaczynają bawić się w personalne podjazdy, głupie docinki itd. które najczęściej wychodzą z obozu zielonych.

Ja nie podważam DLSS - to świetny ficzer który zostawia FSR daleko w tyle i zapewne tak już pozostanie. Nie uważam też by AMD celowało w jakikolwiek wyścig i wchodzenie w szranki z tą technologią - to głównie media skupiły się na bzdurach typu "AMD szykuje pogromcę DLSS" itp. My na kartach czerwonych nie mieliśmy nic w tym temacie a teraz w końcu coś dostaliśmy - oczywiście FSR na dzień dzisiejszy jest w powijakach ale ta technologia będzie się rozwijać i sądzę że będzie tylko lepiej. Nawet nie masz pojęcia jak wiele osób na zachodnich forach dziękuje AMD za ten dodatek - co ciekawe bardzo często są to osoby z obozu zielonych siedzące na kartach serii 9XX/10XX które chociażby z powodu obecnych cen kart nie mogą sobie pozwolić na wymianę sprzętu a ta technologia daje im od kilku do kilkunastu dodatkowych fps'ów. 

Każdy ma swoją opinię i nikt tu nikogo nie przekona do jej zmiany. Ja się cieszę że FSR jest bo to zawsze jakiś wybór i liczę że w miarę upływu czasu kiedy AMD bardziej ogarnie temat i deweloperzy będą stosować ją w szerszym zakresie będzie to świetna opcja dla KAŻDEGO gracza. 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

No czyli na zachodzie tez nagle odkryli Clarity z Reshade (faktycznie, jest, nawet w Mafii III sam używałem! - teraz skojarzyłem) i wyostrzanie w sterownikach. :E

LOL i ROTFL, ale jak już wspominałem, mam nadzieję, ze dzięki temu skończy się era tekstur 4k, i tak samo zamiast pakować g...e matryce 4k do monitorów 27-32", zainwestują w DOBREJ JAKOŚCI VA albo IPS z filtrem czerni w 1440p! :D
 

Edytowane przez Zas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
22 minuty temu, Element Wojny napisał:

Mi też. Fajna sprawa z tym FSR a przecież to dopiero początek. 

Interesujące jest też że na zachodnich forach odbiór jest naprawdę pozytywny, u nas z kolei jedno wielkie psioczenie 🤣

Niektórzy cały czas twierdzą, że pseudo DLSS pod nazwą V1 generuje dobry obraz 🤣

Tylko techniki oparte na AI są w stanie coś więcej ugrać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Element Wojny święta racja, nic dodać nic ująć :)

  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ciekawe która stara gra - bez własnego skalowania - nie wyrabia na karcie pokroju 1060 i która nowa nie ma ustawień rozdzielczości renderowania/wyświetlania? :E

A nawet jeśli jakieś nowe gry ich nie mają, to nVidia ma wyostrzanie, można użyć na nienatywnej rozdziałce.

No ale panie! FHD na monitorze 1440p?! 900p na monitorze FHD? MYDŁO! OCZY PALI! :E Za to nienatywna rozdziałka nazwana dla niepoznaki FSR z filtrem Clarity - ło panie, wreszcie można pograć!

Edytowane przez Zas
  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...