Skocz do zawartości
azgan

Techniki rekonstrukcji obrazu w grach - NVIDIA DLSS, AMD FSR, Intel XeSS, Checkerboard Rendering oraz inne

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

No czyli na zachodzie tez nagle odkryli Clarity z Reshade (faktycznie, jest, nawet w Mafii III sam używałem! - teraz skojarzyłem) i wyostrzanie w sterownikach. :E

LOL i ROTFL, ale jak już wspominałem, mam nadzieję, ze dzięki temu skończy się era tekstur 4k, i tak samo zamiast pakować g...e matryce 4k do monitorów 27-32", zainwestują w DOBREJ JAKOŚCI VA albo IPS z filtrem czerni w 1440p! :D
 

Edytowane przez Zas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
22 minuty temu, Element Wojny napisał:

Mi też. Fajna sprawa z tym FSR a przecież to dopiero początek. 

Interesujące jest też że na zachodnich forach odbiór jest naprawdę pozytywny, u nas z kolei jedno wielkie psioczenie 🤣

Niektórzy cały czas twierdzą, że pseudo DLSS pod nazwą V1 generuje dobry obraz 🤣

Tylko techniki oparte na AI są w stanie coś więcej ugrać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Element Wojny święta racja, nic dodać nic ująć :)

  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ciekawe która stara gra - bez własnego skalowania - nie wyrabia na karcie pokroju 1060 i która nowa nie ma ustawień rozdzielczości renderowania/wyświetlania? :E

A nawet jeśli jakieś nowe gry ich nie mają, to nVidia ma wyostrzanie, można użyć na nienatywnej rozdziałce.

No ale panie! FHD na monitorze 1440p?! 900p na monitorze FHD? MYDŁO! OCZY PALI! :E Za to nienatywna rozdziałka nazwana dla niepoznaki FSR z filtrem Clarity - ło panie, wreszcie można pograć!

Edytowane przez Zas
  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ważne żeby monitor/Tv chodził w natywnej :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Czekaj, to LCD potrafią jak CRT chodzić w innej niż natywna? :E
Coraz lepiej, watek się rozkręca! Najlepsze, ze pierwszy raz nawet taki technologiczny noob jak ja (wiecie dobrze, jak "ogarniam" te wszystkie RT, GI, AO itp) może się pośmiać. :P

Edytowane przez Zas
  • Haha 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
12 godzin temu, DisconnecT napisał:

Ja bym powiedział że to jest stuprocentowe zagranie marketingowe. NV ma zaplecze technologiczne i przede wszystkim GPU które posiada przyśpieszenie sprzętowe dla DLSS, AMD próbuje z niczego zrobić coś, efekt jest oczywisty i wręcz oczekiwane, mnie raczej dobija fakt że ludzie dają się nabrać, to budzi spore obawy że w przyszłości będą nam wciskać byle chłam, bo skoro większość nie widzi różnicy to po co się starać.

Teoretycznie ma to w sumie jakiś sens. We współpracy z twórcami dobieramy takie ustawienia rozdzielczości (niższej od natywnej), antyaliasingu temporalnego i filtra wyostrzającego, żeby zapewnić optymalny wynik z punktu widzenia jakości obrazu i wydajności w konkretnym tytule.

Problemy są dwa:
- marketing AMD twierdzący, że to jakiś nowa "technologia" i rywal DLSS będący jednocześnie otwartym standardem,
- ktoś się nie przyłożył do pracy i wyniki są dalekie od optymalnych w większości tytułów.

To powinno funkcjonować jako zalecany przez AMD "presenty" do poszczególnych gier aktywowane 1 kliknięciem, nic więcej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Ktoś się nie przyłożył" to raczej łagodne określenie. Ja bym to nazwał dosadniej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Tu się zgodzę, zlanie od charakterystyki obrazu gry, wielkości elementów na ekranie, tekstur itp potrzebne są nieco inne ustawienia wyostrzania, więc jak będą lepiej dobrane i zapisane w profilu dla danej gry, to efekt będzie lepszy niż kombinowanie samemu. Zabawne są jednak reakcje, cały kontekst rynkowy i zachwyt niektórych osób.

Oraz marketing AMD, bo mimo wszystko jest to promowane jako swego rodzaju odpowiedź na DLSS.

No cóż, jak widać nie tylko w grach z cisnącym karty RT będzie trzeba wrócić do FHD z upscalingiem i wyostrzaniem :E

Jak to szło z tym RT, znikome korzyści, powrót do mydła w FHD...

Edytowane przez Zas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
51 minut temu, Element Wojny napisał:

Podobne dyskusje toczą się na kilku polskich serwisach jak PurePC czy PPE - szkoda tylko że nazbyt często zamiast normalnej gadki ludzie po prostu zaczynają bawić się w personalne podjazdy, głupie docinki itd. które najczęściej wychodzą z obozu zielonych.

Ja nie podważam DLSS - to świetny ficzer który zostawia FSR daleko w tyle i zapewne tak już pozostanie. Nie uważam też by AMD celowało w jakikolwiek wyścig i wchodzenie w szranki z tą technologią - to głównie media skupiły się na bzdurach typu "AMD szykuje pogromcę DLSS" itp. My na kartach czerwonych nie mieliśmy nic w tym temacie a teraz w końcu coś dostaliśmy - oczywiście FSR na dzień dzisiejszy jest w powijakach ale ta technologia będzie się rozwijać i sądzę że będzie tylko lepiej. Nawet nie masz pojęcia jak wiele osób na zachodnich forach dziękuje AMD za ten dodatek - co ciekawe bardzo często są to osoby z obozu zielonych siedzące na kartach serii 9XX/10XX które chociażby z powodu obecnych cen kart nie mogą sobie pozwolić na wymianę sprzętu a ta technologia daje im od kilku do kilkunastu dodatkowych fps'ów. 

Każdy ma swoją opinię i nikt tu nikogo nie przekona do jej zmiany. Ja się cieszę że FSR jest bo to zawsze jakiś wybór i liczę że w miarę upływu czasu kiedy AMD bardziej ogarnie temat i deweloperzy będą stosować ją w szerszym zakresie będzie to świetna opcja dla KAŻDEGO gracza. 

Bo niektóre osoby już zapomniały jak wyglądały początki DLSS

DLSS rozczarowuje, ale NVIDIA obiecuje poprawę https://ithardware.pl/aktualnosci/dlss_rozczarowuje_ale_nvidia_obiecuje_poprawe-8660.html

NVIDIA musiała przejść długą drogę żeby DLSS zaczęło wyglądać i dopieli swego.

Jak to się mówi:

"nie od razu Rzym zbudowano"

  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja bym chętnie zobaczył możliwość włączenia dynamicznej zmiany rozdzielczości. Cos takiego mamy w Jedi Fallen Oder i jeszcze kilku innych grach. CP2077 np.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

AMD miało bardzo dużo czasu, aby dodać do FSR bardziej zaawansowane techniki rekonstrukcji obrazu, które są przecież znane i stosowane od lat. 

Na moje sprawa jest oczywista dla czego poszli tą drogą. Po prostu idą na ilość, a nie jakość. Taką technikę będzie można łatwiej dodawać do większej ilości gier na różnych silnikach. A, że jej jakość i zasada działania jest nie wiele lepsza od zwykłego skalowania rozdzielczości i tu też bedzie zależeć od danej gry bo i czasami może wcale nie być lepiej, a w niektórych aspektach i gorzej to obojętne, ważne aby to sprzedać. Już nawet teraz widać jak marketing działa :E

Edytowane przez lukadd
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie mogliby modyfikować wartości filtra wyostrzającego w zależności od zawartości klatki, żeby go dodatkowo dopasować do obrazu na ekranie... tyle że przy zmianach obrazu mogłoby to powodować dziwne artefakty bo przecież efekt wyostrzania jest pewnie taki sam na obszarze całej klatki, wiec w sumie pomiędzy klatkami różnić się nie może.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na to ile NV zajęło dopracowanie DLSS (i że cały czas muszą to rozwijać) to ja sukcesów AMD nie wróżę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
18 minut temu, Isharoth napisał:

@azgan A jakie widzisz możliwości rozwoju FSR?

Z pustego i Salomon nie naleje.

Prezentacja NVIDIA dotycząca DLSS 2.0 z 23 marca 2020 r.
DLSS 2.0 – IMAGE RECONSTRUCTION FOR REAL-TIME RENDERING WITH DEEP LEARNING

diNledn.png

Jak widać po jakości DLSS 2.x NVIDIA poradziła sobie z tym wyzwaniem stosując rozwiązanie używające wielu klatek a AMD używając tylko aktualnej klatki nie.

Edytowane przez SebastianFM
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rozmycia to raczej nie zlikwidują przy szybszym ruchu myszką to wynika z zasady działania DLSS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, Isharoth napisał:

@azgan A jakie widzisz możliwości rozwoju FSR?

 

6 minut temu, SebastianFM napisał:

Z pustego i Salomon nie naleje.

Prezentacja NVIDIA dotycząca DLSS 2.0 z 23 marca 2020 r.
DLSS 2.0 – IMAGE RECONSTRUCTION FOR REAL-TIME RENDERING WITH DEEP LEARNING

diNledn.png

Jak widać po jakości DLSS 2.x NVIDIA poradziła sobie z tym wyzwaniem stosując rozwiązanie używające wielu klatek a AMD używając tylko aktualnej klatki nie.

Jakoś sobie z tym poprawianiem radzili przed DLSS 2.0 co widać nawet w Metro Exodus wersja z 2019 roku (nie mylić z Enhanced Edition).

Metro Exodus – DLSS Fix improves sharpness a lot | Graphics Comparison

Skoro dało się to poprawić na wcześniejszych wersjach DLSS to nie da się zrobić nic z FSR?

Niech to dalej rozwijają.

Ja nie jestem inżynierem z AMD żeby zadawać mi takie pytania.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdyby wydajność/cena wzrastała jak dawniej, to nie trzeba by nowych technik upscalowania obrazu. Tak ja to widzę. Ale miło ze strony AMD, że nie ograniczają FSR do Navi 2.0, jak zrobiłaby to Nvidia. Z czasem FSR prawdopodobnie będzie bardziej dopracowane.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Oczywiście że będzie dopracowana. Nie wiedzieć czemu sporo osób komentuje FSR jakby wczoraj zapodano jakąś finalną wersję która już nie będzie rozwijana - a przecież to dopiero jest jej start. Do tego czytałem przed chwilą wypowiedź jednego z polskich deweloperów który pisał że implementacja FSR jest śmiesznie łatwa - im zajęło to całe 5 dni /poprawka : 1 dzień/

Będzie dobrze 😀

Zintegrowanie go z silnikiem zajęło może dzień, a potem pozostało dodać odpowiednią opcję do interfejsu użytkownika. Nie musieliśmy wprowadzać żadnych poprawek, po prostu działało.
Źródło: https://www.gry-online.pl/hardware/fidelityfx-super-resolution-od-amd-gotowe-na-start-mamy-7-gier/z21ffd1

Edytowane przez Element Wojny

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, oczywiście, bo do tej pory wszystko czego AMD dotknęło doszlifowano i jest w porządku 🤣

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czemu mnie nie dziwi że najwięcej do powiedzenia na temat nowego ficzera czerwonych mają posiadacze zielonych kart...........

  • Like 2
  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ po pierwsze wy nie potraficie tego obiektywnie ocenić a po drugie to my już wiemy jak to powinno wyglądać.

  • Like 1
  • Haha 2
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałiłem na wcześniejszych stronach i nie widziałem żeby ktoś linkował więc pozwolę sobie dodać 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...