Skocz do zawartości
Camis

Transformacja energetyczna - OZE, Fit for 55, paliwa kopalne, ceny energii, limity CO2, samochody elektryczne

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, Minciu napisał:

To daj linka do unijnego nakazu nakładania opłat z zanieczyszczanie powietrza pyłem z opon i hamulców. W jaki sposób ma wpłynąć to pozytywnie na klimat? 

Proszę bardzo, tylko przytoczę fragmenty. Jak chcesz dyskutować to przeczytaj całość, bo na fragmentach tego nie da się oprzeć. Przytaczam fragmenty jedynie po to by pokazać, że tam jest to, co chciałeś.

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie zmiany dyrektyw 1999/62/WE, 1999/37/WE i (UE) 2019/520 w odniesieniu do pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32022L0362&qid=1694619698749

Cytat

8. »opłata infrastrukturalna« oznacza opłatę pobieraną w celu odzyskania kosztów budowy, utrzymania, eksploatacji i rozwoju infrastruktury ponoszonych w danym państwie członkowskim;

9) »opłata z tytułu kosztów zewnętrznych« oznacza opłatę pobieraną w celu odzyskania kosztów związanych z co
najmniej jednym z następujących:
a) zanieczyszczeniem powietrza spowodowanym ruchem drogowym;
b) zanieczyszczeniem hałasem spowodowanym ruchem drogowym; lub
c) emisjami CO2 spowodowanymi ruchem drogowym;

10) »koszt związany z zanieczyszczeniem powietrza spowodowanym ruchem drogowym« oznacza koszt szkód dla zdrowia ludzi i koszt szkód w środowisku spowodowanych uwolnieniem pyłu zawieszonego oraz prekursorów ozonu, takich jak NOx i lotne związki organiczne, podczas eksploatacji pojazdu;


11) »koszt związany z zanieczyszczeniem hałasem spowodowanym ruchem drogowym« oznacza koszt szkód dla zdrowia ludzi i koszt szkód w środowisku spowodowanych hałasem emitowanym przez pojazdy lub wywołanym oddziaływaniem między pojazdami a powierzchnią drogi;


12) »koszt związany z emisjami CO2 spowodowanymi ruchem drogowym« oznacza koszt szkód spowodowanych emitowaniem CO2 podczas eksploatacji pojazdu;

 

3 godziny temu, Minciu napisał:

A idąc dalej w te klocki i opony, oraz okładanie tego podatkiem ekologicznym.

Nie "ekologicznym", a drogowym. Widzisz, nawet nie wiesz o czym info wrzucasz, zobaczyłeś tylko "opłata", "elektryczne" i już snujesz teorię, że chodzi wyłącznie o wyciąganie kasy, bo ma dotyczyć też elektryków za 2-3 lata, które przecież nie będą się tankowały, więc podatku drogowego z paliwa nie odprowadzą, prawda?

3 godziny temu, Minciu napisał:

No i? Jak ciężrówka to sorry.. ich można gnoić mnie to nie dotyczy

A czy u nas nie obowiązuje opłata za przejazd autostradami i ekspresówkami dla ciężarówek? To żadna nowość, tylko Niemcy rozszerzyli to teraz o wymagania wyżej podanej dyrektywy. Robisz aferę z czegoś, co obowiązuje od dawna, zatem ten argument 

3 godziny temu, Minciu napisał:

I co z tego? Mogą dotyczyć nawet dwóch metrów drogi raz na 50km. Co to zmienia? Co z tego że nie dotyczy tan podatek miasta? Masz teleport w alternatywie i bedziesz cudownie teleportował ładunek z miasta do miasta pomijając zwykłe drogi? Czy też sugerujesz, że polną droga zawsze mogą pojechać?

jest totalnie bez sensu.

Fakt, zdrożeje transport, co przełoży się na ceny. Tylko jakbyś może nie zauważył wszystko drożeje, utrzymanie dróg również.

3 godziny temu, zdunzdun napisał:

Również, ale problem dotyczy sporej ilości włoskich aut. Wszystkie twin smarki i jego pochodne (tu się kłania fiatowska wariacja 1.8 w kilku odmianach, która była szeroko montowana) ale i też fajne R5 od makaroniarzy ma z tym paliwem mieć problem. Trochę tego tam jest. 

No ale właśnie to zależy po prostu od konstrukcji danego silnika czy na tym pojedzie czy nie. To nie jest jakaś losowa lista tylko uwzględnia jakieś cechy konstrukcyjne i jest oparta o dane producentów. Już w 2021 roku były o tym artykuły.

https://moto.pl/Porady/7,115894,27494070,nie-lej-benzyny-e10-jesli-jezdzisz-jednym-z-tych-aut-moze.html

3 godziny temu, Minciu napisał:

A płatność za bilety to jakaś kpina.

O, a od kiedy to płatność za jakąkolwiek usługę to kpina? Zatem taksówki też powinny być darmowe? :) 

3 godziny temu, Minciu napisał:

Uważam że jak ktoś jest uzależniony od autobusu to nie jest obiektywny. [itd.]

To jak napisał @Bono[UG] jest argument działający w obie strony. Też mogę zatem uważać, że ktoś kto nie mieszka w dużym mieście, nie jeździ komunikacją zbiorową i przede wszystkim nie ma pojęcia z jakimi zanieczyszczeniami zmaga się organizm osoby mieszkającej w mieście, jest kompletnie nieobiektywny.

21 minut temu, Bono[UG] napisał:

Lepiej jakby były np. 30-45min lub na przejazd jedną linią, 90min.

No 90 minutowe są dobre. Metropolia Górnośląsko-Zagłębiowska takie ma. Kosztuje całe 6,60 zł. Choć tam obszar przejazdowy jest dość duży i przebywałem znacznie mniej niż w Gdańsku i ogólnie w Trójmieście, więc nie mam takiego oglądu na sprawę jak tam.

Edytowane przez LeBomB

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, Bono[UG] napisał:

Ale kto jest uzależniony od autobusu?
Skąd wiesz, kto i gdzie miał okazję się bujać?

Proponuję zapamiętać sobie co tutaj powiedziałeś i przypominać sobie swój obiektywizm w kontekście rozmów o komunikacji w dużych miastach. W końcu:
- nie korzystasz ze zbiorkomu
- nie mieszkasz w dużym mieście
- jeździsz tylko samochodem po małych miejscowościach

Warszawa, Wrocław, Kraków, Katowice + małe miejscowości jak Zielona Góra, Bolesławiec, Zgorzelec, Żary. 

Wszędzie regularnie bywam autem prywatnym lub służbowym. W każdym z tych miejsc poruszam się zbiorakiem i autem. 

 

Zbiorak ma to do siebie, że można nim jechać po imprezie albo na imprezkę. Można wypić browarka i to jest jego plus. Więcej nie pamiętam. A nie, w dużych miastach jest pierdylion więcej opcji. W małych? Taxi kosztuje ponad 50zł za kurs nocny jak nie ma autobusu a auto zdechło. To też testowałem. 

5 minut temu, LeBomB napisał:

To jak napisał @Bono[UG] jest argument działający w obie strony. Też mogę zatem uważać, że ktoś kto nie mieszka w dużym mieście, nie jeździ komunikacją zbiorową i przede wszystkim nie ma pojęcia z jakimi zanieczyszczeniami zmaga się organizm osoby mieszkającej w mieście, jest kompletnie nieobiektywny.

Nie masz pojęcia co to zanieczyszczone powietrze jeśli mieszkasz w mieście w centrum. Wbij na obrzeża najlepiej z wehikułem czasu na kilka lat wstecz, to zobaczysz powietrze. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Minciu napisał:

Nie masz pojęcia co to zanieczyszczone powietrze jeśli mieszkasz w mieście w centrum. Wbij na obrzeża najlepiej z wehikułem czasu na kilka lat wstecz, to zobaczysz powietrze. 

Mieszkam na obrzeżach, niedaleko mam osiedla domków jednorodzinnych i pozostałości po okolicznych wsiach więc wiem co to zanieczyszczone powietrze. Lecz okresowo też przebywam w centrum i jak już mówiłem, jak ktoś nie czyścił, nie odnawiał elewacji budynku przy ruchliwej drodze to mogę powiedzieć dokładnie to samo, że nie ma pojęcia co to zanieczyszczenia. Tym bardziej że niestety wiem co w tych zanieczyszczeniach się znajduje i jak one wpływają na organizm. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, LeBomB napisał:

O, a od kiedy to płatność za jakąkolwiek usługę to kpina? Zatem taksówki też powinny być darmowe? :) 

Automat na bilety nie działa. Wchodzę do autobusu a tam kierowca biletów nie sprzedaje. Można kupić przez neta.. 4 portale płatnościowe później jak zostały mi ostatnie przystanki na szczęscie się udało XD Alebo inaczej, na szczęście kanara nie było żadnego. A gdybym tak wsiadł do autobusu i kupił jak człowiek prawo do przejazdu przeciągając kartę przez kasownik. No ale na dzisiaj to za wiele.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, Minciu napisał:

Automat na bilety nie działa.

To dopisuj tylko w jakim kontekście piszesz takie teksty. Z automatami zgodzę się, że jest problem. Dlatego korzystam z aplikacji. Na szczęście większość miast "obskakuje się" dwiema aplikacjami. MoBilet i SkyCash.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, LeBomB napisał:

Proszę bardzo, tylko przytoczę fragmenty. Jak chcesz dyskutować to przeczytaj całość, bo na fragmentach tego nie da się oprzeć. Przytaczam fragmenty jedynie po to by pokazać, że tam jest to, co chciałeś.

Tak więc wystarczyło napisać, koszt za przejazd. Bo jak dla mnie to jest dalej argumentowanie haraczu zwalając na hałas i zanieczyszczenia co jest bzdurą. Chociaż wypadałoby jeszcze dowalić rowerzystom, oni też zanieczyszczają oponami, hamulcami. I jeszcze produkują w trakcie jazdy nadmiarowe ilości CO2 podczas swojej egzystencji. No a jakby nie patrzeć korzystają też z infrastruktury, ktoś ją za coś zbudować musi! 

Ciekawe co by było, jakbyśmy wszyscy poszli na rowery? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, LeBomB napisał:

To dopisuj tylko w jakim kontekście piszesz takie teksty. Z automatami zgodzę się, że jest problem. Dlatego korzystam z aplikacji. Na szczęście większość miast "obskakuje się" dwiema aplikacjami. MoBilet i SkyCash.

Ja dopiero w czwartej aplikacji mogłem opłacić przejazd. Byłem nie przygotowany. Przy okazji ciekawi mnie na co choruje taka miejska komunikacja np w Warszawie. Bilety pokrywają 1/3 kosztów utrzymania. Jak to możliwe? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W ostatnich czasach przez podwyżki cen paliwa i ogólnie sytuację ekonomiczną są dwa rozwiązania, albo podwyżka cen biletów, albo dofinansowanie z budżetu miasta/gminy jeżeli komunikacja w jakimś stopniu pod nich podlega. W Warszawie leci kasa od miasta i okolicznych gmin, do których też dociera komunikacja. Były obrazki właśnie chyba z Warszawy i Gdańska gdzie autobusy tankowały się na zwykłych stacjach w październiku, bo jak Orlen obniżył ceny przed wyborami, to okazało się że taniej zatankować autobus na stacji niż w ramach kontraktu na paliwo ;) 

Dochód komunikacji to też reklamy w i na autobusach, wynajmowanie autobusów i busów itp. Dużo tego nie ma, ale każdy dochód zmniejsza potrzebę dokładania z budżetu miasta.

Wiadomo że jakby sytuacja ekonomiczna się ustabilizowała to i tak obecnie nie ma szans na pokrycie 100% z biletów, więc dalej zostaje konieczność częściowego utrzymania z budżetu. Ta część idzie właśnie z podatków.

Dlatego mowa cały czas o rozwiązaniach przyszłościowych, bo oczywistym jest, że obecny stan komunikacji zbiorowej w niektórych miastach jest nienajlepszy lub zły. Trudne zadanie, bo to takie koło jest. Komunikacja się pogarsza ludzie kupują samochody, samochody powodują korki ludzie chcieliby jeździć komunikacją, komunikacja przechodzi zmiany i próby dostosowania, ale zbyt duża ilość pasażerów i zbyt powolne zmiany znów zniechęcają część pasażerów, wracają do samochodów, znów są korki itd. Co następny "rzut" kolejnych pokoleń, które mogą przesiadać się na samochody sprawa się coraz bardziej komplikuje. Stąd zgodzę się, że potrzebne są rozsądne rozwiązania i niektóre z obecnych mogą wydawać się dziwne i służące jedynie wyciąganiu kasy. Tylko na zmiany, przebudowy i rozbudowy też trzeba skądś wziąć pieniądze, tak samo jak trzeba znaleźć sposób jak ograniczyć zanieczyszczenia skoro ludzie sami z różnych powodów tego nie zrobią. Sprawa jest złożona i możemy sobie tak skakać po skrajnościach z obu stron, ale nie o to chodzi. Tu potrzebne jest wypośrodkowanie, bo trzeba zrozumieć ludzi z mniejszych miejscowości, którzy faktycznie bez samochodu będą mieli ciężko, ale i trzeba zrozumieć ludzi z większych miast, gdzie da się zorganizować to tak, że konieczność przemieszczania się samochodem będzie malała. 

Z jednej strony mamy potrzeby i wygody, z drugiej strony problemy z przepustowością i zdrowie ludzi, bo nie jest tak, że zanieczyszczenia z transportu na danym obszarze są obojętne. Jak pisałem, wiem co w nic siedzi. To niestety nie jest tak, że to sobie poleci w atmosferę. Tak jak syf z komina gdy pali się jakimś szmelcem, tak i tutaj mamy wiele związków, które osiadają w promieniu kilkudziesięciu do kilkuset metrów.  

Edytowane przez LeBomB

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Minciu napisał:

Automat na bilety nie działa. Wchodzę do autobusu a tam kierowca biletów nie sprzedaje. Można kupić przez neta.. 4 portale płatnościowe później jak zostały mi ostatnie przystanki na szczęscie się udało XD Alebo inaczej, na szczęście kanara nie było żadnego. A gdybym tak wsiadł do autobusu i kupił jak człowiek prawo do przejazdu przeciągając kartę przez kasownik. No ale na dzisiaj to za wiele.

no popatrz, czyli nie tylko posiadacze EV maja "problem" z platnosciami. no jaki ten swiat maly ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, LeBomB napisał:

No ale właśnie to zależy po prostu od konstrukcji danego silnika czy na tym pojedzie czy nie. To nie jest jakaś losowa lista tylko uwzględnia jakieś cechy konstrukcyjne i jest oparta o dane producentów. Już w 2021 roku były o tym artykuły.

No tak zgadza się, po prostu odpisywałem na post @Minciui niejako Twój, bo pisałeś o tym, że nawet Passat B2 pojedzie, a potem prosiłeś o przykład auta mającego problem. Do tego się odnosiłem.

Jeszcze jedna kwestia, gdzieś widziałem posty odnośnie używania tego paliwa od dawna na Bałkanach (wychodziłoby, że w Chorwacji) i rzekomo lanie tego do tych konstrukcji w miarę nowożytnych nie robiło silnikowi nic alarmującego.
Teraz tak przeglądam i nie widzę potwierdzenia, aby to było stosowane w Chorwacji, może ktoś pomylił z Bułgarią :E

Edytowane przez zdunzdun

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, LeBomB napisał:

W ostatnich czasach przez podwyżki cen paliwa i ogólnie sytuację ekonomiczną są dwa rozwiązania,...

Chciałbym zobaczyć wykresiki wydatków autobusów miejskich. 

Bilet kosztuje z 5 zeta za przejazd. Wsadzając moje dupsko do 4 kółek, to za 5 zeta robie z 10km. Zbiorak za te 5 zeta nie przejedzie 10km, ale z 5 myslę że ogarnie. Tyle, że na garbie ciągnie kilkadziesiąt osób. Kierowca ile ma z tego? 30zł za godzinę pracy i to tak brutto + koszta pracodawcy? 

Trafna uwaga, jeszcze reklamy autobusy wożą na sobie. W zasadzie to taka reklama chyba jest w stanie spłacić kierowcę ;)  

Przemiał waluty przepotężny a siana nie ma.. i to nie ma 2/3 siana. Tak jakby bilet musiał dzisiaj kosztować z 15zł żeby to sie samo utrzymało? Za tyle to chyba uberem przeleci się ze 3 kilometry? :D 

Wiecie, foliarz już widzi ponownie jakąś abstrakcję ;-) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

SCT w Warszawie przyjęta.

 

GAxOnGBXgAAqrMG?format=jpg&name=large

GAxOnF9XwAAEkOd?format=jpg&name=large

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

maksymalna ugosc zycia diesla 11 lat i zlom ;) Ciekawe co na to przeciwnicy elektrykow i umierajacych w nich baterii po 10 latach ;) 

Edytowane przez Minciu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

I o to PiS zrobił tyle krzyku? Matko, za 5 lat cokolwiek zostanie zrobione w tej kwestii, a i tak te przepisy będą dość łagodne. Mieszkańcy tych terenów dalej truci przez 9 lat. Dyskusyjny jest tu jedynie wiek pojazdu, bo co ze starszymi spełniającymi normy lub ze starszymi z wymienionymi silnikami(i z całym układem wydechowym) spełniającymi normy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, Minciu napisał:

Ciekawe co na to przeciwnicy elektrykow i umierajacych w nich baterii po 10 latach ;) 

nie wiem, jakos ich nie widac, ale zapewne zaraz podzielisz sie z nami jakimis ciekawymi raportami ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

nawet w 2032 (za 9! lat) bedzie mogla wjezdzac 17 letnia padlina

to musi to byc ultra czystra strefa XDDDDD

 

ale trzeba przyznac ze sa zdeterminowani zeby isc w tym kierunku bo to jedyny powod zeby tak dlugo gotowac zabe,
tak dlugo = z duza szansa na sukces

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wolałbyś wprowadzenie w rok pełnych ograniczeń?

Dzięki długiemu wdrożeniu jest to praktycznie bezbolesne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, forfun napisał:

a i tak te przepisy będą dość łagodne

Hmmm diesle EURO5 dopiero od 2030 roku? Czyli do tego czasu mogę wjechać swoim Euro 4, lol to praktycznie żadne obostrzenie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Badalaman napisał:

Wolałbyś wprowadzenie w rok pełnych ograniczeń?

wolalbym w rok, za 20 lat bede stary wiec mi to juz rybka a teraz moglbym wjezdzac do strefy i cieszyc sie jak robaki patrza z tramwajow na pana w samochodzie XD

 

a taka strefa za 9 lat z 17 letnia padlina na skrawku bogatej warszawy to niczego nie zmienia, smiech

moze jedynie jakis sloik typu Minciu starym dieslem nie przyjedzie do galerii

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Takie strefy będą prawie w każdym mieście powyżej 100k mieszkańców.

Tylko takie plany zostaną dopiero uruchomione po przyszłorocznych wyborach. 

A ta SCT to dość słaba niepotrzebnie się ugięli i opóźnili wejście. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
35 minut temu, galakty napisał:

Hmmm diesle EURO5 dopiero od 2030 roku? Czyli do tego czasu mogę wjechać swoim Euro 4, lol to praktycznie żadne obostrzenie. 

No przecież o tym piszę od kilku tygodni, że wprowadzane SCT są tak na prawdę mało restrykcyjne, bo dopuszczają nawet auta benzynowe z 2006 roku.

@Camis a dla aut osób przyjezdnych, nie mieszkających w Warszawie i nie odprowadzających tam podatków jak wygląda ta tabela?

Edytowane przez LeBomB

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy podmianką paliwa E95 ma na celu wykończenie korzystania z leciwych aut i wymóg napędzania kupowania nowych? Nie wszystkich stać na najnowsze SUV-y. Nie mieskam yw Niemczech czy Belgii, żeby sobie, co chwilę zmieniać auto.

  • Confused 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

E5, E95 to Koenigseeg pojedzie i niewiele więcej. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie ma tego na celu. Chodzi po prostu o większy udział etanolu, który pochodzi z biomasy. Z tej samej objętości uzyskuje się mniej produktów spalania (czystsze spaliny), tylko odbywa się to teoretycznie kosztem mocy, bo wartość energetyczna tej samej objętości paliwa jest mniejsza. Piszę teoretycznie, bo spadek mocy jest minimalny.

Niektórzy twierdzą, że E10 może zawierać śladowe ilości wody, a te mogą negatywnie wpływać na aluminium (powodować utlenianie się), a sam etanol może źle wpływać na uszczelnienia silnika. Tylko to informacje, które ciężko potwierdzić.

Pod względem chemicznym i zachodzących reakcji w silnikach, nie ma za bardzo podstaw by twierdzić, że większa zawartość etanolu wpłynie negatywnie na pracę czy żywotność.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co innego, jakby to był sam etanol do silnika, a co innego, jak to jest nadal nieznaczny procent paliwa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...