Skocz do zawartości
Tombycz

Intel Alder Lake/ Raptor Lake/ Meteor Lake/ Arrow Lake/ Lunar Lake/ Panther Lake/ Nova Lake - 14 generacja

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Zdjęcia procesora MeteorLake-S na LGA1851:

Intel-LGA-1851-Socket-CPU-g-standard-sca

Intel-Meteor-Lake-S-LGA-1851-Desktop-CPU

https://wccftech.com/alleged-intel-meteor-lake-s-lga-1851-desktop-cpu-pictured-in-the-wild/

 

W układzie ArrowLake rdzenie LionCove otrzymają ogromny cache L2 3MB(RaptorCove L2 2MB) i tyle samo co w Raptor L3 3MB:

https://wccftech.com/intel-arrow-lake-s-desktop-cpus-feature-50-percent-bigger-l2-p-core-cache/

 

 

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nic nowego, z tymi wymiarami Intelowskich procesorów będziemy prze kolejną dekadę jak to było z LGA115x/1200. IHS wygląda na deko większy. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

https://www.hardwaretimes.com/intel-15th-gen-cpus-to-get-rentable-units-why-hyper-threading-is-going-away/

3 godziny temu, lekkideszcz napisał:

Jak myślicie czy 14gen zaoferuje coś co będzie wyraźnie szybsze w gamingu od i5 12400 które ma 6c/12t performance z boostem na dwóch rdzeniach na poziomie 5350mhz czy totalny skip aż do 15gen?

14600k ;) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.08.2023 o 20:53, AMDK11 napisał:

Zdjęcia procesora MeteorLake-S na LGA1851:

 

Intel-Meteor-Lake-S-LGA-1851-Desktop-CPU

Tak odnośnie jeszcze tego procesora. Skoro próbki inżynieryjne Meteora dla PCtów fizycznie istnieją, to może w przyszłości trafią na Aliexpress i będzie można je przetestować. 🤔

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko jeszcze bios potrzebny ;)

I nowa podstawka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

https://www-hardwaretimes-com.translate.goog/intel-15th-gen-cpus-to-get-rentable-units-why-hyper-threading-is-going-away/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc

 

Podobno eCore od samego początku zostały projektowane z myślą o tzw "jednostkach do wynajęcia"(nazwa może jeszcze ulec zmianie) i wchodzi w część rozwiązań "Royal Core". Nie wiem jak będzie to wyglądało od strony sprzętowej ale z tego co rozumiem integracja PCore z eCore ma być na większym poziomie i pojedynczy wątek ma być dzielony na dwie partycje/wątki które zostaną przypisane do P i e Core w proporcjach zależnych od złożoności obliczeń danej partycji/wątku.

 

Inaczej mówiąc pojedynczy wątek ma być dzielony na dwie partycje, dynamicznie przydzielany i wykonywany jednocześnie na P i e Core czyli odwrotność SMT. Podobno przetwarzanie pojedynczego wątku dzięki temu rozwiązaniu ma być sporo szybsze.

Są sugestie że to dla tego Intel postanowił wcześniej wyłączyć SMT ze względu na to że docelowo ma go już nie być w logice rdzeni.

 

PS

Być może duży L2(3MB) i dodatkowy poziom cache będzie z myślą o głębszej integracji P z e Core. 

 

Te patenty Intela mają związek z wykupieniem w 2016 Soft Machines czyli startupu którego byli pracownicy m.in Intela i AMD pracóją nad wykonywaniem pojedynczego wątku na wielu rdzeniach. A w 2017 Intel ogłosił rozpoczęcie pracy nad rewolucyjnym "Ocean Cove" potem przemianowanym na "Royal Core".

Presentation%20(5).jpg

2015%206.png Cytat z Wikipedii i translatora Google:

"W informatyce architektura VISC (Virtual Instruction Set Computing) jest architekturą zestawu instrukcji procesora i mikroarchitekturą opracowaną przez Soft Machines , [1] [2] [3] [4] , która wykorzystuje wirtualną warstwę oprogramowania (warstwę translacji) do wysyłania pojedynczej wątek instrukcji do Global Front End , który dzieli instrukcje na wirtualne wątki sprzętowe , które są następnie wysyłane do oddzielnych wirtualnych rdzeni. Te wirtualne rdzenie mogą następnie wysyłać je do dostępnych zasobów na dowolnym rdzeniu fizycznym. Wiele rdzeni wirtualnych może wypychać wątki do bufora zmiany kolejności pojedynczego rdzenia fizycznego, który może jednocześnie rozdzielać częściowe instrukcje i dane z wielu wątków przez porty wykonawcze. Każdy wirtualny rdzeń śledzi położenie względnego wyjścia. Ta forma wielowątkowości może zwiększyć wydajność pojedynczego wątku, umożliwiając jednemu wątkowi wykorzystanie wszystkich zasobów procesora. Alokacja zasobów jest dynamiczna na poziomie opóźnienia zbliżonym do jednego cyklu (1–4 cykli w zależności od zmiany alokacji w zależności od indywidualnych potrzeb aplikacji. Dlatego, jeśli dwa wirtualne rdzenie konkurują o zasoby, istnieją odpowiednie algorytmy do określenia jakie zasoby mają być alokowane gdzie.

W przeciwieństwie do tradycyjnych projektów procesorów, VISC nie wykorzystuje fizycznych rdzeni, zamiast tego zasoby chipa są udostępniane jako „wirtualne rdzenie” i „wirtualne wątki sprzętowe” zgodnie z potrzebami obciążenia."

 

 

 

 

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, AMDK11 napisał:

Podobno eCore od samego początku zostały projektowane z myślą o tzw "jednostkach do wynajęcia"(nazwa może jeszcze ulec zmianie) i wchodzi w część rozwiązań "Royal Core". Nie wiem jak będzie to wyglądało od strony sprzętowej ale z tego co rozumiem integracja PCore z eCore ma być na większym poziomie i pojedynczy wątek ma być dzielony na dwie partycje/wątki które zostaną przypisane do P i e Core w proporcjach zależnych od złożoności obliczeń danej partycji/wątku.

Inaczej mówiąc pojedynczy wątek ma być dzielony na dwie partycje, dynamicznie przydzielany i wykonywany jednocześnie na P i e Core czyli odwrotność SMT. Podobno przetwarzanie pojedynczego wątku dzięki temu rozwiązaniu ma być sporo szybsze.

Są sugestie że to dla tego Intel postanowił wcześniej wyłączyć SMT ze względu na to że docelowo ma go już nie być w logice rdzeni.

A jeszcze bardziej na chłopski rozum to w rdzeniach P wielowątkowość(czytaj HT/SMT) zostanie wyłączona, a tą rolę będą pełnić rdzenie E.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
22 minuty temu, blubaju napisał:

A jeszcze bardziej na chłopski rozum to w rdzeniach P wielowątkowość(czytaj HT/SMT) zostanie wyłączona, a tą rolę będą pełnić rdzenie E.

Tak. Rdzenie e bedą wykonywać drugi wątek. Ale co najważniejsze rdzenie e bedą wykonywać drugą część pojedynczego wątku wcześniej podzielonego na 2 części. 

 

Edit:

VISC7.jpg

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obecnie E-core daje podobny boost co SMT tylko w momencie kiedy nie ma problemów z E-core ;)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, AMDK11 napisał:

Ale co najważniejsze rdzenie e bedą wykonywać drugą część pojedynczego wątku wcześniej podzielonego na 2 części. 

Brzmi jak rozwiązanie którego potrzebujemy a nie wieczne mrzonki o wykorzystaniu wszystkich wątków przez programistów "już za momencik" 8:E

Pytanie czy to w praktyce tak dobrze zadziała ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
12 minut temu, Wu70 napisał:

Brzmi jak rozwiązanie którego potrzebujemy a nie wieczne mrzonki o wykorzystaniu wszystkich wątków przez programistów "już za momencik" 8:E

Pytanie czy to w praktyce tak dobrze zadziała ;)

Dobre pytanie. Mam nadzieję że to nie tylko mrzonki a realna zmiana kierunku i podejścia do przyszłych generacji procesorów. To byłoby naprawdę genialne :)

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, Wu70 napisał:

Brzmi jak rozwiązanie którego potrzebujemy a nie wieczne mrzonki o wykorzystaniu wszystkich wątków przez programistów "już za momencik" 8:E

Pytanie czy to w praktyce tak dobrze zadziała ;)

Sprzęt nie usunie problemów od strony softu ;) Poza grami wiele aplikacji korzysta z dużej liczby watków ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
2 godziny temu, sideband napisał:

Sprzęt nie usunie problemów od strony softu ;) Poza grami wiele aplikacji korzysta z dużej liczby watków ;)

To zależy od implementacji dodatkowej logiki. Na ocenę trzeba poczekać do pierwszej generacji. Mam nadzieję że to wypali a z tego co wiem AMD też przy tym grzebało po 2014 jeszcze przed wykupieniem Soft Machines przez Intela. 

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Podobno MeteorLake nie tyle pod względem mikroarchitektury ale najbardziej pod względem budowy, procesu technologicznego (Intel 4) i nowego poziomu efektywności energetycznej ma zaskoczyć bardzo pozytywnie. Za niedługo będzie jasne czy choć w części jest to prawdą.

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak zaskoczył, ze anulowali na desktopach 🤣

Za dobra architektura, żeby pojawiła się w PC :D 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
7 godzin temu, Phoenix. napisał:

Tak zaskoczył, ze anulowali na desktopach 🤣

Za dobra architektura, żeby pojawiła się w PC :D 

To że anulowali w desktopach nie znaczy że ogólnie nie jest dobry. Może uznali że to za mało na Desktop w obecnej formie.

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co z tego że 14900K będzie 5% wydajniejszy od 7900X3D jak będzie w peaku wpierdzielał 500W prądu, to nie jest postęp, postęp to jest zbudować CPU np. 32/64 który wcina 100W w peaku i 10W w IDLE.

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja wolę postęp w single core perf, dodać rdzeni wszyscy potrafią jeśli będzie potrzeba.

19 godzin temu, AMDK11 napisał:

ale najbardziej pod względem budowy

To na pewno, to już nie monolit tylko składak kilku elementów w różnych procesach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Stjepan666 napisał:

Co z tego że 14900K będzie 5% wydajniejszy od 7900X3D jak będzie w peaku wpierdzielał 500W prądu

Najpierw, to ludzie musieliby testować procesory bez OC, bo sam jestem ciekaw jaką to ma wówczas wydajność (aktywne limity mocy - te ze specyfikacji i brak OC kontrolera pamięci). Tym sposobem 500W by nie wciągnął, tylko pewnie z 253W (przez nie całą minutę).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
5 godzin temu, Wu70 napisał:

To na pewno, to już nie monolit tylko składak kilku elementów w różnych procesach

To oczywiste. Budowy w sensie że MeteorLake może wyłączyć i odciąć od zasilania każdy kafelek według potrzeby. Np może wyłączyć IGP lub główny kafelek z rdzeniami pozostawiając tylko dwa małe rdzenie w SOC.

Według zagranicznych for jest na co czekać i Meteor naprawdę pozytywnie zaskoczy. Twierdzą również że to bardzo duży skok względem poprzednich generacji (nie mam tu na myśli desktopów).

 

Co do samych rdzeni x86 to zarówno RedwoodCove jak i Crestmont mają wyższe IPC kwestia tylko o ile.

 

Ale żeby nie było nie jestem w stanie tego zweryfikować mimo iż Ci którzy tak twierdzą o MeteorLake mieli wcześniej rację co do poprzednich generacji. Nie zostało dużo czasu wiec dość szybko przyjdzie nam to zweryfikować.

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, AMDK11 napisał:

To że anulowali w desktopach nie znaczy że ogólnie nie jest dobry. Może uznali że to za mało na Desktop w obecnej formie.

W desktopach okazal sie slaby, a w mobilkach okazal sie na tyle dobry, zeby wypuscic jako kolejny gen. Spojrz prawdzie w oczy, a nie zyj jakimis bajkami lub cyferkami ;) Bo poki coi to co premiere intela strzelasz slepakami, a pozniej znikasz bo to co pisales okazalo sie bajkami :szczerbaty:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
36 minut temu, Phoenix. napisał:

W desktopach okazal sie slaby, a w mobilkach okazal sie na tyle dobry, zeby wypuscic jako kolejny gen. Spojrz prawdzie w oczy, a nie zyj jakimis bajkami lub cyferkami ;) Bo poki coi to co premiere intela strzelasz slepakami, a pozniej znikasz bo to co pisales okazalo sie bajkami :szczerbaty:

Co konkretnie okazało się bajkami? Znikam bo o czym tu pisać po premierze np AlderLake kiedy to co mnie interesuje najbardziej czyli rdzeń x86 zostało prześwietlone wzdłóż i wszerz. Spokojnie czekam wtedy na kolejne generacje i tyle.

Teraz przynajmniej jest coś więcej wiadomo na temat RedwoodCove niż totalnie zero.

 

O ArrowLake opieram się tylko na przeciekach i info od podobno osób które coś niby wiedzą(mają wtyki) ale na tym etapie i tak jest za wcześnie by cokolwiek wyrokowoć.

 

 

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Odpowiedzi

    • Już jakiś czas temu była ta zabawna reklama z królikiem, gdzie było mówione, iż premiera będzie latem 2024 roku
    • Rival 300 duża wygodna myszka (miałem ją kiedys) jednak posiada minus w postaci wycierających się bocznych gum u mnie aż się dołek zrobił  do kupienia są poprawione gumy jak coś.
    • Usuń całkowicie obecny soft i spróbuj jego starej wersji która miała jeszcze wsparcie win7 https://megawrzuta.pl/download/4a77affcd12ed04779e86ae50fd64c13.html
    • pokaż screena z menedżera urządzeń > kontrolery dźwięku wideo i gier, może jako źródło dźwięku jest wybrane high definition audio od nv po zmianie karty, w panelu sterowania > sprzęt i dźwięk > dźwięk > zakładka odtwarzanie pokaż jakie masz tam urządzenia.
    • b. wątpliwe - jeśli format czyści to po co specjalne polecenia w windows do zerowania, czyli czyszczenia; format chyba nic nie nadpisuje poza nadpisaniem nagłówka tablicy plików, tylko w odróżnieniu od szybkiego skanuje powierzchnię w poszukiwaniu sektorów uszkodzonych i specjalnie je oznacza; dlatego szybki jest taki szybki, bo po prostu tworzy nowy nagłówek tablicy plików i zaznacza granice klastrów - jeśli je w ogóle zaznacza (jak?), bo może wystarcza tylko zwykła arytmetyka w tablicy plików, żeby je zdefiniować teoretycznie no a na ssd to już w ogóle tajemnica - jak wiadomo zapis możliwy tylko na czystych komórkach, więc czy  format czyści wszystkie zajęte komórki partycji, czy tylko te z tablicy plików; tym bardziej, że w odróżnieniu od hdd szybkość odczytu i zapisu jest jednakowa dla całego ssd, nie zależy więc od położenia, jak na talerzowcu - gdzie są zapisane pliki systemu tym samym bez znaczenia
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...