Skocz do zawartości
Ryba2111

Ryzen 3700x + Navis RGB 240 - temperatury

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

jesteś posiadaczem Ryzena 3700X i chłodzenia Navis od prawie dwóch lat i dopiero po takim czasie postanowiłem zrobić coś z głośnością wentylatorów. Ustawiłem krzywą w BIOS (płyta B450 Tomahawk) i mam teraz pytanie odnośnie temperatur. Średnia temperatura w spoczynku (pulpit, przeglądarka) wynosi według HWInfo około 54 stopnie przy obrotach na poziomie 810-830 RPM. Komputer jest wtedy całkowicie bezgłośny. Podczas obciążenia w grach (dajmy na to Forza 5 w detalach ultra/ekstremalne) temperatura dochodzi do maks 74 stopni, czasami potrafi na chwilę skoczyć do 80. Obroty wynoszą wtedy szalone 2050 RPM i słyszę huragan z obudowy Pure Base 500 ;) Czy temperatury, o których piszę są akceptowalne? Szczególnie chodzi mi o te w idle, gdyż ustawiłem dość nisko obroty, a procek potrafi skoczyć nawet do 60 stopni w spoczynku, żeby nagle temperatura spadła do 47. Czy to jest normalne, aby Ryzen miał w bezczynności temperaturę na poziomie ponad 50 stopni? Nie szkodzi to procesorowi? Powinienem zwiększyć obroty na Navisie? Czy wydajność tego AiO nie powinna być ciut lepsza? Wszystko jest stockowe, tj. taktowanie procka i tak dalej. Komputer nie był i nie będzie poddawany OC. Załączam screen z HWInfo, bo może Wam to coś więcej powie. Dzięki za odpowiedzi!

obraz_2022-01-25_212139.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdzie zamontowałeś chłodnicę w obudowie? Na froncie czy na topie?

Temperaturami w bezczynności nie ma co się przejmować - Ryzeny już tak mają, że ze względu na algorytm boostu potrafi im nagle skoczyć temperatura o kilkanaście stopni na sekundę czy dwie. Jeśli powoduje to nagły wzrost obrotów wentylatorów, to należy podbić histerezę w BIOSie - parametr ten często jest określany jako step up time / step down time w sekcji ustawiania wentylatorów. Oznacza opóźnienie w czasie po jakim wentylatory zmienią swoje obroty w odniesieniu do temperatury CPU (bezwładność). 

Co do temperatury pod obciążeniem, to biorąc pod uwagę, że masz 2000 RPM na wentylatorach, to temperatury są za wysokie, powinno być trochę mniej, zwłaszcza przy takim chłodzeniu. Powody mogą być różne - obudowa z zabudowanym frontem uniemożliwia zaciąg powietrza przez wentylatory; układ jest zapowietrzony; zły montaż chłodzenia.

  • Like 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie jak jeszcze miałem Ryzena 3600 to temperatura w spoczynku wynosiła jakies 35-45 stopni, chłodnica 280mm na froncie, w stresie np. w Forza 5 to max 70 stopni. Ryzeny już tak mają że im temperatura skacze ale 2000 obr. to bardzo dużo, ja dawałem 1400 i nie było głośno. 

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chłodnica jest na froncie, a ten jest w Base 500 zabudowany. Dodatkowo już teraz wiem, że pozycja chłodnicy jest zła, bo w takiej jak mam ja, łatwo zapowietrzyć układ. Możliwe, że uda mi się przenieść ją na top, ale ramy Corsaira są wysokie i nie sprawdziłem jeszcze, czy jest to możliwe. Niby producent obudowy zapewnia, że 240 na top wejdzie, ale, o dziwo, xkom wrzucił chłodnice na front (nie składałem komputera samodzielnie). Zdjęcie poglądowe. Dzięki za odpowiedzi! Powinien przenosić tę chłodnicę bądź obrócić ją na froncie czy przy tej obudowie to nic nie da? Jeżeli jakoś wcisnę ją na top, to jak powinienem założyć wentylatory? Idąc od RAMu w górę to:  wentyle + chłodnica czy na odwrót? Wentylatory powinny zasysać powietrze z zewnątrz (chyba, to głupie pytanie)? 

IMG-0235.jpg

Edytowane przez Ryba2111

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ściągnij front obudowy i zobacz wtedy jak wyglądają temperatury na CPU - wsadź rękę od dołu i pociągnij, wyskoczy z zaczepów :). Wrzuć obciążenie w formie gry i będziesz wiedział jak wielki wpływ ma obudowa na temperatury. Zdejmij też zaślepkę, która jest na górze obudowy.

Co do samego montażu chłodnicy, to nie jest idealnie, ale nie jest też źle, bo góra chłodnicy jest wyżej jak pompka. Lepiej byłoby jednak gdyby chłodnica była skierowana węzami do dołu, o ile ich wystarczy. Najlepiej byłoby zamontować chłodnice na topie, o ile wejdzie. Wentylatory powinny być ustawione jako wyciąg powietrza ze środka obudowy, czyli tak jak jest ustawiony teraz ten jeden wentylator, który masz tam zamontowany. Generalnie wentylatory mogą być zamontowane pod chłodnicą (konfiguracja push) lub nad chłodnicą (konfiguracja pull). Jak wejdzie, to lepiej zamontować je jako pull, bo zbiera się mniej kurzu pomiędzy wentylatorami, a chłodnicą.

Generalnie jak ściągniesz front obudowy, to zerknij pomiędzy łopatkami wentylatorów, czy chłodnica nie jest przypadkiem zapchana kurzem, bo to też może być powodem wysokich temperatur. 

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to test bez przodu zaliczony. Temperatura podczas grania wynosiła średnio 62-64 stopni, a wentylatory kręciły się z prędkością trochę ponad 2000 RPM. Chłodnia jest leciutko przykurzona, więc raczej to nie przez jej zapchanie. Czy po dwóch latach używania możliwe, że zawodzi pasta termoprzewodząca na procesorze? Zastanawiam się nad perforacją frontu, bo zapewne coś to da, ale nie wiem, gdzie skierować swoje kroki, aby robota była dobrze zrobiona. Jesteś doświadczonym forumowiczem, więc może jesteś w stanie mi kogoś polecić (stacjonarnie w Warszawie, ale może być też wysyłkowo). Teraz pozostaje mi spróbować przełożyć chłodnice na top, bądź ją odwrócić na froncie. Jeszcze jedno pytanie. Czy da się odpowietrzyć układ AiO? Moja wiedze o sprzęcie jest mocno przykurzona, dlatego zadaje tyle, zapewne, podstawowych pytań. Dzięki za pomoc!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to masz odpowiedź co jest powodem takich a nie innych temperatur :). Wcześniej pod 80 stopni, teraz 64, spora różnica. Pełny front w budzie jest problemem i tyle. Jak się da, to przełóż chłodzenie na top i ustaw je jako wyciąg, zdejmij też cover z góry. Dodatkowo odwróć wentylator na tyle obudowy, żeby dmuchał do środka, a nie wyciągał ciepłe powietrze. Tyle jesteś w stanie w tej budzie zrobić. Chłodzenie działa, więc nie jest zapowietrzone. Tego typu konstrukcje odpowietrzają się same - powietrze po prostu zbiera się w najwyższym miejscu pętli, dlatego nie może to być pompa, bo się zatrze pracując na sucho.  AiO mimo, że jest układem zamkniętym ma zazwyczaj od 2-10% powietrza w sobie, a z czasem ta wartość się zwiększa, bo płyn odparowuje. Dlatego tak ważny jest prawidłowy montaż - przy obecnym wystarczy, że odparuje trochę cieczy i przepływ ustanie.

Co do cięcia frontu, to odpuść sobie. Jeśli to ma być dobrze zrobione, to trzeba to wrzucić na CNC, a za 50 zł nikt tego nie zrobi. Generalnie nikt z maszyną nie będzie się chciał z tym bawić, bo ma masę innej roboty, a jak już, to policzy sobie za to tyle co ta obudowa jest warta. Jeśli montaż na topie nie wyjdzie to zostaje Ci zmiana obudowy na coś bardziej przewiewnego lub używanie kompa bez frontu :P.

BTW: Wyreguluj sobie te wentylatory, żeby nie latały na tak wysokich RPM :).

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za zainteresowanie moją sprawą :) I ostatnie pytanie i daję spokój. Czy w budżecie do 400 zł da się kupić bardziej przewiewną obudowę, która będzie większa gabarytowo (bo jednak chłodnica w Pure Base na top nie wejdzie, bo RAM Corsaira jest za wysoki) i nadal podobna jakościowo (materiały) do be quieta?

Phanteks Eclipse P400A Tempered Glass Black byłby dobrym wyborem?

Edytowane przez Ryba2111

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Signum SG7V TG - jest większa, pojemna, przewiewna i całkiem przyzwoicie wykonana. Jest też wersja ARGB, ale już ponad budżet. Lepsze skrzynki niestety też już są ponad ten budżet - np. Corsair 5000D Airflow, Phanteks P500A czy P600S lub Fractal Meshify 2 ewentualnie BeQuiet Silent Base 802 czy LianLI O11 Dynamic i O11 Dynamic EVO.

Edytowane przez zawisztheblack
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem z doświadczenia, że Ryzena 3700X w zastosowaniu growym i z podobnie gorącą kartą pod nim, bo 2070 Super idzie schłodzić w Pure Base 500 (ofc na stockowym secie wentylatorów) nawet coolerem stockowym i dopiero w lato da się we znaki jego hałas czy temperatury. Coś mi się zdaje, że wentylatorki SilentiumPC kijowo sobie radzą z zabudowanym frontem, więc nie zdziwiłbym się, gdyby temperatury lepiej wypadły po umieszczeniu AiO na topie, kiedy zwykle taki manewr oznacza właśnie gorsze wyniki na procesorze. Nic Cię to nie kosztuje, więc zacznij od tego. Jeśli ramy faktycznie są za wysokie, to trochę lipa, bo pozostaje Ci spróbować zamówić od polskiego oddziału bq! panel perforowany od Pure Base 500DX. Albo zamówić z jakiegoś sklepu 500DX i zwrócić ją z szarym panelem od Pure Base 500 lol :D

Phanteks P400 poza świetną wentylacją jest pod każdym względem skrzynką gorszą od PB500. Mniej pojemna i słabiej przemyślana, a brak filtra przeciwkurzowego na froncie to głupota dla dwóch stopni mniej na podzespołach. Co do jakości wykonania, na pierwszy rzut oka prezentuje ten sam poziom, wygląda po prostu porządnie, ale po przyjrzeniu się szczegółom jest to niższa półka, a szyba grubości 2mm to pieprzona tandeta (królowie przycinania Silentium PC nie robią takich numerów w obudowach za 200+ PLN). Nie widzę uzasadnienia do zakupu P400A w 2022r - już wolalłbym zapłacić te same pieniądze za zamianę Pure Base 500 na Pure Base 500DX xD

 

 

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To front z 500DX pasuje do Pure Base 500? Nie mogę znaleźć takiej informacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dobrze pamiętam, na tej recenzji gość mówi, że dla porównania wentylacji panelu meshowego z oryginalnym po prostu podmienił je:

Też zdziwiłbym się, gdyby nie pasował, bo producenci dla oszczędności bardzo lubią recyklingować obudowy - ta sama skrzynka, więc produkcja, a inne zewnętrze, więc inna skrzynka :D Chyba właśnie taki Phanteks P400A to Phanteks P400 ze zmienionym panelem frontowym (i być może czymś jeszcze). W każdym razie przy chęci podmianki tego front panelu czy jego kompatybilności pisz do bq!. Nie pomyślałem jednak, że skrzynkę masz w przekozackim kolorku, a panele DX są czarne lub białe... Nie pamiętam też, czy ten ledzik nie jest tam na taki styk jak w Dark Base 700, więc czegoś takiego twoja 500ka by nie miała. W każdym razie wiesz co robić ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Front z dx pasuje do zwykłego pb500. Wiem bo sam mam taki mod :)

Pisz do supportu bq. Kosztuje to trochę ponad 20 euro z tego co pamiętam. Żeby ledy działały, przelutowałem wtyczkę i podłączyłem kontroler. Zdjęcia wrzucę później jak chcesz 

Edytowane przez klepto71
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Do ledów przylutowałem wtyczkę 3 pin, podłączyłem do kontrolera firmy Alphacool. 

Alphacool 15360 Aurora kontroler do ledów RGB

G5UjD4p.jpg

t4OHTxi.jpg

Edytowane przez klepto71

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super! Dzięki za fotki!

A teraz muszę jeszcze popytać, bo zaczynam mieć problem z chłodzeniem AiO. Dzisiaj po włączeniu komputera procesor rozgrzał się do 80 stopni, wentylatory zaczęły chodzić na maksa. Wszedłem do BIOSu, żeby zobaczyć krzywą wentylatorów i zobaczyłem, że PUMP1 pokazuje 0 RPM. Dlaczego tak jest? Czyżby od początku posiadania kompa było coś nie tak podłączone, czy mam wnioskować, że AiO właśnie umiera :/ Pomóżcie, bo naprawdę nie wiem co się dzieje, a temperatura Ryzena nie spada teraz ponieżej 60 stopni w idle. Jak podejść do diagnozy? Wczoraj hulało wszystko be zarzutu, a teraz takie cuda. Dzięki za pomoc!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

MSI Dragon Center. Ustaw ręcznie obroty pompki.

Edytowane przez klepto71

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko skąd nagle zerowe obroty pompki? To normalne, że jest 0 RPM, czy jednak nie? Teraz temperatura dobija do 95 stopni, a wentylatory na chłodnicy kręcą się z maksymalną prędkością :/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź podłączenie pompy - w przypadku Navisa RGB jest ona zasilana ze złącza SATA-POWER wprost z zasilacza - sprawdź czy wszystko jest dobrze podpięte, czy nic się nie poluzowało.

Navis RGB nie ma przecież odczytu obrotów na pompce :P. Z pompki wychodzą dwa przewody - SATA-POWER, który odpowiada za zasilanie, oraz przewód 4-pin 12V RGB, który odpowiada za oświetlenie. Nie ma przewodu odpowiedzialnego za raportowanie RPM pompki :P.

Edytowane przez zawisztheblack
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po kilku miesiącach podbiję własny temat. Od lutego chłodzenie zachowywało się dobrze, temperatury nawet podczas grania nie przekraczały 70 stopni. Wróciłem z urlopu i po tygodniu bezczynności komputerowi odwaliło i teraz Navis nie potrafi poradzić sobie z temperaturą podczas rozgrywki. W RDR 2 procesor osiąga 82 stopnie, w spoczynku ciężko mi zejść do 50. Wiem, że jest lato, ale w upały po 35 stopni nie było takiego problemu jak od niedzieli. Zdjąłem front obudowy, filtry i nadal nic. Wentylatory kręcą się z prędkością ponad 2000RPM podczas grania i hałasują jak odkurzacz :P Czy coś może dziać się z tym Navisem 240? Noszę się z zamiarem wymiany tego chłodzenia jak i obudowy. Czy jesteście w stanie polecić coś w budżecie 1000 zł (chłodzenie + znacznie bardziej przewiewna obudowa)? Procesor to niekręcony Ryzen 3700X. Aktualnie wszystko siedzi w Pure Base 500. Chłodzenie może być powietrzne. Oby było cichsze i skuteczniejsze niż ten Navis :/ Dzięki za porady!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja na kręconym 3700X i Fortis 3 miałem lepsze temperatury. Jaką paste dałeś? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie mam zielonego pojęcia jaka pasta siedzi pod blokiem. Komputer składał mi xkom jakieś 2,5 roku temu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może nie zdjęci folii z podstawki bloku wodnego? ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jakoś trudno mi w to uwierzyć, ale sprawdzę jak to wygląda. Muszę tylko zamówić jakąś pastę termoprzewodzącą. Co teraz się kupuje? Wypadłem z tematu już kilka lat temu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesli chodzi o sprawdzone pasty to Noctua NT-H1 albo Gelid GC-Extreme.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...