Skocz do zawartości
gilban

Jaki kompilator lub lepiej środowisko IDE do przykładów z książki Opus magnum C++ 11 Grębosza?

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Na początku powiem, że mam głęboki niedosłuch, na poziomie 90% w jednym uchu i 75% w drugim oraz różne choroby neurologiczne. I 51 lat. Wcześniej do około 2014 roku uczyłem w szkole technologii informacyjnej i grafiki komputerowej, później trochę też pracowałem w bibliotece szkolnej. I mam niepełnosprawność umiarkowaną. Mam z Informatyki ukończone tylko studia podyplomowe na Politechnice Warszawskiej i różne kursy.

Obecnie siedzę w domu i biorę zasiłek stały z pomocy społecznej. jest tego 719 zł na miesiąc, czyli trochę mało do życia. I chciałbym wrócić do szkoły jako nauczyciel, ale w programie pojawiła się nauka programowania w C++, nawet na poziomie podstawowym w szkole średniej. Ale programować nie umiem i angielskiego też prawie nie znam. W LO na maturze miałem język rosyjski i przez całą podstawówkę oraz właśnie LO tego języka się uczyłem. 

Pewien dobry człowiek kupił mi Opus magnum C++11 Wydanie II Jerzego Grębosza. I chciałem się z niej zacząć uczyć programowania, Ale jeszcze by się przydało jakieś środowisko IDE, a autor o takim, czy nawet o kompilatorze nic nie wspomina, czego używać.

MS Visual Studio 2022 Community to jest straszny kombajn i nie bardzo wiem które składniki zainstalować, żeby było to, co mi jest potrzebne. To co po instalacji uruchomiłem, wpisując:

// Program z paragrafu 01_01
#include <iostream>
	using namespace std;
	int main()
	{
		cout << "Witamy na pokladzie";
	}

Wyświetla tylko okienko z napisem: Zakończono z kodem 0. 

Po zainstalowaniu najnowszego QT Creator 7, ten wyświetla mi po angielsku przy próbie kompilacji napis: This file is not part of any project. The Code model might have issues this file properly. oraz na czerwono podkreśla wyrazy: <iostream>, std oraz cout. Dlaczego? Nie wiem.

Jakby mi tu ktoś z Was, kto uczył się z tej książki, poradził jakie środowisko IDE pod Windows 11 zainstalować, tak żeby podane przykłady z książki zaczęły działać to byłbym bardzo wdzięczny.

Napisałem też do autora w tej sprawie, ale czy i kiedy mi odpowie, to nie mam pojęcia. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak masz kontakty w szkołach, to zorientuj się z jakich środowisk korzystają, to ułatwi sprawę. Warto też przy okazji sprawdzić, czy to Windows, czy może jakieś dystrybucje Linux-a.

Tak czy inaczej, jeżeli chcesz kompilować i uruchamiać z IDE, to trzeba utworzyć projekt, nie tylko pliki z kodem.

Pod Windows kiedyś miałem Code::Blocks ale nie wiem na ile jest dalej rozwijany i czy pod Win11 będzie chodzić prawidłowo.
Przy instalacji była też paczka z kompilatorem, więc na start nic nie trzeba było dodatkowego doinstalowywać. Jw. pytanie czy na tyle nowe, że C++11 obsłuży.

Bez angielskiego będzie ciężko. Kompilatory raczej nie są tłumaczone i wszystkie błędy i ostrzeżenia są po angielsku.
Baza wiedzy, opisy bibliotek standardowych (np. https://www.cplusplus.com/reference/), fora z problemami (np. google często odsyła do https://stackoverflow.com/) są w większości też po angielsku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
1 godzinę temu, Bono[UG] napisał:

Bez angielskiego będzie ciężko. Kompilatory raczej nie są tłumaczone i wszystkie błędy i ostrzeżenia są po angielsku.

Dlatego chciałem użyć MS Visual Studio 2022 Community, bo ten komunikaty błędów wyświetla w języku polskim. Tylko nie wiem jak go ugryźć.

Również Visual Studio Code wyświetla komunikaty błędów w języku polskim.

Edytowane przez gilban

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie znam Visual Studio ale jeżeli program się wykonał, to chyba masz wszystko co jest potrzebne.

4 godziny temu, gilban napisał:

o co po instalacji uruchomiłem, wpisując:

...

Wyświetla tylko okienko z napisem: Zakończono z kodem 0. 

Stawiam, że okno konsoli z wykonaniem programu się pojawiło i zaprogramowany napis został wyświetlony ale to okno od razu zostało zamknięte po zakończeniu programu.
Tutaj https://docs.microsoft.com/pl-pl/cpp/build/vscpp-step-2-build?view=msvc-170 prezentują jak skompilować i uruchomić, okienko się nie zamyka i czeka na naciśniecie klawisza. Nie wiem czemu u ciebie tak nie działa.
Alternatywnie można wejść w katalog gdzie znajduje się skompilowany program, uruchomić konsolę (np. wpisując cmd w pasku adresu) i tam uruchomić program.

5 godzin temu, gilban napisał:

Po zainstalowaniu najnowszego QT Creator 7, ten wyświetla mi po angielsku przy próbie kompilacji napis: This file is not part of any project. The Code model might have issues this file properly. oraz na czerwono podkreśla wyrazy: <iostream>, std oraz cout. Dlaczego? Nie wiem.

Ciężko mi powiedzieć nie widząc dokładnie co zostało wykonane i wypisane.
Przypuszczam, że problem leży w braku utworzenia projektu lub dodania tego pliku do projektu.
QtCreator domyślnie pracuje tylko na projektach, gdzie ma wpisane jakie pliki źródłowe są potrzebne, jakich kompilatorów użyć itp. Jeżeli dobrze pamiętam, to kompilacja jest dwuetapowa, najpierw jest wywoływany qmake, który na podstawie danych z projektu generuje makefile, a dopiero następnie wykonuje właściwą kompilację do pliku wykonywalnego. Jeżeli nie ma projektu lub jest źle ustawiony, to wyjdą błędy.

Z QtCreatora korzystam na co dzień ale tylko jako edytora kodu, kompilację robię własnymi makefile w konsoli (dodatkowo pod linuksem, a nie windows).
Ciężko mi tutaj podpowiedzieć co i jak ustawić.

Po kilku próbach (pod linuksem) udało mi się zrobić prosty projekt w QtCreatorze.
Plik -> nowy plik lub projekt -> "Projekt nieużywający Qt" -> "Czysta aplikacja C++", po wyborze nazwy i lokalizacji, system budowania "CMake", włączył się jakiś domyślny zestaw narzędzi "Desktop", bez systemu kontroli wersji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za pomoc. Zainstalowałem starszą wersję Visual Studio 2019 i ten działa bardzo dobrze z przykładami z książki. Wersja 2022 za to się chrzani. Zainstalowałem tylko element - Programowanie aplikacji klasycznych w języku C++. I podczas uruchomienia wybieram Utwórz nowy projekt -> Aplikacja konsoli C++. I działa wyśmienicie. QT ma tę wadę, że nie jest cały spolszczony, a komunikaty błędów wyświetla tylko po angielsku. Muszę je dopiero przepisywać i wklejać do translatora. Visual Studio 2019 jak pisałem wcześniej, komunikaty błędów wyświetla w języku polskim. Wiadomo - inaczej jest nauczyć się tylko poleceń angielskich, a inaczej całego języka. Żeby ktoś gdzieś robił kursy z angielskiego, tylko z czytania (tekstowe), ale wszystkie są ze słuchu, a ja przy mojej wadzie słuchu mam z tym problem. A w sumie, do tego żeby w szkole uczyć informatyki, znajomość języka angielskiego nie jest potrzebna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Angielski dla nauczyciela może potrzebny nie jest, ale dla dzieciaków raczej będzie niezbędny. Nie wiem jak to teraz z programowaniem w szkole wygląda, ale za "moich czasów" było tylko na rozszerzonej informatyce, czyli wsród ludzi, którzy swoją przyszłość raczej będą wiązać z IT. Dla takich angielski jest absolutną podstawą, przynajmniej w formie pisemnej. Myślę, że warto tych kilku podstawowych błędów (czyli większości, na które trafisz podczas nauki), nauczyć się w pewnym momencie także po angielsku - nie od razu, bo przede wszystkim chcesz programować na tyle, żeby przekazać wiedzę innym, ale jak już będziesz się czuć na tyle pewnie z kodem, że będziesz mógł świadomie wprowadzić wybrany przez siebie błąd. A piszę o tym tylko z jednego powodu - zrozumienie komunikatu o błędzie to jedna z najważniejszych umiejętności programisty. Warto, żeby dzieci nauczyły się to robić w języku, w którym te błędy są oryginalnie zwracane, bo tłumaczenie ich na inne języki to naprawdę rzadkość.

No chyba że grupą docelową są wyłącznie dzieciaki na podstawie, dla których jest to tylko kolejny przedmiot do zaliczenia na ocenę, która nie zaniży średniej. Wtedy to co najwyżej z chęci samorozwoju. Dla rozszerzeń warto się zastanowić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
55 minut temu, gilban napisał:

Żeby ktoś gdzieś robił kursy z angielskiego, tylko z czytania (tekstowe), ale wszystkie są ze słuchu, a ja przy mojej wadzie słuchu mam z tym problem.

Większość kursów jest nastawiona na komunikowanie się w danym języku, a nie czytaniu tekstów technicznych. Łatwiej też zapamiętać jeżeli aktywizuje się kilka zmysłów na raz.
Może jakiś podręcznik podstaw gramatyki plus słownik dadzą radę.

39 minut temu, Kitu napisał:

zrozumienie komunikatu o błędzie to jedna z najważniejszych umiejętności programisty

I to zrozumienie na wielu poziomach, bo wskazany błąd może mieć przyczynę w zupełnie innym miejscu. Ile to razy wywalało mi "undefined reference", bo gdzieś zabrakło średnika czy nawiasu klamrowego ;)

Edytowane przez Bono[UG]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jako że niedawno skończyłem technikum technik informatyk bo w 2020r, mogę się jakoś wypowiedzieć na temat programowania w szkole średniej.

Solidne przerobienie podstaw języka C++ powinno wystarczyć do nauczania w szkole średniej. Wymagania szkoły średniej skupiają się na pisaniu bardzo prostych projektów jak np: kalkulator który dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli. Czy poznanie prostych zastosowań pętli i warunków if. 

Co do języka angielskiego. Dla nauczyciela nie jest on może super wymagany, ale wypadało by rozumieć co zwraca konsola błędów. 

Z IDE to my stosowaliśmy najprostszy i popularny DevC++ ale był do dyspozycji też CodeBlocks.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, Kitu napisał:

Nie wiem jak to teraz z programowaniem w szkole wygląda, ale za "moich czasów" było tylko na rozszerzonej informatyce, czyli wśród ludzi, którzy swoją przyszłość raczej będą wiązać z IT.

Teraz w LO i technikum podstawy programowania w C++ oraz nauka algorytmów, na informatyce są również w wersji podstawowej, czyli dla dzieciaków które chcą iść na kierunki humanistyczne, medyczne czy inne podobne. Również jest w programie C++, w szkole podstawowej 7 8 klasie. Tak porobili.

A jak wyżej pisałem wcześniej, przy moim niedosłuchu, w aparatach słuchowych, nawet często mam problemy żeby zrozumieć drugą osobę, która cicho mówi czy niewyraźnie. mam też tak, że jak samochód jedzie to zwyczajnie słyszę że jedzie, ale nie rozpoznaję z której strony. jak ktoś obok mnie stoi i mówi do kogoś innego to jak nie wyraźnie mówi, czy cicho, to nie rozpoznaję czy mówi do mnie, czy do tej osoby. jak jedzie w sklepie wózek widłowy elektryczny, w dużym markecie, np. w Selgrosie, tak gdzie za kierownicą siedzi pracownik, to go nie słyszę. Nie słyszę też elektrycznej hulajnogi jadącej za mną, czy roweru.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
W dniu 13.05.2022 o 08:32, Kitu napisał:

Nie wiem jak to teraz z programowaniem w szkole wygląda, ale za "moich czasów" było tylko na rozszerzonej informatyce, czyli wsród ludzi, którzy swoją przyszłość raczej będą wiązać z IT.

Spokojnie - ja kończyłem LO na profilu mat-inf i do IT z trzydziestu osób trafiło kilka. Połowa klasy wybrała na rozszerzoną maturę biologię, historię, geografię i WoS. Matki dziewczyn się wykłócały z wychowawczynią, że nauczyciel informatyki wymaga napisania kawałka SQLa na ocenę w czasie lekcji i nie można dokończyć w domu. Przecież moja córka wszystko umie, tylko na lekcji nie ma warunków i te tróje są niesprawiedliwe. XD Finalnie wyszło tak, że najlepszy nauczyciel informatyki dla klasy mat-inf to był ten, co pozwalał na lekcjach grać i surfować po sieci. Co prawda minęło już kilkanaście lat, ale patrząc po corocznych wynikach matur, wiele chyba się tutaj wśród młodzieży nie zmieniło. Matematyka i myślenie po prostu gryzą. :D 

 

Jako alternatywę do książek o C++ podam YT. Są materiały po polsku. Znajdziesz również instalację IDE krok po kroku. Trzeba co prawda słuchać, ale w pracy nauczyciela też trzeba i wszak istnieją aparaty słuchowe, które poprawiają tutaj jakość życia.

Edytowane przez Karister

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, Karister napisał:

Spokojnie - ja kończyłem LO na profilu mat-inf i do IT z trzydziestu osób trafiło kilka.

Stąd właśnie to "raczej" ;) U nas mat-fiz z wyborem trzeciego rozszerzenia, na 22 osoby w klasie 11 wzięło informatykę, z nich 5 albo 6 osób poszło na studia na informatykę (jedna z nich dopiero po niezaliczonym roku na innym kierunku), jedna automatyka i robotyka, jedna mechatronika, pozostałe jakieś inne techniczne. Z tej ósemki, której losy znam, tylko czwórka skończyła na etacie - reszta poszła pomagać w rodzinnych firmach w kompletnie innych dziedzinach. Inna sprawa, że z tej czwórki tylko jedna obroniła inżyniera.

W sumie może rzeczywiście przesadziłem z tym określaniem swojej przyszłości w wieku 15 lat :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Tematy

  • Odpowiedzi

    • PĘKŁ SKU***YSN  Piąte party dziś. Ale wiedziałem, że najlepsze od pierwszej próby. Godzinę zbieraliśmy ludzi, pogadaliśmy sobie, potem dwie, dwie i pół godziny prób i udało się. Same skillowe chłopaki, a musieliśmy na pełnym skupieniu pojechać tyle podejść. Ze 5x dojechaliśmy do fazy ducha, ale zawsze w za mało osób. W tej ostatniej próbie udało się nam w 5 wjechać, potem padliśmy w części (w tym ja) i wykerowało ostatnie 6 pasków życia dwóch graczy - nabrałem po tym runie szacunku do gunlancerów. Przydatna bardzo klasa do counterów. Mogę z ręką na sercu powiedzieć, że w nic trudniejszego poza the sunwell plateau i ulduarem 25m nie robiłem w żadnej grze online. Każual będzie na tym bossie po prostu zaorany. Za dużo do ogarnięcia. Dużo mechanik, dużo odpowiedniego i precyzyjnego ustawiania się, dobry timing potrzebny i sporo różnych itemków, bomb, żarcia. Serio żartów nie ma. Ale w tym tygodniu Valtan hard leży i robi pod siebie. Ale nie jestem pewien czy uda się to powtórzyć w przyszłym.
    • Ta stówka to minimum. Do sto dwadzieścia.  Jak zmieni na 42 to i tak lipa z sześciu dych.  Moim zdaniem dodatkowo ekran ma za wysoko.  42"… niżej i z metra do pracy powinno być całkiem spoko.  Patrząc na to jak użytkuje te 48". Ale nie wiadomo na ile czasu ma kontrakt na te biurko co już ma XD
    • Siedzi trochę bliżej ? 60cm przed 48" ? To nie jest 24" monitor, żeby przed nim siedzieć tak blisko.    
    • Pamietam, ze jak ogrywalem tornie to od razu przypomniało mi się, że mythra w ogóle nie sprawiała wrażenia, że zna mikaela i tez wydawało mi się to mega dziwne:)
    • Jeśli zależałoby ci na wydajności z jednoczesnym świetnym wykonaniem, to proponowałbym lekko wykraczając poza budżet serię Latitude: Dell Latitude 5521 i5-11500H/32GB/512/Win11P - 7199 zł Poza 3 letnią gwarancją masz tutaj procesor który nie jest niskonapięciowy .   Myślę że zaciekawi cię też opcja 16 calowego inspirona z bardzo mocnym procesorem, świetną matrycą 3072 x 1920 z pokryciem 100% sRGB: Dell Inspiron 16 Plus i7-11800H/16GB/512/Win11 - 5999 zł Jedyny mankament to 16 GB RAM, ale ten zawsze można wymienić w przyszłości a uważam że laptop jest o wiele bardziej wart uwagi niż wspomniane przez Ciebie przy tym budżecie.
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...