Skocz do zawartości
Fonzie

Szybkie pytanie, wymiana RTX2070 na 3070 czy jest sens?

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Znajomy ostatnio zaskoczył mnie z prośbą o to żebym poszukał mu mocniejszej grafiki co by zastąpić jego RTX2070.

Myślałem nad RTX3070 i tu pytanie jak z tytułu .

Czy jest sens robić taką wymianę przy procku i5 10400f i monitorze 1080p 165Hz?

Czy różnica w ilości klatek przy takiej wymianie będzie znacząca (gdzieś czytałem o skoku wydajności w okolicach 30% a nawet wyżej)?

Może lepiej poczekać do premiery serii 4000 (wtedy wymieniał bym mu też zasilacz bo obecny w granicach 600w raczej był by za cienki)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Procek nie pozwoli na 165hz więc wymiana karty na silniejszą nie ma sensu.

Lepiej poczekać na serię 4xxx i zmienić proca na silniejszego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli uda Ci się sprzedać swojego 2070 w miarę korzystnie i znaleźć 3070 w dobrej cenie, to ma to sens. Widywałem ostatnio 2070 chodzące po 1400 zł i wyżej i 3070 spadające do 2200 zł, no to wiadomo, że miałaby sens taka wymiana. Zazwyczaj nie ma sensu wymiana na kartę o tej samej pozycji w ramach o jeden wyższej generacji, ale 2070=>3070 akurat robi dużą różnicę. Natomiast 3070=>4070 prawdopodobnie też zrobi, więc gdybym miał 2070, to raczej czekałbym dalej. Na pewno starałbym się przeczekać wysiłki nVidii, dystrybutorów i sprzedawców, żeby jeszcze coś wycisnąć z Ampera — generacji odmówionej graczom, która próbuje robić karierę przez łaskawe zbliżenie się do cen MSRP tuż przed zastąpieniem nową generacją, a wszelkie używki i pewnie outlety też — wiadomo, że kopały. Inna sprawa, że na jakieś szczególnie atrakcyjne ceny 4000 bym nie liczył, bo wysokie wycenienie 4000 przez pierwszy rok może być jednym ze sposobów na wypchnięcie 3000 z magazynów.

No i rację ma kolega krecik, że 165 fps na tym procku nie wyciągniesz, chyba że bardzo zejdziesz w dół z ustawieniami. Ogólnie wysokie odświeżania są fajne, ale naprawdę trudno jest wyciągnąć takie duże prędkości bez poważnych kompromisów z jakością, nawet w 1080p. Jeśli masz płytkę z chipsetem Z, to możesz sobie kupić np. 11600K/11700K i podkręcić do oporu, to zegary trochę pomogą. Ale jeśli nie masz płyty Z, to nie kupuj do tego celu. Wtedy raczej 12700 zablokowany z jakąś tanią płytą to niego.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z drugiej strony, przejście z 60 na 100 fps przy gsyncu też robi robotę. Choć bardziej bym powiedział do innego, jestem zdziwiony że przy fhd kumpel ocenia że tej 2070 mu brakuje. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
33 minuty temu, Pioy napisał:

Choć bardziej bym powiedział do innego, jestem zdziwiony że przy fhd kumpel ocenia że tej 2070 mu brakuje. 

IMO naczytał sie jakichś bzdur w necie albo się kompletnie nie orientuje i coś ma źle ustawione.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, adashi napisał:

IMO naczytał sie jakichś bzdur w necie albo się kompletnie nie orientuje i coś ma źle ustawione.

Ogólnie też obstawiam że przesadza i odradzam mu wymianę.

Aktualnie zaczął narzekać przez to że jak dla niego cytuj ę "plamy krwi w Resident Evil Biohazard wyglądają jakoś dziwnie , jakąś pikselozę mają"

Najprawdopodobniej będę się musiał do niego wybrać i sprawdzić co tam naustawiał , mówi niby że ma praktycznie wszystko na full...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi o ustawienia graficzne w grze, tylko I5 nie wyciągnie 165 FPS nawet w 1024/768.

Po prostu procesor za słaby.

Z drugiej strony mieć 3070, to też kusi, bo można wymaksować grafikę ile wlezie w 1080p.

W sterowniku Nvidii ustawić v-sync na szybki i w grze na off.

To powinno dobrze działać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
W dniu 5.07.2022 o 21:07, leven napisał:

To powinno dobrze działać.

Podpiąłem się do kolesia przez teamviewer-a i faktycznie wyłączenie v-sync i MSAA pomogło.

Ustawienia miał tak wyrąbane w kosmos że na starcie grafika miała zabite prawie 90% VRAM-u.

(Obstawiam że przy takiej ilości zajętago VRAM-u tekstury mogły się mu zwyczajnie niedoczytywać)

Zmniejszyłem mu też częstotliwość odświeżania do 100Hz i ustawiłem limit FPS.

Przestał narzekać i jak na razie odpuści sobie upgrade , poczeka na serię 4000.

 

Edytowane przez Fonzie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 5.07.2022 o 20:51, Fonzie napisał:

Resident Evil

To jest podręcznikowy przykład zjełbanej optymalizacyjnie gry. Swego czasu było o tym głośno.

Co do procesora i5 1040 to na każdej lepszej karcie niż 2070 będzie miał lepsze osiągi. Tylko że jak kogoś stać na zakup 3070 to i stać go na lepszy procek. Tylko pytanie czy mu to jest potrzebne.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

mozna ta i5 zmienic na i7 10700 nie jest to wcale takie glupie, ta i5 jest i tak na tyle spoko ze ogarnie 3070 w wiekszosci przypadkow a resident jest graficzny wiec tam procek nie ma jakiegos wiekszego znaczenia. Ja mam 3080 do 1080p i nie uwazam by bylo to przegiecie, sa tytuly gdzie nawet w fhd to 3080 mozna zajechac i wycisnac maksa takze..

RTX 3080 w DL2 na full bez DLSS ma w 1080p problem z 60 fps w niektorych miejscach takze tego...Ludzie nie ma  czegos takiego jak za mocna karta. To jest jakis mit powtarzany z pokolenia na pokolenie. Zapomnijcie o tym

Edytowane przez Eltik
  • Like 1
  • Haha 1
  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Eltik napisał:

Ludzie nie ma  czegos takiego jak za mocna karta. To jest jakis mit powtarzany z pokolenia na pokolenie. Zapomnijcie o tym

święte słowa

Zawsze lepiej mieć lepszą kartę, Pytanie czy w danej grze wydawać na lepszą kartę czy na cpu. Najlepiej na oba.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 5.07.2022 o 17:30, leven napisał:

Procek nie pozwoli na 165hz więc wymiana karty na silniejszą nie ma sensu.

 

Serio, procesor ma coś do częstotliwości odświeżania monitora?  Nie warto do tego procesora brać monitor o częstotliwości odświeżania 165 Mhz? 

Pytam, bo myślę o takim monitorze i mam procesor jak autor wątku.  Czy to po prostu pomyłka i chodziło o FPS?

Do I5 10400 max co bym rozważał to RTX 3060, ewentualnie RTX 3060 Ti.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Żeby uzyskać natywne odświeżanie monitora, należy uzyskać taki FPS.

W tym przypadku 165hz czyli 165fps.

Gdyby monitor miał odświeżanie 60hz, to wystarczy 60fps do rozgrywki bez zrywania obrazu.

Ale nie ma co panikować, bo można w sterowniku Nvidii ustawić v-sync na fast, a w grze v-sync na off i będzie to dobrze działać, pomimo, że nie uzyskamy tych 165 hz/fps.

EDIT: aha... to działa na DX11... DX12 v-sync fast nie działa.

 

Edytowane przez leven
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
W dniu 5.07.2022 o 21:07, leven napisał:

Nie chodzi o ustawienia graficzne w grze, tylko I5 nie wyciągnie 165 FPS nawet w 1024/768.

Po prostu procesor za słaby.

Nie wiem co Ty piszesz ???? Procesor ma cokolwiek uciągnąć ? To w dzisiejszych czasach dodatek do kart graficznych. Mogą być freezy i spadki FPS, ale OCZYWIŚCIE wymiana GPU o generację wyżej da minimum z 50% więcej o ile nie z 80%.

Ja miałem i3-9100 i po zmianie z 1050Ti - potem na 1660Ti i potem na 3060Ti miałem za każdym razem bardzo duży wzrost wydajności i średniego FPS... Między 1660Ti a 3060Ti np w TSW 2 z 30FPS do 80FPS !

Dokładna i rzeczowa dyskusja jest w tym temacie:

dotyczy to co prawda 12 generacji, ale mniej więcej dotyczy to ostatnich generacji

Szczególnie świetnie wyjaśnił to @szefons na 3 stronie ! Warto posłuchać co pisze bo pisze mądrze w przeciwieństwie do wielu mitów o wpływie CPU na całym forum

W dniu 5.07.2022 o 16:31, Fonzie napisał:

Czy różnica w ilości klatek przy takiej wymianie będzie znacząca (gdzieś czytałem o skoku wydajności w okolicach 30% a nawet wyżej)?

Będzie minimum 50%, a nie 30% :)

Pozwolę sobie wkleić cytat Szefonsa z tamtego tematu (dla leniwych :) ) :

W dniu 21.06.2022 o 15:11, szefons napisał:

Ha ha, ten wątek to jakieś złoto, unikalne połączenie prawdy, półprawdy, mitów i innych wierzeń.

Jeżeli chodzi o tzw bottleneck czyli wąskie gardło, to są tylko 2 możliwości, albo kończy się cpu albo gpu, to znaczy mają 100% użycia, a drugi komponent zazwyczaj 95-90% lub jeszcze mniej.

W normalnych warunkach NIE MA żadnej innej możliwości.

Co to są normalne warunki?

- test z odblokowanymi klatkami, bez vsync

- gra zoptymalizowana/bez bugów/brak problemów sterownika

- odpowiedni ram, prędkość, pojemność, zależy już od gry

W normalnych warunkach zawsze musi się skończyć jakiś komponent, bo pc robi tyle ile da radę.

Jeżeli jakaś gra używa znacznie mniej jednocześnie na cpu i gpu np. 50% i 50% to może oznaczać tylko 2 opcje

- sytuacja prawidłowa, test jest limitowany vsync lub blokada klatek, w takiej sytuacji gra nie potrzebuje więcej, bo np. generując maks 60 fps cpu i gpu mają jeszcze zapas, więc użycie obu będzie mniejsze

- sytuacja nieprawidłowa, zła optymalizacja gry, błędy gry, sterownika lub oba, przy braku limitów fps, jeżeli gra nie jest w stanie dobić jednego komponentu do 100% bez żadnych limitów to już coś jest nie tak, tak nie powinno być, niektóre gry są czułe na ram i czasami to jest przyczyna, z drugiej strony to tez można podpiąć pod marną optymalizację

Oczywiście jest jeszcze sytuacja, że komuś coś się przegrzewa i komponenty limitują wydajnosć, ale to już osobna kwestia.

Jeżeli jakaś gra bez limitów nie dobija przynajmniej jednego komponentu do 100% to coś gdzieś jest nie tak.

Inną sprawą są te filmy testy z YT z widocznym OSD, które z tego co widzę w 95% przypadków jest źle skonfigurowane.

Źle, bo nie pokazuje obciążenia każdego rdzenia CPU osobno, a przy CPU dochodzi kwestia użycia na jeden rdzeń, mocny jeden wątek nadal jest ważny, każda gra ma ten jeden główny wątek, który zawsze wymaga najwięcej wydajności, i tak jest już lepiej niż lata temu, ale nadal zdarzają się gry, które tak mocno cisną jeden wątek, że nie ma znaczenia czy masz 6, 8 albo i więcej rdzeni, jeżeli jeden z rdzeni chodzi na 100%, gdy inne nie, ten jeden rdzeń blokuje całą resztę. I to jest błąd optymalizacji gry, bo takie obciążenie powinno być rozkładane na tyle rdzeni ile się da, ale w praktyce, mało która gra ma aż taki problem, więc i żadna z gier nie ma aż tak dobrej architektury wielowątkowej by na wszelki wypadek to niwelować, a jak już problem się zdarzy to wtedy zostają rozwiązania mniej idealne.

Tak więc, to jest problem źle ustawionych OSD, te programy nie są w stanie stwierdzić ile dana gra faktycznie rdzeni używa na serio, i wtedy pokazuje, że taki 6/8 czy więcej rdzeni cpu jest wykorzystany nawet kilkukrotnie mniej niż ten przykładowy i3 4r, ale naprawdę tak nie jest, bo program OSD liczy średnią ze wszystkich rdzeni, także tych, które mają 0% użycia lub blisko, ze względu na to, że gra po prostu nie alokuje tylu rdzeni/wątków, ale i tak OSD liczy średnią z całości, a i tak najbardziej będzie obciążonych tylko kilka rdzeni, zazwyczaj jeden bardziej.

Tak więc jeżeli ktoś chce oceniać wąskie gardło CPU bo takich filmach z OSD to koniecznie OSD musi pokazywać każdy rdzeń osobno inaczej nic się z tego nie dowiecie, bo średnia jest całkowicie przekłamana.

W kwestii jeszcze i3 vs i5 + mocne gpu, to tak, jest takie coś i to jest fakt, jeżeli ktoś naprawdę ma napięty budżet, a chce tu i teraz wydajności w wysokich ustawieniach, to większość gier siedzi na GPU znaczenie bardziej niż na cpu, więc to GPU zazwyczaj kończy się pierwsze, więc najlepiej mieć mocniejsze gpu niż cpu, ale to się bardziej sprawdza do średnich podzespołów, raczej łącznie i3 z 3080/90 to kompletny absurd, chyba, że ktoś gra wyłącznie 4k to może wtedy jakiś to ma sens, ale to nadal wygląda dziwnie wtedy oszczędzać te 500 zeta na choćby to i5. Co innego i3 z 3070.

Tak czy siak, oczywiste nadal prawdą jest, że lepszy fps będzie na i3 + 3070 niż i5/9 + 3060, w większości gier, ale nie we wszystkich. W budżetowej opcji na pewno warto to rozważyć, ale to raczej też na to wpadną tylko osoby, które już się znają bardziej, a nie większość, więc i tak nie wpadnie na to ktoś komu by to najbardziej pomogło.

Jeszcze zabawny temat wąskiego gardła GPU jeżeli ktoś pisze o graniu w 4k czy maks ultra 2k, wiec wtedy nie potrzebuje aż tak mocnego CPU.

Toż to przecież o to właśnie chodzi, że wykorzystuje się fakt, wąskiego gardła GPU przy wymagajacych grach w 4k czy nawet 2k, bo wtedy GPU będzie wąskim gardłem, więc nie będzie generowane aż tyle klatek by był potrzebny jakiś mega mocny cpu.

Mega mocny cpu to trzeba celować do wymagającej pracy, 100+ fps czy vr.

 

Edytowane przez hubio

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tutaj jest inna sytuacja niz  w wielu innych tego typu tematach. autor ma i5 10 gen czyli procka ktory nie powoduje scin, dropow i tym podobnych rzeczy jak u innych ktorzy maja i5 4 gen

Kupujac bardzo mocna karte w samym fhd i nie przegietych ustawieniach uzyska co prawda mniej fps niz na i7 12 gen ale tez bedzie mogl np zwiekszyc ustawienia i na dodatek dowalic sobie jeszcze skalowanie rozdzielczosci. Na takim procku gra bedzie przyjemna na 3070 w fhd nie ma sie co martwic. W wiekszosci przypadkow wzgledem 2070 bedzie jakies +20%

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zależy w co celuje, jeżeli w wysoki fps w nowych grach z wysokimi ustawieniami do monitora 165 fps to raczej i tak wiele nie ugra wiec nie warto, chyba, że nie wyciąga stałych 60 fps i go to irytuje to wtedy może tak.

W innych wypadku musiałby zaakceptować schodzenie z ustawieniami w nowych grach by wycisnąć zauważalnie więcej fps, niestety stan jest taki, że mało kto poważnie testuje gry pod kątem fanów HFR, wraz ze schodzeniem z opcjami co jest konieczne.

Zresztą, taki doom eternal uznawany chyba za posiadający najlepszy stosunek jakości grafiki do wymaganej wydajności wyciąga na 3070 te ponad 200 fps w 1080p, i to jest najlepszy przypadek, cała reszta nowych gier ma znacznie mniej, więc o czym tu gadać.

 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
18 minut temu, szefons napisał:

Zależy w co celuje, jeżeli w wysoki fps w nowych grach z wysokimi ustawieniami do monitora 165 fps to raczej i tak wiele nie ugra wiec nie warto, chyba, że nie wyciąga stałych 60 fps i go to irytuje to wtedy może tak.

W innych wypadku musiałby zaakceptować schodzenie z ustawieniami w nowych grach by wycisnąć zauważalnie więcej fps, niestety stan jest taki, że mało kto poważnie testuje gry pod kątem fanów HFR, wraz ze schodzeniem z opcjami co jest konieczne.

Zresztą, taki doom eternal uznawany chyba za posiadający najlepszy stosunek jakości grafiki do wymaganej wydajności wyciąga na 3070 te ponad 200 fps w 1080p, i to jest najlepszy przypadek, cała reszta nowych gier ma znacznie mniej, więc o czym tu gadać.

 

no ok doom eternal ale sa jeszcze cod vanguard/mw 2019, bf v, jakis dirt rally 2.0, resident evil, gta V i wiele innych ktore na wysokich/ultra wyciagaja dobrze ponad 100 fps na karcie pokroju 3070

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że pogra na I5 10400F + 3070.

Ale ja nie napisałem, że nie pogra, tylko, że nie osiągnie na obecnym CPU 165 FPS, czyli tyle ile ma natywne odświeżanie monitora.

Właściwie żaden CPU nie ogarnie gier w 165FPS z małymi wyjątkami, jak wspomniany Doom Ethernal, itp.

Fonzie... przeczekaj jeszcze na tym 2070 do wyjścia serii 4xxx, to się zobaczy, jak to wygląda w nowej generacji kart.

 

 

Oczywiście, że pogra na I5 10400F + 3070.

Ale ja nie napisałem, że nie pogra, tylko, że nie osiągnie na obecnym CPU 165 FPS, czyli tyle ile ma natywne odświeżanie monitora.

Właściwie żaden CPU nie ogarnie gier w 165FPS z małymi wyjątkami, jak wspomniany Doom Ethernal, itp.

Fonzie... przeczekaj jeszcze na tym 2070 do wyjścia serii 4xxx, to się zobaczy, jak to wygląda w nowej generacji kart.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, leven napisał:

czyli tyle ile ma natywne odświeżanie monitora.

to monitor nie ma niższego odświeżania tylko natywne ? jak kupi monitor z odświeżaniem 300hz to mu napiszesz żeby poczekał 5 lat na procesor który to ogarnie ?

  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no i co z tego ze ma 165 hz? wcale nie musi tyle wyciagac. wystarczy 100 fps np i bedzie full ektsra plynnie w dodatku z gsync

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

autor ma i5 10400f...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, leven napisał:

Ten proc ledwo 60fps wyciąga i to tylko w niektórych grach.

https://www.purepc.pl/test-recenzja-procesora-amd-ryzen-7-5800x3d?page=0,21

No fajnie tylko co to ma do tematu?

Ty wiesz, że to nijak nie jest test pod kątem HFR i limitem jest GPU?

Po za tym i tak wypisujesz kompletne bzdury, bo większość w miarę nowych cpu wyciągnie bez problemu 100+ fps w większości gier, to gpu stanowią problem.

Szybkie gogle i już wiem, że w ACC wyciągniesz spokojnie ze 120+ fps na starych i5, kwestia tylko na ile jesteś w stanie się pogodzić ze zjazdem grafiki.

Więc masz rację, wymiękasz, daruj sobie z takimi bezużytecznymi sloganami.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...