Skocz do zawartości
Arth1987

[Undervolting] R5 5600

Rekomendowane odpowiedzi

1 minutę temu, Arth1987 napisał:

Jest konieczny bo celuje na wprost w kartę graficzną dodatkowo ją chłodząc. Dodatkowo to jedyny wiatrak który wtłacza zimne powietrze do obudowy. Ta śmieciowa obudowa pozwala co prawda na montaż wiatraka od frontu ale tam od frontu jest panel bez otworów. Otwory od frontu znajdują się jedynie po frontowych bokach i są naprawdę mizerne. Zastanawiałem się "kiedyś" nad tym, żeby ten wiatrak z boku wymienić na jakiegoś Scythe'a 120x120x12mm.

Zrób test z włączonym wentylatorem bocznym i bez i zobaczysz ile on rzeczywiście daje. Jak będzie to 1-2 stopnie, to demontuj, bo lepsze chłodzenie na CPU da Ci więcej. Jak będzie różnica >5 stopni to zostaw. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobry pomysł :D Jeszcze wieczorem pobawię się w ustawienie na procku tych 4,2GHz i zmianą napięcia, dodatkowo spróbuję opcję z usunięciem wiatraka bocznego. Odezwę się z informacją jakie są rezultaty.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To jest bardzo dobra metoda UV na Ryzenach, bo pozwala obniżyć napięcie w całym przedziale obciążeń:
https://www.youtube.com/watch?v=dfkrp25dpQ0
Zastosuj się do instrukcji na filmie, zaczynając od PBO -10 i testuj stabilność, sprawdzając jednocześnie zegary, pobór energi przez CPU oraz temperatury względem tego co miałeś na ustawieniach fabrycznych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na weekend nie miałem za bardzo czasu żeby porobić testy temperatur bez wentylatora. Natomiast pojawił się inny problem. Postanowiłem w obudowie zrobić porządek z kablami, pochować je bo obudowa z drugiej strony ma miejsce na kable. Przy chowaniu kabli okazało się, że miałem źle założony głośniczek BIOS. Założyłem poprawnie, pochowałem kable i wszystko było wszystko ok. Później jeszcze poodłączałem kable od komputera żeby zaglądnąć do obudowy i pomierzyć jakie chłodzenia na procesor mi wejdą. Po tym kolejnego dnia, podłączyłem wszystkie kable i przy uruchamianiu komputera usłyszałem 5 sygnałów głośniczka. Komputer uruchomił się jednak normalnie. Uruchamiałem ponownie i wszystko było ok - standardowo 1 sygnał. Wczoraj uruchomiłem znowu komputer po 1 dniu i znowu 5 sygnałów ale znowu komputer uruchomił się normalnie. następnie po wyłączeniu, włączeniu, po restartach nie było 5 sygnałów tylko 1. Zgłupiałem, poszedłem się kąpać. Po kąpieli znowu włączyłem komputer i znowu 5 sygnałów a po tym komputer uruchamia się poprawnie. W związku z tym, że nie jestem pewien czy to 5 krótkich sygnałów czy raczej 1 długi i np 4 krótkie postanowiłem nagrać dźwięk ale bezskutecznie. Włączałem komputer, wyłączałem, uruchamiałem ponownie. Odłączałem kable, czekałem kilka minut, znowu podłączałem i nic - nadal po uruchomieniu 1 sygnał.
Zastanawiam się co może się dziać. Najgorsze jest to, że przez źle podłączony głośniczek systemowy nie wiem czy problem występował od początku. Szukałem sygnałów dźwiękowych i wg. tabelki 5 sygnałów na płycie głównej ASRock to błąd procesora, aczkolwiek wszystko działa jak należy więc na ten moment przy każdym uruchamianiu muszę nagrywać żeby trafić na te sygnały i zobaczyć czy to rzeczywiście 5 krótkich sygnałów.
 

W dniu 14.08.2022 o 11:39, Paw79 napisał:

To jest bardzo dobra metoda UV na Ryzenach, bo pozwala obniżyć napięcie w całym przedziale obciążeń:
https://www.youtube.com/watch?v=dfkrp25dpQ0
Zastosuj się do instrukcji na filmie, zaczynając od PBO -10 i testuj stabilność, sprawdzając jednocześnie zegary, pobór energi przez CPU oraz temperatury względem tego co miałeś na ustawieniach fabrycznych.

Wczoraj spróbowałem i efekty wg mnie nie są zadowalające - a przynajmniej gorsze niż manualny UV. Przy PBO -10 wynik w Cinebench był raptem 1% wyższy, temperatura na procesorze 1stopień niższa, zużycie prądu takie samo (75,99W). Przy PBO -20 wynik był 1,5% wyższy od default, zużycie prądu takie samo (75,99W), temperatura identyczna jak przy PBO -10. Spróbowałem na chwilę PBO-30 ale przerwałem test bo byłem już zmęczony - na pewno podczas testu temperatura i zużycie prądu było prawie identyczne z tym PBO-20 - może wynik w Cinebench byłby wyższy. Mi to wygląda bardziej, tak że PBO to taki bezpieczny OC który nie powoduje zwiększenia zużycia prądu oraz podniesienia temperatury. Natomiast u mnie potrzebuję jednak sporo obniżyć temperatury przy zachowaniu wydajności procesora. Ewentualnie kilka % mniejszą wydajność pewnie też bym przełknął ale, robiąc ręcznie przy 0,95V i 4100MHz mam temperatury niższe o 7-8 stopni, zużycie prądu o 10W niższe a wynik Multi-Core w CinebenchR23 jest o ok 5-7% wyższy od default. Mam więc mieszane odczucia co do PBO. Nadmienię, że na płycie głównej mam wersję BIOS 1.8 i AMD AGESA ComboAM4v2 1.2.0.2 więc wg. poradnika wszystko tak jak należy.
 

Edytowane przez Arth1987

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
22 minuty temu, Boru napisał:

Manualne 4.1Ghz przy 0.95V ?

Ładny wynik :)

Problem w tym, że przy takim wyniku nie próbowałem ponownie uruchamiać komputera. Ryzen Master nie zapisuje ustawień po restarcie więc żeby utrzymać to 0,95V i 4100Mhz przy uruchamianiu komputera musiałbym zmienić wszystko manualnie w BIOS - co pewnie niedługo zrobię. Niemniej jednak w CinebenchR23 nie było problemu. W wymagających grach też. Ale z tego co wyczytałem, to wynik w Cinebench to jedno, stabilność w grach to drugie ale mogło być tak, że przy takim ustawieniu komputer by się nie uruchomił - i to świadczyłoby o tym, że takie ustawienie nie jest stabilne. Czeka mnie jeszcze trochę testów

Edytowane przez Arth1987

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, Arth1987 napisał:

Wczoraj spróbowałem i efekty wg mnie nie są zadowalające - a przynajmniej gorsze niż manualny UV. Przy PBO -10 wynik w Cinebench był raptem 1% wyższy, temperatura na procesorze 1stopień niższa, zużycie prądu takie samo (75,99W). Przy PBO -20 wynik był 1,5% wyższy od default, zużycie prądu takie samo (75,99W), temperatura identyczna jak przy PBO -10. Spróbowałem na chwilę PBO-30 ale przerwałem test bo byłem już zmęczony - na pewno podczas testu temperatura i zużycie prądu było prawie identyczne z tym PBO-20 - może wynik w Cinebench byłby wyższy. Mi to wygląda bardziej, tak że PBO to taki bezpieczny OC który nie powoduje zwiększenia zużycia prądu oraz podniesienia temperatury. Natomiast u mnie potrzebuję jednak sporo obniżyć temperatury przy zachowaniu wydajności procesora. Ewentualnie kilka % mniejszą wydajność pewnie też bym przełknął ale, robiąc ręcznie przy 0,95V i 4100MHz mam temperatury niższe o 7-8 stopni, zużycie prądu o 10W niższe a wynik Multi-Core w CinebenchR23 jest o ok 5-7% wyższy od default. Mam więc mieszane odczucia co do PBO. Nadmienię, że na płycie głównej mam wersję BIOS 1.8 i AMD AGESA ComboAM4v2 1.2.0.2 więc wg. poradnika wszystko tak jak należy.

Hmm...
U mnie UV przez krzywą działa jak należy i daje wyraźne efekty już przy PBO -10 (pobór w R23 -20% względem ustawień fabrycznych).
No nic- pewnie to kwestia BIOs'u.
BTW. Na Twojego Asrocka B550m-HDV jest już BIOS z Agesą 1.2.0.7.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś widziałem filmik nt. Precision Boost Overdrive w którym, niektóre procesory nie zyskiwały za wiele ponieważ szczęśliwie już w default były ustawione optymalnie. Być może tutaj występuje podobny problem - a być może jak wspomniałeś lipna płyta główna xD Zaktualizowałem BIOS do wersji 2.10, ściągnąłem OCCT (bo ponoć Cinebench nie jest miarodajnym testerem stabilności CPU). Jak zamontuję nowe chłodzenie na procku to porobię testy.

Edytowane przez Arth1987

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chłodzenie wymienione. Zamontowałem Arctic Freezer 7X (był za 59zl w Proline we Wrocławiu), na bok obudowy kupiłem Arctic P12 SLIM 15mm wys. (też w Proline za 28zł) i wszystko ładnie weszło. Rezultaty są takie: wcześniej przy ustawieniach default w Metro Exodus temperatura procesora dochodziła dosyć szybko do 80 stopni, później powoli ale ciągle rosła, max jaki zaobserwowałem to 83 stopnie, przy czym wiatrak na Wraith Stealth już od 75stopni chodził na 100% PWM. Po wymianie chłodzenia temperatura wynosi średnio 70 stopni ale często dosyć dziwne skacze 65-75 stopni. Może to przez zmiany PWM wiatraka bo ustawiłem krzywą tak, że temp krytyczna to 75 stopni i Arctic chodzi wtedy na 100% PWM. przy 65 stopniach chodzi na 85% PWM. Dołożyłem jeszcze do środka obudowy ten wiatrak z boku, którego zmieniłem na Arctic P12 SLIM ale czekam aż przyjdzie przejściówka z MOLEX, żeby go podłączyć. Może uda się tym też o kilka stopni dodatkowo zbić temperatury. Temperatury na RX6600 bez zmian - ok 61-63 stopnie na karcie i 71-74 na złączu. Efekty trochę gorsze niż przy UV z 0,95V i 4,1GHz ale to default więc i tak jest chyba nieźle. Z samym chłodzeniem więcej nic nie wyczaruję.
Co jednak zauważyłem (wcześniej nie grałem z pełną nakładką AMD Radeon - wyświetlały mi się tylko temperatury, teraz ustawiłem wszystko) to to, że przy graniu, zużycie procesora jest na poziomie 25-35%, taktowanie 3,7-4,3GHz, ale napięcie na procesorze CAŁY czas wali 1,3V.
Z tego co widzę to z poziomu Windows Ryzenem nie mam możliwości obniżenia napięcia na procesorze na stałe. Z każdym uruchamianiem komputera muszę uruchomić Ryzen Master'a i wczytać manualnie swój profil. Ponadto jeszcze nie przeprowadzałem żadnego testu dłuższego niż kilka minut który potwierdzi mi stabilność moich ustawień UV (0,95V i 4,1GHz). Gdzieś pokrótce przeczytałem, że ponoć już ten problem z Ryzen Masterem został rozwiązany i ponoć da się utrzymać swoje UV bez każdorazowego wczytania profilu (musze o tym doczytać).

Więc teraz po wymianie chłodzenia kolejnym krokiem będzie spróbowanie z PBO. Zobaczę jakie będą rezultaty. Jeśli będą niezadowalające to chyba czeka mnie obniżanie napięć w BIOS. Tutaj czytałem, że są 2 metody, ustawienie sztywnego niższego napięcia albo obniżenie aktualnego o pewną wartość - prosiłbym Was o radę co będzie lepsze/łatwiejsze - ew. jak mogę to zrobić w BIOS bo na ten moment w ustawieniach OC w BIOS nie widziałem żadnej opcji która nazywałaby się VCore.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Programem tylko zaśmiecasz sobie dysk, lepiej wszystko robić przez BIOS.

Ustaw np. 4,3-4,4Ghz na wszystkich rdzeniach i testuj najniższe sztywne napięcie. Przy napięciu rzędu 1,1-1,2v procesor nie będzie cieplejszy niż 50-60 stopni C w grach.

W ogóle jakie masz pamięci RAM? Robiłeś ich OC?

Tutaj masz przykładowy poradnik z ASRocka: 

 

Edytowane przez kibolkks
  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za poradnik!
RAM mam identyczne jak powyżej: 2x8GB, 3200MHz, CL16. W BIOS już 2 miesiące temu na dzień dobry ustawiłem profil XMP 2.0 na pamięci RAM, tak samo wyłączyłem CMS, włączyłem Above 4G Decoding i Re-Size BAR Support - potrzebowałem tego żeby aktywować Smart Access Memory.
Widziałem już dużo takich filmików ale nie do końca rozumiem ustawienia - nie chcę ustawiać na sztywno tak jak oni a raczej zrozumieć co robią.
Co np. powoduje ustawienie CPU Frequency? To sztywne taktowanie z jakim będą wszystkie procesory pracować cały czas? Czy maksymalne taktowanie z jakim mogą pracować procesory?
Dodatkowo nie ogarniam tych napięć. Które napięcie mam ustawić na sztywno na 1.1V lub 1.2V?

Na filmiku koleś ustawia kilka napięć:
External LLC: CPU VCore na 1.35V i VDDCR_SOC na 1.2V
Później
CPU: Voltage (VID) na 1.35V i SOC/Uncore na 1.2V.

Dobrze rozumiem, że "External LLC" to napięcia jakie płyta główna ma podać a w "CPU" te które CPU będzie potrzebować? Co jeśli ustawię w "CPU" np. niższe wartości niż w "External LLC"? Czy napięcia będę miał takie jakie potrzebuje procesor (czyli niższe) czy takie jakie będzie dawać płyta główna (wyższe)? A jeśli ustawię w "CPU" wyższe napięcia niż w "External LLC" to np. system będzie niestabilny bo CPU będzie dostawać mniejsze napięcie niż zadeklarowałem? Na ten moment to tak rozumiem ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sztywne zegary (cały czas pracują ze stała częstotliwością) + sztywne napięcie da Ci najlepszy stosunek temperatury/wydajność. 

CPU Frequency and Voltage VID - manual. Następnie Frequency (Mhz) - np. 4400 Mhz + Voltage (VID) np. 1.2v.

Wchodzisz do Windowsa, testujesz np. 15 min CineBench32 w pętli - jak się nic nie wysypie wchodzisz do biosu i zmniejszasz napięcie np. do 1.18v i znów testujesz stabilność i robisz tak aż znajdziesz najniższe stabilne napięcie. 

Edytowane przez kibolkks
  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzięki. A już tylko dla mojej wiedzy, te wskaźniki napięć "External LLC" to do czego służą?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Load Line Calibration (LLC). W Twoim przypadku wystarczą ustawienia domyślne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sorka za tyle pytań :P
A jaka byłaby różnica gdybym zamiast sztywnego napięcia zmniejszał napięcie za pomocą CPU Vcore Offset? :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Offset Voltage: zwiększasz/zmniejszasz domyśle napięcie o podaną wartość. Płyta znów będzie automatycznie regulowała napięcie i taktowanie.

Najlepsza opcja to tak jak wyżej pisałem wszystko na sztywno. 

  • Thanks 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, kibolkks napisał:

Load Line Calibration (LLC). W Twoim przypadku wystarczą ustawienia domyślne.

Niekoniecznie, jeśli pod obciążeniem Vcore mocno dropi to będzie niestabilnie i niepotrzebnie ładować napięcie bez obciążenia.

Zazwyczaj LLC2-3 wystarcza, trzeba sprawdzić jak się zachowuje przy stresie, przecież stabilność i tak będzie testować.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na razie zrobiłem Precision Boost Overdrive. W weekend uzupełnię tabelkę o manualne ustawienia. Zacznę od proponowanych przez @kibolkks 4400MHz i CPU VDD 1,2V.

https://iv.pl/image/r5-5600-undervolting.GIYBSIS

@Paw79 - w tabelce powyżej zrobiłem PBO ale dłuższe testy (10-16min). I wyniki dalej są podobne. Tzn. wyniki Multi-Core w CinebenchR23 są wyższe z każdym dalszym testem i niemal bez zmian jeśli chodzi o temperaturę i zużycie prądu. Natomiast w Single-Core wyniki są takie same ale za to spada temperatura i zużycie prądu. W zasadzie mam takie same wyniki jak koleś na tym filmiku który wysłałeś: 

Patrząc po tym filmiku to dziwne, że masz zużycie mniejsze o 20% jeśli ustawiałeś wszystko tak samo jak w instruktażu. Nawet tutaj jest mowa o tym, że PBO w teorii przez zmniejszenie napięć powinien spowodować zmniejszenie zużycia prądu ale tego nie robi i zamiast tego zostawia zużycie/temperatury na mniej więcej takim samym poziomie ale wzrasta wydajność bo przez zmniejszenie napięcia wzrósł zapas mocy do wykorzystania przez procesor (w moim wypadku limit to 77,86W). Nie zmniejszałeś przypadkiem limitu przy robieniu PBO? I te 20% mniejsze zużycie to masz na Single-Core czy na Multi-Core?

Przetestowałem wczoraj ustawienia PBO-30 grając w Metro Exodus i temperatura procka dobiła do 67 i dalej już nie szła. Wahania były 61-67 stopni. Wcześniej w default po zmianie samego chłodzenia 65-75stopni (cały czas ta sama lokacja).

R5_5600_undervolting_table.ods

Edytowane przez Arth1987

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Arth1987

Bardzo fajna tableka , mógłbyś zrobić jeszcze jedno ustawienie? ;)

Multicore PBO -30 i zbicie zegara -350 (żeby pracował na 4100),nie pamietam jak ta opcja sie nazywa,kolo pbo powinna byc.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, forum napisał:

@Arth1987

Bardzo fajna tableka , mógłbyś zrobić jeszcze jedno ustawienie? ;)

Multicore PBO -30 i zbicie zegara -350 (żeby pracował na 4100),nie pamietam jak ta opcja sie nazywa,kolo pbo powinna byc.

 

Jak mi się uda to dam znać i zamieszczę wyniki w tabelce.

Natomiast rozwiązałem jeden problem dotyczący 5 sygnałów głośniczka przy włączaniu komputera. Poszperałem co nieco i okazało się, że w większości płyt głównych, 5 sygnałów oznacza problem z CPU, w niektórych problem z CMOS a nawet błędy RAM. Na stronie ASRock w FAQ natrafiłem na ich tabelkę (bardzo małą), i tam 5 długich sygnałów oznacza brak karty graficznej. Też nie do końca mi to pasowało bo sądzę, że u mnie to raczej 5 krótkich i szybkich sygnałów. Ale wtedy natrafiłem w końcu na kilka dyskusji użytkowników posiadających płyty główne ASRock i parę osób miało podobny problem z 5 sygnałami - okazało się, że u nich problem był tylko wtedy gdy włączali komputer z wyłączonym monitorem. Rzeczywiście wtedy komputer nie wykrywał karty (u mnie jest podobnie bo nawet jak włączę monitor to przez chwilę jest informacja, że nie wykryto żadnego urządzenia podpiętego pod DisplayPort, po kilku sekundach dopiero pojawia się obraz). Sprawdziłem i za każdym razem gdy włączałem komputer z wyłączonym monitorem to słychać było 5 sygnałów. Jak włączam komputer z już włączonym monitorem to sygnałów nie ma (jest tylko standardowy 1). Info zamieściłem dla wiadomości jakby ktoś kiedyś miał taki problem :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...