Skocz do zawartości
caleb59

Undervolting karty graficznej dla początkujących

Rekomendowane odpowiedzi

Kolejne 30 minut ględzenia o tym samym ?

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak to oglądałem to trochu się uśmiałem, nie ma to jak reklama, "dawać kasę" po drugie, że obniżanie krzywej i robienie w ten sposób uv psuje karty, mam kilka lat gtx 1660ti i nic się jej nie stało, poza tym, że niby nie trzyma zegara gdy jest bardzo obciążony i zegar ma spadać, u mnie poza furmarkiem czy tego typu hardcorowych testerów w żadnej grze zegar nie spadał jak to zostało tutaj pokazane, jaki bym zegar nie ustawił to w grach nawet teraz mając RTX z RT zegar jest sztywny(tak są czasem te dziwne skoki +15mhz mimo tego co ustawiłem), ale nie ma takich spadków jakie zostały ukazane w.w filmiku w części 2. Ten wątek z kasą, to pokazał mi, że tylko jego sposób jest jedyny prawilny i dlatego podziękujcie w tej a nie w inny sposób.

Ogólnie ukazał co miał zamiar, pokazał operacje na krzywej, filmik trochu przy długi, ale ten kto nie robił chyba załapał jak to zrobić.

Edytowane przez Reddzik
  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No moja 3080 Ti powinna leżeć martwa już od pół roku :D 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie zawsze miałem włączone OSD, ale nie wydaje mi się, żebym miał taki przypadek jaki niby on ukazał w przypadku tych innych sposobów i jeszcze ten Forest który nagle uważa, że to "bezpieczny" i tak można robić. Nie żebym krytykował nie wiadomo za co, sam nie uważam się za technika do grzebania w kartach, ale biorąc na chłopski rozum, na 0 1, każdy punkt, który myśmy podciągnęli do góry czy to z ujemnej krzywej czy "prawilnego sposobu", czy tamtego innego, powoduje, że ten punkt jest tym który będzie widywany w grach, dopóki nie obciążymy grafiki to grafa będzie się nudzić, a te przypadki gdzie zegar ma spadać przy bardzo obciążonych grach to występuje ale przy dobijaniu do PL czy temperatur a nie w warunkach gdy karta dzięki uv ma być chłodniejsza i uciec od "ściany PL". Bez uv karta u mnie w Metro Exodus na full z RT ultra itd potrafi cisnąć po 224W- co jest maks PL i zrzuca zegary do ok 1815-1830mhz+ zależnie od miejsca, po uv tym czy złym sposobem mam np 1900mhz 0.9mv i ok 174W-190W zależnie od miejsca, bo ganiałem po jednym miejscu na mapie i zależnie od patrzenia, od stania w jednym miejscu jest inne obciążenie, ale nigdy zegar nie spadał poniżej ustawionej wartości jaką widuje się na OSD, chyba, że mówimy o efektywnym zegarze ale fps nigdy nie spadał by nagle ten zegar miał być "przekłamany".
Takie mam spostrzeżenia, nie wiem czy słuszne czy nie, nie jestem w tym specem, jak coś proszę o poprawienie mojego "chłopskiego rozumu"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 27.01.2023 o 11:17, Reddzik napisał:

Tym sposobem podbija taktowanie dla dolnych wartości- cała krzywa idzie w górę, ja robiłem odwrotnie, obniżałem krzywą przez shift+ przesuwanie jej w dół, a potem wybrany pkt był moim uv, i niby to jest zły sposób, bo psuje karty? Ale końcowy rezultat jest identyczny.
Dodam, że zrobiłem tym jego sposobem i widzę, że nie trzyma wartości, krzywa sama się destabilizuje, kilka minut temu odpaliłem kompa, sprawdzam MSI a tu krzywa się zmieniła... a mój stary profil robiony sposobem obniżania krzywej trzymał cały czas ten sam pkt-taktowanie... oba robione na "chłodno". Chyba ten "nowy sposób" się nie lubi.:szczerbaty:

Twój sposób jest "zły", bo obniżając całą krzywą zadajesz wyższe napięcia dla wszystkich taktowań poniżej Twojego punktu, gdzie krzywa robi się płaska. Faktycznie trochę bez sensu, a czy uszkadza to karty - nie wypowiem się. Drugi "zły" sposób, polegający na tym, że nie ruszamy części po lewej od punktu, a prawą część wypłaszczamy tak naprawdę nie jest zły i autor sam to w pewnym momencie przyznał, po prostu w takiej sytuacji przy niższych zegarach nie ma żadnego UV. 

Pamiętajcie, że my jesteśmy grupką ludzi, którzy w takich tematach nierzadko zjedli zęby, natomiast filmy tego typu mają trafiać głównie do pospolitych użytkowników komputera, którzy na polecenie "zrób UV" reagują pytaniem "a co to jest UV?". Tacy ludzi podczas oglądania tego filmu zrobią wielkie "łooo" ;) 

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najpierw "głodzenie" karty powoduje uszkodzenia, a teraz niższe taktowania na tym samym napięciu powodują to samo niezła komedia ?

uv1.png

System oszukany UV bez ruszania krzywej za 2min karta padnie ?

  • Haha 2
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Forest to w ogóle kiedykolwiek wyjaśnił czemu UV ma zabijać w karty w inny sposób, niż "bo to napięcie w układzie dalej tam jest i obniżenie jednego powoduje wzrost innego"? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra, obejrzałem ten drugi filmik. Ja się na tym nie znam więc, czy on ma teoretycznie rację mówiąc, że obniżanie krzywej to overvolting?

Tak to wygląda u mnie. Robiłem metodą -250mhz. ale chce zachować otwarty umysł?

Bez-nazwy.png

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Samo obniżenie krzywej nie ma nic wspólnego z UV. Jak sama nazwa UV to obniżanie napięcia, a nie taktowania ;)

Po takim zabiegu wydajność na wat nieco spadnie. 99,99% linków wrzucach do YT nie oglądam więc nie wiem oc on wymyślił nowego ;)

  • Like 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szczerze to zgłupiałem, jakie ma znaczenie co się dzieje na lewo od naszej wypłaszczonej krzywej, przecież cale clu w UV to zmusić kartę do pracy w jak najwyższej częstotliwości na jak najniższym napięciu.

  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem teraz jak mówi na filmiku i wygląda to tak. Czy to jest teraz poprawny UV?

Bez-nazwy2.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A podobno każdy zrozumie jak obejrzy ten filmik ?

  • Haha 5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, ZiomTom napisał:

Zrobiłem teraz jak mówi na filmiku i wygląda to tak. Czy to jest teraz poprawny UV?

Niby zaznaczasz w połowie, między punktem docelowym, a tym przed nim.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, galakty napisał:

A podobno każdy zrozumie jak obejrzy ten filmik ?

Może się Forest zarejestruje na forum i wszystkim wyjaśni ? :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Wyznasz sobie napięcie dla którego chcesz zrobić UV

2. Zaznaczasz i wyrównujesz po prawej od niego - masz UV standardowe

3. Teraz próbujesz podnosić całą krzywą żeby zyskać więcej MHz dla tego ustalonego taktowania. Za każdym razem pilnuj żeby po prawej była linia prosta.

Skróciłem jak się da. 

  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, kadajo napisał:

Może się Forest zarejestruje na forum i wszystkim wyjaśni ? :E

Jak ma gadać tu takie głupoty o undervoltingu jak mówił wielokrotnie na filmikach,niech lepiej się tu nie rejestruje. Dla własnego dobra ;).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
26 minut temu, galakty napisał:

Za każdym razem pilnuj żeby po prawej była linia prosta.

No właśnie. To jest ciekawa sprawa. Jeśli zrobię tak jak radzi gość na filmie czyli zacznę cały proces od zaznaczenia całego pola z shiftem od lewej do prawej to po restarcie komputera linia po prawej od punktu robi się "krzywa". Jeśli ten punkt pominę (czyli całe pole z shiftem) to po restarcie jest ok. Coś tu się krzaczy.
W efekcie krzywa po uv u mnie wygląda tak (jest "schodek).

Po co w ogóle zaznaczać całe pole? Co to niby daje? I dlaczego po restarcie krzywa się wtedy zmienia?
5f6c166c8ca9.png

Edytowane przez pablonas

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cały zakres zaznacza chyba po to, żeby właśnie nie było tych schodków jak przesuniesz tylko jeden punkt. Więc podnosisz całą krzywą najpierw, a potem dopiero po danym punkcie równasz na prawo. 

Jak weźmiesz punkt i go podniesiesz, to się rozjeżdża. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ech ten Afterburner, a wystarczyłoby proste okienko w programie - puste pole do wpisania napięcia, obok puste pole do wpisania docelowego MHz, guzik OK i po robocie a nie jakieś wykresy, które wprowadzają dym i zamieszanie. :E 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czym się różni to jakbyś miał wpisać napięcie w okienku od zaznaczenia punktów na krzywej z wciśniętym Shift o wartościach wyższych od wybranego napięcia i obniżeniu ich? To tylko dwa kliknięcia i UV ustawione.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No dobra zgłupiałem już.
Pisałem wcześniej, że zastosowanie instrukcji z filmu z pominięciem zaznaczenia całego pola działa ok. Tak jednak nie jest. Po którymś restarcie kompa wykres samoistnie wygląda tak (znowu go poszarpało przy wyższych zegarach)
28b0b6b0a8ae.png

Tymczasem gdy kupiłem tę kartę rok temu i bawiłem się w uv na podstawie innych materiałów na yt, zrobiłem taki wykres:


1ab658b1d975.png

 

Tutaj pierwszym krokiem było obniżenie całej krzywej a dopiero później podniesienie punktu od 0,95v. I tak karta przez rok działa bez żadnych problemów i w żadnym momencie nie następuje samoczynne poszarpanie krzywej w afterburner.
Czyli w moim przypadku NAJGORSZY (wg autora filmu) wariant działa najlepiej :D 

Dodam, że zużycie energii wskazane przez oprogramowanie jak i przez miernik wsadzony w gniazdko jest niemal identyczne w obu przypadkach. (tym złym jak i tym dobrym). Temperatury są również takie same.

Coś mi się wnioski autora filmu nie kleją z moimi obserwacjami.

Zapytam tak:
Czy jest ktoś w stanie wytłumaczyć czym spowodowane jest "falowanie" krzywej po restartach? Bo o ile rozumiem jego rozumowanie i argumenty to stawiam tezę, że podczas startu komputera coś (bios gpu(?), coś innego?) wykrywa niewłaściwą krzywą i od razu wymusza jej korektę.
Jeśli gadam głupoty to proszę o wyprowadzenie z błędu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tego nie wie nawet Nvidia, Boost w ich kartach to prawdziwe AI ?

A krzywa ruszasz od stock a nie już po jakichkolwiek manipulacjach. ;)

2c1e511cce5d8eb91cb4ff34fe136b30.png

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba zaznaczać całego wykresu i przesuwać, wystarczy trzymać shift i przesunąć w górę, a jedynie zaznaczyć do samego wypłaszczenia- czyli przed pkt w prawo i 2x enter. U mnie uruchomienie kompa też powoduje popsucie krzywej za pkt, ale gdy robiłem złym sposobem przez całe dnie, tygodnie miesiące nigdy krzywa się nie popsuła.
Zauważyłem, że w czasie gry w Control mam wybrane 0.9mv 1905mhz, w grze potrafi trzymać 1920mhz, przez chwilę 1890mhz, a czasem 1905mhz, i raz na ruski rok spadnie napięcie o 1pkt tj na 0.894mv i tak się utrzymuje, zapewne to wina Ampere i to trochu inaczej działa niż w przypadku gtx 1660ti, który był Turingiem. To samo w przypadku "złego" sposobu karta nie zbijała napięcia, jedynie zwiększała lub obniżała o 15mhz, a kartę RTX mam z 3tyg, a gtx do dziś działa ba mam na myśli żyje, po tej złej metodzie.

Jak mi jeszcze raz zresetuje krzywą przy uruchamianiu kompa to kopnę w tyłek i zrobię po swojemu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, kadajo napisał:

A krzywa ruszasz od stock a nie już po jakichkolwiek manipulacjach. ;)

Rozumiem.
Tylko, że wtedy mam po restarcie "fale" na krzywej. Czeski film ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...