Skocz do zawartości
caleb59

Undervolting karty graficznej dla początkujących

Rekomendowane odpowiedzi

Najlepiej ustawiać ta krzywa na rozgrzanej karcie.

To ze wykres się zmienia nic nie poradzisz, tak działa Boost. jedyne co wtedy możesz zrobić to go korygować aż za którymś razem będzie trzymał prosta. Można też to zignorować upewniając się wcześniej ze napięcia są faktycznie trzymane przez kartę. Z mojego doświadczenia wiem ze, nawet jeśli krzywa się wykrzywi na zimnej karcie to pod obciążeniem nadal może trzymać te wartości które jej dałeś. Dlatego ostatecznie najważniejszy jest monitoring po UV, a nie czy krzywa jest wypłaszczona na 100%.
Monitoring mam na myśli wyświetlenie sobie nakładki OSD z napięciem i zegarami, a nie obserwowanie czy krzywa się zmienia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, wiem, że niektórzy tutaj zęby zjedli w UV i OC, mi tam zawsze wystarczały dosyć podstawowe operacje (nieraz nieźle zautomatyzowane).

W przypadku mojego referenta RX 5700XT domyślne nastawy to:

Napięcie rdzenia: 1192mV
Zegar rdzenia: 2049MHz
Zegar pamięci: 1750MHz
Power Limit: +0%

Karta sama z siebie oferuje satysfakcjonującą wydajność, więc poszedłem całkiem w UV, tak to wygląda:

Napięcie rdzenia: 1050mV
Zegar rdzenia: 2000MHz
Zegar pamięci: 1750MHz
Power Limit: +50%

A krzywa wygląda następująco:
5700XTUV.png

Wszystko oczywiście chodzi jak złoto, testowane po wiele godziny na różnych tytułach.
Na fabrycznych nastawach Time Spy GPU wychodził ok. 9600 pkt., po moich nastawach jest ok. 10100 pkt.

Pytanie za sto punktów, czy jest sens manualnie dłubać w krzywej w moim przypadku?
Z tego co rozumiem zabieg podnoszenia i wypłaszczania krzywej, to osiągnięcie wyższych zegarów przy danym napięciu tj. "po drodze", czyli jakbyśmy wchodzili po schodach na strych i skupiali się na każdym schodku, zamiast na drzwiach przy końcu drogi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U AMD trochę inaczej krzywa działa, ale jak chcesz dalej dłubać to albo obniżasz napięcie dalej, albo podnosisz taktowanie, cudów tu nie ma.

Pamięci sobie podkręć ;) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 minut temu, galakty napisał:

U AMD trochę inaczej krzywa działa, ale jak chcesz dalej dłubać to albo obniżasz napięcie dalej, albo podnosisz taktowanie, cudów tu nie ma.

Pamięci sobie podkręć ;) 

No właśnie widzę, że cudów nie ma :D
Jeżeli chodzi o UV, to poniżej 1050mV nie schodzę - to ustawienie jest sprawne i stabilne jak skała. Doszedłem do niego podnosząc z 1020mV.
Taktowania rdzenia też nie podnoszę, tutaj przy 2000MHz jest optymalnie, teoretycznie mógłbym zostawić rdzeń fabrycznie (2049MHz) i dodać trochę napięcia do 1050mV aby było stabilnie, tylko po co?
Pamięci idą dosyć słabo na tym egzemplarzu... okolice 1810-1820MHz ale moim celem jest maksymalne obniżenie temperatury i podniesienie kultury pracy chłodzenia referencyjnego, stąd też lecą na stocku. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak miałem RX 570 8GB od Gigusia, to korzystałem z Wattmana, miałem zainstalowane full sterowniki, i nie było problemu z kartą, jedyny problem z Wattmanem był taki, że potrafił się resetować przy uruchamianiu kompa, ale nie pamiętam czy pomogło wyłączenie fast boota czy nie, bo ponoć to był fix.
MSI Afterburner korzystam przy Nvidii, zaś do oc/uv robiłem to w Wattmanie i wszystko było git majonez oprócz w.w problemu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
27 minut temu, Reddzik napisał:

Jak miałem RX 570 8GB od Gigusia, to korzystałem z Wattmana, miałem zainstalowane full sterowniki, i nie było problemu z kartą, jedyny problem z Wattmanem był taki, że potrafił się resetować przy uruchamianiu kompa, ale nie pamiętam czy pomogło wyłączenie fast boota czy nie, bo ponoć to był fix.
MSI Afterburner korzystam przy Nvidii, zaś do oc/uv robiłem to w Wattmanie i wszystko było git majonez oprócz w.w problemu.

Ja aby zmniejszyć ilość softu próbowałem w Adrenaline robić UV, jednak poległem przy ustawianiu własnej krzywej obrotów turbiny - coś tam jest równo skopane i ta wariuje miejscami zdrowo.
Olałem Adrenaline, wróciłem do MSI Afterburnera i jest miód (dodatkowo mam wybrane opcje startowania z systemem i ignorowanie Adrenaline). Wszystko działa jak należy.
Teoretycznie mógłbym zmodyfikować vBIOS pod swój egzemplarz, tj. max 1050mV na rdzeniu i temperaturę "Target Temperature" na 80*C zamiast domyślnych 90*C. W referencie głównym problemem jest Hot Spot dobijający wartości 110*C, a zmiana ogólnej "Target Temperature" na niższą powinna pomóc znacznie, dodając do tego podniesienie "Acoustic Limit" + "Acoustic Target".

No ale łatwiej kliknąć parę razy w Afterburnerze jak przerabiać i wgrać bios (chociaż to też chwila roboty).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Adrenaline to porażka, po uśpieniu nie pamięta nastaw, krzywa wentylatorów ciągle wariuje, szkoda czasu. 

Nastawy w vBIOS to są dobre na RDNA2. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Tak wtedy wyglądało, ale to było Adrenalin 2019
zYAeZQ3.jpg

A tak domyślnie miał RX 570:
uzdLwBv.png

Zmieniałem ustawienia chłodzenia, ale nie widzę żebym zapisał screenem, robiłem myk z edycją pliku, stąd własna edycja obrotów na chłodzeniu nie wyłączała "0 RPM" nadal miałem tryb pasywny. Włączałem w pliku tylko tryb pasywny.
To było bardzo dawno temu, nie mam dostępu do Radka ani nowego Adrenalin, Radek jest u kuzyna, i on teraz nim operuje.

Edytowane przez Reddzik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

@Lameismyname czy te twoje parametry odpowiadają obciążeniu karty z max TDP? Jeżeli nie zrobiłeś tam literówki to twoja karta teraz mogłaby mieć 270W ??
Pytam, bo PL ma znaczenie tylko gdy jesteśmy na limicie czyli z moich obserwacji wynika, że dzieje się to przy wysokim klatkarzu. Moja karta (6800XT) działa wtedy na niższym napięciu i częstotliwości oraz max TDP niż typowe w grach (max boost, wyższe napięcie i niższe TDP).
To są różnice w zachowaniu karty w testach furmarkiem na 4k z 0x Mssa vs 8x Mssa.

@Reddzik pamiętam tę krzywą z czasów RX480 :). Zdziwiłem się jak na 6800XT zobaczyłem, że jest tylko jeden stan do zmiany ;D.

 

 

Edytowane przez KaBaSZo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, KaBaSZo napisał:

Zdziwiłem się jak na 6800XT zobaczyłem, że jest tylko jeden stan do zmiany ;D.

To akurat nieprawda, bo stanów jest kilka. To że sterownik tak pokazuje to duże uproszczenie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, KaBaSZo napisał:

@Lameismyname czy te twoje parametry odpowiadają obciążeniu karty z max TDP? Jeżeli nie zrobiłeś tam literówki to twoja karta teraz mogłaby mieć 270W ??
Pytam, bo PL ma znaczenie tylko gdy jesteśmy na limicie czyli z moich obserwacji wynika, że dzieje się to przy wysokim klatkarzu. Moja karta (6800XT) działa wtedy na niższym napięciu i częstotliwości oraz max TDP niż typowe w grach (max boost, wyższe napięcie i niższe TDP).
To są różnice w zachowaniu karty w testach furmarkiem na 4k z 0x Mssa vs 8x Mssa.

Ustawienie Power Limit to jak ustawienie płotu w odpowiednim miejscu. Przesunięcie tego płotu możliwie daleko potrafi pomóc, bo w skrajnych momentach karta weźmie sobie tyle ile potrzebuje. Natomiast jak założymy jej kaganiec za nisko mogą miejscami występować różne mikrościnki itp.
Nie ma to żadnego negatywnego wpływu na takim ustawieniu jakie ja mam (undervolting i lekki underclocking) - tzn. karta nagle nie bierze więcej przez zmianę PL.
Realnie TDP na tych ustawieniach łapię max okolice 170W.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, kadajo napisał:

To ze wykres się zmienia nic nie poradzisz, tak działa Boost

Robiąc uv zgodnie z instrukcją z materiału który wrzucę niżej, boost czyli "falowanie" krzywej się nie zmienia. Czyli najgorszy sposób wg Techmaniac`a działa najlepiej. Owszem, w czasie gdy karta jest w idle (pulpit, yt) karta bierze o 1 W więcej niż w ustawieniach stock.
ALE pod obciążeniem jestem w stanie zdjąć 30W względem ustawienia stock. Nie bardzo rozumiem więc argument techmianiac, że ten najgorszy sposób nic nie daje i grzeje kartę. Tak nie jest, przynajmniej w 3050 od zotac.
Karta w stocku idzie na 1,081V i boostuje do 1940Mhz. Tym działającym u mnie sposobem karta jest stabilna na 0,925V i 1940Mhz. Przy próbach nawet 0,912V uzyskałem. To całkiem spory zjazd od fabryki IMO.
A sposób Techmaniac moim zdaniem zawiera jakiś błąd w rozumowaniu. Gdyby sposób był właściwy to nie było by tych cyrków z falowaniem krzywej. 

No nic. Ja zaprzestaję prób. Jakoś to przeżyję, że mój sposób jest zły :P 

Działający sposób na filmie poniżej.
https://youtu.be/IwtMAXIi8-o?t=399

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To nie jest kwestia sposobu a tylko i wyłącznie tego, jak boost działa. :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To dlaczego po sposobie techmaniac po każdym restarcie mam pofalowaną krzywą i muszę ją robić na nowo, a tym drugim sposobem zrobiłem raz i przez rok nie dotykałem znowu krzywej?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Spróbuj nie podnosić krzywej, a tylko pkt napięcia do góry i wypłaszcz i wtedy zobacz czy będzie to samo, to jest ten inny sposób o którym też gadał, bo wszystko po lewej zostaje na swoim miejscu.

Przy okazji, może coś się gryzie? Nie wiem, jest to dziwne i sam nie znam odp na to pytanie, ale nie uważam, że sposób jaki to robimy na to wpływa.

Edytowane przez Reddzik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, Reddzik napisał:

Spróbuj nie podnosić krzywej, a tylko pkt napięcia do góry i wypłaszcz i wtedy zobacz czy będzie to samo, to jest ten inny sposób o którym też gadał, bo wszystko po lewej zostaje na swoim miejscu.

Tak też próbowałem. Bez zmian. Fale po restarcie. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, pablonas napisał:

To dlaczego po sposobie techmaniac po każdym restarcie mam pofalowaną krzywą i muszę ją robić na nowo, a tym drugim sposobem zrobiłem raz i przez rok nie dotykałem znowu krzywej?

Może coś źle robisz, u mnie każdym sposobem mam podobnie tylko inna krzywa po lewej ostatecznie.

31f5307ce4cbebd0abb0b2aa23dbd578.png

Tutaj ten sposób co pokazał Techmaniac.

270002081019bc5b95f71e5f9acc68d9.png

Tutaj poprzedni sposób, zobacz że prostowałem krzywą. Ale przez dłuższy czas tego nie robiłem a karta i tak trzymała 1845 906 pomimo że krzywa na zimnej karcie była wychylona do góry od prawej strony.

Dlatego jeszcze raz powtarzam ci żebyś się tak nie skupiał na samej krzywej a na realnym monitorowaniu napięcia i zegarów podczas gry.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, kadajo napisał:

Dlatego jeszcze raz powtarzam ci żebyś się tak nie skupiał na samej krzywej a na realnym monitorowaniu napięcia i zegarów podczas gry.

W momencie gdy na krzywej pojawią się fale to pod obciążeniem karta znowu przekraczała 1,0V. Czyli uV jako taki przestawał istnieć.

 

 

3 minuty temu, kadajo napisał:

Może coś źle robisz,

No pewnie tak :D Często mam problem ze zrozumieniem filmu po Polsku. Dobrze, że ten drugi po Angielsku udało się zrozumieć ;);) 

Nie no ok. Może to jest jakaś indywidualna przypadłość mojego egzemplarza karty, ewentualnie serii 3050. Może w wątku ktoś się z 3050 trafi i się wypowie. Ja odpuszczam i zostawiam tak jak miałem wcześniej. Skoro działa to nie będę na siłę kombinował.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, pablonas napisał:

W momencie gdy na krzywej pojawią się fale to pod obciążeniem karta znowu przekraczała 1,0V. Czyli uV jako taki przestawał istnieć.
 

No to znak że jest źle.

 

3 minuty temu, pablonas napisał:

No pewnie tak :D Często mam problem ze zrozumieniem filmu po Polsku. Dobrze, że ten drugi po Angielsku udało się zrozumieć ;);) 

Nie no ok. Może to jest jakaś indywidualna przypadłość mojego egzemplarza karty, ewentualnie serii 3050. Może w wątku ktoś się z 3050 trafi i się wypowie. Ja odpuszczam i zostawiam tak jak miałem wcześniej. Skoro działa to nie będę na siłę kombinował.

Jakie masz temperatury karty jak robisz UV ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po uV +/- 60 stopni. Stock - 65/67 stopni. Coś kojarzę, że na 3 monitorach w ACC chyba 70 stopni widywałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie nie, jaka masz temperaturę karty jak rozpoczynasz manipulacje krzywą.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powyżej 60 stopni.
Odpalam RDR2, ustawiam kartę na stock, chwilę czekam, i zaczynam krzywą.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Lameismyname napisał:

Nie ma to żadnego negatywnego wpływu na takim ustawieniu jakie ja mam (undervolting i lekki underclocking) - tzn. karta nagle nie bierze więcej przez zmianę PL.
Realnie TDP na tych ustawieniach łapię max okolice 170W.

Właśnie na takich rzeczach możesz się przejechać. Gram sobie teraz w Evil Within 2 i ta gra ma spieprzone menu, bo jak w rozgrywce wyjdę do menu lub na pulpit to karta mi idzie w power limit.
To mnie trochę denerwuje i przydałaby się lepsza kontrola krzywej w radeonach, żeby takie rzeczy wyeliminować, bo robi się piekarnik.

Na tych filmach to mi brakuje przetestowania tych ustawień blisko PL. To jest mój ultimate stability test, bo tam mnie szybko wywala ;D.
On tak sobie wesoło wszystko przesuwa do góry na gierce, która jest 100W poniżej TDP 4070TI.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
51 minut temu, kadajo napisał:

Może coś źle robisz, u mnie każdym sposobem mam podobnie tylko inna krzywa po lewej ostatecznie.

31f5307ce4cbebd0abb0b2aa23dbd578.png

Tutaj ten sposób co pokazał Techmaniac.

270002081019bc5b95f71e5f9acc68d9.png

Tutaj poprzedni sposób, zobacz że prostowałem krzywą. Ale przez dłuższy czas tego nie robiłem a karta i tak trzymała 1845 906 pomimo że krzywa na zimnej karcie była wychylona do góry od prawej strony.

Dlatego jeszcze raz powtarzam ci żebyś się tak nie skupiał na samej krzywej a na realnym monitorowaniu napięcia i zegarów podczas gry.

Według mnie pierwszy sposób ustawienia krzywej napięć z tych dwóch jest lepszy. W obydwu przypadkach przy napięciu 900 mV częstotliwość jest ta sama jednak przecież nie zawsze karta pracuje na najwyższym napięciu, np. przy mało wymagającej grze lub ograniczeniu ilości FPS.

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
32 minuty temu, KaBaSZo napisał:

Właśnie na takich rzeczach możesz się przejechać. Gram sobie teraz w Evil Within 2 i ta gra ma spieprzone menu, bo jak w rozgrywce wyjdę do menu lub na pulpit to karta mi idzie w power limit.
To mnie trochę denerwuje i przydałaby się lepsza kontrola krzywej w radeonach, żeby takie rzeczy wyeliminować, bo robi się piekarnik.

Na tych filmach to mi brakuje przetestowania tych ustawień blisko PL. To jest mój ultimate stability test, bo tam mnie szybko wywala ;D.
On tak sobie wesoło wszystko przesuwa do góry na gierce, która jest 100W poniżej TDP 4070TI.
 

Hmm ma to sens co mówisz. W RX5600(XT) którego miałem poprzednio domyślnie Power Limit był max +20%, co ma sens, bo 1/5 TDP więcej pozwala na więcej, jednak nie jest bardzo przesadzoną wartością.
+50% w przypadku RX5700XT to rzeczywiście trochę dużo. Zmienię na +20%, różnicy na tym ustawieniu żadnej nie będzie, ale jest dupochron "w razie wu".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...