Skocz do zawartości
CiekawePytanie

Pamięć vram a granie w 2k/4k

Rekomendowane odpowiedzi

Witam mam pytanie odnośnie pamięci vram przy graniu w wyższych rozdzielczościach. Czy znaczenie mają jednostki cuda itp czy bardziej liczy się ilość pamięci vram w graniu np w 1440p?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jedno i drugie się liczy.

Ilość jednostek i częstotliwość GPU mają bezpośredni wpływ na wydajność czyli osiąganą ilość FPS.

Jeżeli brakuje pamięci VRAM to podczas renderowania każdej klatki część danych musi być przesyłane przez magistralę PCIe, która ma wiele razy mniejszą przepustowość.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
58 minut temu, CiekawePytanie napisał:

Witam mam pytanie odnośnie pamięci vram przy graniu w wyższych rozdzielczościach. Czy znaczenie mają jednostki cuda itp czy bardziej liczy się ilość pamięci vram w graniu np w 1440p?

W wielu grach zwiększenie rozdzielczości z 1920x1080 do 3840x2160 zwiększa zużycie VRAM o ~30%. Zmiana rozdzielczości z 1920x1080 na 2560x1440 to zwykle 1,5x większe wymagania od GPU (jak w FHD miałeś 100FPS to w 2,5K prawdopodobnie będą to okolice 67FPS)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Kyle_PL napisał:

W wielu grach zwiększenie rozdzielczości z 1920x1080 do 3840x2160 zwiększa zużycie VRAM o ~30%. Zmiana rozdzielczości z 1920x1080 na 2560x1440 to zwykle 1,5x większe wymagania od GPU (jak w FHD miałeś 100FPS to w 2,5K prawdopodobnie będą to okolice 67FPS)

Czekaj źle coś chyba zrozumiałem. Z FHD do 4k to 30% większe zużycie vram a z FHD do 2k to 1.5 czyli 50%? Chyba na odwrót miało być.

 

Edytowane przez CiekawePytanie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Kyle_PL  dobrze napisał, przecież  drugie zdanie nie jest o pamięci VRAM.

Oczywiście to nie zawsze jest regułą, % zwiększenie ilości zajętej pamięci VRAM przy zwiększaniu rozdzielczości zależy od tego ile dana gra przeznacza na tekstury a ile na bufory, których rozmiar jest zależny od rozdzielczości. Np. w SotTR po zwiększeniu rozdzielczości z 1080p do 1440p ilość wymaganej pamięci VRAM wzrasta z 1,5 GB do 2,5 GB a w 4K do 4 GB.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie ma sensu podawanie tego w %, wyjaśniłem to w poprzedniej odpowiedzi. Na przykład, jak ustawisz niższą jakość tekstur to też różnica w ilości zajętej pamięci pomiędzy 1080p i 4K będzie wynosiła 2 GB jednak wtedy nie będzie to 21% tylko dużo więcej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Okej dzięki czyli stosunkowo mało spodziewałem się większych różnic bo jednak z FHD do 4k to 2x większą rozdzielczość ale jak widać to tak nie działa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, SebastianFM napisał:

Nie ma sensu podawanie tego w %, wyjaśniłem to w poprzedniej odpowiedzi.

Nie wyjaśniłeś z jakiego powodu lepiej podawać w GB niż w procentach, tylko po prostu podałeś wymagania w GB w TombRaider.

Tak czy inaczej nie przypominam sobie aż takiego wzrostu wymagań VRAM w tym Tomb Raider (z 1,5GB w FHD do 4GB w 4K, czyli o ~166% ... czyli 2,66x) - zakładając te same ustawienia detali, raczej bez SrayTracing i oczywiście przede wszystkim bez DLSS. Jak będzie mi się chciało, to zainstaluję i sprawdzę, ale nie spotkałem się nigdy z jakąkolwiek grą 3D, gdzie zmiana z FHD do 4K powodowała wielokrotny wzrost wymagań VRAM.

ps. takie coś znalazłem, więc raczej nie będę tracił czasu na dowodzenie swoich racji:

16123313352l.jpg

 

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wyjaśniłem i nie chodziło mi o przykład z SotTR. Rozmiar tekstur i danych modeli przechowywanych w pamięci VRAM nie jest zależny od rozdzielczości, przy zmianie rozdzielczości zmieniają się tylko rozmiary buforów, używanych w kolejnych etapach renderowania i obliczania klatki.

W każdej grze użycie pamięci VRAM jest jest zależne od lokacji. W HL po zmianie rozdzielczości z 1080p do 4K w jednym miejscu może ilość zajętej pamięci VRAM może wzrosnąć z 10 GB do 12 GB a w innym miejscu z 5 GB do 7 GB co da zupełnie inną procentową wartość. Po zmianie ustawień dotyczących jakości tekstur te wartości będą jeszcze inne.

Ten wykres z SotTR nie jest żadnym dowodem ponieważ ta gra ładuje do pamięci VRAM sporo dodatkowych tekstur, na zapas. Ja sprawdzałem ją w warunkach ograniczonej ilości pamięci VRAM.

Edytowane przez SebastianFM
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja tak tylko dodam, że odpalając DLSS zmniejszamy wymagania co do VRAM ;) 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, galakty napisał:

Ja tak tylko dodam, że odpalając DLSS zmniejszamy wymagania co do VRAM ;) 

Te opcje (tak jak RT) to faktycznie jeszcze bardziej zmieniają sprawę. Z tego powodu to co napisałem tyczy się bez DLSS i bez RT.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, galakty napisał:

Ja tak tylko dodam, że odpalając DLSS zmniejszamy wymagania co do VRAM ;) 

A odpalając RT użycie VRAM czasami nie rośnie? 

 

W każdym razie chciałbym dodać, że alokacja VRAM (ile sobie rezerwuje gra i ile pokazują programy diagnostyczne) a rzeczywiste użycie VRAM to nie zawsze to samo. 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
34 minuty temu, galakty napisał:

Ja tak tylko dodam, że odpalając DLSS zmniejszamy wymagania co do VRAM ;) 

Mam rx'a 6800 xD więc tak średnio 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, CiekawePytanie napisał:

Mam rx'a 6800 xD więc tak średnio 

No to FSR, a na przyszłość brać Nvidię, też miałem AMD jako test i mi starczy :D

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, galakty napisał:

No to FSR, a na przyszłość brać Nvidię, też miałem AMD jako test i mi starczy :D

Noo i tak nie korzystam z RT, może z dlss bym skorzystał jakbym miał ale no, i też nie każda gra ma (np gta 5) a jak z tego fsr korzystałem to nie widziałem zbytnio różnicy. A wziąłem rxa bo w podobnej cenie była 3070 a jednak 8GB vs 16 to jest dosyć spora różnica. I wychodził lepiej w rasteryzacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
45 minut temu, galakty napisał:

Co ma DLSS do RT? 

Zazwyczaj jedno idzie w parze z drugim, więc w grach z włączonym RT efekt się, że tak powiem, wyzeruje ? Tak, DLSS działa też bez RT, nie musisz tego pisać. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, CiekawePytanie napisał:

Noo i tak nie korzystam z RT, może z dlss bym skorzystał jakbym miał ale no, i też nie każda gra ma (np gta 5) a jak z tego fsr korzystałem to nie widziałem zbytnio różnicy. A wziąłem rxa bo w podobnej cenie była 3070 a jednak 8GB vs 16 to jest dosyć spora różnica. I wychodził lepiej w rasteryzacji.

FSR to kupsko niestety, już pomijając poszarpane krawędzie to artefakty... w Squad dodali UE5 na DX12 i FSR właśnie, po właczeniu wszystko się świeci i mruga, w MFS ekrany robią się mydlane. DLSS lepiej wypada, nie idealnie, ale lepiej.

 

4 minuty temu, stark2991 napisał:

Zazwyczaj jedno idzie w parze z drugim, więc w grach z włączonym RT efekt się, że tak powiem, wyzeruje ? Tak, DLSS działa też bez RT, nie musisz tego pisać. 

Nie no, są gry z DLSS bez RT. Ja tam używam DLSS wszędzie gdzie się da, jeśli mogę zmniejszyć pobór prądu to czemu nie? 

  • Like 1
  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, galakty napisał:

Nie no, są gry z DLSS bez RT. Ja tam używam DLSS wszędzie gdzie się da, jeśli mogę zmniejszyć pobór prądu to czemu nie? 

No nie mogłeś się powstrzymać i jednak to napisałeś. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...