Skocz do zawartości
arek71

Program do plików audio.

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc, czy ktos zna programik, ktory bedzie dzialal na takiej zasadzie, ze jak dzwiek jest glosny to automatycznie przyciszy, a jak np. aktualnie bedzie dzwiek cichy to wtedy podglosni automatycznie? 

Ogolnie mam Sony Vegas 14, ale nie wiem jak taka funkcja moglaby sie nazywa i czy w ogole akurat tam jest dostepna. Bede wdzieczny za pomoc :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
17 godzin temu, arek71 napisał:

na takiej zasadzie, ze jak dzwiek jest glosny to automatycznie przyciszy, a jak np. aktualnie bedzie dzwiek cichy to wtedy podglosni automatycznie... nie wiem jak taka funkcja moglaby sie nazywa

O ile się nie mylę - kompresja (dynamiki) dźwięku (ang. audio compression).

Edytowane przez mp107

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Masz dwa rodzaje normalizacji peak i loudness, możesz to zrobić np. darmowym Audacity

Edytowane przez _Unix_

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o wyrónywanie głośności wielu piosenek, to ta funkcja nazywa się ReplayGain. Można albo pliki otagować (lepiej) i korzystać z otwarzacza, który z tych tagów potrafi skorzystać, albo ów pliki audio przekonwertować (zdecydowanie gorzej). Wiele utworów otagować kilkoma klikami myszy pozwala program o nazwie dBpoweramp, ale jest płatny. Oferuje darmowy trial, ale nie wiem, jakie ma ograniczenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ReplayGain też mi gdzieś chodziło po głowie ale nigdy nie używałem. Na pewno jest dostępny w Foobar2000 po zaznaczeniu pliku na liście odtwarzania w menu podręcznym oraz w ustawieniach programu. We wspomnianym Audacity też coś tam można ale w foobarze powinno się dać to zrobić mniej inwazyjnie. Lepiej wcześniej doczytać lub mieć kopie plików by sobie krzywdy nie zrobić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 11.03.2023 o 15:23, mp107 napisał:

O ile się nie mylę - kompresja (dynamiki) dźwięku (ang. audio compression).

W Vegasie jest jedynie track compression, tylko jak to używać? Chodzi o to, że mam jakiś utwór np. Drupi Tornero i tam duża różnica między instrumentalem, a między gościem, który śpiewa. Czyli niby sobie słucham jest muzyczka, a jak zaczyna wjeżdzać Drupi to aż uszy bolą, bo tak drze mordę. I chciałbym, żeby jakoś to automatycznie program uśrednił, a nie że raz za głośno, raz za cicho....

dsvbsb.thumb.png.c0eae03f2c3aa1e4841a7b7c97962533.png

 

W dniu 11.03.2023 o 15:38, _Unix_ napisał:

Masz dwa rodzaje normalizacji peak i loudness, możesz to zrobić np. darmowym Audacity

Pobralem Audacity w wersji polskiej i nie moge nic takiego znalesc, gdzie to jest? Druga sprawa, czy sie rozni peak od loudness?

 

W dniu 16.03.2023 o 16:47, Karister napisał:

Jeśli chodzi o wyrónywanie głośności wielu piosenek, to ta funkcja nazywa się ReplayGain. Można albo pliki otagować (lepiej) i korzystać z otwarzacza, który z tych tagów potrafi skorzystać, albo ów pliki audio przekonwertować (zdecydowanie gorzej). Wiele utworów otagować kilkoma klikami myszy pozwala program o nazwie dBpoweramp, ale jest płatny. Oferuje darmowy trial, ale nie wiem, jakie ma ograniczenia.

No wlasnie mi zalezy, zeby zmienic to, bo te utwory pozniej slucham w telefonie itp. Czemu twierdzisz, ze przekonwertowanie (zdecydowanie gorzej)? Tak samo zalezy mi na darmowej opcji.

 

 

 

 

Edytowane przez arek71

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzis praktycznie każdy szanujący się odtwarzacz muzyki (na PC i na telefony) ma możliwość kompresji dynamiki w czasie rzeczywistym. Szkoda kaleczyć pliki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, kadajo napisał:

Dzis praktycznie każdy szanujący się odtwarzacz muzyki (na PC i na telefony) ma możliwość kompresji dynamiki w czasie rzeczywistym. Szkoda kaleczyć pliki.

No tak gdzie jest np. w PotPlayerze? I czemu twierdzisz, ze to od razu kaleczenie plikow? Takim Vegasem moge zapisac w tej samej jakosci (bitretach) myslisz, ze sama taka operacja pogorsza jakosc mp3?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, arek71 napisał:

No wlasnie mi zalezy, zeby zmienic to, bo te utwory pozniej slucham w telefonie itp. Czemu twierdzisz, ze przekonwertowanie (zdecydowanie gorzej)? Tak samo zalezy mi na darmowej opcji.

Bo bezpowrotnie zmieniasz plik i tracisz jego oryginalny zapis. Można to zrobić ewentualnie na kopii.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

te programy do normalizacji głośności (loudness\volume normalization albo replay gain) wyrównują poziom głośności wielu utworów, tak żeby np w odtwarzanym folderze wszystkie miały ten sam średni poziom - autorowi wątku chodzi natomiast o wyrównanie poziomu głośności wewnątrz jednego utworu, między np częścią czysto instrumentalną a wokalną - wtedy chyba? tylko zaawansowane programy do edytowania audio z funkcją edytowania tzw sound dynamic range, czyli różnic głośności w różnych partiach utworu; taki problem, tzn różnic słyszalnej głośności w utworze jest skomplikowany np przez fakt, że ucho ludzkie odczuwa różnice głośności także w zależności od częstotliwości dźwięku, czyli np w niektórych obszarach częstotliwości dźwięk wydaje się głośniejszy, itp; jeśli chcesz więc coś w tym zrobić w 1 utworze szukaj audio edytorów pod np editing sound\audio dynamic range, itp

w audacity chyba? coś takiego jest, np pod peak normalization (tzn szczyt głośności zostałby zmniejszony do ogólnego średniego poziomu), ale chyba lepsze bardziej zaawansowane programy

ps - chyba dodatkowo panuje tu pomieszanie terminologii, bo to zmniejszenie szczytowej głośności często określane jest jako dynamic compression - compression = normalnie ścieśnienie, a tu znaczy raczej zmniejszenie, bo chyba? w cyfrowej postaci zapisuje się amplitudę dźwięku, i ta compression znaczy tu nie kompresję w normalnym znaczeniu, tylko redukcję, zmniejszenie szczytowej albo szczytowych amplitud; no ale compression może być także rozumiane jako zmniejszenie różnic między największą i najmniejszą amplitudą, i tak chyba jest rozumiane w tym wyrażeniu dynamic compression

Edytowane przez glauks

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 26.04.2023 o 11:10, glauks napisał:

te programy do normalizacji głośności (loudness\volume normalization albo replay gain) wyrównują poziom głośności wielu utworów, tak żeby np w odtwarzanym folderze wszystkie miały ten sam średni poziom

Nope. Te programy tagują tak, jak się poprosi. Może być per folder, może być per album, per piosenka albo w oparciu o globalne dane z sieci.

W dniu 26.04.2023 o 11:10, glauks napisał:

autorowi wątku chodzi natomiast o wyrównanie poziomu głośności wewnątrz jednego utworu, między np częścią czysto instrumentalną a wokalną

To nie ma sensu, bo w ten sposób zrujnowałbyś dynamikę utworu.

W dniu 26.04.2023 o 11:10, glauks napisał:

w cyfrowej postaci zapisuje się amplitudę dźwięku, i ta compression znaczy tu nie kompresję w normalnym znaczeniu, tylko redukcję, zmniejszenie szczytowej albo szczytowych amplitud; no ale compression może być także rozumiane jako zmniejszenie różnic między największą i najmniejszą amplitudą, i tak chyba jest rozumiane w tym wyrażeniu dynamic compression

Ufff... to też doprowadzi do utraty dynamiki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a co to jest dynamika - dynamika sama w sobie nie ma żadnego sensu, jedynie w wyrażeniu, które przytoczyłem, czyli dynamic range - rozpiętość miedzy partiami najcichszymi i najgłośniejszymi; wcale nie jest pewne, że edytowanie zniszczy"dynamikę", tylko dostosuje do gustu odbiorcy; wiele nagrań przesadza z tą dynamika, żeby było niby "dramatycznie" - zamiast dramatycznie jest najczęściej przesadnie i pretensjonalnie sentymentalnie; do tego tekst są najczęściej błahe i takie wydzieranie się na siłę razi

ponadto to właśnie wyrównywanie poziomu do średniego jak w replay gain zmniejszy dynamikę - przecież replay gain normalizuje "zysk" akustyczny, czyli obetnie szczyt do normalnego\średniego  

  • Confused 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dynamika to jeden z najważniejszych aspektów dźwięku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wyrównywanie głośności pojedynczego utworu jest po prostu głupotą, bo zniszczy dynamikę jego poszczególnych partii. Nici z tego, że globalnie utwór zachowa taką samą dynamikę, skoro pokaleczysz minima lokalne, które właśnie odpowiadają za jakość odsłuchu. To tak jakby powiedzieć, że to nic takiego zmniejszyć kontrast w obrazie, bo przecież wybuch wciąż jest najjaśniejszy, a noc najciemniejsza.

Edytowane przez Karister
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...