Skocz do zawartości
kcpr

Jak poprawnie ustawić pliki stronicowania?

Rekomendowane odpowiedzi

Ten cały SWAP (i inne jego nazwy, jak plik strony/wymiany itp.), to jest rozszerzenie RAM na dysku. Jak odpalane programy nie mieszczą się w RAM, to SWAP umożliwia "rozszerzenie RAM". Powiedzmy, że ten "HUNT+Discord" czy "Microsoft Flight Simulator", razem z wszystkim innym co mamy aktualnie odpalone, wymagają przypuśćmy max 25GB RAM. My mamy od 32GB RAM w górę. ... czemu to Wam wywala kiedy nie macie SWAP?  @Send1N przy 32GB RAM dawał dodatkowo 4-8GB SWAP i ten Hunt+Discord wywala. Przecież takie zachowanie tych programów jest całkowicie pozbawione sensu.

Czyli ten Hunt+Discord zawsze muszą sobie porzeźbić minimum kilka GB po dysku podczas grania?! ... nie ważne przy jakiej ilości RAM?

Ludzie, mamy 2024 rok i XXI wiek :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No nic dziwnego ze mi MFS wywala, zobaczcie jak wygląda pamięć z odpalonym swap i MFS:

78f19454f56301316085ab02fc779788.png

Sam MFS według TM zabiera 15GB pamięci.
A system tworzy prawie 16GB plik wymiany:

70fdd5f1446d0ae1a8a752c350cf5a9f.png

Tak ze faktycznie jak ktoś ma 64 a najlepiej 128GB pamięci systemowej to może ryzykować wyłączenie swapa, tylko realnie i tak nie daje to żadnych korzyści a może przynieść potencjalne problemy.

Jedno jest pewne, 32GB pamięci dziś to już nie jest dużo.

 

35 minut temu, Kyle_PL napisał:

Ten cały SWAP (i inne jego nazwy, jak plik strony/wymiany itp.), to jest rozszerzenie RAM na dysku. Jak odpalane programy nie mieszczą się w RAM, to SWAP umożliwia "rozszerzenie RAM". Powiedzmy, że ten "HUNT+Discord" czy "Microsoft Flight Simulator", razem z wszystkim innym co mamy aktualnie odpalone, wymagają przypuśćmy max 25GB RAM. My mamy od 32GB RAM w górę. ... czemu to Wam wywala kiedy nie macie SWAP?  @Send1N przy 32GB RAM dawał dodatkowo 4-8GB SWAP i ten Hunt+Discord wywala. Przecież takie zachowanie tych programów jest całkowicie pozbawione sensu.

Czyli ten Hunt+Discord zawsze muszą sobie porzeźbić minimum kilka GB po dysku podczas grania?! ... nie ważne przy jakiej ilości RAM?

Ludzie, mamy 2024 rok i XXI wiek :E

Ale jakie to ma znaczenie dla nas, DLACZEGO tak się dzieje ?

To nie ma żadnego znaczenia. Ważne jest ze dzieje się tak przy wyłączonym swap i tyle.

Oczywiście ktoś zaraz napisze to dokup więcej pamięci, jasne czemu nie. ALe jeszcze raz napisze ze wyłączenie swapa dziś nie daje już żadnych korzyści wiec, po co ma ktoś wywalać dodatkowe pieniądze na pamięć jak może po prostu włączyć swapa i problemu nie ma.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
30 minut temu, Kyle_PL napisał:

Powiedzmy, że ten "HUNT+Discord" czy "Microsoft Flight Simulator", razem z wszystkim innym co mamy aktualnie odpalone, wymagają przypuśćmy max 25GB RAM. My mamy od 32GB RAM w górę

W tym rzecz, że wymagają więcej niż 32GB.

Metryka RAM "In use" jest myląca, bo pokazuje tylko obszary w użyciu, a nie całość wirtualnej pamięci, którą sobie programy alokują.

  • Thanks 1
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, caleb59 napisał:

Kiedyś pamiętam stare Stalkery też lubiły sypnąć się na pulpit jeśli ktoś miał wyłączonego swapa. Obecnie nie rozumiem idei i punktu odniesienia w wyborze decydującym o wyłączeniu, zostawiasz to na "auto" i nigdy tego nie dotykasz, to jest obecnie jedno z tych ustawień systemowych, których ruszanie kompletnie mija się z celem. Plus taki, że zyskujesz 100% pewność, że nic się z czapy nie wywali bo będzie wymagało swapa.

Ludzie, mamy 2024 rok i XXI wiek. :E 

To jest jedno z tych ustawień, którego wogóle nie powinno być. To jest relikt lat 90 ?. Wzorem innych nowoczesnych systemów (macOS) chociażby, system tak powinien zarządzać pamięcią że użytkownik nawet nie wie czy swap mu potrzebny czy nie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
23 minuty temu, bourne2008 napisał:

użytkownik nawet nie wie czy swap mu potrzebny czy nie.

... i to jest wada - bo PC komuś zwalnia, dysk szybciej zużywa, a gość nie wie dla czego. Nawet nie wie, czy kupować więcej RAM czy nie ... no bo PC chodzi "jakoś".

Edytowane przez Kyle_PL
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Użycie pliku wymiany można łatwo sprawdzić.

Raportowana przez Menedżer Zadań (i inne programy) wartość Zadeklarowana (po angielsku Committed) właściwie o niczym nie świadczy. Każdy program lub gra może zarezerwować wiele stron wirtualnej pamięci, jednak dopóki nie zostaną one użyte to nie będą się znajdowały ani w pamięci RAM ani w pliku wymiany. To tak w skrócie.

Resource Monitor w zakładce Memory pokazuje Hard Faults, ilość dostępów do stron pamięci znajdujących się w pliku wymiany.
c2yU9Xb.png

Dla porównania, uruchomiona gra i dodatkowo prostym programem napisanym w C++ zajęte 28 GB RAM w ten sposób, żeby pamięć nie mogła zostać przeniesiona do pliku wymiany.
TmpIcxl.png

Aktualnie używaną ilość pamięci pliku wymiany (CurrentUsage) można sprawdzić uruchamiając:
WMIC.exe pagefile list /format:list
L3PqHXc.png

Edytowane przez SebastianFM
  • Like 1
  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 15.06.2024 o 22:35, kadajo napisał:

a nawet do głowy ci nie przychodzi ze to może być właśnie błąd pamięci :)

I tak właśnie miałem z Avatarem, szlag mnie trafiał i psy wieszałem na producencie gry ! A ja po prostu miałem wyłączony plik stronnicowania ! Bo przecież gdzieś ktoś napisał, że w dzisiejszych czasach wszyscy wyłączają ! Zwłaszcza jak ktoś ma 32GB. No jednak nie do końca jak się okazuje ;)  Wcześniej też miałem problem z TLOU, bez wł. pliku wymiany gra nawet nie startowała. Ktoś tutaj wcześniej napisał że TLOU przeszedł bez pliku wymiany, ciekawe :hmm:

  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
13 minut temu, maras2574 napisał:

 Ktoś tutaj wcześniej napisał że TLOU przeszedł bez pliku wymiany, ciekawe :hmm:

To byłem jaaaaa :) Tak, całą grę przeszedłem bez pliku wymiany (+dodatek) i nie przypominam sobie ani jednego "CTD" (czy innych problemów)... a grałem zaglądając w każdy kąt, także duuuużo godzin.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Większość ma 32 GB RAM, Ty Kyle masz 64GB RAM  :]

Edytowane przez leven
  • Like 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 minut temu, Kyle_PL napisał:

To byłem jaaaaa :) Tak, całą grę przeszedłem bez pliku wymiany (+dodatek) i nie przypominam sobie ani jednego "CTD" (czy innych problemów)... a grałem zaglądając w każdy kąt, także duuuużo godzin.

Czas może dodać sygnaturę, albo ja już znowu o tym piszesz to z łaski swojej pisz, że masz 64GB RAM.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, SebastianFM napisał:

Resource Monitor w zakładce Memory pokazuje Hard Faults, ilość dostępów do stron pamięci znajdujących się w pliku wymiany.

Przy uzyciu 16/32GB miałem kilka błędów, procesu już nie pamiętam, Msmpcośtam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Czyli w skrócie:

16GB - absolutnie nie wyłączamy

32GB - można wyłączyć ale ze wskazaniem na nie bo mogą być crashe w niektórych grach/programach

64GB - wyłączamy i jest cacy (narazie)

koniec tematu :E

Edytowane przez bourne2008
  • Thanks 1
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
15 minut temu, galakty napisał:

Przy uzyciu 16/32GB miałem kilka błędów, procesu już nie pamiętam, Msmpcośtam.

To nie są błędy. 🙂

Hard faults are also known as page faults. Despite the negative connotation of the name, this is not an error condition. Rather, it represents an instance where a block of memory needed by the operating system or an application has to be fetched from the page file on the hard disk instead of from physical memory. A consistently high number of hard faults per second indicates a large—perhaps excessive—reliance on virtual memory, with consequent adverse performance effects.
https://learn.microsoft.com/en-us/previous-versions/technet-magazine/ff382715(v=msdn.10)

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko czemu były zapytania z pliku stronicowania? Mimo dostępnych 16GB? Jak widać Windows lubi tam zaglądać?

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, bourne2008 napisał:

Czyli w skrócie:

16GB - absolutnie nie wyłączamy

32GB - można wyłączyć ale ze wskazaniem na nie bo mogą być crashe w niektórych grach/programach

64GB - wyłączamy i jest cacy (narazie)

koniec tematu :E

W teorii tak, ale w praktyce dziś już nie ma żadnego realnego powodu, aby wyłączyć plik wymiany a nadal możesz trafić na jakiś program, który będzie chciał za wszelką cenę z pliku wymiany korzystać i bez niego albo się nie uruchomi, albo będzie działał nieprawidłowo.

  • Like 1
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
1 godzinę temu, galakty napisał:

Tylko czemu były zapytania z pliku stronicowania? Mimo dostępnych 16GB? Jak widać Windows lubi tam zaglądać?

Raportowane Hard faults nie dotyczą tylko pliku stronicowania, występują również kiedy strona pamięci, do której program próbuje uzyskać dostęp, nie znajduje się w pamięci RAM. Programy i gry przy odczycie części plików korzystają z opcji mapowania pliku na adres w pamięci i wtedy przy pierwszym odczycie też występuje Hard fault, przy kolejnych odczytach dane pliku znajdują się już w pamięci RAM.

Jeżeli Hard faults występują ciągle w dużej ilości to świadczy o tym, że używany jest plik stronicowania.

Edytowane przez SebastianFM
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, galakty napisał:

Tylko czemu były zapytania z pliku stronicowania? Mimo dostępnych 16GB? Jak widać Windows lubi tam zaglądać?

Zaglądać i zapewne pisać. Z tego powodu wyłączam ten plik - bo nie potrzebuję. W pracy też kompy bez pliku strony i nie ma problemu (8GB w tej chwili wystarcza do biura, choć pewnie niebawem nadejdzie dzień, że będzie trzeba więcej).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ustawiłem na automatyczne i zapominam, jak jakaś apka będzie potrzebować to skorzysta. 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

@kadajo, @galakty, to nie jest tak, że to programy chcą korzystać z pliku wymiany. Programy rezerwują pamięć a system przydziela ją z RAM. Jeżeli nie ma dostępnej pamięci RAM, to wtedy system przerzuca do pliku stronicowania najrzadziej używane strony pamięci. Do pliku mogą trafić strony pamięci z różnych programów jak i samego systemu.

Sprawdzając ilość używanej pamięci pliku wymiany moim sposobem wyświetlane jest również PeakUsage czyli najwyższa wartość od uruchomienia systemu. Jeżeli żaden program czy gra nie wymagała większej ilości pamięci RAM niż była dostępna to ta wartość cały czas będzie wynosić 0 co znaczy, że plik wymiany nie został w ogóle użyty.

Edytowane przez SebastianFM
  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przy 32GB RAMu jak nawet odpalonego mam Tarkova, 7 zakładek w Chrome i jakieś programy i mam dostępne 16GB to nie powinno nic do stronicowania wpaść, chyba że optymalizacja jest skopana. 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, SebastianFM napisał:

Raportowana przez Menedżer Zadań (i inne programy) wartość Zadeklarowana (po angielsku Committed) właściwie o niczym nie świadczy. Każdy program lub gra może zarezerwować wiele stron wirtualnej pamięci, jednak dopóki nie zostaną one użyte to nie będą się znajdowały ani w pamięci RAM ani w pliku wymiany. To tak w skrócie.

Świadczy bardzo dużo w kontekście dyskutowanych tutaj crashy i błędów oprogramowania. Nawet jeśli do strony w wirtualnej pamięci nie było odwołań i nigdzie fizycznie nie istnieje, to jest zarezerwowana i system nie przydzieli jej innemu procesowi. Jeśli commit limit zostanie przekroczony a system nie będzie mógł powiększyć pliku wymiany, proces się wysypie. I to nawet niekoniecznie będzie ten proces, który zajął najwięcej pamięci, tylko ten, który akurat zrobił alokację przekraczającą limit.

W dniu 16.06.2024 o 14:09, Kyle_PL napisał:

... i to jest wada - bo PC komuś zwalnia, dysk szybciej zużywa, a gość nie wie dla czego. Nawet nie wie, czy kupować więcej RAM czy nie ... no bo PC chodzi "jakoś".

Taa, lepiej niech mu się programy losowo crashują. To go nauczy! 😄

  • Haha 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Na kilkudzisięciu kompach biurowych, plik strony OFF, Windows 10 a w kompie marne 8 GB RAM i zero problemów - magia? Nie sądzę. Odpalane równolegle wszystko co w biurze się odpala - stabilnie jak skała i jeszcze zero komunikatów o braku pamięci. Raczej tak zostanie, bo nowe kompy już mają 16GB i tym bardziej bez pliku strony nie będzie problemów.

Wy natomiast jakieś crashe, wywalanie do pulpitu, wszystko oczywiście "losowe" w "losowych aplikacjach" ... LOL

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@someI, nie świadczy o niczym w kontekście użycia pliku stronicowania a właśnie o tym jest ta dyskusja.

Dlaczego niby system miałby nie móc zwiększyć rozmiaru pliku stronicowania? Chyba tylko przy ręcznym ustawieniu rozmiaru.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Moim zdaniem od danych, które mają być w RAM, jest ... RAM. Plik strony jest protezą konieczną jak ktoś ma za mało RAM w stosunku do aplikacji, które chce uruchamiać.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Twoje podejście jest zabawne :D

Ludzie ci piszą ze gry czy programy się crashuja bez pliku wymiany a ty NIE, to na pewno nie przez brak pliku wymiany i za wszelka cenę forsujesz wyłączenie, nawet jak wyraźnie ci napisano ze dziś to nie ma najmniejszego sensu.

Wiesz co, @Phoenix. miał racje, to podjecie dinozaura z epoki XP który nie potrafi się dostosować do dzisiejszych czasów. Bez urazy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...