Skocz do zawartości
KrzychuX1

Monitor do projektowania grafiki, ilustracji 4-5000 zł

Rekomendowane odpowiedzi

Proszę o doradzenie monitora, który sprosta moim wymaganiom przy wielogodzinnej pracy.


Budżet: 4 000 zł. Maksymalnie 5 000 zł jeśli będzie to duża różnica w możliwościach, jakości.
 

Oprogramowanie Adobe Photoshop, Illustrator, Premiere Pro, After Effects.

Praca: grafika wektorowa, obróbka fotografii i edycja, montaż, efekty filmów 4k (3840 × 2160).
Czasami grafika 3D. 


Dotychczasowe propozycje od innych:

 

Eizo ColorEdge CS2731-BK + ColorNavigator
Kod producenta: CS2731-BK + CN

 

ASUS ProArt PA329C 4K HDR

Kod producenta: 90LM02CC-B03370

 

Dziękuje za fachową pomoc :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Eizo będzie wyborem bezpiecznym, ale mniejszym i z mniejszą rozdzielczością. Asus będzie ryzykiem związanym z równością tak dużego panelu. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
58 minut temu, jagular napisał:

Eizo będzie wyborem bezpiecznym, ale mniejszym i z mniejszą rozdzielczością. Asus będzie ryzykiem związanym z równością tak dużego panelu. 

Heh nie zwróciłem uwagi na rozdzielczość w tym modelu.

Zobacz na te, generalnie jak zauważysz biorę dwie opcję, ponieważ jeszcze muszę zobaczyć, jak będzie z budżetem na wszystko. Jedna opcja 3,5-4k druga 5 lub z małym hakiem.

Do 4k:

https://www.x-kom.pl/p/685788-monitor-led-32-i-wiekszy-asus-proart-pa329cv.html

https://www.x-kom.pl/p/744058-monitor-led-32-i-wiekszy-benq-pd3205u.html

~5K:

https://www.x-kom.pl/p/659123-monitor-led-27-benq-pd2725u-czarny.html

https://www.x-kom.pl/p/517097-monitor-led-32-i-wiekszy-asus-proart-pa329c-4k-hdr.html

https://www.x-kom.pl/p/474652-monitor-led-32-i-wiekszy-eizo-flexscan-ev3285-bk-4k.html

 

Przy okazji zapytam:
1. Czy jeśli w opisie jest "IPS" samo, to ile ma bitów?
Generalnie z tego co mi wiadomo potrzebuje przynajmniej 10 do grafiki czy wideo.
2. O co chodzi z tym hz odświeżania? 
Jak będę miał 60 hz pod grafikę, filmy 4k czy ew. jaka gra będzie się przycinać, bo tam ma być 140 czy 240hz? 
Jak to się odczuwa, np: 60 a 140 czy 240?

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. IPS to tylko technologia panelu, nie oznacza konkretnej palety kolorów.

Nie wiem, czy potrzebujesz na 100% 10bit na kanał - jesteś w ogóle w stanie zauważyć różnicę i wiesz kiedy ona się pojawia?

2. Ilość klatek na sekundę, jaką jest w stanie monitor wyświetlić.

Więcej=odczucia większej płynności. Czy potrzebujesz więcej, niż 60Hz do filmów/grafiki?

Ogólnie to wybór jest zależny od tego, co potrzebujesz konkretnie. Co potrzebujesz?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
1 godzinę temu, jagular napisał:

1. IPS to tylko technologia panelu, nie oznacza konkretnej palety kolorów.

Nie wiem, czy potrzebujesz na 100% 10bit na kanał - jesteś w ogóle w stanie zauważyć różnicę i wiesz kiedy ona się pojawia?

2. Ilość klatek na sekundę, jaką jest w stanie monitor wyświetlić.

Więcej=odczucia większej płynności. Czy potrzebujesz więcej, niż 60Hz do filmów/grafiki?

Ogólnie to wybór jest zależny od tego, co potrzebujesz konkretnie. Co potrzebujesz?

1. Przejście koloru, odcieni, niestety kiedyś to widziałem przy czerni na jednym z moich monitorów:
dnx_4.jpg

2. Dużo w Pr montaż wideo 4k i grafiki, ilustracji na tablecie, zdjęć obróbki. 

Edytowane przez KrzychuX1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ostatnio czytając co w trawie piszczy w temacie monitorów, wpadł mi w oko monitor Philips 27B1U7903. Zupełna nowość, ale są już jakieś recenzje w necie. To swoisty rodzynek, bo 4k na 27 calach  i mini LED z bardzo dużą ilością stref (2304), czyli piękna czerń i już bardzo dobry HDR. Monitor generalnie dedykowany dla profesjonalistów. Idzie go kupić poniżej 5 tys zł. Polecam mocno poczytać o tym monitorze w necie. Na papierze, w tej cenie taki panel to kozak. 

Edytowane przez vegetto

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@KrzychuX1 
Dobra, i teraz kwestia tego, czym to, co widziałeś, było spowodowane.
a) materiał źródłowy/zdjęcie miał widoczne przejścia tonalne?
b) obróbka materiału (szklana kula: nałożona bitmapa z kiepskim kanałem przeźroczystości) wprowadziła efekt skokowych przejść tonalnych?
c) monitor na którym to widziałeś to było 6bit, 6bit+frc, 8bit,...?
d) czy nie było jakichś dziwactw w sterownikach?

To, czy taki Philips będzie odpowiednim wyborem, zależy od oczekiwań. Żeby być "klasycznie" profesjonalny, potrzebowałby sprzętowego wyrównywania koloru/jasności po powierzchni, gamutu w okolicach argb/dci-p3, sprzętowej kalibracji. No i trwałości, z czym tania marka może mieć problemy. Ale nie oznacza to oczywiście, że tylko topowa półka się do czegoś nadaje :) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
24 minuty temu, jagular napisał:

@KrzychuX1 
Dobra, i teraz kwestia tego, czym to, co widziałeś, było spowodowane.
a) materiał źródłowy/zdjęcie miał widoczne przejścia tonalne?
b) obróbka materiału (szklana kula: nałożona bitmapa z kiepskim kanałem przeźroczystości) wprowadziła efekt skokowych przejść tonalnych?
c) monitor na którym to widziałeś to było 6bit, 6bit+frc, 8bit,...?
d) czy nie było jakichś dziwactw w sterownikach?

To już było dobrych kilka lat temu. Rozumiem, że nie zauważę różnicy czyli może być 8bit czy ile one tam mają jak jest tylko IPS w ofercie sprzedażowej?

https://alstor.pl/produkty/monitory-do-edycji-video/

Cytat

Jaki monitor do postprodukcji materiałów video?

Wybierając monitor do pracy z materiałami video należy zwrócić uwagę na kilka cech:

wysokiej jakości szerokogamtuowa matryca IPS z szerokimi kątami widzenia i dobrą reprodukcją kolorów w standardach branżowych (np. REC709, REC2020, DCP-3);

monitor powinien wyświetlać materiały z 16-bitową, a najlepiej 24-bitową głębią kolorów;

 

Jest możliwość znalezienia w takim budżecie czegoś z Adobe RBG?
Oczywiście przy rozdzielczości 4k.

Edytowane przez KrzychuX1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To, czy zauważysz, zależy od materiału, itd, itp. Po prostu to nie jest tak, że przełączasz 8bit na 10bit na kanał i nagle widzisz nową, cudowną jakość na ekranie.
Stosunkowo dużo monitorów ma obecnie szeroki gamut i to będzie chyba mniejszy problem od znalezienia monitora równego, tj. takiego, który wyświetla możliwie takie same kolory, w takiej samej jasności w każdym obszarze ekranu. Jeżeli tego chcesz/potrzebujesz, zawężasz sobie wyszukiwanie do kilku modeli ze sprzętowym uniformity (przede wszystkim graficzne Eizo, Nec, chyba niektóre BenQ).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
27 minut temu, jagular napisał:

 chyba niektóre BenQ).

Niektóre LG też majo ... i o dziwo nawet działa (mierzyłem) ... ale ubija też kontrast (w EIZO i NEC też ubija, ale w zależności od modelu albo też ubija dużo, albo mało)

11 godzin temu, jagular napisał:

@KrzychuX1 
Dobra, i teraz kwestia tego, czym to, co widziałeś, było spowodowane.

To mogło być spowodowane kiepską elektroniką monitora. Przetwarzanie wewnętrzne na 8bit/kanał, zagwarantuje nam banding materiału 8bit/kanał. Po prostu jak nie ma nadmiarowości przy przetwarzaniu monitora (wewn. obliczenia np. 8bit/kanał dla obrazu 8bit/kanał, zamiast np. 14bit/kanał dla obrazu 8 bit/kanał), przy np. korekcji gammy, to będzie banding. Nie bez powodu graficzne EIZO liczą wewn. nawet 16bit/kanał, podczas gdy wyświetlają max 10bit/kanał.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To już wyższa szkoła jazdy, czyli jakieś 14+bit LUT, 3D LUT.

Uniformity musi w jakiś sposób ubijać kontrast globalny, w końcu wyrównuje luminację, a więc zdejmuje tam, gdzie za duża. 

Sam kontrast w zastosowaniach pro jest dalej kontrowersyjny: jeżeli się robi rzeczy do druku, to można go w zasadzie olać, jak się robi pod internety to pewnie też…ale jak się robi pod jakieś hadeery, to już nie ma ucieczki, trzeba mieć luminację np. 1400cd/m2, żeby zobaczyć jak będzie wyglądać 1400cd/m2.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...