Skocz do zawartości
Patryk Starzyński

ASUS ROG Strix G17 G713IM - Zawiesza się i gaśnie ekran

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich, 

Zwracam się z prośbą o podpowiedzi bo już mi brakuje pomysłów i cierpliwości do serwisu Asusa... 

Posiadam laptopa ASUS ROG Strix G17 G713IM, który dwukrotnie był już w serwisie w ramach reklamacji i problem nadal nie został rozwiązany. Laptop boryka się z następującymi objawami - W randomowych momentach laptop potrafi się zawiesić (co ciekawe dźwięki wydaje bez zarzutów w takich momentach), jednak kiedy podpięty jest zewnętrzny monitor to obraz działa normalnie, jednak płynność potrafi drastycznie spaść w tym momencie (tak jakby procesor zrzucał zegary). Coraz częściej pojawiają się na ekranie (w zasadzie znienacka) artefakty i śnieżenia ekranu (w załączeniu zdjęcie). Często jest tak, że włączając laptopa już od samego początku potrafi nie dawać obrazu (w takim przypadku najczęściej też nie wydaje dźwięku tzw "miecza"). Często zdarza się też tak, że problem na dłuższą chwilę ustępuje, kiedy zmienię odświeżanie ekranu ze 144Hz na 60Hz, jednak po dłuższym użytkowaniu (max kilka dni) problem powraca. Czy miał ktoś może podobny przypadek z tym lub podobnym laptopem? Robiłem też testy pamięci RAM programem z Windowsa i MemTest86 i owe testy nie wykazały żadnego błędu. Wymianiłem nawet dysk SSD, bo myślałem, że to problem z dyskiem, jednak również to nie pomogło. 

Dodam też, że laptop w stanie spoczynku potrafi mieć bardzo wysokie temperatury (rzędu 75-80 stopni), jednak co dziwne - w czasie obciążenia te raczej nie przekraczają 85-90 stopni. 

Procesor to Ryzen 7 4800H, Grafika RTX 3060 140W.

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie i podpowiedzi. Laptop raczej pójdzie trzeci raz na serwis... aczkolwiek wątpię, że cokolwiek z tym zrobią. 

PSX_20231127_185105.jpg

Edytowane przez Patryk Starzyński
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wyłącz w biosie dedykowane gpu (3060) niech zostanie tylko integra, jeżeli nie masz możliwości tam tego zrobić to zrób to pod windowsem w menedżerze urządzeń: prawym na rtx 3060 > wyłącz urządzenie, obserwuj czy coś to dało jak laptop cały czas będzie korzystał tylko z integry, ten model ma też bodajże Mux switch'a i w sofcie asusa możesz przełączać się między grafikami. Nie napisałeś nawet czy problem był od początku czy stało się to po czasie? czy nie wystąpiło to czasem po automatycznej aktualizacji biosu/vbiosu? Serwis asusa pewnie puszcza słynnego furmarka ten przechodzi i na tym koniec diagnozy :E nie chce krakać ale może 3 raz wrócić "nie stwierdzono usterki" 

PS ten windowsowy memtest to można sobie między buty włożyć ;) 

Edytowane przez Send1N
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Patryk Starzyński napisał:

Witam wszystkich, 

Zwracam się z prośbą o podpowiedzi bo już mi brakuje pomysłów i cierpliwości do serwisu Asusa... 

Posiadam laptopa ASUS ROG Strix G17 G713IM, który dwukrotnie był już w serwisie w ramach reklamacji i problem nadal nie został rozwiązany. Laptop boryka się z następującymi objawami - W randomowych momentach laptop potrafi się zawiesić (co ciekawe dźwięki wydaje bez zarzutów w takich momentach), jednak kiedy podpięty jest zewnętrzny monitor to obraz działa normalnie, jednak płynność potrafi drastycznie spaść w tym momencie (tak jakby procesor zrzucał zegary). Coraz częściej pojawiają się na ekranie (w zasadzie znienacka) artefakty i śnieżenia ekranu (w załączeniu zdjęcie). Często jest tak, że włączając laptopa już od samego początku potrafi nie dawać obrazu (w takim przypadku najczęściej też nie wydaje dźwięku tzw "miecza"). Często zdarza się też tak, że problem na dłuższą chwilę ustępuje, kiedy zmienię odświeżanie ekranu ze 144Hz na 60Hz, jednak po dłuższym użytkowaniu (max kilka dni) problem powraca. Czy miał ktoś może podobny przypadek z tym lub podobnym laptopem? Robiłem też testy pamięci RAM programem z Windowsa i MemTest86 i owe testy nie wykazały żadnego błędu. Wymianiłem nawet dysk SSD, bo myślałem, że to problem z dyskiem, jednak również to nie pomogło. 

Dodam też, że laptop w stanie spoczynku potrafi mieć bardzo wysokie temperatury (rzędu 75-80 stopni), jednak co dziwne - w czasie obciążenia te raczej nie przekraczają 85-90 stopni. 

Procesor to Ryzen 7 4800H, Grafika RTX 3060 140W.

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie i podpowiedzi. Laptop raczej pójdzie trzeci raz na serwis... aczkolwiek wątpię, że cokolwiek z tym zrobią. 

PSX_20231127_185105.jpg

Zacznę od wysokich temperatur - pozornie one się wydają wysokie, ale w istocie tak jest zbudowane chłodzenie w Strixach. CPU masz na metalu, nie wiem czy GPU też nie. To znaczy, że odprowadzanie ciepła jest na tyle skuteczne, że generalnie nawet odpalanie wentylatora nie jest potrzebne. Stąd niewielkie różnice między idle-load. Miałem Strixa g15 i miałem podobnie.

Co do Twojego problemu. Zacznij tradycyjnie od reinstalacji sterownika nVidia. Wcale bym się nie zdziwił gdyby to była jego wina. W dalszej kolejności - wywal ARMOURY CRATE, zainstaluj GHelper. Tak jak wyżej napisał @Send1N, w GHelperze powinieneś mieć opcję przełączania grafiki z ECO na STANDARD i ULTIMATE. Spróbuj najpierw ECO, co wyłączy zupełnie RTXa, a później jeżeli nie będziesz miał w tym trybie problemów spróbuj odwrotnie, wybrać ULTIMATE co wyłączy integrę i zostawi RTXa. Jeżeli tutaj się też nic nie wykrzaczy pozostaje ostatni test: rozgrzać laptopa jakimś 3dmarkiem albo passmarkiem i zrobić logi z temperatur. Artefakty jak te ze screena mogą a nie muszą być od przegrzanego vramu. Jeżeli tak jest tylko dobry serwis i przelutowanie uszkodzonych kości.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi, 

Zrobiłem wszystko zgodnie z Waszymi poradami i od momentu całkowitego odinstalowania sterowników od RTX-a i instalacji GHelpera laptop mimo wszystko zawiesił się i "zamarzł". Co prawda tylko jeden raz, ale miało to miejsce. Poobserwuję go jeszcze i zobaczymy co z tego wyjdzie. 

Co dla mnie jest również zastanawiające - po odinstalowaniu sterowników RTX-a i całkowitym wyłączeniu GPU temperatury procesora spadły do poziomu 50-55 stopni w stanie spoczynku. Czasem skoczą do ok 70 stopni, jednak po chwili znów spadają do 50-55. Nie wiem czy to może mieć z tym jakikolwiek związek, jednak przyuważyłem coś takiego. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Patryk Starzyński

Chłodzenie w Twoim laptopie składa się z kilku heatpipów odprowadzanych do dwóch wentylatorów. No i te rurki się ze sobą dotykają, łączą. Nie pamiętam, czy ASUS stosował vapor chamber, czy tradycyjne heatpipe'y - jeżeli te drugie to normalnym jest że wyłączenie GPU ma wpływ na temperatury "wspólne" układu chłodzenia. Zachodzi natomiast pytanie (i w sumie też sugestia co do rozwiązania), skąd takie wysokie temperatury na GPU żeby aż rozgrzewały procesor. Być może pasta/metal na GPU już de facto nie istnieją i ten po prostu throttluje powodując takie a nie inne problemy. Trzeba dokładnie zdiagnozować RTXa. Odpal jakąś grę, w tle GPU-Z na zakładce sensors i wrzuć tutaj screena. O tak:

image.png.a8c178b4c306cce94f8244f23cbdab90.png

Będzie wiadomo co się z kartą dzieje w stresie.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że z wyłączonie całkowicie rtx'a nic nie zmieniło tak? czy po prostu odistalowałeś sterownik a dedyk dalej jest aktywny na windowsowym sterowniku? co do temperatur to jak wyżej chłodzenie masz jedno a nie dwa oddzielne dlatego taki efekt :] 

Mając muxa możesz też zrobic odwrotnie, na sztywno ustawić nvidię aby cały czas była aktywna a wyłączyć integrę.

Edytowane przez Send1N
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, Send1N napisał:

Rozumiem że z wyłączonie całkowicie rtx'a nic nie zmieniło tak? czy po prostu odistalowałeś sterownik a dedyk dalej jest aktywny na windowsowym sterowniku? co do temperatur to jak wyżej chłodzenie masz jedno a nie dwa oddzielne dlatego taki efekt :] 

Mając muxa możesz też zrobic odwrotnie, na sztywno ustawić nvidię aby cały czas była aktywna a wyłączyć integrę.

Odinstalowałem sterownik i wyłączyłem RTX-a w menedżerze urządzeń. Na chwilę obecną w MU widoczna jest tylko Radeonka zintegrowana.

Co do testów w grach - Nie mogę ich zrobić bo laptop przy próbie jakiegokolwiek obciążenia po prostu "zamarza". Trzeba go wyłączyć na dobrych kilka godzin bo próby ponownego uruchomienia nic nie dają (ekran się podświetla ale jest czarny). Po kilku godzinach jakoś z trudem się załącza i można z niego korzystać ale tylko na minimalnym obciążeniu.

Zastanawia mnie też to, że to samo dzieje się przy wyłączonym GPU, więc według mnie to sugeruje problemy raczej z CPU, bądź pamięcią RAM (choć tak jak wspomniałem - robiłem testy, które nic nie wykazały).

 

EDIT: Próbowałem na nowo zainstalować sterowniki od RTX-a i wyskoczyło takie oto coś... Ponadto w GHelperze przy próbie ręcznego włączenia RTX-a program się zawiesił i musiałem ubić go ręcznie.

Zrzut ekranu 2023-11-29 125850.jpg

Edytowane przez Patryk Starzyński

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Patryk Starzyński

czy kartę przed instalacją sterownika włączyłeś ponownie w MU ? Jeżeli nie, to logicznym jest że jej nie wykryje. Jeżeli tak, to coś ewidetnie jest nie tak z RTXem. Na tym etapie nie można też wykluczyć, że po prostu jest uszkodzony - lub linie CPU idące do karty - do szyny PCI-E. Nie byłoby to też nic zaskakującego w Ryzenach. Słyszałem o kilku przypadkach gdzie trzeba było przelutować procesor lub wlutować nowy.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pewnie nie włączył :] 

@Patryk Starzyński co do testu pamięci to tak jak pisałem ten windowsowy można sobie darować, jak chcesz testować ram to pobierz hci memtest albo tm5 https://krakenfiles.com/view/muYPQtZa6y/file.html uruchom exe kliknij load config&exit wybierz profil anta777 extreme i uruchom jeszcze raz exe (zawsze prawym jako administrator) niech leci jakiś czas, obserwuj w pozycji "errors" czy nie ma żadnego błędu bo jak będzie nawet 1 to nie ma sensu dalej czekac. Chociaż nie wygląda to jakby coś było z samą pamięcią.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

Problem niestety nie został rozwiązany pomimo ponownych wizyt w serwisie ASUS. Nie wiem czy serwis ASUS-a nie umie czy też nie chce naprawić tej wady. Ile razy wysyłam go na gwarancję to tyle samo razy jest wymieniana matryca a problem nadal nie rozwiązany. Obecnie wada o której wspominałem w pierwszym poście mam wrażenie, że trochę ewoluowała, bo doszła teraz co jakiś czas taka sytuacja, że ekran "zamarza" i jak nim delikatnie poruszam w przód i tył to odwiesza się. Żeby było śmieszniej to problem ten nie występuje ani trochę w momencie w którym podłączę zewnętrzny monitor i wyłączę ekran laptopa. Nie ma żadnego zawieszania się wtedy ani nic więc wiem już dzięki temu, że poblem nie leży po stronie GPU ani CPU. Wszystkie sterowniki, BIOS itp są aktualne. Czy jest możliwe, że uszkodzona jest tasiemka od matrycy lub gniazdo na płycie głównej? Bo tak jak mówię - zastanawiające jest to, że na zewnętrznym monitorze ten problem nie występuje w ogóle. Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Z tego co opisujesz to może być wina taśmy, tydzień temu robiłem lenovo Z710 z bardzo podobnymi "krzakami" i problem był właśnie w taśmie (zmiażdżona w jednym miejscu) Metodą prób i błędów jesteś w stanie utrzymać normalny obraz na matrycy  w jakiejś odpowiedniej pozycji na stałe? sprawdź i staraj się nie dotknąć przez jakiś czas nawet o milimetr jeżeli się nie wykrzaczy to bym podmieniał taśmę.

Edytowane przez Send1N

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...