Skocz do zawartości
Zamknięcie Forum PC LAB

Szanowny Użytkowniku,

Informujemy, że za 30 dni tj. 30 listopada 2024 r. serwis internetowy Forum PC LAB zostanie zamknięty.

Administrator Serwisu Forum PC LAB - Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie: wypowiada całość usług Serwisu Forum PC LAB z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia.

Administrator Serwisu Forum PC LAB informuje, że:

  1. Z dniem 29 listopada 2024 r. zakończy się świadczenie wszystkich usług Serwisu Forum PC LAB. Ważną przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie jest zamknięcie Serwisu Forum PC LAB
  2. Dotychczas zamowione przez Użytkownika usługi Serwisu Forum PC LAB będą świadczone w okresie wypowiedzenia tj. do dnia 29 listopada 2024 r.
  3. Po ogłoszeniu zamknięcia Serwisu Forum od dnia 30 października 2024 r. zakładanie nowych kont w serwisie Forum PC LAB nie będzie możliwe
  4. Wraz z zamknięciem Serwisu Forum PC LAB, tj. dnia 29 listopada 2024 r. nie będzie już dostępny katalog treści Forum PC LAB. Do tego czasu Użytkownicy Forum PC LAB mają dostęp do swoich treści w zakładce "Profil", gdzie mają możliwość ich skopiowania lub archiwizowania w formie screenshotów.
  5. Administrator danych osobowych Użytkowników - Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zapewnia realizację praw podmiotów danych osobowych przez cały okres świadczenia usług Serwisu Forum PC LAB. Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności

Administrator informuje, iż wraz z zamknięciem Serwisu Forum PC LAB, dane osobowe Użytkowników Serwisu Forum PC LAB zostaną trwale usunięte ze względu na brak podstawy ich dalszego przetwarzania. Proces trwałego usuwania danych z kopii zapasowych może przekroczyć termin zamknięcia Forum PC LAB o kilka miesięcy. Wyjątek może stanowić przetwarzanie danych użytkownika do czasu zakończenia toczących się postepowań.

Lameismyname

AMD ZEN 5 (SERIA RYZEN 9xxx / SOCKET AM5) - wątek zbiorczy

Rekomendowane odpowiedzi

38 minut temu, Phoenix. napisał:

<test liptona>

Cenna uwaga uwaga odnośnie optymalizacji parkowania rdzeni.
Ciekawe ile testów poleciało bez tego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To jest jakies dziwne skoro to nie 3D proc to o jakim parkowaniu mowa? :D

Jesli chodzi o chlodzenie to czapki z glow bo sie postarali :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@tomcugcoś w teście też o tym wspominał przy minusach 9900x, ale tylko pobieżnie zerknąłem wykresy nie czytając tekstu, więc nie wiem do końca w czym rzecz. Jutro będę czytał tekst :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

98% ludzi nie bedzie mialo wiedzy o jakims parkowaniu wiec bez sensu....

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
14 minut temu, krzysiak napisał:

coś w teście też o tym wspominał przy minusach 9900x, ale tylko pobieżnie zerknąłem wykresy nie czytając tekstu, więc nie wiem do końca w czym rzecz. Jutro będę czytał tekst :E

Od teraz procki z dwoma chipletami mają mieć parkowaną w grach połowę rdzeni nawet bez 3D V-Cache (pewnie tylko nowe R9000, na R7000 wątpię, żeby nowy sterownik to zmienił). Nie wiem, jak przy 9950X, ale przy 9900X nie bardzo widzę sens, bo gierki potrafią wykorzystać więcej niż 6 rdzeni (niektóre) i u siebie bez parkowania wstępnie widzę w części przypadków wzrosty wydajności. Założenie pewnie było takie, że wg nich podział na dwa chiplety zabija wydajność w grach, ale przecież każdy chiplet ma pojemną cache L3, która kompensuje opóźnienie między CCD i w praktyce w grach hula to dobrze (tych, które potrafią wykorzystać wątki, np. Starfield czy MW3).

Edytowane przez tomcug
  • Like 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Lipton wspomniał, iż w niektórych grach miał +10% wydajności po włączeniu parkowania.
Zagląda do tego tematu, więc może podpowie w których konkretnie tytułach?

Te 5 osób które kupią tego proca, będzie mogło zweryfikować 😀

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, tomcug napisał:

Od teraz procki z dwoma chipletami mają mieć parkowaną w grach połowę rdzeni nawet bez 3D V-Cache (pewnie tylko nowe R9000, na R7000 wątpię, żeby nowy sterownik to zmienił). Nie wiem, jak przy 9950X, ale przy 9900X nie bardzo widzę sens, bo gierki potrafią wykorzystać więcej niż 6 rdzeni niektóre i u siebie bez parkowania wstępnie widzę w części przypadków wzrosty wydajności. Założenie pewnie było takie, że wg nich podział na dwa chiplety zabija wydajność w grach, ale przecież każdy chiplet ma pojemną cache L3, która kompensuje opóźnienie między CCD i w praktyce w grach hula to dobrze (tych, które potrafią wykorzystać wątki, np. Starfield czy MW3).

A ten cały game bar to nie powinien właśnie decydować czy dana gra wykorzystuje większą ilość wątków i decydować, czy parkować, czy jednak nie?
Czy to za każdym razem, włączenie jakiejkolwiek gry = parkowanie z automatu ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla każdej gry bez wyjątku + wszystkiego innego, co Game Bar zaklasyfikuje jako grę. Np. emulator PS3, gdzie spadek z parkowaniem jest gruby :)

  • Sad 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Cytat z artykułu Anandtech:

Cytat

W porównaniu do Ryzen 9 7950X obserwujemy niewielki wzrost opóźnień w obrębie jednego CCX. Wydaje się, że „zaleta” SMT, w której dwa rdzenie logiczne współdzielące jeden rdzeń fizyczny mają mniejsze opóźnienia, zniknęła. Zamiast tego opóźnienia wynoszą stale około 20 ns między dowolnym rdzeniem logicznym a dowolnym innym rdzeniem logicznym w ramach jednego CCX. Ta średnia jest nieco wyższa w porównaniu z 18 ns w przypadku 7950X, choć nie jest jasne, co jest głównym czynnikiem wpływającym na tę sytuację.

Bardziej znaczące – i niepokojące – są opóźnienia między przetwornikami CCD. Oznacza to opóźnienie przejścia z rdzenia na jednym CCD do rdzenia na drugim CCD. Konstrukcje AMD Ryzen z wieloma przetwornikami CCD zawsze były tutaj karane, ponieważ komunikacja między różnymi przetwornikami CCD oznacza długą podróż przez technologię AMD Infinity Fabric do IOD i z powrotem do drugiego CCD. Jednak opóźnienia między CCD są tutaj znacznie wyższe, niż się spodziewaliśmy.

Dla porównania, na Ryzen 9 7950X przejście na inny CCD trwa około 76 ns. Ale w Ryzen 9 9950X obserwujemy średnie opóźnienie wynoszące 180 ns, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku poprzedniej generacji Ryzenów. Sprawa staje się jeszcze bardziej zagmatwana, Granite Ridge (stacjonarny Ryzen 9000) ponownie wykorzystuje tę samą konfigurację IOD i Infinity Fabric co Raphael (Ryzen 7000) – jedyne, co AMD zrobiło, to zamiana dysków CCD Zen 4 na dyski CCD Zen 5. Zatem według wszelkich oczekiwań nie powinniśmy tutaj widzieć znacznie większych opóźnień między CCD.

https://www-anandtech-com.translate.goog/show/21524/the-amd-ryzen-9-9950x-and-ryzen-9-9900x-review/3?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc

Edytowane przez AMDK11
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To do dupy z takim parkowaniem, przynajmniej na 9900X.

Zatem pytanie do Liptona o zachowanie jego 9950X w testach wydaje nasuwać się samo. Miał tylko wzrosty, czy i spadki się zdarzały? W filmie mowa jedynie o wzrostach wydajności.

1 minutę temu, AMDK11 napisał:

Cytat z artykułu Anandtech:

 

Oni akurat zazwyczaj wiedzą co mówią.
Imo najbardziej niedoceniane źródło w necie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Wiedźmin na DX12, Hogwart, MFS 2020 i Spider-Man.

W CP2077, Total War i Assetto bez zmian. Mówimy o samej instalacji PPM. Oczywiście wyniki 7950X też w jakimś stopniu uległy zmianie. 

Tylko wzrosty lub constans. Nie śledziłem tego dokładnie w telemetrii, byłem za leniwy na odpalanie trybu okienkowego i analizowania zegarów wraz ze sposobem obciążania CCD. Jak to bywa przy premierach czasu jest niewiele. 

Edytowane przez Lipton
  • Like 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Dzięki za doprecyzowanie.

A jak zachowanie game bar? Zawsze wymuszał parkowanie, jak pisał tomcug?

Edytowane przez _rdk_

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak pisałem wyżej: nie analizowałem. Do tego Capframex nie jest zaktualizowany pod Granite i podaje głupoty w odczytach. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
Cytat

Zen 5 w dalszym ciągu cieszy się bardzo szybkim transferem pamięci podręcznej w obrębie klastra. Jednakże opóźnienia między klastrami są wysokie w porównaniu z poprzednimi generacjami. Przy prawie 200 ns opóźnienia między klastrami nie odbiegają od opóźnień między gniazdami na platformie serwerowej . Jest to regres w porównaniu z poprzednimi generacjami Zen, gdzie opóźnienia międzyklastrowe były bardziej porównywalne z opóźnieniami w najgorszych przypadkach w projekcie opartym na monolitycznej siatce.

7950x3d_c2c.png?resize=688%2C348&ssl=1

Na przykład Ryzen 9 7950X3D zazwyczaj realizuje transfery pamięci podręcznej między klastrami w czasie krótszym niż 80 ns.

Cytat z ChipsandCheese:

https://chipsandcheese-com.translate.goog/2024/08/14/amds-ryzen-9950x-zen-5-on-desktop/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
31 minut temu, AMDK11 napisał:

Nasza obecna robocza teoria głosi, że jest to efekt uboczny wprowadzonych przez AMD zmian w parkowaniu rdzeni dla Ryzena 9000. Rdzenie są agresywnie usypiane, w wyniku czego ich wybudzenie zajmuje dodatkowe 100 ns. Jeśli to prawda, nasz test opóźnień między rdzeniami jest niemal najgorszym scenariuszem dla tej strategii, ponieważ przesyła dane między rdzeniami w krótkich seriach, zamiast wykonywać ciągłe obciążenie, które utrzymuje rdzenie przy życiu przez długi czas. zaciąg.

W tym momencie przeprowadzamy dodatkowe testy modelu 9950X bez zainstalowanego sterownika AMD PPM, aby sprawdzić, czy to ma wpływ. W przeciwnym razie te duże opóźnienia, jeśli są dokładne dla wszystkich obciążeń, stanowiłyby poważny problem w przypadku obciążeń wielowątkowych działających na platformie Infinity Fabric.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
55 minut temu, tomcug napisał:

Od teraz procki z dwoma chipletami mają mieć parkowaną w grach połowę rdzeni nawet bez 3D V-Cache (pewnie tylko nowe R9000, na R7000 wątpię, żeby nowy sterownik to zmienił). Nie wiem, jak przy 9950X, ale przy 9900X nie bardzo widzę sens, bo gierki potrafią wykorzystać więcej niż 6 rdzeni (niektóre) i u siebie bez parkowania wstępnie widzę w części przypadków wzrosty wydajności. Założenie pewnie było takie, że wg nich podział na dwa chiplety zabija wydajność w grach, ale przecież każdy chiplet ma pojemną cache L3, która kompensuje opóźnienie między CCD i w praktyce w grach hula to dobrze (tych, które potrafią wykorzystać wątki, np. Starfield czy MW3).

Czyli dobrze rozumiem - AMD zamiast korzystać z sytuacji na rynku celowo ubija wydajność swoich procków? Hehe :)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Panie Braun, gdzie gasnica?? :lol2:

IjWzHJJ.jpeg

Edytowane przez Phoenix.
  • Haha 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
Cytat
Cytat
Cytat

 

 

 

Cytat

Jednak każdy zespół inżynierów ma ograniczenia, a kompromisy są nieuniknione, biorąc pod uwagę szybkość, z jaką AMD wypycha rdzenie. Plik rejestru liczb całkowitych Zen 5 nie stał się wystarczająco duży. Wzrost szybkości zegara jest niewielki w porównaniu do poprzednich generacji. Pierwsza implementacja dekodowania klastrowego firmy AMD nie umożliwia pracy obu klastrów w jednym wątku. Poszerzenie rdzenia również mogło być przedwczesne. Duża część potencjalnej przepustowości oferowanej przez szerszy potok Zen 5 jest tracona z powodu opóźnień, albo z dostępu do pamięci zaplecza, albo z opóźnień frontonu.

z5_7z_topdown.png?resize=688%2C177&ssl=1 Tak, kompresja plików również jest mocno ograniczona z powodu opóźnień, co wiąże się z pewnymi ostrymi wyzwaniami dla predyktora gałęzi

Na szczęście niektóre z tych kompromisów mają niewielki wpływ. Dekodowanie w formacie 4 prawdopodobnie nie jest czynnikiem ograniczającym wydajność pojedynczego wątku, ze względu na dużą liczbę trafień w pamięci podręcznej mikrooperacji i inne czynniki ograniczające, które są na pierwszym miejscu. Minimalny wzrost szybkości zegara jest połączony z niższym zużyciem energii. A w połączeniu z szybszą pamięcią Ryzen 9 9950X może wygodnie pokonać Ryzen 9 7950X3D pod względem produktywności.

Jako podstawa Zen 5 wygląda solidnie i nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jak AMD będzie na nim budować w przyszłości. Nie mogę się też doczekać wariantów Zen 5 z obsługą VCache. Zwiększenie pojemności L3 z 32 do 96 MB w Zen 3 i Zen 4 zdziałało cuda w przypadku niektórych gier. Największym problemem była utrata szybkości zegara, co sprawiło, że w innych programach stał się hitem lub chybieniem. Jeśli Zen 5 będzie w stanie utrzymać taktowanie, wariant VCache, który traci mniej szerokości rdzenia z powodu opóźnień pamięci, może być siłą, z którą należy się liczyć.

Chipsandcheese

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
13 minut temu, GrzegorzBraun napisał:

Czyli dobrze rozumiem - AMD zamiast korzystać z sytuacji na rynku celowo ubija wydajność swoich procków? Hehe :)

Na pewno nie celowo i zależy to od przypadku, parkowanie rdzeni pomaga w określonych sytuacjach.

slide-45.jpg

slide-46.jpg

Tymi komendami można sprawdzić, co w trawie piszczy, i ew. pozmieniać ustawienia.

Edytowane przez tomcug

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Phoenix. napisał:

Trzeba miec cos z deklem , zeby zmieniac cpu co roku dla +15% gdzie na topowym cpu mozna spokojnie pograc przez dobre 3-4lata.

A malo tutaj takich? Sam pamietam jak zmieniales w ciagu kazdej premiery :)

  • Like 2
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 godzin temu, Phoenix. napisał:

 

 

Straszny ten BIOS, crash na crashu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...