Skocz do zawartości
NotebookM

Nvidia GeForce RTX 3060 12GB - "rwanie/zacinanie" płynności obrazu/scrollowania/animacji

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Witam

 

Mam nowy komputer z procesorem i9-12900K oraz kartą graficzną GeForce RTX 3060 12GB. Moim problemem jest ciągłe "rwanie/zacinanie" się obrazu - w grach, w testach. Wygląda to tak że np. gram w grę to co chwilę na ułamek sekundy się tak jakby animacja zatrzymuje. Tak samo jest w teście ufo (testufo.com) - ufo nie przelatuje cały czas płynnie, tylko co kilka sekund rwie i zacina. To jest oczywiście ułamek sekundy ale jeśli wystąpi co najmniej kilka takich zacięć jedno za drugim to jest to bardzo niepożądany efekt. Jeśli wyciągnę kartę i podłączę monitor pod kartę zintegrowaną (Intel UHD 770) to nie rwie. Częstotliwość monitora i grafiki wynosi dokładnie 60Hz. Niemniej jednak to rwanie cały czas jest u mnie obecne i to od kilku lat. Wcześniej miałem starszy komputer ale też nie był jakiś słaby i było to samo - tak samo rwało. Przy np. nagrywaniu gry na kartę przechwytującą występuje takie samo rwanie. Czy ktoś mógłby coś poradzić, żeby moja karta graficzna działała wydajnie tak jak zintegrowana?

Edytowane przez NotebookM

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zakładając, że karta jest sprawna, powiedziałbym, że zachowanie jej wskazuje na problem z zasilaniem. Sprawdzałeś cały config na innym zasilaczu?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie mam innego zasilacza żeby to sprawdzić. Ale to raczej nie od zasilacza. Poza tym tak jak napisałem to jest problem który trwa wiele lat a przerobiłem przez ten czas chyba 4 komputery, mniej i bardziej prądożerne i zasilacze były nowe. I jak zacinało lata temu tak nadal zacina, obojętnie jaki komputer, jaki zasilacz i jaka karta. Karta jest sprawna, zresztą była nowa, nie pochodząca z żadnej koparki kryptowalut ani nic takiego. Sterowniki zainstalowałem najnowsze ze strony nvidia. Ale nadal rwie. Co prawda test ufo w przeglądarce Edge rwie dużo rzadziej w porównaniu do Firefox, ale jednak nadal.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Testowałeś z wyłączonymi e-core?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Teraz, Stachu1984 napisał:

Testowałeś z wyłączonymi e-core?

A jak je wyłączyć?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

W BIOS mam m.in. takie opcje:

 

Performance

Multi-Core Support

✓ All Cores (pole nie aktywne do zmiany)

Active Core Selection 07 ⭥ (pole nie aktywne do zmiany)

 

Multiple Atom Cores

This setting allows you to change the number of Atom cores available to the OS. The default value is set to the maximum number of Atom cores.

i opcje do wyboru: All Cores, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

 

Intel SpeedStep

Enable Intel SpeedStep Technology

When on, this feature allows the system to dynamically adjust processor voltage and core frequency, decreasing average power consumpion and heat production.

 ON (włączone)

 

C-States Control

This feature enables the CPU's ability to enter and exit low power states. When Off, it disables all C-states. When On, it enables all C-states that the chipset/platform allows.

ON (włączone)

 

Intel Turbo Boost Technology

Enable Intel Turbo Boost Technology

ON (włączone)

 

Intel Hyper-Threading Technology

Enable Intel-Threading Technology

ON (włączone)

 

Cache Prefetch

Hardware Prefetcher

 

Które opcje mam zmienić i na jakie?

 

 

Edytowane przez NotebookM

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Multiple Atom Cores, ustaw 0.

Edytowane przez wamak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
17 godzin temu, NotebookM napisał:

Mam nowy komputer z procesorem i9-12900K oraz kartą graficzną GeForce RTX 3060 12GB. Moim problemem jest ciągłe "rwanie/zacinanie" się obrazu - w grach,

"No bo masz za wonsko 128bit szynkę" 😅 - przepraszam, nie mogłem się powstrzymać po tym, co niektórzy tu kiedyś wypisywali (i na PurePC też)

Tak poważnie, to problem może dotyczyć braku synchronizacji (nawet przy stałym fps wzgl. Hz, ale jedno różne od drugiego), czy dodatkowo jeszcze zmienności fps wzgl. Hz). Może to być też problem sterowników/gier (budowanie shaderów). Włączone e-cores faktycznie kiedyś powodowały problemy, ale obecnie podobno już nie powodują (tu pytanie którą masz wersję Windows? - max zaktualizowany Win 11, czy może nie aktualizaowany Win 10?). BIOS najnowszy?

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Kyle_PL napisał:

"No bo masz za wonsko 128bit szynkę" 😅 - przepraszam, nie mogłem się powstrzymać po tym, co niektórzy tu kiedyś wypisywali (i na PurePC też)

RTX 3060 12 GB ma 192 bitową szynkę ;)

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Stachu1984

"Na pewno ma 128 bitową skoro są przycinki i się nie kuć" ;-)

  • Haha 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak się zastanawiam, czy w takim razie to nie problem z monitorem, kablami czy czymś takim. Bo tak: autor pisze, że to działo się na kilku konfiguracjach, kilku kartach i zasilaczach. Zatem wykluczyć można kartę sama w sobie, jak i nowe podzespoły. Chyba, że autor się przejęzyczył i karta wędrowała między konfiguracjami.

@NotebookM masz możliwość sprawdzenia na innym, nawet pożyczonym, monitorze?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj na starszym sterowniku sprzed roku. Na nowe pojawiają się narzekania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ja miałem taki sam problem ale na karcie RTX 4060TI  ale znawcy smieją ze pisałem ze 128 bitowa szyna to bardzo wąskie gardło w 4060TI, teraz na 4070S żadnych takich incydentów przypadek ? Niestety dziś przepustowość z rzedu 288GB/s to jest nieporozumienie chyba że ktoś tłucze jeszcze na archaicznej rozdzielczości FHD.

22 godziny temu, Kyle_PL napisał:

@Stachu1984

"Na pewno ma 128 bitową skoro są przycinki i się nie kuć" ;-)

128 bit to jest kibel nie szyna takie wartości miałem 20 lat temu na Geforce FX5200

Edytowane przez RobertoPC

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

To czemu kolega wyżej na 192bit szynie w RTX 3060 12GB ma te przycinki?

4 godziny temu, RobertoPC napisał:

dziś przepustowość z rzedu 288GB/s to jest nieporozumienie chyba że ktoś tłucze jeszcze na archaicznej rozdzielczości FHD.

To czemu ta 128bitowa szyna (RTX 4060Ti 288GB/s) pozwala na płynniejszą rozgrywkę w 4K niż szyna 256bit? (RTX 2080 448GB/s)

f1-2022-3840-2160.png

4 godziny temu, RobertoPC napisał:

4070S żadnych takich incydentów przypadek ?

Kupiłeś kibel na 192bit szynie? To ja w 2009r w HD4850 miałem już 256bit :] Poza tym, kolega wyżej ma 192bit i przycinki - przypadek?

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Komputer nowy a monitor ten sam od tych czterech lat czy też nowy? Bo jeżeli masz takie szarpania na różnych configach to nie wina configów :D tylko pewnie synchronizacji obrazu z monitorem. 

Dla przykładu miałem dłuższy czas LG 4K 27 cali, jakiś tam model 60hz. Miałem wrażenie że nic na nim nie działa płynnie. Od 4 miechów mam Odyssey i nawet tam gdzie klatki spadają tego specjalnie nie dostrzegam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
26 minut temu, Qrdello napisał:

Dla przykładu miałem dłuższy czas LG 4K 27 cali, jakiś tam model 60hz.

... a zadbałeś o to, by klatki nie spadały poniżej 60 po czym włączyłeś limit fps na 60 (uzyskując tym sposobem stałe 60fps)? Bo jak miałeś 75fps +-20 na ekranie 60Hz to nie dziwota, że nie było płynnie - ustawiać, to trzeba umieć.

Edytowane przez Kyle_PL
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W sumie to nie wiem jak mam zareagować na ten wpis :D więc go zwyczajnie oleję. I tak, ustawiłem locka, w sterowniku może być guru? :] 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Nie, nie może. Bo jak nie zadbałeś o to, by nie było spadków poniżej 60fps przy 60Hz (i fps oscylował np. w rejonach 55) to płynność jest dużo gorsza, niż stałe 60.

Monitor cudowanie płynności nie zrobi. Płynniej będzie na Twoim starym 27" 60Hz przy stałych 60fps, niż na Twoim nowym odyssey przy 50fps.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W tym właśnie sęk że nie, bo monitor ma freesync i jest g-sync compatible więc generalnie takie mikrospadki i tak "wygładza", o ile się zdarzają. Bardziej mnie irytuje input lag w sytuacji, kiedy np. rozjeżdża się synchronizacja ekranu z fpsami - no ale to dotyczy sporadycznych sytuacji gdzie np. wymuszam HDR albo cokolwiek innego wpływającego na obraz jako całokształt (np jak testowałem 2070 super i odpaliłem Quake II RTX to tam w 1440p więcej jak 45 fps się nie wyciśnie, więc ociężałość ruchów i reakcji było już widać na odległość). 

Tymczasem na tamtym monitorze ewidentnie coś było nie w porządku z synchronizacją odświeżania ekranu z karta graficznymi. Dla przykładu, podpinając laptopa przez HDMI miałem okropny stutter, pomimo że fpsy były w porządku (ustawione 1080p lub 1440p), ale przez DP szło już nieco lepiej - ale wciąż nie idealnie. I to wszystko na 4060, gdzie w TUFie DP pomija integrę zupełnie, a i tak było nieidealnie. Teraz na obecnym monitorze czy HDMI czy DP obraz jest płynny. Podobne odczucia miałem odpalając na tamtym monitorze gry na 3070 jeszcze, - karta pociskała po 80-100 klatek (no nie mów mi że MP3 miał spadki :/ ) a ekran rwał . Dodam tylko, że wykres FT i FPS od MSI AF był równiutki jak stół. Tam się nic nie działo z wydajnością kompa, tylko monitor nie potrafił dogadać się z grafiką.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
14 minut temu, Qrdello napisał:

 - karta pociskała po 80-100 klatek (no nie mów mi że MP3 miał spadki :/ ) a ekran rwał .

Przy stałych 60Hz ekran może rwać nawet przy 145fps (to nie żart). Także jak miałeś 80-100fps i przycinki przy 60Hz - normalka. Po ustawieniu limitu fps na 60 (przy takich ustawieniach, że karta robi 80-100fps) jest nieporównywalnie płynniej na stałych 60Hz.

ps. oczywiście "fast sync" też pogarsza płynność (nie pogarsza tylko w bardzo specyficznych przypadkach, jak stałe 120fps, przy ekranie 60Hz)

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

A Ty dalej swoje. Ja nigdy nie gram z unlockowanym FPS :/ wtedy też nie grałem, odblokowywałem klatki i vsync po to, żeby sprawdzić gdzie leży problem. Czy z lockiem czy bez, ekran rwał. Rwał nawet przy scrollowaniu pulpitu :/ W ustawieniach ekranu poprawnie był rozpoznawany na 60hz, a jednak były ścinki. Stąd zmiana monitora. 

Co ciekawe, w niektórych pozycjach pomagał tryb okienkowy (Gotham Knights, RE4 Remake, GoW), w innych dosłownie nic, wysokie-niskie detale, pierdyliard reinstalowanych sterowników - przez dobrą chwilę myślałem że mi karta w laptopie pada (najpierw jeszcze na RTX3050 mobile, później obecny 4060 mobile), no ale raczej nie bo na ekranie laptopa ta sama gra w tej samej rozdziałce i detalach i te same fpsy - płynnie jak masło, no ale i w TUFie i ROGu miałem Gsync, a w tym LG - nie.

Dlatego wspomniałem o tym, rzadko bo rzadko ale elektronika w monitorach też potrafi kuku strzelić. Może to ten przypadek.

Edytowane przez Qrdello

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
8 minut temu, Qrdello napisał:

Dlatego wspomniałem o tym, rzadko bo rzadko ale elektronika w monitorach też potrafi kuku strzelić.

Miałem taki przypadek na Philips 75Hz. Na jednym porcie monitor gubił klatki przy 75Hz (przy 60Hz nie gubił), natomiast na drugim porcie, zarówno przy 75Hz, jak i 60Hz nie gubił klatek. Po prostu bywa, że producent daje jeden z portów "wolniejszy".

Także może faktycznie niech kolega zobaczy, czy mu monitor poprawnie pracuje:

https://www.testufo.com/

https://www.testufo.com/framerates-text

(tekst powinien być płynniutki nawet na monitorze 60Hz)

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pisał, że na teście ufo też mu szarpie.

  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

@NotebookM podaj model monitora i czym jest podłączony (model/firma kabla).

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...