Skocz do zawartości
giecek

Wybieramy opony (letnie, zimowe czy też wielosezon)

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, serwal4 napisał:

G-Punto na ten sezon dostanie nowe zimówki i właśnie dumam, czy czekać - czy brać teraz;
Na jakieś super nowości nie czekam, a prawdopodobnie znowu wpadną Hankook RS2 z racji stosunku cena/jakość;

Są już nowe Hankook RS3 W462. Też będę musiał kupić nowe zimówki, ale wstrzymam się z zakupem do października. Zazwyczaj było najtaniej, choć obecnie sam nie wiem czego się spodziewać. 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja również "podziekuję" firmie Nokian.  Moje Z line po 40 miesiącach i 39k nalotu mają jak u większości "zadowolonych" posiadaczy boczne pęknięcia.  Zastanawiam się nad Falkien Ziex ZE310 Ecorun. Typowe 25km dziennie do pracy podmiejską obwodnicą. Czasem trochę szybciej na rondach ( w sumie codziennie). Zwykła Ibiza 90km. Ktoś użytkował takie opony w aucie o małej mocy? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolega z pracy zamontował kilka tygodni temu w swojej Octavii. Na razie zadowolony i najbardziej zachwala to, że są bardzo ciche.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.07.2022 o 22:06, serwal4 napisał:

Wybacz, starałem się dopasować do poziomu oceny stanu opon przez przeciętnego Kierowcę :E 
Ale tak, jak pisałem - idą na utylizację, bo takich opon nie mam zamiaru pchać dalej w świat; 

Graniczny wiek opon w każdym aucie, jakie przewija się w domu, to 5 lat od daty produkcji, chyba że wcześniej dotrą do stanu jak widoczne BF-Goodrich;
Wyjątkiem jest jedna para RS2, która skończyła 6 lat i również idzie "się utylizować".


Kupując auto dlatego mało co zwracam uwagę na stan opon, bo i tak na 99% wlecą nowe;
Wyjątkiem jest C4 G-Picasso, które kupił brat - dostał je na świeżych wielo-sezonowych Nokianach z listopada 2021 (zakup auta kwiecień 2022);
Tak, bacznie się im przyglądamy... choć nie kojarzę teraz kraju produkcji.

Ja miałem ponad 10 letnie Micheliny pilot super sport i imo bardzo dobrze działały na suchym oraz na mokrym, nawet miały jeszcze bieżnika (ale już zaczynał pękać)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wyszło że w Mercedesie mam 1 oponę do wyrzucenia, ale że na tej osi obie opony mają po 5 lat to od razu dwie wymienię. W tej chwili wszędzie mam zamontowane Micheliny Crossclimate w rozmiarze 225/45R17. W zasadzie na tylnej osi fabrycznie były szersze montowane - 245/40R17. Chce dalej zostać z oponami wielosezonowymi bo mi się dobrze jeździło - wprawdzie SLK raczej nie jest autem do jazdy zimowej ale zdarza mi się go wyciągnąć z garażu też o tamtej porze roku, a te CC dawały radę nawet w lekkim śniegu.

W rozmiarze 245/40R17 wielosezonówek wybór jest następujący:

- używane 8-10 letnie Continentale

- nowe Petlas PT 565

- nowe Maxxis AP3

Używane Continentale pomijam. Ale z tych dwóch nowych to są coś warte czy już lepiej jeździć na 225/45R17?

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie 4x 225/45/r17 dobrej jakości, niż trzymać się fabrycznego rozmiaru - który obecnie oferuje średniej jakości opony;
Wyższe modele Maxxis potrafią zebrać pozytywne opinie, natomiast o ich wielosezonie nie doczytałem nic.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzę że zamiennikiem jest jeszcze rozmiar 235/45R17. I jest dużo więcej opon dostępnych w tym rozmiarze. To może krakowskim targiem ten rozmiar brać? To teraz jakie opony wielosezonowe polecacie? Ważne by sprawowały się dobrze w letnich warunkach i na mokrym, jazda po śniegu jedynie w awaryjnych sytuacjach. Myślałem o to by zostać przy Michelinach i brać Crossclimate 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, Yab napisał:

Widzę że zamiennikiem jest jeszcze rozmiar 235/45R17. I jest dużo więcej opon dostępnych w tym rozmiarze. To może krakowskim targiem ten rozmiar brać? To teraz jakie opony wielosezonowe polecacie? Ważne by sprawowały się dobrze w letnich warunkach i na mokrym, jazda po śniegu jedynie w awaryjnych sytuacjach. Myślałem o to by zostać przy Michelinach i brać Crossclimate 2

Pirelli Cinturato sf2

Michelin CC2

Goodyear V4season 3gen

Continental asc

 

Myślę że którykolwiek model z tych kupisz to będziesz zadowolony, nokiany bym omijał szerokim łukiem bo pękają

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Conti/Michelin/Goodyear w zależności co tańsze. Mi wyszły najtaniej Conti, które właśnie w tym momencie się montują. W moim (zbliżonym) rozmiarze były też najlepsze w testach 

Edytowane przez marko125-91

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 22.07.2022 o 19:10, Yab napisał:

Widzę że zamiennikiem jest jeszcze rozmiar 235/45R17. I jest dużo więcej opon dostępnych w tym rozmiarze. To może krakowskim targiem ten rozmiar brać? To teraz jakie opony wielosezonowe polecacie? Ważne by sprawowały się dobrze w letnich warunkach i na mokrym, jazda po śniegu jedynie w awaryjnych sytuacjach. Myślałem o to by zostać przy Michelinach i brać Crossclimate 2

W tym rozmiarze to bez kolejności Vredestein Quatrac (Pro), Falken Euroall Season AS210, Goodyear 4Seasons, Hankook Kinergy są w czołówce. Z tym, że te opony różnią się wieloma cechami np. hałasem czy stopniem zużycia - to już do własnego osądu.

W dniu 23.07.2022 o 08:54, pszemek233 napisał:

Pirelli Cinturato sf2

Michelin CC2

Goodyear V4season 3gen

Continental asc

Michelin, Pirelli i Continental sobie przyspały i w tym rozmiarze już najlepsze nie są, a cenowo to już w ogóle niekonkurencyjne. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Myślę, czy nie kupić teraz nowych zimówek, 225/40 225/45 r18 z letnich Continentali jestem mega zadowolony i nie wiem czy na zimę też coś od nich nie wybrać? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.07.2022 o 22:06, serwal4 napisał:

Graniczny wiek opon w każdym aucie, jakie przewija się w domu, to 5 lat od daty produkcji

Ja śmigam na 11-letnich oponach marki Dayton.
Mało znana, budżetowa, ale się sprawuje.
Na zimę mam 12-letnie Fulda Montero Kristal 3.
Nie wiedziałem, że mam takie staruszki, dopóki nie spojrzałem na DOT.

Ponoć niebezpieczne już są takie opony, ale ja jeżdżę i jest ok :) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, sokowiec napisał:

Ja śmigam na 11-letnich oponach marki Dayton.
Mało znana, budżetowa, ale się sprawuje.
Na zimę mam 12-letnie Fulda Montero Kristal 3.
Nie wiedziałem, że mam takie staruszki, dopóki nie spojrzałem na DOT.

Ponoć niebezpieczne już są takie opony, ale ja jeżdżę i jest ok :) 

Do pierwszego deszczu albo awaryjnego hamowania ;E 

Szczególnie na zimówkach to nie ma prawa działać.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, Postrach napisał:

Do pierwszego deszczu albo awaryjnego hamowania ;E 

Szczególnie na zimówkach to nie ma prawa działać.

Mam nadzieję, że właśnie takich kierowców nie spotkam na swojej drodze jak kolega z oponami które już nie powinny być w użytku :E przecież po tylu latach opona nawet dobrze traktowana i przetrzymywana traci wartości jezdne. A co dopiero jakaś budżetówka..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pamiętam jak z kuzynem jeździłem favoritka dziadka kuzyna. Chwalił ja i cieszył się że po ponad 10 latach opony oryginalne z dużym mięskiem miał. Auto 20k przebiegu ledwo.

Popadał deszcz, jeden zakręt w prawo w mieście i zmienił zdanie jak z przeciwka auto stanęło przed nami a my lewymi oponami odbijalismy się od krawężnika.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Postrach napisał:

Do pierwszego deszczu albo awaryjnego hamowania ;E 

Szczególnie na zimówkach to nie ma prawa działać.

Często po deszczu jeździłem, zarówno na letnich jak i zimówkach.
Chociaż niedawno na letnich musiałem gwałtownie hamować i przy 60 na godzinę auto 10 metrów leciało jak na łyżwach, a to był suchy asfalt i było ciepło.

Opony letnie: nie mają DOT, ale mają T i w prostokącie 5110

Opony zimowe: DOT K5F8 JT1R 1410
Po tym wnioskuję, ile mają lat.

 

1 godzinę temu, larry.bigl napisał:

Mam nadzieję, że właśnie takich kierowców nie spotkam na swojej drodze jak kolega z oponami które już nie powinny być w użytku :E

Nawet nie wiesz, ile takich kierowców już mijałeś ;) 
A może nawet mijałeś mnie, kto wie :E 

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na weekend w Zgorzelcu mijałem na osiedlu audi bodajże a3 co leciało dupa bokiem na deszczu. To byłeś Ty 5 metrów swoim zadem przed moją maską? 

Przy okazji zapomniałeś dodać taki drobny szczegół, który w tym roku wyceniany jest na 3000zl i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Szczerze życzę nieprzyjemnej kontroli:

A i jedna letnia opona ma całkowicie wytarty bieżnik z boku, bo geometrii nie było... i teraz na boku opony bieżnika nie ma praktycznie wcale. Można jeździć z tym? Wyczytałem na różnych stronach, że tak

Czytaj więcej: https://www.forumsamochodowe.pl/oznaczenia-na-oponach-vt129079.htm

Edytowane przez Minciu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mamy w rodzinie auto z 2014 roku z 2 kpl opon z tegoż roku. Lato goodyear, zima teraz nie pamiętam, Michelin? Ostatnio nim wracałem w tę sobotę co tak padało przez prawie całą Polskę i było dobrze. Zimowe też bez problemu. Ale niestety mam świadomość, że jeszcze 1-2 sezony i powinny wylecieć. A prawie nic nie starte, 50k km przebiegu w sumie :/

Ale ja nie o tym tak właściwie. Pojawiło się też w rodzinie nowe auto na kole 225/45/18. Oczywiście lato. Szacowany przebieg do 10k rocznie. Co byście zrobili? Ja bym chyba od razu kupił jakieś crossclimaty i próbował sprzedać te letnie póki są praktycznie nowe, co sądzicie? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Pioy napisał:

Mamy w rodzinie auto z 2014 roku z 2 kpl opon z tegoż roku. Lato goodyear, zima teraz nie pamiętam, Michelin? Ostatnio nim wracałem w tę sobotę co tak padało przez prawie całą Polskę i było dobrze. Zimowe też bez problemu. Ale niestety mam świadomość, że jeszcze 1-2 sezony i powinny wylecieć. A prawie nic nie starte, 50k km przebiegu w sumie :/

Ale ja nie o tym tak właściwie. Pojawiło się też w rodzinie nowe auto na kole 225/45/18. Oczywiście lato. Szacowany przebieg do 10k rocznie. Co byście zrobili? Ja bym chyba od razu kupił jakieś crossclimaty i próbował sprzedać te letnie póki są praktycznie nowe, co sądzicie? 

Wg mnie jeżeli auto będzie jeździć wokół komina to warto zainwestować w dobre wielosezonowe :D u siebie w taki sposób pozbyłem się letnich + zimowych, które w sumie i tak zaraz bym musiał kupować nowe... 

Micheliny, Hankooki, Goodyeary - na te bym patrzył... chociaż siostra drugą zimę teraz będzie jeździć na dębicach navigatorach 3 i zobaczymy jak pójdzie :) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, Minciu napisał:

Na weekend w Zgorzelcu mijałem na osiedlu audi bodajże a3 co leciało dupa bokiem na deszczu. To byłeś Ty 5 metrów swoim zadem przed moją maską?

Nigdy w życiu tam nie byłem, a poza tym nie mam Audi. 100% nie ja ;)
A jak latał bokiem to może być typowy osiedlowy kozaczek.

 

10 godzin temu, Minciu napisał:

Przy okazji zapomniałeś dodać taki drobny szczegół, który w tym roku wyceniany jest na 3000zl i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.

No i masz, wszędzie piszą, że można z tym jeździć i nie będzie się nic działo, a tutaj co innego się dowiaduję :E

Edytowane przez sokowiec

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, sokowiec napisał:

No i masz, wszędzie piszą, że można z tym jeździć i nie będzie się nic działo, a tutaj co innego się dowiaduję :E

https://motoklub.pl/bieznik-opony

 

Minimalna wysokość bieżnika opony – regulacje prawne, normy i bezpieczeństwo
Minimalna wysokość bieżnika opony samochodowej określona została w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 2003 roku. Dotyczy ono warunków technicznych pojazdów i zakresu ich wyposażenia. Najniższa dopuszczalna wysokość bieżnika opony – określana parametrem TWI (Tread Wire Index, czyli Wskaźnik Zużycia Opony) – to 1,6 mm w przypadku samochodów osobowych. Jeśli chodzi o autobusy, próg dopuszczalności jest wyraźnie większy i wynosi 3 mm.

TWI – jak znaleźć?
Na każdej produkowanej obecnie oponie znajduje się wskaźnik TWI. To napis, który znajduje się na bocznej stronie opony, a którego zadaniem jest precyzyjne określenie miejsca, w którym należy dokonać pomiaru. We wskazanym miejscu powinna znajdować się niewielka poprzeczna guma, dodatkowy pasek, który „przecina” całą oponę. Kiedy jest ona zbyt starta, wspomniany znacznik zaczyna być widoczny. To znak, że musisz wymienić ogumienie.

 

DODATKOWO:

"nieprzestrzeganie minimalnej głębokości bieżnika ma skutki prawne a ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania lub pokrycia kosztów naprawy w przypadku kolizji lub wypadku, jeśli stan bieżnika będzie ich bezpośrednią przyczyną. "

 

MINIMALNA WYSOKOŚĆ BIEŻNIKA TYCZY SIĘ CAŁEJ OPONY. I NIE, NIE DOSTANIESZ POŁOWY MANDATU TYLKO DLA TEGO, ŻE PÓŁ OPONY JESZCZE MA BIEŻNIK. 

 

POKAŻ MI GDZIE WSZĘDZIE PISZĄ, ŻE MOŻESZ JEŹDZIĆ NA OPONIE KILKUNASTO LETNIEJ, STARTEJ DO ZERA AUTEM BEZ USTAWIONEJ GEOMETRII. A jak jesteś jeszcze tego świadom i umyślnie od miesięcy a może i lat jeździsz takim złomem, to powinni Ci zabrać prawko nie tylko dowód. Na kursie miałbyś okazję od nowa zapoznać się z podstawami przepisów drogowych.

Edytowane przez Minciu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Minciu napisał:

POKAŻ MI GDZIE WSZĘDZIE PISZĄ, ŻE MOŻESZ JEŹDZIĆ NA OPONIE KILKUNASTO LETNIEJ, STARTEJ DO ZERA AUTEM BEZ USTAWIONEJ GEOMETRII. A jak jesteś jeszcze tego świadom i umyślnie od miesięcy a może i lat jeździsz takim złomem, to powinni Ci zabrać prawko nie tylko dowód. Na kursie miałbyś okazję od nowa zapoznać się z podstawami przepisów drogowych.

https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/opony/nierowne-zuzycie-bieznika-opony-przyczyny-i-skutki

No dobra, może nie wszędzie i generalizuję, ale mi to wygląda na ząbkowaną oponę właśnie.
A jak piszą w podanym artykule - nie dyskwalifikuje to opony z użytku.
A geometeria jest już od dawna ustawiona jak należy :)
 

Opony pójdą na wieś do przykrycia plandeki, zarówno letnie jak i zimowe.
Do tego się nadają idealnie :E
A ja już mam komplet upatrzony nowiutkich opon, produkcja 2022 :E 

Używanych nie chcę, bo będą mieć tyle samo lat, a może nawet więcej :E 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wyząbkowanie bieżnika ;) eh... 

To schodki na bieżniku. W sumie nie wiem jak do tego nawet nieraz dochodzi, ale opona staje się wtedy głośna jak Quadrex 2 :D 

 

Ty po prostu nie masz bieżnika na części opony. Czytaj jest poniżej dopuszczalnego minimum, które obejmuje cały przekrój opony. Starcie opony poniżej 1.6mm w najbardziej zużytym miejscu = śmieć. I pomiar dokonuje się właśnie w takich punktach. Dla tego nie lubię allegro z używkami, gdzie sprzedający szuka sobie gdzieś na samym środku opony najgłębszej wartości dla miernika :) 

 

W skrócie, nigdzie nie piszą że zstarta opona na zero nadaje się do jazdy, tylko Ty sobie jakieś teorie dorabiasz, że to nie starcie a może ząbki, a może jednak może ? :-D 

 

Zbieżność ustaw zanim kapcie zmienisz.

 

Wówczas też gołym okiem możemy dostrzec wyząbkowane opony. Objawy to charakterystyczny wygląd ogumienia – krawędź spływu jest bardziej wytarta od znajdującej się tuż przed nią krawędzi natarcia. Patrząc z boku ma się wrażenie, że opona przypomina tarczę piły z ząbkami. 

zabkowanie-opon-1-016079.webp

 

Edytowane przez Minciu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...