Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

..:: WSTĘP - TEGO NIE MUSISZ CZYTAĆ ::..

 

Na pewno wszyscy wiemy jak bardzo istotną rzeczą jest chłodzenie komponentów komputera. Nawet troszkę większa temperatura może być czynnikiem dla którego nasz sprzęt będzie nadawał się tylko na złom. W jaki więc sposób odpowiednio się zabezpieczyć? W tym artykule postaram się przedstawić podstawowe wiadomości na ten temat. Artykuł ten kieruje do szanownych forumowiczów którzy pragną zaczerpnąć rady.

 

:exclam: Jeżeli zamierzamy się pobawić w podkręcanie komputera to sprawa zapewnienia optymalnej temperatury :exclam:

:exclam: jest jednym z najważniejszych punktów naszego działania :exclam:

 

 

A to dla uciechy naszego oka. Serdecznie zapraszam w imieniu autorów.

 

 

 

..:: Tak więc zabawę czas zacząć. Zapraszam do czytania dalszej części artykułu ::..

 

 

 

1. Podstawa - miejsce w którym znajduje się nasz sprzęt, powinno mieć dużą dostępność chłodnego powietrza co spowoduje, że komputer nie będzie tłoczył coraz bardziej rozgrzanego "powietrza??. Zapobiegniemy w ten sposób wzrostu temperatury wszystkich komponentów znajdujących się we wnętrzu komputera. Pamiętajmy również o tym żeby nasz komputer był tak ustawiony by wloty/wyloty powietrza w obudowie nie były zasłonięte.

 

 

2. Po wybraniu odpowiedniego miejsca w którym będzie stał komputer, możemy zabrać się za obudowę. Niewątpliwie przepływ powietrza w niej powinien wyglądać tak:

9cbd2d2c0c860995.jpg

 

Legenda:

Czerwone strzałki - ciepłe powietrze

Niebieskie strzałki - zimne powietrze

 

 

Aby uzyskać mniej więcej taki efekt możemy przymocować do otworów powietrza wiatraki. Najlepszym i najważniejszym moim zdaniem miejscem mającym dość duży wpływ na temperaturę procesora jest tylna ścianka zaraz pod zasilaczem. Kolejne miejsca mocowania przedstawiam na schemacie powyżej.

 

 

A to alternatywny schemat, nieco innego ustawienia wentylatorów.

 

f8eae345b70736c4.jpg

 

 

 

 

 

.:Polecane wiatraki:.

 

40 mm

Scythe Mini Kaze ? 3000 RPM

 

70 mm

Antec Spot Cool 2000 ? 3000 RPM (3-stopniowa regulacja, elastyczny wysięgnik, świetny jako nawiew na radiator pasywnie chłodzonej karty graficznej, RAM i inne części mobo)

 

80 mm

AC Arctic Fan 3 800 ? 1800 RPM (nie do zasilacza, nie na zasys, tylko na nawiew)

AC Arctic Fan AF8025 PWM 600 ? 2000 RPM (4-pinowa wtyczka PWM)

AC Arctic Fan AF8025L 700 ? 1500 RPM

Nexus Real Silent SP802512L-03 550 ? 1550 RPM

Noiseblocker X2 ? ? 1800 RPM

Scythe Kamakaze Blue LED 1300 ? 3400 RPM (LED, potencjometr na śledziu, molex)

Sharkoon Silent Eagle 2000 ? ? 2000 RPM

Xthermal BTF90PRO 500 ? 1500 RPM (adapter na 9V)

 

92 mm

AC Arctic Fan 9 PWM 600 ? 2000 RPM (nie do zasilacza, nie na zasys, tylko na nawiew)

AC Arctic Fan AF9225 PWM 600 ? 2000 RPM

Fander FX-92 W 800 ? 1900 RPM (z potencjometrem)

Nexus Real Silent DF1209SL-3 600 ? 1400 RPM

Noiseblocker XE1 650 ? 1500 RPM

Scythe Kamakaze Blue LED 1000 ? 2800 RPM (LED, potencjometr na śledziu, molex)

Acutake wentylator FAN 92 mm

Acutake wentylator FAN 92 mm Pro

 

100 mm

Scythe Kaze Jyu SY1025SL12M 60? 1500 RPM (otwory montażowe również jak w 92 mm)

Scythe Kaze Jyu SY1025SL12L 400 ? 1000 RPM (otwory montażowe również jak w 92 mm)

 

120 mm

AC Arctic Fan 12 PWM 400 ? 1500 RPM (nie do zasilacza, nie na zasys, tylko na nawiew)

AC Arctic Fan 12 500 ? 1050 RPM (nie do zasilacza, nie na zasys, tylko na nawiew)

AC Arctic Fan AF 12025 PWM 400 ? 1500 RPM

Aerocool Turbine Fan 2000 ? ? 950 RPM

Fander FX-120W 550 ? 1400 RPM (z potencjometrem)

Nexus Real Silent D12SL-12 500 ? 1100 RPM

Noctua NF-S12-1200 650 ? 1250 RPM (nie na cooler, nie do zasilacza, tylko na wywiew)

Noiseblocker XL2 600 ? 1400 RPM

Scythe Kamakaze Blue LED 800 ? 1600 RPM (LED, potencjometr na śledziu, molex)

Scythe S-Flex SFF21F 1600 550 ? 1600 RPM

Scythe S-Flex SFF21E 1200 400 ? 1200 RPM

Xthermal BTF120PRO 400 ? 1100 RPM (adapter na 9V)

Acutake wentylator FAN 120 mm

Acutake wentylator FAN 120 mm Pro

Fander FX120

 

Oczywiście jako do spisu polecanych produktów można dostarczyć "DELTE". Nie zrobię tego jednak. Dlaczego? Ponieważ pomimo wielkiej wydajności są dość dobre ALE generowany hałas jest większy niż ustawa przewiduje.

 

 

.:Łożyska kulkowe vs łożyska ślizgowe:.

 

Łożyska kulkowe zapewniają nieco dłuższą żywotność niż standardowe łożyska ślizgowe, jednak najnowsze odmiany łożysk ślizgowych (spotykane pod różnymi nazwami u takich producentówjak Scythe, Fander czy Noiseblocker) są w stanie pracować równie długo. Zresztą, mówimy tu o okresach rzędu minimum 3 lata, a to w wielu przypadkach dłużej niż trwa konfig. Wiatraczki na łożyskach kulkowych mogą ponadto pracować w nieco wyższej temperaturze oraz lepiej znoszą pracę w pozycji poziomej ? dlatego w praktycznie wszystkich zasilaczach znajdziemy właśnie wentylatory na kuleczkach. Ponownie jednak trzeba zaznaczyć, że najnowsze wersje łożysk ślizgowych pozbawione są tych wad i w praktyce nie ustępują na tym polu łożyskom kulkowym. Łożyska ślizgowe, bez względu na wersję i stopień zaawansowania wykorzystanej technologii, są, w porównaniu do łożysk kulkowych, bardziej podatne na uszkodzenia do jakich może dojść w trakcie transportu. Krótko mówiąc, wiatraczki na łożyskach kulkowych mają większe szanse znieść dostawę a?la PP w lepszym stanie. Niewątpliwą zaletą każdego rodzaju łożysk ślizgowych jest ich cichsza praca w porównaniu do kulkowych braci, szczególnie przy niskich prędkościach obrotowych. Wszystkie wiatraczki w przygotowanej przeze mnie liście są na łożyskach ślizgowych, a zdecydowana większość z nich to właśnie te nowe, udoskonalone modele różnie nazywane przez różne firmy, a w rzeczywistości okazujące się praktycznie bliźniaczymi konstrukcjami. Ostatnia sprawa ? jak zapewne się domyślacie łożyska ślizgowe, a już w ogóle ich nowe typy, są droższe niż kulkowe, co oczywiście przekłada się na cenę całego wentylatora.

 

 

 

 

Za prawidłową cyrkulację powietrza odpowiadają w dużej mierze odpowiednio ułożone kable, tak aby nie hamowały obiegu. W tym celu wykorzystuje się okrągłe taśmy IDE, FDD, oraz opaski zaciskowe.

 

 

 

 

 

3. COOLERY

Kiedy zakończymy już prace związane z obudową komputera nie pozostaje nam nic innego jak zabrać się za chłodzenie poszczególnych części znajdujących się w jednostce centralnej. Jednym słowem:

 

 

--Kierując się wyborem chłodzenia na procesor powinniśmy wybrać modele z ''Heat pipe'' czyli rurką zawierająca parującą i skraplającą się ciecz do transportu ciepła. Efektywność przenoszenia ciepła w wyniku konwekcji połączonej z parowaniem jest znacznie wydajniejsza od przewodzenia ciepła przez ciała stałe. Im ich więcej w modelu tym możemy się spodziewac większej wydajności

 

 

--Materiałem który lepiej przewodzi ciepło niż aluminium jest MIEDŹ, jednak aluminium lepiej oddaje ciepło do otoczenia - dlatego też podstawki są miedziane, a blaszki aluminiowe.

 

--Ogniwo peliera czasami stosują "overclockerzy". Ideą ogniwa Peltiera w overclockingu jest schłodzenie "podkręcanego" elementu komputera do temperatur wahających się w przedziale od 0°C do 20°C, co pozwala na znaczne "podkręcenie" komputera. W tym celu należy przyłożyć zimną stronę ogniwa do procesora, a ciepłą - do właściwego chłodzenia. Trzeba pamiętać o zaizolowaniu płyty głównej przed skraplaniem się wody oraz o wydajnym chłodzeniu, ponieważ z ogniwa trzeba odprowadzić dwa razy więcej ciepła, niż z samego procesora. Wadą jest zbyt duży pobór prądu.

 

 

 

 

 

 

4. .:Materiały termo przewodzące:.

Szczegół, który jest dość istotny w oddawaniu ciepła z podzespołów chodzonych. Odpowiada ona za odbiór ciepła podzespołowi i oddawaniu go ??maszynie chłodzącej??.

 

 

-Arctic Ceramique - pasta zawiera mikrocząstki tlenku aluminium, azotku boru i tlenku cynku.

Nie zawiera silikonu (pasta nie migruje po powierzchni, nie wypływa).

Bardzo ważnym atutem pasty jest to iż jest izolatorem elektrycznym -nie przewodzi prądu.

-Arctic Silver 5 - pasta termo przewodząca oparta na srebrze o czystości 99.99%. Zawartość srebra w paście 88%, nie zawiera silikonu, dodatek azotku boru polepsza rozprowadzanie pasty i charakterystyki termiczne. Nie wypływa i nie migruje po powierzchni. Nie przewodzi prądu. Temperatura jądra procesora niższa o 3-12°C od uzyskiwanej na standardowej paście przewodzącej. :thumbup:

-ZALMAN ZM-STG1 - łatwość nakładania :thumbup:

-Coollaboratory Liquid Pro - bezkonkurencyjna wydajność

-Arctic Cooling MX-2

 

 

--Coollaboratory Liquid MetalPad-- Kolejny innowacyjny produkt firmy Coollaboratory w dziedzinie chłodzenia procesorów - Liquid MetalPad! Jest to pierwsza podkładka termoprzewodząca wykonana w 100% z mieszanki metali, która pod wpływem niewielkiego ciepła rozpuszcza się (BurnIn-process) i dokładnie przylega do powierzchni, zapewniając najwyższy stopień przewodności cieplnej. Temperatura spada na około 4~7 stopni. Jedyną wadą jest trudność jej demontażu z przedmiotów chłodzących. Ale po za tym: :thumbup:

 

 

 

Szczególnie polecam tą drugą, ze względu na stosunek cena/wydajność.

 

 

 

Uwagi: Możliwość montażu radiatorów na kleju/taśmie termoprzewodzacej:

 

-ZALMAN - Dwuskładnikowy klej termo przewodzący

- Klej Termo przewodzący Hydrox

- Klej termo przewodzący Arctic Silver

 

- 3M - doskonałej jakości, dwustronna taśma termo przewodząca firmy 3M. Taśma idealnie nadaje się do mocowania wszelkich radiatorów na chipsetach, kościach pamięci, mosfetach i innych grzejących się elementach, które wymagają styku termo przewodzącego. Dzięki specjalnej strukturze, doskonale wypełnia chropowate powierzchnie, jest bardzo elastyczna i łatwo ją usunąć w przypadku chęci rozklejenia połączonych powierzchni. :thumbup:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. .:Regulatory obrotów/panele sterujące:.

 

Aby dopieścić całość i mieć kontrolę nad temperaturami, obrotami naszych wentylatorów można skorzystać z szerokiej gamy regulatorów. Niektóre są po prostu praktyczne, inne urzekają jeszcze swoim nieprzeciętnym wyglądem.

 

 

Scythe Kama Meter

Aerocool CoolPanel 2,

Akasa Fan Control Pro FC-03

Zalman-MFC1

Zalman ZM-MFC2

iGuard - zakres regulacji od 7,3V do 11,2V. regulacja 4 wentyli

Akasa Fan Control Junior

 

 

Możemy także wykonać swój własny regulator obrotów. Poniżej przedstawiam gotowe schematy. Ich wykonanie jest dość proste, i o wiele tańsze od gotowych regulatorów. Zacznę może więc od najłatwiejszego, w wykonaniu oraz nie wymagającego od nas jakiegokolwiek wkładu pieniężnego.

4ebb0e9f9c31cc0fm.jpg

Prawda że łatwe? Teraz możemy wybrać między zasilaniem wentylatora od 5V, 7V oraz 12V.

 

 

A teraz może coś trudniejszego, ale o wiele przydatniejszego. Na tym schemacie widzimy potencjometr za pomocą którego sterujemy zasilaniem pomiędzy 5V do 12V. Mamy więc płynną regulacje obrotów wentylatora.

 

8e5cc21e49b70ea7m.gif

 

Tu przedstawiam kosztorys naszego przedsięwzięcia:

-rezystor 430ohm grosze

-rezystor 200ohm grosze

-potencjometr 100kom koło 2zł

-tranzystor LM317T koło 1,50zł

-trochę przewodów (można także zrobić na laminacie, ale to wyższa szkoła jazdy)

-dobre chęci najważniejsze

 

A to kolejny schemat:

0d63f46980eecd17m.gif

 

 

 

O i jeszcze tu trochę zmodyfikowany

d51a195612586574m.jpg

 

 

A więc od koloru do wyboru. :D

 

 

 

 

6.Sklepy godne polecenia zajmujące się sprzedażą systemów chłodzenia i nie tylko:

 

AAC

Angela

Cooling

4max

4speed

Komputronik

MADtech

MCS

PC-tuning

Zenfist

 

 

serwis aukcyjny Allegro

 

 

Porównanie cen: Ceneo oraz Skąpiec

 

 

 

 

 

? OBUDOWY ?

 

 

 

A więc obudowa jest najczęściej metalową(stalową lub aluminiową) zamkniętą skrzynką w formie prostopadłościanu, umożliwiająca umieszczenie i zamocowanie najważniejszych elementów komputera.

Obudowy komputerów typu PC różnią się od siebie wymiarami i kształtem oraz architekturą. Pod względem wymiarów i kształtów można obecnie rozróżnić dwa podstawowe rodzaje obudów komputera: desktop oraz tower(mini, midi, big), natomiast pod względem architektury są to typy: AT, ATX, NLX, Mini-PC oraz BTX.

 

 

 

Nie muszę przypominać że najważniejszą funkcją jaką pełni obudowa jest funkcja zabezpieczenia sprzętu przed uszkodzeniem mechanicznym jak i zapewnienie spójnej organizacji podzespołów oraz ich prawidłowej wentylacji, obudowa powinna też umożliwiać łatwy (bez śrubowy) montaż podzespołów.

 

 

 

 

Na co zwracać uwagę przy wyborze obudowy?

Przy wyborze obudowy należ się kierować przede wszystkim:

-wyglądem(ładny kolor, design, okno, drzwi itp.)

ale także:

-materiałem z której został wykonana(najlepiej stalowa ale aluminiowe nie są też złe)

-grubością oraz wagą materiału z którego została wykonana(nie mniej niż 0,8mm- czym grubsza i cięższa tym lepiej bo nie wpada w drgania )

-ilością miejsc na wentylatory (minimum 1x120mm, tył 1x92mm przód-wentylatory nie mniejsze niż 92mm)

-rozmiarem(szerokość-żeby zmieściły sie nowe chłodzenia, długość żeby zmieścił się dłuższe karty graficzne)

-ilością miejsc na napędy i dyski (według potrzeb)

-systemem bez śrubowym

-marką

 

 

 

 

 

 

 

Niepolecane firmy produkujące obudowy: Colorsit, Fever, Mustang, Powercomp, Procomp, Tracer, Tronje.

 

 

POLECANE firmy produkujące obudowy: Aerocool, Akasa, Antec, Aplus, Arctic Cooling, Chieftec, Coolermaster, Lian Li, Modecom, NZXT, Raidmax, Sharkoon, Silverstone, Sunbeam, Tacens, Thermaltake, Yesico, Zalman

 

 

 

Do 100 PLN (w tym przedziale blacha nie za dobrej jakości, wykonanie też nie jest najlepsze)

I-BOX ORION 833

Modecom Nice II 6060

 

Do 150 PLN (od tego przedziału zaczynają się dobre obudowy, występuje bez śrubowy montaż ale to jeszcze nie to )

Coolermaster elite330

Sunbeam quarterback

Aplus Qubic :thumbup:

Modecom Step 207

 

Do 200 PLN ( W tym przedziale można dostać już nawet ładną i dobrą obudowę)

Thermaltake mambo

Thermaltake swing

Thermaltake Matrix

Chieftec dragon

Sharkoon rebel 9

Yesico open air

Cooler Master Centurion 5

Sunbeam 3D Storm Black, czarna obudowa midi tower

Raidmax Ares

Chieftec Mesh DH

Sunbeam Silent Twister

Antec NSK4000-EU

 

Do 250 PLN (tu można dostać dobrą obudowę)

Thermaltake Swing z oknem

Coolermaster centurion 534/540/541

Tacens Sagitta

SilverStone Precision Window PS01B-W

Coolermaster Centurion RC-590

Antec NSK6000

Thermaltake soprano VX -artykuł

Cooler Master Centurion 5

 

Do 300 PLN

Raidmax Smilodon

Chieftec LBX

Coolermaster cavailer

Nzxt trinity

Thermaltake matrix z oknem

Enermax Chakra

Chieftec giga

AeroCool Zero Degree

Antec Nine Hundred

 

 

 

 

Do 350 PLN

Lian Li PC-7 SE-B III

Arctic Cooling silentium t4

Nzxt duet

Nzxt Apollo -artykuł

Thermaltake Mozart

 

Do 400 PLN (tu już wszystkie obudowy są świetne)

Coolermaster mystique 632

Lian Li PC-G7A

Thermaltake Armor junior

Raidmax X-Force

Thermaltake eclipse

Thermaltake Soprano dx

Coolermaster PRAETORIAN 732

Aplus Case Twin-Engine

Coolermaster mystique 631

Nzxt lexa

 

Do 500 PLN

Thermaltake Aguila

Thermaltake tsunami

Thermaltake aguila z oknem

Aplus Dacapo

Antec p160

Antec p180

Antec p182

 

Do 600 PLN

Coolermaster wavemaster

Nzxt zero

Thermaltake eureka

Thermaltake armor

 

Do 750 PLN

Lian Li PC-G70 B

Lian Li 6070 B Plus II

Lian Li B20 B

 

Do 1000 PLN

Thermaltake kandalf

Lian Li PC-201A

Coolermaster stacker -artykuł

Thermaltake kandalf lcs

Aplus cs-black pearl luxury

Lian Li PC 80 B

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez ziom51

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

∴ COOLERY ∴

 

 

 

-- Procesor i karta graficzna --

Do obydwu tych części mamy nie lada wybór różnych radiatorów z wentylatorami, a wybór zależy od grubości naszego portfela. Są bloki na procesor, które potrafią chłodzić go pasywnie a gdy trzeba możemy zamontować na nim wiatraki. To samo tyczy się karty graficznej są zestawy pasywnego chłodzenia a jeszcze więcej jest zestawów z wiatrakami.

 

 

 

 

 

 

A teraz lekki powiew HOMEMADE’u czyli zwiększamy wydajność naszego starego chłodzenia.

 

a. Przygotowywujemy ofiarę, czyli nasz poczciwy radiator. :E

b. Za pomocą coraz to mniejszego papieru ściernego (tzn. coraz mniejszej ziarnistości) szlifujemy podstawkę.

c. Czyścimy radiator z zabrudzeń po szlifowaniu

d. Teraz podstawka powinna być bardzo gładka, co zwiększy powierzchnie oddawania ciepła (tzn. powierzchnia jest mniej chropowata, co sprzyja przyjmowaniu ciepła).

e. Ten krok możemy pominąć, ale jeżeli chcemy usprawnić nasze chodzenie jest on niezbędny. Kupujemy odpowiedni wentylator, większy od standardowego (można także zastosować odpowiednią przejściówkę), i montujemy na naszej maszynce.

f. Nasza praca została wykonana. Teraz możemy tylko zakupić jedną z polecanych past termo przewodzących i zamontować wszystko na płycie. Wydajność gwarantowana!!!

 

 

 

 

.: PROCESOR :.

 

 

Do 50 PLN

Pentagram Freezone NX-80 AL

PENTAGRAM FREEZONE HP-100 Alcu Lite możliwość łatwej wymiany wentylatora

 

Do 100 PLN

Arctic Freezer 64 pro szczególnie polecana ze względu cena/wydajność

THERMALTAKE TMG A1

Scythe Katana

SCYTHE KATANA 2

SCYTHE SAMURAI

THERMALTAKE TMG A2

 

Do 150 PLN

THERMALRIGHT Ultima-90

Scythe Ninja Plus

THERMALTAKE BIG TYPHOON 120

Pentagram HP-120 AlCu HeatPipe

Tacens Gelus Pro (tani i wydajny)

Scythe Infinity

Scythe Mugen alternatywa dla Scythe Infinity (jest jego starszym bratem)

 

Powyżej 150 PLN :Up_to_s:

Aerocool Dominator

Thermalright Ultra 120 i Extreme

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a76f0ff6fe458b73.png

 

 

 

Ciekawe artykuły:

 

 

 

 

 

.: GRAFIKA :.

 

 

Do 50 PLN

Pentagram XC70AL

 

Do 120 PLN

Pentagram XC 80Cu

Evercool VC-RHC Turbo 2

Arctic Cooling Accelero X1 i X2

Accelero S1 oraz S2

Revoltec Graphic Freezer PRO

ZALMAN ZM80D-HP

Zalman VF900-Cu

THERMALTAKE SHOONER

 

Powyżej 120 PLN

ThermalTake Extreme Giant III A1919

Thermalright HR-03 Plus

 

 

 

Jeżeli wspomniałem juz o chłodzeniu grafiki warto też zainteresować się pewnym elementem który podobnie jak procesor GPU znajduje się na karcie. Mianowicie pamięciami. Możemy je schłodzić używając specjalnie do tego przeznaczonych radiatorów:

-Zalman ZM-RHS1

-Spire Ram-Cool BF2A01

-Pentagram Freezone VGAHeatsink

 

Możemy także zastosować własne metody schładzania tegoż elementu. Jeżeli posiadamy w domu stary radiator możemy poddać go pewnej obróbce... Ale wszystko po kolei:

a. Przy pomocy piłki do metalu tniemy radiator na małe części (tak aby pokryły pamięć).

b. Zbieramy nadmiar opiłków pilnikiem, wygładzając krawędzie.

c. Ten krok możemy ominąć jeżeli nie przywiązujemy zbytniej wagi do wyglądu. Przy pomocy sprayu malujemy radiatorek (uwaga:nie malujmy miejsca stykowego radiatora, gdyż osłabi to chłodzenie w pewnym stopniu).

d. Kiedy radiatorki są przygotowane możemy je czyścić z zabrudzeń. Dolną część radiatora dobrze by było wyszlifować, np. papierem ściernym.

e. Kupujemy klej bądź taśmę termo przewodzącą. Koszt około 10 zł dla kleju, 3 zł dla taśmy.

f. Przyklejamy radiatory na pamięci karty graficznej

g. Gotowe!!!

 

A oto zdjęcie radiatorów wykonanych przez ze mnie z chłodzenia chipsetu:

266f87a717821c81m.jpg

 

;)

 

 

Ciekawe artykuły:

 

 

 

 

 

.: CHIPSET :.

 

Jest to fragment płyty głównej który jest najczęściej pomijany, ale za to niestety lubiący się grzać. Na rynku możemy odnaleźć radiatory z wiatrakami lub bez nich. Wizyta w sklepie na pewno pomoże nam wybrać ten odpowiedni, np.

 

CoolerMaster Blue Ice

Pentagram NP-40 Cu

Zalman ZM-NB47J

Akasa AK-210 Blue LED 40x40x10 mm - dla lubiących światło we wnętrzu :)

NOCTUA NC-U6

Thermalright HR-05-SLI - dla plyt SLI i CrossFire

zalman nbf47

ZALMAN ZM-NB32J

 

 

 

-Mosfety- podstawowa technologia produkcji większości układów scalonych stosowanych w komputerach, znajduje się na płycie głównej.

Thermalright TR-HR09U

 

 

 

 

.: RAM :.

 

Kości pamięci możemy chłodzić bezgłośnie radiatorami miedzianymi dostępnymi na rynku lub zestawem mniejszych radiatorów na poszczególne kostki pamięci.

Revoltec Freezer Cooper RS008

Thermalright HR-07

 

 

Osobiście nie polecam radiatorów na tą część komputera gdyż tylko ładnie wyglądają, a ich wydajność jest niewielka.

 

 

 

 

.: HDD :.

 

Dyski twarde możemy schłodzić używając specjalnych przystawek z wiatrakami które wymuszą cyrkulacje powierza w okolicach dysku lub kupując specjalne kieszenie które będą chłodziły dysk z każdej strony.

EVERCOOL NIGHTHAWK HDD HD-F117

ZALMAN ZM-2HC2

SCYTHE Kama Bay Silver

TITAN HDD Cooler

 

 

 

 

 

.: Chłodzenie wodne :.

 

 

 

Chłodzeniem wodnym nazywamy chłodzenie elementów elektronicznych przy użyciu układu, w którym medium transportującym ciepło jest ciecz. System ten możemy efektownie wykorzystać to chłodzenia naszego sprzętu.

 

 

 

Podstawowym założeniem chłodzenia cieczą komputera jest CISZA, a zarazem WYDAJNOŚĆ. A teraz może przejdę do sedna sprawy. Rozróżniamy dwa rodzaje układów:

 

- układ zamknięty;

- układ otwarty;

 

 

 

 

 

I. UKŁAD OTWARTY: składa się z następujących elementów:

- pompki wodnej (zatapialnej lub niezatapialnej);

- zbiornika wyrównawczego (w nim się znajduje pompka);

- bloku wodnego;

- chłodnicy;

 

 

A jeżeli chodzi o kolejność podłączania to możemy zrobić to w dwojaki sposób:

 

1. BLOK WODNY -> ZBIORNIK WYRÓWNAWCZY -> POMPKA WODNA -> CHŁODNICA

W tym układzie pompka zanurzona w zbiorniku wyrównawczym pompuje ciecz do chłodnicy , gdzie ta sama ciecz jest przez nią schładzana, a następnie schłodzona wędruje do bloku wodnego, gdzie następuje odebranie ciepła z elementu chłodzonego i powraca z powrotem do zbiornika wyrównawczego - proces się powtarza.

 

2. BLOK WODNY -> CHŁODNICA ->ZBIORNIK WYRÓWNAWCZY -> POMPKA WODNAW tym układzie pompowana ciecz ze zbiornika wyrównawczego wędruje bezpośrednio do bloku wodnego , gdzie następuje odebranie ciepła z elementu chłodzonego , następnie ciecz która niesie ze sobą ciepło wędruje do chłodnicy, gdzie jest schładzana i z powrotem wędruje do zbiornika wyrównawczego z zanurzoną w nim pompką wodna - proces się powtarza.

 

 

 

 

 

II. UKŁAD ZAMKNIĘTY: składa się z następujących elementów:

- bloku wodnego;

- pompki wodnej NIEZATAPIALNEJ;

- chłodnicy;

- rezerwuaru lub trójnika, za pomocą których napełniamy układ

 

Tutaj także kolejność ma dwa sposoby:

 

1. BLOK WODNY -> POMPKA WODNA -> CHŁODNICA

W układzie tym ciecz jest pompowana do chłodnicy, gdzie następuje jej schłodzenie, a następnie ta sama ale już schłodzona ciecz wędruje do bloku wodnego, gdzie następuje odbiór ciepła z elementu chłodzonego, następnie wędruje do pompki wodnej , gdzie proces się powtarza.

 

2. BLOK WODNY -> CHŁODNICA - > POMPKA WODNAW układzie tym ciecz która odebrała ciepło z elementu chłodzonego wędruje do chłodnicy, gdzie jest schładzana, następnie wędruje do pompki wodnej, gdzie nasza ciecz znów jest pompowana do bloku wodnego, proces się powtarza

 

 

Fotorelacja z wodowania by Giziu

Fotorelacja z wodowania by Darkstyx

Fotrelacja z wodowania by Doctor Malik

Fotorelacja z wodowania by Misiek.175

 

 

632ac4a4d22220dam.gif

 

;)

 

 

Najpopularniejszymi cieczami chłodzącymi są teraz mieszanki borygo z wodą destylowaną lub specjalne płyny do WC.

 

 

 

 

.:Zalety:.

tego systemu to duża efektywność chłodzenia a także bezgłośność układu.

Płyny chłodzące także nie przewodzą prądu wiec wycieki są nieszkodliwe, a

w przypadku korzystania z płynów chłodzących nie istnieje możliwość korodowania :thumbup:

 

 

.:Wady:.

to niestety wysoka cena. :thumbdown:

 

 

 

 

Uwaga!!! Zanim założymy zestaw do komputera, sprawdźmy na 100%, że wszystko zostało odpowiednio zaciśnięte i uszczelnione.

 

 

 

Strony internetowe:

 

-- Watercooling

-- Recenzje pompek

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor tematu nie ponosi odpowiedzialności za szkody związane z przypadkowym uszkodzeniem sprzętu. Wszelkich zmian dokonujemy więc na własne ryzyko!!!

 

 

 

 

Szczególne podziękowania dla Zonc, juni_or, Amarantin, kaman, Kozakov - strona graficzna, mrEko - autor działu o obudowach, kater-acme - autor działu o wentylach.

Edytowane przez ziom51

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

świetna robota... :thumbup:

Ładnie, czytelnie...(nie to co wtedy :P )

ja znajdę błędy to napisze, ale i tak jest rewelacyjnie ;)

Edytowane przez mkl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

WoW!

Great job - big respect (poczytam dokładnie to może cos sie dorzuci :) )

 

Od teraz za topic w stylu:" jaki wiatrak" lub "jakie polecacie chłodzenie" - ban. Zamkniecie topicu to zbyt mała kara :Up_to_s:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
A to ciekawe artykuły:
Zmień to na "Ciekawe artykuły:" tak jak wszędzie jest ;)

I przesłałem Ci w tamtym topicu artykuł o obudowach- wrzuć go też zawsze więcej będzie :P

 

EDIT:

Arctic Cooling MX-2: posmarowano i schłodzono => test pasty (też można dodać :P)

 

EDIT2:

I uważaj jakie linki dajesz bo dostaniesz % i nici będą z FAQ. Zmień linki (np z Xthermal BTF120PRO 400 – 1100 RPM (adapter na 9V)).

 

22. Zabronione jest umieszczanie linków do polskich serwisów informacyjnych poświęconych komputerom (także grom). Strony te stanowią konkurencję dla PCLab.pl i linki do nich będą usuwane. Dozwolone jest linkowanie serwisów zagranicznych.
Edytowane przez vicoN

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że dużo się napracowałeś :E Bardzo ciekawy FAQ o chłodzeniu kompa, który warto przeczytać :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1.

nie będzie tłoczył coraz bardziej rozgrzanego ‘’tlenu’’.

 

Popraw to na "powietrza" bo brzmi mało profesjonalnie... (komp przecież nie rozdziela powietrza na pierwiastki) :E

 

2. Zmniejsz zdjęcie (schemat)

 

3. Wywal linki do innych portali albo pogadaj z jakim modem na ten temat

 

4. Przenieś listę polecanych paneli do podpunktu 5 :)

 

Takie moje małe spostrzeżenia może się przydadzą :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

vicoN - artykuł dodane już dawno - tylko znajdź :D . Te co o obudowach są przy obudowach, a o Arctic Cooling MX-2 z pastami.

Edytowane przez ziom51

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ziom51 jak będziesz aktualizował to weź pod uwagę moje zastrzeżenia bo przecież chodzi o to aby było coraz lepiej ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 00 mm

Scythe Kaze Jyu SY1025SL12M 60– 1500 RPM (otwory montażowe również jak w 92 mm)

Scythe Kaze Jyu SY1025SL12L 400 – 1000 RPM (otwory montażowe również jak w 92 mm)

Błąd. 1000mm=100cm. Matematyka się kłania.

Edytowane przez pablopawel

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dodaj jeszcze:

3dgameman.com <------dużo Video-Recenzji obudów i chłodzenia :]

Edytowane przez mrEko

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

:thewave:

WOOOW Kiedy przykleili :question:

Edytowane przez Kozakov

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja też nie wiem :lol2: . Zaktualizowałem. Wszelkie opinie zostały rozważone i wprowadzone.

Edytowane przez ziom51

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze można by było ukryć posty, zamknąć temat i byłoby super :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje, świetny temat :thumbup: .

Ale wydaje mi się, że pomimo jego powstania wciąż bedą mnożyły się nowe wątki typu "jaki cooler do C2D do 120" :kwasny:

Edytowane przez byqu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gratulacje, świetny temat :thumbup: .

Ale wydaje mi się, że pomimo jego powstania wciąż bedą mnożyły się nowe wątki typu "jaki cooler do C2D do 120" :kwasny:

Tego nie sposób jest uniknąć w końcu ludzie mają różne kryteria (nie tylko pieniężne)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jeszcze można by było ukryć posty, zamknąć temat i byłoby super :P

 

To jest zły pomysł :exclam: Lepiej niech temat jest otwarty można będzie pisać tak jak w FAQ o zasilaczach ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
To jest zły pomysł :exclam: Lepiej niech temat jest otwarty można będzie pisać tak jak w FAQ o zasilaczach ;)
Ale nie spamował! :rozga:

 

Akasa Fan Control Pro FC-03 - kolejny artykuł do dodania ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tego nie sposób jest uniknąć w końcu ludzie mają różne kryteria (nie tylko pieniężne)

Można w FAQ zorbić podkategorie wydajność/cisza ;-).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moglbys napisac jeszcze o wentylatorach z wiekszymi obrotami, np. SilverStone FM122, 123, Thermaltake SmartFan Blue, Delta itp.

Mam jedno pytanie, jak i gdzie sie podlacza wiatraczek, zeby mial zasilanie 13,2V ? Takie jest maxymalne w FM123.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wow! Wprost idealnie post na czasie , kiedy zaczalem sie zastanawiac nad "uciszeniem" swojej skrzynki :) Duzy plus.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...