Skocz do zawartości
jacekcz

BAZA podkręcania oraz kompatybilności pamięci DDR2/3/4/5 - dowolna platforma

Rekomendowane odpowiedzi

Stoję przed wyborem płyty głównej pod DDR5 i mam mały dylemat. W opisie danej płyty widnieje opis że obsługuje np. "Tryb obsługiwanej pamięci DDR5-5600 MHz" a przy innej DDR5-4800 MHz lub DDR5-4400 MHz. Czy te opisy są stare i kolejne aktualizacje BIOS danego producenta sprawi że dana płyta obsłuży szybsze pamięci np. 6000MHz czy to są sztywne dane i dana płyta nie obsłuży innych pamięci?? 

Jak mam czytać opisy danej płyty. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko. Szczerze nie dotykałem kompa chyba z rok. Wyszedłem z wprawy trochę. Zrobiłem update BIOS płyty. Dałem profil XMP dla pamięci. 

Czy te parametry kontrolera pamięci i częstotliwość mostka są prawidłowe waszym zdaniem? Graty w sigu.

ddr5.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

na ten moment tyle udało mi się wycisnąć

przypominam, że to zablokowany Alder Lake z B760 od ASrock'a

Latency kiepskie przez stockowy CPU a po OC AIDA mocno przekłamuje (okolice 48ns) dlatego nie wrzucam

7VBt1Hm.png

DEIF7Ez.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, ciastolina35 napisał:

Jakie jest możliwe maksymalne taktowanie pamięci na R5000?

Jeśli Ci chodzi o architekturę Zen3 Ryzen seria 5xxx, to oficjalnie DDR4 do 3200 MHz

https://www.amd.com/en/technologies/zen-core

https://www.amd.com/en/products/processors/ryzen-compatible-memory.html

Wszystko powyżej, to OC i jest zależne tak od samego RAM profilu jaki zaszył producent, czy płyty, czy agesa, jak i umiejętności użytkownika w OC RAM.

dla przykładu spec 5600X

System Memory Type
DDR4
System Memory Specification
Up to 3200MT/s

Dużo ale nie wszystkie DDR4 powinno też biegać na taktowaniu 3600MHz o ile będą zamontowane 2, a nie 4 kości pamięci.

https://www.techspot.com/article/2140-ryzen-5000-memory-performance/

 

UWAGA : w specyfikacjach płyt obsługa max MHz pamięci niestety jest bardzo dużo zawyżana do realiów nie tylko możliwości samego kontrolera pamięci w CPU ale przede wszystkim dostępnych szybkich pamięci na rynku. Dlatego można wpaść w "bardzo głęboką pułapkę" czytając tylko specyfikacje danej płyty dot. obsługi MHz RAM.

Nie wszystkie też płyty mają prawidłowo opisane, a często brakuje dopisku OC w specyfikacji płyty przy zapisie MHz RAM.

https://www.tomshardware.com/features/ryzen-5000-ram-guide

https://www.anandtech.com/show/16214/amd-zen-3-ryzen-deep-dive-review-5950x-5900x-5800x-and-5700x-tested/4

 

Edytowane przez postman1976

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Jakie jest możliwe maksymalne taktowanie pamięci na R5000?

Około 4533MHz 1:1. na 5700G to chyba maximum.

U mnie 4266MHz. 1:1 na 5600G .Miało to jeszcze sens powyżej  napięcie na SOC były zbyt duże.

Uprzedzając innych 5600G/5700G to też Zen 3 ... ;-)

A to co podają producenci jest do zrobienia w async z APU i na jakichś B-die / Crucialach Max.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Próbuję zrobić dobre timingi na 3800 ale ciężko, ile udało wam się na bdie przy 3800 4 moduły am4 R5000?

I dlaczego tRCDRD musi być oczko niżej? Ma to jakieś znaczenie w wydajności ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak to jest, że moje pamiątki latają na 3866MHz na nastawach 15-15-15-30-300 z napięciami DRAM 1.45V, SA 1.29V i VDDQ 1.27V bez błędów, a już oczko wyżej, czyli 3900MHz z ustawieniami 15-16-16-36-340 z napięciami DRAM 1.50V, SA 1.32V i VDDQ 1.43V już nie pójdzie? Tzn idzie, ale niecałe 2 godziny y-cruncher VST i błąd. Po takim czasie? To co tu ewentualnie zmienić? Może pozostałe timingi za ciasne mam? Procek 12600k z MSI Z690A-Pro i RAM B-die 3200MHz.

Zxy02k3.jpg

Edytowane przez MarioDee

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wentylator skierowany od góry na moduły pamięci daje duży komfort przy kręceniu ramu. Temperatury modułów w dół to większa stabilność. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam od góry taki, plus jeszcze tuż przed pamiątkami z przodu jak kończy się płyta główna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@MarioDee, mogę ci podpowiedzieć trochę na podstawie własnego doświadczenia z podkręcaniem B-Die 3600 MHz 16-16-16-36 do 4000 MHz a także do 4200 MHz. Ostatecznie pozostałem przy 4000 MHz ze względu na to, że wyższa częstotliwość wymagała napięcia aż 1,5 V (nie mam dodatkowego chłodzenia pamięci) i zwiększenia timingów.

Czy ty nie za bardzo podniosłeś napięcia przy przy tej częstotliwości 3900 MHz względem 3866 MHz? Ja zaobserwowałem, że zbyt wysokie napięcie DRAM też powoduje problemy. A napięcie VDDQ mam ustawione na 1,4 V przy 4000 MHz. W ogóle to opłaca ci się walczyć o te 3900 MHz jeżeli musisz zwiększać timingi?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fakt, z tym się chyba zgodzę, nie ma sensu podkręcać raczej pamięci o 33MHz, kosztem sporo większych napięć i podnoszenia timingów. Wydajność chyba będzie tylko widoczna podczas testu w Aida64 w postaci trochę większej liczby w benchmarku :D To wina raczej kontrolera pamięci w moim procku, kombinowałem różnie, nawet 4000MHz z CL17, z różnymi napięciami i też nic. Przy 3900MHz przechodzi z CL 15, ale w TM5, w y-cruncher VST już nie, on dobrze mi stabilność testuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 14.11.2023 o 10:12, MarioDee napisał:

Jak to jest, że moje pamiątki latają na 3866MHz na nastawach 15-15-15-30-300 z napięciami DRAM 1.45V, SA 1.29V i VDDQ 1.27V bez błędów, a już oczko wyżej, czyli 3900MHz z ustawieniami 15-16-16-36-340 z napięciami DRAM 1.50V, SA 1.32V i VDDQ 1.43V już nie pójdzie? Tzn idzie, ale niecałe 2 godziny y-cruncher VST i błąd. Po takim czasie? To co tu ewentualnie zmienić? Może pozostałe timingi za ciasne mam? Procek 12600k z MSI Z690A-Pro i RAM B-die 3200MHz.

 

Ja bym spróbował: 16-16-16-34, tCWL=16 SA=1.35V, vddq=1.35V

Zamiast 3900 spróbuj 4000.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nic powyżej 3866MH nie jest stabilne, obojętne jakbym kombinował. Pewnie kontroler w procku niedomaga.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

jest taka możliwość.

przy czym y-c to wypalarka i moim zdaniem nie ma sensu aż tak katować CPU.

Puszczasz testmem5 z profilem extreme 1-2h lub GSAT i jak się nie wysypie to normalnie używasz kompa z takimi ustawieniami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dałoby pewnie u mnie radę zrobić 3800 MHz CL14/15, ale nie chcę dawać napięć typu 1,5 V+, z tego co naustawiałem jestem praktycznie zadowolony i tyle mnie wystarczy po zmianie ramu na pojemniejszy, żeby zabezpieczyć się przed brakiem ramu, skoro dochodzą głosy, że w grach 16 GB powoli robi się mało 8:E.

84e091433b16a888.jpg

5fb767c77b25883a.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 18.11.2023 o 17:53, jacekcz napisał:

jest taka możliwość.

przy czym y-c to wypalarka i moim zdaniem nie ma sensu aż tak katować CPU.

Puszczasz testmem5 z profilem extreme 1-2h lub GSAT i jak się nie wysypie to normalnie używasz kompa z takimi ustawieniami.

Jak w VST nie jesteś w stanie stabilnie utrzymać się siodła przez te chociaż kilka przelotów, to granie w rankingowe gry online, mogą być bardzo stresujące :D 

W zasadzie jak nie jesteś w stanie ustać w VST kilka minut, żeby chociaz jeden przelot zrobić to co po stabilności w TM5 nawet przez te godzinę czy dwie, w każdej chwili się wywalić może cokolwiek innego. 


Szczerze to ja wole zobaczyć 5 minut stabilnego VST jak godzinę w TM5. Szczególnie że VST wywali się w 10 sekund, a tymczesem TM5 potrafi iść dzielnie dziesiątki minut.. marnowanie czasu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 minut temu, Minciu napisał:

Jak w VST nie jesteś w stanie stabilnie utrzymać się siodła przez te chociaż kilka przelotów, to granie w rankingowe gry online, mogą być bardzo stresujące :D 

W zasadzie jak nie jesteś w stanie ustać w VST kilka minut, żeby chociaz jeden przelot zrobić to co po stabilności w TM5 nawet przez te godzinę czy dwie, w każdej chwili się wywalić może cokolwiek innego. 


Szczerze to ja wole zobaczyć 5 minut stabilnego VST jak godzinę w TM5. Szczególnie że VST wywali się w 10 sekund, a tymczesem TM5 potrafi iść dzielnie dziesiątki minut.. marnowanie czasu.

Otóż to, zauważyłem że TM% potrafi przejść spokojnie, a VST się wywalać dość szybko. Chociaż przy 3900MH udało się przez 2 godziny prawie VST przelecieć, ale zwykle to uznaję że jest stabilnie, jak co najmniej 3-4 godziny nie wywali :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Tematy

  • Odpowiedzi

    • Wiesz koleś odszedł z gamingu z 10 lat temu. Jest kompletnie odklejony / niezależny, więc...
    • no ale widać, że nie przekupiony. Pewnie chciał polecieć na fali hejtu i zrobić dodatkowe zasięgi.
    • Cztery lata po premierze PS5 i taka "pierdoła" to jest chyba pierwszy tytuł, który wzbudził moją ciekawość na tyle, aby chociaż w małym stopniu rozważyć zakup tej konsoli (przez chwilę jeszcze coś tam Ratchet mi w głowie namieszał). Gdyby ktoś mi coś takiego powiedział parę lat temu, że tak to będzie wyglądać, to bym nie uwierzył  To tylko pokazuje marazm tej generacji.  Team Asobi odwalił kawał świetnej roboty z tego co widać. Niech to się sprzeda dobrze to może krawaty w końcu zrozumieją czego gracze oczekują (jeśli klapa Concorda do nich nie przemówi, choć bardziej dosadnie chyba się nie da). Sony i ogólnie molochy powinny bardziej stawiać na ten "średni" segment. Bo te gonienie za coraz bardziej napompowanymi grami AAA to ślepy zaułek. Więcej takich Astro Botów i ten kalendarz wydawniczy nie byłby taki mizerny, bo teraz na coś nowego od topowego deva takiego jak choćby Naughty Dog to trzeba czekać +/- jakieś pół dekady. Kaz i  Polyphony Digital to pewnie już nowe GT targetują pod PS6.
    • Niestety masz tutaj rację - łatwo podpiąć się pod dużą franczyznę i promować takie pomysły, bo takie tytuły mają dużą bazę fanów na wejściu i jakaś tam sprzedaż zrobią. Ale z drugiej strony widać też już zmęczenie tym materiałem - Concord i ta druga gra, co miała rządowe dofinansowanie - obie totalne flopy, gracze chcą grać w dobre gry, a nie bawić się w poprawność polityczną. Dostajesz w Stellarze piękną i atrakcyjną kobietę to od razu tworzą kampanię przeciwko grze, jakby seksowna kobieta to było coś nienormalnego; ładują jakieś paździerze do DA4, z których żaden nie jest atrakcyjny i nie ma nawet realnie kogo wybrać do wszystkich tych romansów - to każą Ci się tym zachwycać, jakie to fajne, jakie to nowoczesne. Nie na takie DA4 czekałem prawie 10 lat. I jak kijowo to nie brzmi, jeśli ta gra będzie tym, czym sądzę że może być, to niech się wypiep... na pierwszym zakręcie, a ludzie odpowiedzialni za ten syf powinni skończyć tak samo, jak Ci z nie-istniejącego już studia Bioware Montreal.   
  • Aktywni użytkownicy

×
×
  • Dodaj nową pozycję...