Skocz do zawartości

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

adonim

Wielki test porównawczy - Intel PDC E2160 / E5200, C2D E4300 / E6750 / E7300 / E8200

Rekomendowane odpowiedzi

STRONA 1 => porównanie i omówienie wydajności Pentium Dual Core E2160 1MB vs. PDC E5200 2MB

STRONA 2 => porównanie i omówienie wydajności PDC E5200 2MB vs. C2D E7300 3MB / C2D E8200 6MB

STRONA 3 => porównanie i omówienie wydajności Core 2 Quad Q8300 4MB vs. C2Q Q9300 6MB

STRONA 3 => porównanie i omówienie wydajności Core 2 Duo E6750 4MB vs. C2D E7300 3MB

STRONA 4 => porównanie i omówienie wydajności PDC E2160 1MB vs. C2D E4300 2MB / PDC E5200 2MB

STRONA 4 => porównanie i omówienie wydajności C2Q Q9300 6MB vs Q8300 4MB / Q6600 8MB / PII X4 805

 

=========================================================================

=========================================================================

 

Jako że nie było mnie na forum spory okres czasu [ dokładnie to miesiąc - po nałożeniu srogiego bana ;):mad2: ] to w tym "wolnym" od forum czasie wpadłem na pomysł porówania rzeczywistej wydajności 2 procesorów które miałem możliwość posiadać w tym czasie u siebie w domu.

Mowa o aktualnie używanym E5200 i nieco "starszym" [ już nie używanym ] PDC E2160 [ procesor został udostępniony do testów ].

 

14ced0z.jpg

 

Celem dzisiejszego testu [ przygotowania juz jakis czas temu sie ku temu zaczęły ] jest bardzo bliskie pokazanie tego jaka występuje różnica wydajnościowa na obu testowanych tu procesorach podczas grania w te same gry [ plus aplikacjach syntetycznych ] i w jak najbardziej zbliżonych do siebie tych samych warunkach testowych.

 

Chcę ponadto wykazać tutaj czy rzeczywiście jest warto przesiadać się na E5200 [ słowo "WARTO" to może źle powiedziane ] - czy warto jest przesiadać sie dla tak samo taktowanego E5200 ;) mając wysoko wykręconego E21xx z 1MB L2. Chę wykazać także czy rzeczywiście ta już niemal "magiczna" i starczająca nawet do kart pokroju GTX260/HD4870 pojemność L2 wynosząca 2MB w naszym E5200 45nm czyni go aż tak zauważalnie wydajniejszym od "poczciwego", starego E2160 65nm z tylko 1MB L2 że ten już się nie nadaje do wyżej wymienionych kart. Przekonamy się o tym w dalszej części.

 

A ponieważ zauważyłem też ostatnio że krążą już tu na forum legendy o tym procesorze w tej właśnie kwesti wydajności to tymbardziej jest ku temu świetna okazja aby potwierdzić bądż zrewidować te poglądy na temat tej mniemanej niby aż tak dużej wydajności E5200 a tymbardziej obalić bądź potwierdzić pogląd na temat sporej różnicy wydajnościowej przy tym samym zegarze względem E21xx 1MB.

 

Celem testu [ głównym praktycznie ] jest też pokazanie jaki teoretycznie wpływ na różnice w wydajności podczas grania ma ilość posiadanej pamięci cache L2 w obu tych procesorach a także różnice wynikające z innych procesów technologicznych obu procesorów i nieco poprawionej architektury w E5200.

 

No to więc zaczynamy :cool: ...

 

353cd1x.jpg

 

================================================================================

===========================================

ETAP 1

WSTĘP I ZAPOWIEDŹ

 

Na początek w celach organizacyjnych zrobimy sobie małe porówanie suchych danych technicznych obu tych procesorów;

 

E2160 1MB 800MHz 65nm

2pyz4vq.png

km0hu.jpg

 

E5200 2MB 800MHz 45nm

25rnzih.jpg

2m42f4l.jpg

 

"Stary" Pentium Dual Core vs. "nowy" Pentium Dual Core

 

bdma1c.jpg

 

Główne różnice w budowie to:

- większa ilość pamięci L2 w E5200 wynosząca 2MB zamiast 1MB L2 w E2160,

- różnica zegara CPU na korzyść E5200 wynosząca +900MHz na starcie [1.60GHz vs. 2.50GHz w E5200]

- niższy i usprawniony w celu zwiększenia wydajności względem 65nm, 45nm proces technologiczny w E5200

- niższe zużycie energii w E5200 -> około 25W w IDLE.

 

t7l9xj.jpg

 

Pentium Dual Core E5x00 w stosunku do "pełnych" modeli Core 2 E7/8xxx nie oferuje wsparcia bibliotek SSE 4.1

 

fddc1h.jpg

 

mmaro9.png

 

***

Warto także odnotować że w ostatnich dniach Intel oficjalnie zmienił nazwę całej rodziny Intel Pentium Dual Core E5xxx/6xxx na Intel Pentium E5xxx/6xxx więc to też jako tako kolejna nowośc odróżniająca nowego Pentiuma 45nm od starej rodziny E2xxx 65nm. Fakt ten jest dośc mało istotny z punktu widzenia wydajnościowego ale jednak ważny z punktu widzenia marketingowego więc go przypomniałem.

 

Logo, opakowanie i IHS nowego Pentiuma E5/6xxx

a4yaz4.jpg

34xmijm.jpg

 

===============================================================================

 

Nie będę się dalej zbytnio rozwodzić nad specyfikacją budowy i różnicami w obu procesorach bo je widać wiec to bez sensu ciągnąć to dalej, dlatego jak najszybciej przejdżmy do tego co jest esencją tego całego testu czyli teoretycznego* porównania wydajności w grach na obu tych procesorach.

 

teoretycznego* - to słowo odnosi sie do tego iż są to moje prywatne testy na robione moim prywatnym PC-cie a więc i wyniki u kogoś innego mogą być zgoła inne od moich bo i konfiguracja testowa może być inna niż ta moja użyta dziś do testów.

 

ETAP 2

GRY, WYKAZ i METODOLOGIA

 

wykaz posiadanych gier użytych do testów:

 

Assassin"s Creed

Colin DIRT

Crysis

Crysis Warhead

Fallout 3

Far Cry 2

GTA 4

FEAR

Half Life 2 Episode Two

Lost Planet EC

Stalker

Stalker Clear Sky

Unreal 3

World in Conflict

 

Każda gra miała specjalnie wybrane miejsce testowe do przetestowania wydajności obu procesorów a bardziej szczegółowo wygląda to tak:

 

AC - miasto

DIRT - wyścig Citroen C2

Crysis 1 - ice

Crysis 2 - island

Warhead - baza

Warhead - plac

Fallout 3 - wasteland

GTA 4 - miasto

FEAR - entry

HL2 ET - outland

LP EC - cave

Stalker - army2

Stalker CS - baza

Unreal 3 - zmierzch

WiC - wbudowany test

 

================================================================================

 

 

ETAP 3

GRY

TESTY WŁAŚCIWE

 

Testowanie zaczniemy nietypowo bo od podkręconych do 3.3GHz* procesorów by w etapie 2 przedstawić wyniki na zegarze defaultowym.

UWAGA >>>

*

Dlaczego OC tylko przy 3.3GHz???

Ponieważ jest to już praktycznie górna, bezpieczna i stabilna granica OC dla E2160 a więc w związku z tym byłoby dość nierealnym zrobić porównanie np. przy 3.5 czy 3.6GHz gdzie takowy zegar może nie jest jakimś problemem dla E5200 ale dla E2160 mógłby już być bardzo problematyczny.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ZESTAW TESTOWY

 

Gigabyte GA-P35 DS3 [rev2.0]

33feyza.jpg

 

PDC E5200 2MB L2 2.50GHz @ 3.30GHz

fvk978.jpg

 

wypożyczony do testów PDC E2160 1MB L2 1.80GHz @ 3.30GHz

2dgq8v9.png

 

Pentagram HP-120 Karakorum + Xigmatek 120mm

347z3uv.jpg

 

użyta do testów EVGA GF 9800GTX 512MB G92 @ stock

353dsog.jpg

 

4x1GB DDR2 Patriot LLK 800MHz CL4

2dspf8l.jpg

 

Fortron ATX 500W Blue Storm II

2qm2net.jpg

 

Windows XP Professional 32bit

Forceware 182.06 32bit

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

E2160 i E5200 OC 3.30GHz

15mfsrk.jpg

fbvnlh.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

143137o.jpg

 

29wxlc.jpg

 

2m4y6hy.jpg

 

21lmvdf.jpg

 

2q2mlgo.jpg

 

ICE - test procesora

2vskiko.jpg

 

ISLAND - test grafiki

2ch6jhz.jpg

 

2uzz9mb.jpg

 

BAZA

29m0ev5.jpg

 

PLAC

2pu060p.jpg

 

xnzsjc.jpg

 

11in3hf.jpg

 

29fxnhh.jpg

 

iznqmo.jpg

 

2s9otnn.jpg

 

34o3ne1.jpg

 

91fjer.jpg

 

kbrqef.jpg

 

9tfwjq.jpg

 

2hwl6h5.jpg

 

2n5a90.jpg

 

21e9hxi.jpg

 

34qn4o8.jpg

 

s2tkyr.jpg

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Podsumowanie wyników w w dalszej części porównania.

============================================================================

 

Podziękowania za wypożyczenie do testów karty graficznej EVGA 9800GTX, procesora Intel Pentium Dual Core E2160 1.60GHz 1MB oraz zasilacza Fortron ATX 500W Blue Storm II dla sklepu "Myszka".

 

w010f8.png

2dgq8v9.png

20r1amu.jpg

2qm2net.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przybliżone miejsca testowe użyte do pomiarów [ tyczy się to nazw misji ]:

 

 

Assassins's Creed

MIASTO

2ebelp5.jpg

 

DIRT

Citroen C2 [ przejazd ]

vgpx50.jpg

 

Crysis

ICE [ misja zimowa ]

2qk1oxh.jpg

 

ISLAND [ teren otwarty - las ]

hrd4ht.jpg

 

Warhead

BAZA [ misja zimowa ]

Frozen Paradise

eodj7.jpg

 

Warhead

PLAC [ teren otwarty ]

Call me Ishmael

2s9zjeq.jpg

 

Fallout 3

WASTELAND [ teren otwarty - miasto ]

207ox6r.jpg

 

Far Cry 2

WIOSKA [ 1 wioska w 1 misji w grze ]

2a6la1z.jpg

 

F.E.A.R.

ENTRY [ tunele otoczone wodą ]

2mmtjcx.jpg

 

GTA 4

MIASTO

5u0cg4.jpg

 

HL2 ET

OUTLAND [ teren otwarty ]

29z5r9l.jpg

 

Lost Planet Extreme Condition

CAVE [ pomieszczenia zamknięte w grze ]

rv8uxe.jpg

 

Stalker

ARMY 2 [ teren otwarty ]

2jcj42u.jpg

 

Stalker Clear Sky

BAZA [ wioska na początku 1 misji w demie ]

2em06td.jpg

 

Unreal 3

ZMIERZCH [ akcja rozgrywana przy zachodzie słońca ]

9h6qud.jpg

 

World in Conflict

TEST [ wbudowany benchmark ]

zvtz5e.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość NightKing

Brawo, właśnie obaliłeś teorię niektórych 'znawców', o tym jaki mały wpływ ma kesz na wynik końcowy w FPS ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Brawo, właśnie obaliłeś teorię niektórych 'znawców', o tym jaki mały wpływ ma kesz na wynik końcowy w FPS ;)

 

Tylko różnica między 1 a 2 MB tak bardzo istotna nie jest, ciekawe jakie byłoby porównanie 1 MB vs 6 MB cache :) Oba procki są świetne ale oczywiście wygrywa e5200. Dlaczego ? Praktycznie 100% OC powyżej 3.5 Ghz ( a 4.0 Ghz jest raczej bez problemu osiągalne ).

 

@autor

Świetna recka, gratulacje :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że proce latały na takim samym fsb?

 

Brakuje trochę testów gtaIV, bo jak wiadomo ona lubi procki

 

Same porównania fajne, widać, że w niektórych grach 1mb daje ogromny wzrost(chociażby dirt) a w niektórych znikomy, ale przy dzisiejszych cenach e5200+nowej generacji e2xxx te procki jako nówki nie mają racji bytu ;E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rozumiem że proce latały na takim samym fsb?

 

Brakuje trochę testów gtaIV, bo jak wiadomo ona lubi procki

 

Same porównania fajne, widać, że w niektórych grach 1mb daje ogromny wzrost(chociażby dirt) a w niektórych znikomy, ale przy dzisiejszych cenach e5200+nowej generacji e2xxx te procki jako nówki nie mają racji bytu ;E

 

Brakujące testy moge uzupełnić, w tym i o GTA4. W swoim czasie tak zrobię.

 

Co do FSB to właśnie po to aby zapobiec 'manipulacjom" w końcowych wynikach wydajności ze strony różnego FSB na obu prockach zmniejszyłem u E5200 mnożnik do x8, a szynę FSB ustawiłem na 313, dało to zegar 2.50GHz.

Zatem procek chodził przy 8 x 313FSB => 2.50GHz [ V-core stock ].

To samo zrobiłem z E2160 który także chodził po OC na 2.50GHz przy ustawieniach 313FSB x 8.

Suma sumarum dało to ten zegar jak przy E5200 @ 2.50GHz.

 

eqpmq0.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O to mi chodziło, dobra robota

 

Jak będziesz wrzucał dodatkowe testy to rzuć ze 2 benchmarki procesora(chociażby superpi 1M i 16/32)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

E5200 @ 3.30GHz

E2160 @ 3.30GHz

 

2eelfkx.jpg

 

ou1s7n.jpg

 

21d06zd.jpg

 

2drgfgl.jpg

 

wjcjza.png

 

fw3dxi.jpg

 

==============================================================================

TESTY SYNTETYCZNE NA USTAWIENIACH FABRYCZNYCH DLA E5200 - 2.5GHz, I DLA PODKRĘCONEGO E2160 @ 2.50GHz

 

 

iyzwjo.jpg

 

zxs487.jpg

 

2z5szdv.jpg

 

33vlpqu.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No...6 klatek w GTA 4 i prawie 10 klatek w Falloucie 3 to już znacząca różnica.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ETAP 2

Wydajność obydwu procesorów przy zegarze defaultowym* w grach.

Kolejność wyników jak widać jest nietypowa ale jednak dość czytelna jako całość.

 

 

UWAGA >>>

*Zegar defaultowy tyczy się modelu E5200, natomiast E2160 został do częstotliwości 2.50GHz odpowiednio podkręcony.

 

================================================================================

================================================================================

 

Assassin's Creed

2myrjvo.jpg

 

DIRT

2wevslx.jpg

 

Crysis

ICE

5pej5l.jpg

 

Crysis

ISLAND

240y69x.jpg

 

Warhead

BAZA

13znw37.jpg

 

Warhead

PLAC

b4ck14.jpg

 

Fallout 3

vr6gkk.png

 

Far Cry 2

72ey42.png

 

F.E.A.R.

15fk4no.png

 

GTA 4

16bjasy.png

 

HL2 Episode Two

6yk2mq.png

 

Lost Planet Extreme Condition

2rnzuhk.png

 

Stalker

vykx9x.png

 

Stalker Clear Sky

24lvhpe.png

 

Unreal 3

291i3is.png

 

World in Conflict

j7g2zs.png

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

PODSUMOWANIE

 

Różnice w poziomie grywalności, próg płynności - 30kl/s >>>

 

Gra grywalna - 30kl/s i więcej. Gra niegrywalna - 29kl/s i mniej.

 

gry "grywalne" na E5200 2.50GHz

 

Assassin's Creed

Crysis [iSLAND]

DIRT

Fallout 3

FEAR

HL 2 ET

LP EC

Stalker SoCH

UT 3

WiC

 

gry "grywalne" na E2160 2.50GHz

 

Assassin's Creed

DIRT

Crysis [iSLAND]

FEAR

HL2 ET

LP EC

Stalker SoCh

WiC

 

gry niegrywalne na E5200

 

Crysis [iCE]

Crysis Warhead [bAZA i PLAC]

Far Cry 2

GTA 4

Stalker Clear Sky

 

gry niegrywlane na E2160 2.50GHz

 

Crysis [iCE]

Crysis Warhead [bAZA i PLAC]

Fallout 3

Far Cry 2

GTA 4

Stalker Clear Sky

Unreal 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ETAP 3

Zestawienie zbiorcze wyników przy częstotliwości 2.5 i 3.3GHz

 

=============================================================================

Ustawienia testowe zostały wypisane przy każdej grze z osobna dla większej jasności ocenienia wyników.

Pomiar wydajności został przeprowadzony przezemnie w każdej grze z osobna 4 razy pod rząd w celu potwierdzenia powtarzalności wyniku końcowego średniego fps.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, very high AA/AF off

2a91smd.jpg

2n8n97n.png

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, very high, AA x4, AF off

43123d340676e1b1m.jpg2bdd0ec409fbdd49m.jpg

2m4y6hy.jpg

25gc56e.png

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, high, AA/AF off

2q2mlgo.jpg

ICE

2wmgig7.png

 

ISLAND

2mhyemf.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1024/768, high AA/AF off

2uzz9mb.jpg

BAZA

sv3q84.png

PLAC

99ia1v.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024 very high, AA/AF off

wjcjza.jpg

2ho9px0.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, high, AA/AF off

xnzsjc.jpg

eqbiah.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, very high, AA/AF off

29fxnhh.jpg

w1u4cy.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, high, AA/AF off

2eelfkx.jpg

2zivjhf.png

 

Pomiary w GTA4 zostały wykonane przy ustawieniach maksymalnych dla karty graficznej z 512 MB [ w tym przypadku dla GF 9800GTX ]. Ruch uliczny ustawiłem na maksimum.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, very high, AA x4, AF off

nvz0qe.jpg

32b2b23484920fb6m.jpge17af803e8dde4ebm.jpg

qnk2on.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, very high, AA/AF off

91fjer.jpg

16h2ouu.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, high, AA/AF off

a31fsm.jpg

7076c71155cbadd9m.jpg9bd750b3af789c28m.jpg7ff3018332a789cam.jpgac0457d87ec130c4m.jpg

2cp7sx5.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, very high, AA/AF off

2n5a90.jpg

yclci.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, very high, AA/AF off

21d06zd.jpg

59zmgj.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1280/1024, very high, AA/AF off

efcbe0bb3f675e89m.jpg

34qn4o8.jpg

zu591h.png

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

PODSUMOWANIE

 

Gry "niegrywalne" na E5200 i E2160 # 3.3GHz

 

PDC E5200

 

- GTA 4

 

PDC E2160

 

- Crysis [iCE]

- Crysis Warhead [bAZA]

- Far Cry 2

[ tu kwestia jest bardzo sporna i tak naprawdę dość ciężka do poprawnego zinterpretowania płynności grania - wynik uzyskany w grze to 29.7kl/s - ja uznałem ten wynik za poziom niegrywalny ]

- GTA 4

 

*

Za grę o płynnym poziomie grywalności uznałem Stalkera Clear Sky mimo wyniku 30.2kl/s ale jednak mimo wszystko wyniku powyżej 30kl/s.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetna recka, takiego czegoś w necie brakowało od premiery E5200.

 

Dasz rade zrobic testy przy max o/c każdego z proca ? Byłbym ciekawy o ile taki E2160@3.2GHz odstaje od E5200@3.8GHz-4GHz. Większość ludzi kręci te proce do oporu, a już E5200 na pewno z racji wysokiego mnożnika.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Świetna recka, takiego czegoś w necie brakowało od premiery E5200.

 

Dasz rade zrobic testy przy max o/c każdego z proca ? Byłbym ciekawy o ile taki E2160@3.2GHz odstaje od E5200@3.8GHz-4GHz. Większość ludzi kręci te proce do oporu, a już E5200 na pewno z racji wysokiego mnożnika.

 

Powinnem dać radę z tym, i postaram się jak najszybciej bo pozatym niewiele mi pozostało czasu do zwrócenia karty i procesora do sklepu - poniekąd głownego udziałowca tego testu.

 

Wyniki testów może jeszcze dziś w nocy [ lub wcześniej ] a jak nie to jutro zamieszczę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ETAP 4

Wyniki w grach na podkręconym do niemalże maximum swoich możliwości E2160 i dość średnio wykręconym E5200.

 

 

E2160 został podkręcony do 3.4GHz, natomiast E5200 pracował z zegarem 3.8GHz.

Dla E5200 są to typowe, średnie wartości OC a więc i skala porównawcza dla ogólu E5200 będzie tu bardzo szeroka. Natomiast E2160 pracował z bardzo wysokim OC niemalże w 95% maksymalnym dla tego czipa więc jest to niewątpliwie już powoli kres możliwości OC dla tego procka.

 

515z7d.jpg

15mikid.jpg

 

==============================================================================

 

1z6avtf.png

24dnbqf.jpg

v8d26s.jpg

23j1roo.jpg

2zsb8kn.jpg

2d8qsyu.jpg

mrbim8.jpg

2e66cjk.jpg

2unzho0.jpg

14m89rn.jpg

2zh4c2s.jpg

t5spdv.jpg

2mg4ivt.jpg

96mgef.jpg

nlscnk.jpg

r9fps9.jpg

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TESTY SYNTETYCZNE W APLIKACJACH UŻYTKOWYCH

 

cx1y.jpg

33vnrjd.jpg

2ywtldd.jpg

 

===========================================================================

PODSUMOWANIE

 

Po serii długich dość testów i zamieszczenia ostatecznych wników przyszedł czas na małe podsumowanie.

Wyniki na ustawieniach defaultowych dla E5200 jakie są to każdy widzi - w jednych grach różnica dla E5200 jest istotnie dość mała a w niektórych już spora, jak nie wyraźnie duża jak np. w Falloucie 3, HL2 ET, Stalkerze SoCh, bądź Dircie.

 

Natomiast w innych grach róznica w wydajności obu procesorów jest na tyle niewielka że momentami wręcz odnoszę wrażenie że niezauważalna i to czy byśmy posiadali w swoim komputerze E5200 czy E2160 # 2.50GHz to cieżko byłoby to stwierdzić na pierwszy rzut oka.

Gry te to Assassin's Creed, Far Cry 2, FEAR, GTA 4, LP EC, , Stalker Clear Sky, Unreal 3, WiC, i wybrane misje w Crysis/Crysis Warhead obciążające w większym stopniu procesor niż kartę graficzną.

 

Inna sytuacja na obu prockach zaczyna się robić gdy podkręcimy oba procesory do częstotliwości 3.3GHz.

Dotkliwie widać to m.in. w Dircie gdzie różnica siega aż 14kl/s na korzyść E5200, Fallout 3 - 9kl/s, gdzie w przypadku E2160 3.3GHz gry nie można uznać za płynną [27.3kl/s] a na E5200 # 3.3GHz płynnośc jest 100% [36.3kl/s].

Innym rzykładem sporej różnicy wydajnościowej jest FEAR "entry" - choć na obu naszych prockach pogramy płynnie ale jednak 10kl/s przy tym samym zegarze robi już różnicę [51 vs 61kl/s].

Fenomenem jest natomiast World in Conflict gdzie nie widac wogóle różnicy grając czy to na E2160 czy to na E5200 [50.7 vs 51kl/s].

Na koniec wspmnę też tu o jednej dośc istotnej dla graczy grze na której tak i na E5200 jak i E2160 i tak nie pogramy sobie za płynnie. Ta gra to GTA 4 gdzie mając ustawione 3.3GHz na oby prockach nie przekraczamy granicy 25kl/s [15.4 na E2160 i 21kl/s w E5200]. To fatalny przykład gry która wymaga potężnej mocy obliczeniowej procesora.

 

Gdzie ta różnica???

Róznicy na maksymalnych zegarach obu procesorach rozpisawać nie będę za bardzo bo są one na tyle duże i widoczne na korzyść E5200 że jest to fakt stwierdzony. Swietnym przykładem jest tu;

 

Colin DIRT

Fallout 3

LP EC

Stalker Clear Sky

WiC

 

gdzie różnice sięgają 15-20kl/s a nawet aż 28kl/s w przypadku HL2 ET na korzyść E5200 # 3.8GHz.

Widać tu dobitnie że gry te potrzebują w większym stopniu mocy procesora aniżeli mocy samej karty graficznej.

 

Zatem w czym tkwi zwiększony poziom wydajności podkręconego ponad normę procesora E5200 względem E2160??

Napewno dużą role odegrała tu jednak zwiększona ilość cache L2 podnesiona do 2MB - niby to pojemnośc i tak mała ale jednak w naszym przypadku dała widoczną poprawę wydajności.

Kolejnym czynnikiem na plus dla E5200 jest poprawiona wydajność zegar w zegar architektury Core 45nm względem pierwszej generacji Core 65nm. Wprowadzono również kilka ulepszeń samej architektury jak "Fast Radix-16 Divider" oraz "Super Shuffle Engine". Jednak ich wpływ na wydajność będzie w większości typowych zadań marginalny z powodu wyjątkowości ulepszeń.

Procesory Core 45nm wydzielają także mniejsze ilości ciepła co czyni je bardziej podatnym na OC niż w przypadku Core 65nm gdzie widać to na przykładzie maksymalnej czestotliwości użytej do testów w grach na obu prockach [3.8GHz w E5200 vs 3.4GHz w E2160].

 

Zatem czy warto wymienić "starego" Pentiuma Dual Core E2xx0 na "nowego" E5200?

 

Zależnie od częstotliwości z jaką pracuje nasz dotychczas posiadany procesor, należy oceniać sens wymiany na model nowszy. Niemniej w przypadku gdy nasze CPU jest taktowane zegarem w okolicach 3.2-3.4GHz to wymiana na nowego E5200 i osiągnięcie na nim częstotliwości rzędu 3.8-4.0GHz pozwoli na zwiększenie wydajności średnio o około 20-30%, a w porywach nawet i o 40%.

Moim skromnym zdaniem warto wymienić jeśli korzystnie sprzeda się procesor z rodziny E2xxx.

Szczególnie także warto gdy weźmiemy pod uwagę niższe zapotrzebowanie na energię.

 

Rok temu królem w tej kategorii i w tym przedziale cenowym była rodzina E2xxx, jednak dziś koronę tę przejęła rodzina E5x00.

Jest to niekwestionowany lider w kategorii cena/wydajność a po bardzo wysokim OC świetnie nadający się do kart pokroju GTX260/275, HD4890.

Dlatego nie bardzo widzę sensu zakupu nowego procesora z rodziny E2xxx - sens [ ale też mimo wszystko mały jednak ] tego zakupu E2xxx występuje ewentualnie tylko w przypadku zakupu modeli uzywanych E2xx na aukcjach typu Allegro ale tylko w cenie max do 140-150zł.

Powyżej tej ceny ja osobiście już nie widze zbytnio żadnego w tym sensu, tymbardziej iż takiego używanego E5200 można wyrwać nawet i za 200zł a średnie ceny modeli używanych oscylują wokól 220-240zł

 

mwflnb.jpg

 

Zatem nic jak tylko polecić.

Adonim

 

==============================================================================

 

mała fotogaleria na koniec:

 

 

E2160 by "Myszka"

2ugctnt.jpg

2yz0xw6.jpg

2dgq8v9.png

 

 

E5200

anoizk.jpg

2h4gf2r.jpg

 

 

EVGA9800GTX

4smyl0.jpg

25ulli8.jpg

2945po4.jpg

111jdx1.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

świetna recka gratuluję :)

 

sam 3 dni temu miałem e2160 a teraz e5200 i różnicę widzę znaczną na korzyść tego drugiego

 

dziwi mnie natomiast jedno jeśli chodzi o gta 4, może nie doczytałem (jak tak to sorki) czym mierzyłeś fps, na jakich detalach i w jakiej rozdzielczości. Ja mojego e2160 miałem skręconego na 3.4ghz i w gta (1368x768, medium, high, suwaki na 20,20,20,0) według wbudowanego bencha miałem 43 fps. W grze nigdy nie spadały poniżej 22 klatek, zazwyczaj było 25-40.

Na e5200 4ghz (1368x768, high, highest, suwaki na 30,30,40,0) bench - 50 fps, w grze nigdy poniżej 25, zazwyczaj 30-50

 

także dziwią mnie trochę Twoje słabe wyniki w tej grze (no chyba, że rozdzielczość była naprawdę duża jak i detale)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za uwagę. Odpowiednie wpisy wstawiłem w wynikach łączonych przy ustawieniu 2.5 i 3.3GHz.

 

Wszystko mierzone FRAPSEM.

 

Napiszę tylko jedno - aby test był jak najbardziej wiarygodny to wszystkie detale graficzne w grach były ustawione na poziom bądź Very High, bądż ewentualnie na High w niekórych wypadkach z włączonym AA.

Wdłg. mnie nie było sensu testować gier na niższych detalach bo nie pokazałoby to rzetelnej i właściwej wydajności obu procesorów tylko bardziej by zacierało sie w wyniku mocy testowej karty graficznej ktora mogła by nieco "zmanipulować" te wyniki mocy CPU.

 

Dlatego u mnie są tak niskie wyniki w GTA 4 ponieważ pokazują one moc obliczeniową CPU a nie karty graficznej.

 

"Trochę" roboty z tym było ale myślę ze na koniec wyszło tak jak wyjść powinno.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
świetna recka gratuluję :)

 

sam 3 dni temu miałem e2160 a teraz e5200 i różnicę widzę znaczną na korzyść tego drugiego

 

dziwi mnie natomiast jedno jeśli chodzi o gta 4, może nie doczytałem (jak tak to sorki) czym mierzyłeś fps, na jakich detalach i w jakiej rozdzielczości. Ja mojego e2160 miałem skręconego na 3.4ghz i w gta (1368x768, medium, high, suwaki na 20,20,20,0) według wbudowanego bencha miałem 43 fps. W grze nigdy nie spadały poniżej 22 klatek, zazwyczaj było 25-40.

Na e5200 4ghz (1368x768, high, highest, suwaki na 30,30,40,0) bench - 50 fps, w grze nigdy poniżej 25, zazwyczaj 30-50

 

także dziwią mnie trochę Twoje słabe wyniki w tej grze (no chyba, że rozdzielczość była naprawdę duża jak i detale)

 

Odpowiedni wpis dałem przy wynikach ale napiszę tu ponownie dla jasności.

Pomiary w GTA4 zostały wykonane przy ustawieniach maksymalnych dla karty graficznej z 512 MB [ w tym przypadku dla GF 9800GTX ]. Ruch uliczny ustawiłem na maksimum.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dlatego u mnie są tak niskie wyniki w GTA 4 ponieważ pokazują sie one moc obliczeniową CPU a nie karty graficznej.

 

"Trochę" roboty z tym było ale myślę ze na koniec wyszło tak jak wyjść powinno.

 

zgadzam się z tym, teraz rozumiem dlaczego takie wyniki skoro ruch uliczny na maksa i reszta też

 

powiedz jeszcze jaka rozdziałka i będę w pełni usatysfakcjonowany ;)

 

wyszo jak powinno i jeszcze raz respekt za poświęcenie tyle czasu :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Super recenzja

Bardzo czytelne i na różny ustawieniach zegarach.

 

PS: Chciałbym jeszcze zobaczyć tam E8200/8400 i zobaczyć jak duża będzie różnica.Bo w cenie jest bardzo duża.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Głównym celem testu było porównanie wydajności zegar w zegar i po OC modeli E2160 i E5200.

Testy robione w 1280/1024 a w jednym przypadku tylko w 1024/768.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Świetna recka, porządnie zrobione testy (bez wpadek typu inne fsb), no gratki gratki :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A orientujesz się ile taki E8200/8400 miałby więcej klatek w Crysis w stosunku do E5200 (bez i po OC)

Jestem ciekawy czy ta różnica jest warta swojej ceny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na oko milionpińcetdwadziewieńcet. google.pl :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Testy robione w 1280/1024.

 

ok, dzięki za odpowiedź. Teraz mam już pełen obraz sytuacji :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem już odpowiedź.

 

"Colin Dirt 1280x1024 aa-4x

E5200 50.3

E5200@3800 55.1

E8400 52.1

E8400@4Ghz 74.1

 

Crysis

E5200 50.3

E5200@3800 67.2

E8400 68.3

E8400@4Ghz 80"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...