Skocz do zawartości
Bono[UG]

Rower jest wielce OK

Rekomendowane odpowiedzi

Z okazji zamieszkiwania na płaszczyźnie założyłem do mtb 3x10 42/34/24 i 11-32 gdzie jest 11-12-14-16. Mogę na płaskim jechać 90rpm tak pod 40 jak dymam ale na dłuższą metę pozycja na rowerze hamuje wiatrem. Trochę pomagają rogi bo mogę się na nich położyć ale średnio to wygodne. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, jagular napisał:

Tak, duże przeskoki. Oczywiście, ciężko żeby ich nie było kiedy największe tylne zębatki to chyba 50T? 

Są i 52.

W mojej jest 50-42-36-32, co daje 16%, 16,5%, 12,5%.
Nie jest to jakoś zasadniczo więcej niż szosowe 14-12% między najwolniejszymi biegami.
No i przede wszystkim rozmiary zębatek nie mają tutaj zasadniczego wpływu. To że siedzi 50 niczego nie determinuje, dopiero różnica z następną. Gdybym miał 50-44-40-36, to nadal są duże zębatki, ale różnice % już inne (13,6%, 10%, 11%).
Różnica 1 zęba między 21 a 20 to, 5% ale między 12 i 11 to już 9%.

Jeżeli robisz podjazd z prędkością 4-6km/h, to 16% różnicy da ci prędkość 4,6-6,9km/h. Czuć różnicę ale to nie jest tak duży przeskok jak między 13 i 11 (18%, powiedzmy 40km/h da 47km/h), gdzie to czuć wyraźnie.

Generalnie mam wrażenie, że nawet duże zmiany % na wolniejszych biegach są mniej odczuwalne niż na najszybszych. Np. w mieszczuchu mam przekładnie planetarną i między 1 i 2 oraz 5 i 6 jest 22,3% różnicy, na tych wolnych praktycznie się tego nie czuje, na szybszych bywa uciążliwe jak prędkość wypada pomiędzy.

 

Patrząc od zupełnie innej strony, czyli kultury zmiany przełożeń, to nie mam żadnych zastrzeżeń. Bywa że na tych najszybszych biegach łańcuch mniej płynnie przeskakuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hmm, patrząc na klasyczną szosową 11s 11-28, mamy ząbków: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28.
Na 1-ząbkowe zmiany nawet nie patrzę, bo nic kompletnie z tym nie zrobimy. Hipotetycznie trzeba by było przejść na gigantyczne tarcze z przodu, żeby (utrzymując proporcje biegów) zwiększyć zębatki z tyłu do wielkości pozwalającej na drobniejsze zestopniowanie twardych biegów. To się nie wydarzy.
Z mojego punktu widzenia, na szosie, jeżeli jest problem (nie mówię teraz o problemie "mam za słabe nogi" :) ), to jest on widoczny w środkowym zakresie: najtwardsze biegi są ok. Najbardziej miękkie to "escape gears". Środek to zakres, w którym najczęściej przebywamy, przyspieszamy.

Wyliczenia: w w/w kasecie przeskoki procentowe na największych zębatkach kasety to:
Z 21 na 23, 2 ząbki różnicy, skok o 9.5%
Z 23 na 25, 2 ząbki różnicy, skok o 8.7%
Z 25 na 28, 3 ząbki różnicy, skok o 12%

Twoje wyliczenia...na pewno są dobre? 
Przejście z 42T na 50T to przeskok o 8T. 8/42=19%
Przejście z 36T na 42T to przeskok o 6T. 6/36=16.6%
Dużo, przynajmniej numerycznie.

A mułowatość przy najtwardszych biegach być może można wytłumaczyć niższym naciągiem łańcucha. W końcu przerzutka musi obsłużyć wielgachny zakres...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trochę nierówne porównanie bo 12rz z 11rz ale nie znalazłem na liście 12 11-28 ;)
https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=36&RZ=11,12,13,14,15,17,19,21,23,25,28&UF=2215&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=cogs&GR2=DERS&KB2=36&RZ2=11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42,50&UF2=2215

I jeżeli chodzi o środek, to wychodzą bardzo podobne przeskoki. 5-6 identyczne, 6-7 o jeden pp w szosie mniej.

Nie o mułowatość zmiany przełożeń mi chodziło, po protu mniej płynnie wchodzą, bardziej szarpie niż na najlżejszych.
Naprężenie przerzutki tutaj nie za bardzo ma na co wpłynąć. Po prostu na małych zębatkach jest większy kąt zgięcia łańcucha, krótsza droga i łańcuch spada gwałtownie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam u siebie 3x10 na MTBku i powiem szczerze, że chętnie bym założył 1x10, bo z przodu najmniejsza i największa tarcza się marnują... "Najcięższe" przełożenie ma za duże opory (nawet z górki wolę jechać na 2x10), "najlżejsze" ledwo łapie kontakt z bazą i nawet pod ogromne stromizny wybieram 2x1). Czyli zbędne gramy obciążenia :)

Ale jestem za leniwy, by wymieniać korbę...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

12s 11-28 właśnie wchodzi na rynek u Shimano - to będzie zawodowa kaseta Dura Ace. Do połączenia z koronkami 55-40T z przodu ?
Normalni ludzie będą używać 11-30, 11-32 z mniejszą ilością ząbków z przodu :)
12s u SRAMa zaczyna się od 10T. Campa musi być zawsze inna, ma 11-29T.

Wymiana czegokolwiek w rowerze teraz może być bolesne finansowo...

Edytowane przez jagular

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trzeba napisać do UE, żeby znormalizowali te wszystkie systemy przerzutek. Nic ze sobą nie jest kompatybilne, nawet u jednego producenta :troll:

@Kaiketsu

Pytanie co konkretnie masz z przodu i tyłu i nie liczbę zębatek, a po ile mają (kaseta wystarczą skrajne) zębów.
Jeżeli na najszybszych nie masz pary, a stromizny robisz ze środkowej, to to nie są stromizny ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Każdy próbuje być najlepciejszy i mieć własną koncepcję ideału :P

Może ma nogę Sagana? :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
15 godzin temu, Bono[UG] napisał:

Pytanie co konkretnie masz z przodu i tyłu i nie liczbę zębatek, a po ile mają (kaseta wystarczą skrajne) zębów.

Sram x7 albo x9, nie pamiętam który był wtedy dawany do rockridera :) Kaseta też sram ale za cholery nie wiem jaka.Facet na allegro sprzedaje taki rower jaki mam ja i w opisie jest kaseta pg970 11-34T, ale to chyba 9 tarcz, ja mam 10 na pewno.

Edytowane przez Kaiketsu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na zębatkach kasety będzie napisane ile toto ma zębów. "Nakrętka" do kasety też często jest opisana.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 12.08.2021 o 12:06, ernorator napisał:

Rozmiar będę dobierał na pewno, zrobię sobie fitting żeby nie zrypać, mam niby dostać zarys geometrii dla mnie a jak już coś znajdę to mogę podać model i rozmiar i o ile producent udostępnia wymiary ramy to mi powiedzą czy ok czy bardziej etam. Potem mam wrócić z rowerem żeby go ustawić. 

 

Jako wymianę miałem na myśli napęd, niby ramę na granicy można uratować siedzeniem i kierownicą ale nie zamierzam zgadywać. 

 

Chyba wszystkie, które oglądałem są na sztywnej osi. 

No zaczęło się jak mówiłem a skończyło jak zawsze, budżet przekroczono, rower kupiony. Po drodze były chyba wszystkie wymiary i marki ale jeden mi się szczególnie spodobał. Używka i po lekkiej renegocjacji ceny padło na scott'a addict 10 disc. Trochę mnie zaskoczyło, że 56 był dla mnie najlepszy bo na 58 miałem jajka na ramie i za daleko do kierownicy. Zdecydowanie na szosie bolą inne mięśnie ale na szczęście nie pleców i karku :D Teraz druga część fittingu i jestem gotowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na duży plus normalny napęd 2x, chyba że przeglądałem nieaktualną specyfikację.

Zastanawia mnie rura sterowa, 1 1/8" na 1 1/4".
Nie mogli dać normalnie 1,5" tylko kombinują z kolejnym standardem...

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Napęd 2x11 ulterga łącznie z hamulcami. Chyba wszystkie jakie oglądałem miały widelec 1 1/8 na 1 1/4 a rowery były katalogowo generalnie 2018-2022, Trek, Spec, Giant, BMC, Rose, Ridley.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie w szosach i gravelach wymyślili sobie tą 1/4. Nie wiem czy to ma jakikolwiek sens i jest jakoś mocno odczuwalne, to raptem 3mm średnicy więcej.
W góralach jest 9mm i też nie wiem czy to się czuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

o 19:15 już jest ciemno :( , już mnie poinstruowano, że bidon czerwony NIE i bidon 850ml też NIE, i 2 różne też NIE ? 

C5jQv0E.jpg

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko pogratulować zakupu. :) Kolor jak należy, nie dlatego że też mam czarny. :E Widzę tutaj potencjał na obniżenie mostka, ale coś tam mówiłeś o bike fittingu, więc się na spokojnie ustawisz. Jak już zbierasz instrukcje - musisz kupić Garmina za minimum 1.5 klocka, pomiar mocy, pomiar tętna, czujnik prędkości, idzie zima więc trenażer. Nie byle jaki rolkowy (szanujmy się) tylko coś direct drive. Ubiór temat rzeka, im drożej tym lepiej, strój ma się praktycznie pokrywać z wysokością skóry. Potrzebujesz na start 5 kompletów na różne warunki pogodowe. Kask proponuję od razu aero, bo później będziesz żałować. Butów poniżej 1k nawet nie szukaj, jeśli nie chcesz mieć strat na przesyle mocy. Jak masz nakrętki na wentyle to zdejmij, nie rób siary w środowisku. Golisz nogi? Nie? To zaczniesz. Nie daj sobie wmówić, że na razie na spokojnie, powoli się do wszystkiego dojdzie. Szosa zobowiązuje, Twoje wydatki się dopiero zaczęły.

  • Haha 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Vulc napisał:

Twoje wydatki się dopiero zaczęły.

I nigdy się nie kończą. :E 

11 godzin temu, ernorator napisał:

 

o 19:15 już jest ciemno :( , już mnie poinstruowano, że bidon czerwony NIE i bidon 850ml też NIE, i 2 różne też NIE ? 

 

Wbij sobie na blaszkę i codziennie powtarzaj przed snem: https://www.velominati.com :E 

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, to też słyszałem. Licznik i kadencja jest ale nie garmina (meilan 4), chociaż na amazon primedays był 530 za 550pln (ale wtedy nie wiedziałem co to). Jedyny powód dla jakiego zmienił bym ten licznik to nieszczęśliwe, wielkie czujniki, które jeszcze czasem nie mogą się zdecydować czy parować się z licznikiem czy zegarkiem czy telefonem. Muszę stanąć i ręcznie pogonić. 

Ubranie to temat beka...yy rzeka. Ale faktycznie dobre gacie to złoto a czy czyjś tyłek pokocha decathlony za 40pln czy inne za 1,5k to już sprawa indywidualna, mój pokochał mortonbike ~250pln, mogę jechać 3h i tyłek nie krzyczy. Jestem też mile zaskoczony swoim pierwszym zakupem ubraniowym bo po pierwszym bolesnym przekonaniu się, że potrzebuje jednak pampersa kupiłem bokserki schoffel 4h i też są bardzo wygodna. Nie ma dla mnie żadnej różnicy między potówkami, koszulki faktycznie lepsze jakościowo lepiej robią wszystko, odprowadzają wilgoć, odparowują ją z powierzchni, nie umierają po 10 praniach. Bluzy podobnie ale tu różnica już jest znacznie mniejsza, sam mam decathlonowe i jest mi z tym dobrze. Jakąś kamizelkę full jarzeń muszę jeszcze na te kilka tygodni co mi zostało do zimy zakupić, pewnie też w decathlonie.

Buty spd to ja kupiłem jedyne jakie były w okolicy w moim rozmiarze a mieszkam pod wawą, spd mtb i na szosie działają jak trzeba. Może zmienię jak pomiar mocy będzie w pedałach ale nie mam obecnie potrzeby. 

Pomiar mocy to kupię jak będę miał moc a na poważnie to jak będzie mi potrzebny, na razie tętno wyznacza moje interwały. Trochę się przestraszyłem na początku ale wychodzi, że w wieku 40+ mam tętno graniczne w okolicy 200 i lekarz nie widzi w tym nic złego. 

Kask mtb ale za to dobry (mib cube) i nie zmienię, okulary by się przydały ale mam wadę wzroku i muszę ogarnąć takie z wkładką optyczną bo do jeżdżenia są mi potrzebne. 

Zostało jeszcze siodełko, które będą mi dobierać na fittingu chociaż to co jest fabrycznie w scottach odpowiada mojemu tyłkowi bo nie czuje, że tam jest. 

 

Do kupienia roweru skłoniło mnie moje gadżeciarstwo. W MTB zmieniłem cały napęd i wychodzi, że mogłem sobie kupić najprostszego krossa i zrobić to samo, zapłaciłem za mtb 2700 a mogłem 1800. To samo było by z szosą, kupił bym treka domane al 2 i już myślał jak tam wrzucić 105 z hydrauliką a to nie deore 6100 i slx, tu klamkomanetki kosztują 1,5k (no 1k używki) zakładając, że znajdziesz do kupienia. Korba 600+ a nie 250 itd. Kolejna sprawa koła, w treku są takie 2,4kg fabrycznie więc coś lepszego to następne 1,2-1,5k (za takie podstawowe). W addikcie jest i grupa dobra i koła fabryczne dobre. Jedyne czego żałuję to mogłem kupić BMC Roadmachine 02 w pięknym jarzeniowo pomarańczowym malowaniu ale się za długo zastanawiałem i poszła chociaż była zdecydowanie mniej endurance niż addict i może być, że zrobił bym sobie krzywdę w kręgosłup. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Jaycob napisał:

Wbij sobie na blaszkę i codziennie powtarzaj przed snem: https://www.velominati.com :E 

Hahaha, wrzucił bym sobie na naklejkę na rower gdyby to nie było zabronione :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, ernorator napisał:

okulary by się przydały ale mam wadę wzroku i muszę ogarnąć takie z wkładką optyczną bo do jeżdżenia są mi potrzebne

Jak trafisz na dobrego optyka i oprawki sportowe w ofercie, to można zrobić bez tej wkładki.
Wada to idziesz w fotochromy lub rezygnujesz z ciemnych/jasnych szkieł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jakie będę miał okulary to mnie Pani ze sklepu uświadomiła

Dzień dobry, ile szkła do takich wkładek

130pln

A gdybym chciał korekcyjne fotochromy zamiast tych zewnętrznych

1800pln

Uuuu a nie fotochromy

1500pln

Dziękuję

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To ci nieźle zaśpiewali, a fotochromy wyjątkowo tanio.
Ostatnie robiłem za około 1200, a pewnie można by jeszcze zejść z ceny jakbym nie brał jakichś super powłok.

Zwykłe korekcyjne szkła to od około 150zł za sztukę, fotochromy od okolic 350zł.

Kwestia jeszcze jaka wada, progresy/dwuogniskowe itp. No i jakich producentów szkieł mają w ofercie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu chodziło o to, że w sportowych okularach jest zagięta soczewka. 

 

shimano-twinspark-2-155829-f-sk6-w780-h5

 

 a te z wkładką działają na takiej zasadzie

 

okulary-rowerowe-mega-produkt-dolnoslask

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiem jak wyglądają i sam się nad takimi zastanawiałem ale miałem wątpliwości czy takie wkładki nie będą za bardzo ograniczać widoczności oraz czy parowanie szkieł nie będzie bardziej uciążliwe.

Przy korekcyjnych ciężko o aż tak duże gięcie ale generalnie są szkła sportowe i da się kombinować.
No ale wiadomo, że wyjdzie drożej niż wkładki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rower elegancki, i jeżeli w dobrej cenie, to bajunia okazja.
Nie ma w nim raczej żadnych kiksów, a upgrade raczej jedynie w przypadku wyciskania ostatnich soków prędkości. Scott nawet nie pożałował na oponach (chociaż 30mm to rzeczywiście endurance). Koła, jeżeli w wydaniu stockowym, nie są jakieś super, ale to norma, że w rowerze poniżej totalnego topu nie ma najlepszych kółek i nie ma tu nic niezwykłego również.

Licznik: przepłacony znacznie Garmin/Wahoo będzie mniej kłopotliwy z sensorami i ogólnie obsługą.
Decathlon: osobiście (!!!) ich nawet najwyższe modele odbierałem jako ciężkie, proste ciuchy zapewne ważące kilogramy po przepoceniu. Wydaje mi się (!!!), że nawet nie jakieś mainstream ą ę firmy nie będace awangardą cenową, umjejo w ciuchy rowerowe lepiej.
Tętno: Hrmax ~200 po 40tce jedna sprawa, druga to jak szybko wskakujesz w wysokie obroty serducha, nie? 

W każdym razie, gratulacje, witamy w forumowym gronie użytkowników najlepszego typu rowerów! :P

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...