Skocz do zawartości
Gość mbuchcik

Lista polecanych wentylatorów

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, Kaczorex26 napisał:

No pewka.

Dlatego front warto mieć założony głównie przy przeglądaniu neta i lekkim obciążeniu ;)

U mnie co prawda nie izolacja akustyczna sama w sobie, choć w pewnym zakresie też, co estetyczna (starszego typu mesh, czyli mimo wszystko otwory w budzie bardziej niż kratka) i kurzowa (starsze filtry). (Enthoo Pro i dołożona ode mnie samochodowa izolacja na skrzydle bocznym nad płytą). Celowałem zasadniczo w takie coś, żeby ustalić na stałe puścić niesłyszalne obroty i już tego nie ruszać, ewentualnie dać więcej wiania w przypadku przegrzewu CPU. Oczywiście jedno z drugim trudno pogodzić na typowym sofcie, bo mu nie wydasz polecenia „wyłącz się w ogóle w idle'u, pod obciążeniem siedź cicho do 75 stopni, a wtedy zrób wicher, tylko rozpędzenie się rozłóż sobie w czasie na 30 sekund, a nie rób mi z chaty lotniska”. Stąd myślę, że dobrym rozwiązaniem jest „przepłacenie” za jakiś byczy cooler powietrzny, który dany procesor w granicach Office'a i lekkiego grania zasadniczo ogarnia na pasywie, a nie ma pompy, w ostrym graniu z kolei nawet bez silnego przewiewu w budzie poradzi sobie w granicach 800–1000 rpm, które na CPU wewnątrz budy trudniej usłyszeć niż podobne obroty na filtrze na froncie. W granicach rozsądku zamiast przepłacania na Allegro bywają D14 za nawet 150 zł, Dark Rock Pro 3 za 120 zł i podobne okazje czy tam jakiś goły radiator pod dwa Arctiki, ewentualnie po prostu nowa Fuma 2.

Edytowane przez lukaszgos

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, maras2574 napisał:

Jak pisałem wyżej,ściągam ten panel tylko w przypadku gier,a wentylami steruję manualnie przez program  Fan Xpert 4 od Asusa. Ustawiam je sobie na 60% (1000rpm) i jest git 😉

Też od zawsze preferuję manualne sterowanie wentylatorami w obudowie, na cpu i na gpu ;) niczego na auto nie zostawiam od lat, chociaż w przypadku gdy speedfan przestal dzialać to na cpu fan miałem ustawioną krzywą w biosie przez rok czasu, ale jednak nie moglem z tym wytrzymać i ostatnio zainstalowałem argus monitor i jest cacy szczególnie przy ryzenie gdzie są skoki temp a co za tym idzie wentyli na aio.... i żadna histereza tego nie ogarnia w 100%

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Accelero 3 ma w instrukcji coś takiego. U mnie jednak na trzeciej kolumnie taśmy były nałożone tak samo, poza tym w ogóle ta trzecia niczym się nie różniła od tych dwóch pierwszych. W tej chwili mam radiatorki ponaklejane, ale karty jeszcze nie wkładałem. Właściwie nakleiłem radiatory na praktycznie wszystko, co wystawało. Czy rzeczywiście jest jakieś ryzyko zwarcia wynikającego z naklejenia radiatora na coś, co nie trzeba?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dwa do wyboru, który będzie miał lepszą wydajność z r5 5600 lub r7 3800x?

SilentiumPC Navis RGB 240

SilentiumPC Fortis 3 HE1425 v2

ew. jakis inny do 300zł

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tych dwóch Navis jest zdecydowanie wydajniejszy.

Ewentualnie Scythe Fuma 2 lub trochę ponad budżet Arctic Liquid Freezer II 240.

Prawda jest jednak taka, że ani R5 3600 ani R7 3800X nie są jakimiś potworkami i nie potrzeba do ich schłodzenia jakiegoś super wydajnego chłodzenia. 

  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

IMHO poczekaj na promocję i kup Liquid Freezera II 280. (W tej chwili poniżej 399 zł nie widzę).

Fuma 2 — recka z 3700x.

Na Allegro używane NH-D15 chodzą czasem poniżej 300 zł i D14 (podobna wydajność, ale trochę głośniej jest) czasem poniżej 200 zł. Phanteks TC14PE ma podobną wydajność do D15, ale jest trochę głośniejszy i trochę tańszy. To samo Cryorig R1, jeśli trafisz na dobrą cenę (czyli 270 zł, jak teraz na Proline, a nie 420, jak czasem potrafi wyciągać).

IMHO lepiej dać trochę górką i potem co najwyżej mieć więcej ciszy/lepsze OC, niż się martwić, czy starczy.

Jak po taniości, to w razie czego niech mnie ktoś poprawi, ale myślę, że Thermalright Macho Rev. B typowo chodzący na Allegro za ok 120 zł powinien starczyć i być przy tym cichy, tylko nie wiem, ile miejsca na OC.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, lukaszgos napisał:

IMHO poczekaj na promocję i kup Liquid Freezera II 280. (W tej chwili poniżej 399 zł nie widzę).

Fuma 2 — recka z 3700x.

Na Allegro używane NH-D15 chodzą czasem poniżej 300 zł i D14 (podobna wydajność, ale trochę głośniej jest) czasem poniżej 200 zł. Phanteks TC14PE ma podobną wydajność do D15, ale jest trochę głośniejszy i trochę tańszy. To samo Cryorig R1, jeśli trafisz na dobrą cenę (czyli 270 zł, jak teraz na Proline, a nie 420, jak czasem potrafi wyciągać).

IMHO lepiej dać trochę górką i potem co najwyżej mieć więcej ciszy/lepsze OC, niż się martwić, czy starczy.

Jak po taniości, to w razie czego niech mnie ktoś poprawi, ale myślę, że Thermalright Macho Rev. B typowo chodzący na Allegro za ok 120 zł powinien starczyć i być przy tym cichy, tylko nie wiem, ile miejsca na OC.

Tylko w przypadku używanych coolerów warto sprawdzić, czy mają w zestawie zapinki AM4, bo wiele tych coolerów, które wymieniłeś fabrycznie nie miało wsparcia dla AM4.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ajj, fakt. Koniecznie. W razie czego do TC14PE i R1 są przejściówki, ale to dodatkowy koszt, a Noctua daje chyba bezpłatnie (nie jestem pewien co do kosztu wysyłki), ale też trzeba pisać itd. Może w ogóle z używkami to był mylący trop.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesli chodzi o uzywki warto tez przeszukac dzial "sprzedam" na naszym forum. Czasem mozna kupic porzadne coolery w dobrej cenie. Sam tak sprzedalem dwie Noctuy - poszly w 5 minut :)

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Trzeba jeszcze dodać że przy ZEN3 różnica na chlodzeniu za 150zl vs takim za powiedzmy 600 mieści się w granicy max 5c :E przez chipletową konstrukcję tych cpu i slaby transfer ciepla, tak btw to gelid phantom sobie świetnie radzi na ryzenie ale dlaczego to nie wiem już :E 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Phantom ma teoretycznie mocną architekturę — miedziana baza, niklowane chyba rurki, siedem pajpów, z czego połowa jest 8 mm. Z wyglądu miodzio, cud malina, tylko faktyczne osiągi już nie tak bardzo. Inna sprawa, że za 140 zł oczekiwać więcej to chyba by się nazywało „roszczeniowa postawa”. ;) Tylko jest po prostu ten efekt „wow” po spojrzeniu na jego architekturę, który na jego realne osiągi przekłada się już słabiej.

Gdyby mu wymienić fabryczne wyjce na 2xP12/3xP12 (IMHO warto sprawdzić empirycznie, czy na danym coolerze w danym zastosowaniu trzeci wentyl doda tylko hałasu, czy jednak zapewni ten sam przepływ przy 2-, 3-krotnej redukcji hałasu, jak w niektórych testach D15 i Fumy wychodzi, mimo sceptycyzmu samej Noctuy), to byłaby inna rozmowa. Miałem to chłodzenie i nie byłem zachwycony, bo na i3-8350K było gorąco, ale jest faktem, że dużą częścią problemu były ograniczenia nakładane przez głośność wentyli. Wentyle z Phantoma sprawdzałem potem na obudowie i rzeczywiście one po prostu są głośne, mimo opisania jako „silent”. W sumie trochę szkoda mi, że kupiłem Phanteksa TC14PE jeszcze przed sprawdzeniem, jak się zachowa Phantom z wentylami od Arctica.

Ogólnie ciekawe chłodzenie, choć niekoniecznie rekomendowałbym. Na pewno rekomendowałbym je, gdyby się udało kupić sam radiator bez wentyli za odpowiednio niższą cenę. Wtedy jednak można byłoby prawdopodobnie i tak znaleźć jakieś lepsze opcje. Noctua wysyła przejściówki, a np. D14 za 150 zł czasem można kupić od firmy wystawiającej fakturę, co mogłoby spełniać wymogi „dowodu zakupu”, żeby od Noctuy te zapinki dostać za darmo, ewentualnie za pokryciem kosztów wysyłki (tego dokładnie nie wiem).

Jeśli chodzi o to, czemu Phantom w jakimś np. teście dobrze wypadł, to te wentyle potrafią przy 1700 RPM robić niezły wicher, tylko po prostu jest już bardzo głośno. Phantom przebija Grandisa o kilka stopni, ale jest też sporo głośniejszy. Z drugiej strony nie jest aż tak głośny, jak potrafią być niektóre AIO wyciągające podobne temperatury. Z Phantomem w ogóle jest tak, że cicho to z nim nie będzie na niższych obciążeniach, ale na najwyższych obciążeniach nie będzie najgłośniejszy w teście. Mała amplituda. No i wiadomo, że to są wentyle. Powtarzam się, ale żal, że się nie pobawiłem nim trochę dłużej. Teraz leży i się kurzy. Dodatkowo zapinki do wentyli zgubiłem i byłoby trzeba trytytkami przypinać albo sznurkiem/gumką wiązać.

Edytowane przez lukaszgos

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam.polecicie wentylator 12 cm który będzie bardzo wydajny? będzie miał zadanie schłodzić radka hd7850 , czyli będzie w pozycji leżącej :P no wiecie ocb. bo teraz co mam jakiś stary zephyr to ledwo dmucha do góry

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, organiser napisał:

witam.polecicie wentylator 12 cm który będzie bardzo wydajny? będzie miał zadanie schłodzić radka hd7850 , czyli będzie w pozycji leżącej :P no wiecie ocb. bo teraz co mam jakiś stary zephyr to ledwo dmucha do góry

Z powodzeniem wystarczy Ci Arctic P12, ale weź sobie ze dwa, np. w wersji PST, czyli z możliwością wpięcia jednego w drugi bez rozgałęziacza, to sobie wepniesz w jedno gniazdo na karcie z jednym konwerterem.

No chyba, że będziesz podpinać bezpośrednio pod zasilacz bez możliwości sterowania programowo prędkością obrotów, no to wówczas ustal, jakie natężenie hałasu akceptujesz, i kup coś, co się w tym zmieści. Jednak bez możliwości przetestowania wentyla własnoręcznie i -usznie ;), to te decybele podawane przez producentów można sobie w tyłek wsadzić. Jakimś rozwiązaniem są wtedy stare wentyle z korbkami, że sobie ręcznie regulujesz opór. No albo wtyczki z opornikami. A jak podpinasz pod kartę, żeby przez kartę wentylem sterować, no to patrz wyżej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no właśnie musiałem zrobić taką operację że pozbyłem się ori wentyla (powercolor) bo włączał się i wyłączal co chwile podczas grania,albo problem ze sterownikami albo coś innego, na hałasie mi nie zależy bo gram w słuchawkach,aby żeby był wydajny ;) 

https://www.mediaexpert.pl/komputery-i-tablety/podzespoly-komputerowe/chlodzenie/wentylator-arctic-p12-pwm-pst-black-black?gclid=Cj0KCQjwlvT8BRDeARIsAACRFiX5WjBLUAX_NpbOMBktARZnh_SH2IfntloOXjPx4V3Op7nKCiVi4Z0aAk7dEALw_wcB ten będzie spoko?

podłączył bym go do płyty głównej i użył programu np speed fan

Edytowane przez organiser

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Powinien starczyć, chyba że masz jakąś mega grzejną kartę i tylko jeden wentyl będziesz montował. Ale też trudno mi sobie wyobrazić, żeby na maksymalnych obrotach nie uciągnął.

 

Edytowane przez lukaszgos

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no właśnie że na tym co mam teraz który ledwo na nią dmucha to karta ma ledwo 60 c w grach,dziwne :P

gpu thermal diode pokazuje temp?

a to nie musi być jakis specjalny wentyl który ma dmuchać w góre?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie, to nie musi być żaden specjalny wentyl. Jedynie co - wentylatory ze słabymi jakościowo łożyskami w tej pozycji mają tendencję do hałasowania. Arctic P12 PWM PST ma b. dobre łożysko, gwarancja 10 lat (wersja bez PWM, czyli 3-pin 6 lat) i wytwarza wysokie ciśnienie statyczne - czyli takie jak jest pożądane w chłodzeniu radiatora na karcie itd.
Jedyne o czym musisz pamiętać to o złączu na karcie graficznej (bo najlepiej byłoby się wpiąć właśnie pod nie). Wątpię żebyś miał tam złącze ,,standardowe 4-pin PWM". raczej dużo mniejsze złącze (nie pamiętam fachowej nazwy). Jeśli masz takie złącze o jakim myślę wtedy potrzebujesz przejściówki https://www.angela.pl/p12585,phobya-pwm-adapter-vga.html Taka powinna być ok.
 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Warto sprawdzić jakie karta ma podpięcie wentylatora, ponieważ w przypadku starszych konstrukcji wtyczka 4-pin mini FAN nie jest regułą. Czasami producenci stosowali wtyczki 2-pin lub 3-pin. Generalnie jednak podpięcie wentylatora pod kartę i pozwolenie jej na samodzielne regulowanie obrotów jest najlepszym rozwiązaniem.

P12 PWM spokojnie da sobie radę z tą kartą, t o dobry wentylator.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

właśnie kurde kiedy jest wentylator podpięty pod wejscie na gpu to się dzieją cuda typu włącza się i wyłacza co chwile,

gdy ustawie na sztywno w msi afterburner 100 % wentyla to non stop dmucha

wejście na gpu jest mała kostka 4 pin

Edytowane przez organiser

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wentylator włącza się i wyłącza, bo widoczne fabryczna krzywa obrotów jest dla niego zbyt niska - dostaje zbyt małe napięcie przy danej temperaturze. Musisz ustawić swoją krzywą zależności obrotów od temperatury. MSI Afterburner daje taką możliwość.

Czyli masz wtyczkę 4-pin mini FAN. Możesz kupić wyżej linkowaną przejściówkę + Arctic P12 PWM i będziesz wstanie podpiąc wentylator pod złącze na PCB karty + wyregulować to z poziomu MSI Afterburner.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jaka temp dla tej karty jest bezpieczna? Bo na Zephyrze 12cm mam max 67c 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Do 80 stopni spokojnie może być. 67 stopni to bardzo ok temperatura.

Edytowane przez zawisztheblack

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak przy okazji zapytam bo mam problem z msi afterburner,nie chce pokazywac osd w grach a np wejde w oprogramowanie radeon i tam osd działa :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Masz przy wartościach w zakładce monitoring jakie cie interesują notkę "w OSD" :>

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prawda jest też taka, że to OSD się czasami sypie i nie chce się wyświetlać np. w Doom Eternal i niewiele z tym zrobisz. Musiałbyś użyć innego OSD.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...