Skocz do zawartości
snp512

1080 ti Zotac Amp - problem z wentylatorami

Rekomendowane odpowiedzi

Mam tę kartę dobre trzy lata, wszystko do tej pory było OK. Karta po UV na 0,875 V, żeby się nie topiła (słabe, dwuwiatrakowe chłodzenie). Kilka dni temu zaczęła nagle rzęzić, otworzyłem budę kompa, żeby sprawdzić o co kaman i w tym momencie niby przestało rzęzić, ale w zamian natomiast zaczęło wyć wentylem. Jeden wentyl stoi, drugi zasuwa na maksa.

Uznałem, że skończył się wentyl, miał prawo po tylu latach (kupiłem ją używaną, na 99% po koparce). Kliknąłem na Allegro nowe za całe 129 zł (notabene, jakość tragiczna ?), wymieniłem, przy okazji wyczyściłem i przepastowałem kartę. Po odpaleniu... bez zmian. Wentyle działają pojedynczo, czasem jeden, czasem drugi.

W 95% przypadków działa ten pierwszy i zawsze na maksa, a wszystkie programy monitorujące pokazują 0 rpm. Włącza się i wyłącza dość losowo, wpływu obciążenia czy temperatury karty nie zauważyłem. Nieważne co się dzieje, wentyl albo wyje wniebogłosy, albo stoi.

Od wielkiego dzwona włącza się ten drugi, podziała chwilę na 700-900 rpm i się wyłącza. Jak działa, widać go w programach monitorujących.

W jakieś turbo-wymagające gry niby nie gram, ale byłoby słabo, gdyby w czasie umiarkowanie wymagającej zabawy wentyl nagle uznał, że idzie spać i przez to spalił mi kartę...

Co się mogło stać? Jest jakiś ratunek? Moment kompletnie beznadziejny na kupowanie nowej karty, fajnie by było jeszcze podziałać na obecnej. Będę wdzięczny za podpowiedzi.

Edytowane przez snp512

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pokaż GPU-Z z karty z idle i pod obciążeniem.

Zmień sterowniki na najnowsze używając DDU.

Jak nie pomoże, sflashuj bios do tej samej wersji ze stronki producenta Twojej karty.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak coś to zamiast kupować drogie zamienniki możesz wrzucić zwykłe np. 120 chociażby na trytkach może nie będzie to wyglądało ale będzie dobrze działać

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kontroler wentyli na karcie może być walnięty jak chcesz to zrobić po taniości to kup dwa 120 czy 92mm (fabryczne mają 95mm) + rozdzielacz na 2x do jednego gniazda i steruj tym z płyty poniżej 100zł się zamkniesz. Albo kup adapter z tych na karcie ktore masz teraz do standardowego gniazda

41BiwAooZ9L._SY445_SX342_QL70_FMwebp_.jp

Edytowane przez Send1N

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@leven, zrzuty z GPU-Z w załącznikach (w obu przypadkach wentyl wyje). Sterowniki mam najnowsze. BIOSu do tej karty Zotac nie udostępnia, a z jakichś mniej lub bardziej szemranych stronek to trochę się boję flashować...

@Send1N, chodzi Ci o sterowanie obrotami wentyli GPU z poziomu płyty głównej? Da się wtedy PWM zrobić, czy tylko jakieś manualne ustawianie wchodzi w grę?

idle.gif

stress.gif

Edytowane przez snp512

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wygląda na to, że sam wentylator się popsuł.

Odczyt z RPM pod obciążeniem wykazuje powolny wzrost RPM, ale sam wentylator nie pokazuje nic chociaż jak piszesz zapierdziela niemiłosiernie.

Jak masz inny wentylator z mini wtyczką z PWM, to go podepnij pod gniazdko FAN na karcie i zobacz, czy jego obroty są w normie.

Wygląda na uszkodzony scalak w regulatorze obrotów w wentylatorze.

Jeżeli podmiana na próbę wentylatora nic nie zmieni, to raczej kontroler RPM na karcie umiera lub bios sfixował.

 

Edytowane przez leven

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, snp512 napisał:

chodzi Ci o sterowanie obrotami wentyli GPU z poziomu płyty głównej? Da się wtedy PWM zrobić, czy tylko jakieś manualne ustawianie wchodzi w grę?

Da się i to nawet bez kupowania innych wentyli, wysłałem fotke jak ma wyglądać adapter aby podłączyć te fabryczne z karty pod płytę, 4pin więc pwm zadziała, niestety raczej nie dostępny w pl https://www.amazon.com/Graphics-Cooling-Adapter-Connector-Nvidia/dp/B07T9Z37T6 masz dwa spięte razem i wychodzi z nich jeden kabelek z wtyczką. Albo kupujesz w pl dwa zwykłe wentylatory 120mm mocujesz je do radiatora bez ramki z fabrycznymi na trytytki i podłączasz do płyty pod jedno gniazdo rozdzielaczem lub bierzesz takie co mają w standardzie łączenie szeregowe np arctic p12 czy fluctus

5 godzin temu, leven napisał:

Wygląda na to, że sam wentylator się popsuł.

Pisał w 1 poście że wymienił wentylator już ;) 

Edytowane przez Send1N

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chwilę mi to zajęło, ale koniec końców kupiłem dwa Fluctusy 120mm, zdjąłem fabryczne wentyle wraz z tą plastikową osłonką, przymocowałem Fluctusy na trytytki, podpiąłem pod Fan Case 2 na płycie głównej i ustawiłem obroty na 70%.

Po tej operacji zrobiło się znacznie ciszej, a temperatury w porównaniu do jeszcze sprawnego fabrycznego chłodzenia spadły o... 20 stopni! ?

Po testach obniżyłem poziom obrotów do 50%. Jest ze 3-4 stopnie więcej (max. co widziałem po obciążaniu karty niemal bez przerwy na 100% przez 20-25 minut to 58 stopni), ale wentylatorów praktycznie nie słychać.

Dzięki wszystkim za porady. Jakoś może teraz dociągnę do opłacalnych cen RTXów. ;)

Edytowane przez snp512
  • Like 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...