Skocz do zawartości

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

Hetman

Ruda: jak wziąć rozwód i rozpocząć nowe życie,

Rekomendowane odpowiedzi

Zbieram wreszcie w jednym miejscu, żeby nie zginęło. Jak coś się pojawi to dodam na bieżąco (albo mod doda).

W domyśle oparte na faktach (czyli składzie i zasadzie działania) a nie reklamie i opowieściach szwagra przy wódce. Polecam ściągnięcie kart charakterystyki, po to zamieszczam linki.

Dyskusja merytoryczna mile widziana :) , jeśli ktoś może się wykazać wiedzą fachową to zapraszam.

 

 

*

Najprostsza generacja odrdzewiaczy to oparte na kwasie fosforowym (~25%). Redukuje rdzę i tworzy powłokę fosforanową, która niestety nie jest tak trwała jak cynkowa ale ma podobne działanie. Zdarzają się wspomagające domieszki innych kwasów. Pamiętajcie, że najprostszym odrdzewiaczem jest zwykły ocet jednak w stężeniu kuchennym działa bardzo powoli i nadaje się do odczyszczenia podrdzewiałego śrubokręta a nie samochodu.

Znane od bardzo dawna i bardzo tanie (~6zł za flaszkę 0,2l).

 

FOSOL, karty charakterystyki: http://www.libella.com.pl/var/files/293/pl/786.pdf

dwa kwasy, fosforowy 25% i szczawiowy 5%, żadnych rozpuszczalników. Klasyka gatunku, znana i stosowana jeszcze w PRL.

 

FOSKOR, karta charakterystyki: http://www.anser.pl/pub/Archiwum/Karty/Foskor%20Kchsn%2001.07.2008.pdf

kwas fosforowy 25%, tylko i wyłącznie.

 

MULTIBOND-94, karta charakterystyki: http://www.antirustgel.com/pdf/MULTIBOND-94%20SDS.pdf

czyli tylko kwas fosforowy bez kwasu szczawiowego, to samo stężenie co fosol, foskor itp.

 

 

**

Preparaty "kombinowane", również oparte na kwasach jednak w niewielkim stężeniu, za to z pełnym koktajlem rozpuszczalników organicznych (które raczej mają zmyć syfy przed i nadmiar produktów reakcji po i ogólnie odtłuścić do nakładania lakieru na gotowo, niż cokolwiek odrdzewić same w sobie). Swoją drogą, niezłe g*, nakładać tylko na wolnym powietrzu bo odlot murowany (i może się skończyć na oiomie). Czy odrdzewia lepiej? Hmm...

 

Cortanin F, (kwas fosforowy 5%), karta charakterystyki: http://www.bird.com.pl/cortanin/kc.pdf

Jeszcze karta techniczna: http://www.bird.com.pl/cortanin/kt.pdf

 

BRUNOX Epoxy Spray, (kwas mrówkowy 2%), karta charakterystyki: http://www.brunox.com/website/datasheets/PL/sd_-_BRUNOX%28R%29_EPOXY_Spray_%28PL%291.pdf

 

BRUNOX Epoxy, z grubsza to samo minus spray, karta charakterystyki: http://www.raj.co.nz/sds_pdfs/brunox/Brunox_Epoxy_Rust_Kill.pdf

 

 

***

Preparaty złożone, z dodatkiem różnych związków cynku, glinu itp, które niekoniecznie odrdzewiają same w sobie (więc aplikowanie na rdzę może być mało sensowne) ale tworzą bezpośrednio na stali dużo lepsze powłoki zabezpieczające. To co tygrysy lubią najbadziej.

 

Wurth ROST OFF 200l, karta charakterystyki: http://www.wurth.pl/katalog_produktow_zweryfikowane/8902%20%20200%20-%20Odrdzewiacz%20Rost%20off%20200%20l.pdf

W nazwie jest "odrdzewiacz" ale zdaje się tylko zabezpiecza. Zawiera jakiś ciekawy związek (Bis[O,O-bis(2-etyloheksylo)]bis(ditiofosforan) cynku), fajnie byłoby to przetestować :P bo jest zupełnie inny niż wszystkie. A Wurth robi ogólnie niezłe preparaty.

 

Wurth ZINK 300, karta charakterystyki: http://www.wurth.pl/katalog_produktow_zweryfikowane/892200%20Cynk%20300%20-%20500ml.pdf

Cynk proszkowy i glin proszkowy, jeszcze ciekawsze.

 

Noxan, dwa ciekawe preparaty, też nie będące odrdzewiaczami ale wyglądają na niezłe powłoki zabezpieczające, reklamowane jako "ocynk na zimno" itp.

Noxan GALVA ZINC 1085, karta charakterystyki: http://s.web-fix.net/z/hetman/1085_MSDS.pdf

karta zastosowania:: http://www.noxan.pl/karty-informacji-technicznej/1085-karta-inf-technicznej.pdf

 

Noxan GALVA ZINC ALU 1017, karta charakterystyki: http://s.web-fix.net/z/hetman/1017_Bright_Galvanizing.pdf

karta zastosowania: http://www.noxan.pl/karty-informacji-technicznej/1017-karta-inf-technicznej.pdf

 

FERTAN, wreszcie dorwałem, karta charakterystyki: http://s.web-fix.net/z/hetman/fertan_PL.pdf

Zawiera dwa związku cynku a oprócz tego w niewielkim stężeniu kwas fosforowy więc działa również jako odrdzewiacz (ale na żywą rdzę bez oczyszczenia bym go nie nakładał). Mimo całej tej otoczki prymitywnego marketingu przedstawia się naprawdę dobrze więc cofam wcześniejsze zarzuty.

 

Novol Protect 340 "podkład reaktywny" (dwuskładnikowy!), oparty na tlenku cynku,

karta charakterystyki, podkład: http://professional.novol.pl/karty/bezp/LB_2_08_PROTECT_340.pdf

karta charakterystyki, utwardzacz: http://professional.novol.pl/karty/bezp/LB_5_06_UH5910.pdf

karty zastosowania, odpowiednio podkładu i utwardzacza:

http://professional.novol.pl/karty/tech/LT-02-08_PROTECT_340.pdf

http://professional.novol.pl/karty/tech/LT-05-06_H_5910_do_PR.pdf

 

Malexim Cynkal, związek aktywny to fosforan cynku, powłoka akrylowa,

karta charakterystyki: http://www.malexim.pl/www/zdjecie.php?id=28&rodzaj=2

atest PZH: http://www.malexim.pl/www/zdjecie.php?id=28&rodzaj=3

karta wyrobu: http://www.malexim.pl/www/zdjecie.php?id=28&rodzaj=4

 

 

*-*

Ciąg dalszy "wspomnień PRL" czyli dokumentacja różnych farb miniowych. Nakładało się je kiedyś jako podkład bezpośrednio na odrdzewiony i odtłuszczony metal - więc będą współpracować dobrze z pierwszą generacją odrdzewiaczy ;) . Zabezpieczają lepiej niż nic, dalej są stosowane powszechnie w przemyśle i na statkach, tam gdzie są duże powierzchnie i cena ma znaczenie. Niektóre są naprawdę niezłe. Należy pamiętać, że to etap już po odrdzewieniu, traktować jako podkład!

 

RAFIL ANTYKOR, karta charakterystyki: http://www.rafil.pl/img/1.16.pdf

MALFARB kORDOMAL, karta charakterystyki: http://www.malfarb.pl/produkty/ochr_dek/pdf/och_dek_3.pdf

ALMAKOR-C, tylko opis produktu: http://www.spinex.pl/dok/ALMAKOR-C_Czerwony_tlenkowy_-_Opis_produktu.pdf

DEKORMAL "miniowa", opis produktu i atest PZH:

http://www.spinex.pl/dok/Miniowa_-_Opis_produktu.pdf

http://www.spinex.pl/dok/Miniowa_-_Atest.pdf

DEKORMAL Unichron, opis produktu i atest PZH:

http://www.spinex.pl/dok/Unichron_-_Opis_produktu.pdf

http://www.spinex.pl/dok/Unichron_-_Atest.pdf

 

*?*

Inne powłoki zabezpieczające w postaci "podkładów".

 

Novol Protect 360 "podkład epoksydowy antykorozyjny" (również dwuskładnikowy!, do tego możliwe dwa różne utwardzacze), tu niestety brak podanych składników które są antykorozyjne (pewnie nie są uznane za niebezpieczne, jak w przypadku wielu minii):

karta charakterystyki, podkład: http://professional.novol.pl/karty/bezp/LB_2_09_PROTECT_360.pdf

karty charakterystyki, utwardzacze:

http://professional.novol.pl/karty/bezp/LB_5_05_01_UH5950.pdf

http://professional.novol.pl/karty/bezp/LB_5_05_02_UH5960.pdf

karty zastosowania, odpowiednio podkładu i utwardzaczy:

http://professional.novol.pl/karty/tech/LT-02-09_PROTECT_360.pdf

http://professional.novol.pl/karty/tech/LT-05-05_H_5950__5960_do_PE.pdf (link nie bardzo chce działać ale może odżyje :/ )

 

Malexim Polrust "Wodorozcieńczalny grunt do malowania skorodowanych

powierzchni stalowych i żeliwnych", karta charakterystyki: http://www.malexim.pl/www/zdjecie.php?id=17&rodzaj=2

w składzie podana tylko jedna substancja niebezpieczna, która wygląda na rozpuszczalnik - nie wiadomo więc czy jest w jakikolwiek sposób antykorozyjny czy to zwykła dobra mechanicznie powłoka.

karta danych technicznych: http://www.malexim.pl/www/zdjecie.php?id=17&rodzaj=4

atest PZH, pomaga się częściowo zorientować w składzie: http://www.malexim.pl/www/zdjecie.php?id=17&rodzaj=3

 

 

*****

Preparaty zabezpieczające "przed" - czyli przede wszystkim do podwozia. Stosuje się ZANIM złapiesz rdzę. Nie mają w sobie żadnych aktywnych składników antykorozyjnych, ich działanie polega na stworzeniu wierzchniej warstwy, która nie dopuści wody (i związków w niej zawartych, które przeżrą Ci brykę). Całkowicie oddzielna kategoria.

 

Cała seria Noxudola, antykorozyjność mają tylko w nazwie, bo to wszystko preparaty zabezpieczające przed wilgocią na bazie wosków, bitumin itp (być może całkiem nieźle, ale opis to nadużycie marketingowe). Również niestety, kart charakterystyki nie ma, wklejam linki do pobieżnych reklamówek / instrukcji użycia / kart produktu - mało w nich jest.

Noxudol 300:

http://www.noxudol.pl/images/noxudol_300_black_pi_en_990120.pdf

http://www.noxudol.pl/images/noxudol_300_bronze_en_980603.pdf

Noxudol 700: http://www.noxudol.pl/images/noxudol_700_pi_en_990902.pdf

Noxudol 720: http://www.noxudol.pl/images/noxudol_720_pi_en_020913.pdf

Noxudol 750: http://www.noxudol.pl/images/noxudol_750_pi_en_011214.pdf - tu piszą "chemically active" co można różnie interpretować ale ponieważ nie podają szczegółów, traktuję to jako bullshit

Noxudol 900:

http://www.noxudol.pl/images/noxudol_900_black_pi_en_000113.pdf

http://www.noxudol.pl/images/noxudol_900_bronze_en_941012.pdf

Noxudol 1100: http://www.noxudol.pl/images/noxudol_1100_pi_en_040708.pdf

Noxudol 1600: http://www.noxudol.pl/images/noxudol_um-1600_pi_gb_040708.pdf

Noxudol 3100: http://www.noxudol.pl/images/noxudol_body_en.pdf

Noxudol Body Stone Protection: http://www.noxudol.pl/images/noxudol_body_en.pdf

Podobno jest taki preparat jak: "Noxudol Rust Easter" ale strona producenta milczy...

 

 

Biteksy, baranki itp pojawią się za jakiś czas, bo nie chce mi się dziś szukać ;) . Linki mile widziane, może ktoś inny się wykaże w międzyczasie :P ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Masakra.. :E

 

A ja zapytam prosto, na nadkolu jest purchel rdzy. Czym to posmarować/psiknąć żeby zneutralizować rdzę i nie zepsuć lakieru? :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kawał dobrej roboty, warto podwiesić :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra robota :)

 

Do drugiej grupy pasowałaby jeszcze Coca-Cola, tylko może być problem z kartą charakterystyki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobra robota :)

 

Do drugiej grupy pasowałaby jeszcze Coca-Cola, tylko może być problem z kartą charakterystyki.

 

Proszę: http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_formula

Albo jak wolisz: http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCola_(drink)

 

Za odrdzewianie również odpowiada w niej kwas fosforowy, jest regulatorem kwasowości tutaj. Tylko jest go sporo poniżej 1% więć efekt stosowny do stężenia ;)

 

Masakra.. :E

 

A ja zapytam prosto, na nadkolu jest purchel rdzy. Czym to posmarować/psiknąć żeby zneutralizować rdzę i nie zepsuć lakieru? :D

 

Tak to się nie da. Mechanicznie wyczyścić a potem wybierz sobie coś z powyższych albo kilka cosiów nawet :P .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Proszę: http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_formula

Albo jak wolisz: http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCola_(drink)

 

Za odrdzewianie również odpowiada w niej kwas fosforowy, jest regulatorem kwasowości tutaj. Tylko jest go sporo poniżej 1% więć efekt stosowny do stężenia ;)

To był żart z mojej strony :) O kwasie fosforowym w coli (chyba) powszechnie wiadomo. Swoją drogą Open Cola na licencji GPL mnie rozwaliła :D

Koniec off-topu.

 

@Bazyli

Jak jest purchel to po ptokach. Zedrzeć, przeszlifować, zabezpieczyć, zamalować.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bazyli- a obstukaj ranty drzwi od spodu. Jak ci te smarki lakieru nie odpadną to jest git i się tego w Fordach nie tyka ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

często jak zeszlifujesz, odtłuścisz to zostanie dziura, którą trzeba zaszpachlować lub obciąć i wspawać zdrową blachę, i dopiero cała procedura

 

ja jechałem Fertanem, podkładem reaktywnym Novola, akrylem i dopiero baran czy coś w tym stylu, oczywiście matowić, odtłuszczać między warstawami, nie zapominać, że środki typu Fertan kochają wilgoć, więc trzeba je co krótki czas pryskać psikaczem z wodą, na koniec zmyć przed dalszą obróbką

 

dla Fertana czy środka mu podobnego powierzchnia musi być maksymalnie czysta i poszlifowana z rudej

 

polecam czyszczenie mechaniczne, a gdzie nie wejdziesz to szczota druciana i grube papiery na klocku

 

ważne są warunki zewnętrzne kiedy robicie, możliwie sucho, ok. 20'C to dobre warunki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To był żart z mojej strony :) O kwasie fosforowym w coli (chyba) powszechnie wiadomo. Swoją drogą Open Cola na licencji GPL mnie rozwaliła :D

Koniec off-topu.

 

@Bazyli

Jak jest purchel to po ptokach. Zedrzeć, przeszlifować, zabezpieczyć, zamalować.

Akurat offtop to nie jest, ale właściwości odrdzewiające Coli są słabe. Baaaardzo słabe. Praktycznie nic Cola nie daje ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hetman, masz minusa. Wchodzi człowiek w potrzebie, chce poczytać o ważnych sprawach w trudnej sytuacji życiowej a tu jakiś elaborat o chemii. WTF?

 

 

:E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a ja spody drzwi w VB pociągnąłem stalochronem :lol2:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a ja spody drzwi w VB pociągnąłem stalochronem :lol2:

 

 

Podlinkuj dane, nie chce mi się kopać ;) .

 

Hetman, masz minusa. Wchodzi człowiek w potrzebie, chce poczytać o ważnych sprawach w trudnej sytuacji życiowej a tu jakiś elaborat o chemii. WTF?

 

 

:E

 

 

A Tobie tylko d*.* w głowie :P ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podlinkuj dane, nie chce mi się kopać ;) .

 

Jakie dane? :Up_to_s:

rozłożyłem się ładnie na trawce ze szpachlą, szprejem, papierem ściernym i czymś do odtłuszczania, jednak po zeskrobaniu syfu okazało się ze nie bardzo jest co i jak szpachlować, miejsce średnie, do tego kanaliki odprowadzające wodę, więc jako rozwiązanie "tymczasowe" wziąłem puszkę farby (stalochron), pędzel i ot cała historia :E

 

trzeba będzie przed zimą jeszcze coś z tym pokombinować...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie kartę charakterystyki tego stalochronu ;) .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja akurat jestem w trakcie małych poprawek w różnych miejscach w Volviaczu i stosuje Brunoxa. Niby jest ocynkowany samochód ale jak patrzę na niektóre miejsca to mam pewne wątpliwości.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja akurat jestem w trakcie małych poprawek w różnych miejscach w Volviaczu i stosuje Brunoxa. Niby jest ocynkowany samochód ale jak patrzę na niektóre miejsca to mam pewne wątpliwości.

 

Temu Brunoxowi, to za bardzo bym nie ufał :E Raz trzyma, raz nie.

 

Najlepiej wyczyścić do gołej blachy, potem podkład epoksydowy (2 warstwy), szpachlówka jak trzeba wyrównać, potem znowu epoksyd i na końcu w zależności od miejsca jakiś wyrób bitumiczny, albo baza i klar. Oczywiście między warstwami należy szlifować drobnym papierem (dlatego po szpachlówce kładziemy jeszcze jedną warstwę podkładu, bo mogą jakieś przetarcia się porobić) i odtłuszczać.

 

Jeśli nie możemy oczyścić dokładnie miejsca, to podkład reaktywny i akryl (nie jest zalecane kładzenie epoksydu- wyczytane z kart m.in. Novola) w systemie mokro-mokro, szpachlówka, akryl lub epoksyd, reszta jak wyżej.

 

Epoksydowy podobno jest lepszy, dlatego pierwszy sposób jest bardziej zalecany, tak samo jak szlifowanie papierem wodnym bez wody, bo po co wprowadzać wilgoć :E

 

Wszystko wyczytane na forach lakierniczych, sam jeszcze nie sprawdzałem, ale w przyszłym miesiącu pewnie będe ogarniał temat, bo mi w Hondzie znowu rdza wyłazi :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Staram się zawsze do gołej blachy ale zawsze jakieś resztki zostaną głębiej to trzeba coś z tym zrobić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...