Skocz do zawartości
Duncan_

10600K > 11900K - gry działają gorzej na lepszym procesorze

Rekomendowane odpowiedzi

Od razu nadmienię, że już się pozbyłem procesora o którym tutaj piszę (i9 11900K) bo miałem serdecznie dość ciągłego przekładania części, testowania i kombinowania po kilka godzin dziennie. 

Ale do meritum - Mieliście kiedyś tak, że wymieniacie procesor z teoretycznie słabszego na mocniejszy, a w zamian dostajecie ścinki i stuttering w wielu grach? Zmieniłem i5 10600K na i9 11900K. Płyta główna to MSI MPG Z590 Gaming Plus. W Battlefieldzie 5 multi, Rage 2, albo Dying Light 1 i 2 pojawiły się ściny występujące mniej więcej co 1-2 minuty. Schemat jest zawsze ten sam:

- Chwilowy spadek klatek, który trwa 0,5-1 sekundy

- Ścinka

- Klatki wracają i znowu jest płynnie

- Po 1-2 minutach znowu to samo

Włączenie opcji vsync i ograniczeniu fps do 60fps nic nie daje. Wtedy po prostu klatki spadają nagle z 60 do 59, występuje ta ścinka i znowu wracają do 60. 

Wyjmuję i9 11900K, wkładam z powrotem i5 10600K, resetuję bios, włączam XMP - ścinek nie ma.

Znowu wsadzam i9 11900K, resetuję bios, włączam XMP na pamięciach - ścinki znowu są.

Robię całkowity reinstal systemu mając już zamontowany 11900K - ściny są.

Robię całkowity reinstal systemu mając zamontowany 10600K - ścin nie ma. 

Specjalnie pożyczałem części od kolegi i całość testowałem na 3 różnych zestawach pamięci ram (nawet na najbardziej polecanych Crucialach Ballistix 3600MHz CL16). Dwóch różnych zasilaczach (Vero M3 700W i Thermaltake Smart 730W), dwóch różnych płytach głównych - MSI B560M Bazooka i MSI MPG Z590 Gaming Plus i na dwóch kartach graficznych - RTX 3060Ti i GTX 1660Ti. Jakby nie sprawdzać na i5 10600K zawsze jest super płynnie, a na i9 11900K zawsze są te cholerne ściny przez które rozgrywka nie jest płynna. Od razu nadmienię, że testowałem zarówno Windowsa 10, jak i 11.

Co najdziwniejsze już raz taką sytuację miałem. Ponad 10 lat temu zmieniając i5 4590 na i7 4790K :E Wymiana procka na i7 skutkowała dokładnie tym samym co teraz. I dokładnie tam samo jak teraz - nie szło tego ogarnąć mimo testowania na innych podzespołach. Macie jakieś pomysły z czym to mogło być związane i o co tutaj chodziło? Ewentualnie co jeszcze w takiej sytuacji należałoby zrobić? Walnięty procesor, albo jakiś dziwaczny zbieg okoliczności przez który dane komponenty się nie "dogadywały"? 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A temperatury bo 11900 to niezła grzałka....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i jazda bez limitów (zwykle domyślnie procesory są nieprawidłowo ustawiane przez producentów płyt :])  czy z limitami mocy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, bociex47 napisał:

A temperatury bo 11900 to niezła grzałka....

Właśnie w grach w których ten problem występował procesor nigdy nie przekraczał nawet 70 stopni.

Godzinę temu, Kyle_PL napisał:

No i jazda bez limitów (zwykle domyślnie procesory są nieprawidłowo ustawiane przez producentów płyt :])  czy z limitami mocy?

Sprawdzałem na limicie mocy 65W, 125W i 255W. Niestety na każdym było to samo. Tak na marginesie przy limicie 65W to procesor w grach ledwo do 65 stopni dobijał. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A spróbuj wyłączyć HT, tak dla ciekawości.

Taktowanie procesora zawsze jest stałe ? nie zdarza się, że nagle procesor zrzuca zegary i masz przycinki ?

Sprawdź to w OSD w czasie grania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
22 godziny temu, leven napisał:

A spróbuj wyłączyć HT, tak dla ciekawości.

Taktowanie procesora zawsze jest stałe ? nie zdarza się, że nagle procesor zrzuca zegary i masz przycinki ?

Sprawdź to w OSD w czasie grania.

Wyłączałem całkowicie hyper-threading w biosie, żeby mieć gołe 8 rdzeni. I fakt było wtedy lepiej ale te zacięcia nadal się pojawiały tylko że z mniejszą częstotliwością. Z włączonym HT chwilowe zamrożenie obrazu występowało powiedzmy raz na 1-2 minuty, a z wyłączonym powiedzmy że co 3 minuty. A na 10600K takich ścin nie było i nadal nie ma wcale. Taktowanie procesora było stałe i nie spadało (a przynajmniej nie wtedy kiedy występowały te chwilowe freezy obrazu). 4.90GHz na każdym rdzeniu po ustawieniu w opcjach zasilania maksymalnego i minimalnego stanu procesora na 100%. Nawet jak ustawiałem w biosie na sztywno, żeby mieć 5.30GHz na każdym rdzeniu to dalej ścinało w grach.

Co do dalszych testów to już niewiele zrobię bo tak jak pisałem procesora się pozbyłem. Siedzę znowu na 10600K na którym przynajmniej wszystko śmiga bez takich zacięć. 

Edytowane przez Duncan_

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...