Skocz do zawartości
kalderon

PC nie startuje (rozwiązano)

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Zwykle piszę jako doradzajacy ale sam mam małą zagwozdkę. Stary PC na Ryzenie 1200 (służący tylko do internetu więc wystarcza) odmówił posługi, kompletnie nie reaguje na próby włączenia. Dłuższe przytrzymanie przycisku nic nie daje, odłączenie i zwarcie pinów też nie. Zasilacz podaje prąd do peryferiów, kondensatory na płycie idealne. I tu mam zagwozdkę - zasilacz czy płyta? Nie mam zapasowych części a inwestycja w oba podzespoły to już spory wydatek biorąc pod uwagę z jakim systemem mamy do czynienia.

Edytowane przez kalderon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesli mieszkasz w Ldz to moge Ci podrzucic PSU na testy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Do Łodzi mam ponad 300km, troszkę daleko. Ale dzięki za propozycję.

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@kalderon Odłącz wtyczkę od zasilania proca i próbuj go włączyć, jak się włączy to masz winowajce zwarcie na zasilaniu procesora. Jak masz mernik możesz jeszcze sprawdzić podstawowe oporności i napięcia.

podaj wszystkie komponenty jakie posiadasz w tym cudzie techniki

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Odłączyłem i bez zmian, zero reakcji. Podzespoły sklecone na szybko z tego co było pod ręką/na olx, Rysiek 1200, Asrock AB350m-HDV, Samsung PM981a, Chieftec GPS-450AA, Radek HD7770 do wyświetlania pulpitu. Znajdę jakiś tani bazarowy miernik, ale nie wiem jak go używać.

Edytowane przez kalderon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Jak składałem tego kompa to przy rozbieraniu starego (padła płyta na LGA775) zasilacz był sprawdzany na testerze i był sprawny.

Na sucho czyli tak?

Tylko że to mi nic nie da bo do akcesoriów podaje prąd (świeci się podświetlenie klawiatury, czyli jest prąd w USB), co najwyżej podłączę wentylator i będzie wiadomo czy dochodzi do Molexa.

Miernikiem sprawdzam napięcie na bateriach, tu by było podobnie? Wziąć schemat wtyczki 24-pin :

obraz.png

I zawierając linie z uziemieniem dostanę napięcia? Takie odczyty bez obciążenia będą coś warte?

 

EDIT. Podobno kiedyś zdarzało się że przy włączaniu trzeba było przytrzymać przycisk a "ze środka komputera" słychać było kilka pyknięć zanim się włączył. Ale się włączał. To sugeruje jakieś zwarcie, raczej w zasilaczu...

Edytowane przez kalderon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@kalderon jak świeci się klawiatura to 5VSB z zasilacza startuje. Nie zawsze zasilacz na testerze jest sprawny ale to już szczegół :/ 

weź do ręki multimetr odłącz mu zasilania całkowicie zgniazdka przestaw miernik na test diody(zazwyczaj w tanich multimetrach jest razem z takim głośniczkiem) zlokalizuj kość biosu i zmierz oporność na nóżce numer 8, jedynka zawsze jest oznaczona, masę możesz wziąć nawet z panelu I/O

Próbowałeś uruchomić bez tej grafiki?

 

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Uruchomienie zasilacza bez płyty pokaże Ci czy zasilacz w ogóle startuje, czy podaje samo +5V standby, a to już dużo.

A ten zasilacz w ogóle będzie kompatybilny z tą płytą? Bo to jakiś bardzo stary model jest, a płyta względem tego zasilacza nie najstarsza. Jeżeli to ten który widzę po wyszukaniu modelu, to jest model z 2005 roku, a wtedy trafiały się jeszcze zasilacze z innym układem pinów masy (jak były jeszcze ATX 1 i ATX 2, a ten zasilacz ma złącze 20+4 pin więc jest przejściowy) i to może mu nie leży. Tylko żeby to zmienić trzeba sprawdzić cały pinout złącza ATX czy wszystko jest tak jak być powinno w ATX 2.0. Najczęściej z tego co pamiętam to problem był że w jednym standardzie jeden pin powinien być pusty a w drugim powinien być przewód -5V i czasem go nie było   i zasadniczo to może być przyczyna że zasilacz pozostaje w trybie standby nie przełączając się w tryb normalnej pracy. 

Próbuj uruchomić go bez płyty głównej, zobacz czy zaskoczy to co wepniesz w molex i czy ruszy wentylatorem w zasilaczu.

Edit do skreślonego: to stare czasy i namieszałem chyba trochę :D z tego co teraz patrzę to -5V był do czasów ATX 1.3 obecnie, go nie ma, ale to dalej może być przyczyna w pinach. Pamiętam że miałem podobne przypadki i coś wtedy w złączu ATX się zmieniało.

@Pan Ciastovy Śmiej się, ale dłubałem w tych latach sporo w różnych wynalazkach i były przypadki gdzie producentów ponosiła fantazja z pinami do różnych urządzeń, w tym również w złączach ATX. Stara płyta Mediona pod któregoś pentiuma wymagała tego typu przeróbki. Dlatego ja bym wcale nie wykluczał że zasilacz po prostu nie pasuje do tej płyty z bardzo różnych przyczyn. Nie takie rzeczy już widziałem.

Edytowane przez LeBomB
  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
29 minut temu, Pan Ciastovy napisał:

zlokalizuj kość biosu i zmierz oporność na nóżce numer 8, jedynka zawsze jest oznaczona, masę możesz wziąć nawet z panelu I/O

W sensie kość na płycie? No dla mnie to to już nieco za dużo. Kostka jest malutka i ma 8 nóżek bez numeracji (po 4 z każdej strony).

Bez karty - bez zmian.
 
@LeBomB Ten zasilacz ma jednolite złącze 24 pin, a nie 20+4 więc już raczej nowszy standard. Poza tym - do tej pory wszystko działało, a to już kilka lat.

27 minut temu, LeBomB napisał:

Próbuj uruchomić go bez płyty głównej, zobacz czy zaskoczy to co wepniesz w molex i czy ruszy wentylatorem w zasilaczu.

Pomiar napięcia bez obciążenia coś da czy nie?

Edytowane przez kalderon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@kalderon Nie pękaj tylko działaj, sprawdzisz to i napisz jaką oporność miałeś.

Jak masz układ bios i masz zaznaczony pierwszy pin to po drugiej stronie układu. jedną sondę od multimetra możesz dać żeby ci było łatwiej na obudowe od wejścia wtyczki rj45, a drugą sondę z kieruj na nóżkę ósmą.

A8i2eCp.jpeg

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Wahało sie między 1210 a 1230. Nie wiem jaka to jednostka.

Edit. Po 2 minutach sprawdziłem jeszcze raz i ustabilizowało się na 1194.

Edytowane przez kalderon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@kalderonjest wporządku, zostały inne pomiary,z procesorem zmierz oporność na zasilaniu procesora czyli wkładasz dwie sondy do obu dziurek później zrób to bez i daj wyniki, zwróć uwagę na ułożenie wtyczki. 

Pytanie z innej beczki z jakiego województwa jesteś?

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ok, już wszystko jasne. Odpiąłem zasilacz od wszystkiego, we wtyczce 24 pin zwarłem zielony z najbliższym czarnym, podłączyłem wentylator do Molexa, potem zasilacz do prądu, włączam przełącznikiem i... cisza. Wentylator ani drgnie. Więc albo jednocześnie padł mi wentylator, albo mam martwy zasilacz. Na OLX widziałem be quieta system power 9 500W za 85zł, zobaczymy czy dalej aktualne.

Edytowane przez kalderon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

EDIT. Lokalny X-kom miał na stanie MSI A550BN, do tego przez stronę było 30zł rabatu. Zasilacz zamontowany, komp odpala od dotknięcia przycisku. Wszystko wyjaśnione, dzięki wszystkim za pomoc.

Edytowane przez kalderon
  • Like 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...