Skocz do zawartości
aka_rock

sklep wysłał błędny towar

Rekomendowane odpowiedzi

Zamówiłem laptop, a sklep przysłał mi model z gorszym procesorem. Wysłałem mejl z prośbą by wysłali właściwy towar i poprosiłem, żeby uzgodnić odsyłkę błędnie przysłanego towaru. Odpisali, bym odesłał korzystając z procedury zwrotu towaru. Jak dla mnie odpowiedź zakrawała na manipulację, bo zrozumiałem, żeby odesłać laptopa, a otrzymam właściwy towar, ale stwierdziłem, że użycie procedury zwrotu jest dziwne, więc wysłałem kolejnego mejla z prośbą o doprecyzownie. Odpisali, że nie wyślą mi właściwego laptopa, bo nie mają. Po moich mejlach sklep zmienił tytuł i opis przedmiotu - tzn. wpisując ten gorszy procesor, tak jak w laptopie, który mi przysłali. Jeśli dobrze rozumiem to wg prawa polskiego, sklep po potwierdzeniu zamówienia jest zobowiązany do dostarczenia towaru, nawet jeśli go nie posiada. Więc co należy w takiej sytuacji robić? Odpuścić czy pisać listownie/mejlowo żądania do wydania towaru identycznego z zamówionym lub zbliżonego (na stanie mają laptop 10% droższy, który ma ten sam procesor, ale 8gb ramu więcej ) ?

Pewnie bym nic nie robił i zrobił zwrot, ale te odpowiedzi sklepu średnio mi się podobają (szczególnie pierwsza odpowiedź to jak dla mnie albo niechlujna odpowiedź albo celowa manipulacja ) i dodatkowo kupując tu przepadła mi okazja kupna przecenionego laptopa w innym sklepie.

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Standardowa procedura, większość sklepów nie bawi się w jakieś indywidualne uzgodnienia z klientem zaraz po zakupie, podmiany wymiany, tylko zwrot 14 dni i tyle. Jest to też najszybsza droga na odzyskanie pieniędzy (jeśli to legitny sklep). 

Błąd w specyfikacji to po prostu niezgodność towaru z umową. Sprzedawca może wymienić towar na właściwy, ale nie ma takiego obowiązku. Zwłaszcza, że z tego co piszesz wynika, że nie ma na stanie takiej konfiguracji. Laptop z większym ram to inny model, nie liczy się. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
27 minut temu, someI napisał:

Błąd w specyfikacji to po prostu niezgodność towaru z umową. 

Ale to chodzi chyba, gdy są błędy w samym opisie/specyfikacji. Wydaje mi się, że w tytule/nazwie oferowanego przedmiotu nie ma prawa być błędu (oczywiście jest jeszcze furtka dla sprzedawcy, bo w regulaminach zazwyczaj piszą, że umowa sprzedaży jest zawierania dopiero, gdy sklep przyjmie zamówienie do zrealizowania, więc błędy tego typu może jeszcze odkryć pracownik sklepu przyjmujący zamówienie i po prostu je anulować tłumacząc się błędem sklepu ). Dzięki za odpowiedź.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Robisz z igły widły i tworzysz jakiś dziwny problem... Mieli błąd, Ty go wykryłeś i tyle. Postępujesz zgodnie z procedurą zwrotu jak Ci napisali. Jeszcze pisząc "Jeśli dobrze rozumiem to wg prawa polskiego, sklep po potwierdzeniu zamówienia jest zobowiązany do dostarczenia towaru, nawet jeśli go nie posiada" tu już spadłem z krzesła... jak coś Ci mają dostarczyć jak tego nie posiadają :) mniej więcej tak to wygląda jak obrazek niżej.  Oddaj laptopa, Oni Ci kasę i po sprawie. 

kQrmNFPCAOpb7pDV.jpg

  • Like 1
  • Haha 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@AndrzejTrg Nie wiem co ten przykład ma wspólnego z moim tematem. Pewnie jeszcze uważasz, że wszystko jest normalne i powinienem jeszcze ponieść koszt odesłania 🤪 Sytuacja jest taka, że jak jest umowa zawarta, to na sprzedającym ciąży prawna odpowiedzialność za wywiązanie się z jej. Bardziej to przypomina brak dostępności karta graficznych w okresie krypto, gdzie niektóre zamówienia zostały przyjęte, a później sklep zauważyły, że jednak nie ma towaru i realizowali zamówienia jak ktoś się uparł, ale długo ludzie czekali. Tutaj kwota jest nieduża, więc nie będę kombinował. Minus jest taki, że ten laptop w tej konfiguracji nigdzie nie jest dostępny do kupienia. Ale znalazłem już inne ciekawe modele, więc nie ma problemu. Druga sprawa, że sklep wysłał to w jednorazowej folii zamiast wrzucić do wiekszego kartonu i jeszcze chcą bym drukował fakturę i formularz zwrotu, zastanawiałem się jak to ugryźć, czy otworzyć zaplombowane pudło i tam wrzucić. Chyba nakleję po prostu koszulkę przezroczystą i tam wrzucę kartki.

W dniu 31.08.2024 o 07:47, someI napisał:

Błąd w specyfikacji to po prostu niezgodność towaru z umową. Sprzedawca może wymienić towar na właściwy, ale nie ma takiego obowiązku. Zwłaszcza, że z tego co piszesz wynika, że nie ma na stanie takiej konfiguracji. 

Gdyby to był błąd w opisie to bym się zgodził, ale błąd też jest w nazwie towaru, więc jeśli sprzedawca zatwierdzi zakup klienta to ma obowiązek zrealizować umowę (niezależnie czy ma towar czy nie ), ale tak jak pisałem wyżej nie będę się bawił w to. 

Temat do zamknięcia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 31.08.2024 o 07:47, someI napisał:

Błąd w specyfikacji to po prostu niezgodność towaru z umową. Sprzedawca może wymienić towar na właściwy, ale nie ma takiego obowiązku. Zwłaszcza, że z tego co piszesz wynika, że nie ma na stanie takiej konfiguracji. Laptop z większym ram to inny model, nie liczy się. 

Z tego co pamiętam (choć nie chce mi się teraz wertować Kodeksu) to ma obowiązek jak się klient uprze, o ile to jest możliwe. Brak na stanie w magazynie to jeszcze nie jest brak możliwości, c'mon, Tylko w praktyce to ciężko jakkolwiek wyegzekwować, jak sprzedający idzie w zaparte. Jak wybierzesz drogę prawną, to pewnie zanim tryby to przemielą to model wyjdzie z produkcji i wtedy już wymiana będzie faktycznie niemożliwa :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Trochę inaczej wygląda sytuacja wtedy, kiedy sklep nic nie wysyła (jak te RTX'y w Xkom), albo w przypadku błędów cenowych. Ale ciężko pod to podciągnąć sytuację z pierwszego posta. 

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawa-konsumenta-18105223/art-43-d

Cytat

Art.  43d.  [Uprawnienia konsumenta w przypadku braku zgodności z umową]
1.  Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany.
2.  Przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

1.  Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
1) przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d ust. 2;
2) przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d ust. 4-6;
3) brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
4) brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony określonych w art. 43d;
5) z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

Nie ma tam nigdzie podstawy do tego, żeby sklep musiał wymienić laptopa na właściwy, bo klient się uparł.

Edytowane przez someI
  • Thanks 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

https://prokonsumencki.pl/reklamacja-towaru-2/towar-jest-niedostepny-czy-sprzedawca-moze-odmowic-sprzedazy/

Przepisy tam przytoczone są w zasadzie aktualne. 

Pozostaje pytanie czy autorowi tematu chce się kopać sprawami cywilnymi ze sklepem, czy po prostu przyjąć zaproponowane rozwiązanie w postaci zwrotu pieniędzy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
26 minut temu, LeBomB napisał:

Przepisy tam przytoczone są w zasadzie aktualne. 

Tylko nie bardzo pasują do opisanego problemu. Towar został dostarczony, zamówienie zrealizowane, ale przedmiot nie jest w 100% zgodny z umową. Masz wyżej konkretne zapisy w ustawie o prawach konsumenta.

Edytowane przez someI

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak wyglądają typowe zakupy w net-s w moim wypadku ale ciągle zapominam, żeby nie korzystać z ich usług. Zazwyczaj nie mają towaru na stanie i jak go sprowadzają to się okazuje, że jednak nie opłaca im się sprzedać w takiej cenie, jak na stronie. Więc na stronie produkt staje się niedostępny, ja dostaję maila, że mogą mi zwrócić forsę (co trwa 2 tygodnie...), a jak potwierdzę to na następny dzień towar wraca na stronę ale już ze zaktualizowana ceną.

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wytnij na routerze/firewallu/w przeglądarkach ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 13.09.2024 o 12:33, narmiak napisał:

Tak wyglądają typowe zakupy w net-s w moim wypadku ale ciągle zapominam, żeby nie korzystać z ich usług. Zazwyczaj nie mają towaru na stanie i jak go sprowadzają to się okazuje, że jednak nie opłaca im się sprzedać w takiej cenie, jak na stronie. Więc na stronie produkt staje się niedostępny, ja dostaję maila, że mogą mi zwrócić forsę (co trwa 2 tygodnie...), a jak potwierdzę to na następny dzień towar wraca na stronę ale już ze zaktualizowana ceną.

W moim przypadku to komputronik. Plus jedyny, że zaproponowali, że mogę zamówić kuriera na ich koszt, by zwrócić - ale infolinia DHL taka super, że dzwonić lepiej po 7 rano, bo w dzień roboczy jak dzwoniłem jakoś gdzieś przed 18:00, to czekałem w kolejce aż mnie rozłączyło o 20 (kończą pracę... ) 🤪 Btw kupowałem przez empik marketplace, a nie bezpośrednio na stronie komputronika. Jakież moje zdziwienie było, gdy znalazłem wiadomość na email:

"Incydent dotyczący zamówienia nr xxxxxxxxxx zawierającego następujące przedmioty został oznaczony jako rozwiązany. (...)
Przyczyna rozwiązania incydentu jest następująca: Sprzedawca i klient znaleźli inne rozwiązanie."

Nie wiem, co mają na myśli nazywając to "incydentem" (zgłaszałem zwrot i wystawiłem ocenę ), a komputronik się nawet nie kontaktował w sprawie oceny jaką im wystawiłem 😆

W dniu 13.09.2024 o 11:30, someI napisał:

Trochę inaczej wygląda sytuacja wtedy, kiedy sklep nic nie wysyła (jak te RTX'y w Xkom), albo w przypadku błędów cenowych. Ale ciężko pod to podciągnąć sytuację z pierwszego posta. 

Interesujące, czyli w tym wypadku z tego co widzę jedynie punkt 4. wchodziłby teoretycznie w grę (obniżenie kosztu ). Ale tak jak pisałem wcześniej, że nie będę się bawił, a robię zwrot, zaś laptopa zamówiłem z zagranicy, bo w Polsce żadnego OLEDa 16' w sensownych cenach nie ma. 

 

 

Edytowane przez aka_rock

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...