Skocz do zawartości
Tombycz

Intel Raptor Lake / Meteor Lake - 14 generacja

Rekomendowane odpowiedzi

jedna gra to nie argument 🤣

  • Confused 1
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
2 minuty temu, SebastianFM napisał:

Co mnie obchodzi teraz ADL

No niestety, ale AlderLake z różnymi rdzeniami, nadal jest sprzedawany, pod postacią (chociażby) i5 14400, więc raczej Nas powinna obchodzić ta kwestia. Mnie obchodzi przynajmniej.

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

A ty w takim razie na początku powinieneś doprecyzować, że piszesz o problemach 12 generacji zamiast generalizować.

Edytowane przez SebastianFM

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

i5 14400 to nie jest 12 generacja. ... skoro sprzedawana jest jako 14 generacja. 😉

Edytowane przez Kyle_PL

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Nic z tego nie wynika. W i7 i i9 z 13 i 14 generacji nie ma problemu z tym, że są rdzenie P i E. Jeżeli w i5-14400 są nadal problemy to pretensje do Intel'a, że sprzedaje stary złom. Oczywiście jeżeli rzeczywiście są. Tylko tak się zastanawiam, że to chyba dosyć popularny procek a raczej nie ma jakichś tematów z problemami czy poradników, żeby koniecznie wyłączać rdzenie E.

Edytowane przez SebastianFM

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ale jaja. Zen5 ma dekoder 2x 4-drożny(rozwiązanie podobne do tego z Tremont-Gracemont Intela), spadek UOP Cache z 6000(Zen4) do 4096(Zen3 i GoldenCove) (LionCove ma 5250). Co ciekawe w pojedynczym wątku Zen5 działa podobnie do Zen4 ale gdy wchodzi w grę SMT Zen5 odnotowuje podwójną przepustowość Front-endu.

 

AMD z Zen5 poszli z naciskiem na Epyc(MT) a 2x 4-drożny dekoder jest łatwiejszy w implementacji niż 1x 8-drożny.

 

https://wccftech-com.translate.goog/amd-strix-point-ryzen-ai-9-365-apu-ipc-latency-throughput-various-performance-tests/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc

Edytowane przez AMDK11

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, Tornado3 napisał:

StarCraft, SOTR, CSGO lepiej chodzi na 12400 5.0 niż 12600k 5.0

Nigdy nie miałem Aldera, którego dało się podkręcać, ale samo to, o czym pisał sideband, czyli niski zegar uncore na Alderach przy włączonych E-cojones, robi różnicę na minus. Na Raptorze ten błąd w krzemie jest poprawiony.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 21.06.2024 o 18:32, Minciu napisał:

Taki 13700k jest bardzo dobrze zrobionym kotlecikiem

No i to jest bardzo dobrze powiedziane, lepszy config tego samego IP, proces też dorósł, idealnie dosmażony kotlecik a 14gen to już kolejne odsmażanie...

15gen z TSMC pięknie odstawi 14gen, taki skok w procesie to już rzadkość dzisiaj. Coś jak nvidia samsung->tsmc ostatnio.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli kupując serię 12xxx z ecore narażamy się na problemy które nie występują na Raptor Lake Refresh? Tak pytam, bo czasem chodzi mi po głowie i7 12700 :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jestem bardzo ciekawy czy i co ci odpowiedzą ci, którzy tutaj cały czas twierdzą, że są jakieś problemy, jakieś spadki wydajności.

Ja z czystej ciekawości sprawdziłem Elden Ring i widać, że w tej grze to jest ewidentny błąd. Gra działa płynnie (jeżeli można tak określić 60 FPS) a przy włączonych rdzeniach E występują przycięcia, nawet powyżej 1 sekundy, kiedy podczas chodzenia doczytywana jest mapa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 godziny temu, Stachu1984 napisał:

Czyli kupując serię 12xxx z ecore narażamy się na problemy które nie występują na Raptor Lake Refresh? Tak pytam, bo czasem chodzi mi po głowie i7 12700 :)

Na pewno jest mniej problemów na 13900K niż na 12900k. Do starszych gier/silników do lepszego działania i tak może występować potrzeba wyłączania E-core ;) Taka Black Messa ma słabiutką optymalizacje od strony CPU by mieć mniej problemów od strony CPU i tak musiałem wyłączyć E-core przy 13900K.

Ale nie chce Cię martwić, ale mając 12700k 11/2022 i 1/2023 na różnych płytach było jeszcze więcej problemów niż na 12900K. A czy to poprawili tego nie wiem ;) Jak zobaczyłem wzrosty wydajności na 12900k tam gdzie miałem spadki na 12700k z włączonymi E-core to wiedziałem, że jest jakiś bambol tylko nie będę czekał aż to poprawią albo i nie ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To Black Mesa to to taki przykład bardzo w twoim stylu. 😁

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swoją drogą jestem ciekaw, jak stare Stalkery działają z E-cojones, nigdy tego nie sprawdzałem, bo już dawno w nie nie grałem :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Swoją drogą większość tych problemów zapewne rozwiązałoby danie opcji dodawania własnych gier do Intel Application Optimization (gdzie jedyna optymalizacją byłaby koligacja wyłącznie na rdzenie P). W obecnej generacji rdzenie E nie powodują jakiegoś odczuwalnego ograniczenia rdzeni P w dostępie do zasobów, po prostu są ;-)

A poza tym Intel dłubiąc już drugą generację kotletów i trzecią łącznie mógłby wpaść na taki "rewolucyjny" pomysł, żeby zrobić jakiś wariant procesora dla graczy z dodatkowych cache'em zamiast rdzeni E (mógłby być nawet zwykły L3) i wszyscy byliby szczęśliwi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
14 minut temu, Assassin napisał:

A poza tym Intel dłubiąc już drugą generację kotletów i trzecią łącznie mógłby wpaść na taki "rewolucyjny" pomysł, żeby zrobić jakiś wariant procesora dla graczy z dodatkowych cache'em zamiast rdzeni E (mógłby być nawet zwykły L3) i wszyscy byliby szczęśliwi.

Chętnie kupie i7 z ośmioma rdzeniami Perfomance + HT  i 0 ecore. Ktoś tu kiedyś wspominał na forum o takim procesorze - że Intel ma niby w planach, ale to chyba była bzdura :)

Edytowane przez Stachu1984

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A taki nie był każdy procesor przed 12 seria ? :E

  • Haha 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

8P można kupić bez problemy a E wyłączyć ;) innych nie będzie bo to nie ma sensu mając dwie architektury

44 minuty temu, Assassin napisał:

jakiś wariant procesora dla graczy z dodatkowych cache'em zamiast rdzeni E

Soon™ ;) tylko nie zamiast E, te będą zawsze, dodatkowy cache raczej w stylu AMD bo Intel też idzie w chiplety, "warstwy" itp.

Edytowane przez Wu70
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Assassin, problemy to są przez jakichś pseudo programistów a nie przez rdzenie P i E.

Normalnie nie ma w ogóle potrzeby korzystania z koligacji i jest to generalnie niezalecane. Gry i programy nie przydzielają wątków do konkretnych rdzeni. Nawet Cinebench nie korzysta z koligacji, poszczególne wątki bardzo często są przełączane między różnymi rdzeniami P i E.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
41 minut temu, Wu70 napisał:

8P można kupić bez problemy a E wyłączyć ;) innych nie będzie bo to nie ma sensu mając dwie architektury

Soon™ ;) tylko nie zamiast E, te będą zawsze, dodatkowy cache raczej w stylu AMD bo Intel też idzie w chiplety, "warstwy" itp.

Intel tak się zawsze szczycił modułową architekturą i teraz wszedł na jej wyższy poziom (modyfikacje samego rdzenia w zależności od rynku), więc w sumie gdyby chciał mógłby dać cache zamiast rdzeni :-)

26 minut temu, SebastianFM napisał:

@Assassin, problemy to są przez jakichś pseudo programistów a nie przez rdzenie P i E.

Normalnie nie ma w ogóle potrzeby korzystania z koligacji i jest to generalnie niezalecane. Gry i programy nie przydzielają wątków do konkretnych rdzeni. Nawet Cinebench nie korzysta z koligacji, poszczególne wątki bardzo często są przełączane między różnymi rdzeniami P i E.

To prawda, ale jednak zdarzają się źle napisane aplikacje i fajnie by było móc je "naprawić" bez konieczności ręcznego dłubania za każdym razem.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, Assassin napisał:

więc w sumie gdyby chciał mógłby dać cache zamiast rdzeni :-)

Można przeoczyć więc tak dla przypomnienia - rok temu CEO intela potwierdził że będzie L4 "Adamantine" w "future products" (ale nie meteor lake, aczkolwiek na samym poczatku była mowa nawet o meteor lake) więc teoretycznie od 15gen w górę.

Cache ma być pod kafelkiem z rdzeniami.

INTEL-METEOR-LAKE.jpg

https://hardwaretimes.com/15th-gen-intel-arrow-lake-cpus-to-get-l4-cache-adamantine-stacked-below-the-cpu-tile-not-above/#google_vignette

https://videocardz.com/newz/intel-confirms-adamantine-l4-cache-for-meteor-lake

Kwestia kiedy, może już refresh 15gen dostanie a może dopiero kolejna generacja

  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 godzin temu, sideband napisał:

Taka Black Messa ma słabiutką optymalizacje od strony CPU by mieć mniej problemów od strony CPU i tak musiałem wyłączyć E-core przy 13900K.

Zabawne. Black Messa u mnie na 13900K, 13900KS, 14900K, 14900KS zero zacięć. To może jednak nie ja jestem słabym operatorem, a Ty :)

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, kadajo napisał:

A taki nie był każdy procesor przed 12 seria ? :E

Miałem na myśli nie starszy niż Alder Lake. Chociaż wyłaczasz w biosie ecore i też masz 8/16 :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, tomcug napisał:

Swoją drogą jestem ciekaw, jak stare Stalkery działają z E-cojones, nigdy tego nie sprawdzałem, bo już dawno w nie nie grałem :E

Nawet nie sprawdzałem :E Ale nie wykluczone, że będzie podbity pobór mocy jak w wielu grach.

Dgvoodoo2 IGI działa dobrze, ale pobór mocy podbija ładnie :E

30 minut temu, PiPoLiNiO napisał:

Zabawne. Black Messa u mnie na 13900K, 13900KS, 14900K, 14900KS zero zacięć. To może jednak nie ja jestem słabym operatorem, a Ty :)

Wiem, że czytanie ze zrozumieniem to ciężka rzecz ;) 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, sideband napisał:

Wiem, że czytanie ze zrozumieniem to ciężka rzecz ;) 

To wyjaw swą tajemnice, jakież to miałeś problemy, zanim nie wyłączyłeś mitycznych rdzeni E :)

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...