Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, cichy45 napisał:

Oni robią tylko to co im się najbardziej opłaca. Sama w sobie wydajność czy komfort użytkowania jest dla nich bez znaczenia. Liczy się tylko, czy tak mocno popsuty/okrojony produkt kupisz za X pieniędzy czy nie.

Kwestia pamięci jest istotna. Masz sobie takiego 2080 Ti z 11 GB i sobie dalej wygodnie pograsz w forbidden west, kiedy użytkownicy 3070 nie pograją z wysokimi teksturami, bo im zjedzie pamięć.

Ok - końcowo topowe gpu 2080 Ti ma wydajność podobną do 3070 po X latach, ale frametime będzie dużo lepszy na 2080 Ti bo ma zapas pamięci i nie przepełnia jej do ramu. Konkluzja taka, że większa ilość RAM pozwala na dłuższe użytkowanie GPU nawet jeśli sama wydajność rdzenia jest na poziomie mid range.

Tyle właśnie wiesz o kartach ;) Po pierwsze programy pomiar frametime to możesz sobie wsadzić w 4 litery to raz, a dwa 3070 nie ma podobnej wydajności tylko sporo wydajniejsza w FP32 i w RT/PT. Co dokładnie było widać na premierę w odpowiednich testach i widać to teraz w niektórych tytułach. Portal RTX w grywalnym trybie 3070 jest 1.5x wydajniejsza od 2080ti tyle właśnie pomogło 11GB w czystej wydajności. CP2077 z PT w grywalnym trybie jest 1.4x dla 3070. Ale faktem jest, że te 8GB to ciut za mało, ale 16GB to zdecydowanie za dużo dla tej karty. Poza tym były dostępne w oficjalnej sprzedaży 3070 16GB tylko zainteresowanie były zerowe i można było je kupić na allegro i ali ;) Oficjalny model od Colorfula ;)

Tak samo skończą 4060ti 16GB gdzie zainteresowanie będzie zerowe.

  • Haha 1
  • Confused 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No nie wiem, czy ludzie będą woleli RTX 4060Ti 8GB zamiast wersji 16GB (skoro rzekomo zainteresowanie będzie zerowe wersją 16GB).

12 minut temu, sideband napisał:

 CP2077 z PT w grywalnym trybie jest 1.4x dla 3070.

... to PT w ogóle jest grywalne na tej wydajności kartach? x-P No co kto woli - Rachet & Clank czy CyberPunk z PT, to sobie wybierze RTX 2080Ti lub RTX 3070.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, sideband napisał:

CP2077 z PT w grywalnym trybie jest 1.4x dla 3070.

Nie trzeba PT żeby zapchać VRAM.

Ok, dobra, trzeba napisać petycję do nvidia aby dla specjalistów z pclab zrobiła RTX 5090 z 8GB pamięci, bo tyle wystarczy każdemu :E 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Raczej petycję żeby lepiej edukować w sprawach technicznych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Raczej petycję aby każdy user forum PCLAB dostał za frajer RTX 5090 - kto popiera proszę lajkować post. Może nawet sam kurteczka go zobaczy.

  • Upvote 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
11 minut temu, Lameismyname napisał:

kto popiera proszę lajkować post

Poproszę o mojego RTX 5090 z 96 GB VRAM żeby @kadajo miał się o co czepiać :E 

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja się o nic nie czepiam.

Panowie jest majówka czas na grille a nie rtx'y 😉

  • Like 1
  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na czymś trzeba tego grila rozpalić 😁

  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A co, masz GTX 480 na stanie? :E

 

 

  • Haha 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, cichy45 napisał:

Nie trzeba PT żeby zapchać VRAM.

Ok, dobra, trzeba napisać petycję do nvidia aby dla specjalistów z pclab zrobiła RTX 5090 z 8GB pamięci, bo tyle wystarczy każdemu :E 

A gdzie wyczytałeś, że trzeba? Włączenie RT/PT na tyle zwiększa użycie jeżeli karta jest na granicy VRAM to się robi kiszka po włączeniu RT/PT niezależnie od wydajności GPU. RT/PT ma realny wpływ na oprawę, a nie śmieszne paczki nieskompresowanych textur jak to miało już miejsce w niektórych grach ;) Już nie jeden tytuł na starcie miał wycieki pamięci czy problem ze streamingiem co powodowało problemy na kartach z mniejszą ilością pamięci. Kolejna kwestia od n-lat nikt nie ruszył kwestii poprawy kompresji textur dopiero NV jakiś czas temu ruszyła temat ;)

A to niżej nie jest śmieszne tylko przykre, że chwalisz się kolejny raz ignorancją.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Podałem kilka przykładów jak mały vram szkodzi, ty zero przykładów na to, że mały vram jest fajny, za to rzucasz filozoficznymi tekstami. Dlaczego? Po prostu ja mam rację. Pisz co chcesz, nic tego nie zmieni ;) Nie można udowodnić tego, że mała ilość VRAM jest pozytywna i korzystniejsza niż większa ilość.

46 minut temu, sideband napisał:

Włączenie RT/PT na tyle zwiększa użycie jeżeli karta jest na granicy VRAM to się robi kiszka po włączeniu RT/PT niezależnie od wydajności GPU.

Ok, czyli każda karta ma za dużo ramu, bo to PT ją zarżnie. 

 

Oj w jakim świcie niektórzy żyją to ja nie wiem. Uruchomienie PT na 2060 daje 4 FPS, to znaczy że 6GB dla tego GPU to za dużo i trzeba było mu dać 512 MB :E 

A100 czy H100 tez nie potrzebuje 80 GB Vram, bo GPT-4 na tym GPU działa wolno. Nie mam sił ciągnąć tej dyskusji dalej, jak niektórzy próbują jakimś współczynnikiem ilości FPS z PT w CP2077 przypisać ilość ramu do GPU, i uważają że większa ilość pamięci to zła rzecz. 

Edytowane przez cichy45
  • Haha 1
  • Confused 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zobaczysz w przyszłości jak będzie wyglądać 3090 24GB vs 4080 16GB 🤣 Ba nawet 5080 wessie nosem 3090 i 16GB nie będzie stanowić problemu przy założeniu, że dostanie 16GB ;)

Od tego się zaczęło, że 3090 24GB nie uratuje, a nie czy dana karta za mało pamięci. Przecież sam pisałem, że niektóre karty mają odrobinę za mało pamięci, a NV to nie AMD i za friko nie daje 2x więcej pamięci. A czysto technicznie bez poszerzenia szyny nie da się lekko zwiększyć ilości pamięci na karcie. A to przełoży się na więcej tranzystorów w GPU ;)

A NV maksuje zyski stąd AD103, a nie cięte AD102 w niższych modelach ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Dobrze. Za rok czy dwa 16GB 4080 wessie 3090 nosem, tymczasem ja sobie pogram w moje gry korzystające z 24 GB bez dropów, które bym miał na 16 GB :) 

Koniec końców wszyscy zadowoleni. Posiadacze 16 GB bo nie potrzebują więcej, a ja zadowolony z 24 bo sobie odpalam LLM czy gry z modami.

Edytowane przez cichy45
  • Haha 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiesz ty w ogóle, jaka jest różnica między alokowaną pamięcią a używaną ? :E

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z jednej strony wiadomo że Vram alokowany nie równa się używany. Z drugiej na zwykłej 4070ti w hogwarts legacy w 1440p na ultra z rt ultra miałem alokację ponad 11gb. Zdarzały się wyraźne spowolnienia przy doladowywaniu tekstur i srednio raz na godzinę jak dobrze vram się zapchał to gra potrafiła wywalić do pulpitu. Wszystkie inne podzespoły stabilne i działo się to niezależnie od ustawień częstotliwości gpu/mem. Na 4070ti super gra alokuje 12gb i problem zniknął.

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, kadajo napisał:

Wiesz ty w ogóle, jaka jest różnica między alokowaną pamięcią a używaną ? :E

Wiem, i piszę o używanej przecież. AI bierze ile znajdzie, na 24 GB to dopiero zaczyna się zabawa jak chcesz uruchomić modele które cokolwiek potrafią odpowiedzieć. Najlepiej to byłoby mieć tak z 3x tyle to już można uruchamiać "poważne" modele, choć te okrojone.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie czy Battlefield 2042 i Battlefield V to są gry które reagują na każda zmianę taktowania GPU?  Podkręciłem swojego 4070Ti i w te dwie gry po prostu nie da sie grać, po kilku minutach sie wywalają do pulpitu bez żadnego błędu, nie działa w tych grach tez OSD od MSI Afterburner. Ma ktoś jakiś patent na FPS widoczny?    

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Karta jest pewnie niestabilna po podkręceniu stad ci się wywala. Pokazanie FPS możesz włączyć w opcjach gry.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, razeks napisał:

Z jednej strony wiadomo że Vram alokowany nie równa się używany. Z drugiej na zwykłej 4070ti w hogwarts legacy w 1440p na ultra z rt ultra miałem alokację ponad 11gb. Zdarzały się wyraźne spowolnienia przy doladowywaniu tekstur i srednio raz na godzinę jak dobrze vram się zapchał to gra potrafiła wywalić do pulpitu. Wszystkie inne podzespoły stabilne i działo się to niezależnie od ustawień częstotliwości gpu/mem. Na 4070ti super gra alokuje 12gb i problem zniknął.

HL faktycznie nadal ma problemy na kartach z mniejszą ilością pamięci, ale tutaj już trzeba podziękować twórcą, że nie potrafią ogarnąć własnej gry.

23 minuty temu, cichy45 napisał:

Wiem, i piszę o używanej przecież. AI bierze ile znajdzie, na 24 GB to dopiero zaczyna się zabawa jak chcesz uruchomić modele które cokolwiek potrafią odpowiedzieć. Najlepiej to byłoby mieć tak z 3x tyle to już można uruchamiać "poważne" modele, choć te okrojone.

Każdą kartę można zarżnąć programem, który nie działa prawidłowo albo modem, który wymaga kosmicznych ilości pamięci.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tylko jeszcze pytanie, czy ładowanie takich większych ilości danych do VRAM jest błędem, czy poprawnym posunięciem.

Jeśli na świecie byłyby tylko karty 8GB VRAM to ładowanie do VRAM np. 12GB byłoby błędem. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę, że są karty 8GB, 12GB, 16GB, 24GB to juz niekoniecznie, jeśli taki zabieg powoduje eliminację okazyjnych przycięć spowodowanych doczytywaniem tekstur (na kartach z większych VRAM przynajmniej)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kompresja tekstur itp pierdoły, już to przerabialiśmy w grafice

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Kyle_PL napisał:

Tylko jeszcze pytanie, czy ładowanie takich większych ilości danych do VRAM jest błędem, czy poprawnym posunięciem.

Jeśli na świecie byłyby tylko karty 8GB VRAM to ładowanie do VRAM np. 12GB byłoby błędem. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę, że są karty 8GB, 12GB, 16GB, 24GB to juz niekoniecznie, jeśli taki zabieg powoduje eliminację okazyjnych przycięć spowodowanych doczytywaniem tekstur (na kartach z większych VRAM przynajmniej)

Pamięć niewykorzystana to pamięć, która się marnuje, pewnie, że powinien załadować.

Pamiętam jak w czasach XP i potem nowszych Windowsów ludzie krzyczeli w internecie, że wykorzystuje znacznie więcej RAM gdzie po prostu system ładował do ramu więcej, bo miał jego większą ilość wiec wszystko trochę szybciej mogło się uruchamiać.

To jest oczywiste ze jeśli karta ma więcej pamięci to dobrze działający program będzie chciał z niej skorzystać, ale to nie oznacza, że na karcie z mniejszą ilością taki program ma działać nieprawidłowo.

 

Jeśli tworzysz grę i w tym okresie najpopularniejsze i najwięcej jest kart z pamięcią w przedziale 8-12 to powinieneś się upewnić, aby na tych kartach gra działała jak złoto.
Chyba że tworzysz coś pokroju Crysisa i celujesz w karty z górnej półki.

Ustawienia w grach zostały stworzone po to, aby każdy mógł dostosować grę pod swój sprzęt.
Jeśli program działa prawidłowo będzie starał się wykorzystać zasoby jak najlepiej na danych ustawieniach.
Jeśli zakres ustawień jest bardzo szeroki to developer powinien się postarać, aby aplikacja nas nformowala kiedy przeginamy i np. ilość pamięci na naszej karcie może być niewystarczająca, aby poprawnie działała.

W takim HL nie mamy żadnej informacji ze np. ustawienie tekstur na tyle i tyle przekracza możliwości pamięci naszej karty i mogą z tego problemu wyniknąć kłopoty.
Nieświadomy użytkownik daje wszystkie suwaczki w prawo, odpala GP widzi ze cos jest nie tak i zamiast dostosować ustaiwenia to wini za to sprzęt.

Myślicie ze jakby każda karta miała 24GB pamięci to by nie było żadnych problemów, oczywiście ze by były i to dokładnie takie same.
Da się zauważać już od lat coraz większą tendencję do olewania optymalizacji i prawidłowego działania nowo wydawanych gier, które potem są łatane miesiącami a czasem i dłużej, czasem te błędy nigdy nie zostają poprawione. To nie jest wina sprzętu tylko developerów tych aplikacji.

Rzucanie w spartoloną grę sprzętem z wyższej polki tylko po to, żeby ona działała prawidłowo to jest myślenie tego samego poziomu co "źle ci działa ? Włącz DLSS".

03494d7bf4a56654fc2a4a8ed4355f34.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Chodziło o stosunek jakości tekstur do zajętości VRAM. W The Last Of Us pograsz spokojnie na 8GB VRAM jak dostatecznie obetniesz ich jakość i buforowanie, jednak wszystko ma swoje konsekwencje (np. rozmyte tekstury przy obracaniu i ich wyostrzanie po chwili kiedy dasz wolniejsze buforowanie, wymagające mniej VRAM). Po prostu kosztem zajętości VRAM, możesz poprawić jakość bez zauważalnego zwiększenia obciążenia rdzenia GPU (szybsze buforowanie, zajmujące więcej VRAM poprawia jakość tekstur przy poruszaniu się praktycznie bez wpływu na obciążenie rdzenia ... ale właśnie wymaga więcej VRAM).

Edytowane przez Kyle_PL
  • Like 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, chodzi o to, aby gra działała i WYGLĄDAŁA poprawnie na najpopularniejszym sprzęcie, wszytko powyżej to bonus dla osób, którzy mają lepszy sprzęt. A jeśli gra ma z tym problemy no to coś jest z nią nie tak. Tak właśnie było z TLOU.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

... ale ona wygląda "poprawnie" na popularnym sprzęcie (z 8 GB VRAM) ... tylko poprawnie (po kilku poprawkach, bo na początku ustawienie tekstur medium dawało mydło). Jednak na sprzęcie mniej popularnym (10GB+ VRAM) ustawić możesz piękniejszą jakość obrazu, przy podobnym obciążeniu GPU.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   1 użytkownik

×
×
  • Dodaj nową pozycję...